Arnes log - 2 udgave


Arne
 Share

Recommended Posts

Kost i dag: ca: 3600-3700 Kcal. En nogenlunde sund dag, med havregryn, muesli, skummetmælk, bananer, 80 g Whey, 200 Kcal fra energidrik,tun (300 g), lidt Leverpostej fra den Grønne slagter,  Grahamsbrød, mere havregrød, fiske/skaldyrssuppe med flutes (det eneste ikke så gode)

:D :4thumbup: :thumbwink: :yeah:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 711
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Er det ikke lidt besværligt at regne ud hvor stort energi-indtag du har?

Jeg har selv ofte haft lyst til at finde ud af energi vedligeholds-niveauet, men har altid frygtet at skulle til at bruge for meget tid på at tælle kalorier - det er jo heller ikke særligt sjovt...

Hvordan gør du det rent praktisk??

Een ting er de råvarer man selv laver mad af, men når man som jeg falder i med et par familie-pizzaer mange gange om ugen, samt junk-food resterende dage (hehe) bliver det jo nærmest umuligt at tælle? Hvordan kan man finde ud af hvad der er i en pizza eller en omgang thai-mad?

Edited by Spock
Link to comment
Share on other sites

Spock. Joo det kan godt være svært. Jeg bruger et program der hedder Fat Low. Det har en varedatabase med energiindhold for rigtigt mange vare - og man kan redigere i dem eller tilføje nye. Man skal så angive vægten i gram per produkt. Efter et sykke tid, når man har rettet databasen til - og f.eks ved hvad en skive brød man selv skærer vejer, så bliver det ret let. Efterhånden behøver jeg på mange dage ikke at bruge programmet, jeg kan følge med med hovedregning.Er man ude at spise er det selvfølgelig tæt på umuligt. Så må man gætte kvalificeret. Det gør jeg og lægger lidt til. Jeg spiser ikke pia eller anden junkfood - højst en gang per måned maks - den diciplin er nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Træning den 30/4

Egentligt utroligt at jeg sidder her ved skærmen og er i fantastisk godt humør. B) Jeg startede dagen med en opvask hvor jeg først fik ødelagt en tallerken. Dernæst fik jeg tabt et vinglas i vasken og fik skåret mig i fingeren på et skår… :devil: :jehon:

Senere fandt jeg ud af at forhjulet på raceren alligevel var blevet skævt da jeg ved et uheld kørte ud over en (lav) kantsten for et par dage siden… endelig, da jeg ville køre tidligt til træning i TSK – ja så var baghjulet på min Centurion fladt… :jehon:

Men hvor så det gode humør?? Det må lige vente lidt – det skyldes eftermiddagstræningen – men vi skal lige rundt om morgentræningen først!

Morgentræning: Travetur

Som sagt – raceren kunne ikke bruges – og jeg følte mig også en smule død i ”cykkelmusklerne” – der har været en pris at betale for de sidste minutter til spinding tirsdag…

Det blev i stedet til en rask travetur de 6,6 km rundt om søerne i København. Det tog 1 time og 3 minutter – og det er faktisk rigtigt hurtigt når man er mig… Jeg havde desværre ikke pulsur med – jeg havde ikke regnet med at blive grebet af ”gåglæde”. Jeg var mindst småforpustet hele vejen rundt. Jeg vil tro jeg har ligget omkring 150-160.

Gåturen kvalificerede sig til at blive bedømt med MUBSVET – turen får 2 fuldfede :banana:

Eftermiddagstræning: Styrketræning i TSK

Jeg kom lidt tidligere end jeg plejer – det gav nogle muligheder – men først skal der lige skrives om squat!

Squat:

1 x 8 x 20 kg

1 x 8 x 40 kg

1 x 1 x 60 kg Rigelig dybde

1 x 1 x 80 kg God dybde

1 x 1 x 90 kg klausjensen dybde

De singler var ikke planlagt – jeg skulle bare lige prøve :rolleyes: Havde jeg stået i vores powercage, så havde jeg måske prøvet med 100 kg. Min gamle PR er 110 kg

Resterende squat:

3 x 5 x 70 kg – dybde mellem god og KJ

Da der ikke var andre i rummet en mig – så gennemførte jeg følgende øvelser som 5 x 5 ”cirkeltræning”:

BB row med 52,5 kg

Goodmornings med 40, 50, 60, 55 og 55 kg

Bænkpres med 50 kg – og pause i bunden, dog ikke i sidste sæt.

Det var en god måde at gøre det på. Jeg er ikke god til at gå rundt og holde pause – jeg kan bedst lide at der er fart på træningen. (Ikke som Watts der ind imellem vist glemmer hvad det er han er i gang med :rolleyes:

Der var super god fart på BB row – så der skal 2,5 kg på næste gang

Jeg har ikke lavet goodmornings længe. Jeg forsøgte samtidigt med at jeg i sin tid begyndte på dødløft – og det fungerede ikke. Sikkert takket været hvad dødløft har gjort ved min ryg, samt det at jeg nok er blevet en del mere smidig og koordineret, så kørte det i dag perfekt. Jeg gik så langt ned som mit rigelige fedtvæv muliggjorde :lol: 60 kg var ikke decideret tung – men teknikken haltede, så jeg tog 5 kg af. Jeg har flere kg i mig i den øvelse, som jeg synes er rigtig fed!!

Bænkpres der har kørt ad helvede til længe, kørte fint fint i dag. De 4 første sæt kørte nærmest eksplosivt. Dejligt!

Til sidst tog jeg 5 sæt med 5 i træk til brystet med 50 kg.

Dejlig træning – tæt på 5, men jeg holder mig til :banana: :banana: :banana: :banana:

Jeg skriver senere i aften nogle tanker om hvordan min styrketræning skal udvikle sig!

Link to comment
Share on other sites

Godt at høre om den gode træning idag, Arne.

Havde det været mig der havde den start på dagen, havde jeg muligvis meldt mig syg på job, lagt mig ind i sengen, og underholdt mig med Playstation (GTA: Vice City) og 3242 kg. chips og cola resten af dagen :) :) :) :)

Noget andet, og grunden til mit indlæg: jeg har LÆNGE holdt ud, jeg har forsøgt at undgå det, jeg har ignoreret det, jeg har gjort alt. Men ikke længere, kan ikke mere....må... ansøge...om...MUBSVET...medlemskab....

Hvad gør man? Optagelses-krav?

Ovenstående skal hermed opfattes som værende en skriftlig ansøgning :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Tanker om styrketræningen – og planlægning af samme

Det føles rigtigt godt at være kommet i gang med styrketræningen igen. Jeg kan jo godt lide det – og det er rigtigt hyggeligt at komme i TSK. Vores mini moltræf den anden dag var også en motivation i sig selv.

Jeg styrketræner nu i praksis 3 gange per uge. Mandag og onsdag i TSK og lørdag hjemme.

Grundsystem: Jeg køre 5 x 5 Nå alle 5 sæt gennemføres i god stil, lægges der 2,5 eller 5 kg på næste gang. Jeg planlægger nogle modifikationer, om det senere.

Øvelser:

Mandag:

Squat

Dødløft

BB row

Militær pres

Bænkpres

Træk til bryst

Onsdag:

Squat

Goodmornings

BB row

Bænkpres

Træk til bryst

Triceps øvelse – formentligt en kabeløvelse.

Lørdag:

Zecher squat

Floor press

Stivbenet dødløft

BB row

Råtræk

Barbel curl

Jeg legede lidt med de forskellige triceps kabeløvelser i dag. Forslag modtages gerne – jeg skal have lidt mere triceps ind. Og så mangler jeg noget mave… den skal der stadig tænkes over… Mine muligheder er begrænsede – der er mange øvelser jeg ikke kan lave – og redskaber jeg ikke kan bruge… Cabel crunches er formentligt det det ender med – de dage jeg er i TSK.

Modifikationer af 5 x 5

Jeg planlægger at squat, dødløft og bænk skal køres tungt – det vil sige som singler eller 2-3 reps, en gang for hver 14 dag. Jeg vil rotere mellem øvelserne. Det kan også blive aktuelt for de andre øvelser – jeg er jo ikke styrkeløfter! CAT er også noget der kunne overvejes med jævne mellemrum

Jeg har mulighed for at træne på tidspunkter hvor jeg stort set er alene. Så jeg regner med at gøre som jeg gjorde i dag. Dvs. ligge så mange øvelser klar som muligt og så rotere mellem dem. Jeg kan godt lide at der kommer tempo på – pulsen kommer op og det må alt andet lige have en positiv effekt på mit kalorieforbrug under træning. Det fungerede godt i dag. :)

Kost i dag

ca.3900 Kcal - heraf 55 % protein

Link to comment
Share on other sites

Omkring maveøvelser, så er kabel crunch da et udemærket valg. Hvad med ganske alm. crunches liggende på gulvet, enten med benene oppe på en stol eller bøjet, hvor du så løfter skulderbladene fri? Det kan sagtens give et ordenligt "burn". Godtnok er det ikke megatung træning, men hvis du er ny udi mavetræning, så tæller alt jo ;)

Kost i dag

ca.3900 Kcal - heraf 55 % protein

Sådan! :tongue: Hvordan ser kostplanen ud, med alt det protein i??

Link to comment
Share on other sites

Omkring maveøvelser, så er kabel crunch da et udemærket valg. Hvad med ganske alm. crunches liggende på gulvet, enten med benene oppe på en stol eller bøjet, hvor du så løfter skulderbladene fri? Det kan sagtens give et ordenligt "burn". Godtnok er det ikke megatung træning, men hvis du er ny udi mavetræning, så tæller alt jo ;)
Kost i dag

ca.3900 Kcal - heraf 55 % protein

Sådan! :tongue: Hvordan ser kostplanen ud, med alt det protein i??

Tak for kommentaren :)

Mht kostplan. Jeg mødte min diætist i dag - og fik nogle kommentarer - så jeg poster min kostplan snarest :rolleyes: JO jeg gør :4whip:

Det er faktisk et problem at spise så meget protein når man ikke spiser kød og æg :( - ´så det bliver lidt for meget klaret med pulver og for dyre fiskeprodukter. I dag har jeg spist meget tun, (de 150 g frisk - det var på "tilbud" i ISO) hjemmelavede fiskefrikadeller, drukket mælk, Whey pulver mv. Jeg har svært ved at komme over 30 % protein uden brug af meget pulver...

Link to comment
Share on other sites

Jeg startede denne dag med at rulle 20 km stille og roligt. Ikke noget der er kvalificeret til bedømmelse på MUBSVET. Jeg trængte nærmest bare til at få lidt gang i kroppen - jeg har ikke egentligt DOMS, udover en lille bitte smule i quads og lænd - men vågnede godt og grundigt generelt busted :)

Heldigvis ved jeg jo af erfaring at det bliver væsentligt lettere når styrketræningen har kørt fast i 14 dage endnu! Jeg skulle gerne kunne køre en rimelig tur dagen efter. I aften spinning på 80-90% - glæder mig vildt :) :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Eftermiddagsspinning den 1/5

Jeg ved ikke rigtigt havd jeg skal mene om den spinningtime jeg lige har kørt. Isoleret set var den fremragende - jeg fik kørt nogle knaldhårde intervaller med toppe omkring cykelmakspuls... Spørgsmålet er bare om det egentligt var det jeg skulle nu??? :unsure:

Da jeg lagde mit nuværende program, så var focus på at få gang i den rigtige cykling, at få vænnet kroppen til den træningsform, så jeg kan få kørt en masse 2-3 timers ture til sommer. Jeg skulle holde intensitetten oppe emd et par ugentlige spinningtimer, samt opprioritere min styrketræning.

Jeg har gennemført spinningen - jeg har gennemført styrketræningen - nok endda hårdere end jeg forstillede mig - men cyklingen... :blink: :retard: Det er et godt spørgsmål om jeg kommer igang med det, så længe jeg konstant går og føler mig smadret i kroppen.... Det er meget et mentalt spørgsmål - jeg kan jo sagtens arbejde på spinningcyklen...Nå i denne uge er vejret en god forklaring - men der skal tænkes og handles i forhold til dette.

Vægten i dag inden træning var iøvrigt 134.0 - ikke den store nedgang - men det var klokken 16.40 - ikke 7.30 som i tirsdags - så det er lidt usikkert hvad det angiver.

Nå, hvis jeg skal bedømme spinningtimen isoleret, så kan jeg sige: At Felicia kørte et super godt program, at jeg var nød til at varme ekstra op 20 minutter op til timen for at få min krop til at fungere, at jeg startede roligt, men gik helt amok midt i timen - de sidste 10 minutter var steenhårde at komme igennem. Summa summarum: Fremragende højintens iltoptagelsestræning :rolleyes: Timen får bedømmelsen 4 x :banana:

Pulskurve:

post-12-1051811397.gif

Link to comment
Share on other sites

Kost i dag - ca. 3600 Kcal - har ikke fået holdt proteinindtaget særligt højt i dag - kun omkring 30 %. Jeg prøver at få kostplan og den nu klart ringere personlige økonomi til at hænge sammen - det er ikke helt let, slet ikke med min kræsenhed...

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne.

Kan det ikke passe at du har en concept 2. Jeg kunne godt tænke mig en men de er jo sindsygt dyre fra ny, så jeg tænkte om du vil mene der er andre billigere altenativer, eller om der er nogle steder man kan købe dem brugt? Jeg har søgt på dba, men uden held :( .

Det skal lige siges at jeg ikke er kun vil bruge roning som cardio træning, og ikke på nogen måder vil konkurrere eller noget. Derfor kunne man jo godt tænke sig at man ikke behøver det bedste af det bedste :confused2: ?

VH. Bear :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Bear - jeg kender ikke til noget alternativ - sorry. Prøv at kontakte importøren www.modestsport.dk - jeg købte min brugt hos dem - de har ofte maskiner til salg - til en del billigere penge.

Link to comment
Share on other sites

Træning den 2/5 - aktiv restitution på spinningcykkel

Jeg har været slidt i dag - styrketræningen onsdag og den lidt vel vilde spinningtime torsdag har sat præg på dagen.

Jeg var i syv sind mht. om jeg skulle træne i dag eller ej... Til sidst besluttede jeg at tage af sted og køre en meget blød time.

Det ghorde jeg så, jeg slappede helt af i de indbyggede aktive pauser - og lå elleres 20-30 pulsslag under hvad jeg normalt ville, hvis jeg gav den gas. Jeg havde sat en græne for mig selv på puls 165, men det var først til sidst hvor jeg lavede en smule, at jeg kom derop. Jeg kørte timen så mine ben aldrig blev presset. Jeg tror det var godt for kroppen at bæive rørt lidt - og nogle Kcal blev der da brugt! den gennemsnitslige relative intensitet i timen lå på ca 67-69 %.

Timen opfyldte sit formål - så på trods af den tvivlsomme træningsværdi, giver jeg timen bedømmelsen 2 x :banana:

I morgen holder jeg fri for træning - og så SKAL jeg på landevejen søndag :devil:

Dagens pulskurve:

post-12-1051899771.gif

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning hjemme, den 3/5

I dag har min krop det atter godt :)

Jeg har derfor gennemført det meste af det planlagte program - dog minus Zechersquat - og jeg reducerede lidt i volumen, sær i stivbenet dødløft.

Gennemført:

Stivbenet dødløft:

2 x 6 x 60 kg

Floorpress (nærmest close grib):

5 x 5 x 40 kg

BB row:

5 x 5 x 50 kg

Militærpres (i stedet for det planlagte råtræk):

3 x 6 x 30 kg

BB curl

3 x 6 x 30 kg

2 x :banana: for det

Link to comment
Share on other sites

Aha - grundlag for ny forening: Morgenholdet - de friske :blink: !!

§1 Det medlem som står tidligst op bliver dagens formand (- og her gælder det ikke at blive oppe hele natten!!)

§2 Den som snuer efter 6 får karantæne i 3 dage

§3 Det medlem som har omsonst omgang med sin morgentræning får en næse

... find selv på flere :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Angel: Jeg tror jeg skal have uddybet §3 før jeg bider entydigt på :lol:

Men kost i dag er umulig at beregne - og jeg har sluttet dagen med 1½ flaske vin... I morgen er der atter en dag - hvilket bekymre mig en del, min modstandskraft over for alkohols virkninger og eftervirkninger er ikke hvad de var engang. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Cykleltræning den 4/5

Jeg havde mange overvejelser i dag om hvorvidt jeg skulle afsted eller ej. Lidt tømmermænd, hoste og hvad ved jeg - mængden af mulige undskyldninger er nogen gange tæt på uendelig . Til sidst klædte jeg om på 2 minutter - lod lys være lys, computer være computer (låste dog døren :lol: ) og stak afsted før jeg kunne fortrydde.

Jeg kørte 37 km på 1 time og 36 minutter - har ingen anelse om puls - aner lige nu ikke hvor mit pulsbælte befinder sig... :confused2:

Jeg klarede den lange bløde bakke på Klampenborgvej med over 21 km/t hele vejen op - det var vist en slags PR - til gengæld kunne jeg knap træde rundt med 17 km/t på den lille knold fra Lyngby og op forbi Bagsværd sø..... men det var som om der var lidt mere vind...

Det var ok at være af sted - jeg nød især den første del af turen - kørte rimeligt stærkt hjemad - selvom jeg havde lidt side- og modvind.

Lidt kort - men 2 solide velvoksne :banana: værd

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share