Arnes log - 2 udgave


Arne
 Share

Recommended Posts

  • Replies 711
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Aftenspinnining den 10/6 og morgenspinning den 11/6

Aften humørgenskabs spinning

Det var improviseret at jeg kørte til spinning i går aftes. Dagen havde været lidt tung - så jeg trænkte til et lille højintenst fix. Martina der har holdene tirsdag, køred dem som var det arobictimer - der er drøn på stemmebåndet. Jeg har mere end en gang hørt en stemme i lokalet råbe: "Så hold dog kæft Mar

tina" - en enkelt gang virkede stemmen meget nærværende og bekendt :rolleyes::rolleyes:

Men hun er rigtig sjov - et livsstykke som man kun kan blive i godt humør af at køre hos. Således også denne aften. Jeg foprsøgte at køre en meget jævn time, uden deciderede pauser. Jeg havde sat arbejdzonen til mellem 150 og 170 - med den hensigt at det kun skulle være kortvarigt at jeg kom ned omkring 150 og tilsvarende kort jeg kom op i nærheden af 170. Det lykkedes perfekt. Jeg endte på en gennesnit på 157 0 med 80 % og jeg holdt mig inden for området..

Den time får 3 x :banana:

Morgenspinning - 30 minutters aktiv restitution efter fulgt af en smule anstændigt arbejde

Over skriften siger faktisk det hele. Altså - stort lav intensitet i de første 30 minutter - middel intenst arbejde i resten af timen. Det resulterende pulsgennemsnit på 142 er lig med 70 % af pulsreserven

2 x :banana: for det.

Pulskurver:

post-12-1055323483.gif

Link to comment
Share on other sites

Besynderligt sted at side og knokle. Vi er i en kælder, ingen vinduer – det vil sige det er der, men på den anden side er der endnu et kælderrum – lige nu trænes der karate – vi kan høre skrig og almindelige danskeres ihærdige forsøg på at lyde som Bruce Lee – men de ser nu altid nærmest forløste ud når de kommer ud derfra… Interessant

Multisport er indehaver af nok danmarks mindste kælder-spinning-lokale :lol: :lol:

Fedt med billederne arne - det er sgu en fryd at læse med i dine logs, du kan det der emd at male billeder. Hils Bangs - den gamle dreng, han ligger højt på listen over "most respected" hos mig.

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning i TSK d.11/6

Jeg ændre min styrketræning - men det vil jeg fortælle om når jeg har mere tid end i en landskampspause.

I dag fik jeg lavet:

Dødløft:

1 x 8 x 50 kg

2 x 6 x 70 - med meget fart på :)

BB row:

2 x 6 x 50 kg

Goodmornings:

1 x 6 x 50 kg

2 x 6 x 70 kg

Bænkpres:

2 x 6 x 50 kg - med pause

Fint nok - efter pausen. Esensen i ændringen er, at jeg går ned i volumen - og holder mig et stykke fra 1 rep maks i benøvelser - jeg prioritere cardioarbejdet højst her i sommer. Mere om det på et andet tidspunkt.

Dagen gik som planlagt. det giver 3 x :banana:

Link to comment
Share on other sites

Lidt om vægt

Aktuel vægt: 128,9.

Der er ikke sket så meget siden sidst. Pausen pga. skaden har koste lidt - et par besøg hos Paradis Is har nok også gjort en forskel. For en, der som mig er vandt til at spise små protioner af alting, var en dag hvor jeg spsite 750 ml ret hurtigt, en effektiv afvænningskur - at Hoosier kan fantasere om, at på en gang spise 2 liter af den heftige is, det er mig en gåde... :lol: :rolleyes:

Ellers køre kosten som den skal - så jeg er fortsat fortrøsningsfuld. Jeg bringer lige et billede fra Tivoli igen. Jeg kørte i en af mine ældste T-shirts. Over skulderen har jeg aldrig kunne fylde den ud - men der var engang hvor den sad STRAMT omkring kroppen iøvrigt :devil:

Link to comment
Share on other sites

Lidt om vægt

Aktuel vægt: 128,9.

Der er ikke sket så meget siden sidst. Pausen pga. skaden har koste lidt - et par besøg hos Paradis Is har nok også gjort en forskel. For en, der som mig er vandt til at spise små protioner af alting, var en dag hvor jeg spsite 750 ml ret hurtigt, en effektiv afvænningskur - at Hoosier kan fantasere om, at på en gang spise 2 liter af den heftige is, det er mig en gåde... :lol: :rolleyes:

Ellers køre kosten som den skal - så jeg er fortsat fortrøsningsfuld. Jeg bringer lige et billede fra Tivoli igen. Jeg kørte i en af mine ældste T-shirts. Over skulderen har jeg aldrig kunne fylde den ud - men der var engang hvor den sad STRAMT omkring kroppen iøvrigt :devil:

post-12-1055404312.jpg

Link to comment
Share on other sites

Arne,

Din log nærmer sig den mest præcise definition på viljestyrke og tålmodighed jeg endnu har set.

Stor respekt, :respekt:

Jeg synes i øvrigt Blackmoores idé med en bog er helt ekceptionel. Jeg ville foreslå ganske simpelt at udgive den som dagbog. En stor del af materialet til den ligger parat i din log.

Hvis du planlægger at have den færdig samtidig som Morten sætter MOL-t-shirten i handel, så har du god tid :lol:

Link to comment
Share on other sites

....at Hoosier kan fantasere om, at på en gang spise 2 liter af den heftige is, det er mig en gåde... :lol: :rolleyes:

Jeg vil gerne kaste mig med i det islanske råbekor,, hvor vi frejdigt råber salmen "udgiv da den dagbog...."...Ideen er jo slet ikke dum, du skriver godt og emd den tid vi er i hvor man får indblik i folks privatliv - ja så kan den såmænd også blive en "sællert".

Jeg kan sgu da oss godt fantaserer om 2 liter is.... :lol: :lol: men puhhaaaa....konsekvensen med ondt i maven og efterfølgende toil....arrh ingen grund til at udpensle ;)

Link to comment
Share on other sites

Tak skal du have Didlley - det varmer med den slag kommentarer :)

At lave en bog om overvægt og træning, men også om hvad der sker mellem mennesker der mødes om træning - og hvad jeg nu har været inde på af mere almene spørgsmål i loggen, er bestemt en ide der bobler. Den kommer ikke lige i morgen - den kunne jo passende have min tur til toppen af mt. Venteux som slutning....

Jeg tror faktisk at MZ når at få trøjerne ud før jeg for skrevet ret mange kapitler - selv om jeg skynder mig....

Dumb&Dumber> Ja men jeg tror at Spock og Hoosier faktisk planlægger at realisere fantasien :lol: Hvordan 1,5 liter kunnne få plads i en lille spirevip som Hoosier er mig en gåde.... :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Arne, jeg har med jævne mellemrum frekventeret din log... Og så dukker spørgsmålet frem: Hvad er det der driver dig?? Sådan allerdybest nede..

Er det Endorfin suset, altså manglen på det? Eller er det "Over-Arne" som pisker dig afsted?

Eller noget helt tredje?

Thumbs up til din indsats iøvrigt :)

Link to comment
Share on other sites

....at Hoosier kan fantasere om, at på en gang spise  2 liter af den heftige is, det  er mig en gåde... :lol:  :rolleyes:

Jeg kan sgu da oss godt fantaserer om 2 liter is.... :lol: :lol: men puhhaaaa....konsekvensen med ondt i maven og efterfølgende toil....arrh ingen grund til at udpensle ;)

Dumb&Dumber> Ja men jeg tror at Spock og Hoosier faktisk planlægger at realisere fantasien  Hvordan 1,5 liter kunnne få plads i en lille spirevip som Hoosier er mig en gåde....

Der må jeg desværre melde pas. :( To liter fra Paradis er over min grænse - så meget tror jeg slet ikke, jeg kan have i maven - de 1.5 liter var en kamp til sidst. :4whip:(Men jeg er på ingen måde kureret for min trang til at besøge Paradis... :4oops: ).

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noget helt lille spørgsmål du stiller Jørgen L…

Jeg er heller ikke 100% sikker på hvad du præcist mener – men jeg vil da forsøge at give dig en slags svar… Dog vil jeg bruge lejligheden til at svare lidt bredere end du spørger- en passende lejlighed til at fremlægge nogle tanker.

:)

Først vil jeg bemærke, at jeg ikke mener at man kan forlange af, mig at jeg skal skrive hvad der forgår ”allerdybest nede”. Jeg har med vilje, i denne log, holdt en meget bevist balance mellem det personlige og det private. Jeg har skrevet når der var problemer på jobbet, med kærligheden osv. – men er aldrig gået nærmere ind på det konkrete. Nok personlig – men ikke for privat – det er et offentligt rum det her.

Det samme gælder min spørgsmål om overvægts dybere rødder. Jeg har i mange diskussioner været inde på at overvægtsproblemer er komplekse og ofte også har en mental side – at det bunder i et liv og i en specifik historie, og at en løsning af overvægtsproblemet kræver at man får styr på den side også. Det gælder i høj grad mig selv – men jeg har ingen trang til at gå tættere på det her.

Men jeg kan sige så meget som at jeg i dag er meget klarer på hvad der driver mig. Som så mange andre så troede jeg i mange år – eller skal vi sige bildte mig ind, at hvis bare jeg kunne blive slank så ville alle de andre problemer opløse sig og forsvinde… for det var jo overvægten der var ”ægget” der forhindrede hønen i at komme til verden, ikke??

Så min indre drivkraft var at blive slank – og jeg kom godt der ud af med den fremragende hjælp jeg fik. Jeg blev lidt modigere i livet af det – og fik nogle smæk og vægttabet stoppede i lang tid.

Men det var godt det skete. Mange mennesker havde i lang tid opfordret mig til at konfrontere andre sider af mit livs ”problem”. Min træner ikke mindst. Han sagde tidligt at det var nødvendigt, jeg sagde jaja og så videre – og gjorde intet. Pludselig var det akut – jeg skulle have hjælp med mit specifikke øjeblikkelige problem – et brudt kærlighedsforhold at kort og intensiv karakter, nuff said… Hurtigt fik min psykolog gjort mig klart at det bare var et symptom og omsider tog jeg fat på de egentlige problemer.

Konsekvensen er at jeg i dag er mere glad for livet end jeg nogen sinde har været før – der er en masse ting at klare endnu, der i blandt 40 kg. Det er og bliver hårdt., og er en daglig udfordring, en udfordring som jeg vinder næsten hver dag. Jeg har lært at håndtere de enkelte svipsere – nogen gange tager jeg det i opløbet, som da jeg åd mig igennem en masse is den anden dag – hellere det end at gå og småsnyde i flere dage… B)

Drivkraften er ikke længere at tabe sig – drivkraften er at turde leve et helt liv, at lære at tage ansvaret for mig selv! Vægttabet er en del af det mål - men kun en del.

Det betyder også at træningen har fået andre dimensioner. Træningen har vist sig at være god også i mit menneskelige projekt, på mange måder Jeg tør vise mig offentligt på en anden måde – i starten fordi at cykelstier og landeveje nu engang er offentlige rum – og det er forbandet upraktisk at cykle om sommeren kamufleret i en masse stort tøj… Kulminationen på denne udvikling var spindingen i Tivoli – fedt at kunne nye det i fulde drag – at stå ved sig selv på den måde…

Træningen er i sig selv en også en fremragende mental regulator – megen vrede og frustration kan komme ud gennem en vægtstang eller via en pedal :devil:

Men først og fremmest har træningen givet selvtillid – ikke kun fordi jeg er blevet slankere, men fordi jeg har gennemført det – det var frustrerende og smertefuldt, ja nærmest ydmygende, selv om jeg sad på kondicyklen helt for mig slev. Jeg kunne jo huske hvor meget jeg kunne præstere for 20-25 år siden!!! Nu kunne jeg intet! Da jeg begyndte var mit blodomløb i mine ben så dårligt, at jeg faktisk ikke kunne gå – nu er jeg forbandet stædig – så jeg gjorde det alligevel.. men.. Jeg overvandt det – med en masse hjælp nuvel – men det var mig der kæmpede og svedte! :4whip::devil:

Efterhånden dukkede den gamle glæde ved træning op – den der følelse af at klare den sidste interval – selv om lungerne hænger 2 meter ud af munden og kroppen skriger på hvile… jeg elsker det – ikke at jeg ikke engang imellem kan være en kylling – det kan jeg – den ene gang til maxtest hos Morten Z var jeg f… fej, jeg klagede over svimmelhed næsten inden jeg begyndte :chicken: – men så må man tage fat i sig selv i næste træning – for nå den er oppe og ringe, så er det fedt!

Det var ikke uden grund at jeg i sin tid dyrkede singlesculler roning – det handler om at nå det maksimale spændings og aggressions niveau – og så gå ud og brænde alt af i 5 -7 minutter – heraf de 5-7 minutter på grænsen og lidt til!

Så drivkraften i træningen i dag er i høj grad træningen i sig selv. En anden side er den sociale – især efter at jeg er blevet arbejdsløs.

Det er også derfor jeg træner som jeg gør. Jeg burde køre en masse lange ture på raceren – men det gør jeg ikke – og det vare nogen tid inden jeg gør det igen – hvis jeg gør det….

1-2 timers knaldhård spinding er lige mig. Musikken og stemningen pisker en frem – og i de bedste timer med et annonceret og velopbygget program med lange serier, ja så når jeg ind imellem ”spinders high” – en berusende følelse af usårlighed og en efterfølgende vidunderlig altomfattende træthed. Men mindre kan også gøre det. Det er meget tilfredsstillende at kæmpe sig igennem på en dag hvor det gør lidt ondt – her hjælper hele setuppet til – på en måde som savnes på landevejen.

Tag ikke fejl – min kærlighed til cyklingen og naturoplevelsen lever i bedste velgående – men lige nu ser verden anderledes ud.. :)

Jeg er så meget ekshibitionist – eller hvordan det nu skal udtrykkes, at det også bidrager til at det betyder noget for mig at være god til det jeg gør – og mærke fra omgivelserne at jeg er det – det står jeg gerne ved. Jeg er god på en spinningcykel – og er en af dem, som andre nu bruger som motivation og inspiration. Det skal man ikke lade sig beruse for meget af, og gøre til et mål i sig selv – og det gør jeg heller ikke – med derfor kan det godt være meget rart.

Endnu mere vigtigt er det faktisk, at det er fedt at være fælles med andre mennesker om noget – og det er nemt i Multisport, som ganske enkelt også på det menneskelige plan er et fremragende sted. Det er positivt afhængigheds skabende. Også det repræsenterer en menneskelig udvikling hos mig. Fra eneren i sculleren og ham der gerne ville være leder og bekræftes i at han var noget særligt – til en der gerne går forrest, men som grundlæggende nyder at være fælles med andre om at skabe noget positivt. Det er en udvikling som jeg helt tilfreds med – og som har taget fart via mit udviklings- og træningsprojekt.

Min træner har opfordret mig til at finde nogen at cykle med – og det tror jeg også at fremtiden vil indebære. Lige nu er det ufedt. Jeg er hurtig på flad vej – og står stille på bakker. Jeg har kørt med meget tålmodige folk der ventede på bakkerne – men det er bare ikke sjov gang efter gang – og jeg kommer altid til at give den for meget på bakkerne – det hele bliver stresset og ufedt :( .

Tilsvarende overvejelser der gør at– jeg har valgt at trænestyrke et sted der ikke ligefrem er centralt placeret i forhold til Østerbro – nemlig i TSK. Det er et afslappet sted med rare mennesker – og så er vi jo en helt MOL posse derude :bigsmile:

Så raceren og CII maskinen må have tålmodighed med mig så længe – jeg skal nok komme tilbage til dem – når jeg engang i en nær fremtid igen er på arbejdsmarkedet som aktiv!

Så Jørgen L – svaret er mangesidigt. Drivkraften er både mit hele projekt med mit liv – som har forandret sig fra en nødvndighed til en positiv udviklingsrejse, men også nok så meget en intens glæde ved træningen i sig selv! Mit overjeg har mindre og mindre at skulle havet sagt i den forbindelse!

Det var vist lige et outline til en del af den bog - men lad os nu ikke tale om den et stykke tid B)

Link to comment
Share on other sites

:bblush: :bblush: :) Takker :)

Dagens motion

Godt 35 km hyggecykling med 22-23 km/t - passende til dagen, jeg var lidt slidt efter at havet gået til den efter den lille pause.

Jeg er lidt generøs ved mig selv og tildeler turen 2 x :banana:

Link to comment
Share on other sites

Arne, tak for svaret.. Jeg ved at jeg "spørger ind til benet".. Det har jeg også hørt før her på boardet.. B)

Men som du siger, man er i sin gode ret til at undlade at svare, og samtidigt kunne jeg ikke drømme om at spørge nogen som jeg troede ville "udlevere" sig selv. :)

Men - når jeg møder mennesker - IRL eller her - og jeg ikke kan se hvad der får dem til at "tikke", så spørger jeg sq.. Det kan godt være det virker nyfigent - det ved jeg ikke... :rolleyes:

Jeg tror jeg igennem dit svar lidt bedre forstår hvem Arne er.. Tak for det !

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share