Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Frost Cup 1. afdeling

Traditionen tro er jeg også i år med i Frost Cupe på trods af mit vakkelvorne bentøj og sløje form. Men nu kører det på tredje år og er allerede blevet en fast tradition. Så der er ingen vej udenom.

Sidste år havde jeg også haft bøvl med akillessenenerne og nedgraderede til 5 km, men i år går jeg all-in på den lange 10 km. Og første afdeling i dag blev ligesom sidste sæson indledt med ruten i Hareskoven.

På trods af, at jeg slet ikke har nogen hurtighed overhovedet og derfor ville betragte alt under 45 minutter som en succes, blev jeg alligevel nervøs før starten. Det giver ingen mening, men jeg havde sommerfugle i maven.

Jeg var samtidig forvirret nok til, at jeg glemte chippen derhjemme og var cyklet et godt stykke op ad Hareskovvejen, før jeg måtte vende om. Så det gav ikke meget tid før starten og stort set ingen opvarmning. Den foregik til gengæld på cyklen på vej derop :)

Nuvel, vel ankommen var der præcis et kvarter til start, så det gik endda. På med nummeret på maven, på med skoene og chippen og så ellers af sted.

Arrangementet er vokset betragteligt fra første år med omkring 300 til start over sidste år med 500 og til i år, hvor der er over 800 tilmeldte. Velfortjent succes for initiativtagerne, der har stablet en populære tradition på benene med masser af sponsorer, forplejning og lodtrækningspræmier.

Turen i Hareskoven går stik vest på af en lang, lige skovvej, Så tager man en lang rundtur, løber mellem to søer og retur til den lange lioge vej tilbage til mål. Den er præcis 5 km, så de seje - herunder mig :) - løber rundt i en sløjfe og tager en tur mere.

Jeg må tilstå, at jeg havde glemt, hvor bakket ruten er. Der er 60 højdemeter pr. omgang, og det lyder ikke af meget for en cykelmotionist, men når det er sådan nogle stejle sataner, så kan det mærkes, når man løber, at det bliver til 120 hm på 10 km.

Samtidig kunne jeg konstatere, at jeg bare ikke har noget fart i benene overhovedet. Som i nul, nichts, nothing, rien. Nu løber jeg ikke konkurrence rmed ur og pulsmåler på, men det føltes ikke som om, at pulsen var særlig høj. Jeg er simpelthen ikke i god nok form til at presse den opad.

Så det måtte blive dieselmotoren, der måtte klare løjerne i et stabilt tempo, der ikke ligefrem pressede benene. Efter løbetr har der været bøvl med tiderne, men nu er de kommet op, og jeg står noteret for 43:46 for den 10 km. Det er jo ikke prangende, men da jeg havde sat alt under 45 minutter som en succes, så har tænkt mig at være tilfreds med det. Tiden rakte til en 9. plads i klassen for gamle, vrisne mænd (50+).

Så jeg er ganske godt tilfreds, men der er samtidig plads til forbedring, når det går løs med 2. afdeling på den pivflade rute i Lyngby.

Link to comment
Share on other sites

Uge 47

Stille og rolig fremgang uden at spænde buen for hårdt. Det kunne godt være overskriften på denne uge.

Mandag

Solospinning og styrketræning i FW.

Tirsdag

9,5 km rundt om mosen med fokus på teknik

Onsdag

15 km fartleg med fokus på fart. Kunne desværre ikke nå fællestræningen, så det her måtte bruges i en snæver vending.

Torsdag

Dagen skulle have budt på en tur i FW, men jeg kunne simpelthen intet nå pga. arbejde.

Fredag

En 13 km tur med musik i ørerne - 180 bpm - for at træne kadence.

Lørdag

Morgenløbetur - 9 km - med den sædvanlige flok af fladfodsløbere. Eftermiddag: 20 km testtur på den nymonterede vinterracer.

Søndag

Som beskrevet ovenover Frost Cup, 1. afd. Stort set uden opvarmning, så det må blive 10,2 km. Så kom der dog 20 km transportcykling oveni.

Samme opskrift næste uge. Dog med en enkelt lang tur (som måtte udgå i denne uge på grund af dagens løb). Plus et lille nøk ekstra på intensiteten. Jeg holder stadig balancen mht. senerne, så jeg er forsigtig optimist.

Ellers har jeg jo som bekendt cyklingen at falde tilbage på. Og med lørdagens testtur in mente, så er det ikke så ringe endda. Vinterraceren føltes rightig god, og jeg var fristet til at tage en længere tur af ren og skær lyst, men holdt mig i skindet på grund af Frost Cuppen.

Hep!

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSang™

Her i villakvarteret er der nogen - et eller andet sted - der holder høns. For at holde hønsene glade, har de åbenbart også en hane, og den er godt nok meget galende. Den galer hvert halve minut om morgenen, og for os, der bor lidt på afstand, er det vildt hyggeligt. For naboerne er det måske knap så underholdende, men under alle omstændigheder får det mig hver gang til at tænke på en af The Beatles' mere obskure sange fra Sgt. Pepper:

Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSang™

Her i villakvarteret er der nogen - et eller andet sted - der holder høns. For at holde hønsene glade, har de åbenbart også en hane, og den er godt nok meget galende. Den galer hvert halve minut om morgenen, og for os, der bor lidt på afstand, er det vildt hyggeligt. For naboerne er det måske knap så underholdende, men under alle omstændigheder får det mig hver gang til at tænke på en af The Beatles' mere obskure sange fra Sgt. Pepper:

Da jeg gik i gymnasiet lavede vi en teaterkoncert hvor temaet var Beatles numre. Jeg havde langt hår og spillede guitar, og fik selvfølgelig rollen som spillemand. Et af de numre jeg skulle spille var netop Goodmorning. Jeg kan huske første gang jeg hørte det at jeg virkelig tænkte at det var sort. Heldigvis skulle jeg også synge All Together Now som var lidt mere lige til :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Nysgerrigt spørgsmål:

Hvor koldt skal det være, før en "rigtig" løber peger fingre af en der løber i shorts?

Det giver da bare respekt, hvis der kommer en i shorts, selv når det er sk...koldt :smilerock:

At det så rent æstetisk kan være en tvivlsom fornøjelse at se på blå lår, det er en anden sag.

Så er der enkelte regulære undtagelsestilfælde som den amerikanske ultraløber Anton Krupicka. Han løber i shorts og bar overkrop, med mindre der er tale om en snestorm. Og han gør det oppe i Rocky Mountains i Colorado, hvor han bor. En ægte original, som var hovedpersonen i en usandsynlig smuk dokumentar, jeg så på Danish Adventure Film Festival i går. Uh-huh, jeg vil også bo et sted med bjerge!

http://www.youtube.com/watch?v=PlEDMBeJOP0

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Ha, haa, nej, det synes jeg ikke. Generelt har man jo langt, langt mindre tøj på, når man løber, end når man cykler. Og som jeg husker konkurrencerne om vinteren "i gamle dage", så stillede de seje gutter op i shorts, T-shirt, løbetrøje og så handsker. Lidt i stil med legendariske Henrik Jørgensen stadig gør det som her, hvor han forrige år løb Skt. Valentinmilen. Hans datter er lidt lunere klædt på :)

post-52761-0-87533000-1385887430_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Uge 48

Hmm, tja, det har egentlig været en super uge rent træningsmæssigt, hvis det ikke var fordi, at jeg absolut INTET har fået trænet i dag. Min gamle svigermor faldt og slog hoften, og så har søndagen budt på sygebesøg på Sydhavsøerne i stedet for den lange træningstur, der egentlig var planlagt. Sådan må det naturligvis være, og hun er heldigvis ved godt mod. Jeg lægger bare brikkerne lidt anderledes til rette i den kommende uge i stedet for.

Mandag

Den traditionelle cocktail af spinning og styrketræning.

Tirsdag

10,2 km på Østerbro og rundt om alle Søerne. Fantastisk solskinsvejr ...

Onsdag

13,5 km fællestrænig i Sparta med hhv. 3,5 og 2 km tempo. Rigtig gode ben.

Torsdag

Endnu en omgang FW spinning og styrketræning.

Fredag

13 km tur på 4:42 min/km. Så jeg skruede en lille smule op for tempoet.

Lørdag

6,5 km med en gruppe hyggelige fladfodsløbere.

Søndag

Ja, her skulle ugens lange løbetur have været, men den blev som nævnt vekslet til ugens lange køretur :)

Ser vi lige bort fra i dag, så må man sige, at ugen har kørt efter en streg. Onsdag til fællestræning var jeg rigtig godt løbende med stort overskud. Og fredagens tempo var også en behagelig overraskelse.

Jeg skyder til dels skylden på min stædige fastholden i en god, lang nattesøvn. Fredag aften var jeg for en gangs skyld ude til en ordentlig middag med hele svineriet og vinmenu plus nightcap, så det blev rigtig sent. Og jeg var sgu' ødelagt hele lørdagen. Det har altid været min teori, at søvnen er en uundværlig del af et godt træningsprogram, og det blev i hvert fald bekræftet ved denne lejlighed.

Hvor om alting er, så mangler jeg den lange tur, så den tager jeg måske mandag. Så må jeg lige improvisere og lave resten af ugens program om. Vi får se.

Hep!

Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSang™

Lettere forsinket, da jeg var offline i går. Til gengæld vender jeg nu stærkt tilbage med en service til alle MOL'er. For alle er sikkert med på, at vi er gået ind i december. Så her er over 3 timer med julesange. Så er det ligesom overstået ... :rolleyes:

http://youtube.com/watch?v=jZ-e3_31sdM

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Skal du springe ud i noget nyt en dag, skal du sørge for at lande blødt :laugh:

Jeg fik helt ondt et vis sted, da jeg så videoen :dropjaw:

Fatter simpelthen ikke hvordan man tør kaste sig ud i sådan et stunt!

Det er ellers en solid løbemængde du får fyret af. Dejligt at bentøjet holder, omend jeg håber at se dig på startstregen til La Marmotte 2014 :shades:

Link to comment
Share on other sites

Det er ellers en solid løbemængde du får fyret af. Dejligt at bentøjet holder, omend jeg håber at se dig på startstregen til La Marmotte 2014

Thanks. Ja, jeg ser det som en win-win. Enten er år med en masse løb eller fornøjelsen af at prøve kræfter med 'Motten igen :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share