Endorfinjunkie på genoptræning


CoqRouge
 Share

Recommended Posts

Mandag fik familien og jeg så gennemført den udsatte skovtur, denne gang uden større uheld. Det var så til gengæld dagens eneste motion, for specielt musklerne omkring hoftepartiet var lidt ømme og stive efter dødløfteriet søndag.

Denne ømhed/stivhed tog jeg med til tennis tirsdag, og det gik på intet tidspunkt væk undervejs. Jeg følte dog ikke, at det gik ud over hurtigheden, som var ganske tilfredsstillende. Til gengæld oplevede jeg et andet problem: Følingen med håndens/håndleddets stilling og dermed vinkelen på ketcherhovedet var klart dårligere end sædvanligt, hvilket specielt på servereturneringerne gjorde det vanskeligt at kontrollere højden. Det førte til, at jeg leverede et betydeligt antal postkasser, kombineret med diverse returneringer i nettet eller ud over baglinien. Muligvis er årsagen den, at jeg inden tennistimen trænede lidt med mine COCs.

I dag står den så på en thur i Thor - så er jeg varm til Slaget i Kiev. Håber ikke, at det går danskerne, som det ved en tidligere lejlighed gik svenskerne i Ukraine - nærmere bestemt ved Poltava.........

Link to comment
Share on other sites

I Slaget ved Poltava var svenskerne i offensiven fra starten og så længe ud til at skulle vinde - men de havde glemt at sikre allerede erobrede positioner og endte så med at få tæsk til sidst. Analogien blev desværre lidt for rammende.

Træningen i Thor blev gennemført i ensom majestæt. Spøjs fornemmelse at have hele centeret for sig selv. Input til teknikforbedringer blev der således ikke nogen af.

På en dansk hjemmeside, der tilsyneladende ikke er ajourført siden 2002, havde jeg set de danske vægtløftningsrekorder for veteraner, og jeg havde konstateret, at rekorderne for 77 kg's klassen i alderen 45-49 egentlig så ganske overkommelige ud. Til min betydelige skuffelse så jeg imidlertid i et eksemplar af "Vægtløfteren", fremlagt i Thor, at rekorderne i såvel træk som stød siden 2002 er forbedret ganske væsentligt i gruppen, senest i februar 2005, således at de nu begge er 42,5 kg højere, end hvad man kunne - og stadig kan! - læse sig til på nettet. Øv, der røg min chance for at blive dansk rekordholder på en relativt billig baggrund. :mad::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Den danske rekord, der i forgårs forsvandt i horisonten, kombineret med en elendig løbetur her til morgen, har ført til en stor beslutning:

Jeg gider ikke mere!

Hmm, det kunne læses meget drastisk! Hvad jeg mener er, at jeg ikke gider træne mere. Efter næsten 35 år med regelmæssig træning og heraf en del år med idræt på relativt højt niveau gider jeg ikke mere. Det går alligevel kun tilbage, jeg får ingen positive reaktioner fra omverdenen, og helbreddet - ja, det er ikke måleligt bedre, og jeg skal hele tiden gå og slås med diverse skavanker! Listen er endeløs - akillessener, knæ, hofter, ryg, skuldre, albuer.

Prikken over i'et blev sat på 5 km's frysende kold løbetur her til morgen, hvor intet fungerede. Tempoet var langsomt, alt gjorde ondt og den indre dialog førte pludselig til en ny erkendelse: Det er det ikke værd - jeg gider ikke mere!

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Det går alligevel kun tilbage, jeg får ingen positive reaktioner fra omverdenen, og helbreddet - ja, det er ikke måleligt bedre, og jeg skal hele tiden gå og slås med diverse skavanker! Listen er endeløs - akillessener, knæ, hofter, ryg, skuldre, albuer. Prikken over i'et blev sat på 5 km's frysende kold løbetur her til morgen, hvor intet fungerede. Tempoet var langsomt, alt gjorde ondt og den indre dialog førte pludselig til en ny erkendelse: Det er det ikke værd - jeg gider ikke mere!

<{POST_SNAPBACK}>

Nu ringer jeg efter en ambulance :1112: Well jeg tror, at du ad eksessernes vej er nået til .... ja ikke visdom men simpel overtræning. Manglende overensstemmelse mellem intention og præstation....Du går altid efter toppen, ikke ? Måske også for lidt restitution i Morpheus' arme ?? Besind dig, sov ud, tag med til spinning og ja snart vil vi nyde beskrivelserne af din altid respektindgydende og forbilledlige træning ahem og masser af floooow. Foråret kommer så ikke mere tudefjæs fra MOL eksistensforum numero uno :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Det går alligevel kun tilbage, jeg får ingen positive reaktioner fra omverdenen, og helbreddet - ja, det er ikke måleligt bedre, og jeg skal hele tiden gå og slås med diverse skavanker! Listen er endeløs - akillessener, knæ, hofter, ryg, skuldre, albuer. Prikken over i'et blev sat på 5 km's frysende kold løbetur her til morgen, hvor intet fungerede. Tempoet var langsomt, alt gjorde ondt og den indre dialog førte pludselig til en ny erkendelse: Det er det ikke værd - jeg gider ikke mere!

<{POST_SNAPBACK}>

Nu ringer jeg efter en ambulance :1112: Well jeg tror, at du ad eksessernes vej er nået til .... ja ikke visdom men simpel overtræning. Manglende overensstemmelse mellem intention og præstation....Du går altid efter toppen, ikke ? Måske også for lidt restitution i Morpheus' arme ?? Besind dig, sov ud, tag med til spinning og ja snart vil vi nyde beskrivelserne af din altid respektindgydende og forbilledlige træning ahem og masser af floooow. Foråret kommer så ikke mere tudefjæs fra MOL eksistensforum numero uno :hippy:

<{POST_SNAPBACK}>

He He :devil::devil: kom lige i tanke om datoen. Uhhh jeg er nem at narre :blush: Sjovt fundet på
Link to comment
Share on other sites

Den danske rekord, der i forgårs forsvandt i horisonten, kombineret med en elendig løbetur her til morgen, har ført til en stor beslutning:

Jeg gider ikke mere!

Hmm, det kunne læses meget drastisk! Hvad jeg mener er, at jeg ikke gider træne mere. Efter næsten 35 år med regelmæssig træning og heraf en del år med idræt på relativt højt niveau gider jeg ikke mere. Det går alligevel kun tilbage, jeg får ingen positive reaktioner fra omverdenen, og helbreddet - ja, det er ikke måleligt bedre, og jeg skal hele tiden gå og slås med diverse skavanker! Listen er endeløs - akillessener, knæ, hofter, ryg, skuldre, albuer.

Prikken over i'et blev sat på 5 km's frysende kold løbetur her til morgen, hvor intet fungerede. Tempoet var langsomt, alt gjorde ondt og den indre dialog førte pludselig til en ny erkendelse: Det er det ikke værd - jeg gider ikke mere!

<{POST_SNAPBACK}>

Det er jo 1 april! Ellers ville jeg have sagt tudefjæs!

Link to comment
Share on other sites

Den danske rekord, der i forgårs forsvandt i horisonten, kombineret med en elendig løbetur her til morgen, har ført til en stor beslutning:

Jeg gider ikke mere!

Hmm, det kunne læses meget drastisk! Hvad jeg mener er, at jeg ikke gider træne mere. Efter næsten 35 år med regelmæssig træning og heraf en del år med idræt på relativt højt niveau gider jeg ikke mere. Det går alligevel kun tilbage, jeg får ingen positive reaktioner fra omverdenen, og helbreddet - ja, det er ikke måleligt bedre, og jeg skal hele tiden gå og slås med diverse skavanker! Listen er endeløs - akillessener, knæ, hofter, ryg, skuldre, albuer.

Prikken over i'et blev sat på 5 km's frysende kold løbetur her til morgen, hvor intet fungerede. Tempoet var langsomt, alt gjorde ondt og den indre dialog førte pludselig til en ny erkendelse: Det er det ikke værd - jeg gider ikke mere!

<{POST_SNAPBACK}>

Fårstår godt på en måde, at du har det sådan :cry:

Som jeg ser det, er det fordi du er besat af træningen i stedet for bare at nyde den :smile:

Hvorfor skal den absolut gøres op i resultater og hvorfor må det ikke gå tilbage ?

Og hvis endelig - det allerbedste resultat er efter min mening helbredet og fornøjelsen ved træningen,

forstået på den måde, at hvis du holder helt op, så går det nok endnu mere tilbage.

Mit forslag er derfor, træn med måde og glem alt om konkurrence med andre, og med fortiden.

Og lad det være sjovt hver gang.

Skal man endelig konkurrere med andre, synes jeg det skal være på det intelektuelle og humoren :laugh::laugh:

F.eks ved at blive mere aktiv i off-topic, så er det ikke nødvendigt at træne for at være her på MOL :violin:

Fortsat god første april :smile:

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må jo bryde sammen og tilstå, at det ganske rigtigt var en aprilsnar!

Den dag, hvor jeg stiller træningsskoene, vil nok også være den dag, hvor jeg stiller træskoene. Jeg er og bliver hjælpeløst afhængig!

Et element af sandhed er der naturligvis i klagesangen. Jeg løb langsomt i morges - men det var en morgen, hvor solen skinnede og tågen var ved at lette i Vallensbæk Mose. Smukt var det - jeg glemte helt skavankerne!

Det er vigtigt for mig at kunne se fremgang. Nej, Henning, jeg nyder træningen på en måde, som jeg tror, at man skal være 40+ for at kunne forstå - men jeg vil gerne kunne se, at jeg bliver bedre. Derfor har jeg påbegyndt de olympiske løft - der kan jeg forvente fremgang i adskillige år, inden min aldersbetingede degeneration overhaler min evne til at forbedre mig teknisk.

Angående off-topic har jeg lidt svært ved at få øje på den intellektuelle dimension. For mig at se gælder det som oftest om at kunne svine hinanden mest muligt til i dette forum, - og i den disciplin har jeg for længst erkendt min manglende formåen.

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

Jeg må jo bryde sammen og tilstå, at det ganske rigtigt var en aprilsnar!

Den dag, hvor jeg stiller træningsskoene, vil nok også være den dag, hvor jeg stiller træskoene. Jeg er og bliver hjælpeløst afhængig!

Et element af sandhed er der naturligvis i klagesangen. Jeg løb langsomt i morges - men det var en morgen, hvor solen skinnede og tågen var ved at lette i Vallensbæk Mose. Smukt var det - jeg glemte helt skavankerne!

Det er vigtigt for mig at kunne se fremgang. Nej, Henning, jeg nyder træningen på en måde, som jeg tror, at man skal være 40+ for at kunne forstå - men jeg vil gerne kunne se, at jeg bliver bedre. Derfor har jeg påbegyndt de olympiske løft - der kan jeg forvente fremgang i adskillige år, inden min aldersbetingede degeneration overhaler min evne til at forbedre mig teknisk.

Ja, fremgang er der mange her, der er afhængige af.

Man kan også se det fra en anden side, at når man er så god,

så betyder lidt tilbagegang af og til ikke noget, der er nok at tage af :4thumbup:

Eller at leve i nuet, på den måde, at hvis en træning er god, så fortjener den

ikke at blive nedvurderet, fordi man i sidste træning kunne håndtere meget tungere vægte.

Man kan vel selv justere på sine forventninger, men man kan selvfølgelig

også lade være, og når man så ikke lever op til dem, så kan man betale en terapeut eller

psykolog til at fortælle os det vi godt ved, men ikke vil erkende.

Angående off-topic har jeg lidt svært ved at få øje på den intellektuelle dimension. For mig at se gælder det som oftest om at kunne svine hinanden mest muligt til i dette forum, - og i den disciplin har jeg for længst erkendt min manglende formåen.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det var også min aprilsspøg, delvist, men samtidig en påmindelse om,

at nogle nok er bedre til off-topic end træning :laugh::laugh:

Og at der sommetider er nogle gode tanker i off-topic, men jeg synes de kan

være godt gemt mellem masser af intetsigende kommentarer.

Så jeg foretrækker hellere at skrive her i MOL-s essentielle eksistensforum :4thumbup:

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

I dag gik planerne egentlig ud på en times tid på landevejene i selskab med Principia'en, men tiden fløj - jeg nåede hverken det ene eller det andet - og pludselig mente konen, at jeg hellere måtte komme i gang med aftensmaden or else...... - så det gjorde jeg så. Boeuf Bourgignon - det betyder nemlig, at man har lidt tid, mens kødet simrer og kartoflerne koger - og den tid udnyttede jeg til symbolsk opvarmning, nogle enkelte COC's og en gang tabata på indendørscykelarrangementet. Så er der dog sket noget - og i morgen står den på maxtest i military og dead lift efter en runde med Simmon's. Jeg håber, at der er mere af såvel tid som energi ved den lejlighed!

Link to comment
Share on other sites

Jo, der var mere energi. Dagens vægttræning - som jeg endnu ikke er færdig med - bød på de på forhånd håbede 2 PRs:

+ 1 kg i military, op til 65 kg. Jeg havde faktisk håbet på 67 kg, men den "døde" lige i højde med hårgrænsen.

+ 5 kg i dødløft, op til 171 kg. Det var som håbet. Forsøgte mig med 180, men den var næsten limet til gulvet. De 171 var såmænd også nok . I hvert fald signalerer højre side af lænden, at det vil være en god idé at slutte, mens legen er god.

-og det gør jeg så! - forstået på den måde, at jeg tager dødløft ud af programmet i den kommende tid og i stedet forsøger at få mere styr på min i sammenligning noget ringere squat.

-men jeg må videre med programmet! God søndag til alle.

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med dine PR :4thumbup:

Du er da stærk, noget stærkere end jeg troede, så det er ikke derfor

at du sjældent skriver dine træningsvægte på :smile:

Det vil også sige, at al din cardio og anden træning ikke

går ud over styrken, men måske snarere er med til at

opbygge den.

Jeg synes også at andre, der har dyrket en masse anden sport,

er enorm stærke.

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Henning>Rent cardio-mæssigt er det nu kun blevet til et par gange om ugen i den sidste tid, men jeg har under alle omstændigheder helt klart mere talent for at løfte end for at løbe og/eller cykle langt.

Jeg skriver ganske rigtigt sjældent træningsvægte på. Når jeg læser andre logs, vil jeg gerne høre om rekorder, fremgange, eksperimenter, resultater og reflektioner - hvorimod jeg finder indlæg af typen "10 x 3 med 117 kg" relativt uinteressante. Derfor bringer jeg sjældent selv indlæg af den type.

Link to comment
Share on other sites

Jo, der var mere energi. Dagens vægttræning - som jeg endnu ikke er færdig med - bød på de på forhånd håbede 2 PRs:

+ 1 kg i military, op til 65 kg. Jeg havde faktisk håbet på 67 kg, men den "døde" lige i højde med hårgrænsen.

+ 5 kg i dødløft, op til 171 kg. Det var som håbet. Forsøgte mig med 180, men den var næsten limet til gulvet. De 171 var såmænd også nok . I hvert fald signalerer højre side af lænden, at det vil være en god idé at slutte, mens legen er god.

-og det gør jeg så! - forstået på den måde, at jeg tager dødløft ud af programmet i den kommende tid og i stedet forsøger at få mere styr på min i sammenligning noget ringere squat.

-men jeg må videre med programmet! God søndag til alle.

<{POST_SNAPBACK}>

Tillykke med rekorderne :smile: . Oplevelsen af, at vægtstangen er limet til gulvet, kan jeg godt genkende. Den havde jeg, sidst jeg forsøgte mig på 170kg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver ganske rigtigt sjældent træningsvægte på. Når jeg læser andre logs, vil jeg gerne høre om rekorder, fremgange, eksperimenter, resultater og reflektioner - hvorimod jeg finder indlæg af typen "10 x 3 med 117 kg" relativt uinteressante. Derfor bringer jeg sjældent selv indlæg af den type.

Det kunne jo tænkes at de holdte log for dem selv, så de kunne følge fremgangen mere præcist og analysere det på et senere tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver ganske rigtigt sjældent træningsvægte på. Når jeg læser andre logs, vil jeg gerne høre om rekorder, fremgange, eksperimenter, resultater og reflektioner - hvorimod jeg finder indlæg af typen "10 x 3 med 117 kg" relativt uinteressante. Derfor bringer jeg sjældent selv indlæg af den type.

Det kunne jo tænkes at de holdte log for dem selv, så de kunne følge fremgangen mere præcist og analysere det på et senere tidspunkt.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, selvfølgelig - og det var på ingen måde min hensigt at udtale mig negativt om den form for logføring. Det er man selv herre over. Jeg sagde og vil stå ved, at det ikke er så interessant for andre. Samtidig finder jeg det sandsynligt, at når man nedskriver vægte, sæt og reps i et offentligt forum - ja, så er det lige netop for at offentliggøre dem.

Jeg nedskriver selv vægte m.m. med henblik på senere analyse samt inspiration til fremtidig træning - og her er det min opfattelse, at intet slår det gode, gamle papir. Jeg har materiale tilbage fra de glade 70'ere. Jeg har svært ved at se den situation for mig, hvor en MOL'er i 2020 går tilbage til sin log fra april 2005 for at hente inspiration til en bænkpresrutine eller for at finde ud af, om man dengang kørte incline som støtteøvelse - men måske er det bare mig, der mener, at computere et bedst til visse formål - og at papir og blyant er bedst til visse andre formål.

Link to comment
Share on other sites

F..., mit lange indlæg forsvandt ganske uvarslet. Elektronikkens velsignelser, min bare...! Nå, på den igen med en forkortet udgave :dry:

Mandag hviledag, dog med kettlebellswings i fri luft for at fejre forårets komme.

Tirsdag tennis, ingen kamp, men masser af god slagtræning. Slagene er vendt tilbage, men sikkerhed og akkuratesse bliver vel aldrig som dengang, hvor jeg spillede op mod 20 timer om ugen.

Onsdag løb, 4 x billat 2+2, hvor jeg opnåede en tilbagelagt distance, der svarer til et hæderligt træningspas, når jeg træner jævnt meget, og som derfor må betegnes som fint, de sidste uger med lidt løb og i stedet en del cykling taget i betragtning.

I dag torsdag var det Thorsdag, med deltagelse af heffehurtig, Incognito, en passiv MOL'er ved navn Zapp/Zack? og den gamle garde. Hyggeligt at høre de gamle drenge gå og mundhugges. Jeg lavede power cleans til den store guldmedalje, men jeg tør næsten ikke at skrive power cleans, da jeg fornemmer, at en politisk korrekt anti-anglificeringsbølge er ved at skylle ind over MOL.

Da jeg havde "vendt" nok til at flå en kvadratcentimeter hud af venstre hånd, gik jeg over til squats og military. 8 tunge singles og 5x5 i squat og 8 tunge singles og 3x5 i military. Det skulle også her have været 5x5, men der var udsolgt, og jeg gad egentlig ikke gå på kompromis med vægten.

-og i dag har jeg bestilt et 200 kg's olympisk vægtsæt til hjemmegym'en. Jeg har dog været for fedtet til at investere i en rigtig dyr stang. Det må evt. blive ved en senere lejlighed. Ikke i år - skattevæsenet mener at have 24.000 kr til gode, og jeg kan ikke rigtig argumentere for, at de skulle have regnet forkert. :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

F..., mit lange indlæg forsvandt ganske uvarslet. Elektronikkens velsignelser, min bare...! Nå, på den igen med en forkortet udgave :dry:
Det samme er også lige sket her, da jeg skrev log og skulle opdatere.

Skiftede over på en anden side, og trykkede opdater i browseren

med det resultat: siden kan ikke vises....

Så slukkede og tændte jeg accesspunkt, router og rebootede PCen, og skrev log forfra.

-og i dag har jeg bestilt et 200 kg's olympisk vægtsæt til hjemmegym'en. Jeg har dog været for fedtet til at investere i en rigtig dyr stang. Det må evt. blive ved en senere lejlighed. Ikke i år - skattevæsenet mener at have 24.000 kr til gode, og jeg kan ikke rigtig argumentere for, at de skulle have regnet forkert. :sneaky2:

<{POST_SNAPBACK}>

OL vægtsæt - seriøst :1356:

24000 ekstra i skat, luksusproblem :smile:

Bare det var mig, der havde tjent så meget mere end først beregnet :smile:

Der er selvfølgelig ærgerligt og surt, hvis det er fradrag, de har afvist,

eller skat af indtægt man ikke har haft.

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Henning>Jeg havde faktisk ventet ekstraskatten og havde sat penge til side - men så brød genvex-systemet sammen og foranledigede en regning på 55.000. Farvel til skatteopsparingen og goddag til mit livs første kassekredit.

OL-stangen kan man kalde et trøsteindkøb. Ikke kun kvinder gør den slags :4thumbup:

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

Henning>Jeg havde faktisk ventet ekstraskatten og havde sat penge til side - men så brød genvex-systemet sammen og foranledigede en regning på 55.000. Farvel til skatteopsparingen og goddag til mit livs første kassekredit.

OL-stangen kan man kalde et trøsteindkøb. Ikke kun kvinder gør den slags :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Surt med den slags uventede overraskelser, men seriøst trøsteindkøb :4thumbup:

Træning, er noget af den bedste medicin, når andre ting går en imod :smile:

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

OL-stangen kan man kalde et trøsteindkøb. Ikke kun kvinder gør den slags :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan man da kalde powershopping! :tongue::tongue:

God weekend

Panda :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

:4thumbup: :laugh:

-og god weekend til dig også!

Tillægsspørgsmål: Hvorfra stammer citatet - hvis det er et citat - om at stræbe efter fortræffelighed?

Link to comment
Share on other sites

OL-stangen kan man kalde et trøsteindkøb. Ikke kun kvinder gør den slags :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan man da kalde powershopping! :tongue::tongue:

God weekend

Panda :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

:4thumbup: :laugh:

-og god weekend til dig også!

Tillægsspørgsmål: Hvorfra stammer citatet - hvis det er et citat - om at stræbe efter fortræffelighed?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er et citat, men jeg kan desværre ikke huske af hvem :4slap: . Citatet er hugget fra en artikel i Politiken indenfor det sidste år. Nej, jeg kan ikke engang huske hvad artiklen handlede om :blink: . Muligvis en af Chris McDonalds artikler i tilægget "Søndag", men jeg er ikke sikker :blush: .

Panda

Link to comment
Share on other sites

Citatet lyder som en oversættelse af "Strive for excellence" og det er anvendt mange steder. Hvis man søger på Google får man henvisninger til både biblen, en saudi arabisk bank og en fodboldklub. Så det må vist siges at være et ret ganske populært citat :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share