Hoosier's log


Hoosier
 Share

Recommended Posts

Hej Fitt :)

Tak for et langt svar! Og tak for opmuntringen. Det er dejlig at vide, at der er nogen, der læser min log. :) (note: jeg har taget træningsfri i dag, da jeg har haft det lidt underligt i tre dage og helst vil undgå en fuldblodet influenza - men jeg regner da med at vende stærkt tilbage i morgen :devil: ).

Tja, min fornemmelse siger mig også, at jeg nok har taget lidt på i muskler. Men jeg have tabt mig på overkroppen, for jeg synes, jeg kan se mere ribben, end jeg "plejer". Men jeg føler bestemt ikke, at fedtdepoterne andre steder på kroppen er blevet reduceret - nærmere tværtimod. :(

Men du har ret - jeg må forsøge at tage det ét skridt ad gangen. Det er bare så pokkers svært, når man nu engang har været nede at veje det, man gerne ville, og som man havde det godt med, og så er "kommet til" at tage de der dumme 4-5kg på! :blink: :( "Suk". Har ingen viljestyrke mere... jeg elsker mad... :tongue:

I forbindelse med kosten har jeg i øvrigt et spørgsmål:

Da jeg ikke tror, jeg får nok protein gennem min normale kost, har jeg overvejet, om jeg burde investere i noget proteinpulver, og så drikke en JS-shake til morgenmad? Hvad synes I? :pint: (Den lyder faktisk ret lækker :tongue: ).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

note: jeg har taget træningsfri i dag, da jeg har haft det lidt underligt i tre dage og helst vil undgå en fuldblodet influenza - men jeg regner da med at vende stærkt tilbage i morgen
:D

Der er RIGTIG mange der har fået noget influenza for tiden, RIGTIG mange - jeg havde det imorges og tænkte..."det er bare løgn", "første uge i det nye program", og så skal jeg ned og ligge...men det gik heldigvis væk op ad dagen.

Og du har en stor stjerne i min bog; fordi jeg har lidt paranoia over dem som (jeg selv ville) træner selvom de har de det influenza - og det smitter helt vildt. God bedring ;)

Tja, min fornemmelse siger mig også, at jeg nok har taget lidt på i muskler. Men jeg må have tabt mig på overkroppen, for jeg synes, jeg kan se mere ribben, end jeg "plejer". Men jeg føler bestemt ikke, at fedtdepoterne andre steder på kroppen er blevet reduceret - nærmere tværtimod.  

Jamen hoosier; det kommer ! du er igennem den første måned nu, og det er den hårdeste at få gnavet sig igennem, du kan lide at træne - du burde være glad ! du kan tabe de kg hurtigt, og forkert - eller du kan gøre som du gør nu med god gejst - træne det væk. Men prøv at undgå vægten når du træner styrketræning - det snyder nemlig hvis man går efter tab.

Men du har ret - jeg må forsøge at tage det ét skridt ad gangen. Det er bare så pokkers svært, når man nu engang har været nede at veje det, man gerne ville, og som man havde det godt med, og så er "kommet til" at tage de der dumme 4-5kg på!   "Suk". Har ingen viljestyrke mere... jeg elsker mad...

Altså, når man føler man har overskudet ved siden at det at træne - så er det ret sjovt at få styr på kosten, og se man kan lege med de parametre. Og elsker mad, det skal man da også :) - det jeg gør er at jeg siger at hverdage er reserveret til sund kost & træningspecifikt kost. Weekenderne er frit-lejde (selvom jeg slet ikke forbruger så mange af dem for tiden, pga. træning). men start med det små, skær de ting som du ved er "bobmer" væk fra dagligdagen, skal der endelig være lidt - så lad det være så tidligt på dagen som muligt.

Og man skal ikke have madforskrækkelse - jeg ser sådan lidt på det, at dem der spiser meget og rigttig, de er da ihvertlfald meget bedre rustet til en evt. cutning - og meget bedre til træning fremfor andre.

Næh Hoosier; du skal holde fanen højt, det bliver også snart forår og der tænker man meget mere over det man spiser, og man har lyst til at være mere aktiv etc. - og så kommer det af sig selv.

Da jeg ikke tror, jeg får nok protein gennem min normale kost, har jeg overvejet, om jeg burde investere i noget proteinpulver, og så drikke en JS-shake til morgenmad? Hvad synes I? (Den lyder faktisk ret lækker ).

[/QOUTE]

Proteiner skader jo ikke alverden, pulvershakes er gode - de mætter, og man får sin protein. Men de er lidt dyre, og et ligesågodt alternativ vil jeg mene, er at få nogle liter skummetmælk - der får du dine proteiner.

Link to comment
Share on other sites

Hej Hoosier.

Ang. det med gain.

Man siger som en tommelfingerregel at mænd i bedste fald (d.v.s. med optimal ernæring, hvile og træning)

kan tage 4 kg muskelmasse på om året, det samme tal for kvinder er ca. 2 kg 2000g / 12 = 166g pr måned!

Ovenstående påstand ER en tommelfinger regel. Mennesker med exeptionel gode gener vil kunne gaine meget mere end det.

Ang. din oppustethed:

Hvis det forekommer nogen timer efter din hårde træning kan det være samme effekt som udholdenhedsatleter tit er ude for, d.v.s. hvis du indtager en stor mængde vædske og kulhydrat umiddelbart efter din træning vil disse blive lagret i musklerne som glykogendepoter det kan godt give en opsvulmet effekt.

I gamle dage var det ikke umuligt for triatleter, som var på fedtkur inden de carboloadede for at opnå en total overkompensering, at tage 5 kg på på et døgn med deres carboload (og vi snakker altså 70kg's triatleter, ikke 120 kg monstre :D )

Ellers keep up the good work.

Det betaler sig i længden ;)

Link to comment
Share on other sites

men start med det små, skær de ting som du ved er "bobmer" væk fra dagligdagen, skal der endelig være lidt - så lad det være så tidligt på dagen som muligt.
Lige for tiden spiser faktisk ikke rigtig noget, der er decideret usundt (som fx slik, kage og is), men jeg kan tilgengæld spise meget - og så feder det jo desværre, uanset om det er sundt eller ej. :(

Men du har da ret. Jeg skal forsøge at se positivt på det - at jeg nu er ved at være inde i en god rytme mht. træning. Og jeg er da også glad for, at der går længere og længere tid mellem, jeg får slik/is-flip. :)

Proteiner skader jo ikke alverden, pulvershakes er gode - de mætter, og man får sin protein. Men de er lidt dyre, og et ligesågodt alternativ vil jeg mene, er at få nogle liter skummetmælk - der får du dine proteiner.

Jeg bryder mig ikke specielt meget om at drikke mælk bare sådan - det skal helst være i forbindelse med noget andet - fx kaffe, kakao, grød, cornflakes... tror, det bunder i et trauma fra skolemælkens tid... :unsure: Men jeg forsøger da, som tidligere nævnt, at spise enten makrel, tun eller yoghurt, når jeg har styrketrænet, og også af og til efter cardio. (Kan også godt lide kylling, skinke, hamburgerryg m.m., men det er jo lidt dyrt, når man er på SU - og så tager det længere tid at tilberede end en portion havregrød... :tongue: ).

Xebra>> Tak for opmuntringen. :) Jeg føler mig ikke, hvad jeg ville kalde oppustet, bare "tungere" (også en anden slags tungere end alm. muskeltræthed) - men det er måske det, I andre mener med oppustet? :confused2: (det lyder som om, det kunne være det, du beskriver med udholdenhedsatleterne)

Nogle gange kan jeg altså godt blive lidt halv-depri over, at jeg ikke vejer det samme, som da jeg gik i gymnasiet, hvor jeg også var i god form og trænede en del. Men dengang gik jeg selvfølgelig også med aviser godt en time seks morgener om ugen, og det har nok også en del at skulle have sagt.

Jeg tror også, jeg lidt efter lidt har vænnet mig selv til at spise mere, end jeg egentlig har brug for (dvs. for store mængder i forhold til, hvor sulten jeg var). :rolleyes:

Nå, jeg kan vel ikke rigtig gøre andet end at "kæmpe" videre?!? :) (det er bare så p.... irriterende, når yndlingsbukserne begynder at stramme over lårene... :blink: )

Edited by Hoosier
Link to comment
Share on other sites

Man siger som en tommelfingerregel at mænd i bedste fald (d.v.s. med optimal ernæring, hvile og træning)

kan tage 4 kg muskelmasse på om året, det samme tal for kvinder er ca. 2 kg 2000g / 12 = 166g pr måned!

Jeg tror ikke tommerfingelregelen gælder for det/de første "magiske" år, der kan man tage meget masse på - men derefter er det nok en meget god regel.
Jeg tror også, jeg lidt efter lidt har vænnet mig selv til at spise mere, end jeg egentlig har brug for (dvs. for store mængder i forhold til, hvor sulten jeg var).  

Som udgangspunkt er det stadigvæk godt at spise når du træner; - du kan også se sådan på det, at når du så iværksætter en koncentreret diæt møntet på væggtab, så rasler det altså af - hvis du har vænnet dig til at indtage større mængder energi kontra hvis du havde gjort det modsatte.

Nå, jeg kan vel ikke rigtig gøre andet end at "kæmpe" videre?!?  
Ja da ? - man har altid nogle kriser, og man bliver aldrig helt tilfreds i denne sport; - men det er bare vigtigt at man fortsætter - og så om et par uger, så kan situationen se helt anderledes ud.

Men ellers; så få sat dig nogle helt konkrete og realiserbare mål; et mål kunne jo evt. være at rykke om på måltiderne - eller få dem fastsat så du spiser flere små måltider - der er en masse der ved en masse...om kost i kost-forummet.

(det er bare så p.... irriterende, når yndlingsbukserne begynder at stramme over lårene...  )

Hm....her er v forskellige ;) kan altså godt lide når det begynder at stramme over lårene.

Men Hoosier....jeg synes du gør det kanon, og vi holder altså øje med dig herinde; går det helt galt, så er jeg heller ikke bleg for at prikke dig i ørene ;) - så you better continue working out ! :sun:

Link to comment
Share on other sites

Men ellers; så få sat dig nogle helt konkrete og realiserbare mål; et mål kunne jo evt. være at rykke om på måltiderne - eller få dem fastsat så du spiser flere små måltider - der er en masse der ved en masse...om kost i kost-forummet.

Tja, jeg spiser allerede en masse "små" måltider. Og jeg spiser også forholdsvis sunde ting - men da jeg både er kræsen og en smule mageligt anlagt, er min kost nok en anelse for ensidig, med perioder med for få grøntsager. Frugt får jeg en del af. Og så er jeg som sagt ikke sikker på, at jeg altid får nok protein.

I teorien ved jeg, hvad jeg skal gøre - det er bare lige at få det overført til praksis. Har engang tabt mig omkring 12kg på ca. 9mdr. (dog ikke på den helt rigtige måde - og det var heller ikke så kønt - skulle nok have holdt ved de seks... :rolleyes: )

Til dagens træning:

Styrketræning den 12-3-03:

Opvarmning: 10min på kondicykel i godt tempo (over 100rpm hele tiden - niveau 5 ud af 12)

Styrketræning:

- DL: 10/10/10@25kg

- BP: opvarmning m. stang + 12/12/12@15kg (stilen er vist ved at blive bedre :) - tror, det var en god ide at tage de 5kg af for at kunne fokusere på stilen)

- squat: opvarmning m. stang + 10/10/10@20kg (der varer nok ikke længe, før jeg forsøger mig med lidt ekstra på stangen B) )

- seated back row: 10/10/10@25kg

- MP: 8/6/7@15kg (PR - dog i halvdårlig stil - det kan jeg gøre bedre næste gang)

- dips: 8/8@-25kg

- pull-ups/chin-ups: 10/10@-25kg + 10@-20kg (første sæt med bredt greb, de to sidste med underhåndsgreb - har besluttet at køre på denne måde fremover - dvs. skifte overhåndssættet ud med et ekstra underhåndssæt, da jeg mener, triceps bliver trænet nok ved især dips med også s.b. row, mens jeg ikke har en decideret bicepsøvelse ud over denne)

- leg extension: 8@45kg (PR :devil: - leg press var optaget, så jeg kunne jo ligeså godt udnytte tiden... :D :rolleyes: )

- mave, bench/2: 5x12 (3 lige, 2 skrå - leg press var stadig optaget...)

- leg press: 12@80kg (så blev den endelig ledig :) )

- hyperextensions: 2x10

Kommentarer:

En rigtig god træning! Var ret tændt på at træne efter gårsdagens pause. Der var heller ikke særlig mange mennesker i centret i dag - underligt nok, for jeg trænede næsten en time før, end jeg plejer :unsure: - så der var ingen spildtid (det plejer nu heller ikke at være slemt, hvis man bare er villig til at bytte lidt rundt på rækkefølgen af øvelserne).

Var lige ved at give fem bananer, men besluttede så, at de skal reserveres til den exeptionelt gode træningssession, så i stedet må det blive til :banana::banana::banana::banana: (af de store ;) ).

Edited by Hoosier
Link to comment
Share on other sites

Hej Hoosier :)

Har lige læst indlæggene om det med at føle sig "oppustet" efter træning

Jeg føler mig ikke, hvad jeg ville kalde oppustet, bare "tungere"
Jeg tror godt jeg ved hvad det er for noget du snakker om. Jeg har ivertfald også tit under styrketræning en følelse af at være udspilet, eller måske nærmere strammere/fastere i huden lige under og efter træning... Men jeg aner altså heller ikke hvad det skyldes ;)

Og ang. dine tanker omkring kost.... Nu var du jo med i en lignenede debat i min log så du ved jeg har haft det meget lig hvordan du føler lige nu :unsure: Jeg ved ikke om det kan hjælpe dig, men nu hvor jeg igen er kommet i gang med at træne med nyt program er det med kosten også ved at komme rigtig godt på plads. Det er rigtig som Fitt skriver at man ikke skal gabe over for meget på en gang. Jeg ville også på en gang have styr på den rytme jeg var kommet ind i med at spise meget for meget, maxteste og køre en masse cardio i pausen så det hele gik rigtig meget i fisk. Men bare siden jeg genoptog HST med fast træningsrytme hver anden dag så det nu er på plads er kosten også ved at komme det helt af sig selv. Ved ikke om du kan bruge det til noget... :rolleyes:

Du skriver at du ikke har lyst til at drikke alm mælk, men godt kan lide kakao... hvad med at investere i noget nesquick pulver eller lignende? Det smager jo hammergodt og så kan man (jeg kan ihvretfald) nemt kværne 1 liter mælk på en dag og så har du allerede 35 g protein ;)

Link to comment
Share on other sites

Og ang. dine tanker omkring kost.... Nu var du jo med i en lignenede debat i min log så du ved jeg har haft det meget lig hvordan du føler lige nu  :unsure: Jeg ved ikke om det kan hjælpe dig, men nu hvor jeg igen er kommet i gang med at træne med nyt program er det med kosten også ved at komme rigtig godt på plads. Det er rigtig som Fitt skriver at man ikke skal gabe over for meget på en gang. Jeg ville også på en gang have styr på den rytme jeg var kommet ind i med at spise meget for meget, maxteste og køre en masse cardio i pausen så det hele gik rigtig meget i fisk. Men bare siden jeg genoptog HST med fast træningsrytme hver anden dag så det nu er på plads er kosten også ved at komme det helt af sig selv. Ved ikke om du kan bruge det til noget...  :rolleyes:

Du skriver at du ikke har lyst til at drikke alm mælk, men godt kan lide kakao... hvad med at investere i noget nesquick pulver eller lignende? Det smager jo hammergodt og så kan man (jeg kan ihvretfald) nemt kværne 1 liter mælk på en dag og så har du allerede 35 g protein  ;)

Hej Tulle :)

Tusind tak for opmuntringen. Det er så dejligt med MOL, at man kan få gode råd, tips og opmuntring, når man har behov for det. :D Det har i hvert fald hjulpet mig meget.

Ang. det med kosten/vægten - så har jeg det sådan, at det måske i nogle dage går mig på, og så bekymrer det mig ikke synderligt i en periode. :rolleyes::unsure: Mit problem her på det sidste, har muligvis været, at jeg har prøvet at få styr på mine læsevaner, få det hele sat mere i system og gjort mere effektivt og samtidig ville passe min træning samt ændre mine kostvaner. At komme afsted til træning, har bestemt ikke været et problem - men det tager jo også tid. :rolleyes: Men nu synes jeg allerede, jeg har det meget bedre på alle punkter. :)

Ang. kakao/nesquick: Jeg plejer at lave varm kakao med ægte kakaopulver og så lave mælkeskum af skummetmælk med min mælkeskummer - mums, siger jeg bare! :tongue: Har også tænkt på det med nesquick - men kender du ikke det der, man altid skulle gøre, da man var lille - at tage en masse pulver og en lille smule mælk og så lave sådan en klistret, lidt nutella-agtig ting, som man så spiste? Det "kommer" jeg stadig til. :bblush: Og så får jeg på den måde alt for mange kalorier fra sukker og alt for lidt mælk. :rolleyes: Men tak for det gode forslag. :) Jeg er selv kommet frem til, at jeg nok bør forsøge at spise lidt mere kød (og som minimum blive ved med at spise tun/makrel efter træning) og æg. I hvert fald her til at starte med. I har ret i, at jeg må lade være med at forvente, at jeg kan ændre alt på én gang (men det får jeg nok brug for at få bekræftet/blive husket på engang imellem :rolleyes: ).

Mange hilsner Kathrine :wave:

Link to comment
Share on other sites

Har også tænkt på det med nesquick - men kender du ikke det der, man altid skulle gøre, da man var lille - at tage en masse pulver og en lille smule mælk og så lave sådan en klistret, lidt nutella-agtig ting, som man så spiste? Det "kommer" jeg stadig til.
Jo tak kan tydeligt huske det :lol: Det er da rart at vide at jeg ikke er den eneste der har gjort det... troede ellers jeg bare var et meget sært barn i sin tid ;)

Men held og lykke med at få det hele til at gå op i en højere enhed. Man skal bare huske det hele ikke sker på 3 dage... hvilket jeg heller ikke selv er god til at have in mende ;) Men bare klø på Kathrine :thumbwink:

Hilsen Tulle

Link to comment
Share on other sites

Pulver (vekao) som Nesquick og O'Boy er næsten ren sukker, skift det ud med "rigtigt" kakaomælk, såsom Matilde eller Lille Lise.

Tøser, I har begge været underlige som børn ;) , det er da kvalmt at spise Nesquick pulver, 'yikes' siger jeg bare, nej lidt peanuts ned i et glas og så Nutella over, blande blande og der er dømt Snickers og kalorier så det batter. ;)

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

lidt peanuts ned i et glas og så Nutella over, blande blande og der er dømt Snickers og kalorier så det batter

Underlige? Måske, men åbenbart alligevel i en tidlig alder mere fedtbevidste end andre :tongue:

Nu er det jo ikke fedtet, der feder, men kalorieoverskudet, så jeg undlod jo selvfølgelig at spise andet på de dage. :D

Uden at have et glas Nutella foran mig vil jeg mene, at det er lavet af primært nødder, hvilket jo ikke er en skidt fedtkilde, ligesom peanuts heller ikke er.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Pulver (vekao) som Nesquick og O'Boy er næsten ren sukker, skift det ud med "rigtigt" kakaomælk, såsom Matilde eller Lille Lise.

Tøser, I har begge været underlige som børn ;) , det er da kvalmt at spise Nesquick pulver, 'yikes' siger jeg bare, nej lidt peanuts ned i et glas og så Nutella over, blande blande og der er dømt Snickers og kalorier så det batter. ;)

'Pyt

Pyt>> Jeg holder mig nu stadig til min hjemmelavede varme kakao lavet af ægte kakaopulver med skummetmælksskum... :tongue:

En anden lækkerbisken: tag en varm bolle (fx en ristet krydderbolle), skær den over (sørg for, den er pænt varm indeni), læg et negerkys imellem de to halvdele (uden kokos er her at foretrække), vent til det er smeltet lidt og spis! :tongue: Mums!

Link to comment
Share on other sites

Uden at have et glas Nutella foran mig vil jeg mene, at det er lavet af primært nødder, hvilket jo ikke er en skidt fedtkilde, ligesom peanuts heller ikke er.

'Pyt

Jeg har heller ikke et glas Nutella foran mig (endnu en af de ting, jeg skal undlade at købe), men jeg mener at erindre, at der er i omegnen af 549kcal/100g - kan ikke huske fedtindholdet - så jeg ville i hvert fald hurtigt komme i kalorioverskud ved at spise din blanding - peanuts indholder, så vidt jeg husker, over 600kcal/100g. Men det lyder faktisk ret lækkert. :tongue: :D :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Thomas J anbefalede på et tidspunkt en sandwich af groft sandwichbrød med peanutbutter og banan i skiver, det er faktisk også ret lækkert.

Det kender jeg (selvfølgelig ;) ), da jeg har boet i USA i et år (deraf mit nick) - og jeg kan kun give dig ret - endnu engang: mums! :tongue:(men peanutbutter er endnu en af de ting, jeg skal undgå at købe, da jeg ellers ender med at have spist hele glasset i løbet af ingen tid - samme problem som med Nutella... :rolleyes::rolleyes::rolleyes: ).

En anden god ting: ristet rugbrød med nutella eller pålægschokolade, som så smelter :tongue: (jeg foretrækker her "ægte" sønderjysk rugbrød fra "min" bager i Sønderborg - men jeg formoder, at det også kan smage ganske udmærket med andre slags rugbrød B) )

Og hvis man skal være rigtig klam: en portion guf! Fremstilles ved at piske en pasteuriseret æggehvide med 30g sukker indtil konsistensen er som guf (det, man kommer på vaffelis :tongue: ) (p.s. hvis nogen skulle have mod til at prøve dette, er det min erfaring, at mængden af sukker skal være rimelig præcis, da for lidt sukker for guffet til at smage af æggehvide og for meget sukker, ja, det giver vel nærmest sig selv - blandingen kan også hurtigt give ondt i maven - antageligvis pga. den luftige konsistens :confused2: - men godt, det er det :tongue: )

Link to comment
Share on other sites

Det kender jeg (selvfølgelig  ), da jeg har boet i USA i et år (deraf mit nick) - og jeg kan kun give dig ret - endnu engang: mums!

Hvis man vil have styr på sin vægt, skal man i hvertfald være glad for, at man ikke bor i USA. Jeg boede derovre i 1993-95 (Atlanta, Georgia), og når jeg tænker på IHOP (International House Of Pancakes) med stabler af tykke pandekager med fed canadisk ahorn sirup, så løber tænderne i vand... :w00t: Eller Kentucky Fried Chicken, hvor alt bare dryppede af fedt, men smagte yummi... :w00t: Og så kunne man lige skylle det hele ned med rigelige forsyninger fra sin ½ gallon flaske med Mountain Dew. Ikke så underligt, at amerikanerne er det mest overvægtige folkefærd i verden :D .

Siden da har jeg da heldigvis lært, at man faktisk kan spise både sundt og godt uden at gå (særlig meget ;) ) på kompromis med nydelsen. Magert kød (kylling og kalkun) kan bruges både til hovedretter og til at komme på rugbrød. Her får man et højt indhold af protein og næsten ingen fedt. Også fisk har også et højt indhold af protein.

Her er en opskrift på en kyllingeret, som både smager godt og er sund (jordnøddekernerne stemmer måske ikke helt overens med det fedtfattige, men dem kan man jo udelade):

KYLLING MED KARRYSTEGTE BANANER

1 kylling, 2 dl hønsebouillon, 3 dl brune ris, 2 hakkede løg, 1 æble skåret i terninger, 2-3 bananer, 50g jordnøddekerner, ¼ dl soyasovs, 1 tsk karry, salt og peber.

Kyllingen koges mør i bouillonen i 30 min. Skind og ben fjernes fra kødet, som skæres i strimler. Risene koges som løse ris. Løg og æbler svitses i olie og ½ tsk karry. Bananerne skæres i skiver og steges i olie og ½ tsk karry. Kyllingekødet, ris, løg, æbler og jordnødder blandes og smages til med salt, peber og soya. Blandingen lægges i et smurt ovnfast fad. 2 dl hønsebouillon hældes ved. Bananerne lægges øverst. Gennemvarmes i ovnen ved 200 grader.

Og når nu jeg har fået børstet støvet af min gamle opskriftsamling fra ungkarletiden, så er her lige en sund fiskeret for dem, som gerne vil have aftensmaden overstået hurtigt:

ROGNFRIKADELLER

400g frisk kogt torskerogn eller 2 ds torskerogn, 1 fintrevet løg, 4-6 benfri ansjoser, 8 tvebakker eller 4 spsk rasp, 2 æg, peber.

Fjern hinderne fra den friskkogte torskerogn. Hak ansjoserne fint, og knus tvebakkerne. Bland rognfarsen sammen og lad farsen trække i 20 min. Steg rognfrikadellerne i smør eller margarine 6 min på hver side over middel varme.

Hmmm...det endte vist med at blive et lidt alternativt indlæg :blink::bigsmile: .

Link to comment
Share on other sites

Det kender jeg (selvfølgelig  ), da jeg har boet i USA i et år (deraf mit nick) - og jeg kan kun give dig ret - endnu engang: mums!

Hvis man vil have styr på sin vægt, skal man i hvertfald være glad for, at man ikke bor i USA. Jeg boede derovre i 1993-95 (Atlanta, Georgia), og når jeg tænker på IHOP (International House Of Pancakes) med stabler af tykke pandekager med fed canadisk ahorn sirup, så løber tænderne i vand... :w00t: Eller Kentucky Fried Chicken, hvor alt bare dryppede af fedt, men smagte yummi... :w00t: Og så kunne man lige skylle det hele ned med rigelige forsyninger fra sin ½ gallon flaske med Mountain Dew. Ikke så underligt, at amerikanerne er det mest overvægtige folkefærd i verden :D .

Belriand K>> Nej, det er s.. ikke så underligt. B) Både mine værtsforældre og min værtsstoresøster var/er ret overvægtige. Jeg tog også et par kg i begyndelsen - estimerer, jeg var oppe på ca. 60kg - endte på 48kg :( , da jeg skulle hjem til DK - sådan lidt i protest, tror jeg. :rolleyes: Min værtssøster er samme alder som mig, lavere og vejede ca. det dobbelte af min slutvægt. :blink:

Generelt er jeg ikke så meget til fastfood - men de havde en burger bar/ice cream parlor, med 103 forskellige slags milkshakes og 105 slags sundaes (kunne fås både med alm. og yoghurtis :tongue: ) - med mulighed for selv at "fremstille" andre kombinationer. Yummi!!! :tongue: Aldrig har jeg drukket så mange milk shakes i mit liv. :D

Hmmm...det endte vist med at blive et lidt alternativt indlæg   .

Helt i orden. Min log er ikke kun til træning - den er også til hygge. :D Opskriften med kyllingen lyder rigtig god. :chicken::tongue: :)

Link to comment
Share on other sites

Og hvis man skal være rigtig klam: en portion guf! Fremstilles ved at piske en pasteuriseret æggehvide med 30g sukker indtil konsistensen er som guf (det, man kommer på vaffelis :tongue: )

Hvis du laver det med æggeblomme, hedder det æggesnaps.

Din opskrift bruges også som fyld i flødeboller etc. og til marengs, hvor det kan kombineres med cacao for at lave cacaomarengs. ;)

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Og hvis man skal være rigtig klam: en portion guf! Fremstilles ved at piske en pasteuriseret æggehvide med 30g sukker indtil konsistensen er som guf (det, man kommer på vaffelis :tongue: )

Hvis du laver det med æggeblomme, hedder det æggesnaps.

Din opskrift bruges også som fyld i flødeboller etc. og til marengs, hvor det kan kombineres med cacao for at lave cacaomarengs. ;)

'Pyt

Vandpyt>>

Jeps. B)

"Min" opskrift er faktisk tyvstjålet fra Claus Meyer's kogebog "Chokolade", hvor guffen blandes med marcipan og smeltet 70% chokolade og sikkert også noget andet, bages og bliver til en rigtig lækker, svampet chokoladekage. :tongue: :birthday:

Marengs er aldrig lykkedes for mig - de bliver altid tyggegummiagtige. Skal jeg lade dem stå lidt i ovnen ved eftervarmen, eller evt. bage dem ved lavere temperatur i længere tid?!? :confused2:

Link to comment
Share on other sites

Marengs skal efter min overbevisning være en lille smule svampede indeni.

Har du madbibelen "God mad let at lave" ?

Hvis ikke, poster jeg en opskrift.

'Pyt

Vandpyt>> Okay - jeg kan nu bedst lide dem, når de er "gennemsprøde". :tongue:

Du må meget gerne poste opskriften (så kan andre også få glæde af den ;) ) - har ikke selv bogen, men jeg kender den godt, da mine forældre har den. :)

Hos mig hedder det gamle testamente "Et ordentligt brød" og er skrevet af Camilla Plum, mens det nye testamente hedder "Brød" og er skrevet af Wenche Frølich (en nordmand med en doktorgrad i brød og mel :D ).

På forhånd tak for opskriften. :) :eatchicken: :bookread:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share