Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Jeg har iøvrigt set et kort over jeres rute til løbet, og der er i hvert tilfælde mindst et sving der er meget mere end alt for skarpt.

Ja, det var en kringlet affære. Som det fremgår af kortet, fik vi gravet et dybt spor rundt på de små stier. At løbe 6 eller 12 timer på samme rundstrækning ligger vist ikke lige i kortene for mig :smile:

post-52761-041572600 1325495737_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Du løber bare ud af byen og videre mod det hvide kryds …

Som tidligere nævnt i loggen har jeg købt mig ret til at drømme om at løbe Jungfra Marathon til september. Det betyder også, at jeg får diverse nyhedsbreve fra området. Og i år har schweizerne fundet på noget særligt for at fejre, at bjergbanen op til Jungfra fylder 100 år.

Med vanlig schweizisk grundighed har de sat sig sammen og tænkt, at det kunne da være flot at bruge hele bjerget som lærred. Derfor er der her i januar 2012 en gigantisk projektion oppe bjerget i knap 3,5 kilometeres højde. Det er virkelig kitsch og flot på samme tid.

Bagmændene bor oppe i 3,3 kilometers højde, hvor det bliver ned til minus 30 grader. De har forråd med til tre uger og har en helikopter på standby til at flyve dem ud, hvis vejret bliver for broget.

Billedet er nok til, at jeg drømmer mig ned i højderne. Bjerge har en helt specielt tiltrækning på mig, og jeg har altid haft en mistanke om, at jeg er landet det forkerte sted i det her liv ved at bo i flade Danmark. Men hvis karmaregnskabet går op, bliver næste liv måske som bjergged.

post-52761-007982400 1325509822_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Bjergløb på den ekstreme måde :blink:

På trods af min fascination af bjergene, kan jeg godt overtale mig selv til at holde mig på lang afstand af Western States 100. Et 100 mile løb, der er noget ud over det sædvanlige. Man skal vist være af en helt særlig støbning for bare at overveje at deltage. Og så skal der heller ikke være for meget fedt på kroppen at dømme efter deltagerne. Der er lavet en film om løbet - Unbreakable. Den kunne godt stå på næste indkøbsseddel fra Amazon …

Link to comment
Share on other sites

Sidste omgang spam i denne omgang :smile:

Nu må jeg vist tage en pause fra at spamme min egen log med filmklip fra øst og vest, men jeg faldt over en sekvens inde på YouTube, der måske kan inspirere dig, hvis du har hang til mountainbiking på utilgængelige steder. Har du derimod tendens til svimmelhed, bør du nok se den anden vej.

http://www.youtube.com/watch?v=qhWEDBgL6Z4

Link to comment
Share on other sites

Btw, så er de syge i potten, i den sidste film.

Ja tak, er du færdig. Det kræver vist enten en meget stærk dødsdrift eller en mindst lige så stærk selvtillid at trille afsted på mtb der. Når jeg tænker på, at jeg som regel af og springer hen over grøfterne, når de bliver for dybe ude i sporet i Hareskoven :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

I storm og slud …

… skal intervallerne ud. Men det var tungt, tungt, tungt i dag. Løb i alt 6 x 1000 meter intervaller i Fælledparken på mellem 3:46 og 3:52. Efter opvarmningen påbegyndte jeg et interval hver sjette minut. Det gav lidt over to minutter jogging mellem hver. Puha, benene var tunge. Knap 10 km i det hele, men det føltes som det dobbelte. Nogle dage er mere udfordrende end andre. Desto mere moral giver det at slæbe sig igennem alle seks planlagte intervaller. Men hånden på hjertet: Nogle gange er det pligten, der får en afsted :crazy:

post-52761-061196600 1325606428_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Sidste omgang spam i denne omgang :smile:

Nu må jeg vist tage en pause fra at spamme min egen log med filmklip fra øst og vest, men jeg faldt over en sekvens inde på YouTube, der måske kan inspirere dig, hvis du har hang til mountainbiking på utilgængelige steder. Har du derimod tendens til svimmelhed, bør du nok se den anden vej.

http://www.youtube.com/watch?v=qhWEDBgL6Z4

Det passer da meget godt til din log Henrik. Motion i balance, man kan da ikke kalde det andet ;o) :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

TAK for link. Den artikel havde jeg ikke lige været opmærksom på. Jeg følger Posemanden - Claus Rasmussen - på Facebook og på hans hjemmeside. Og artiklen bekræfter mig bare i, at han ikke er hellig, men har et meget fornuftigt forhold til det at løbe "barfodet".

Hans synspunkter er et meget godt udtryk for, hvor jeg selv er landet. For nu synes jeg faktisk, at jeg efterhånden har den gode løvestil på rygraden, og så interesserer jeg mig ikke så meget mere for sko. Løber faktisk i lidt af hvert, uden at har den helt store indflydelse på stilen.

Når det så er sagt, så har jeg i den seneste måned eller to forsømt mine gode gamle FiveFingers lidt for meget. De skal snart trækkes af stalden igen, så jeg lige kan få "kalibreret" den gode løbestil. De er gode til at afsløre, om der er nogle bevægelser, man ikke gør optimalt.

PS: Man burde måske lige advare andre om, at der findes et rimeligt nasty billede på den side, du linker til … :crazy::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Rekognoscering

Jeg fik aflyst et morgenmøde, og da jeg havde løbetøjet med i bilen, slog jeg et smut omkring Værløse, klædte om i deres FW (som i øvrigt er meget lækker) og tog ud på rekognoscering i bedste BS-stil. Målet var rundstrækningen ved Værløse, hvor vi skal løbe fjerde og sidste afdeling af Frost Cup på søndag.

Det viste sig at være en god ide, for meget apropos det tidligere indlægs snak om sko, så bliver det på søndag, at mine Inov8 crossko skal have deres ilddåb. Selve starten foregår en lille bid asfalt, så går turen ad smallere og smallere grusstier, indtil der kommer en lille detour ud over noget græseng med meget smattet føre. Ve den, der stiller op i traditionelle sko :crazy:

Der er også nogle onde, små stigninger på, så det bliver et fuldstændig anderledes ball game end forrige afdeling. Og en god tid kan man på forhånd skyde en hvid pind efter. Det bliver mudderbrydning afløst af noget hill climb, puha. Men jeg har en forventning om, at det nok skal blive underholdende.

Det var i øvrigt nogle virkelig stive stænger, jeg stavrede afsted på, men det blev da til 10,1 km jogging i det hele. Og benene rmindre ømme nu, end da jeg startede.

jeg kan godt lide at arbejde med døgnet på den måde, at jeg allerede her til morgen har taget en joggingtur oven på intervallerne fra i går. For nu er der halvandet døgn til fællestræningen hos Sparta torsdag aften. Det giver betydeligt bedre restitution, end hvis jeg havde ventet med at løbe til i aften.

På den måde kan både presse træningen ved at løbe med kun et halvt døgns mellemrum og sikre sig ekstra restituion ved at vente halvandet døgn. Værd at tage med i planlægningen.

post-52761-097439700 1325682724_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

OMG, OMG, en celeb som centerleder! :w00t:

Syntes jo nok, at jeg genkendte centerlederen i den store FW i Værløse. Det var sågu da Søren Poppe, den ene halvdel af det hedengangne Rollo & King. Ja, det var godt nok tider, da de tryllede med det danske sprog og gav os evigt gyldne schlagere som denne her:

Link to comment
Share on other sites

J-Lo goes TRI :w00t:

Halløj, selv de største celebs hopper nu på trivognen. J-Lo har været ude på en udmattende 8-mile cykeltræningstur med ikke mindre end omkring 15 miles i timen i følge hendes personlige træner. Ikke så mærkeligt, at de var nødt til at lægge en film ud om denne revolutionerende nyhed :cool:

Link to comment
Share on other sites

Ugens anden key workout

… blev klaret torsdag aften med Spartas fællestræning. Ialt knap 14 km med et 5 kilometer tempopas på cirka 4:19 min/km lagt ind undervejs fra omkring 30 til 50 min. på den viste pulskurve. En lystig aften, hvor det gik godt over stepperne, men hvor mine ben stadig var blytunge. Det er åbenbart en tung uge, jeg er ved at æde mig igennem, men sådan er det jo også nogle gange. Må fokusere på noget jogging, udstrækning og foam rollig i dag og i morgen, så benene kan levere varen på søndag :cool:

post-52761-043061500 1325841947_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Ugens anden key workout

… blev klaret torsdag aften med Spartas fællestræning. Ialt knap 14 km med et 5 kilometer tempopas på cirka 4:19 min/km lagt ind undervejs fra omkring 30 til 50 min. på den viste pulskurve. En lystig aften, hvor det gik godt over stepperne, men hvor mine ben stadig var blytunge. Det er åbenbart en tung uge, jeg er ved at æde mig igennem, men sådan er det jo også nogle gange. Må fokusere på noget jogging, udstrækning og foam rollig i dag og i morgen, så benene kan levere varen på søndag :cool:

Det ser da rigtig godt ud - pas på understellet, hold balancen og nyd bevægelserne både de fysiske og glæden :4thumbup: :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Uge 1

Jeg har jo alerede løfte lidt af sløret for, hvad der sket i løbet af ugen, så hvorfor ikke bare gå lige på en opsummering:

Mandag

Den sædvanlige opskrift: Opvarmning på crosstrainer, en omgang styrketræning og en spinningtime bagefter med Jepser som instruktør i FW Nordre Fasanvej.

Tirsdag

Knap 10 km med 6 x 1000 meter intervaller på 3:46-3:52. Intervaller påbegyndt hver 6. minut. Havde planlagt fællestræning med Sparta, men vejrudsigten så rimelig dyster ud. Derfor alenetræning midt på dagen.

Onsdag

10,1 km joggingtur i Værløse kombineret med rekognoscering på ruten til søndagens Frost Cup. Masser af mudder og bakker. Det bliver ikke nogen god tid.

Torsdag

Knap 14 km Sparta Fællestræning @ 4:50 min/km med et 5 km tempopas undervejs i højere tempo, vel omkring 4:19 min/km. Fandeme hyggeligt at løbe med andre …

Fredag

10,2 km omkring mosen i jævnt tempo på omkring 4:50 min/km. Lidt af no-brainer, der bare skulle spoles igennem Men som altid klarer det tankerne lidt alligevel.

Lørdag

6,7 km morgenjogging i adstadigt tempo. Lagde det om morgenen, så der kunne gå mindst et helt døgn, inden det skulle gå løs søndag morgen.

Søndag

Ialt 14 km hvoraf de 10 km var fjerde og sidste afdeling af Frost Cup i denne omgang. Det gik faktisk rigtig fint. Nærmere følger.

Med afslutningen af Frost Cup kan jeg også sætte et punktum og begynde at flytte brikkerne i træningen rundt på lidt nye måder. Lige nu er jeg mest stemt for at fortsætte lidt ad to spor, nemlig i form af fortsat hurtighedstræning kombineret med en enkelt lang tur om ugen.

Jeg går lige i tænkeboks mht. hvordan det konkret skal skrues sammen. Jeg tror nu nok, at Spartas fællestræning tirsdag og torsdag kommer til at indgå som ugens to key workouts. Den tredje bliver så den lange tur i weekenden.

For at holde stressniveauet oppe, vil jeg sandsynligvis løbe 10 km testløb i Fælledparken den 5. februar. De forskellige konkurrencer er simpelthen uvurderlige som tempotræning og som en måling af, hvor formen er henne. De giver noget, som man simpelthen ikke kan opnå i træning.

Når man træner alene, og når man lægger store forkromede træningsplaner, så kan man meget nemt bygge nogle forestillinger op om, hvordan man performer, uden at det rigtig har bund i virkeligheden. Jeg kan i hvert fald sagtens føle mig som verdensmester - i teorien - og så tjener fællestræning og B-konbkurrencer som virkelig gode reality check på, hvordan det rent faktisk hænger sammen.

Link to comment
Share on other sites

Frost Cup 4. afd.

Så blev det dagen for fjerde og sidste afdeling af Frost Cup i denne omgang. Der har ikke været vildt mange tilmeldte, men i mine øjne har det været en stor succes. Arrangørerne havde tiltrukket masser af sponsorer, og alle afdelinger har været godt arrangeret. En super god mulighed for at løbe lidt ræs i den mørke tid af året, hvor træningen ellers kan blive lidt tung og dyster.

Jeg havde som tidligere nævnt været ude at rekognoscere lidt på ruten, der lå umiddelbart nord for Værløse. Med knap 30 hm pr. omgang og et langt engstykke med masser af mudder kunne man godt på forhånd skyde en hvid pind efte rgode tider. Området er så også et af Værløses mest populære kundeluftersteder, og det er i sig selv lidt af en udfordring :crazy:

Nuvel, det har været en uge med lidt tunge ben oven på halvmarathonen i sidste uge, men træningsmængden og intensiteten har overodnet set været fornuftig. Så det var med god optimisme, jeg drog mod nord og klædte om i FW Værløse. Det krævede i dag en del logistik, for jeg skulle jo jogge fra FW ud til start (knap 2 km), og det krævede skiftetøj plus en rygsæk med mine trailsko.

Alt lykkedes i modsætning til mit Nytårsløb i fineste stil. På med overtrækstøj, afsted mod starten og en forventning om et godt ræs – det havde jo trods alt regnet rigtig meget i døgnet op til løbet.

Afsted går det i flyvende fart, og vi begynder med en stejl tur ned ad en bakke. Derefter et fladt stykke på tunge, mudrede stier, et engstykke med græs og mudder og derefter en satan af en stejl bakke frem til det afsuttende flade stykke tilbage til målstregen, ialt 2,5 km. Den rute skal vi så igennem fire gange, og det kan mærkes efterhånden som løbet skrider frem.

Jeg havde sat mig et beskedent mål på 11 minutter pr. omgang, men kommer da lidt under på alle omgange. Det går faktisk rigtig stabilt omgang for omgang, der alle ligger inden for et sekund, på nær - som sædvanlig - den tredje, der går lidt tungere med fem sekunder oveni.

Det er meget opmuntrende, at tempoet ligger så stabilt, for det er altid kendetegnet ved en fornuftig vinterform. Det går måske ikke vildt hurtigt, men tempoet ligger fast, og det er det bedste at bygge videre på.

Jeg kommer i mål på beskedne 42:36, men det er min vurdering, der ryger halvandet minut i mudderet og halvandet minut på bakken, og så passe rpengene med de tidligere tider i de andre afdelinger. Grafen herunder er ikke pulsen, men derimod højdekurven fra løbet :crazy:

I min aldersklasse (meget gamle mænd :bigsmile: ) var den hurtigste ikke til at hente. Men vi var to, der lå og sloges om 3. og 4. pladsen. I dag havde jeg den store glæde at sætte ham til vægs og blev drmed treer i aldersgruppen. Vi var ganske vist ikke så mange, og de fleste af os er jo noget gigtplagede, men lidt har vel også ret :4thumbup:

Alt i alt er jeg tilfreds med indsatsen i cuppen, som har givet et rigtig godt fundament for den videre træning. Frem for alt er jeg glad for den meget stabile form, der lige nu tegner sig. Så det vil jeg fejre med et par dage, der kun byder på let jogging :cool:

post-52761-034828600 1326039592_thumb.jp

post-52761-049214800 1326039599_thumb.jp

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Ikke ligefrem rekordvejr …

Et par billeder fra søndagens løb i bakkerne ved Værløse. Godt med vind, regn og temperaturer knapt over frysepunktet gjorde sit til, at tiderne blev beskedne. Men det slår sgu' til enhver tid løbebåndet i centret :4thumbup:

post-52761-066696600 1326110928_thumb.jp

post-52761-032072400 1326110938_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Ikke ligefrem rekordvejr …

Et par billeder fra søndagens løb i bakkerne ved Værløse. Godt med vind, regn og temperaturer knapt over frysepunktet gjorde sit til, at tiderne blev beskedne. Men det slår sgu' til enhver tid løbebåndet i centret :4thumbup:

Jeg vil godt nok også heller løbe i regn og blæst end løbebånd :4thumbup: :4thumbup: :4thumbup: :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share