Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

SkovSjov®

Konceptet virker. Søndag fik jeg prøvet den nye skovcykel, da jeg sadlede op iført trailsko og lange tights (det var blevet efterårsvejr!), kørte nordpå og gik i krig med Nørreskoven. Ind på MTB-sporet og så ellers af sted efter devisen_ Når det bliver stejlt opad eller nedad, så er det af cyklen og i gang med at løbe.

Det fungerede fint og blev en god træningstur. Jeg var desværre nødt til at tage hjem til et arrangement på hjemmefronten, så jeg var kun af sted små to timer i det hele. Jeg ville gerne have tacklet nogle flere bakker, men det blev ikke den dag. Nu er jeg spændt på, hvordan ankler og sener har det efter lidt ekstra bakkeløb.

post-52761-0-83871600-1378098127.png

Link to comment
Share on other sites

Uge 35

Det blev så anden uge efter flettereglen: halvt løb, halvt cykling. Dog med en dags overvægt til løbet, selv om det stadig er yderst beskedent, hvad det bliver til af tempo og kilometer. MEN den smule, som det bliver til, den nyder jeg i fulde drag. Det er rart at være i gang igen, og det fungerer fint at lave både-og.

Mandag

En stille og rolig joggingtur rundt om en del af mosen. En 6-7 km i det hele.

Tirsdag

Jogging hjemmefra til FW, styrketræning og jogging hjem ad en omvej.

Onsdag

Intervaltræning på Bregnerødruten. Kortet lidt af på grund af tidsnød.

Torsdag

Jogging-/løbetur hele mosen rundt. Det er vel knap en 9 km.

Fredag

Cykeltur på The Silver Surfer. Hverken langt eller hurtigt. Men vejret var godt :)

Lørdag

Jogging hjemmefra til FW, styrketræning og jogging hjem ad en omvej.

Søndag

2 timers SkovSjov® med mest cykling krydret med lidt bakkeløb.

I dag mærker jeg lige efter, hvordan bentøjet har det. Men umiddelbart kommer næste uge nok til at lige denne her. God og varieret grundformstræning med plads til ændringer efter dagsform og lyst. Om 14 dage står den på kontrolscanning, og så bliver det spændende at se, om senen holder sig i skindet.

I øvrigt er jeg ved at samle diverse smådele, så eg om nogle uger kan flytte mine cykelkomponenter fra Schrøderen og over på det Radon-stel, jeg har fået op under neglene. Så får den også skærme på og bliver en rigtig vinterracer. Hyggeligt projekt. Elsker at rode med cykler i garagen. Ren mentalhygiejne.

Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSang™

Var det noget med lidt tung rap her til morgen, hvor efteråret er begyndt med blæst, grå himmel og regn? Hvad med de mest søvnige øjne, det mest ensformige flow og den mest skumle video med folk, der gør mærkelige ting i dårlig belysning? Og en tekst, der handler om crack og bitches og kriminalitet og det hårde liv i ghettoen? Nå ikke? Så skal du ikke tjekke Earl Sweatshirt ud. Jeg troede egentlig, at det var en joke med det navn, men det er vist seriøst ment. Der er i hvert fald bas nok til at genere din underbo :happy:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har boet på Østerbro ikke mindre end 24 år af mit unge liv :) Men det er snart nogle år siden, jeg flyttede derfra, så når man er tilbage for at købe ind på sådan en lørdag formiddag, kan man sagtens finde nye ting. Som fx BenBen i Nordre Frihavnsgade, som godt nok er en interessant cykelforretning. Masser af stål, titan og retrogrej. Blandt andet en Eddy Merckx enkeltstartscykel fra 90'erne. Cool.

post-52761-0-45869600-1378579555.jpg

post-52761-0-77383500-1378579562.jpg

post-52761-0-82586100-1378579570.jpg

post-52761-0-17918700-1378579579.jpg

Link to comment
Share on other sites

Uge 36

En lidt forsinket opsummering, da jeg har sluttet ugen af med at være lidt halvsløj. Der må være noget virus på omgang, for jeg er slatten som gammel broccoli, der har ligget for længe i grøntsagsskuffen. Min bedre halvdel er gået fuldstændig i brædderne med feber, så måske kunne det være værre. Men kroppen føles mørbanket og benene som var de fyldt af mælkesyre. Jeez ... nå, men det kan vel strengt taget kun gå fremad. Det forklarer i hvert fald, hvorfor jeg to dage i forgangne uge droppede cykeltræningsture på grund af uoplagthed. Det sker sgu' ikke så tit.

Mandag

En løbetur rundt om mosen – det er knap 9 km.

Tirsdag

Jogging hen til FW, styrketræning, jogging hjem ad en omvej, 5-6 km i det hele.

Onsdag

Her skulle der have været en cykeltur. En blanding af travlhed på jobbet og uoplagthed betød, at jeg droppede den.

Torsdag

Præcis som om onsdagen. Kunne godt have klemt en halvanden times cykeltræning ind, men var tømt for energi.

Fredag

12,5 km løbetur, hvor jeg satte tempoet lidt op. Det kostede lidt på energikontoen bagefter.

Lørdag

Traditionen tro jogging frem og tilbage til FW med lidt styrketræning derhenne.

Søndag

Jeg fik slæbt mig af sted på racercyklen og tog en runde på Tyren. Min svigermor på 89 kunne have kørt fra mig ...

Så det har godt nok ikke set for kønt ud i den uge her, men jeg har da fået rørt mig lidt. Var helt overbevist om, at jeg havde taget en 10-12 kg på, efter slet ikke at have rørt mig onsdag og torsdag, men det havde jeg naturligvis ikke. Ved en vejning lørdag morgen i FW lå vægten præcis der, hvor den altid ligger, så deeeet ...

Nu er der så præcis en uge til en kontrolscanning af venstre akillessene og hæl hos fyssen. Jeg kan intet mærke, når jeg løber, og der er bare den lille, ekstra hævelse på indersiden af hælbenet som en reminder plus en lille smule ekstra ømhed, når jeg trykker hårdt der, hvor den har været betændt. Jeg har ingen anelse, om der stadig lurer noget overfladen, men det får jeg jo snart vished for.

På alle ugens små løbeture har jeg haft fokus på at holde den gode teknik, og så prøver jeg at lande mere fladt på fodballerne. Jeg supinerer ellers virkelig meget (lander på yderkanten af foden). Og når man gør det, er der populært sagt langt ned for indersiden af foden/hælen, hvor inflammationen har siddet. Min tanke er derfor at lande mere lige på foden, så indersiden ikke får det lange stræk ved hvert skridt. Tiden vil vise, om jeg har ret.

God træning derude.

Link to comment
Share on other sites

Hold da kæft, hvor er det trist:

http://ekstrabladet.dk/sport/anden_sport/anden_sport/article2090318.ece

Alligevel utroligt, at hun kan få kraniebrud, selv om hun har haft cykelhjelm på. Troede faktisk, at man var beskyttet mod det allerværste ved at bære hjelmen. Hun må da være faldet helt utrolig uheldigt.

Link to comment
Share on other sites

Influenzasæsonen er hermed officielt skudt i gang. Vores datter har lige ringet, og hun har været omkring lægen, som ikke var i tvivl: influenza. Det passer også bedre med, at min bedre halvdel er gået fuldstændig ned med flaget. Selv satser jeg på at komme igennem uden at skulle ned i vandret stilling. Lad os nu se ...

Link to comment
Share on other sites

... oh, and by the way: Var i biffen og se Rush i går, og selv om motorsportsfilm er en virkelig tricky genre, så lykkes det i dén grad at genskabe motorsportsatmosfæren denne gang. 1970'erne har aldrig været så sexede på film, og Ron Howard har aldrig lavet en mere stilfuld film. Thumbs up! :4trumpet:

Link to comment
Share on other sites

Der er sgu god fart i de gamle stænger.

Hvor ligger din HHR under sådan en tur?

Jow tak, men formen/iltoptagelsen fejler egentlig heller ikke noget. Det er mere et spørgsmål om, hvorvidt bentøjet kan holde til det :bigsmile:

Jeg arbejder med en markant, teknisk ændring af mit løb lige nu. Som nævnt længere oppe prøver jeg at lande lidt mere fladt på alle fodballerne i stedet for at lande på yderkanten af foden. Jeg bilder mig ind, at det gør en forskel, men nu må vi se.

Hvad er det lige, HHR betyder? Jeg er ikke så skarp på det teoretiske plan :happy:

Gennemsnitspulsen har i hvert fald ligget på 133/min på denne tur, og jeg ved, at jeg begynder at syre til omkring de 140-142/min. Min makspuls er nok kun 168-170 stykker. Jge er jo lige på nippet til at melde mig ind i Ældre Sagen ,,,

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

http://www.loebesiden.dk/beregn_intensitet.php

Puls reserve. Var egentligt for at se hvor du lå belastningsmæssigt. Jeg løber jo manger rolige ture i puls HHR%:60-65 jf. Jack Daniels Running formular, men der er jo delte meninger om dette.

Havde en lang snak med en gammel Sparta løber sidste weekend, og hun havde bedrevet en del hårde mere intens træning. Skal dog siges hun var 5000 m løber.

Men oplever at det tager lidt tid at komme fra Grundtræningens Roliger løb, og op i et nogenlunde tempo under de 4.55 min/km

Link to comment
Share on other sites

Uge 37

Endnu en 50/50 uge med lige dele løb og cykling. Hmm, det fungerer altså meget godt med at lave begge dele. Det havde jeg ellers forsværget, men nu har jeg jo snart kørt nogle uger på den måde, og det er ganske hyggeligt. Der er så heller ikke så meget pres på nogen af delen, så det har nok noget med det at gøre :bigsmile:

Mandag

Stille og rolig løbetur rundt om mosen, omkring en 7 km

Tirsdag

Løb kombineret med styrketræning i FW, tiden tillod dog ikke løb hjemmefra, så jeg måtte atge 5 hurtige km på løbebåndet før styrketræningen i stedet for.

Onsdag

Landevejscykling hjemmefra og op på ruten ved Bregnerød. Ikke noget fancy.

Torsdag

14,17 km løbetur i 4:34 min/km (ja, jeg var ude at lufte pulsuret :happy: )

Fredag

Hyggetur på The Silver Surfer, bare op til Farum/Værløse-kanten i det fantastiske vejr. Den triller som et urværk, skal dog have nogle længere tåclips ...

Lørdag

Jogging til FW, styrke og jogging ad en omvej hjem. En 8-9 km i det hele.

Søndag

2,5 timers SkovSjov® på singlespeed mtb'en, iført trailsko, så der kunne løbes op ad bakkerne.

Det begynder at gå lidt mere flydende med at hoppe af cyklen og tage den på nakken. Men det kan mærkes, at der er en 12-13 kg ekstra på kadaveret, når man løber. Pulsen får i hvert fald en tand opad.

Sådan gik ugen sin skæve gang, og det gør næste uge nok også. Jeg synes, at jeg holder mit løfte til mig selv om bare at holde mig i gang uden at spænde buen for hårdt. Jeg føler mig også vældig sund og rask, sådan over all. Den optræk, der var til influenza sidste weekend gik således i sig selv igen.

Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSang™

Mandag morgen. Regnvejr. Men hvad betyder det, når man lige har fået klap på skulderen af fyssen. Han havde kun ros til overs for mine blandede bolcher i træningen og klappede næsten i hænderne, da jeg fortalte ham, at jeg nok ville fortsætte med krydstræningen hele efteråret. Scanningen viste nemlig stadig forbedring af den før så irriterede sene. Vi er nu nede på, at der stort set kun er noget at se lige præcis dér, hvor hele balladen begyndte: ved overgangen mellem akillessene og hælben. De gode nyheder kan kun betyde endnu en af de fede sange fra Live From Daryl's House. Og hvorfor ikke snuppe en fra den dag, hvor CeeLo lagde vejen forbi. Det er ikk' så ringe endda ...

Link to comment
Share on other sites

Prøveløb i ny klub

Onsdag aften var jeg ude at teste en alternativ løbeklub til Sparta. Det er efterhånden en del måneder siden, at jeg meldte mig ud af Sparta, for det gav ikke så meget mening at betale det dyre kontingent, når jeg ikke kunne løbe. Nu er jeg så småt i gang igen, og selv om der er et stykke vej tilbage til fuld damp på kedlerne, så længes jeg alligevel gevaldigt efter at løbe med nogle andre.

Hvis jeg kører lige så langt vestpå, som Østerbro og Sparta er østpå , så lander jeg i Herlev. Og i Herlev er der en stor løbe- og atletikklub. Den har jeg haft et godt øje til et stykke tid, så onsdag tog jeg af sted for at mærke stemningen. Den var vældig hyggelig, og alle lod til at kende hinanden. Som nybegynder bliver der taget godt imod en, og der er faktisk flere hold end i Sparta (et begynderhold og hele syv hold derudover).

Det var godt nok en rar afveksling at kunne løbe af sted frit og frejdigt på villaveje i stedet for at skulle navigere grupper med 30-40 løbere ud mellem fodgængere, cyklister, børn og hunde på Indre Østerbro. Nu tog jeg lidt forsigtigt aftenens hold 3, og jeg skal nok et hold op, når formen melder sig. Men det var god og velstruktureret træning med plads til hygge. Så det er da vist der, jeg melder mig ind, hvis ellers jeg kan få gang i bentøjet uden skavanker.

Herlev Løberne

Link to comment
Share on other sites

Genopfriskningstime i den gode løbestil i dag hos Posemanden. Eller rettere Posedamen, for jeg fik en solotime hos en af nye løbecoaches, han har været til at uddanne. Det var en god opstramning plus et par ekstra gode finter til, hvordan jeg holder stilen ved lige.

Egentlig var det et impulskøb, men det vist sig at være en god investering. Posedamen hedder Susanne Carrugati, og hun kommer også til Jylland. Man skal bare lige passe på, for hun prøver også at snige et par yogaøvelser ind over :freaked:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share