Endorfinjunkie på genoptræning


CoqRouge
 Share

Recommended Posts

Skal jeg forstå det sådan, at han ikke har kunnet tage sig sammen til at skifte en fælg på 6 uger? :lol: Næh, jeg kender nok en svindler, når jeg hører om ham: Allerup har trænet som en gal, men har valgt at underspille for så meget desto bedre at kunne håne os langsommere medlemmer af GMIST. (Gamle Mænd I Spraglet Tøj)

:lol: :lol: :lol: Han vejer efterhånden i nærheden af de 78 kg, ca. 8 mere end i maj, så jeg tror ikke det er træning den har stået på... Næ, han er blevet en doven slasker er han <_<

Link to comment
Share on other sites

Fy, fy JanD - ikke drille og ikke være sarkastisk!
Jeg var ikke enig i dit metodevalg og noget bekymret for en anden form for crash.

Jeg valgte derfor at skrive mit indlæg (selv om det måske var forsent, men ikke efter næste ferie) ud fra den synsvinkel at jeg ville være en kylling, hvis jeg ikke gjorde. Jeg valgte så den morsomme/sarkatiske for netop at tydeliggøre budskabet (overdrivelse er nogle gange et fremragende pædagogisk virkemiddel).

Jeg tror da udmærket man kan argumentere for dine alternative virkemidler hver for sig i bestemte sammenhænge (selv om der er andre valgmuligheder). Min bekymring gik først og fremmest på kombinationen af disse som indeholder en række træningsmæssige modpoler, som jeg stærk tvivler på er hensigtsmæssige (pause cykling - korte max. intervaller, sultekur - restitution/konkurrence/lang distance mv.). Her vil den typiske pay off være begyndende efter et par timers cykling. Her findes vist rigeligt med muligheder for litteraturhenvisninger, men nok om det (jeg har vist præsenteret mine synspunkter - om du kan bruge dem til noget er en anden sag).

Surt show med kæden, dit lykketal vil herefter nok ikke være 48, du kunne dog evt. have tilbudt skiftevis at køre Pylleteamet cykler :tongue: , så du også fik lidt træning ud af dagen, det er jo trods alt noget af en tur til det nordjydske - håber du når et andet motionsløb inden sæsonen ebber ud.

Inden den gruppe blev en realitet, havde jeg dog lejlighed til atter en gang at iagttage et fænomen, som ofte har undret mig ved cykelmotionsløb: Føringerne! Mange, der glad og gerne påtager sig deres føringer og som kører passende stærkt, aner ikke, hvordan de skal afgive føringerne igen. De kører bare på og forventer, at andenmanden pr. telepati er klar over, hvornår han skal gå forbi og overtage føringen. Når det så ikke sker, bliver de dødeligt fornærmede og begynder at råbe op eller endog at lave besynderlige manøvrer. Som jeg ser tingene, er en passende føring i et motionscykelløb af ca. 2 minutters varighed, og den afsluttes ved, at den førende orienterer sig grundigt - specielt bagud til venstre - træder kraftigt an nogle sekunder, slår et lille hul og trækker ud til venstre, således at gruppen passerer ham på hans højre side. Hvor svært kan det være?

Tja er også bange for jeg ville blive irriteret over fremgangsmåden, da jeg efterhånden er forvent med rigtige skift fra klubtræningen. Kan nok ikke være anderledes, hvis de pågældende udelukkende kører alene og ikke fra træningen er vant til skifteteknik.

Nå, det er vand under broen nu!

Hvilken bro? Mener du den dybe limfjordstunnel! :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Ja, fremgangsmåden var kontroversiel og diskutabel. Jeg kan da ikke afvise, at jeg var gået død omkring 2 timer/70 km, men det får vi jo aldrig at vide. Det er heller ikke til at vide, om det i givet fald ville være South Beach eller intervaltræningen, der var synderen. I gode eksperimenter skal man jo kun skrue på én variabel af gangen. De første 80 minutter/48 km havde jeg det OK. Jeg har ingen aktuelle planer om at gentage eksperimentet - normalt er cyklen således med på ferie og bliver flittigt benyttet.

Jeg har nu 3 punkter på programmet den nærmeste tid:

1: Frederiksberg, Løb for Livet den 29/8 5 km (Link)

2: DHL-stafetten den 9/9 5 km

3: Postmasterløbet den 12/9 90 km cykling, heraf 30 km frit løb.

Til løbet på Frederiksberg knytter der sig den særlige historie, at jeg rent faktisk vandt min aldersgruppe der sidste år. Nu har jeg ofte skrevet, at jeg ikke løber hurtigt på distancer over 400 m, og tiden i løbet var da heller ikke god, ikke engang efter min beskedne standard, men skæbnen ville, at alle de hurtige folk havde meldt sig på 10 km. Således var der flere i min aldersgruppe, der gennemførte de 10 km på mindre end det dobbelte af min 5 km-tid, men ikke desto mindre - vinde gjorde jeg! (Jeg er gradvist på vej ud af anonymitetens tågelandskab :unsure: )

Udfordringen i år bliver ikke at gentage sejren - der er jeg totalt afhængig af, hvem der får lyst til at stille op - men derimod at forbedre tiden fra sidste år. Det er ganske klart inden for rækkevidde!

Om selve løbet er der i øvrigt at sige, at ruten er flad - bortset fra, at organismen får et chok, når man efter et par hundrede meters løb drejer skarpt til højre og konfronteres med Valby Bakke fra den stejle side. Jeg observerede flere, der fik deres knæk allerede her!

Link to comment
Share on other sites

Om selve løbet er der i øvrigt at sige, at ruten er flad - bortset fra, at organismen får et chok, når man efter et par hundrede meters løb drejer skarpt til højre og konfronteres med Valby Bakke fra den stejle side. Jeg observerede flere, der fik deres knæk allerede her!

Ja kender godt problemstillingen fra min løbetid på den gamle bagsværd sø-rundstrækning, hvor stigningen (på vist 25-30 højdemeter) kom ret tidligt (dog først efter ca. 500 m). Det var derfor ekstermt vigtigt med en grundlig opvarmning.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er ganske som på den gamle rute i Bagsværd, hvor jeg også engang var en hyppig gæst kl. 09.30. Faktisk er det her, at jeg har sat min PR på 10 km. Det særlige ved den lange bakke i Bagsværd Sø Rundt var, at når man kom op på toppen af den og tjekkede dels sit ur, dels sin almentilstand - ja, så kunne man (i hvert fald jeg) inden for plus/minus 15-20 sekunder forudsige sluttiden for dagens løb.

Hvorfor blev ruten i øvrigt ændret? Var der noget med, at nogle af lodsejerne ikke kunne tåle at se en større flok løbere ase gennem terrænet én gang om måneden?

Gårsdagens træning var et kort, intensivt styrketræningspas med fokus på nogle for mig mere usædvanlige øvelser - handstand push-up, pistols, v-sits. Derefter noget så perverst som strækøvelser! Jeg er fra naturens hånd Sjællands stiveste menneske, og måske som følge deraf hader jeg strækøvelser, men jeg har alligevel truffet en slags beslutning om, at noget må der gøres, så det gør jeg så. Problemet er bare, at jeg på dette område ikke kan finde motivation i ren træningsglæde - og det er svært at sætte sig konkrete mål. Front- og sidesplits kommer f.eks. ikke på tale! :lol:

I den kommende tid - South Beach-tid! - bliver der alene fokus på træningens intensitet, mens kvantiteten vil være ligegyldig. På en måde er det nok en sund øvelse for mig. Så fristes jeg ikke til at overspise for derefter at kompensere ved lange, langsomme ture på landevejen med eller uden hjul.

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor blev ruten i øvrigt ændret? Var der noget med, at nogle af lodsejerne ikke kunne tåle at se en større flok løbere ase gennem terrænet én gan om måneden?
Jeg holdt desværre op inden omlægningen, men syntes også den gamle rundstrækning var udmærket og brugte denne som mit favoritløb. Tidsmæssigt var den dog ikke af den hurtige slags.
ja, så kunne man (i hvert fald jeg) inden for plus/minus 15-20 sekunder forudsige sluttiden for dagens løb.

Jeg havde så den omvendt strategi ikke at fyre alt krudtet af på stigningen, men derimod den sidste del af løbet, hvor andre virkede mere udbrændte.

PS. Også den gang var jeg ikke speciel god til bakker!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor blev ruten i øvrigt ændret? Var der noget med, at nogle af lodsejerne ikke kunne tåle at se en større flok løbere ase gennem terrænet én gang om måneden?

Ja, det må vist være rigtigt. I hvert fald er ruten nu blevet ændret tilbage igen med den begrundelse at der igen er givet tilladelse til føre løbet gennem det stykke.

- undskyld i øvrigt at jeg blander mig i diskussionen - men kunne ikke lade være da ruten rundt om Bagsværd sø er min yndlings :bigsmile:

Edited by mitchL
Link to comment
Share on other sites

Ingen undskyldning nødvendig - alle har adgang og inviteres til at blande sig!

Lavet om igen, huh? - det lyder da godt. Måske sku' man af rent nostalgiske årsager deltage nogle gange i løbet af vinterhalvåret - for turen rundt om søen hører også til blandt mine yndlingsruter.

Tirsdag blev det til 12 x billat 30-30. I sidste interval tangerede jeg årets hidtil højeste puls, og bagefter var jeg lidt ærgerlig over, at jeg ikke tænkte på enten at fortsætte intervallet eller bygge et par ekstra intervaller på for om muligt at sætte ny årsrekord - men lige i situationen var jeg altså for smadret til at tænke tanken.

På turen blev jeg overhalet af en cyklist, der råbte: "Det er sgu' da for varmt til at løbe!" Sludder, siger jeg! Aldrig er løb da skønnere, end når man presser sig på en ikke for lang tur, hvor temperaturen har passeret de 25 C. Som jeg muligvis før har skrevet, er der tilsyneladende sket en fejl ved udleveringen af kropsdele - for jeg har fået udleveret et jordisk hylster, der er konstrueret til minimum subtropiske temperaturer.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg muligvis før har skrevet, er der tilsyneladende sket en fejl ved udleveringen af kropsdele - for jeg har fået udleveret et jordisk hylster, der er konstrueret til minimum subtropiske temperaturer.

Det vil vel sige, at der henne i Afrika sidder en enddog meget mørk mand og pruster i skyggen mens han drømmer sig til køligere himmelstrøg? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Som jeg muligvis før har skrevet, er der tilsyneladende sket en fejl ved udleveringen af kropsdele - for jeg har fået udleveret et jordisk hylster, der er konstrueret til minimum subtropiske temperaturer.

Det vil vel sige, at der henne i Afrika sidder en enddog meget mørk mand og pruster i skyggen mens han drømmer sig til køligere himmelstrøg? :unsure:

Jeg tror, at han sidder i det ligeledes tropiske Singapore - for da jeg boede der, arbejdede jeg sammen med en singaporeaner af kinesisk afstamning. Han fablede ofte om, at han længtes tilbage til Manchester (hvor han havde studeret) på grund af det behagelige klima. Behageligt klima! Nordengland!! Min bare.......

Link to comment
Share on other sites

Dipy>Jeg kan jo ikke vide, hvordan længere tid med low-carb ville virke - måske kan man tilpasse sig den slags! - men på baggrund af mine korte erfaringer er der ingen tvivl for mig om, at den type diæter ikke er forenelige med træning, hvor enten intensitet eller varighed er blot nogenlunde høj, hvis man vel at mærke vil have det optimale træningsudbytte - for gennemføre træningen kan man naturligvis - det er blot :) et spørgsmål om vilje.

Efter lidt ferie fraværd fra Mol, har jeg lige været i gang med at læse div. log som jeg følger igen-nem........hov hvad er det tænker jeg South-beach....hmm søger lidt på nettet og finder noget yderligt om emne.... Kun da udfra hvad jeg fandt frem til se at det kun er i den først del, hvor diæten ikke er helt forenelig med træningen. Link fase 2

Kun da være man skulle prøve at følge dit eks.

Det kan jo være at du og mitchL overhæler mig i vinterens løb, når I løber 10 km ved Bagsværd sø (Bagsværd sø løb) for jeg har en ide om at jeg vil del-tager, er jo et dejligt område, har brugt mange timer der i min barn og ungdom.

Austina :tongue:

Link to comment
Share on other sites

]South-beach....hmm søger lidt på nettet og finder noget yderligt om emne.... Kun da udfra hvad jeg fandt frem til se at det kun er i den først del, hvor diæten ikke er helt forenelig med træningen. Link fase 2

Kun da være man skulle prøve at følge dit eks.

Det kan jo være at du og mitchL overhæler mig i vinterens løb, når I løber 10 km ved Bagsværd sø (Bagsværd sø løb) for jeg har en ide om at jeg vil del-tager, er jo et dejligt område, har brugt mange timer der i min barn og ungdom.

Austina :tongue:

Hej Austina - håber, at du har haft en god ferie.

Angående South Beach har du formentlig ret - udfordringen med at få diæt og træning til at hænge sammen består nok kun i fase 1. Det må afgjort være til at leve med - når man har smidt de første kilo, går løbetræningen allerede mærkbart bedre alene af den grund, hvis bare selve energiniveauet vel at mærke er i orden.

Angående Bagsværd Sø Rundt får vi se til efterår/vinter. Jeg har endnu ikke helt planlagt, hvorledes jeg vil fordele min træningsindsats mellem styrke- og konditionstræning.

Link to comment
Share on other sites

Angående Bagsværd Sø Rundt får vi se til efterår/vinter. Jeg har endnu ikke helt planlagt, hvorledes jeg vil fordele min træningsindsats mellem styrke- og konditionstræning.

Det er helt okay, men der er jo 6-7 søndage i vinterhalvåret at tag af, så det kan jo være vi rammer den samme søndag.........hvis jeg løber 10 km er jeg jo nok nem at kende, er jo medlem af pinvinklubben og ligger nok nr. sidst. :lol: :lol:

vedr. South-beach tror jeg vil dyrker lidt mere hvad det går ud på, og måske prøver mig lidt med det, selvom den størrste udfording for mig vil være at undvære den normal morgenmad, brød og frugt. Er sikker på at kartoffler, pasta og ris, det kan jeg udmærke lev uden i en lang periode.

Ja ferien har været dejligt er lige kommet tilbage på jobbet og er lige i en tilvendingperiode med at få en normal hverdag til at fungere igen, utroligt så hurtigt man kommer ud af rytmen. :unsure::unsure:

Austina :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Onsdagstræningen gik med eksperimenteren med øvelserne fra Furey's "Combat Conditioning". Forfatteren selv har tilsyneladende indtil flere skruer løse, men mange af øvelserne er gode, rigtig gode. Mange af dem kendte jeg faktisk ikke, og jeg ville ønske, at jeg havde haft dem "med på ferie".

Torsdagens løbetur fokuserede igen på max. VO2 med billat 30-30. Jeg satte en årsrekord - nej ikke mht. tilbagelagt distance - den var faktisk under middel - men med hensyn til puls i det sidste interval, hvor jeg nåede op på det højeste, som jeg overhovedet har registreret i år. Det var jeg glad for, men det var først rart bagefter!

Nu spekulerer jeg over, om jeg kan få pulsen endnu højere op på en dag, hvor benene vil lege med - for lige fra starten var de noget hæmmede af gårsdagens udskejelser med pistols og hindu-squats. Det gav sig - som omtalt ovenfor - også udslag i, at selve den tilbagelagte distance til trods for den objektivt konstaterbare maksimalanstrengelse ikke var noget at skrive om. (Hovsa, nu skrev jeg alligevel om den!)

Link to comment
Share on other sites

Som jeg muligvis før har skrevet, er der tilsyneladende sket en fejl ved udleveringen af kropsdele - for jeg har fået udleveret et jordisk hylster, der er konstrueret til minimum subtropiske temperaturer.

Det vil vel sige, at der henne i Afrika sidder en enddog meget mørk mand og pruster i skyggen mens han drømmer sig til køligere himmelstrøg? :unsure:

Jeg tror, at han sidder i det ligeledes tropiske Singapore - for da jeg boede der, arbejdede jeg sammen med en singaporeaner af kinesisk afstamning. Han fablede ofte om, at han længtes tilbage til Manchester (hvor han havde studeret) på grund af det behagelige klima. Behageligt klima! Nordengland!! Min bare.......

Nu vil jeg - og englænderene - kalde Manchester for Midlands - nææ så skulle du prøve Newcastle Upon Tyne - som jeg tilbraget 6 månede i - se det var et rigtigt l.... vejr..

Bagsværd Sø rundt - har ikke løbet den rute siden 1980 - men kan stadig huske hvor meget jeg hadede bakken 500 meter efter start :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Nu vil jeg - og englænderene - kalde Manchester for Midlands - nææ så skulle du prøve Newcastle Upon Tyne - som jeg tilbraget 6 månede i - se det var et rigtigt l.... vejr..

Bagsværd Sø rundt - har ikke løbet den rute siden 1980 - men kan stadig huske hvor meget jeg hadede bakken 500 meter efter start :tongue:

Jeg er helt på det rene med, at Manchester ikke tilhører det egentlige Nordengland. Den med Midlands er jeg til gengæld heller ikke helt overbevidst om. Jeg vil gerne bede de andre gamle om at tænke tilbage på engelsk tipsfodbolds allertidligste tv-dage - altså dengang først i halvfjerdserne, hvor det var en sensation, at DR bragte engelske kampe et antal lørdage hver vinter. Dengang havde man nemlig kun kontrakt på at transmittere kampe, der blev spillet i Midlands - og jeg husker, at samtlige fodboldinteresserede danskere begræd, at det indebar, at man IKKE kunne transmittere hjemmekampe fra Manchester, hvor såvel United som City (også) dengang var vældig populære. I stedet måtte vi vente, til manchesterholdene var på udebane mod hold som Stoke, Derby, Coventry, Wolverhampton og West Bromwich.

Engelsk Meteorologisk Institut mener heller ikke, at Manchester ligger i Midlands. Link

-og ja, jeg er fuldt og fast overbevidst om, at vejret i Newcastle er værre end i Manchester. Det er fodboldholdet også.....!

Link to comment
Share on other sites

Som jeg muligvis før har skrevet, er der tilsyneladende sket en fejl ved udleveringen af kropsdele - for jeg har fået udleveret et jordisk hylster, der er konstrueret til minimum subtropiske temperaturer.

Hvad gør man når man om vinteren føler sig af sydeuropisk afstamning og om sommeren beslægtet med eskimoiske rødder. Måske er jeg en særlig mutant af menneskeslægten. Skulle måske overveje en sigøjnertilværelse.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg ikke svare på - men jeg kan da videreformidle en anden personlig observation: Indtil den vinter, hvor jeg netop var fyldt tyve, troede jeg, at jeg var ufølsom over for temperatursvingninger af enhver art - for jeg frøs stort set aldrig og havde det stort set aldrig for varmt - men i vinteren 1977/78 frøs jeg gentagne gange som en lille hund, og det har aldrig siden forladt mig. Så snart temperaturen kryber under de 15 C, føler jeg mig stort set aldrig rigtig godt tilpas udendørs. Varme generer mig dog stadig ikke.

Lidt trivia: I 1960'erne eksperimenterede den amerikanske hær (USA, altså!) med at teste soldaterne for at finde ud af, om de fysisk set var bedst egnede til kolde eller varme klimazoner. Det var ganske omfattende og komplicerede tests - men de blev skrottede, da man fandt ud af, at testresultaterne korrellerede stort set 100 % med det svar, som man fik, hvis man slet og ret spurgte soldaterne, om de bedst kunne lide at have det koldt eller varmt.

Ergo: Jeg var havnet i Vietnam - ikke på Thulebasen.

Anbefaling: Læs "Hearts in Atlantis" af Stephen King, hvis man vil vide lidt om, hvordan Vietnamkrigen spøger i baghovedet af os, der er født i 50'erne.

Link to comment
Share on other sites

5. dag i træk med South Beach og vægten var det laveste i år - men mit almenbefindende var påvirket: Ingen energi, benene rystede og jeg var patologisk optaget af tanker om mad. Ikke desto mindre var jeg gået i gang med et "Combat Conditioning" - program, men så kom der et tegn fra de himmelske magter: En gammel ven, der også er græsenkemand i disse dage lagde vejen forbi inklusive hans unger. Træningen blev afbrudt, South Beach blev grounded og over diverse pizzaer med gorgonzola og en spand Beringer Zinfandel fik vi ordnet verdenssituationen, mens ungerne legede. Nu er jeg atter alene - mine egne unger er på vej i seng og gæsterne formentlig ligeså på deres matrikelnummer - blodsukkeret har nået arbejdshøjde, hvilket er skønt, og promillen er på vej mod 0, hvilket vel også er i orden. Spørgsmålet bliver så: Gider jeg fuldende programmet? Fortsættelse følger - måske!

Link to comment
Share on other sites

Combat Conditioning - Er det Matt Fureys program???

Verdens korteste svar: Ja!

Som BrunoJ før har skrevet i min log: Folk med samfundsvidenskabelige uddannelser har svært ved at fatte sig i korthed, og mit korte svar til DBM har nu martret mig i samfulde 25 minutter. For at give min sjæl ro følger nu en uddybning.

Jeg har en alder og et jobniveau, hvor indtægten er på et niveau, hvor jeg ikke behøver at gøre så meget ud af de 3-cifrede beløb. Jeg blærer mig ikke, sådan er det bare. Der gives øjeblikke, hvor jeg gladeligt ville acceptere den halve indtægt mod til gengæld at være halvt så gammel!

-men altså: Hvis jeg på MOL eller på nettet støder på noget træningsrelateret, der lyder interessant og som kan erhverves for et 3-cifret beløb i danske kroner, så betænker jeg mig ikke: Jeg køber skidtet og ser, hvad det er! (Det approach har betydet, at jeg får ca. 100 spammails om dagen!) Således har jeg købt "Combat Conditioning" af Matt Furey. Manden er tydeligvis bindegal, men der er en del gode øvelser i bogen, og han formår at indgyde tillid til, at man kan nå langt ved at anvende et relativt begrænset repertoire af bodyweight-øvelser.

Link to comment
Share on other sites

men jeg kan da videreformidle en anden personlig observation: Indtil den vinter, hvor jeg netop var fyldt tyve, troede jeg, at jeg var ufølsom over for temperatursvingninger af enhver art - for jeg frøs stort set aldrig og havde det stort set aldrig for varmt - men i vinteren 1977/78 frøs jeg gentagne gange som en lille hund, og det har aldrig siden forladt mig. Så snart temperaturen kryber under de 15 C, føler jeg mig stort set aldrig rigtig godt tilpas udendørs. Varme generer mig dog stadig ikke.

Jeg har det faktisk lige omvendt, jeg har det super varmt så snart det er over 20 grader uden for, og kan sidde stille på en stol og svede indenfor :blink:

Forleden var det sågar så galt at kæresten begyndte at foreslå at der evt kunne være noget galt, og jeg skulle et smut til lægen.. Men tror nu det går over af sig selv, jeg sidder faktisk i skrivende stund og har det temmeligt lunt :( Og det til trods for at jeg sidder iført shorts og undertrøje <_< Det værste er næsten om natten, hvis vinduet ikke er åbent puha..

Men om vinteren har jeg det skønt, kan være at jeg stammer fra det knap så grønne-land nord-vest for os :tongue: Føler ihvertifald om sommeren jeg ville have det bedre i en iglo..

Link to comment
Share on other sites

Verdens korteste svar: Ja!
OK! ;)
Som BrunoJ før har skrevet i min log: Folk med samfundsvidenskabelige uddannelser har svært ved at fatte sig i korthed, og mit korte svar til DBM har nu martret mig i samfulde 25 minutter. For at give min sjæl ro følger nu en uddybning.

Jeg har en alder og et jobniveau, hvor indtægten er på et niveau, hvor jeg ikke behøver at gøre så meget ud af de 3-cifrede beløb. Jeg blærer mig ikke, sådan er det bare. Der gives øjeblikke, hvor jeg gladeligt ville acceptere den halve indtægt mod til gengæld at være halvt så gammel!

-men altså: Hvis jeg på MOL eller på nettet støder på noget træningsrelateret, der lyder interessant og som kan erhverves for et 3-cifret beløb i danske kroner, så betænker jeg mig ikke: Jeg køber skidtet og ser, hvad det er! (Det approach har betydet, at jeg får ca. 100 spammails om dagen!) Således har jeg købt "Combat Conditioning" af Matt Furey. Manden er tydeligvis bindegal, men der er en del gode øvelser i bogen, og han formår at indgyde tillid til, at man kan nå langt ved at anvende et relativt begrænset repertoire af bodyweight-øvelser.

Tak for det uddybende svar :lol:

Jeg har selv længe modtaget hans nyhedsbrev og kunne egentlig godt finde på at bestille hans program. Nok er stadigvæk ung - og ikke helt så velhavende - men jeg plejer normalt ikke at holde mig igen mht. nyerhvervelse af træningsrelaterede ting på nettet.

Alligevel har jeg dog endnu ikke fået overbevist mig selv om, at jeg skal smide mine penge efter Matt Furey. Er det ikke exceptionelt dyrt, eller er det alle pengene værd?? Synes i øvrigt, det er lidt underligt, man også skal betale for at se hans debatfora mm.

Er der meget mere i det end hvad man ellers kan læse sig til - fx her: Link

og her: Link

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke exceptionelt dyrt, eller er det alle pengene værd?? Synes i øvrigt, det er lidt underligt, man også skal betale for at se hans debatfora mm.

Er der meget mere i det end hvad man ellers kan læse sig til - fx her: Link

og her: Link

Furey har det til fælles med Pavel, at han forstår at drage kommerciel fordel af sin træningsmæssige viden. Her hører ligheden så efter min mening op. Pavels metoder hviler på et solidt grundlag, når man fjerner alt "evil Russian" - vrøvlet, mens Fureys metoder mest handler om noget, som han selv eller nogle af hans elever har forsøgt sig med. Det er i øvrigt værd at bemærke, at Furey i bogen oplyser at have et solidt fundament af mere traditionel vægttræning.

Når det så er sagt, er der et antal gode øvelser i bogen. De to links, som du angiver, gennemgår faktisk de fleste af disse øvelser, men der er yderligere to, som jeg har haft glæde af:

Den første er v-sits, hvor man ligger udstrakt på gulvet med armene over hovedet og hælene svævende lige over gulvet. Så hæver man såvel armene som benene og berører fod/skinneben - stadig med benene strakte og uden at runde skuldrene. I denne position ligner man et V. Maveøvelser er normalt min paradedisciplin, og jeg kan oplyse, at jeg undervurderede denne øvelse, da jeg endnu ikke havde prøvet den!

Den anden er push-ups, hvor man fra det normale udgangspunkt drejer kroppen og løfter det ene ben. Derefter sænker man kroppen således at øret modsat det løftede ben kommer ned mod gulvet. Denne øvelse er en glimrende mellemting mellem alm. push-ups og så de enarmede. Sidstnævnte kan det være svært at få volumen i, men den ovenfor beskrevne øvelse lægger vel ca. 75 % af belastningen på den arm, der er modsat det hævede ben, og så kan man tage mange, uden at det bliver decideret kedeligt, som alm. push-ups godt kan gå hen og blive.

Så, DBM>Med øvelserne fra dine to links samt de to ovenfor beskrevne kan du spare pengene til Matt Furey's bog. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share