Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Uge 37

Udmærket uge på kontoret, hvor jeg fik lagt lidt flere kilometer på og kom to gange omkring FW til lidt styrketræning, som også er målet.

Mandag bød på 8,5 km plus lidt styrketræning.

Tirsdag resulterede i 12 km med udgangspunkt fra Nørrebro for en gangs skyld.

Onsdag blev det til 18 km turen op til Utterslev Mose

Torsdag vil jeg anslå til 16,5 km inde fra Østerbro og ud omkring mosen.

Fredag blev det til 6 km i Frederiksberg Have/Søndermarken plus lidt styrketræning i FW.

Lørdag tog jeg samme 18 km tur som om onsdagen.

Søndag bød på 14,5 km sydpå ned til Valby Parken og langs kysten ved Hvidovre Strand.

På den måde får jeg sneget mig godt op i 90'erne igen. Torsdag var mine ben sjovt nok utroligt trætte, og jeg var ved at tro, at jeg havde tildraget mig en eller anden virus, som mange døjer med for tiden. Men vupti, her i weekenden har jeg været fint løbende.

Den slappe dag kan selv følgelig hænge sammen med, at jeg har stille og roligt har sat ugevolumen op igen siden ferien. Samtidig har jeg haft umanerligt travlt på jobbet, og det hører også med i billedet. Det har været sådan en dobbelt-whopper af belastning, så jeg priser mig lykkelig for mit gode sovehjerte.

Mon ikke, jeg skal have en stribe uger som denne i et stykke tid fremover? Så må vi se, hvordan det går, og hvad jeg finder på. Jeg har for en sikkerheds skyld tilmeldt mig Frost Cup på 10 km-distancen for at have noget godt tempoløb vinteren igennem.

Link to comment
Share on other sites

Uge 38

Solid træningsuge, der er gået helt efter planen. Det vil sige steady as she goes - uden de helt store udsving eller det helt vilde tempo.

Mandag blev det til 5 km plus en omgang styrketræning i den lokale FW.

Tirsdag nappede jeg en 14 km i nabolaget.

Onsdag blev det til 18 km turen op omkring Utterslev Mose.

Torsdag blev til 14 km hvor turen gik sydpå til Valby Parken og Hvidovre Strand.

Fredag nappede jeg 8,5 km turen som opvarmning til lidt styrketræning i FW

Lørdag 18 km ad de sædvanlige stier, stille og roligt.

Søndag 23 km på en fin rundtur, der fremgår af kortet herunder. Det er faktisk en rundtur fra "gamle dage", hvor jeg ofte løb med på Spartas maratontræning om søndagen. Det er en god rute, blandt andet fordi den foregår i grønne omgivelser på stort set hele turen. Sikke et privilegium at kunne det i en storby!

Og hovsa! Jeg fik da vist lige og lige sneget mig over de 100 km med det yderste af neglene :laugh:

Desværre er det ikke blevet til noget fællestræning i denne uge. Mange af løberne i Herlev er i gang med nedtællingen til hhv. Berlin og Odense maratonløbene. Ellers tror jeg nu nok, jeg vil holde fast i at løbe med på de hyggelige søndagsture. Den anden træning kan jeg ike bruge til så meget, da jeg ikke har tæbkt mig at gå tilbage til hårde intervaller o. lign. lige med det samme.

post-52761-0-63423600-1442761178.png

Link to comment
Share on other sites

Planer?

Njaeh, egentlig ikke, og alligevel rumler der en plan i baghovedet.

Indtil videre har jeg meldt mig til Frost Cup - som sædvanlig! - men er dog gået tilbage til 10 km denne gang. Det giver lidt afveksling og lidt tempo hen over vinteren.

Den rumlende plan består i, at jeg gerne på et eller andet tidspunkt vil løbe det mest legendariske maraton af dem alle - Boston Marathon. Den bliver løbet i april, og alt er naturligvis lukket for 2016. Marathon Travel har også udsolgt de følgende år af pladser, hvor man "bare" kan stille op.

Det vil sige, at jeg skal gå den slagne vej og kvalificere mig. Der er kvalifikationstider i alle aldersklasser til Boston, og det er af samme grund et af de hurtigste løb overhovedet. Der er ingen baglanterner som i alle andre løb.

Sagen er den, at nu er jeg rykket en aldersklasse op til 55-60 år, og her er kravet 3:30 eller 3:40, så vidt jeg ved. Det vil sige, at jeg inden tilmeldingen til løbet i 2017 skal løbe under. Man er dog ikke garanteret en plads. De starter med de hurtigste. Så bliver dem, der ligger lige under kvalifikationskravet lukket ind. Og hvis der stadig er pladser, kan man også komme ind i varmen, selv om man ligger lige over.

Året efter bomben var der kæmpe interesse, så der kom man ikke med, selv om man lige havde knebet sig under kvalifikationskravet. Jeg vil tro, at interessen er kølnet lidt af, så der skulle være en chance, hvis man klarer kravet.

Med andre ord: Mellem nu og september næste år skal jeg løbe et maraton under tidskravet for overhovedet at kunne gøre mig håb om tilmelding til september 2016 (det bliver så med deltagelse i løbet april 2017).

Min tanke er, at det oplagte sted at prøve det, vil være til maratonløbet i Hannover den 10. april 2016. Det var det løb, jeg var med i sidste år i april (det vil sige 2014), og det er super godt organiseret på en pivflad rute uden alt for mange deltagere.

Og hvorfor så lige Boston?

Tja, det er det ældste af de moderne maratonløb. Og så kom der nogle fantastiske beretninger fra løbet, lige da jeg var begyndt at løbe for alvor i 1981. Det store amerikanske navn, som lige var brudt igennem, hed Alberto Salazar, og havde i 1982-udgaven af løbet en formidael duel med Dick Beardsley, hvor de simpelthen spurtede om sejren på opløbsstrækningen.

Dengang tog det lidt tid, før der sivede store atletiknyheder hele vejen over til lille Danmark, men man kunne da købe Runner's World o. lign. og orientere sig. I dag er det rart at se opløbet på YouTube og få vished for, at "The Duel in the Sun" var et fænomenalt opgør ...

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSang

Heaven 17 stod på tung rotation i går af en eller anden grund. De var et par friske udbrydere fra Human League i de glade New Wave-dage, som tog navn efter et band i Clockwork Orange. Og de byggede deres setup op som en (fiktiv) koncern, der hed British Electric Foundation. Så rundt om deres orkester havde de sådan en corporate yuppie atmosfære, der ramte tiden helt præcist. Bedste album med Heaven 17 var Penthouse & Pavement, der på den ene side handlede om livet upstairs og på den anden side om livet downstairs. Derfor var der ret meget storytelling over deres videoer. Det var tider :4trumpet:

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg jo lige flyttet fra Aarhus, og vi bor nu lige ved Valby st. Jeg savner nogle områder, hvor jeg kan løbe længere ture (ikke i byen, uden lyskryds)?

Jeg kan se, vi er i det samme lokalområde, så kan du ikke komme med en liste over gode løbesteder? Jeg ved, du også kender Aarhus, hvor jeg nødt at løbe ved bl.a. Brabrandsøen.

Utterslev Mose er indtil videre mit bedste spot, men der er bare mange transportkilometer igennem byen, ift. hvad du så reelt løber deroppe.

Pft :smile:

Link to comment
Share on other sites

Turen jeg løb i går - se kortet herunder - er faktisk meget grøn, men lyskryds undgår du ikke, når du bor i Valby (hvis du altså vil løbe hjemme fra hoveddøren).

Den gik langs Damhussøen, langs Damhusengen via Vestvolden ud til Utterslev Mose. Ind mod Østerbro ad Lersø Park Alle, tværs over Nørrebro og så retur til Frederiksberg ad Grøndals Parkvej, hvor man kan løbe på en sti hele vejen.

Derudover kan du lave specialtræning/bakketræning i Søndermarken/Frederiksberg Have (undgå plænerne i Søndermarken,. det er eneste sted i Københavns Kommune, hvor hunde må gå uden snor).

Hvis du løber fra Valby Station ad Valby Langgade og op til Damhussøen, kan du også følge den grønne "finger" sydpå til Valby Parken og Hvidovre Strand, hvor du kan løbe langs kysten. Det er en glimrende tur med - trods alt - ret få lyskryds. Læg eventuelt vejen hjem gennem Vestre Kirkegård, som er stor og fredelig at løbe igennem.

Det skulle dække de nærmeste ruter, hvis du vil løbe fra gadedøren. Du kan i øvrigt også løbe over Sjællandsbroen til Amager Fælled og Amager Strand. Det er heller ikke værst.

Starter du længere væk hjemmefra, er Utterslev Mose og Gentofte Sø glimrende løberuter uden lyskryds. Det samme gælder selvfølgelig Dyrehaven og Hareskoven, men der er man ude i noget transport først.

post-52761-0-60676600-1442820275.png

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Tak for input ok kort (som godt nok ikke er i bedste opløsning :wink:).

Jeg har prøvet både Damhussøen og Søndermarken/Frederiksberg Have. Jeg må finde nye ruter til mine længere pas. Damhussøen + parken nord for x tre, er alligevel ikke så spændende.

Jeg tror, næste tur må gå ud på Amager. Jeg kan se, der er store, grønne områder derude :smile:

Link to comment
Share on other sites

Der er både Amager Fælled, hele Vestamager og området ovre ved Amager Strand. Det er ikke det værste løbeterræn. Du vil i hvert fald finde mange kilometer sti uden de store forhindringer undervejs. Og som en ekstra bonus vil du muligvis få frække tilbud fra mænd, hvis du finder det helt rigtige hjørne af Amager Fælled ;)

Hvis du løber langs Damhussøen, så prøv at løbe videre langs Damhusengen, under Jyllingevej og hen over Slotsherrensvej, videre langs kanalen og op til Islevhusvej. Så kan du komme over til Kagsmosen, som er en virkelig fed 1300 meter rundstrækning, hvis du vil løbe nogle intervaller eller andet.

Link to comment
Share on other sites

Uge 39

Det var nu egentlig ikke planen at toppe sidste uge rent distancemæssigt, men på grund af det gode vejr, skete det alligevel med over 100 km igen. Og selv om det er gået fint, har jeg besluttet mig for, at næste uge bliver mere tilbagelænet og varieret.

Mandag blev det til 6 km i Søndermarken/Frederiksberg Have efterfulgt af en styrketræning i FW.

Tirsdag en 14 km tur, hvor jeg varierede tempoet en smule undervejs.

Onsdag 18 km i jævnt og ret langsomt tempo.

Torsdag 14 km i alt fordelt på 5 km om morgenen og 9 km om eftermiddagen hhv. hjem fra og tilbage til automekanikeren med bilen.

Fredag 10 km rundt om Utterslev Mose efterfulgt af styrketræning i FW Emdrup. Løbeturen blev længere end planlagt, men det var jo fantastisk vejr.

Lørdag samme 18 km tur som om onsdagen.

Søndag løb jeg 23,5 km, hvor jeg besluttede mig for at holde kæden stram. Den landede uden det store sus på 4:48 min/km, hvad jeg egentlig er fint tilfreds med. Specielt fordi jeg havde 18 km fra lørdag i benene, og fordi jeg nu - søndag aften - ikke rigtig kan mærke noget i benene. Jeg tænker, at jeg er ved at få opbygget en ganske god sejhed, når jeg forholdsvis ubesværet kan valse forbi en halvmaraton på 1:40-1:41-stykker.

For nu ikke at jinxe det, holder jeg helt og aldeles fri mandag og skruer ned for ambitionerne resten af ugen. Nu trænger jeg vist også til at variere træningen lidt igen, så jeg prøver mig frem.

Link to comment
Share on other sites

Transportcykling

Jeg har altid cyklet meget til kundemøder og deslige, men efter at være flyttet til Frederiksberg, foregår stort set al transport på jernhesten. Det er efterhånden så meget, at det burde tælle med i den ugentlige træning.

For tiden har jeg ret travlt på jobbet, og mange kunder ligger sådan en 7-8 km væk. Skal jeg frem og tilbage to gange på en dag, bliver det over 30 km, så en uge kan godt byde på 80-100 km transportcykling eller mere, hvis man tager fritiden med også.

Det er da også et lille plus på træningskontoen. Og på tidskontoen, for i det daglige har jeg simpelthen ikke tid til at køre bil. Herfra gennem byen er det langt hurtigere at hoppe på cyklen :laugh:

post-52761-0-83110400-1443702462_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Transportcykling

Jeg har altid cyklet meget til kundemøder og deslige, men efter at være flyttet til Frederiksberg, foregår stort set al transport på jernhesten. Det er efterhånden så meget, at det burde tælle med i den ugentlige træning.

For tiden har jeg ret travlt på jobbet, og mange kunder ligger sådan en 7-8 km væk. Skal jeg frem og tilbage to gange på en dag, bliver det over 30 km, så en uge kan godt byde på 80-100 km transportcykling eller mere, hvis man tager fritiden med også.

Det er da også et lille plus på træningskontoen. Og på tidskontoen, for i det daglige har jeg simpelthen ikke tid til at køre bil. Herfra gennem byen er det langt hurtigere at hoppe på cyklen :laugh:

To gange om ugen cykler jeg til- og fra arbejde. 35 km hver vej. Det tager 10 min mere, end hvis jeg skulle med toget :smile:

Link to comment
Share on other sites

To gange om ugen cykler jeg til- og fra arbejde. 35 km hver vej. Det tager 10 min mere, end hvis jeg skulle med toget :smile:

Præcis. Hvis man skal igennem byen, så skal man næsten op på 20 km eller mere, før bil/tog slår cyklen (som almindelig cyklist - jeg skyder på, at du er lidt hurtigere undervejs på den tohjulede end de fleste) :shades:

Link to comment
Share on other sites

Uge 40

En uge med lidt blandede bolcher. Skulle egentlig have været et rendyrket "skåneprogram", men endte med at blive lidt både-og.

Mandag holdt jeg løbefri, men havde dog en del transportcykling jvf. ovenstående.

Tirsdag nappede jeg den velkendte kombination af 6 km jogging i bakkerne og styrketræning i FW.

Onsdag kunne jeg ikke nære mig længere, så det blev 13 km, hvor jeg løb 3 runder (à 3,5 km) rundt om Damhussøen i stigende tempo. Først jogging i 5:25, dernæst en runde i mit sædvanlige tempo på 5:05 og til sidst en hurtigere runde på 4:20 min/km. Fin træning.

Torsdag ville jeg egentlig have løbet halvlangt, men det blev kun 9 km. Havde et af de sjældne tilfælde, hvor blodsukkeret bare faldt igennem gulvbrædderne, så jeg måtte tøffe langsomt hjem.

Fredag gentog jeg tirsdagens 6 km løb plus styrketræning.

Lørdag blev det 9,5 km i nabolaget i gennemsnitligt tempo.

Søndag har jeg taget revanche med 25 km rundt om hele byen i stilfærdigt tempo på næsten 5:30. Stort overskud og helt umærkede ben, selv om jeg slet ikke fik drukket undervejs. Det må skyldes de færre kilometer hen over ugen.

Har været lidt obs! på mit højre baglår siden torsdag, da der har været en ømhed, men har ikke rigtig kunnet mærke det under løb. Jeg mistænker min kontorstol for at klemme lidt på et bestemt punkt. Jeg må tilbage til at stå mere op, når jeg skriver.

Her er søndagens rute. Jeg havde vitterligt fornemmelsen af, at jeg bare kunne have tøffet videre til både 30 og 40 km. Det er lækkert, når det sker.

post-52761-0-40016600-1443972194_thumb.p

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Uge 41

Nå, den ømhed i højre baglår blev ikke rigtig til mere. Til gengæld har jeg en øm sene oven på foden lige i knækket, hvor foden bliver til skinneben (hvis det giver mening). Det har jeg haft før i begge fødder på skift, og det har tilsyneladende ikke så meget med løb at gøre. Hvis jeg løber helt "lige" og korrekt med fødderne og i øvrigt er lidt opmærksom på teknikken - oprejst overkrop, høj kadence, optimal fodlanding - så er der ikke noget under løb. Det er mere, når jeg har siddet stille et stykke tid, at den klemmer lidt. Sidst gik det over efter et stykke tid, så det satser jeg på, at det også gør denne gang.

Ellers en glimrende uge, der er kørt lige efter bogen med en ordentlig søndagstur at slutte af på.

Mandag 6 km i parkerne efterfulgt af styrketræning i FW.

Tirsdag 15 km i Boserup Skov ved Roskilde, da jeg var i byen i embeds medfør. Altid rart at vende tilbage til gammelkendte stier.

Onsdag 18 km i relativt afslappet tempo i nabolaget.

Torsdag 14 km op til Kagsmosen og retur.

Fredag 8 km i parkerne efterfulgt af styrketræning i FW.

Lørdag 14 km op til Kagsmosen og retur.

Søndag 31 km rundt om hele byen i et okay tempo for en lang søndagstur: 5:12 min/km.

Ved ikke, om man kan linke direkte til siden hos TomTom, men den burde være her

Skøn, skøn tur, hvor jeg frøs lidt i starten, men så kom temepraturen op, og solen kom frem. Fantastisk at løbe langs med havnen hele vejen og bare indsnuse den friske oktoberluft.

Tog et par slurke vand på vejen retur ved hhv. Utterslev Mose og Rødovre Stadion, men fik ellers hverken vådt eller tørt undervejs. Til sidste var jeg sgu ærlig talt ved at være lidt sulten, så jeg gik om bord i noget frokost ved hjemkomsten.

Turen vil jeg nok komme til at gentage en del gange, hvis jeg fortsætter med forårets maratonplaner. Min erfaring fra de seneste maratonløb er, at jeg kæmper med de sidste 10 km. Tanken er at gøre ture på 30-32 km til ren rutine, så de tærer så lidt som muligt på de fysiske og mentale ressourcer.

Min udfordring er blandt andet, at jeg egentlig løber bedst uden at tage noget til mig. Det gør fint på ture op til 2 og 2,5 timer, men det giver mig altså problemer på de sidste 10 km fra 32 til 42 km. Og det skal jeg finde en strategi til at imødegå.

Det er helt tydeligt, at der sker noget i kroppen, når man kommer op på km 25 til 30. Det er dér - over de 2 timer, at man begynder at tære på depoterne, og det er derfor, at jeg bliver nødt til at komme derop under træning for at mærke efter, hvordan jeg kan imødegå det. Det kan hverken intervaltræning, 10/20/30-træning eller andre påfund bruges til :)

Her er turen fra i dag. Den kørte fint hele vejen, og benene har det super lige nu.

post-52761-0-00808200-1444574658_thumb.p

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share