Endorfinjunkie på genoptræning


CoqRouge
 Share

Recommended Posts

Punkt 1: AF Bordtennis er en mainstreamsport hvis du ser på antallet af seriøst trænende spillere i verden...

Sorry Arne! :blush: Bordtennis er ikke en nichesport - Bordtennis er ikke en nichesport - Bordtennis er ikke en nichesport - Bordtennis er ikke en nichesport - Bordtennis er ikke en nichesport - Bordtennis er ikke... :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

:laugh::4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med din PR i squat  :smile: . Du ligger nu 5kg foran mig i denne klassiske styrkeløfterdisciplin.

<{POST_SNAPBACK}>

Tak! Men oprigtigt talt tvivler jeg! Dine 3x115 peger efter min vurdering i retning af, at du kan klare 125 kg - som jeg tidligere har skrevet til dig. Det havde jeg også troet, at jeg kunne efter dagens opvarmning, hvor de 110 kg nærmest fløj op - men de 125 kg virkede meget tungere end de 120!

Link to comment
Share on other sites

Løb: Skriver jeg da mindre om end nogensinde før, synes jeg. Jeg går rundt og tror, at jeg er ved at blive droppet fra løbernes læseliste - i det omfang, at jeg har figureret der på noget tidspunkt.

Ja, vi er nogen som står tidligt op og læser din log. :smile: Men løber ved jeg ikke om jeg kan kaldes. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Henning>Tak!

For nu at holde fast i løbepublikummet snuppede jeg en tur på 5 km i frokostpausen. I betragtning af, hvor lidt jeg har løbet på den seneste, gik det overraskende godt, sådan rent subjektivt - for egentlig tidtagning på afmålte distancer var der ikke tale om. Jeg gennemførte noget fartlek, der spændte fra 5 sekunders sprints til 3 minutters løb ved vVO2max.

De ultrakorte sprints vil jeg indføre efter idé fra Kelly Baggett, hvis bog "The vertical jumping Bible" jeg netop har læst. Over det næste stykke tid vil jeg eksperimentere lidt med et par andre øvelser fra bogen. Det er hvad der kan blive plads til af bentræning - ok, så een gang squat om ugen, men så heller ikke mere! - i den kommende tid, hvor min dårlige cykelform SKAL forvandles til noget, der kan trække mig op af Pyrenæernes tour-tinder sidste uge i juni og første uge af juli.

Link to comment
Share on other sites

Det, der skulle have været en cykeltur af omkring halvanden times varighed tirsdag aften blev kortet ned til 14 km (som - trods min for tiden mindre heldige cykelform - dog kan gennemføres på noget mindre end halvanden time!). Opvarmning - tabata - hjemrulning. Så bliver det ikke hurtigere, hvis det stadig skal kunne kaldes en cykeltur!

Årsagen var følgende kæde af begivenheder: (Advarsel: Her følger noget ikke-træningsrelevant stof). I sommer købte jeg i USA et digitalt videokamera og gik i gang med at filme familien. Vel hjemkommet gik jeg endvidere med hjælp fra Pinnacle i gang med at overføre gamle optagelser til det digitale format og gemme disse på DVD'er. Imidlertid har jeg kun kunnet afspille disse på pc'en, da min DVD-afspiller (sluttet til TV og musikanlægget) ikke ville kendes ved de hjemmebrændte skiver. Mandag tog jeg mig sammen til at købe en ny DVD-afspiller og tirsdag skulle den sluttes til anlægget. Kernen i dete anlæg er et Pioneer-system, som jeg anskaffede i Singapore i 1990 til den der og dengang nette sum af ca. 8000 kr. Det var fine sager i 1990! Bl.a. havde systemet som noget dengang ret nyt et "Optical Link" som indgang til signalet fra f.eks. en DVD. Well, da jeg skulle trække kablet ud af Optical Link-stikket, disintegrerede selve stikket/stikdåsen bogstaveligt talt. Det er tilsyneladende lavet af et plastmateriale eller noget keramik - og 15 år er åbenbart i overkanten af dette materiales levetid. Virke skulle skidtet imidlertid, så jeg gik i gang med at pille bagbeklædningen af forstærkeren for at se, om jeg kunne redde stikket eller i det mindste finde en måde at få kablet til at hænge fast, så der kunne komme lyd til billederne (som bliver transmitteret til tv'et via et scartkabel). Tiden løb, og pludselig så jeg, at der ikke var meget tid til cykelturen, som imidlertid blev gennemført i tusmørket som ovenfor beskrevet. Hjemme igen kastede jeg mig igen over anlægget, tiden gik umærkeligt og pludselig var den over midnat. Alt i alt ærgerligt - for lidt træning, for lidt nattesøvn og jeg måtte give fortabt med anlægget. Musik CD'er kan jeg i sagens natur heller ikke længere afspille. I hvert fald nægter forstærkeren at tage mod signaler fra DVD-afspilleren via andre indgange end det nu hedengangne "Optical Link"!

Jeg har ingen illusioner om, at det kan betale sig at reparere på en 15 år gammel forstærker, så nu er jeg i markedet (suk - penge, penge, penge!) for en erstatning. Jeg har tænkt mig at indkøbe en receiver for nu at få opdateret selve radiodelen ved samme lejlighed. Jeg er da yderst åben for forslag fra min eventuelle læsere. Familien kræver musikken tilbage i stuen, så jeg skal handle senest lørdag.

Link to comment
Share on other sites

De ultrakorte sprints vil jeg indføre efter idé fra Kelly Baggett, hvis bog "The vertical jumping Bible" jeg netop har læst. Over det næste stykke tid vil jeg eksperimentere lidt med et par andre øvelser fra bogen.

<{POST_SNAPBACK}>

Kunne der ikke blive plads i bloggen til en kommentar om bogen?

Det, der skulle have været en cykeltur af omkring halvanden times varighed tirsdag aften blev kortet ned til 14 km (som - trods min for tiden mindre heldige cykelform - dog kan gennemføres på noget mindre end halvanden time!).

:4thumbup: Der er håb for dig endnu!!!

Jeg er da yderst åben for forslag fra min eventuelle læsere.

<{POST_SNAPBACK}>

Desværre ingen herfra, mit anlæg er vist endnu ældre end dit :w00t:

Hyg

Hæg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også et (henlagt) Pioneer-anlæg fra 1990 - det kan være vi kan kannibalisere det :tongue:

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm, tak for tilbuddet, men jeg passer - det disintegrerer sikkert også bare.

Jeg har kigget en del rundt på nettet og ender nok med at bestille en Yamaha RX 750, som kan købes hos Tapeconnection til 2000,- kr under vejledende pris. Det er svært at finde receivere, der også har en phono-indgang og jeg er endnu ikke helt parat til at skrotte min vinylsamling.

Dagens træning foregik i Thor, til dels i selskab med "Batman". Det kørte faktisk fint - jeg tog bl.a. en relativt ubesværet double med det, der for kort tid siden var min pr i power clean.

Kelly Baggett skal nok blive omtalt - hmmm, jeg skylder snart en masse indlæg. Måske i Pinsen?!

Link to comment
Share on other sites

'Pyt>Der kommer da fra de religiøse ufattelig mange budskaber, der ikke er beregnet på at blive forstået af de bredeste masser. Tag nu f.eks. den kristne kirkes debat om helligåndens natur - den debat rasede i gejstlige kredse gennem hundreder af år, men var aldrig beregnet på at nå et bredt publikum. Vurderingen var nok allerede dengang, at folket ikke var rede til den slags skismaer.

Sony - Hmm, tjah, bum. Har netop lagt vejen forbi den lokale pusher, som kunne fremvise 3 Sony receivere, heraf 2 surround. Ingen af disse havde en phono-indgang. Producentens hjemmeside er ikke til megen hjælp - tilsyneladende har man selv opgivet at holde rede på de talløse modeller, som man tilbyder verdensmarkedet.

Under alle omstændigheder er det nu vand under broen - for jeg har netop bestilt en Yamaha 750 (Desværre ikke en 2-hjuler!) hos Tapeconnection. Levering onsdag. Jeg vil vente ved postkassen...

Hr. Hurtiggær med dobbelt f>Jeg regner med at give møde i Thor førstkommende torsdag ved 15.30 - 16-tiden. Håber at blive vidne til en gang breathing squat....

Link to comment
Share on other sites

'Pyt>Der kommer da fra de religiøse ufattelig mange budskaber, der ikke er beregnet på at blive forstået af de bredeste masser. Tag nu f.eks. den kristne kirkes debat om helligåndens natur - den debat rasede i gejstlige kredse gennem hundreder af år, men var aldrig beregnet på at nå et bredt publikum. Vurderingen var nok allerede dengang, at folket ikke var rede til den slags skismaer.

Jeg er ikke uenig, ligesom jeg ikke har været svært uenig i dine andre indlæg - blot de store penselsstrøg. :smile: Jeg tror, vi læser hverandres indlæg lidt på samme måde og svarer ligeså. :smile:

Sony - Hmm, tjah, bum. Har netop lagt vejen forbi den lokale pusher, som kunne fremvise 3 Sony receivere, heraf 2 surround. Ingen af disse havde en phono-indgang. Producentens hjemmeside er ikke til megen hjælp - tilsyneladende har man selv opgivet at holde rede på de talløse modeller, som man tilbyder verdensmarkedet.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil så for god ordens skyld og som service henlede nysgerrige blikke på følgende. :smile:

Sony STR-5000ES og Sony STR-DB790. Her er en Pioneer VSX-AX5AI.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

'Pyt>Tak for Sony-servicen! 790 er da vist en gammel model, som man holder ophørsudsalg af for tiden. I hvert fald sælger selv Fona den billigt! Men den har ganske rigtigt et phono-stik og kan, hvad den for mig at se skal kunne.

Yamaha'en kom som lovet i går, og jeg er nu ved at læse mig igennem en instruktionsbog, der helt klart ikke er møntet på de brede masser - der i denne sammenhæng så absolut inkluderer mig!

Logopdatering har der ikke været meget af på det seneste, men der er skam blevet trænet. Siden sidste opdatering er det blevet til 2 gange tennis, 1 gang vægttræning og 2 gange cykeltræning. Cyklingen er noget forfulgt af uheld i år, synes jeg. I går punkterede jeg for Herren må vide hvilken gang i år. Det skete midt i et sprintinterval, hvor cyklen blev så underlig ustabil. For at føje spot til spe var kulsyrepatronen til min pumpe tom, så jeg endte med at måtte ringe efter assistance. Fruen rykkede ud i bilen og lod mig naturligvis vide, at hun nu har en meget stor tjeneste til gode.

Værre gik det (næsten) i lørdags. Her stod den på billat-træning, altså med et noget mindre kraftigt tråd end under et sprintinterval. Da jeg trådte an til dagens sidste 30 sekunders interval røg kæden af den store klinge, og jeg foretog en ufrivillig manøvre i stil med Jacob Piils, dengang hans fod røg ud af pedalen i opløbet på en Tour-etape. Heldigvis kom der ingen biler, så jeg slap med på én eller anden vis at erhverve mig en blødende hudafskrabning på det ene lår. Rent faktisk ved jeg ikke, hvad der præcist forårsagede denne - for jeg væltede ikke?!

I dag er det så Thorsdag. Dagens sidste møde er programsat til afslutning kl. 15.00, så med lidt held kan jeg være i gang ved 15.30 - tiden. Spændende, om det bliver med ekkoet som eneste selskab?

Link to comment
Share on other sites

Har du overvejet at købe et mediahub, og så bruge et trådløst netværk til at overføre lyd og billeder fra din PC til TV'et. På den måde undgår du al besværet med at brænded DVD'ere.

Hvis du har en gammel desktop til overs kan du evt. bruge den som ekstra server til film og billeder.

Philips har nogle modeller. Alternativt kan du overveje Rokulab som har fået gode anmeldelser.

Note, jeg har ingen som helst praktisk erfaring med dette, men regner med at etablere noget tilsvarende når vi vender hjem til vores gamle hus.

Link to comment
Share on other sites

Diddley>Nej, det havde jeg faktisk ikke overvejet - men jeg vil tage idéen til mig med tak og forsøge at sætte mig lidt ind i sagerne.

Torsdagens træning bestod i Baggett's hoppeprogram, hvor træningspasset omfattede diverse former for spring samt et mindre antal korte sprints. Det fulgte jeg op med noget vægtløftning, hvor jeg sluttede med at forsøge mig med en pr i power clean. Det var nok ikke det smarteste i en situation, hvor ben og hofter var trætte efter hoppetræningen. I hvert fald udeblev eksplosionen, vægten kom ikke højt nok op, men til gengæld bagud, jeg lænede mig med for at redde løftet og endte i en besynderlig stilling og uden pr. Om det er dette kiks eller hoppetræningen, der er ansvarlig for situationen, ved jeg ikke, men faktum er, at jeg i dag er øm fra fodleddet til underkanten af ribbenene.

-og så har tennismakkeren forstuvet foden! Suk...

I morgen får jeg løbet mindst 1 km ( :4thumbup: ), for da er der minimarathon, og alle 3 hjemmeboende unger stiller naturligvis op, som de har gjort det, siden de lærte at gå. (Ja, skyldig - ved tilmeldingen har jeg de første år givet urigtige oplysninger om deres alder :blush: ). De 2 lidt ældre skal løbe 2 km alene, mens den lille skal løbe 1 km med ledsager.

Vejret er vigtigt. Minimarathon betyder folkefest i fælledparken, hvis det er godt vejr, mens det er ret trist, hvis regnen siler ned.

Link to comment
Share on other sites

-og regnen silede ned. Surt var det, og mine sure og uinspirerede børn løb på dårligere tider end sidste år - med undtagelse af den yngste, som vi på trods af hendes fire år havde tilmeldt i 5-årsklassen. Hun løb den ene km på ca. 6 minutter og grinede som en besat hele vejen af ukendte årsager. Hun er også det største boldtalent blandt mine døtre. Hvis vi bare kunne lokke hende til at løbe eller spille bold lidt hyppigere........

Selv ledsagede jeg den 9-årige på 2 km-ruten. Vi løb på 11.55. Næste år skal hun altså sparkes ud på landevejene et par gange inden løbet!

Selv om man er paranoid, kan man jo godt være forfulgt. Siden min vægtløftningstræning i Thor i torsdags har jeg haft en ubehagelig tanke. Som så mange andre kører jeg det første træk op ad skinnebenene, og efter træningen i torsdags lignede især venstre skinneben en rekvisit fra filmatiseringen af "Det stockholmske Blodbad". Det har uundgåeligt betydet blod på stangen - og på netop det sted, hvor andre trænende også bløder! Tanken om smittefare melder sig - hvem sagde AIDS? - og jeg har besluttet, at al fremtidig træning foregår i lange bukser. Better safe than sorry!

I stedet for med den skadede tennismakker spillede jeg i dag efter minimarathon med min frue. Jeg er glad for at kunne sige, at hierarkiet stadig består. Nu er det i sig selv jo ikke så imponerende at kunne slå sin kone let i tennis, selv om hun træner mere, men trods alt har hun været på ungdomslandsholdet og i kvartfinalen ved DM 2 gange, så det er vel ikke helt ringe, at jeg stadig kan forhindre hende i at komme på tavlen. Psykologisk set er mit problem, at jeg i en sådan match har intet at vinde og alt at tabe. Det eneste, som jeg kan bevise er, at det fortsat er gældende, at i tennis er den maskuline fordel af meget stor betydning.

Link to comment
Share on other sites

Det har uundgåeligt betydet blod på stangen - og på netop det sted, hvor andre trænende også bløder! Tanken om smittefare melder sig - hvem sagde AIDS? - og jeg har besluttet, at al fremtidig træning foregår i lange bukser. Better safe than sorry!

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan fornøje dig med, at HIV-virus ikke tåler udtørring på en vægtstang :smile:

Link to comment
Share on other sites

AF> Tak for svaret. Jeg er med på, at det pågældende medlem af vira-gruppen ikke er ubegrænset sejlivet, men det kan jo teoretisk forekomme, at der kun går få øjeblikke mellem den ene og den andens persons blødende frivend - og hvad så?

Link to comment
Share on other sites

Selv om man er paranoid, kan man jo godt være forfulgt. Siden min vægtløftningstræning i Thor i torsdags har jeg haft en ubehagelig tanke. Som så mange andre kører jeg det første træk op ad skinnebenene, og efter træningen i torsdags lignede især venstre skinneben en rekvisit fra filmatiseringen af "Det stockholmske Blodbad". Det har uundgåeligt betydet blod på stangen - og på netop det sted, hvor andre trænende også bløder! Tanken om smittefare melder sig - hvem sagde AIDS? - og jeg har besluttet, at al fremtidig træning foregår i lange bukser. Better safe than sorry!

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, I er vilde, når I kan finde på at træne Jer til blods :laugh:

Så fik jeg endnu et argument til ikke at presse sig over evne

ved at træne så tungt.

Better safe, than sorry.

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Så snart en fritliggende blodklat er koaguleret og tørret ind, så dør HIV også. Så hvis det er en stor klat blod i et fugtigt miljø, så kan den måske godt leve i nogle timer. Risikoen for at blive smittet, hvis man stikker sig på en kanyle med en HIV-smittets blod på, er 0,2% - lidt højere hvis man ligefrem injicerer frisk blod :tongue: Man kan i så fald få en kort kur med antiretroviral behandling, som yderligere reducerer risikoen 8 gange. Det er endnu ikke set som arbejdsskade i sundhedsvæsenet i DK, og kun 2% af stiknarkomanerne er HIV-positive. Hepatitis er langt mere udbredt (og også en mere sejlivet virus, hvis vi snakker B).

Folk i antiretroviral behandling smitter stort set ikke :smile:

Link to comment
Share on other sites

AF> Tak for svaret. Jeg er med på, at det pågældende medlem af vira-gruppen ikke er ubegrænset sejlivet, men det kan jo teoretisk forekomme, at der kun går få øjeblikke mellem den ene og den andens persons blødende frivend - og hvad så?

<{POST_SNAPBACK}>

Så snart en fritliggende blodklat er koaguleret og tørret ind, så dør HIV også. Så hvis det er en stor klat blod i et fugtigt miljø, så kan den måske godt leve i nogle timer. Risikoen for at blive smittet, hvis man stikker sig på en kanyle med en HIV-smittets blod på, er 0,2% - lidt højere hvis man ligefrem injicerer frisk blod :tongue: Man kan i så fald få en kort kur med antiretroviral behandling, som yderligere reducerer risikoen 8 gange. Det er endnu ikke set som arbejdsskade i sundhedsvæsenet i DK, og kun 2% af stiknarkomanerne er HIV-positive. Hepatitis er langt mere udbredt (og også en mere sejlivet virus, hvis vi snakker B).

Folk i antiretroviral behandling smitter stort set ikke :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er mig Cocrogue er bange for :w00t: Jeg slasker altid stangen til i det røde våde indvendige og har da også tænkt tanken. Men Jeg kan i den forbindelse afsløre at ingen af de to HIV tests jeg hidtil har undergået har resulteret i en dødsdom.

Noget andet er¸ at det er dårlig stil ikke at tørre op efter mig¸ hvilket jeg indrømmer er sket en eller to gange. Vil ikke gentage sig :wink:

AF: Jeg er i det hele taget af det indtryk¸ at det er ret vanskelgt at pådrage sig HIV? Især i forbindelse med (hetero)seksuel aktivitet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share