Armoured female


Armoured female
 Share

Recommended Posts

-> Supertoria: Har aldrig fået noget ud af squat, udover ondt i patellasener og SI-led og så en stor røv. 20 rep breathing squat gav dog en god quadricepshypertrofi, men mine quads hopper på selv leg extensions og leg press, hvad hypertrofi angår :)

-> jsc: En støttegruppe for invalide ex-squattere var måske noget :lol: Vi skulle så sidde i en rundkreds og fortælle hinanden vores smertefulde fortid med squat, og hvad der endelig gav os modet til at stoppe afhængighedsforholdet.

En sådan gruppe kunne også lægge pres på DSF for at indføre bænkpres/dødløft stævner.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Stresset på patellasenerne kommer af for høj knævandring - kan knæbind nedsætte denne? Vil problemet ikke bare komme snigende alligevel, monstro?

Nu må klyngen af fysioterapeutstuderende her på MOL jo komme efter mig med sværd og fakler, men jeg er ikke sikker på, at du har ret. Her udtaler jeg mig på baggrund af mine egne erfaringer. Jeg har nøjagtig de samme problemer med patellasenerne, men min knævandring er ikke for stor. Og problemet optræder kun i venstre knæ. Det taler for, at den slags problemer også kan skyldes andre forhold.

Mit uprofessionelle gæt er, at jeg/man kommer skævt op fra bunden. Jeg har i hvertfald konstateret flere gange, at jeg tilsyneladende er stærkere i højre ben end i venstre, så det er som om jeg læner mig lidt ind over højre ben, og lader det ben tager måske 55% af slæbet. Det kan næsten ikke undgå at lægge trykket i det langsomme knæ skævt. Og det er sikkert ikke sundt.

Eftersom der er andre end mig, som har samme problem i netop venstre knæ, kan jeg ikke lade være med at tænke på, om det måske i virkeligheden er en skævhed i styrken, som skaber problemerne? Simpelthen ved at fremprovokere en dårlig teknik. Og altså ikke nødvendigvis en stor knævandring, som ikke kan betegnes som dårlig teknik. Det er bare en anden teknik.

Der findes i øvrigt et specielt smalt knæbind til netop den type problemer. Jeg fik det anvist af Thomas J for nogle måneder siden, da jeg selv overvejede meget alvorligt at stoppe med squat. Det kan fåes hos Matas. Eftersom jeg først begyndte at lave squat igen i sidste uge, har jeg dog ingen personlige erfaringer med det. I øjeblikket har jeg lånt det ud til en af mine klubkammerater, som også har problemer i knæene lige under knæskallen, når han squatter.

Dit forslag om bænkpres/dødløft stævner er jeg helt med på. Men den får vi aldrig Casper T til at stemme for :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det bliver spændende at se, om knæbindet hjælper på dig - mine problemer er også værst i ve. side, og da teknikken ved "tung" squat er præget af at det er tungt, kan der meget muligt ligge et skævvrid i det. Sener er temmelig sarte overfor den slags - jf. mine utallige tendinitter ved løb, når bækkenet står skævt.

Men høj knævandring, det har jeg altid - gr. uforholdsmæssigt lange lårbensknogler. Har iøvrigt prøvet med bredere stand, olympisk squat etc.

Jeg har ikke haft de vilde problemer ved dynamisk squat (dem jeg har, er sikkert affødt af tung squat), det er muligt jeg ikke afskriver disse :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er snart ved at blive nysgerrig omkring de lår. Det undrer mig, at det kan være så slemt.

Jeg har konstateret det modsatte af BK's problem. Når jeg kommer ned i nærheden af parallel, så sætter jeg mig over mod venstre. Det har ingen betydning med de lave vægte, jeg bruger, men det er alligevel interessant at se på. Det ser ud som om jeg lige rykker 3-4 cm, som jeg bare ingen kontrol har over.

Jeg har tit tænkt, som du lige har sagt omkring squat (dog ikke med en videnskabelig udredning som baggrund), men kunne det ikke tænkes, at du bare skulle starte forfra med stangen, eller uden stang for den sags skyld?

Det var forbløffende, så hurtigt jeg kom igang med dødløft, selvom jeg tog den meget med ro i starten, og jeg tror stadig på, at det kan opnås ved squat også.

Link to comment
Share on other sites

HST med svært submaximale vægte var OK for mit squat, men ikke nogen hellig gral.

En gang imellem må man erkende, at man ikke kan være 1000 m mester på alle distancer - og så tilpasse sin træning derefter, så man ikke spilder tiden og får skader.

So be it - squat er reduceret til lidt dynamisk hyggetræning i ny & næ - har ikke tænkt mig at dvæle mere ved denne stærkt opreklamerede øvelse (har ikke den store oplevelse af, at jeg kører skævt, iøvrigt) :)

Idag: Hockey 20 min og lidt bænkpres (maxreptest med 50 kg - 26 reps :tongue: ).

Link to comment
Share on other sites

Det kan være vi skal starte et 12 trins program for folk der vil ud af den onde knæknusnings, rygsmadrings, balleeksploderende squat cyklus, men ikke kan/tør. Bl.a. pga frygt for social udstødning her på MOL, og fordi de er blevet hjernevasket af medierne til at tro, at man ikke er seriøs uden at inkludere denne øvelse i sit program.

jsc> DU FÅR OS IKKE MED PÅ DINE HINDUSQUAT - FORGET IT!!!!!! :tongue::tongue::tongue:

.... du prøvede lige om du ikke kunne ..... :lol: :blink:

Link to comment
Share on other sites

-> Hr. Frossen: Hæ, det bliver nok armene igen, hvis jeg kender dem ret ;)

Idag: Deload - sidste styrketræning før VM:

Opvarmning: Lidt eksamensrelevant selvforsvar med min makker (Bruce Lee forklædt som 60 kg's løbenips :tongue: ).

Bænkpres 60 kg x 8

Cable row 60 kg x 8

Dødløft 80 kg x 8

Leg extensions 50 kg x 8

Incline situps 10 stk.

Edited by Armoured female
Link to comment
Share on other sites

leversundt -> Helt iorden :)

VM undervandsrugby:

Så er der trukket lod, og vi er kommet i en OK pulje, som vi har en ærlig chance for at blive nr. 2 i.

Puljerne er:

C:

Danmark

Norge (favoritter)

USA (prügelknappe)

Colombia (hurtigere og gode boldbehandlere, men mindre end os - det er dem vi skal slås om 2. pladsen med)

og D:

Sverige (lidt ligesom os)

Tyskland (også favoritter)

Tyrkiet (som USA, sandsynligvist).

Vi spiller den vigtige kamp mod Columbia i morgen kl. 19.

Vinder vi den, får vi det en hel del nemmere i mellemrunden, da vi så møder nr. 3 i D-puljen, sandsynligvis Tyrkiet (skulle gerne vindes og give en billet til semifinalen). Taber vi mod Columbia, risikerer vi at tabe mellemrunden mod Sverige (nr. 2 i D-puljen efter al sandsynlighed), og dermed højest være henvist til en 5. plads...

Ellers spiller vi mod Norge onsdag kl. 15 (her skal nederlaget bare begrænses :chicken: ), og mod USA torsdag morgen (her skal det tunge skyts køres i stilling (dvs. mig, bl.a. :4whip: ), hvis målscoren er afgørende for puljeplaceringen).

Selv er jeg rimelig belastet af, at dette VM ligger oven i de afsluttende eksamener på min uddannelse. Jeg har den længste og (mentalt) hårdeste eksamen i KBH i morgen (5-6 timers skriftlig rapport/efterforskning), og skal så tage direkte til Fredericia for at spille med i kampen mod Columbia, som vi som nævnt gerne skulle vinde.

Men fysisk er jeg klar - jeg har aldrig været stærkere i overkroppen end nu, og kropsvægten er også en klar fordel. At veje mere end gennemsnitsmålmanden har den kæmpe fordel, at man ikke altid er afhængig af at kunne støde fra bassinets væg eller bund for at rive hende af spanden :devil:

Min CO2 tolerance, VO2max og boldbehandling kunne dog godt have været bedre, dog - men jeg har ikke haft overskud til at træne UV-rugby i hverdagene med de 4 timers transport dagligt. Det er kun styrketræningen og lidt løb, der er blevet passet - undervandsrugby har beløbet sig til ca. 1 x/måned (når der var weekendtræning med damelandsholdet) :bblush:

Officiel hjemmeside for VM med spilleplan og resultater

Link to comment
Share on other sites

At veje mere end gennemsnitsmålmanden har den kæmpe fordel, at man ikke altid er afhængig af at kunne støde fra bassinets væg eller bund for at rive hende af spanden  :devil:

:blink: Det lyder... øh... voldeligt... :unsure: Så er jeg ikke sikker på, det er noget for mig alligevel... :chicken::chicken::chicken:Ej, jeg overvejer det stadig - kender dog ikke mit skema for næste semester endnu og er ikke i Kbh det meste af sommerferien.

Held og lykke både med eksamen og med VM! :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share