Thomas J - 2004


Thomas J
 Share

Recommended Posts

Og i din træning ligger du så med 30kg fra det, i det tungeste du løfter.
Du skal ikke se kg-mæssigt på det. Du skal se procentmæssigt på det. 120 kg er cirka 80 % af min 1RM, og det er RIGELIGT tungt. Massiv russisk forskning viser at man udvikler den største power ved en intensitet mellem 65-85 % af 1RM. Procenterne over 85 % behøver man ikke ramme så tit. Men nu er jeg jo også i starten af en cyklus, og jeg kommer jo længere op om et par uger.
Satser på at prøve noget 4 X 2 - 95kg næste gang. Brænder jeg ud hvis jeg fortsætter sådan? Er det for meget?

Jeg vil mene at du træner ALT for tungt. Der kan ikke være meget hastighed på de vægte. Som Bill Kazmaier engang sagde. Hastigheden er vigtigere en vægten. Hvis du ikke kan løfte den eksplosivt, så er det for tungt. Grinding reps bliver man ikke meget stærkere af.

Det er da heller ikke lige din stil

Variation er godt, og jeg har erfaret at kabeløvelser går særdeles godt i mine biceps. De er blevet markant større på det seneste.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Variation er fint - meget fint endda. Men der er grænser ;)

Og...

Man og man er vidst så meget sagt. Du gør måske ikke - jeg ville aldrig vælge den pågældende øvelse - med mindre der skulle findes en god (træningsmæssig) grund til det.

Ovenståender myntet på JSC' svar.

/Bellini

Edited by Bellini
Link to comment
Share on other sites

jeg ville aldrig vælge den pågældende øvelse - med mindre der skulle findes en god (træningsmæssig) grund til det.

For mig er der en træningsmæssig grund. Nu ved jeg godt at jeg er fortaler for at man ikke skal efterstræbe ømhed, men det er nu en indikator for at musklen har lavet et stykke arbejde. Jeg bliver næsten aldrig øm af frie vægte i biceps. Men kabeløvelser bliver jeg monsterøm af. Og hvad angår den specifikke øvelse, så var min brachials bombet dagen efter jeg kørte den første gang. Generelt er det min opfattelse at de store muskler, såsom ryg, ben og bryst reagerer godt på store basisøvelser, mens skulder og arme reagerer bedre på mere isolerede øvelser. Det er ihvertilfælde min erfaring.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Og i din træning ligger du så med 30kg fra det, i det tungeste du løfter.

Du skal ikke se kg-mæssigt på det. Du skal se procentmæssigt på det. 120 kg er cirka 80 % af min 1RM, og det er RIGELIGT tungt. Massiv russisk forskning viser at man udvikler den største power ved en intensitet mellem 65-85 % af 1RM. Procenterne over 85 % behøver man ikke ramme så tit. Men nu er jeg jo også i starten af en cyklus, og jeg kommer jo længere op om et par uger.

Satser på at prøve noget 4 X 2 - 95kg næste gang. Brænder jeg ud hvis jeg fortsætter sådan? Er det for meget?
Jeg vil mene at du træner ALT for tungt. Der kan ikke være meget hastighed på de vægte. Som Bill Kazmaier engang sagde. Hastigheden er vigtigere en vægten. Hvis du ikke kan løfte den eksplosivt, så er det for tungt. Grinding reps bliver man ikke meget stærkere af.
Det er da heller ikke lige din stil

Variation er godt, og jeg har erfaret at kabeløvelser går særdeles godt i mine biceps. De er blevet markant større på det seneste.

Thomas

Tak for svaret Thomas!

Hvad ville du så foreslå jeg køre i bænk imorgen?

Hvis vi nu går ud fra mit max ligger på 100kg.

Du har ret i der ikke er meget fart på de reps jeg tager i bænk for tiden. Det skal der laves om på! Lige nu er mit mål at få min max et godt stykke over 100kg i bænkpres.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har trænet i 12 år. Hvad med dig?

Min er 28 cm - hvad med din?

Den kanin hev du også op af hatten sidst du reagerede på et af mine spørgsmål. Har du ikke andre? Jeg kan ikke se relevansen - om du så havde trænet som Yoda i 700 år - det gør da ikke øvelsen bedre. Men du tager måske også i mod råd fra Benny Biceps - alene fordi han har trænet i 17 år og du kun i 12 år :blink: ?? For the record; min erfaring strækker sig kun til bette små 6 år - og det er jo så lidt, at det ikke er værd at nævne....

TJ ->

Fint fint! Jeg trækker bare altid på smilebåndet over den øvelse (den blandt andre) - måske fordi den oftest indgår i et fuldt biceps-workout med 4-5 andre øvelser - med op til 20-25 set - og så virker den ærlig talt overflødig.

If it suites U.... :)

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

TJ ->

Fint fint! Jeg trækker bare altid på smilebåndet over den øvelse (den blandt andre) - måske fordi den oftest indgår i et fuldt biceps-workout med 4-5 andre øvelser - med op til 20-25 set - og så virker den ærlig talt overflødig.

If it suites U.... :)

Uanset hvilken øvelse du vælger til biceps, så kan den kun involvere albueleddet, med mindre du cheater den helt vildt op vha. ryg og skuldre. Når det er tilfældet, så er der stort set ingen forskel på om man bruger frivægt, kabel eller maskine. I nogle tilfælde vil kabler eller maskiner være bedre end frivægtsøvelser, da der holdes en mere vedvarende spænding gennem hele løftet. I fx BB curls, sker der ingenting i musklen før den første 1/4 af bevægelsen er fuldført, hvorimod der vil være modtand hele vejen når man bruger kabel.

Jeg har oplevet lidt det samme som TJ med at de store muskelgrupper responderer bedst på frivægtsøvelser, mens det for de mindre musklers er lettere at ramme dem med en kombination af frivægts, kabel & maskinøvelser. At man ofte nærmest taler nedsættende om kabel og maskinøvelser på MOL er lidt for dogmatisk i mine øjne. Hvis ikke det er frivægt er det værdiløst, spild af tid osv. Det er fint nok hvis man tror på det, men korrekt vil jeg ikke påstå det er. Det er da også en smule påfaldende, at der ikke rigtig er nogle på MOL, der har virkelig onde gunz, mens man ofte ser diskopumpere med rimelige gode gunz ift. hvordan resten af deres kroppe ser ud ;)

Link to comment
Share on other sites

Uanset hvilken øvelse du vælger til biceps, så kan den kun involvere albueleddet, med mindre du cheater den helt vildt op vha. ryg og skuldre. Når det er tilfældet, så er der stort set ingen forskel på om man bruger frivægt, kabel eller maskine. I nogle tilfælde vil kabler eller maskiner være bedre end frivægtsøvelser, da der holdes en mere vedvarende spænding gennem hele løftet. I fx BB curls, sker der ingenting i musklen før den første 1/4 af bevægelsen er fuldført, hvorimod der vil være modtand hele vejen når man bruger kabel.

Jeg har oplevet lidt det samme som TJ med at de store muskelgrupper responderer bedst på frivægtsøvelser, mens det for de mindre musklers er lettere at ramme dem med en kombination af frivægts, kabel & maskinøvelser. At man ofte nærmest taler nedsættende om kabel og maskinøvelser på MOL er lidt for dogmatisk i mine øjne. Hvis ikke det er frivægt er det værdiløst, spild af tid osv. Det er fint nok hvis man tror på det, men korrekt vil jeg ikke påstå det er

Helt enig. Og det var derfor heller ikke på noget tidspunkt kablet jeg stillede spørgsmål ved (bruger det selv hellere end frivægte) - men det at man ligger ned under udførelsen.

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

ah ok :)

Faktisk så giver den liggende position et bedre stræk på biceps fra starten og samtidig tager den fuldstændig skulderen ud af bevægelsen. Selv på en bænk, hvor man kan lave spidercurls på, vil man kunne bruge skuldrene mere end når man ligger på ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Faktisk så giver den liggende position et bedre stræk på biceps fra starten
vs. hvis man fx står op og laver cable-curl?
og samtidig tager den fuldstændig skulderen ud af bevægelsen.

Ja forskulderen - tilgengæld trækker de fleste også med trapz når det bliver tungt. Pest eller kolera?!?

Nu kan det komme til at lyde som om, at jeg bare har alt imod denne øvelse - og sådan er det slet ikke. Jeg har stor glæde af den - det er altid til stor moro, når en 60 kgs diskopumper forsøger at ligge sig ned på bækken - ligner en sjov blanding af en halvskrue og limbo-dans. :lol:

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Bellini, nu misforstår du mig, tror jeg. Jeg mener ikke jeg er klogere eller ved mere end folk der har trænet kortere tid end mig, men at jeg kan have nået at trænge endnu mere til variation end dem, rent mentalt.

Link to comment
Share on other sites

Faktisk så giver den liggende position et bedre stræk på biceps fra starten

vs. hvis man fx står op og laver cable-curl?

og samtidig tager den fuldstændig skulderen ud af bevægelsen.
Ja forskulderen - tilgengæld trækker de fleste også med trapz når det bliver tungt. Pest eller kolera?!?

Nu kan det komme til at lyde som om, at jeg bare har alt imod denne øvelse - og sådan er det slet ikke. Jeg har stor glæde af den - det er altid til stor moro, når en 60 kgs diskopumper forsøger at ligge sig ned på bækken - ligner en sjov blanding af en halvskrue og limbo-dans. :lol:

/Bellini

Hvis vi skal sammenligne med en tilsvarende spidercurls på bænk, så bliver skulderen taget mere ud af bevægelsen ved at man ligger ned ;) Der er ingen ide i at sammenligne den med en helt anden øvelse :blink:

Hvordan vil du lige trække vægten med trapz når du liger ned? :unsure: Hvis ikke du selv gider at lave øvelsen, så lad være. Men alt det med at den kun har underholdningsværdi er noget gas ;)

Link to comment
Share on other sites

Bellini, nu misforstår du mig, tror jeg. Jeg mener ikke jeg er klogere eller ved mere end folk der har trænet kortere tid end mig, men at jeg kan have nået at trænge endnu mere til variation end dem, rent mentalt.
Oohhh....ja så misforstod jeg :sneaky: Jeg fik ellers lige tændt op for kedlerne :devil: :)
Hvordan vil du lige trække vægten med trapz når du liger ned?

De fleste (jeg har set) lader modvægten i kablet "rejse dem lidt op" når det bliver tungt - for derefter at accelere vægten ved at "kaste sig ned" og trække med hele den øvre ryg - sådan lidt rows-agtigt.

Men alt det med at den kun har underholdningsværdi er noget gas

Nemlig - det gaz ! :tongue: Selvfølgelig har den sin virkning - jeg kunne bare ikke se benefits ifht. fx alm. stående cable-curl. That's it.

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vil du lige trække vægten med trapz når du liger ned?

De fleste (jeg har set) lader modvægten i kablet "rejse dem lidt op" når det bliver tungt - for derefter at accelere vægten ved at "kaste sig ned" og trække med hele den øvre ryg - sådan lidt rows-agtigt.

Men alt det med at den kun har underholdningsværdi er noget gas
Nemlig - det gaz ! :tongue: Selvfølgelig har den sin virkning - jeg kunne bare ikke se benefits ifht. fx alm. stående cable-curl. That's it.

/Bellini

Med lidt god vilje kan man stilmæssigt voldtage stort set alle øvelser :lol:

Bortset fra det, så er den liggende spidercurl ok, hvis man har skuldre, som gerne overtager slæbet i curls :)

Link to comment
Share on other sites

Min lænd var helt til hundene idag. Det var ikke smerte, men den låste op, så jeg ikke kunne spænde op overhovedet idag på bænken. Men det kørte nu let alligevel. Kunne også køre squat på trods af lænden.

ONSDAG DEN 21/4-2004

Bænkpres

2 sæt x 8 reps med 60 kg

1 sæt x 4 reps med 80 kg

1 sæt x 2 reps med 100 kg

6 sæt x 2 reps med 120 kg

DE - olympisk squat

1 sæt x 5 reps med 50 kg

1 sæt x 5 reps med 80 kg

3 sæt x 3 reps med 110 kg

2 sæt x 2 reps med 120 kg

1 single med 130 kg

Barbell shrugs

3 sæt x 10 reps med 120 kg

Plate raises

3 sæt x 12 reps med 20 kg skive

Dumbell side laterals

1 sæt x 10 reps med 14 kg håndvægte

1 sæt x 10 reps med 16 kg håndvægte

1 sæt x 10 reps med 18 kg håndvægte

Cable rear laterals

1 sæt x 10 reps med 15 kg

1 sæt x 10 reps med 20 kg

1 sæt x 6 reps med 25 kg

10 minutter på kondicyklen (puls 140-160)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share