Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Nej, den har "altid" ligget i bunden af 40'erne. Min hvilepuls var også under 40, da jeg kørte cykelløb som ung. Jeg vidste blot ikke, at den dykkede helt derned stadigvæk, før jeg lige prøvede efter. Mon ikke også den ligger lidt højere, hvis jeg målte igennem et helt minut? Den skifter jo en smule hele tiden.

Hvilepulsen har vist kun noget med træningen og ikke noget med alderen at gøre, så vidt jeg ved.

Maxpulsen falder støt med alderen, derimod ...

Link to comment
Share on other sites

Nå, så blev det nye TomTom Runner Cardio testet på spinningcyklen ... og godkendt. Jeg sætter det bare på "løbebånd", så kan man gå i gang med det samme.

Ligesom mit hidtidige TomTom kan jeg se tallene uden læsebriller - en stor fordel for Gammelfar. Og så kan jeg hoppe frem og tilbage mellem tidsangivelsen og pulsen, så det er en alt-i-et-løsning i samme ur. UDEN pulsbælte (det bælte kommer jeg ikke til at savne).

Jeg tog en 40 minutters runde med noget opvarmning og så 5 x 3 minutters intervaller med 2 minutters rul indimellem. Heldigvis lå pulsen dog trods alt på ml. 132 og 137 i intervallerne, så mon ikke jeg stille og roligt kan få den i vejret ...

post-52761-0-34698700-1446829726_thumb.p

Link to comment
Share on other sites

Og vo2max på cykel - respekt, dér

Hov, hov, der er bare "plads til forbedring" :laugh:

Hvad angår uret, så tager man det bare på. Der sidder en lille sensor bag på, som umiddelbart virker til at fange pulsen med det samme. Nu prøver jeg det på almindelige løbeture her i weekenden, så må vi se, hvordan det performer.

Link to comment
Share on other sites

Ugens lange tur

I dag kom det nye ur med på ugens lange tur. Jeg satte længden en smule op til 32 km og tempoet til omkring de 5 min/km. Den landede på 5:04 for præcis 32,02 km.

Da jeg den 10. april bare skal løbe 5 min/km i Hannover for at få en tid, der kan kvalificere mig til Boston, er jeg egentlig ved godt mod. Dels mangler jeg bare 10 km, og dels skal startnummer og adrenalin nok få tempoet ned under de 5 min/km-

Igen måtte jeg konstatere, at der sker noget efter de 2 timer. Det er først dér, depoterne er tømt, så det er også dén del, jeg skal arbejde med. Så de lange ture holder jeg fast ved.

I dag gik det i hvert fald fint, og benene er ikke mærkede af turen.

Jeg ved ikke, om jeg kan linke til TomTom-siden, men hvis det kan lade sig gøre, så er data her.

post-52761-0-82866500-1447014216_thumb.p

Link to comment
Share on other sites

Uge 45

Omstillingsuge, der er forløbet helt efter planen. Dog med et par fridage undervejs på grund af tur til udlandet.

Mandag blev det intervaller på spinningcyklen efterfulgt af styrketræning.

Tirsdag en 14 km løbetur i nabolaget.

Onsdag gik turen til Dublin på en koncerttur.

Torsdag gik turen hjem igen. Nåede en 6 km joggingtur ved hjemkomsten.

Fredag intervaller på spinningcyklen efterfulgt af styrketræning.

Lørdag 13 km i jævnt tempo.

Søndag 32 km i 5:04 min/km-tempo som beskrevet.

Bortset fra de fraværende dage undervejs blev ugen en god skabelon for den kommende tid.

Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSang

Koncertturen til Dublin handlede først og fremmest om at høre Alabama Shakes, som har taget hul på en ny Europa-turné, og det var fremragende. Men Michael Kiwanuka - som jeg før har linket til - var opvarmning, og han var virkelig en behagelig overraskelse live. Hvis han kommer til København, skal han helt sikkert høres.

Link to comment
Share on other sites

Vandposter på Amager?

Nu har jeg efterhånden fundet en kanon tur, efter vi er flyttet fra Aarhus.
Mit problem er bare, at jeg ikke kender til steder, hvor jeg kan få vand på turen.

Så, min københavnske løbeguide, er der vandposter på Amager? :smile:

Jeg har vedhæftet min tur, den er fra andensteds, så jeg håber du kan se ruten, selvom kortet ikke er det største.

Udklip.png

Link to comment
Share on other sites

Rigtig fin tur. Og pænt med lidt øget tempo undervejs. Det ser meget disciplineret ud :4flex:

Lige præcis den del af Amager løber jeg aldrig, så vandposter kender jeg ikke noget til. Du må på jagt efter offentlige toiletter undervejs, hvor man kan få tanket op, eller måske er der en kirkegård?

EDIT: Du kommer også forbi Field's, hvor der er masser af offentlige toiletter ...

Nu blev jeg selv lidt nysgerrig, og der er faktisk en fyr, der arbejder med at lave en oversigt over toiletter. Indtil videre er det vist kun Københavns Kommune, der er med, men det ville i hvert fald være praktisk for tørstige løbere. Se med her

Ifølge oversigten er der i hvert fald to optankningsmuligheder på ruten:

post-52761-0-98401200-1447056583.png

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Naturcenter Vestamager er et bud http://findvej.dk/55.6147,12.57521?zoom=17&maptype=3
Toilettet i byparken, det handicaptoilet Henrik har linket til, er også et bud. Generelt er der ikke mange toiletter i området, men dette toilet er oprettet fordi folk var trætte af fredags øl fra Ørestad gymnasium, endte med tis i opgangene... http://findvej.dk/55.63325,12.57995?zoom=20&maptype=3

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer heller aldrig til at løbe med væske i bæltet.

MEN jeg købte faktisk et bælte for nylig, så jeg kunne have en mobil og lidt småting med undervejs på de lange ture (som en erstatning for at tage hele rygsækken med). Det viste sig at være et væskebælte med flasker (som jeg sandsynligvis aldrig kommer til at bruge).

Jeg købte mit her for bare 240 kr.

EDIT: Runners Market er en super god forretning med masser restpartier og fornuftige priser. Og god service oveni. Man kan endda selv hente i Søborg.

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Fællestræningens velsignelser

Sideløbende med mine intervaller på spinningcyklen vil jeg prøve at få røven med mig og komme til fællestræning i Herlev lidt oftere. I går trodsede jeg regnvejret, cyklede til Herlev og løb med. Det blev en uspektakulær tur på vores vinterrute, hvor vi løftede tempoet over nogle halvlange stræk. Det foregik i noget 4:20 og 4:30, og så var det pludselig ikke noget problem at få pulsen til at ligge på 138-142. Det er jo fællestræningens velsignelse, at man bliver trukket med og bliver motiveret, men det er så også der, jeg skal passe lidt på, så selv om jeg vil løbe mere med derude, så vil jeg også prøve at holde hovedet koldt og ikke fremprovokere nogle skavanker. Men det er godt nok hyggeligt at trave af sted i novembermørket sammen med de andre ...

post-52761-0-51915500-1447309054_thumb.p

Link to comment
Share on other sites

Det er alligevel utroligt hvad fællesskab kan gøre i sådanne sammenhænge.

Man kan aldrig komme op i det røde felt alene på samme måde, som man kan sammen med andre. Ikke at jeg ligefrem var i det røde felt i går, men for mig var det nogle fine tempopas, og alligevel oplevede jeg det ikke som specielt hidsigt, kun sjovt.

Oplevede det samme, da jeg cykeltrænede 2005-2010. Det var kun til fællestræningen og til (motions)løbene, at det virkelig rykkede ved tingene.

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det gør sig gældende for mange atleter, lige meget på hvilket niveau de er på. Selv som amatørrytter kan man hurtigt ryge ned i et hul hvis man bliver skadet og dermed ikke kan træne som man vil. Det hænger selvfølgelig sammen med psyke, men jeg forestiller mig også at profferne i endnu højere grad har bygget deres identitet op på det at være atlet.

Men det er altid interessant at læse nærmere om den anden side af medaljen om man vil. En vinkel jeg også godt kunne tænke mig at se er hvor meget pres de her atleter egentlig har på sig. Jeg kan ofte sidde og drømme om at være professionel cykelrytter og bare kunne træne og køre cykelløb hele tiden. Men man glemmer ofte at du også skal performe her - har du en dårlig periode uden resultater, så er der ingen løn næste år. Det må være sygt stressende.

Link to comment
Share on other sites

Intervaldag

Nå ja, det går da fremad med mine 5 x 3 minutters intervaller på spinningcyklen. Jeg nærmer mig svimlende 140/min på dem, så det skal nok blive godt. Når arbejdet på spinningcyklen bliver mere indarbejdet, bliver intervallerne sat lidt op i længde, antal og bvelastning.

post-52761-0-53405900-1447439240_thumb.p

Link to comment
Share on other sites

Uge 46

En træningsuge lige efter planen. Den nye plan, vel at mærke. Og den fungerer rigtig fint, tror jeg. Der har i hvert fald været godt med afveksling, selv om det totalt set ikke bliver til så stort et kilometervolumen som hidtil.

Nu kører jeg på denne måde i november og ind i december, og så må vi se. Tænker, at der kommer nogle uger med større volumen igen i januar/februar.

En fordel ved den lidt mindre mængde løbekilometer er, at det ikke er så tungt at løbe min søndagstur på 30+ km. Og det er stadig vigtigt for mig at arbejde med, hvad der sker på den anden side af de 2 timer/24 kilometer.

Mandag blev det spinningintervaller og styrketræning i FW.

Tirsdag en 9 km tur i nabolaget med rimeligt tunge ben.

Onsdag 14 km fællestræning i Herlev med tempostræk undervejs.

Torsdag samme 9 km tur som om tirsdagen. Noget tunge ben, da onsdagens tempo alligevel var over det sædvanlige (for mig).

Fredag igen spinningintervaller og styrketræning i FW.

Lørdag en uspektakulær 14 km tur op til Kagsmosen og retur.

Søndag fællestræning med Herlev, som jeg forlængede, så den landede på 30,5 km i det hele. Super hyggelig snakketur, så tempoet for hele turen blev kun 5:20, men det var nu heller ikke i fokus i dag. Dejligt at være lidt mere tilbage i folden hos de gode folk i Herlev.

Her er dagens tur. Den gik ud til Hareskoven og rundt om Søndersø ved Herlev. Jeg forlængede så lige med Kagsmosen til sidst for at få nogle kilometer uden for komfortzonen som sædvanlig. Turen blev løbet helt uden vand.

post-52761-0-29802300-1447593274.png

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Erfaringsudveksling

En god ting (mere) ved fællestræningen er den oplagte fordel, at man har et ekspertpanel til rådighed på sådan en lang snakketur som i dag. Jeg er begyndt at pumpe de forskellige medløbere om deres væske- og energistrategier til maraton, og de fleste løber på en blanding af energidrik og gels fordelt ud på løbet med lidt forskellig hyppighed fra løber til løber.

Hidtil har jeg løbet de lange ture med ingenting eller en smule vand som tilskud. På et tidspunkt vil jeg prøve at eksperimentere med noget energidrik for at se, om det giver noget på de sidste kilometer, eller om det bare får blodsukkeret til at hoppe op og falde ned ...

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

HOV!

Nå ja, næste uge bliver så alligevel ikke lige efter den nye plan. Det er lige dæmret for mig, at der næste søndag er første afdeling af Frost Cup. Jeg har - bogstavelig talt - løbet alle afdelinger lige siden starten, og i år bliver naturligvis ingen undtagelse.

Jeg er tilmeldt på 10 km-distancen og løber det som god tempotræning. Alligevel vil jeg nok trods alt lige trappe ned et par dage, før det går på søndag den 22. november (hvor distancen så for en gangs skyld er på 12 km).

Det bliver sikkert sjovt og hyggeligt som sædvanligt. Har tænkt mig, at jeg i år også ville træne tempofeeling, så jeg - så vidt muligt - vil prøve at lægge langsomt ud og øge tempoet hele vejen igennem.

FROST CUP

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share