mvp styrketræning


mvp
 Share

Recommended Posts

Søndag d. 13.04.2008

Et fredsfyldt meditationshold der skal i kontakt med deres jeg holder til i lokalet ved siden af klubben og deres instruktør har bedt os om at være stille idag og vise lidt hensyn.

Udenfor vinduerne render der nogle atleter rundt.

Træk/hofte

3x70, 3x80, 3x80, 3x80, 3x80, 4x80

Langsomme løft. Der skal varmes lidt mere op næste gang.

Træk

5x80, 5x80, 5x80, 5x80 Bedre.

Hold kæft en god kælling der, siger en opmærksom vægtløfter op peger ud på stadion.

Folk smider deres vægte fra sig og stimler sammen ved vinduerne. Hvor hvor??

Der! Se!

Og så kommer der en god kælling løbende forbi.

Om sommeren render de rundt næsten uden tøj på, husker sundhedskonsulenten os på.

Stødvend/hofte + pushpres

5+1x100, 5+1x100, 5+1x100, 5+1x100

Pushpres

3x100

Det larmer for meget så kun et sæt.

STILLE FOR FANDEN! Blir der råbt instruktøren fra lokalet ved siden af mens han hamrer på væggen.

Vi må dæmpe os lidt.

Lissom lige efter krigen, bemærker en veteranløfter der engang har været i Frikorps Danmark.

Strakt arm PD

6x50, 6x55, 6x55

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag d. 15.04.2008

1. Fokus på opvarmning for så man ikke er for langsom.

2. Teknisk træning

Træk

3x70, 3x80, 4x90, 4x90, 4x90, 4x90

Stødvend/hofte

0x110, 1x110

Udgået. Skulle have været 4x4.

3. Motionstræning

Bænkpres

6x140, 6x140

Let men føles underlig.

Det tog alligevel en times tid.

Mange reps i øvelsen træk hjælper mig til at finde de svage punkter i kroppen.

Det er måske smart at droppe bænkpres i en periode for at aflaste skuldrene lidt mens jeg vænner mig til VL igen.

Link to comment
Share on other sites

Der er en del veteran vægtløftere i klubben.

Den ældste er 96 år gammel og plejer at træne fast et par gange om ugen stadigvæk. Han løfter ikke så meget mere men han sætter stor pris på at holde sig i gang stadigvæk.

Han kommer nogle gange lidt for sent til træningen men formanden har efterhånden opgivet at påtale det. Somregel er det fordi han blir forvirret over at der er flere ens døre i bygningen og derfor plejer at prøve at komme ind i nr. 54 hvor han stadigvæk kan låse sig ind med en almindelig nøgle. Magnetkortet har han ikke meget tiltro til og det har det også med bare at blive væk i en eller anden lomme. Heldigvis er der somregel en flink ansat på stadion der hjælper ham ind i klubben før eller siden og så kommer han gnækkende ind ad døren med sine gammeldags vægtløftersko under armen.

Han varmer op med høje benspjæt og råber gerne efter en der hedder Jørgen at han er en doven værnemager eller en tølper og en ågerkarl, fordi kontingentet for nylig er sat op til hele 100 kr om måneden.

Han kan ikke kende forskel på Jørgen og kasseren. Jørgen Henriksen er klubbens sundhedskonsulent og er altid bekymret for at den gamle skal få et hjerteslag af ophidselsen.

Og så går han i gang med split træk med en tom stang henne foran de store vinduer ud til stadion. Undervejs i sættene må han indimellem afbryde for at kommentere de forbipasserendes kropsholdning eller udseende:

Har i set den slambert på knallerten der?

Han skulle hellere sættes til at slå plænen. Man skulle tro at de havde frikvarter hele dagen!

Og nu har kællingerne derhenne været inde og spise flødeskumskager igen! Han nikker henimod nogle kraftige damer i overgangsalderen der netop har afsluttet deres motionstime.

Så kommer der 5 kilo på hver side af stangen, men det tar sin tid. Især hvis skiverne er blevet flyttet siden sidst han var der.

På grund af alderen må han midtvejs i træningen holde pause med en cerut og en kop kaffe ude på kontoret som er det eneste sted man må ryge i klubben. Så plejer sundhedskonsulenten at komme rendende ud og formane ham til at stoppe med rygningen før det er for sent. Der er jo så og så mange der dør af det hvert år.

Til sidst laver han et hånds stem med en håndvægt og siger øb-øb-øb imens.

Den næstældste i klubben er vist kun lidt over 80.

Hvor er det fantastisk. Jeg er lige begyndt at træne VL Træning. Vores instruktør og 73år. Der er mangle gamle rødder der nede. Det er helt fantastisk. God underholdning.

Vanvittige vægte du river rundt i øvrigt

Link to comment
Share on other sites

Der er mange gamle rødder der nede

Det er sjovt som det knirker og knager når de træner løs.

Jeg håber at jeg er i stand til at træne når jeg selv når den alder.

Nå men her til formiddag var der "kællinger" nede i klubben. Dvs. at vægtløfterne ikke må være der fordi damerne er bange for at vi kigger på dem når de ligger og vrider sig på gulvet. Det er vist et af kommunens motionshold.

Derfor måtte jeg træne i det lokale motionscenter i stedet for.

Og der ventede formiddagsholdet. Bl.a. en jurist der næsten altid træner iført jakkesæt.

Tirsdag d. 15.04.2008

Håndled og skuldre er for smadrede til at der kunne køres ben foran.

Ben b

3x140, 3x140, 3x160, 3x180, 3x180

Skulder pres maskine

3x70, 3x90, 5x95, 5x95, 5x95

Smal bænkpres

6x120

Træktårn smalt greb

3x120, 3x135, 5x150 (Ikke særlig nem)

Bicep EZ

6x70

Her teamer jeg op med juristen der straks forhører sig om hvorvidt der umiddelbart er behørig hjemmel for at sætte yderligere 10 kilos belastning på den pågældende stang. Han er faktisk ret stærk.

Strakt arm PD

6x50, 6x55

Jeg får også hilst på Ulrik som plejer at virke lidt usikker på sig selv.

Han står altid helt ovre i hjørnet med en meget lille vægt, mens han kigger undskyldende rundt i lokalet. Han tør næsten ikke sige goddag. Men får han en håndfuld bajere så går han somregel fuldstændig amok og vil slås. Også selvom han er alene.

For noget tid siden måtte en instruktør bede ham om at lade være med at tage håndvægtene med ud på toilettet. Kom da bare ind til os andre - vi bider ikke! Men Ulrik er vist ikke helt sikker på om instruktøren nu taler sandt.

Link to comment
Share on other sites

Torsdag d. 17.04.2008

Så var der kællinger igen, her til formiddag.

Su kan komme igen kl. 12 sagde deres "instruktør". Tusind tak. Det kan jo ikke lade sig gøre når man arbejder på skiftehold. Hvad laver de dernede? Jo de står på gulvet i en rundkreds og hænger. Eller også ligger de på gulvet og kvajer sig. Fordi de ikke kan finde ud af at holde sig i form på egen hånd og sikkert har tilbragt det meste af deres liv på sofaen. Det er rent ud sagt en skændsel set i forhold til klubbens veteranløftere.

Det var så anden dag i træk jeg måtte aflyse det planlagte pas.

De kællinger skulle sparkes ad helvede til for at sige det ligeud.

Nå men så var der jo kun det lokale motionscenter tilbage.

Dødløft

4x140, 4x180, 4x200, 4x200

Plus lidt bøjen og strækken af de gamle led. Det var alt.

Jeg lod stangen ligge på gulvet med skiverne på så de selv kan få lov til at rydde op efter mig.

Sådan kan det gå når der ikke er mulighed for at træne vægtløftning dernede.

Motionscenteret er vægtløftningens snotforkælede førstfødte barn.

Det svarer nøjagtig til at jeg nægtede at ville kendes ved mine egne forældre uden nogen som helst grund overhovedet.

Link to comment
Share on other sites

Fredag d. 18.04.2008

Motionscentertræning for 3. gang i træk.

Men denne gang planlagt.

Bænkpres

3x120, 3x140, 3x140

Ben b

3x140, 3x160, 3x160

Træktårn smalt greb

8x130

Bicep ez preacher

6x50, 6x50

Strakt arm PD

6x50

Strakt arm pull up

4x15, 4x22

Spøjs øvelse.

Der holder en barnevogn med et sovende spædbarn i receptionen som tilhører nybagt mor fra spinningholdet.

På et tidspunkt sniger min makker sig hen og flytter den ubemærket ind i det bageste solarie bare for at drille.

Så lukker han døren derind til og fniser henrykt.

Vi kan desværre ikke følge med i hvad der sker bagefter fordi vægtrummet er nede i kælderen.

Han skal altid lave sjov og drille folk.

Jeg skal lige til at sige til ham at han kan dreje låsen i udefra hvis han har en skruetrækker eller noget lignende med, men jeg vil ikke opmuntre ham til at være morsommere end han allerede er. Vi har nemlig kun en lille times tid til rådighed idag.

Edited by mvp
Link to comment
Share on other sites

Du har vel fået fornyet motivation nu hvor der drøner EM henover skærmen på eurosport

Der har desværre ikke været tid til rigtig at se det.

Kun lidt træk i 77 og +105 klasserne.

Lørdag d. 19.04.2008

Kort opvarmning på kondicykel:

3 x 12 kCal forbrændt.

Bagefter var jeg helt smadret i hele kroppen.

Men så følte jeg mig til gengæld rigtig sund og havde god samvittighed.

1. Teknisk træning

Trækbalance

Træk

Pushpres

En veteran med kunstigt ben instruerer mig.

Han kommer flere gange til at kalde mig Martin.

2. Motionstræning

Ben b

6x130, 6x150, 6x150

Bænk

3x140, 3x160, 3x160

3. Udstrækning

Sundhedskonsulenten er ude for at hjælpe de unge kvndelige atleter med at strække ud i det gode vejr.

Han får over 400 i timen for det. Han arbejder meget koncentreret.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fredag d. 03.05.08

Træning motionscenter i Søndervig.

Bl.a. med den ergonomiske bænkpres og 10-kg stængerne.

Bænk

3x130, 3x130, 3x130

Ben i smidt-stativ

3x160, 3x160, 3x160, 3x160

Dødløft stødfat

5x170, 5x170, 5x170

Træktårn smal fat

8x120, 8x120, 8x120

"Løve"-bunkeren i Kryle er skyllet næsten fri for sand og brystværnet er knækket af.

Der er nu 10 meter hen til klitrækken bagved.

Søndag d. 05.05.08

Trækbalance

3x70, 3x70, 3x70

Træk/hofte

3x80, 3x80, 3x80

Pushpres

3x80, 3x80, 3x90, 3x90

Opadstød

1x100, 1x110, 1x120

Strakt arm PD

6x45, 6x55

Smal bænk

3x110, 3x110, 3x110

Romaskine

15x120

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag d. 07.05.08

Træk ben

3x50, 3x50, 3x70

Træk

2x70, 2x70, 2x80, 1x90, 1x90, 2x90

Teknik perfekt.

Ben b

6x140

Ikke tid til mere idag.

Sheptun eller Shepchushchii eller hvad faen de hedder varmede op udenfor.

Link to comment
Share on other sites

Mandag d. 12.05.08

Der var fyldt med mennesker idag.

Det var blandt andet en flok der var fordrevet fra IK99 i anledningen af helligdagen.

Når de træner hos os så er de fri for at få splinter i fødderne.

Jeg kan tydeligt huske frustrationen når man stod og ruskede i de blå låger i gamle dage. Især husker jeg en gang hvor der hang en seddel på lågerne:

"Hej Mikkel.

Vi ville gerne have det lidt rart idag,

så vi er taget et andet sted hen for

at træne uden dig.

Mvh.

De andre i klubben"

Der var ikke engang hjerter på eller noget.

Da jeg senere beklagede mig til bestyrelsen over skrivelsen, svarede de at de havde da ikke regnet med at jeg kunne læse.

Træk

70-90-100-100-100-100-osv.

Ben b

3x150, 2x170, 2x190, 3x190

Pushpres

3x100, 3x100

Jeg var ikke rigtig oplagt idag. Men når man er i så god form som jeg er så har det selvfølgelig ikke nogen betydning.

Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 14.05.08

Idag var jeg henne at træne.

Træk

70-80-90-100-105-105

Stød

100-110-120-130-135

Det er nogenlunde til at have med at gøre, men opadstødene mangler lidt balance i afsættet.

Træk har også haft første prioritet her i starten.

På lørdag er er max-test i træk & stød.

Bænkpres er gledet ud så venstre håndled kan få ro til at komme sig lidt. Der er jo stadigvæk skiver nok i klubben til at det kan tages op igen senere.

Link to comment
Share on other sites

Hyggeligt lige at hilse på idag. Synd der ikke var mere juice i opadstødet på 155. Jeg kan huske dig fra dengang jeg var en spæd vægtløfter i Ålholm for 3-4 år siden hvor dig og Robert i ny og næ trillede forbi. Du var noget stærkere dengang :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag d. 20.05.08

Opadstød

3x105, 3x120, 3x120, 3x120

Træk

2x70, 2x70, 2x80, 2x80, 2x80, 2x80

Ben f

5x140, 5x140

ialt 34 løft idag.

ca. 100 løft om ugen i gennemsnit skulle være nok foreløbig.

+ Lidt stem + strakt arm PD

Link to comment
Share on other sites

Hey Mikkel

Hvad er den bedste måde at lære opadstødet på?

Er det ved at stå med en let vægt, og så kører 3 reppere? hvor du støder den op, og så slipper den så den lander på brystet igen, og så støder du næste rep

Og så øger man stille og roligt når man føler teknikken er på plads, eller ville du holder dig til singler?

Link to comment
Share on other sites

L^P->

Om du griber den på kraven eller smider den på bordet det er en smag sag.

Vægten skal være tilpas så kommer på plads i et snuptag. Sæt og reps betyder ikke så meget.

Og så skal det bare indøves til hudløshed. Den er lidt irriterende for skuldre og håndled når man skal vænne sig til den igen.

Torsdag d. 22.05.08

Ben foran

5x140, 5x140

Træk DL

3x100, 3x120, 3x120

19 løft idag = 53 ialt denne uge.

Træktårn

4x105, 4x105

Strakt arm PD

6x50

Stem

3x80, 3x80

Træning i Værløse. Alle de andre mennesker derude var rigtig dejlige i det gode vejr.

Link to comment
Share on other sites

Fredag d. 23.05.08

Opadstød

3x110, 3x120, 2x130, 2x130, 2x130

Skal øves og øves og øves.

Træk

3x70, 3x80, 3x90, 3x90

Ben b

6x150

24 løft idag = 77 løft i denne uge.

Et pas mere så passer det med de 100 løft.

Kvindens mund fungerer i praksis som et kønsorgan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share