Endorfinjunkie på genoptræning


CoqRouge
 Share

Recommended Posts

OL-stangen kan man kalde et trøsteindkøb. Ikke kun kvinder gør den slags :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan man da kalde powershopping! :tongue::tongue:

God weekend

Panda :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

:4thumbup: :laugh:

-og god weekend til dig også!

Tillægsspørgsmål: Hvorfra stammer citatet - hvis det er et citat - om at stræbe efter fortræffelighed?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er et citat, men jeg kan desværre ikke huske af hvem :4slap: . Citatet er hugget fra en artikel i Politiken indenfor det sidste år. Nej, jeg kan ikke engang huske hvad artiklen handlede om :blink: . Muligvis en af Chris McDonalds artikler i tilægget "Søndag", men jeg er ikke sikker :blush: .

Panda

<{POST_SNAPBACK}>

Kan meget vel være fra Chris. Organisationen som Chris har dannet hedder GRACE, som står for (to) Gracefully Reaching After Complete Excelence - så den slags udsagn er ham ikke fremmed...

Link to comment
Share on other sites

skattevæsenet mener at have 24.000 kr til gode, og jeg kan ikke rigtig argumentere for, at de skulle have regnet forkert. :sneaky2:

<{POST_SNAPBACK}>

Er det ikke dårlig planlægning? :tongue:

'Pyt

<{POST_SNAPBACK}>

'Pyt, først og fremmest: Velkommen tilbage. Du har været savnet. Dernæst: Nej, tværtimod! De billigste lån, som man kan få, er for lidt betalt skat, for her er renten lig med 0! Mit problem er ikke ekstraskatten - som jeg var helt på det rene med - men derimod det fa..... ventilationsanlæg, som åd reserverne. Let omskrevet ordsprog: "Selv den grundigste planlægning kan ikke forebygge det rene og skære uheld!"

Link to comment
Share on other sites

Davs!

Fed log.  :4thumbup:

"Striving for excellence motivates you; striving for perfection is demoralizing"

Sagt af: Harriet Braiker. Hurra for google.

Zorn.

<{POST_SNAPBACK}>

Velkommen i loggen - og tak for din velplacerede citatservice! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

'Pyt, først og fremmest: Velkommen tilbage. Du har været savnet.

Tak, det har været gensidigt. :smile:

Dernæst: Nej, tværtimod! De billigste lån, som man kan få, er for lidt betalt skat, for her er renten lig med 0!

Det er også en ganske udmærket opsparingskonto - 2% brutto og skattefri. :smile: Desværre er det ikke længere muligt at indbetale 100 mio. i slutningen af januar for at hæve 102 mio i midten af marts. :dry:

Mit problem er ikke ekstraskatten - som jeg var helt på det rene med

Ja, det havde jeg gennemskuet - 'hence the' " :tongue: ". :smile:

- men derimod det fa..... ventilationsanlæg, som åd reserverne. Let omskrevet ordsprog: "Selv den grundigste planlægning kan ikke forebygge det rene og skære uheld!"

Hvad kan man lære af det? Ventilationsanlæg er penge ud af hoveddøren - for at blive i stilen. :wink: Måske De skulle forfatte en bog om omskrevne ordsprog, det virker som en trang, der er tilbagevendende. :smile:

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

- men derimod det fa..... ventilationsanlæg, som åd reserverne. Let omskrevet ordsprog: "Selv den grundigste planlægning kan ikke forebygge det rene og skære uheld!"

Hvad kan man lære af det? Ventilationsanlæg er penge ud af hoveddøren - for at blive i stilen. :wink: Måske De skulle forfatte en bog om omskrevne ordsprog, det virker som en trang, der er tilbagevendende. :smile:

'Pyt

<{POST_SNAPBACK}>

Titel :w00t: :

"CoqRouge - Gør gode ordsprog bedre"

Godnat :tongue:

Panda

Link to comment
Share on other sites

Det, der er så bekvemt ved ordsprog er, at man altid kan finde ét, der tilsyneladende understøtter den handling, som man under alle omstændigheder havde besluttet sig for. For eksempel:

"Hvo intet vover, intet vinder" versus "Skomager, bliv ved din læst". Her kan man alt efter behov og lyst finde støtte til såvel risikovillighed som til forsigtighed. Når man så til og med tillader sig at skrive lidt op på de kære ordsprog og talemåder - ja, så kan det blive til alt - "Hvo intet vover bliver aldrig skomager". Hmmm, jeg har vist sovet for lidt eller drukket for meget kaffe de seneste dage.

Trænet har jeg sågar også - en dejlig tur på cyklen, dog stadig med foruroligende lav gennemsnitshastighed. Har jeg gennembrudt en barriere - i den forkerte retning?

En god gang vægttræning, med masser af volumen på et par af de "store" - i min nyligt redefinerede verden lig med military og squat. Hertil støtteøvelser og tekniktræning.

Tennis - hvor jeg trods nogen stivhed, forårsaget af ovennævnte vægttræningspas, egentlig spillede ganske godt. Undtagelsen var min baghåndsslice, der flere gange ville have nydt godt af en baneforlængelse på ca. 50 cm.

I dag skulle jeg gerne snige en løbetur ind mellem arbejde, skole-/hjemsamtale og forældrerådsmøde. Det bliver lidt af en udfordring.

Link to comment
Share on other sites

Trods den tidsmæssige udfordring i går onsdag lykkedes det mig at snige hele 15 minutters træning ind i programmet, der således kom til at bestå af 10 minutters svingenen rundt med en kettlebell, efterfulgt af en gang tabata på den indendørs cykel. Hårdt, hurtigt og forhåbentlig nogenlunde effektivt. Igen er det interessant at se, at selv om tabata er vanvittigt hårdt, så har pulsen svært ved at nå de helt store højder - den kan simpelthen ikke nå at stige over de 90 % på så kort tid, selv om kroppen skriger på ilt til de arbejdende muskler.

-og så blev det Thorsdag igen.....

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

Thorsdagen blev tilbragt i selskab med heffehurtig og den gamle garde. Heffe var lidt utilfreds - tilbagegangen er sat ind! - lidt tidligt vil jeg mene! :laugh:

Selv kørte jeg power cleans uden dog at finde den helt rigtige rytme. Derefter fulgte nogle tunge singles i military og squats, og det gik til gengæld fint. Realistisk kunne jeg nok sætte en pr i squat lige nu, men jeg vil følge den planlagte progression og så teste om en måneds tid.

Som tennisspiller er jeg meget fortrolig med symptomerne på tennisalbue. Mine indledende erfaringer med de olympiske løft har "sjovt" nok indbragt mig en tennisalbue - på venstre arm! (Jeg er (desværre!) højrehåndet). Det skyldes sandsynligvis mangelfuld teknik, idet jeg forvandler trækkefasen til en reverse curl med tilsat snyd - men det gør altså alligevel ondt. Nå, smerte er jo svaghed, der forlader det jordiske hylster, så jeg prøver at se, om det ikke kan trænes væk - men det er unægtelig lidt irriterende at vågne 5 gange om natten, fordi armen gør ondt, når jeg vender mig :mad:

I morgen: Intervalløb - hvis squats'ene ikke har lammet benene totalt!

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

Jeg aner ikke, hvad jeg tænkte på, da jeg skrev, at lørdagen ville byde på intervalløb - for på denne årstid er godt vejr ensbetydende med cykling, naturligvis. Tiden var lidt presset, så det blev ikke til de mange km, men til gengæld kørte jeg 12 x billat 30-30, og det føltes vældig godt. Det er ved at være længe siden, at jeg har kørt 30-30, og jeg har en aldeles subjektiv fornemmelse af, at den form for træning er noget nær optimal for mig - uden at jeg helt præcist har taget stilling til spørgsmålet: Optimal i hvilken henseende?

Vejret var som sagt fint, og de korte bukser og de fingerløse kørehandsker kom i brug for første gang i år, uden at jeg af den grund fik det for koldt undervejs. Min eneste indrømmelse til årstiden var, at jeg kørte i en langærmet, let kørejakke over netundertrøjen - og det kunne jeg måske endda have undværet.

Mine betragtninger over vejret leder mig til at gentage noget, som jeg har skrevet før her i loggen: Det var aldrig Guds mening, at der skulle bo mennesker nord for Alperne. Danmark er i realiteten kun beboeligt fra april til oktober.

Link to comment
Share on other sites

Søndag var programmet bestående af et langt vægttræningspas, med prioritet på tunge singles i military og squat. Efter inspiration fra MOL lavede jeg squats mellem savbukke - det hjælper lidt på de betænkeligheder man som hjemmetrænende kan have ved at gå dybt ned i en squat, når der ikke er hjælp at hente, hvis man får problemer. (Og nej, det er ikke fremmende for ægteskabet at droppe vægten på fyrretræsgulvet!)

På en af military-singlerne fik jeg ikke fart nok på fra bunden, med det resultat, at det forvandlede sig til en slow motion-øvelse. Aldrig før har jeg oplevet at måtte kæmpe så længe med en vægt - og så få den op til sidst. Kønt har det nok ikke været.

Mandag var hviledag, og i aften står den på tennis. Om Gud vil og vejret holder, er det sidste gang indendørs i denne omgang. Som Guilermo Vilas (officiel verdensetter 1977, trods det, at Borg vandt såvel de franske som Wimbledon) engang sagde: "Asfalt er til veje, græs er til køer og grus er til tennis!"

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag aften oplevede jeg formentlig konsekvenserne af forgreningerne på den danske sprogstamme. Jeg stillede på tennisbanen til sædvanlig tid, kun for at konstatere, at makkeren glimrede ved sit fravær. Jeg havde – og har – i klar erindring, at han efter træningen sidste tirsdag sagde, at ”næste gang igen kan jeg ikke komme!” Det hører med til historien, at udeblivelse uden afbud ikke er hans normale stil.

Som mine trofaste læsere vil vide, er jeg af jysk afstamning, trods det, at jeg har boet stort set hele mit voksne liv i København. Jeg opfatter ovenstående – udtalt tirsdag den 12/4 – som entydigt omhandlende tirsdag den 26/4. Vel hjemkommen spurgte jeg konen, som har fordelt sin barndom mellem Virum, Vestegnen og Vestsjælland. Hun var ikke helt sikker, men mente, at det kunne forstås som omhandlende såvel den 19. som den 26. – dog ikke begge på én gang! Det hører ligeledes med til historien, at selvsamme kone og jeg – der glad og gerne diskuterer hvad om helst indbyrdes – mindst én gang ugentligt har jysk/sjællandske sprogforskelle oppe at vende. Det har tæt på 20 års samliv ikke kunnet lave om på.

Nogle klassikere:

-er ”tarvelig” mildt negativt eller stærkt negativt?

-slår man en/et bøvs eller bøvser man?

-betyder ”så er der mad”, at man skal gå til bords omgående – eller svarer det blot til første ringning i teateret?

Nå, jeg havde held til at overtale en af de spillere, der allerede var på banen, til at blive 20 minutter mere, så lidt fik jeg da spillet. Han var faktisk bedre, end jeg havde vurderet udefra, på en autodidakt måde.

20 minutters tennis er ikke meget – så derhjemme tog jeg en omgang kettlebell swings som tabata-træning. Det har jeg ikke prøvet før. Pulsen og åndedrættet kom ikke så højt op som ved tabata på cyklen, men bagsiden fra bælte- til knæhøjde syrede til på en helt og ny interessant måde. I de 20-sekunders arbejdsintervaller passer det med 11 reps, så jeg fik lavet 88 reps, +/- et par stykker. At hæve en 24 kg’s kettlebell 1,5 meter 88 gange er dog en del mekanisk arbejde, så jeg kunne gå i bad med god samvittighed, trods alt.

Link to comment
Share on other sites

Ahr, der er for fristende! Jeg har boet 34 af min 37 leveår i Lyngby, nord for København, og hos mig betyder:

Næste gang igen = ikke næste gang, men gangen efter (og kun den), altså det samme som for dig.

Tarvelig er stærk negativt (her bør bemærkes at det for visse yngre generationer vist kan være endog meget positivt!)

Man slår EN bøvs eller bøvser.

"Så er der mad" betyder at man skal spise NU (bemærkningen her er, at ligegyldigt hvad man siger synes folk altid at deres aktiviteter er vigtigere end at forføje legemet hen til spisebordet).

Og så lige: det hedder EN slags ligegyldigt hvilken slags det er og bagagebærer er fælleskøn :innocent: - og man fryser OM fingrene!

Link to comment
Share on other sites

Ej, den bliver jeg også lige nødt til at svare på :tongue:

Næste gang igen betyder selvfølgelig "gangen efter næste gang" og altså i dette tilfælde den 26/4. (Her er det åbenbart konsensus på MOL).

”tarvelig” er mildt negativt

man bøvser (og det hedder en bøvs)

”så er der mad” betyder at maden står på bordet - så man skal gå til bords omgående (drejer uenigheden sig ikke om hvem der har stået for maden snarere end hvilket dialekt man er opvokset med? Kokken vil typisk være enig i min udlægning, mens alle andre synes at de godt lige kan nå at...[sæt selv ind], som Indolencia skriver).

...og jeg er indfødt århusianer...

Panda :wink:

Edited by Panda
Link to comment
Share on other sites

Næste gang igen = ikke næste gang, men gangen efter (og kun den), altså det samme som for dig.

Enig.

Tarvelig er stærk negativt (her bør bemærkes at det for visse yngre generationer vist kan være endog meget positivt!)
Enig i at tarvelig er negativt ladet. (Med mindre man snakker om tarwelige carbs. :4mewantfood: :tongue:)
Man slår EN bøvs eller bøvser.

Ja, også enig.

"Så er der mad" betyder at man skal spise NU (bemærkningen her er, at ligegyldigt hvad man siger synes folk altid at deres aktiviteter er vigtigere end at forføje legemet hen til spisebordet).
Enig! :4whip:
Og så lige: det hedder EN slags ligegyldigt hvilken slags det er og bagagebærer er fælleskøn :innocent:  - og man fryser OM fingrene!

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg sagde "jeg fryser fingrene", indtil min stedmor (oprindeligt fra Dragør), fik vænnet mig af med det. :blush: Kunne jo godt se logikken i, at jeg ikke står med fingrene i fryseren. :laugh:

Er oprindeligt fra Sønderborg... og til tider lidt af en ordkløver. :blush:

P.S. Man køber ind eller handler - ikke handler ind.

Link to comment
Share on other sites

Igen udlever jeg min feminine side - se engang på, hvem der ellers kommenterer...

Mine synspunkter:

Tarvelig er stærkt negativ. (For mange år siden udløst det en mindre krise i forholdet til min tilkommende, at hun brugte ordet tarvelig om mig eller noget jeg havde gjort - og kun mente det mildt irettesættende, hvilket ikke var min udlægning).

Man bøvser et bøvs.

Angående maden er det måske snarere en familiebetinget kulturforskel. Hvis jeg siger ordene i nærværelse af min egen "stamfamilie", er jeg næppe færdig med sætningen, inden de første har fattet kniv og gaffel, mens min kones familie snarere tager det som en tilkendegivelse af, at der eventuelt, måske, på et eller andet tidspunkt vil blive serveret noget spiseligt. NB: Gæsterne skal altid vente på pastaen - det omvendte må aldrig ske!

Jeg insisterer på at fryse mine fingre. Hvis nogen fryser om fingrene, går mine tanker i retning af "hmmm, interessant, men hvordan mon det står til med fingrene som sådan?"

Én af mine sproglige fordomme blev for nyligt skudt i sænk i Sproghjørnet i Politiken. Jeg har altid insisteret på, at en pris ikke kan være billig - den er lav, er den! - men iflg. hjørnet betyder billig oprindelig "rimelig, acceptabel" og er i slægt med verbet "at billige" noget.

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

Jeg insisterer på at fryse mine fingre. Hvis nogen fryser om fingrene, går mine tanker i retning af "hmmm, interessant, men hvordan mon det står til med fingrene som sådan?"

Én af mine sproglige fordomme blev for nyligt skudt i sænk i Sproghjørnet i Politiken. Jeg har altid insisteret på, at en pris ikke kan være billig - den er lav, er den! - men iflg. hjørnet betyder billig oprindelig "rimelig, acceptabel" og er i slægt med verbet "at billige" noget.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg fryser også fingrene.

Det med den billige pris har jeg aldrig hørt, men med uddybningen af ordet "billig" lyder det jo egentlig ganske rimeligt. Man "billiger" prisen, derfor er den billig. Så lærte man lige noget nyt om det danske sprog :smile:

Link to comment
Share on other sites

Men så betyder en billig pris vel ikke det samme som en lav? Rimelig/acceptabel kan godt være højere end lav. Eller?

I min stamfamilie hedder "nu skal vi snart spise": "Så kan I godt gå ud å tisse".

Når man fryser OM fingrene skelner man mellem en intransitiv brug af "at fryse": jeg fryser (=jeg har det koldt), en transitiv brug af "at fryse": jeg fryser noget (=jeg gør noget koldt) og en brug med præpositionsforbindelse: jeg fryser om noget (=noget på mig har det koldt). Det var min dialekt. Den jyske dialekt må i stedet have en transitiv brug med to betydninger af verbet "at fryse noget", nemlig at gøre det koldt og at noget på personen føles koldt(?). Siger I så også "jeg fryser næsen"?

Link to comment
Share on other sites

Men så betyder en billig pris vel ikke det samme som en lav? Rimelig/acceptabel kan godt være højere end lav. Eller?

Nu bevæger vi os lidt ud i afsætningsteorien - eller rettere, det var jeg lige ved, men jeg vil indskrænke mig til at sige, at såvel "billig" som "lav" må ses i forhold til en subjektiv opfattelse af objektets værdi.

Link to comment
Share on other sites

Thorsdag med power cleans, power snatches, squat, military og full contact twist, alt sammen udført i en afslappet atmosfære sammen med heffehurtig og incognito, hvor vi blandt andet kom ind på relationen mellem kinesisk seksualmoral, kinesisk helsefilosofi og subtilt anvendt kinesisk magtudøvelse. Spændende, selv om det blev afbrudt af diverse tunge sæt.

Fredag har jeg for en dels vedkommende tilbragt i selskab med Principia'en, idet jeg har tilbagelagt 52 km, vanen tro med et komisk lavt snit. Hvis ikke snart det bedres, kaster jeg mig over peddigrørfletning, styrkeløft eller noget tilsvarende! Pulsen lå i gennemsnit omkring 75 % af max, så selvfølgelig var der lidt i reserve, men benene frabad sig på det bestemteste længerevarende øgninger i hastigheden, muligvis pga. et vist antal squats med 90 % af maksimum i forbindelse med førnævnte træningspas i Thor. I øvrigt spandt cyklen som en kat - diverse småjusteringer samt anvendelsen af en ny kadencemåler gik i dag for første gang op i en højere enhed.

I morgen er det lørdag - og Principia'en skal have fuld gas med noget intervaltræning. Fortsættelse følger.

Link to comment
Share on other sites

-og fuld gas fik den med billat 30-30, 12 intervaller i alt. Pulsen nåede op omkring de 93 %, og helt generelt gik det fint. Hastigheden - forstået som gennemsnittet - var stadig ikke noget at prale af, men dog bedre end før, og som antydet oplevede jeg rent subjektivt træningspasset som ganske tilfredsstillende.

I morgen skal vi til konfirmation - så jeg nødsages til at gøre noget, som jeg normalt hader - nemlig træne om morgenen. Bvadrrr!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share