Arnes log - 2 udgave


Arne
 Share

Recommended Posts

Der hvor jeg spinner skal man komme 15 min før, hvis ikke man er der bliver pladsen bare taget af en anden. Der er dog som regel aldrig fyldt op i salen, så det er ikke noget problem. Men hvis der er pladsmangel er det vel egentlig ok med en bøde..... Eller ?

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 711
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dagens træning d.11/5 - en blandet landhandel

Morgen: 28 km på raceren. Afslappet tempo - bortset fra 2 4 minutters intervaller for fuld skrue - havde bare planlagt en hyggetur - men kunne ikke lade være :rolleyes: Meningen VAR at jeg skulle afsted senere.

Eftermiddag: Tog ud til trænerens nye hus. Troede at jeg skulle grunde vægge. I virkeligheden skulle jeg grave en masse fliser op, som var sat lodret i jorden for at danne bed. Dette indebar en del dødløft fra meget lav højde over jorden - samt en del farmers walk. Der var forskelligt andet forfaldent arbejde derefter. Jeg tror træneren har set "Karate Kid" for mange gange (wax on - wax off..) :lol: :lol:

Nå det var egentligt dejligt arbejde i det dejlige vejr!

Men efter dette arbejde - og i mindre grad de 17 km cykelkørsel i alt frem og tilbage, så havde jeg brugt mit ork for i dag. :rolleyes:

Dagens arbejde får 3 x :banana: - den sidste reddet i land, fordi dagen gjorde mig i så godt humør :)

Link to comment
Share on other sites

Mandagsstatus for uge 19 - skrevet den 12/5

Gennemført træning:

Spinning: 5 gange

Styrketræning: 3 gange

Cykel: 1 gang af 28 km

Stræk og smidighed: 14 gange

Kommentarer:

Jeg vil ikke gentage mig selv omkring cykeltræningen - og det ændre sig næppe i denne uge - med den vejrudsigt. Det er ikke fordi jeg ikke for cyklet. Cykling er for mig nærmest den naturlige måde at bevæge sig på. Der har ikke været nogen dag i denne uge hvor jeg ikke har bevæget mig mindst 20 km på cykel - ofte mere. Træning er det ikke - men motion er det jo nok - det er sjældent at jeg ikke er en smule svedig når jeg står af. Jeg får i det hele taget bevæget mig meget. 5-10 km gang bliver det i regel også til i løbet af en dag. Jeg bruger megen tid pt. på at køre rundt og se hvad der sker I København. Nye bygninger, nye butikker, forandringen når byen forvandles og begynder at leve udendørs oven på vinteren....Jeg er og bliver By- og Socialgeograf med stor nysgerrighed - og det giver god motion!

Spinningen køre forrygende - ikke så meget at sige om det. Det er en meget stor tilfredsstillelse at styrketræning nu køre i fast rammer - og at den går godt. Jeg har haft nogle uger med slem DOMS og træthed i kroppen. Det er ved at være overstået - i denne uge har det ikke været noget stort problem. Min arbejdskapacitet er stor for øjeblikket.

Jeg har ikke helt levet op til min målsætning om flere motionsformer. Men jeg har ikke glemt det og det skal nok komme. Lige nu rider jeg på bølgen af hvad jeg synes er sjovt....

Ugen får 4 x Banana: i samlet bedømmelse.

Vægt:

Seneste vejning: 133.2 klokken 11.45 lørdag. det er mindst 800 gram på en uge. Det er nærmest for meget. Inden glæden bliver for overvældende, så skal det med at jeg de seneste uger er sluppet af med nogle væskeophobninger - mest i de forudgående uger, men nok også i denne. Uviklingen bliver spændende i de nærmeste uger.

At jeg er sluppet af med de ophobninger er selvfølgelig i sig selv positivt. I sær mine underben og ankler har været hævet længe. Der er lidt tilbage, men det er peanuts. Jeg har længe taget kraftige vandrivende piller. Men det hold kun problemet i skak. Efter at der er kommet styr på kosten, regelmæssighed i træningen, styrketræningen er komet til, samt at jeg har opdaget, at det der med at sove måske ikke er så overvurderet som jeg har troet i mange år (over nu 7 timer - tidligere kun 4-5), så er der for alvor sket noget. Selvom jeg ikke længere tage

de der piller, som var et helvede. Interessant...

Jeg har endnu ikke postet min grandiose kostplan :rolleyes: - og hvis det bliver ved at gå som det går nu, hvor jeg ser på det 2-3 gange om dagen og bruger min fornuft- og det fungere faktisk , ja så bliver den heler ikke postet. Ingen grund til at poste planer man alligevel ikke efterlever. Hele processen med at lave den - og få regnet igennem de måltider jeg ofte spiser osv. har været en meget nyttig operation!

Planlægning:

Følger i aften

Link to comment
Share on other sites

Der bliver ingen træning i dag. Årsag: Jeg gider simpelt hen ikke :devil: Det er længe siden jeg har tilladt mig selv den luksus at sige og gøre sådan - men det gør jeg i dag - med ro i sjælen :)

Link to comment
Share on other sites

Træning d. 13/5 - og principper for træningen de kommende måneder

Principperne først

Sigtet med træningen frem til omkring Sct. hans, er at sikre det fortsatte vægttab, samtidigt med at min nuværende fysiske form bibeholdes. Det er, er afgørende at metabolismen holdes på et konstant højt niveau – det stiller krav til såvel regelmæssighed, intensitet og træningsvolumen. Intensiteten skal være høj nok til at sikre en høj metabolisme, men ikke så høj at det skaber et så stort restitutionsbehov, så volumen og regelmæssigheden i træningen bliver for ringe.

Jeg har set tilbage på hvordan jeg har trænet i de perioder hvor vægttabet har været mest stabilt. Det virker fornuftigt at tage udgangspunkt i det. Det medføre følgende:

Træningsvolumen: Mindst 2 timers aktivitet 6 dage om ugen. Det kan være en samlet blok på 2-3 timer – eller det kan deles morgen og aften. Der er nogle klare fordele ved at opdele det i 2 pas – det sikre bedre at forbrændingen holdes oppe og der kan arbejde med en marginalt højere intensitet. Jeg har dog tidligere konstateret at cykelture på 90-120 minutter er yders effektive mht. vægttab – så denne form skal også bruges. Det kan være cykling, spinning, crosstrainer, CII eller kombinationer af disse træningsformer.

Træningsintensitet: Cykling, spinding og lignende aktiviteter skal holdes i intervallet 70-80 i relativ intensitet. Jeg skal forsøge at ramme et niveau omkring 155-160 i gennemsnitspuls og ikke gå højere end 170 til dagligt. Op til træningsfridage kan jeg så træne egentligt højintensivt. Jeg har tilsyneladende en god arbejdskapacitet i styrketræningen – men jeg skal lade være med at fristes til at gå aggressivt frem i belastning. Det gør absolut ikke noget at jeg bliver stærkere – men igen skal det afpasses med restitutionsbehovet.

Faste elementer i træningen

Styrketræning i TSK mandag og onsdag – normalt også styrketræning hjemme lørdag

Morgen spinding tirsdag og onsdag

Resten kan planlægges løbende – eller afgøres på dagen ud fra vejr, tid og hvad jeg er motiveret for.

Ikke at alt er absolut lige godt. Cykling skal prioriteres som mulighed – også i og med at der allerede ovenstående er fastlagt 2 timers spinding om ugen. Torsdag, fredag og søndag er oplagte dage til længere cykelture. Torsdag vil normalt være fri for morgentræning – i og med onsdag er en hård dag med både spinding og styrketræning. Styrketræningen lørdag kan også afvikles fredag hvis det passer bedre – men ikke søndag, da det så kommer for tæt på mandagen.

Træning i dag – spinding morgen og aften

Jeg har i dag kørt 2 gode timer – efter de principper der er lagt fast ovenstående. Jeg holder da øje med pulsen – men vigtigst er det at mærke efter min krops signaler. Jeg forsøger at ramme en intensitet hvor jeg er en lille smule presset – men hvor jeg føler at jeg kan blive ved i lang tid – jeg er behagelig presset. På en hårdhedsskala fra 1 til 10 ligger jeg nu omkring 7 til 8, hvor jeg før til spinding har ligget på 9 til10. De gange hvor jeg når op over de 160 i puls har det i dag stort set været pga. høj kadence – ikke som følge af hård belastning. Det blev dog kørt en smule halvtungt arbejde i morges.

Begge timer for 3 solide gange :banana:

Pulskurver:

post-12-1052857942.gif

Link to comment
Share on other sites

Mild morgenmotion den 14/5

Min dag startede tidligt. Det er længe siden jeg sidst "inspicerede" nybyggeriet på Islandsbrygge og NV Amager. Så jeg cyklede tidligt af sted, kørte ad Sjællandsbroen til Amager, var et smut på Fælleden og kørte så vi Bryggen til Multisport på Amager. Jeg har vel rullet små 15-17 km

Jeg kørte en meget stille spinning. Jeg havde givet mig selv en grænse på puls 160. Ikke meget, når det oven i købet er i et køligt og velventileret spinningrum. Jeg fulgte programmet, men holdt fingrene fra belastningsskruen. Det var svært at lade være :( Jesper køre et program som jeg i den grad kunne blive høj på hvis jeg gav den fuld gas - men det skulle jeg jo ikke :( :(

Nå men alt i alt en god motionsmorgen - med frisk luft og en hyggelig gang spinning! 3 x :banana: for det

Puls:

post-12-1052898075.gif

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning den 14/5 – nu med video

Jeg var lidt af en :chicken: i eftermiddag, idet jeg tog med toget til TSK – var der ikke også en meteorolog der sagde noget i morges om mulige tordenbyger? :rolleyes:

Jeg var lidt slatten i eftermiddag – måske er det mere korrekt at sige noget brugt. Jeg sov 3 timer midt på dagen – men i dag gjorde det mig bare endnu mere død i låget…

Nå du ikke alt det klynk – det gik da ok :)

Squat:

2 x 5 x 40

3 x 5 x 50

Fokus på dybde, kontrol og timing

Goodmornings:

1 x 6 x 40 kg

2 x 5 x 70 kg

3 x 5 x 60 kg Video: AVI 2,5 MB

Stadig en fornøjelse. Det føltes godt I sidste uge og gav ingen DOMS. Til gengæld så har jeg være en smule død i hele bagsidekæden indtil tirsdag! Synes selv det ser meget godt ud på Watts video! Men jeg bliver ikke slankere af at blive filmet skråt nedefra :rolleyes:

Bænk:

4 x 5 x 50 kg

Tungt I dag…

Træk til bryst:

2 x 5 x 50 kg

2 x 5 x 55 kg

1 x 22 x 55 kg

Det var hvad der var kræfter i dag.

Samlet bedømmelse: 2 x :banana:

Link to comment
Share on other sites

Aftenspinning den 15/5

Jeg skulle køre 2 timer idag, men den først blev aflyst meget sent på dagen. Jeg var ikke lige i stand til at motivere mig selv til at lavet noget andet, så jeg valgte i stedet at køre timen ved en smule højere intensitet - og uden paiuser med store fald i intensitet.

Det blev en god time hvor jeg virkelig kom in i en god rytme. Jeg holdt mig inden for det afsatte pulsområde mellem 150 og 170, med et gennemsnit på 158 = 80 % i relativ intensitet. En fin time til 4 x :banana:

I morgen kan jeg ikke komme til at træne: Lørdag kommer træningen til at bestå af 2 spinningtimer i Tivoli :w00t: Se denne tråd!

Dages pulskurve:

post-12-1053024710.gif

Link to comment
Share on other sites

Spinning i Tivoli - mit træningslivs fedeste oplevelse! :w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t:

Da jeg ankom til Multisports stand i Tivoli ved middagstid, så kunne jeg se 15 spinningcykler stillet op øverst på trappen foran koncertsalen - med udsigt over søen og op mod Plænen og hovedindgangen. Jeg har faktisk aldrig set blomsterne i Tivoli smukkere end i dag - og vi skulle sidde og se lige ud på dem og alle de mennesker der var i Tivoli.

Jeg var faktisk lidt glad for at jeg slet ikke havde haft tid til at tænke over det her. For 2 år siden gik jeg og gemte mig - især når det blev forår. Jeg ville helst dengang gemme mig bag en masse tøj - jeg skulle ikke ses - slet ikke under sportslig udfoldelse! Jeg har aldrig været så selvudslettende som mange fede (ja jeg kalder det det - jeg gider ikke være PK omkring det) er det - men alligevel!

I dag sad jeg så der og nød hvert eneste minut af de 3 opvisninger jeg var med til at køre - og jo flere mennesker jo federe.

Mit projekt har haft mange gode øjeblikke - og jeg har en helt anden opfattelse af min krop i dag - men dette i dag var virkelig et gennembrud for mig - jeg tror ikke man kan sætte sig ind i det hvis man er "almindelig slank" - for bare et år siden ville jeg aldrig havet troet at jeg skulle komme til at deltage i sådan noget!!! I dag blev morbærbladet næsten til en silkekåbe - der er lidt igen - men det her var vigtigt!

Jeg er så høj på oplevelsen at jeg næste ikke kan finde ord. Ok jeg finder mange - men de rækker ikke!

Jeg er glad for at gå i et center som netop ønskede at jeg skulle være med - på trods af at jeg ikke lige ligner en fitnesskonge! Og vi havde en god dag.

Det går jo ikke at formanden bryder med § 5 i MUBSVETs regler - ellers havde jeg gjort det i dag - og jeg vil ikke sige med hvor mange :banana::rolleyes::rolleyes:

Men hver af de 3 opvisninger får 5 x :banana: hver!!!

Den første opvisning bar på 50 minutter (der mangler de første 5 minutter på kurven), de 2 næste på ca. 30 minutter hver - de var fede alle sammen, ja de var. For en gang skyld klagede vi heller ikke over ventilationen :rolleyes: B)

Jeg har lyst til at blive ved med at skrive - men vil stoppe her - og bringe en lidt kompakt pulskurve:

post-12-1053186444.gif

Link to comment
Share on other sites

Cool!

Ang. det at sætte dig som ikke er en fitness konge på podiet - jeg tror at det er ekstra godt. Det er jo NETOP folk som ikke allerede er fitness konger som skal i gang - og jeg tror de har lettere ved at se at de kan gøre det når de ser dig end når de ser en fitnessbabe.

Nu kunne folk jo ikke se hvad du har gjort/nået og hvor lang tid du har kæmpet, men jeg mener på alle måder at din kamp har været og stadig er imponerende.

Lækkert at du kunne få dig selv til det - og endnu mere lækkert at du kunne nyde det!

Det er muligt du ikke kan få mere end 5 bananer, men du kan få en stak af disse:

:firebounce: :bounce: :firebounce: :bounce: :firebounce: :bounce: :firebounce: :bounce: :firebounce: :bounce: :firebounce: :bounce: :firebounce: :bounce: :firebounce: :bounce: :firebounce: :bounce:

Edited by DaDane
Link to comment
Share on other sites

Mærkelig træningsuge B) Det føles som om jeg har lavet en masse - men faktis er jeg nu oppe på 3 træningsfrie dage <_<

Jeg har haft besøg i dag og har arbejdet på jobansøgninger - og en lille smule træt, fysisk og mentalt oven på i går,har jeg nok også været.

Fra i morgen går det æøs igen.

Jeg har set på pulskurverne fra i går. De fortæller noget interessant.Det siges ofte, at pulsniveauet i spinning "lyver" - dette pga. høj temperatur og luftfugtighed som skulle hæve pulsniveauet. I går kørte jeg i fri luft, med en lille brise og i 15-17 graders varme, og jeg sad i skyggen. Teoretisk burde argumentet være korekt. I givet fald er det kun marginalt - mit pulsniveau var i praksis fuldstændigt som normalt i går. Både hvad angår toppulsen bedømt i forhold til belastning og program, så vel som hvad angår gennemsnitspuls. Hvis der er en effekt til daglig af temperatir og luftfugtighed i spinningrummet, så ligger den efter min bedste vurdering, inden for 2-3 pulsslag. Det synes jeg er interessant. OK det var 1 forsøg - og der kan være så meget andet. Men jeg var frisk, havde spist godt og var i god væskebalance, fuldstændigt som normalt. Interessant :)

Link to comment
Share on other sites

Mild morgenmotion - på raceren

Vi mennesker er, som en hver økonom vil kunne fortælle os, rationelle og fornuftige væsner :devil: Så efter at havet klynket over vejret i ugevis, som undsklydning for a raceren blev i lejligheden, så var det derfor helt naturlig at den kom på gaden her til morgen. Den skulle bokstaveligt støves af :tongue: Efter turen skulle den i den grad vaskes - regnvejr og hvid cykkel er ikke eb god kombination. Jeg nåede næsten hjem inden det begyndte for alvor - næsten.

Jeg må indrømme at jeg blev en :chicken: da det begyndte at dryppe fra oven og kortede turen 6-8 km af - men jeg havde ikke tøj og sko på til det.

På første del af turen lørte jeg frisk til, jeg var oppe at runde 33-34 km/t i nogle intervalle ved pæn høj kadance, Jeg ville spare mine ben, så jeg var ikke under 90 rpm på noget tidspunkt. Efter vendingen kørte jeg en strækning med ca. 130 rpm. Det går hårdt ud over hastigheden, men er god træning for kredsløbet. Sidest del blev kørt med omkring 100-110 rpm.

Dejligt at være på cyklen igen!

Fin lille tur - men det kan ikke give mere end 2 x :banana:

Oplysninger fra pulsuret: (ca. 2 km opvarmning og ditto afkøling er ikke med her og på kurven)

Valgt tid: 0:00:00.0 - 0:41:30.0

Varighed: 0:41:30

Pulsslag i alt: 6432 slag

Restitution: -24 slag

Puls maks.: 169 slag/m

Puls gnsn.: 155 slag/m

Puls min.: 136 slag/m

Hastighed maks.: 34.6 km/t

Hastighed gnsn.: 24.9 km/t

Hastighed min.: 6.4 km/t

Distance: 16.9 km

Kurven:

post-12-1053331281.gif

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning i TSK den 19/5

Squat:

2 x 5 x 50 kg

3 x 5 x 70 kg

Bænkpres:

5 x 5 x 50 kg - med tydelig pause på brystet

Tung dødløft:

1 x 6 x 60 kg

1 x 3 x 70 kg

1 x 2 x 80 kg

2 x 1 x 90 kg

1 x 100 lg

1 x 105 kg - miss

1 x 105 kg miss

BB row

2 x 5 x 60 kg

Træk til bryst

2 x 5 x 55 kg

Squat kørte super godt. Eksplosivt og med god dybde. 75 kg næste gang

Dødløft kørte ikke godt. Jeg har slet ikke styr på timing og teknik når der kommer kg på. Skal nok træne på med ca 80 kg indtil der er styr på det. De 105 stopper 20 cm over gulvet - bevægelsen stopper ganske enkelt, det virker mere som et teknikproblem end et styrke.

Nå 1 rep styrke er ikke det centrale lige nu - volumen og teknik er - i nævnte rækkefølge.

Bænk er meget tung - men mine køft er blevet langt bedre - og pausen er tydelig. Jeg har altid været svag i pressøvelser - jeg mangler helt enkelt masse... Med noget tung singeltræning kunne jeg nok vride 15 kg mere ud - men igen - det handler om at bevare muskelmasse under diæt - ikke om 1 rep styrke. Det kommer når det kommer!

Resten har jeg ikke kommentarer til - dødløften havde drænet mig fysisk og mentalt.

Vurdering: Squat redder 3 x :banana: hjem, men kun lige

Link to comment
Share on other sites

Kort mandagsstatus for uge 20

Gennemført træning:

Spinning: 5 "timer" af normal længde (45-55 minutter), samt 2 a ca 30 minuter

Styrketræning: 1 x

Stræk og smidighed: 14 x

Kommentarer

En uge med 3 træningsfri dage, samt 4 dage hvor der blev arbejdet igennem. Helligdage, sociale aktiviteter og Tivoliarangementet betød at de ikke kune være anderledes. Jeg er tilfreds med denne træningsuge. Alene arrangementet i Tivoli lørdag kunne sikre den samlede vurdering - som kun kan blive :banana: :banana: :banana: :banana: :banana:

Det boost jeg har fået i selvtillid og motivation er uvurderligt :)

Vægt

På vej ned med 7-800 g per uge. Yderst tilfredsstillende :)

Planlægning

De faste spinningtimer tirsdag og onsdag morgen. Styrketræning mandag, onsdag og lørdag. Der ud over skal der fyldes ud med mellemintensivt cardioarbejde, enten på cykkel, spinning eller på anden vis. Det bliver efter vejr og dagsform

Link to comment
Share on other sites

Hvor bliver cable crunch af??? :unsure:

Lige nu tror jeg at min mave har rigeligt at gøre med goodmornings, squat og dødløft

Desuden gider jeg ikke rigtigt lave mange øvelser lige nu. Det er næsten værre at jeg ikke får lavet miltary press....

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share