Got legs?


Kermit
 Share

Recommended Posts

Hvor ville jeg dog gerne have været ude og køre i dag, men jeg har simpelthen haft så underligt ondt i min hals i dag. Det startede i går aftes da jeg havde noget der mindede om halsbrand, så det har nok været halsbrand. Jeg vågnede så i morges ved at min hals og mund var helt tør, og det gjorde ondt når jeg sank. Jeg prøvede med lidt mad, men det var virkelig besværligt at synke - lidt som om jeg havde en klump i halsen eller noget. Jeg har derfor brugt det meste af dagen på at prøve at finde ud af hvad i alverden det er. Det er ikke som om jeg er forkølet eller noget, halsen er bare øm. Jeg har derfor spist mandler, gurglet saltvand, drukket vand, spist mælkechokolade og mariekiks. Nu håber jeg så at det hjælper, for det er godt nok til at blive idiot af.

Link to comment
Share on other sites

Skyllede du munden efterfølgende da du testede astmamedicin?

Meget af det har svamp i munden som bivirkning hvis man ikke skyller efterfølgende. Jeg har heldigvis ikke prøvet det så ved ikke hvordan det føles men blot som en tanke der kan overvejes.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Har du fået fjernet dine mandler? hvis ikke kan det snildt være dem der er hævet hvis du har lift virus i kroppen ;-)

Niksen. Og har tit ømme mandler når jeg bliver forkølet - så det kan sagtens være det. Det plejer dog at være ledsaget af en forkølelse hos mig.

Skyllede du munden efterfølgende da du testede astmamedicin?

Meget af det har svamp i munden som bivirkning hvis man ikke skyller efterfølgende. Jeg har heldigvis ikke prøvet det så ved ikke hvordan det føles men blot som en tanke der kan overvejes.

Ikke umiddelbart nej. Jeg havde mine drikkedunk og fik hele tiden væske, men jeg skyllede ikke umiddelbart munden. Men kan selvfølgelig være noget i den dur. Tænker også om det måske har været astmamedicinen der har spillet ind. Prøver om ikke andet lige at skylle munden med lidt klorhexidin i aften inden jeg går i seng.

Link to comment
Share on other sites

Tænkte på- hvis MOL-turen på tirsdag bliver til noget, er du frisk på at være stifinder fra Ganløse og rundt på Tyren?

Synes ikke at jeg har helt styr på småvejene derude og hvis du alligevel har det som paratviden, er der ingen grund til at jeg sidder og terper kort.

Link to comment
Share on other sites

Tænkte på- hvis MOL-turen på tirsdag bliver til noget, er du frisk på at være stifinder fra Ganløse og rundt på Tyren?

Synes ikke at jeg har helt styr på småvejene derude og hvis du alligevel har det som paratviden, er der ingen grund til at jeg sidder og terper kort.

Jeps, hvis du bare sørger for at vi rammer Ganløse, så skal jeg nok klare den derfra :bigsmile:

Motta - kl. 18 ved Heino Cykler på Roskildevej, og trilletur bliver det nok ikke. Det bliver nok ikke hidsigt, men en god mellemting. Men for dig vil det nok være trilleri :happy:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal nok få os til Ganløse.

OK, normalt kan lår ikke blive for store men det trækker jeg til mig - det ligner en billig actionman fra fætter BR tilbage i 80´erne.

Og Greipel har fået trisokkerne på kan jeg se. Tsk tsk.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Så går der uofficielle rygter om at Cav snart annoncerer et skifte til Omega-Pharma-Quickstep, hvilket vil forene ham med hans gamle venner Brian Holm og Tony Martin.

Men for hulen hvor er jeg dog lettet over at det ikke blev en GB dominans i dag. Løbet har uden tvivl været skræddersyet til Cav, men 5 mands hold kan bare ikke holde et udbrud i skak. Selv ikke med deres afskyelige cykler som er blevet speciallavet til det britiske cykellandshold. Normalt bryder jeg mig ikke om Vino, men jeg må tage hatten af for det han gjorde i dag. Han kørte kontraen på det helt rigtige tidspunkt, og sørgede for hele tiden at kontrollere udbrudene.

Jeg har også fået trænet lidt selvom der har været stille omkring det. I torsdags blev det til en tur med Ordrup på lige under 100 km. I går en lille trilletur på 34 km for at løsne benene op, og i dag snuppede jeg grundet vejret en hurtig omgang Tabata.

Link to comment
Share on other sites

At der ikke var nogen der råbte doping tilbage ved olympiaden i 2000 da disse 3 drenge krydsede stregen fatter jeg ikke :bigsmile:

000_app2000092760768_600.jpg

Dengang var vi jo ikke nær så vidende om hvor udbredt det var ift nu. Det var i øvrigt uhyggeligt så stærk Ullrich var, jeg mindes aldrig at have set ullrich være så trimmet som der. Ak ja disse OL løb, selv så hypede som de er, formår de aldrig at bjergtage mig som et VM gør.

Link to comment
Share on other sites

Dengang var vi jo ikke nær så vidende om hvor udbredt det var ift nu. Det var i øvrigt uhyggeligt så stærk Ullrich var, jeg mindes aldrig at have set ullrich være så trimmet som der. Ak ja disse OL løb, selv så hypede som de er, formår de aldrig at bjergtage mig som et VM gør.

Enig, der er noget underligt ved OL løbene, om end jeg synes 2008 udgaven var voldsomt spektakulær med Spartacus's sindssyge nedkørsel hvor han mere eller mindre henter frontgruppen igen.

Link to comment
Share on other sites

Wattage

pic290942290_600.jpg

I dag havde jeg lagt i kakkelovnen til en god omgang watt-træning. Fokus på at øge FTP skulle klares ved en række intervaller i det område. Kørte stille og roligt ud af Lyngby og ned igennem Hareskoven. Her kørte jeg det første interval for lige at varme benene op. Det var således ikke et FTP interval, men bare et interval hvor jeg fik åbnet benene op. Det skete ved 6x 1 minut med en kadance på over 100, og gerne tæt på de 110.

Ind igennem Hareskoven, forbi Bryggeri Skovlyst, og så ellers ind mod Værløse. Her kørte jeg så op til Christianshøjvej, og startede så første rigtige interval. Jeg regnede mig frem til at jeg nok ville kunne køre i nærheden af 10 minutter, så jeg forsøgte at holde mig i et interval der hed 275-305 watt, svarende til ca. 95-105% af FTP. Jeg følte jeg holdt en god rytme og havde hele tiden fokus på at ligge indenfor mine fastsatte rammer.

10 minutter med 289 watt i snit, hvilket faktisk svarer til 100% af min FTP, og en stor del af tiden i de rigtige zoner

20120729interval1.png

Herfra trillede jeg ind igennem Ganløse, og ind til Søsum hvor jeg satte næste interval igang efter ca. 10 minutters trilleri. Igen et FTP interval på 10 minutter, ud fra samme forudsætninger som sidst. Det startede rigtig godt, men da jeg ramte nedkørslen måtte der virkelig kæmpes igennem for at holde wattene oppe. Jeg tror jeg lå ude på 11'eren for at sikre nok modstand, men det gik heldigvis ganske fint. Ind igennem Slagslunde, og så da jeg nåede skoven var intervallet slut. Det blev igen til 10 minutter, og 288 watt i snit.

20120729interval2.png

Igen lidt trilleri ned til Gl. Københavnsvej hvor jeg også lige fik tisset af. På den anden side satte jeg gang i dagens sidste planlagte interval, som skulle være et noget længere et af slagsen - et sted mellem 15 og 20 minutter. Af samme årsag satte jeg også rammen lidt lavere med 260-305 watt - 90-105% af FTP. Jeg satte igang og kom ind i en god rytme, om end starten var lidt sløj med en del bakker. Da jeg nåede Gørløse var benene ved at være trætte, men heldigvis var vejen god til tempokørsel da den var relativt flad. Så jeg kunne holde wattene betydeligt bedre end tidligere og det gav lidt ekstra boost. Jeg sluttede intervallet da jeg ramte Nr. Herlev.

I alt et interval på 16.27 og 283 watt.

20120729interval3.png

Herfra trillede jeg faktisk bare, og skulle have lidt ekstra km i benene. Det gjorde jeg bl.a. ved at køre ud på Kongevejen og køre op til Overdrevsvejen ved Hillerød. Her kørte jeg så videre mod Grønholt og krydsede så Fredensborg Kongevej og kørte ind mod Nivå. Lige da jeg drejede ind på vejen mod Lønholt kom der en gruppe triatleter kørende, og jeg nåede lige præcis at tænke at de selvfølgelig lå og trænede på Challenge ruten, da den ene deltager i gruppen virkede enormt bekendt. Jeg fik derfor vendt om og kørte efter for at se om jeg kunne hente dem, og det kunne jeg så med lidt fornuftig kørsel, og ganske rigtigt. Da jeg nærmede mig dem igen var Assos tøjet, Kuota rammen og ikke mindst Mavic skoene ikke til at være i tvivl om. Jeg kørte derfor op på siden af Jannie og sagde hej, og hun havde heldigvis også tænkt at jeg virkede ret så bekendt da jeg havde passeret dem.

Jeg fulgtes derfor med hende og hendes gruppe der var ude og kigge nærmere på Challenge ruten resten af vejen. Så der blev nok brugt betydeligt flere kræfter på at snakke end på rent faktisk at træde watt ud i pedalerne.

Da vi nåede Lyngby sagde jeg derfor farvel, og trillede bare hjem.

Det blev i alt til en tur på 107,7 km med lige over 30 i snit.

20120729tur.png

20120729kort.png

Nu er jeg jo stor fortaler for træning med watt kontra puls. I dag var et rigtig fint eksempel på hvorfor pulsen ikke altid er lige god at kigge på. Min syregrænse rent watt mæssigt ligger lige omkring de 290 watt - min FTP. Jeg vil skyde min puls til at være ca. 86% af max for at ramme det samme når jeg er helt frisk, måske endda lidt højere. Kigger jeg på mit første FTP interval nævnt her så var min gennemsnitlige puls der på 158 - svarende til ca. 83% af min maxpuls, på trods af at mine watt har ligget på 100% af FTP. Årsagen er at jeg i går fik kørt et hårdt interval, og det sidder i kroppen i dag.

Vægten er stadig høj selvom jeg egentlig synes jeg spiser ganske fornuftigt :bigsmile: Jeg prøver derfor med lidt maveøvelser for tiden for at se om det måske kan bidrage lidt positivt. Jeg føler ikke at jeg har tiden og overskuddet nu til for alvor at forsøge et vægttab, men umiddelbart burde jeg kunne tabe mig med den træningsmængde jeg alligevel får lagt for døren.

Link to comment
Share on other sites

Super kvalitetstræning, men den med maveøvelserne!! Så vidt jeg er orienteret, er det endnu ikke bevist, at man kan punktslanke sig. Men det er da altid godt at have gode mavemuskler. Især hvis de modsvares af stærke rygmuskler, så der er balance på for- og bagside.

Mht. dit vægttab, så kommer det stensikkert, hvis du fortsætter din cykeltræning, og samtidig skærer ned på det, du hygger dig med ( typisk om aftenen ).

Link to comment
Share on other sites

Super kvalitetstræning, men den med maveøvelserne!! Så vidt jeg er orienteret, er det endnu ikke bevist, at man kan punktslanke sig. Men det er da altid godt at have gode mavemuskler. Især hvis de modsvares af stærke rygmuskler, så der er balance på for- og bagside.

Mht. dit vægttab, så kommer det stensikkert, hvis du fortsætter din cykeltræning, og samtidig skærer ned på det, du hygger dig med ( typisk om aftenen ).

Hehe, ja, jeg burde måske lige have skrevet at det ikke var så meget for punktslankningens skyld. Maveøvelserne er udelukkende for at få lidt mere styrke i kernen, da jeg føler at jeg har hængt lidt for meget i armene. Hvis det så samtidig kan bruges som styrketræning der ikke dræner mig for meget, så er det helt perfekt :bigsmile:

Jeg tror i hvert fald jeg vil tage en uge hvor jeg lige får skåret det værste væk fra kosten, dog uden at gå på kompromis med de famøse kulhydrater. Jeg regner alligevel med at skulle have en stille uge med undtagelse af tirsdagens MOL tur, så der burde være mulighed for at blive indhentet lidt af formen, samt måske lave en smule vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Nogle gange har man bare nogle dage med blandede følelser. I dag var bestemt en af disse, da jeg var så heldig at være til samtale nummer 2 ifbm. et jobopslag. Valget stod mellem mig og en anden, og desværre valgte de den anden. Satans også, og det betyder 2 måneder som minimum med min nuværende chef og mit nuværende arbejde. Det er sgu noget træls lort.

Ligeledes har jeg så også fået skiftet kassette, klinger og kæde på Orcaen, men det spiller sgu ikke helt, så jeg skal vidst lige have den forbi Ritter i morgen og håber på at de har 5 minutter til at kigge lidt hurtigt på den så det kan komme til at spille. Specielt når der jo er MOL fællestræning i morgen fra Heino i Brøndby kl. 18.00.

Men der har da også været lidt mere positivt indhold i dagen. F.eks. blev jeg ringet op af ham der leder det forsøg jeg har deltaget i, da han gerne ville have at jeg kom ind en gang til for at blive målt op mod de A-ryttere der kommer ind snart. Det tager jeg som en stor kompliment, og selvfølgelig vil jeg da gerne det. Bliver rigtig sjovt at blive målt om et par uger når formen for alvor burde være på plads. Så må jeg bare håbe på at den er blevet bedre indtil da.

Link to comment
Share on other sites

Nogle gange har man bare nogle dage med blandede følelser. I dag var bestemt en af disse, da jeg var så heldig at være til samtale nummer 2 ifbm. et jobopslag. Valget stod mellem mig og en anden, og desværre valgte de den anden. Satans også, og det betyder 2 måneder som minimum med min nuværende chef og mit nuværende arbejde. Det er sgu noget træls lort.

Ligeledes har jeg så også fået skiftet kassette, klinger og kæde på Orcaen, men det spiller sgu ikke helt, så jeg skal vidst lige have den forbi Ritter i morgen og håber på at de har 5 minutter til at kigge lidt hurtigt på den så det kan komme til at spille. Specielt når der jo er MOL fællestræning i morgen fra Heino i Brøndby kl. 18.00.

Men der har da også været lidt mere positivt indhold i dagen. F.eks. blev jeg ringet op af ham der leder det forsøg jeg har deltaget i, da han gerne ville have at jeg kom ind en gang til for at blive målt op mod de A-ryttere der kommer ind snart. Det tager jeg som en stor kompliment, og selvfølgelig vil jeg da gerne det. Bliver rigtig sjovt at blive målt om et par uger når formen for alvor burde være på plads. Så må jeg bare håbe på at den er blevet bedre indtil da.

Lort med jobbet, altid frustrerende! Og håber cassetten kom til at spille. Jeg tog en svømmer igår for vores underviser der havde ondt i armene, så kom ikke afsted. Men er klar på det en anden gang...

Og ja, de snakkede godt om de der A-ryttere. Er spændt på hvad de kan præstere på de forskellige test. Tror ikke vi/du ligger så langt fra, de er bare mere skinny og har derfor nok en bedre watt/kg og dermed osse kondital? Anyways, så måtte jeg lige høre om der ikke skulle lidt luft i baghjulet her den anden dag, det viste sig den stod på 1.5bar :laugh:... Nogle gange har sådan nogle forskere bare ikke styr på en skid. Kunne påpege 5-6 pitfalls i deres studie bare på den tid jeg var der sidst. Men ok, hvis jeg får penge for det kan jeg egentligt være ligeglad, men syntes bare det er ærgerligt at de ikke har sat sig ordentligt ind i tingene...

Link to comment
Share on other sites

Hahaha, den med baghjulet lyder virkelig som en klassiker, men det gør bare en kæmpe forskel på modstanden. Men som du selv siger, man gør det jo mest for sin egen skyld og for at blive testet, og samtidig få penge for det :bigsmile:

Turen i går blev som sagt aflyst, men hvis vejret holder kan det være vi kører i morgen i stedet, kunne være fedt lige at sige hep :happy:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke helt finde ud af den kære Bradley Wiggins. For på den ene måde afskyr jeg ham som pesten, men på den anden måde er jeg også ret så imponeret over hans dedikation. Lad mig uddybe lidt nærmere.

Jeg synes hans kørestil er røvkedelig, sidder bare og venter på at de andre kører, og kører så med i et jævnt tempo. Selv hvis de andre er mærkede, så gør han ikke noget væsen af sig med et angreb, men følges bare med dem hjem. Det er der altså ikke meget sex i. Ligeledes er han måske den mest ulirens cykelrytter i feltet med sine kæmpe sideburns og generelle engelske facon. Jeg tror bestemt at han har haft fingrene for langt nede i kagedåsen, men som med så meget andet er det jo umuligt at bevise, og specielt ikke hvis han ikke har afleveret nogle positive prøver under årets løb. Men specielt hans OL guld i enkeltstarten synes jeg lugter langt væk. Manden vejer eftersigende 69 kg, og er højere end Tony Martin der vejer 6 kg mere. Det burde næsten ikke kunne lade sig gøre.

Men jeg er på den anden side også fascineret af manden, og ikke mindst hans dedikation til sporten. Kigger man på ham er han altså skind og ben, og det kræver alt andet lige mega fokus på kosten, samtidig med at han stadig skal performe til træning for at nå det niveau han uden tvivl har. Når jeg selv tænker på hvor nemt det er at få lyst til slik, sodavand eller kage, så er det sgu imponerende at han på den måde afholder sig så meget. Der har været historier om at han har været standervissen efter sin sejr i går, men kan man bebrejde manden? Han har sikkert ikke drukket i meget lang tid, og har ikke forfærdeligt meget at stå imod med. Så mon ikke at han relativt let bliver fuld?

Link to comment
Share on other sites

Læste lige denne på Face fra Bikebuster...

Tour de France 2012 - Part I

By: Michele Ferrari

Published: 10 Jul 2012

After the usual flat stages, as always stuffed with too many crashes and broken bones, the short climb of La Planche des Belles Filles (500m of ascent at 8.5%) already offered a certain selection, with Froome, Evans, Wiggins and Nibali expressing

1844 m/h, equal to 6.47w/kg.

A great performance, promptly celebrated by certain journalists as the best ever at the TdF, but surely much helped by the shortness of the effort (16 minutes) at the end of a not too difficult stage, by the moderate altitude and by the strong but steady pace impressed by Team Sky, with only one significant acceleration imposed from an excellent Froome.

The Sky riders are pedaling uphill with very high cadences of pedaling (often over 100 RPM), which seem quite excessive in relation to the power outputs, around 420-440W: either these athletes are riding below their limit, or the asymmetrical chainrings used by most of them require higher cadences in order to get the best out of them.

The hilly time trial in Besancon confirmed the superiority of Wiggins, expressing 6.7% higher power than Evans (not in a good day) and 8.3% higher than Nibali, who improved slightly from the time trial of the Dauphiné.

Curiously Wiggo uses higher pedaling cadences (110 RPM) on the uphill sections than on the flats (100 RPM) where he utilized longer gears: perhaps because of longer cranks?

The excellent performances of Wiggo, Froome, Rogers, Porte and all of Team Sky in general have suddenly raised the usual rancid suspicions from some observers, whom Wiggins has responded to in appropriately colorful fashion.

Certainly the superiority hitherto manifested is clear: if their rivals want to have a chance of winning the TdF, they won't have to wait until the last minutes of the final climb, but look for a brave solution from far away, with the purpose of shifting the challenge from power to endurance

Link to comment
Share on other sites

Det der bare ikke giver mening er at Wiggins selv udtaler at han har sænket sin kadance ift. tidligere. Det giver ikke mening hvis han skulle have ændret den til 100 rpms, og at det skulle være en sænkning af kadance. I så fald har han ligget på 110 rpms før, hvilket virker meget underligt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share