Hånden på hjertet


CloudHands
 Share

Recommended Posts

Nej ingen FADLvagter til mig foreløbigt. Jeg har 16 års anciennitet som sosu-hjælper og det giver bedre end FADL. Ville gerne skifte over til at køre FADL men vores økonomi er ikke til det. Bare det at tage selve SPVkurset vil koste mig 10-12000 kr i tabt arbejdsfortjeneste. Jeg er presset nok i forvejen på lektierne hvilket gør det svært også at skulle læse til SPV.

Når det er sagt er jeg meget glad for mit job. Det er fleksibelt, jeg er skide god til det og alle mine kolleger og i særdeleshed klienterne roser mig meget for mit arbejde. Eneste drawback er at jo længere jeg kommer på medicin jo mindre relevant bliver det faglige indhold.

Edited by CloudHands
Link to comment
Share on other sites

Vagterne jeg får er som regel rimeligt rolige og overskuelige hvilket betyder at jeg ofte har mulighed for at gøre mere end hvad der er påkrævet af arbejdsplanen.

Jeg får mulighed for at møde en masse spændende og skøre eksistenser. Lige fra hædrede krigsveteraner og cirkusgymnaster til vaskekoner og bogholdere. Jeg er priviligeret nok til at få lov til at gøre en del sygeplejeopgaver uden at ansvaret i sidste ende falder på mig. Ikke at det ville genere mig overhovedet, det jeg gør er godt nok, men det giver noget ro. På den måde bliver det udholdeligt at arbejde et af samfundets absolut dårligst betalte og ringest skattede offentlige erhverv.

Edited by CloudHands
Link to comment
Share on other sites

Dagens træning, igen bare for at føle formen på tænderne...

Power clean 10x20, 3x5x40, 3x5x45, 3x5x50, 3x3x55, 5x1x60

Front squat 3x5x60

One arm rows 3x15x20

Farmers walk 3x30mx28

Bent over rows (BB) 10x20, 10x40, 8x50, 5x6x60

Straight leg raise 3x10xBW

Dips 3x10xBW

Rope attachment triceps push down 10x(nr. 11), 3x10x(nr. 12)

Jeg løb de to kilometer til og fra centeret omend at begge veje var tempoet noget nær nul pga. doms fra forleden :D

Megasjove og interessante situationer som bare må fortælles videre...

Lørdag morgen mødte der en vikar ind fra mit vikarbureau som jeg ikke havde mødt før. Hun var ny, hun var neger og hun talte vist ikke særligt meget dansk. I løbet af dagen var der to klienter der ringede og klagede over hende. Derudover sprang hun en del af sine besøg over og hos flere af dem hun var mødt op hos gjorde hun ingenting. Én borger som jeg selv skulle ud til senere på dagen fortalte at hun kom ind, sagde noget han ikke forstod og kikkede i hans køleskab og gik igen uden at gøre noget som helst. Han havde ikke en gang fået sin medicin, skiftet sin stomiposer eller sågar fået et glas vand.

Det er over min forstand at man kan sidde til en ansættelsessamtale og skjule en så eklatant mangel på sprogforståelse og faglig tæft eller at dem der ansætter kan sidde med så lave ansættelseskrav at man ser igennem fingre med det. Det handler jo om mennesker, deres liv og følelse af tryghed og tillid.

En vikar kan man bare sige at man ikke ønsker at se igen og så kan det måske (måske!) ende med at de får så meget dårlig feedback at de bliver fyret, men så er der de fastansatte...

Kom på morgenbesøg hos det samme ægtepar både lørdag og søndag. Det er manden der er dement som skal hjælpes med alting. Han ligger i en hospitalsseng og han har kateter, hvortil der er tilsluttet en lang "natpose" som skal sørge for at den mindre "dagpose" der er mellemled, ikke fyldes således at al urinen i sidste ende ikke kan komme ud. Idéelt set burde slangen følge underlaget så nært som muligt og ende i natposen der hænger på en bøjle ud over sengekanten. På den måde så skabes der, når urinen begynder at løbe en hæverteffekt der sørger for at urinen suges ned i natposen og dagposen som mellemleddet forbliver så flad som muligt og derfor er så lidt i vejen som muligt i løbet af natten, når patienten vender og drejer sig.

Første morgen jeg kommer hos dem ligger manden, som han plejer på venstre side, men kateteret er lagt hen over hans højre hofte og derefter hen over en opslået sengehest. Den placering gjorde det næsten umuligt for hæverteffekten at virke og som prikken over i'et var slangen snoet lige ved dagposen sådan at der slet ikke kunne løbe noget urin ud. Derudover ligger han ovenpå en lille skarp plastik dut, sådan studs fra en éngangs saltvandsampul til når man f.eks. skyller øjne eller sår, hvilket havde efterladt et træls aftryk på hans balle. Og for at toppe det hele af så havde vedkommende der puttede ham aftenen forinden også givet ham underbukserne på inde under bleen, som ikke var den demente herres ble, men hans kones. Tøjet var heller ikke lagt sammen, men bare klumpet sammen henne i et hjørne af værelset.

Jeg fortalte dette videre til den ansvarshavende sygeplejerske og bad om at der blev gjort et eller andet hurtigt i forhold til at de kunne få hjælp af en anden og at vedkommende der havde "hjulpet" dem fik lidt hjælp til at forstå hvad det var der egentlig skulle gøres.

Morgenen efter kom jeg tilbage til præcis det samme cirkus, bortset fra at der denne morgen var knastør tyndskid i bleen (der trods alt denne gang var sat rigtigt på). Knastør tyndskid som burde være blevet ordnet på et eller andet tidspunkt af en nattevagt.

Både nattevagt og aftenvagt har seriøse problemer, hvis du spørger mig... Og her er der tale om fastansatte mennesker, der efter alt hvad jeg ved er enten uddannede eller under uddannelse. Vanvittigt!

Link to comment
Share on other sites

Ja det er skræmmende og selvom at den slags sker oftere end man kunne ønske sig, så er der altså også mange gode hjælpere og glade klienter. Set med mine øjne er der brug for bedre løn og bedre uddannelse før at man kan forvente en forbedring i den nuværende service.

Link to comment
Share on other sites

Træning i tirsdags foregik i FW på Jagtvej sammen med min nye trænings- og studybuddy og bestod af følgende:

Squat 10x20, 5x50, 5x60, 5x70, 5x80, 5x90, 5x100

Front squat 5x5x60

Bænkpres 10x20, 5x40, 4x50, 5x60, 5x70, 5x80 (Jeg var hårdt presset på de 80, men min træningsmakker gik selv op til 80 og jeg ved at jeg godt kan tage 80, det er bare længe siden at jeg har bænket noget som helst. Grunden til at jeg var presset virkede umiddelbart til at stamme fra skulderen, som altid har brokket sig en smule ved barbell pres øvelser)

Så var der ikke mere tid til at træne fordi jeg skulle hjem og hente unger. Vejret var fantastisk og jeg fik mig en plads i skyggesiden af bussen, så mens at landskabet strøg forbi fik jeg mig en dejligt afkølet slummer på turen hjem. Hjemme ventede farmor der havde hentet ungerne for mig og en kæmpe skudefuld chili con carne. Det var nice! Det er en tradition vi har hvor vi bestræber os på at hver tirsdag er dagen hvor farmor laver mad til os. Det er nice!

Onsdag satte min studybuddy sig på læsesalen efter forelæsningerne og jeg benyttede muligheden for at få et løbepas klemt ind. Tog hjem med bussen, fik mig en lur og trak i løbetøjet straks da jeg kom hjem. Det blev til 10km med knap 9 km/t fordi min venstre fod lavede vrøvl, min ødelagte mavemund slap mavesyre op i halsen på mig og min vom skvulpede alt for meget med chilien fra min frokost tidligere på dagen... Føj for helvede! Nåh men 10km er 10km og jeg gjorde mit bedste, så kan jeg ikke gøre andet.

I dag torsdag trænede jeg hjemme i FW selvom at det blev ret sent. Bryder mig ikke om at træne sent i FW fordi der ofte er alt for mange mahognifarvede kulturberigere... Jeg ved godt at det sikkert bare er mig der er pylret, men der er virkelig mange gangstars dernede jo senere man træner og mit liv er sgu for meget værd og jeg er personligt alt for følsom til at orke nogensomhelst risiko fra den kant af. Nåh men så meget desto mere blev jeg positivt overrasket over at en af dem kontaktede mig under min træning. Han klagede over at hans ryg altid gav problemer når han dødløftede og han synes min teknik så god ud, så han spurgte om pointers. Jeg hjalp ham så godt jeg kunne og han gik glad derfra. Jeg elsker at hjælpe på den måde (broscience all the way!) og jeg elsker at bliver overrasket. Fantastisk! Mere af det :D

Nåh men programmet så således ud:

Push ups 3x20

Chin ups 6x3

Dødløft 10x20, 5x60, 5x80, 5x90, 5x100, 5x110, 3x5x120

DB clean+press 2x10x16(x2)

DB curl 3x10x12

EZ bar curl 6x26,5, 8x26,5, 12x26,5

Link to comment
Share on other sites

Nåh jo... Og så var der et FW staff member der fortalte mig at jeg ikke måtte træne i bare tæer. Sagen var jo ifølge ham at det kunne være farligt og hvis arbejdstilsynet kiggede forbi vil både han og jeg få ballade. Sikke noget forbandet fis at fyre af. Hvis FW har en dress code kan de sgu da bare hænge den op i centret og slå det op på deres hjemmeside i stedet for at lire lamme ad hoc forklaringer af med at arbejdstilsynet skulle brokke sig over det. Jeg fortalte ham venligt at jeg selv har arbejdet med arbejdspladsvurderinger og at jeg ikke kunne forestille mig at der ville være nogen hjemmel i loven for at "klage" over mine bare tæer, men at jeg ville undersøge det nærmere og så handle efter min bedste overbevisning derefter. LOL han sagde at det ville være et problem for FW og for mig selv hvis jeg tabte en vægt ned over fødderne. For det første er det jo mit eget valg at troppe op i FW og jonglere med tunge vægte, for det andet så kan FW vel kun være culpable hvis deres udstyr er i dårlig stand og at det er den direkte årsag til min skade og for det tredje er det tåbeligt fordi så skulle reglerne jo fucking påbyde alle at iføre sig sikkerhedssko og gul hjelm når de træner. Det er jo ikke fordi at en joggingsko beskytter mod 120 kilo metal der tabes ned over foden... Fuck en spasser!

EDIT: Læste lige på FWs hjemmeside at man ikke må træne i bare tæer. Jeg ved ikke om det er nyt, men jeg har ikke lagt mærke til det før selvom jeg har læst deres dress code. Der har tidligere også hængt anvisninger omkring beklædning i min FW, men der har hverken stået noget om bare tæer eller sikkerhed, bare at man ikke måtte træne i beskidte sko og cowboybukser. Nåh men så fik jeg da det afklaret... Genovervejer på det alvorligste mit medlemskab :/

Edited by CloudHands
Link to comment
Share on other sites

Er der nogen af jer der kan finde på rationelle grunde til at man ikke skulle måtte træne i bare tæer? Jeg er blank.

Det er ikke mere eller mindre uhygiejnisk end med sko, selv hvis nogen skulle lide af fodsvamp eller fodvorter. Folk skal f.eks. i forvejen hele vejen gennem centeret til omklædningsrummene for at tage deres beskidte sko af og tage de "rene" inde sko på.

Det er ikke mere eller mindre sikkert end med sko. Det skulle da lige være fordi at folk slæber småsten og glasskår med ind på deres sko på vejen hen til omklædningen.

Det er for mange mennesker betydeligt bedre at træne i bare tæer end at rende rundt på hælkiler, gelepuder og luftbobler.

Den eneste grund jeg umiddelbart kan forestille mig handler om at tvinge folk til at se ud på en bestemt måde for at sende et bestemt signal omkring FWs kunder. Det kategoriserer ikke under gode grunde i min bog. Det er bare dumt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har det varmt, vil man efterlade "trædemærker" indtil de fordamper. Måske ikke sååå hyggeligt at steppe over andres fodsved mens mens man gumler sin proteinbar. Eller lige kommer til at tabe håndklædet eller papirlappen med dagens træning ned i det. (Da jeg cyklede til/fra arbejde, tog jeg cykelskoene af i cykelkælderen og gik så i strømpesokker til omklædningen og efterlod netop sved-fodspor. Det blev kommenteret venlig men også så det stod klart, at man syntes det ikke var i orden og så måtte jeg jo finde på noget andet).

En del har en tanker om at fødder og og tæer er grimme. For dem, vil det være ulækkert at se på de bare tæer og dermed have en dårlig oplevelse i FW.

Må man gå på bare tæer hvis man har fodsvamp?

Mange kommer og træner direkte efter skole/arbejde og lugter sgu noget af gammel sved. Hvis de også skulle spankulere rundt og sprede dunsten af sure tæer, som jo virkelig kan være fæl....

Personlig ville jeg nok være jævnt ligeglad men jeg kan omvendt sagtens forstå sådan en forbud. Skal jeg være ærlig, ville jeg temmelig sikkert også salv lave det, hvis jeg skulle stikke regler ud.

I håbet om at mit svar ikke bliver taget ilde op :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Gregers har kommet med gode bud, - som jeg sagtens kan forstå.

Men umiddelbart hælder jeg til din undring Cloud. Jeg skifter altid til indendørs sko når jeg skal træne, - men under squat og dødløft smider jeg dem. For jeg kan mærke at det er meget bedre for mine hofter - og i det hele taget. Og det er der heldigvis ikke nogen der har påtalt endnu.

Sker det må jeg overveje at købe et par gymnastiksko eller hvad de hedder de der 'hårde strømper' (sko lavet af tyndt læder eller noget i den stil).

Link to comment
Share on other sites

Altså bare hvis det på en eller anden måde skulle være gået læserens næse forbi, så har jeg ikke noget imod at FW bestemmer sig for en bestemt dresscode og gennemtvinger den fordi det er det de vil. De skal bare ikke forsøge at prakke mig deres sære standard på ved at lyve for mig eller forsøge følelsesmæssigt at afpresse mig ved at appelere til min samvittighed fordi at arbejdstilsynet måske blive sure på centerlederen. Det står dem helt frit for at bestemme over deres egen ejendom, men der er ingen grund til at trække grunde ud af den rene luft for at få mig til at handle som de ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Så blev det på min fødselsdag/bryllupsdag (35/12 år) til 4 km i det adstadige tempo af 9km/t. Bestemte mig for en morgentur hvor jeg hentede morgenbrød til familien og det var fandme dejligt selvom at hvert skridt var smertefuldt. Havde de syge doms fra torsdagens dødløftsession (den første i over to måneder), så hver gang at jeg skulle bremse med hamstrings i svingfasen af mit løb gjorde det herre naller og jeg skulle holde lidt igen flere gange for ikke at få krampe. Det er træls mens det står på, men om en uge eller to er jeg sandsynligvis tilbage i min gamle træningsrytme og så kan jeg klare både løb og styrketræning på én gang. Savner fandme rytmen og oplevelsen af frihed ved at træne og løbe ubesværet. Mine lunger er også ved at være up to speed. Hen over de næste to uger regner jeg med at trappe ud af min pulmicort behandling igen og forhåbentlig klare mig i lang tid (sidste gang var det næsten tre år) uden nødvendigvis at skulle behandle.

Kan I have en skøn dag derude :D

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med fødselsdagen i går :-)

Det er desværre ganske vist at man ikke må træne med bare fødder i FW. Jeg har prøvet, og var endda så flink at have nogle clipclappere med, men det var altså ikke nok. Man kan snyde og udføre en øvelse i strømpefødder. Det har jeg ofte gjort med bulgarsk split squat. Et alternativ er fivefingers fingers, men jeg lige købt Adidas Specialzs, så det må vente til de er slidt op.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har trænet i five-fingers i flere år efterhånden og er ligesom dig meget glad for det og har aldrig hørt noget brok.

Havde to par som jeg fik ved samme lejlighed og har skiftet mellem dem når jeg har trænet. Det ene og bedste par vaskede jeg en gang i maskinen, sådan som jeg havde gjort med godt resultat flere gange tidligere, men glemte at skrue helt ned for temperaturen. Det resulterede i at de gik i stykker, så de røg ud. Kort tid efter trænede jeg en aften og på vejen hjem har jeg tilsyneladende tabt den ene af skoene ud af tasken. Da jeg endelig kom hjem og opdagede det var det for sent at vende tilbage for at se om jeg kunne finde den på vejen. Så bottomline er at jeg i dag ikke har et eneste sæt five-fingers. Jeg har trænet i bare tæer siden.

Så kunne jeg jo selvfølgelig købe nogen nye skulle man mene... Men nej, fattig studerende som jeg er, er de fødselsdagspenge jeg fik af min mor i går nødt til at gå til tandlægebesøg. Bitter? Ja en smule... :/

Link to comment
Share on other sites

Træning mandag

Squat 10x20, 5x50, 5x60, 5x70, 5x80, 5x90, 2x5x100, 8x100, 5x5x70

Farmer walk 3x35mx28kg

Ez bb curl 3x12x24

Db curl 3x15x5

Lateral side raise 3x15x5

Push up 3x15

Chin up 3x3

Træning i dag

Dødløft 10x20, 5x60, 5x80, 5x100, 5x110, 5x120, 1x130, 1x135, 1x140

Bb bp 10x20, 5x40, 5x50, 5x60, 5x70, 5x80, 3x5x75, 2x10x50

Db curl 3x12x15

Link to comment
Share on other sites

9. maj løb jeg 8,3km på 52 min

10. maj løb jeg 5km på 27 min 25 sek

11. maj løb jeg 8km på 43 min 36 sek

I dag den 12. maj løb jeg et halvmarathon på 2 t 16 min 37 sek, 8 min og 38 sek bedre end sidste gang. Vildt nok taget i betragtning at min træning har været meget sporadisk hen over det sidste halve år og at jeg har taget en del kilo på. Da jeg startede turen ud vejede jeg 87,4kg, hele 8 kilo mere end mit all time low og næsten fire kilo mere end jeg vejede da jeg løb mit sidste halvmarathon. Jeg smed 2,5 kg på turen, om end at det meste nok var væske ;)

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for roserne og tak for omsorgen :D

Jeg ved ikke præcis hvad du mener med at være vant til at løbetræne. Jeg har løbet regelmæssigt siden min datter blev født i 2008 med nogle få indskudte pauser på mere end en måned, pga. sygdom og/eller eksamen. Jeg har aldrig presset på for hverken at løbe langt eller hurtigt, men med årene er distancerne bare roligt blevet længere og længere, sådan i gennemsnit. Min hastighed er meget sjældent over 10km/t hvis jeg løber mere end 5km. Er selv meget stolt over at have holdt gennemsnitsfarten på dette halvmarathon på over 9km/t.

Jeg føler selv at jeg har ret god fornemmelse for hvornår at jeg træner for meget, uanset om det er styrke eller udholdenhed det drejer sig om. Jeg ved fra de to tidligere halvmarathons jeg har løbet, at der er en del restitution forbundet med at presse mig selv ud på denne distance, men jeg synes at dagens løb i dag, var langt bedre end de to forudgående. Selvom at hastigheden var skruet op, så var jeg ikke nær så slatten over leddene på de sidste par kilometer som tidligere. Det føler jeg må betyde at jeg er blevet stærkere i vævet og at min udholdenhed og kontrol er blevet bedre.

Så nu tager jeg i hvert fald nogle dage, hvor jeg ikke laver noget voldsomt andet end måske en tur i centeret for at dødløfte lidt og træne noget overkrop. Benene får fred i en uges tid tænker jeg og så er de ovenpå igen.

Du har langt mere erfaring end jeg på det her område, så måske du har nogle betragtninger i forhold til det jeg har skrevet? God råd og pointers modtages med kyshånd :)

Edited by CloudHands
Link to comment
Share on other sites

Flot løbet.

Jeg tænker at det Gadegaard taler om er at en forbedring af løbehastighed på godt 45 sek/km er rimeligt meget inden for 1 måned.

Jeg tror nu sagtens du kan slippe afsted med det når du netop trapper lidt ned her de næste uger. Hvis du har dyrket styrketræning og små løbet inden for de seneste år fast, tror jeg nu også sagtens du kan træne dig op til at løbe hurtigere på distancen relativt hurtigt.

Jeg ville nu primært arbejde med det rolige løb, som du jo også gør.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænker at det Gadegaard taler om er at en forbedring af løbehastighed på godt 45 sek/km er rimeligt meget inden for 1 måned.

Både, og. Tre dage i streg er meget at løbe, hvis man ikke er vant til det. Der findes en tommelfingerregel som hedder, at du max på skrue 10% på fra den ene uge til den anden, og ikke skrue op for både distance og tempo på samme tid. Det jeg i bund og grund prøver at sige, er at man skal passe på, men det er jo netop når det går godt, og man får blod på tanden, man har allermest lyst til at skrue på.

Husk, det er imellem dine træningspas, du bliver stærkere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fjerde og sidste halvmarathon i dette halvår overstået i går... Ville bare se om jeg kunne igen med så kort interval mellem løbene. Det gik fint og jeg havnede på samme tid som forrige løb. Vejret var skønt og lidt varmere end sidst. Holdt en god jævn fart på de første 15km, lidt hurtigere end sidste løb, men på grund af varmen gik luften ret meget af ballonen på de sidste 5 kilometer, hvilket gjorde at jeg ramte samme tid som sidste løb.

Tusind tak for jeres kommentarer :)

Link to comment
Share on other sites

5km på 27:43. Smukt vejr. Fantastisk temperatur. Solen var akkurat ved at gå ned, så himlen var overvældende gylden, lilla, lyserød og blå. Vægten siger 86,4 kg. Ville gerne smide 7-8 kilo. Det vil være rart både for mit løb og mine chin ups. Det må være et projekt til sommerferien, for lige nu er der for meget om ørene med eksamen til at jeg helt kan rumme også at skulle cutte. Én ting ad gangen. Focus at the task at hand...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share