Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Mandags MorgenSang

Besynderligt nok har jeg aldrig - som i aldrig nogensinde - dyrket David Bowie. Her i weekenden har jeg så haft et lile flip med at høre noget af hans gamle materiale, og der er sgu mange fede numre imellem med ægte 70'er lyd. Som Jean Genie fra 1972 (hvor far her gik i 5. klasse). Dengang var han bare ham den mærkelige popstjerne fra England, der gik med makeup ... adddr ... men det swimger nu meget godt ved genhør.

Link to comment
Share on other sites

Hannover Marathon

Nå, men altså for at holde mig til ilden hen over vinteren, har jeg nu tilmeldt mig Hannover Marathon den 10. april 2016. Så må vi se, om jeg kan klemme tiden ned i nærheden af kvalifikationskravet til Boston.

Jeg løb jo Hannover i 2014, og det er et super godt løb. Ikke så voldsomt stort, men godt organiseret. Mit løb dernede sidste år blev ikke ikke vildt godt, da jeg - traditionen tro - gik ned de sidste 10 km, men det var altså ikke arrangementets skyld.

Det er et IAAF Silver Road Race, så der er styr på alt det praktiske. Det er en derudover en pivflad rute med god afveksling på, og så er deltagerantallet til at overskue. Man kan tilmed bo i et billigt hotel lige ud for målstregen.

Nu er bolden i hvert fald givet op :4trumpet:

Hannover Marathon

Link to comment
Share on other sites

Hannover Marathon

Nå, men altså for at holde mig til ilden hen over vinteren, har jeg nu tilmeldt mig Hannover Marathon den 10. april 2016. Så må vi se, om jeg kan klemme tiden ned i nærheden af kvalifikationskravet til Boston.

Jeg løb jo Hannover i 2014, og det er et super godt løb. Ikke så voldsomt stort, men godt organiseret. Mit løb dernede sidste år blev ikke ikke vildt godt, da jeg - traditionen tro - gik ned de sidste 10 km, men det var altså ikke arrangementets skyld.

Det er et IAAF Silver Road Race, så der er styr på alt det praktiske. Det er en derudover en pivflad rute med god afveksling på, og så er deltagerantallet til at overskue. Man kan tilmed bo i et billigt hotel lige ud for målstregen.

Nu er bolden i hvert fald givet op :4trumpet:

Hannover Marathon

Hvad er kval til Boston?

Link to comment
Share on other sites

Hvad er kval til Boston?

That's the tricky part. For ingen ved det reelt før til september 2016, når tilmeldingen åbner til løbet (i april 2017). Der er nogle kvalifikationskrav inden for de forskellige aldersgrupper (og i min fremskredne alder er den 3:40:00). MEN - for der er naturligvis et men - tilmeldingen starter med at åbne for dem, der har løbet 20 minutter eller mere under kvalifikationskravet. Efter en uge bliver der åbnet for dem, der har løbet 10 minutter under kravet, der efter 5 minutter under kravet osv. Så de hurtigste bliver lukket ind før, og hvis der er nok af dem, er det ikke engang nok at have løbet kval.tiden. Så det er faktisk ikke til at sige, før tilmeldingen er i gang ...

Kvalifikationskrav

EDIT: Jeg kan se, at den reelle kvalifikationstid i år landede på 3:37:32 for min aldersklasse - det er klassen for gamle, vrisne mænd :)

Krav til 2016

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

That's the tricky part. For ingen ved det reelt før til september 2016, når tilmeldingen åbner til løbet (i april 2017). Der er nogle kvalifikationskrav inden for de forskellige aldersgrupper (og i min fremskredne alder er den 3:40:00). MEN - for der er naturligvis et men - tilmeldingen starter med at åbne for dem, der har løbet 20 minutter eller mere under kvalifikationskravet. Efter en uge bliver der åbnet for dem, der har løbet 10 minutter under kravet, der efter 5 minutter under kravet osv. Så de hurtigste bliver lukket ind før, og hvis der er nok af dem, er det ikke engang nok at have løbet kval.tiden. Så det er faktisk ikke til at sige, før tilmeldingen er i gang ...

Kvalifikationskrav

EDIT: Jeg kan se, at den reelle kvalifikationstid i år landede på 3:37:32 for min aldersklasse - det er klassen for gamle, vrisne mænd :)

Krav til 2016

Hold da op, jeg skulle også være fokuseret fra start, hvis jeg ville kvalle :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hannover Marathon

Nå, men altså for at holde mig til ilden hen over vinteren, har jeg nu tilmeldt mig Hannover Marathon den 10. april 2016. Så må vi se, om jeg kan klemme tiden ned i nærheden af kvalifikationskravet til Boston.

Jeg løb jo Hannover i 2014, og det er et super godt løb. Ikke så voldsomt stort, men godt organiseret. Mit løb dernede sidste år blev ikke ikke vildt godt, da jeg - traditionen tro - gik ned de sidste 10 km, men det var altså ikke arrangementets skyld.

Det er et IAAF Silver Road Race, så der er styr på alt det praktiske. Det er en derudover en pivflad rute med god afveksling på, og så er deltagerantallet til at overskue. Man kan tilmed bo i et billigt hotel lige ud for målstregen.

Nu er bolden i hvert fald givet op :4trumpet:

Hannover Marathon

Uhhh masser af Zendurance coming up her i loggen også så :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Uge 42

En næsten 1:1-kopi af uge 41. Den gik jo fint, så hvorfor ikke bare fortsætte i samme spor.

Mandag den sædvanlige kombination af 6 km og 40 min. styrketræning i FW.

Tirsdag en 14 km tur i nabolaget.

Onsdag en lidt længere 18 km tur i afdæmpet tempo.

Torsdag en 14,5 km tur syd på til Valby Parken og Hvidovre Strand, hvor jeg forsøgte at holde kæden lidt mere stram end ellers, så den landede på 4:48 min/km..

Fredag 6 km løb plus styrketræning som om mandagen.

Lørdag en 14,5 km cirka, hvor jeg bare løb rundt om Damhussøen (flere gange). Mit ene knæ øffede lidt, så jeg ville have mulighed for at hoppe af og forkorte turen.

Søndag tog jeg Rejsekortet i baglommen for det tilfælde, at knæet ville lave unoder. Men det gjorde det ikke, så jeg løb samme 31 km tur som sidste søndag. Endda en my hurtigere, så den sagde 5:11 min/km.

Det foregik fuldstændig afslappet og med glimrende ben. Turen begyndte egentlig først omkring Rødovre Stadion ved 25-26 km, hvor depoterne er ved at være tømt. Jeg prøver at arbejde målrettet med den zone for at blive bedre til de sidste 10 km i et maraton. I dag var det lidt bedre end sidste søndag.

Jeg havde mit gamle Garmin ur på, så jeg kunne tjekke pulsen for en gangs skyld. Den var kun 113 slag/minut i gennemsnit for hele turen, så jeg er da mildest talt ikke oppe i det røde felt.

I øvrigt sjovt at sammenligne de to ures bud på kalorieforbrug på præcis same tur i samme tempo. TomTom sagde 2752 kcal sidste søndag, Garmin siger 1533 kcal i dag, så den funktion kan man da ikke bruge til noget (hvad jeg så heller ikke skal).

Dagens tur findes her

Link to comment
Share on other sites

Uge 43

Same, same ... og så alligevel med et eksotisk indslag til sidst.

Mandag blev det 5 km på løbebånd (!) og styrketræning.

Tirsdag 14 km i afslappet tempo.

Onsdag 18 km turen i tilbagelænet stil.

Torsdag knap 15 km hvor jeg holdt tempoet lidt mere til ilden med 4:48 min/km.

Fredag 8 km i parkerne - nåede simpelthen ikke styrketræning bagefter.

Lørdag 17 km omkring Haderslev - ud i Vesterskoven og tilbage rundt om byen.

Søndag 24 km langs Haderslev Dam og ud i Pamhule Skov.

Ja, jeg har været hjemme på min ungdoms stier og give den gas. Både som vintertræning på cyklerne og efterfølgende som løbetræning har jeg stampet dem flade, og det var mig en stor glæde, at jeg stadig kunne navigere rundt i begge skove uden de store problemer.

Turen rundt om Dammen og ud i Pamhule Skov i dag var fantastisk. Det var varmt, solskin, blå himmel og røde farver i træerne. Fabelagtigt. Skoven har ikke det mest lyriske navn, men er ideel til træning og har i øvrigt et meget, meget rigt fugle- og dyreliv.

post-52761-0-21565500-1445787097.png

post-52761-0-64651200-1445787102.png

Link to comment
Share on other sites

Hihi jeg har løbet en del km i Pamhule skov da jeg var soldat i Haderslev. Jeg husker det som en spændende vildt vokset skov med stigninger ;o)

Helt rigtigt, det er en super skov med mange uberørte hjørner og en god portion bakker.

Siden jeg som ung trænede meget derude om vinteren er der desværre kommet et ret enerverende lydtæppe som baggrund: den østjyske motorvej. Det tager sgu lidt af romantikken.

Link to comment
Share on other sites

Eksperimenter

Overvejer at eksperimentere lidt med min træning i november og december. Siden foråret har jeg - på nær nogle ferieuger i sommer - efterhånden haft rigtig mange 90+ og 100+ km løbeuger. I går løb jeg helt afslappet en 15 km tur, hvor jeg holdt kæden stram og løb 4:36 min/km, uden at jeg kan mærke det mindste i benene i dag. Jeg har også integreret nogle 30+ km ture, der går fint. Med andre ord, så tror jeg faktisk, at jeg er ved at have en rigtig god basis at bygge videre på.

Jeg har tænkt mig at holde fast ved i hvert fald én rigtig lang tur om ugen og så nogle halvlange ture. Det meste løbet forholdsvis langsomt, måske med en enkelt tempotur som i går klemt ind fra tid til anden. Jeg har også tænkt mig at holde fast to ugentlige omgange med lidt let styrketræning i FW.

Egentlig hård intervaltræning er jeg lidt mere usikker på, for det plejer at være dér, at skaderne og skavankerne dukker op. MEN jeg overvejer at (re)introducere et par spinningdage om ugen før styrketræningen. I stedet for at løbe en tur som opvarmning til styrketræningen, så napper jeg 40-60 minutter på en spinningcykel for at presse pulsen helt op og dermed "imitere" intervaltræning.

Det er inspireret af denne artikel:

Bike your way to better running

Den foreslår at pille et eller to løbemoduler ud om ugen og erstatte det med intervallignende træning på enten landevejen eller på en spinningcykel. Jeg er usikker på, hvordan det øgede lårarbejde vil påvirke løbet, men artiklen argumenterer godt for sin sag. Forfatteren skriver, at man kan gå i "pulslaboratoriet" på cyklen og dermed øge sin maksimale arbejdskapacitet, uden at risikere den ekstra belastning ved (løbe)intervaller.

Nå, men det korte af det lange er, at jeg overvejer at prøve det her i november/december for at se, hvordan det fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Uge 44

Sidste uge efter "det gamle skema", og det er gået efter planen, dog ikke i weekenden, der har været proppet med familiearrangementer.

Mandag blev det til 8 km i parkerne efterfulgt af lidt styrketræning.

Tirsdag den traditionelle 14 km tur.

Onsdag den lige så traditionelle 18 km tur

Torsdag knap 15 km med kæden lidt mere stram og et tempo på 4:36 min/km.

Fredag 6 km jogging efterfulgt af styrketræning i FW.

Lørdag ingen løb, men en del transportcykling til aftaler.

Søndag blev til en 22-23 km løb, mere rakte tiden ikke til.

I denne uge tager jeg hul på mit nye træningsmix, men det bliver lidt halvhjertet, da jeg er ude at rejse et par af dagene, ligesom næste weekend også ser lidt pakket ud, så jeg må vist sno mig, som det bedst passer.

Link to comment
Share on other sites

Vi har langt igen ... :laugh:

Mandag var første dag. hvor jeg pillede løbeturen ud før styrketræningen og erstattede den med intervaller på en spinningcykel. For mig var det lidt af en test, for det er lang tid siden, jeg har siddet på en spinningcykel sidst.

Tanken er, at jeg her i november og måske december krydrer styrketræningen mandag og fredag med noget arbejde på spinningcyklen, der får pulsen op, så jeg får presset pulsen uden at risikere skavanker og skader.

Det skulle gerne simulere intervaltræning, og derfor tog jeg til en forsigtig start 4 x 3 minutter med 2 minutters rul indimellem. Naturligvis med god, lang opvarmning først og afrulning bagefter, som det hører sig til.

Og ja, "vi har langt igen". På det andet af intervallerne fik jeg med nød og næppe presset pulsen op over ... tadaaaa, 130 :4trumpet:

Der skal vist arbejdes lidt på det felt.

Link to comment
Share on other sites

Har været et smut i udlandet i denne uge og fandt et TomTom Runner Cardio til en fornuftig pris i lufthavnen. Da jeg har overgivet mig og er begyndt at bruge puls igen i træningen ifm. spinningintervallerne, røg det med hjem i kufferten. Det skal prøves i eftermiddag, men umiddelbart er det rigtig rart at slippe for pulsbæltet ...

post-52761-0-89943000-1446791317.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pulsmålingen via håndleddet lader til at fungere virkelig godt. Den fanger pulsen med det samme og gør det meget præcist. Reagerer tilmed hurtigt på udsving. I eftermiddag skal det testes på spinningcyklen, så må vi se, hvordan det fungerer.

Jeg fandt i øvrigt ud af, at min puls dropper under 40, når jeg sætter mig ned og trækker vejret dybt en 2-3 gange. Den røg ned på en 38-39 stykker, så det gamle tikkeværk bliver sgu da ikke overanstrengt i dagligdagen :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share