Endorfinjunkie på genoptræning


CoqRouge
 Share

Recommended Posts

Vi når aldrig målet, men men det er et mål i sig selv at blive ved med at søge målet og søge at nærme sig det.

<{POST_SNAPBACK}>

Med mindre ønsket om at opnå målet sætter sig i vejen for opnåelsen af målet.

Velkommen tilbage Logger

Med ønske om gode fremtidige diskussioner,

Hæg

Link to comment
Share on other sites

Problemet er bare at det bliver sværere og sværere at leve med "godt nok", så jeg er kommet til en skillevej, tidligere end jeg havde forventet, og er absolut i syv sind ang fremtiden- en rigtig 40-års krise.

Skal jeg reevaluere min moral?

Skal jeg skyde skylden på samfundet?

Eller skal jeg gøre det grimme, selv tænke mig frem til en løsning, en løsning jeg måske slet ikke har lyst at komme til?

Aner det ikke

Fortsættelse følger...

Hæg

Hvorfor er det sværere at leve med "godt nok" ?

Og reevaluere din moral ?

Det sker der vel ikke noget ved, for ens moral er man vel selv herre over

uanset...

Og det sidste: Jeg synes, du skal tænke smukke tanker om alt det,

du føler for, og kan gøre noget positivt ved.

Hvis du gør din indsats der, synes jeg, du skulle have mulighed for

at leve og have det godt med det.

Nu er det et abstrakt svar, for jeg kender ikke det konkrete,

så jeg gætter, og svarer ud fra det.

Det gjorde jeg også i aftes, men da gik MOL ned inden jeg

fil trykket "send svar"

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Vi når aldrig målet, men men det er et mål i sig selv at blive ved med at søge målet og søge at nærme sig det.

<{POST_SNAPBACK}>

Med mindre ønsket om at opnå målet sætter sig i vejen for opnåelsen af målet.

Velkommen tilbage Logger

Med ønske om gode fremtidige diskussioner,

Hæg

Kan ønsket sætte sig i vejen... ?

Den var kryptisk, en intelligensprøve :laugh:

Over mit niveau - indrømmet :laugh:

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Til ovenstående: "Hvad hjælper det vel en mand, om han vandt den hele verden, om han tog skade på sin sjæl". Mål er vigtige og nødvendige pejlemærker, men hvis man tilsidesætter alt for at nå et mål, kan omkostningerne meget vel vise sig at være for store, så man skal huske at standse op og lugte til blomsterne undervejs.

Træning:

Tirsdag tennis. Jeg leverede den klart bedste præstation siden mit come-back. Høj procentdel af førsteserverne over, gode reaktioner på modstanderens slag og ganske eksplosivt benarbejde. Hvis det her bliver ved, skulle jeg måske alligevel overveje en enkelt turnering eller to? Jeg drages.............!

Onsdag løb. 7 x 1+2, altså 1 minut for fuld skrue med 2 minutters jogging imellem. Når pauserne bliver længere end rykkene, falder den gennemsnitlige intensitet naturligvis, men intensiteten i selve rykkene øges en hel del.

Torsdag jern. Træning i Thor med deltagelse af bl.a. Incognito og heffehurtig. Fokus lå på begyndertræning af elementer i de olympiske løft. Som sådan det rene barnemad, rent træningsmæssigt - men hårdt alligevel, da jeg forsøger at koncentrere mig 100 % for at lære teknikken, og den kommer ikke bare sådan flyvende, når man er af ældre dato og allerede som teenager var stiv som en gråspurv i en dybfryser. Instruktionen, som mere erfarne løftere beredvilligt deler ud af, kan der ikke klages over.

Herhjemme har jeg suppleret lidt med nogle assisterede 1-arm pullups og lidt COC-træning.

Link to comment
Share on other sites

Lørdag stod den på løb - 8 x 15-75, altså med 15 sekunders "langsom sprint", efterfulgt af 75 sekunders jogging. Utroligt så hurtigt 75 sekunder kan gå, når man lider........

Søndag bød på et rigtig godt vægttræningspas med masser af dødløft og military, godt suppleret med tekniske øvelser såsom overhead squat og kettlebell hack squat. Siden jeg genindløste mit medlemskort til "Club BP 100 kg+" har jeg udviklet en betydelig mangel på interesse for denne øvelse. For nylig har jeg i "Quantum Fitness II" set en skematisk sammenligning af push press og bench press - og den falder mildt sagt ikke ud til fordel for bench press, så måske skulle jeg overveje at droppe min dårlige samvittighed over ikke at benchpresse og i stedet supplere military med lidt push press.

-Og nu til noget helt andet: I ugens løb havde jeg den blandede fornøjelse at overvære et foredrags-/diskussionsarrangement om den måde, som vi håndterer særligt begavede børn på i skolesystemet. To ting frustrerede mig i særlig grad: For det første viste det sig, at forældre, der givetvis er kloge nok til at burde vide bedre, ikke magtede at interessere sig for selve emnet, men i virkeligheden blot ville fremføre deres personlige problemer med lille kloge Børge. For det andet tog debatten implicit hele tiden udgangspunkt i de kloge drenge. Pigerne forsvinder - de særligt begavede piger markerer sig ikke på samme måde, hverken i skolen eller gennem forældrene. Hvilken mekanisme gør sig gældende her?

Link to comment
Share on other sites

Ansporet af din reference til Quantum fitness II, checkede jeg et par salgspræsentationer på nettet, og fandt den temmelig interessant.

Før jeg investerer i den, funderede jeg på om den på sigt vil blive anmeldt i din blog?

Mvh,

AxBard

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, den skal nok dukke op i blog'en - men næste indslag vil komme til at handle om Pavels nye bog, som jeg netop er blevet færdig med.

Link to comment
Share on other sites

Lørdag stod den på løb - 8 x 15-75, altså med 15 sekunders "langsom sprint", efterfulgt af 75 sekunders jogging. Utroligt så hurtigt 75 sekunder kan gå, når man lider........

Har du prøvet med et Tabata protokol/8-10x20-10

(de 10 sekunder eksisterer slet ikke)

Jeg kører det 2 gange hver 3. måned, mere kan jeg ikke holde til.

Pigerne forsvinder - de særligt begavede piger markerer sig ikke på samme måde, hverken i skolen eller gennem forældrene. Hvilken mekanisme gør sig gældende her?

<{POST_SNAPBACK}>

Er det fordi pigerne stadig skal være "pæne" og "flinke"og det stadig er mere legitimt for drenge at have stor tiltro til egne evner end det er det for pigerne.

Har ikke noget svar men kender problematikken.

Hæg

Link to comment
Share on other sites

-Og nu til noget helt andet: I ugens løb havde jeg den blandede fornøjelse at overvære et foredrags-/diskussionsarrangement om den måde, som vi håndterer særligt begavede børn på i skolesystemet. To ting frustrerede mig i særlig grad: For det første viste det sig, at forældre, der givetvis er kloge nok til at burde vide bedre, ikke magtede at interessere sig for selve emnet, men i virkeligheden blot ville fremføre deres personlige problemer med lille kloge Børge. For det andet tog debatten implicit hele tiden udgangspunkt i de kloge drenge. Pigerne forsvinder - de særligt begavede piger markerer sig ikke på samme måde, hverken i skolen eller gennem forældrene. Hvilken mekanisme gør sig gældende her?

<{POST_SNAPBACK}>

Muligvis har pigerne i større grad en bevidsthed om, at de skal 'passe ind' i det sociale liv, fx med de andre piger (lidt a lá Haggis' pointe med de pæne, flinke piger). Modenheden hos piger før/under puberteten ligger også et par år foran drengenes. De tilpasser sig derfor bedre, således at man ikke lægger så meget mærke til dem. Men det er ofte på bekostning af deres formåen, da det ikke altid er socialt acceptabelt for en pige i 8-års alderen at være hardcore i matematik (de bliver under-achievers), og med det resultat, at en del af dem aldrig finder ud af, at de er særligt begavede. Spild af talent, og en kilde til personlig frustration hos dem, som aldrig finder ud af hvorfor de er en halv bølgelængde ude af fase med resten af verden :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Haggis>Tabata kører jeg jævnligt på indendørs cykel. Problemet med at anvende metoden til løb er, at intensiteten bliver for lav! Don't laugh!! Den gennemsnitlige intensitet over de 4 minutter bliver meget høj - men selve løbehastigheden i alle arbejdsintervallerne fra og med 2. minut bliver for lav til at være egentligt speed-arbejde. Det er i stedet fantastisk god syrebadstræning, men når jeg løber 15-75 er det for at fokusere på hastigheden i arbejdsintervallet, ikke for at syretræne. Mine synspunkter her er underbygget i artiklen "Take as long as you Want" fra Running Research News. Man skal vist betale for at se den - selv er jeg abonnent på det pågældende newsletter.

AF og Haggis>Jeg tror, at det er rigtigt, at mange piger fra de tidligste år i skolen har problemer med at stikke næsen frem og stå ved, at de er de bedste - men jeg tror dog ikke, at de af den grund bliver til underachievere, med mindre man derved forstår, at man ikke altid gør sit bedste. Så bliver vi vist mange i klubben..... Nej, jeg tror, at mange af dem - enten ubevidst eller med køligt overlæg - lægger en strategi, hvor de hele tiden styrer mod at være næstbedst i gruppen, typisk klassen. Det giver et rimeligt mål af anerkendelse uden at have de negative følger påhæftet. Disse piger er ofte yderst velfungerende socialt, men udnytter altså ikke deres særlige evner optimalt.

Sidstnævnte leder mig til at bemærke, at det er en myte, at særligt begavede børn og voksne er sociale analfabeter. Jovist, de findes og er ofte meget synlige - men faktisk er der en temmelig høj grad af korrelation mellem IQ og EQ.

Link to comment
Share on other sites

Nej, jeg tror, at mange af dem - enten ubevidst eller med køligt overlæg - lægger en strategi, hvor de hele tiden styrer mod at være næstbedst i gruppen, typisk klassen. Det giver et rimeligt mål af anerkendelse uden at have de negative følger påhæftet. Disse piger er ofte yderst velfungerende socialt, men udnytter altså ikke deres særlige evner optimalt.

Hvis det ikke er underachievement, hvad er det så? :wink:

Jeg er ret enig i ovenstående, men at lægge låg på evnerne for at få en social gevinst ville jeg i høj grad kalde underachieving indenfor deres boglige evner. Det kan godt være de opnår noget andet i stedet, men derfor underachiever de stadig.

Ganske rigtigt er det kun en vis del, som udadtil lider under et tydeligt mangel på sociale evner - de er de tydeligste, ligesom de larmende drenge er de tydeligste blandt børnene. Jeg tror (ved) også, der er en gruppe som udadtil fungerer 'normalt' socialt set, men som kun sjældent finder 'soulmates' i en ellers stor omgangskreds :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke er underachievement, hvad er det så? :wink:

Jeg er ret enig i ovenstående, men at lægge låg på evnerne for at få en social gevinst ville jeg i høj grad kalde underachieving indenfor deres boglige evner. Det kan godt være de opnår noget andet i stedet, men derfor underachiever de stadig.

Okay, godt så - selvfølgelig er alt andet end det optimale for så vidt underachievement, på samme måde som Eremitageløbet har én vinder og 18.999 tabere. Overdrevet, javist - men substansen er, at der er flere grader af underachievement fra den milde (og sikkert reversible under de rette omstændigheder) til den totale, hvor de mentale processer sættes helt på vågeblus.

Link to comment
Share on other sites

Sidstnævnte leder mig til at bemærke, at det er en myte, at særligt begavede børn og voksne er sociale analfabeter. Jovist, de findes og er ofte meget synlige - men faktisk er der en temmelig høj grad af korrelation mellem IQ og EQ.

Hvordan efterviser man sådan noget?

Så vidt jeg kan gennemskue udfra de tidliger påstande omkring videnskab, så kan der vist ikke være videnskabeligt belæg for påstanden!?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror (ved) også, der er en gruppe som udadtil fungerer 'normalt' socialt set, men som kun sjældent finder 'soulmates' i en ellers stor omgangskreds :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Har du nogen ideer til hvad man skal gøre ved dem, for at få dem ud af busken.

Tror selv de bygger en verden op hvor de deler skarpt mellem bekendtskaber og de soulmates, som måske er svære at finde hvis ens hjerne drejer lidt anderledes end de andres.

Venter spændt på fortsætelse

Hæg

Link to comment
Share on other sites

Haggis>Tabata kører jeg jævnligt på indendørs cykel. Problemet med at anvende metoden til løb er, at intensiteten bliver for lav! Don't laugh!! Den gennemsnitlige intensitet over de 4 minutter bliver meget høj - men selve løbehastigheden i alle arbejdsintervallerne fra og med 2. minut bliver for lav til at være egentligt speed-arbejde. Det er i stedet fantastisk god syrebadstræning, men når jeg løber 15-75 er det for at fokusere på hastigheden i arbejdsintervallet, ikke for at syretræne. Mine synspunkter her er underbygget i artiklen "Take as long as you Want" fra Running Research News. Man skal vist betale for at se den - selv er jeg abonnent på det pågældende newsletter.

<{POST_SNAPBACK}>

Kører selv Tabata på ergometer (conceptII), kunne ikke få løb til at fungere.

Ckr lige RRN

Hæg

Link to comment
Share on other sites

Sidstnævnte leder mig til at bemærke, at det er en myte, at særligt begavede børn og voksne er sociale analfabeter. Jovist, de findes og er ofte meget synlige - men faktisk er der en temmelig høj grad af korrelation mellem IQ og EQ.

Hvordan efterviser man sådan noget?

Så vidt jeg kan gennemskue udfra de tidliger påstande omkring videnskab, så kan der vist ikke være videnskabeligt belæg for påstanden!?

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan du have ret i. En søgning på nettet giver som resultat, at det er muligt at finde mange kilder til støtte for synspunktet, men lige så mange, der afviser det. Jeg fandt kun én kilde, der satte tal på, og det var en korrelation på 0,60. Højt eller lavt? Tjah, det kan diskuteres, men det viser dog, at der er en sammenhæng og at myten om den asociale og superintelligente nørd først og fremmest er lige netop det - en myte, baseret på nogle meget iøjnefaldende undtagelser.

Videnskab eller ej? Nej, det er ikke videnskab. Måling af intelligens har måske en videnskabelig kerne, måling af EQ er for diffus til at kvalificere, Popper eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Har du nogen ideer til hvad man skal gøre ved dem, for at få dem ud af busken.

Tror selv de bygger en verden op hvor de deler skarpt mellem bekendtskaber og de soulmates, som måske er svære at finde hvis ens hjerne drejer lidt anderledes end de andres.

<{POST_SNAPBACK}>

Mon ikke alle deler mellem deres bekendte og nære venner? :smile:

Jeg tror ikke folk gør det bevidst ud fra folk IQ (hvem kender IQ'en hos hele ens omgangskreds?).

Men det er svært at gøre noget ved det. 'Soulmates' er lidt ligesom forelskelser (hvilket jeg kun har prøvet 2 gange :blush: ) - det sker bare, det at man møder een man snakker skidegodt med. Man kan selvfølgelig melde sig ind i et forening hvor sandsynligheden for at møde nogen man er på bølgelængde med, er større :smile:

Christin Egebjerg har skrevet en hammergod artikel: Hvor er mit rumskib?, som vældig godt beskriver den rodløshed, som følger med det der med at rode rundt ude i +3.-4. standarddeviation på IQ skalaen. Hun fortæller om nogle knapt så positive skæbner, som langtfra ligner den der klassiske computernørd af hankøn med firkantede briller og strikvest, man forestiller sig, når man snakker socialt inkompatible personer med høj intelligens.

Link to comment
Share on other sites

Har du nogen ideer til hvad man skal gøre ved dem, for at få dem ud af busken.

Tror selv de bygger en verden op hvor de deler skarpt mellem bekendtskaber og de soulmates, som måske er svære at finde hvis ens hjerne drejer lidt anderledes end de andres.

<{POST_SNAPBACK}>

Mon ikke alle deler mellem deres bekendte og nære venner? :smile:

Jeg tror ikke folk gør det bevidst ud fra folk IQ (hvem kender IQ'en hos hele ens omgangskreds?).

Men det er svært at gøre noget ved det. 'Soulmates' er lidt ligesom forelskelser (hvilket jeg kun har prøvet 2 gange :blush: ) - det sker bare, det at man møder een man snakker skidegodt med. Man kan selvfølgelig melde sig ind i et forening hvor sandsynligheden for at møde nogen man er på bølgelængde med, er større :smile:

Christin Egebjerg har skrevet en hammergod artikel: Hvor er mit rumskib?, som vældig godt beskriver den rodløshed, som følger med det der med at rode rundt ude i +3.-4. standarddeviation på IQ skalaen. Hun fortæller om nogle knapt så positive skæbner, som langtfra ligner den der klassiske computernørd af hankøn med firkantede briller og strikvest, man forestiller sig, når man snakker socialt inkompatible personer med høj intelligens.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er en uhyggeligt god artikel........

Godt, at man kan søge tilflugt i træningens overskuelige miniunivers!

Link to comment
Share on other sites

For få minutter er jeg så hjemkommen fra den ugentlige tennistime. Det var en lidt irriterende oplevelse i aften, for jeg led et af mine heldigvis sjældne nederlag i venskabskampene mod den faste makker. I modstanderen 3 første servepartier havde jeg 5 breakchancer, som jeg ikke konverterede. Selv holdt jeg min serv let til 3-3, hvorefter jeg så tabte mit 4. serveparti på modstanderens første breakbold. Herefter servede han sættet hjem 6-4. Problemet i modstanderens servepartier bestod i, at jeg af uransagelige årsager hævede mine servereturneringer en halv til en hel meter for meget - og det er en uheldig sag mod en modstander, der har sin force i flugtspillet.

På positivsiden var der lige som i sidste uge god fart på benene. Naturligvis er jeg ikke så hurtig som i ungdommens vår, men sammenlignet med andre masters tror jeg nu nok, at jeg fremdeles ligger godt til, relativt set.

Citat DanJohn: "If an athlete has speed and brains, he can't be all bad!"

Link to comment
Share on other sites

Naturligvis er jeg ikke så hurtig som i ungdommens vår, men sammenlignet med andre masters tror jeg nu nok, at jeg fremdeles ligger godt til, relativt set.

Citat DanJohn: "If an athlete has speed and brains, he can't be all bad!"

<{POST_SNAPBACK}>

Når du nu er i gang med kampen mod alderdommens kropslige forfald og almene destruktion, var dette måske en bog til næste review Grow or Decay

Hyg

Hæg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share