MaxPower som Girevik - træningsmand med kettlebells


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Næste gang bedes du nummerere dine spørgsmål :dry:

1: Forkert indstilling af kædevandring. Wiggle sælger en dims til dem, der ikke gider finjustere.

2: Igen forkert indstilling. Med den rigtige indstilling skal du bare skifte "i bund".

3: Det går aldrig væk. Se på Giro-transmissionerne. Selv de bedste letter rumpen fra sadlen i ubevogtede øjeblikke!

4: Fidusen ved et racerstyr er netop, at du kan skifte håndposition. På den måde fordeler du belastningen.

5: Du kan købe greb med særlig kort afstand - men de er beregnede på piger i 155 cm-klassen. En stor dreng som dig skal bare strække sig lidt!

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes ikke du skriver om i kører på hjul og hvem der trækker?

Det kan være du gør det samme som mig skifter fra den store klinge forest samtidig med at du er på en af de store klinker bagerest, der hoppet min af nogle gange, Steen fortalte mig i Torsdags, at når man er på den store klinge forest må man ikke bruge de 2 støreste bagerest da kæden kommer til at køre meget skævt, det samme gælder på den lille klinge forest, der må man ikke bruge de 2 minste bagerest.

Jo, den burde skifte, det er bare indstilling der skal til :bigsmile: prøv selv eller får det gjort når cyklen skal efter spænnes.

Man får ondt i røven i starten sådan er det :crazy:

Jeg har samme problem med hånden, ikke rigtig nogle løsning, andet end og skifte greb, jeg bruger slet ikke den nederste del, der er noget i vejen :blink:

Vi ligger som oftest side om side, jeg trak lidt og Candy trak lidt mere især på slutningen er turen.

Jeg er helt med på at kæden ikke må krydse, så på lille klinge kører jeg maks 1-8 bagpå, og på stor klinge fra 3. og op. På stor klinge ligger jeg vel typisk i gear 3-6 bagpå når jeg skifter ned, så det burde ikke give den vilde krydsning, men hvad ved jeg. :laugh:

Hvis ikke jeg får løst bøvlet med gearene nævner jeg det selvfølgelig når den får 1000km service.

Næste gang bedes du nummerere dine spørgsmål :dry:

1: Forkert indstilling af kædevandring. Wiggle sælger en dims til dem, der ikke gider finjustere.

2: Igen forkert indstilling. Med den rigtige indstilling skal du bare skifte "i bund".

3: Det går aldrig væk. Se på Giro-transmissionerne. Selv de bedste letter rumpen fra sadlen i ubevogtede øjeblikke!

4: Fidusen ved et racerstyr er netop, at du kan skifte håndposition. På den måde fordeler du belastningen.

5: Du kan købe greb med særlig kort afstand - men de er beregnede på piger i 155 cm-klassen. En stor dreng som dig skal bare strække sig lidt!

:blush: Jeg undskylder mange gange for min ubetænksomhed. :wink:

1. Jeg læser nogle guides og begiver mig ud at skrue lidt hist og her.

2. Jeg kan ikke "bare" skifte i bund, for grebet kan skifte flere gear ned bagpå (mindst 3).

3. Tjek. Jeg gror noget hård hud på udsatte steder (eller lader være). :laugh:

4. Igen tilvænning lader det til.

5. Jaja, lyder jo meget fint, men det er sgu' da stadig underligt for mig at det er lavet sådan...

Til spg. 1 og 2 har jeg så dette tillægsspørgsmål:

6. Kan det virkelig være rigtigt at den slags ting er justeret forkert på en spritny cykel? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Lige mht. pain in the ass, vil jeg da sige, at gode bukser hjælper meget! Jeg startede med at køre i de bukser, jeg har brugt til spinning længe, men efter at have købt bedre cykel-bukser sidder jeg meget mere behageligt. Jeg skiftede dog også sadel samtidig - har du været opmærksom på, at der er forskellige bredder inden for sadler? Du skal have støtte under sædeknoglerne. Nogle butikker benytter en lille pude, man skal sidde på for at lave et aftryk, så de kan se, hvilken bredde man skal have.

:moon:

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes ikke du skriver om i kører på hjul og hvem der trækker?

Tak for det meget relevante spørgsmål :bigsmile:

En lille "restitutionstur" - sådan da. :cool:

Havde jo skrevet 20-30km i går, men da Christina også skulle med ud måtte der forhandles lidt om distancen. Vi endte på cirka 40. :laugh:

Det startede supergodt...

Først var jeg lidt længe om at blive klar til at komme afsted - mente en "anden" i hvert fald. :tongue:

Så var gearet af en eller anden årsag blevet slået lidt ud af justering som følge af vores hjul-afmontering, så det kæmpede vi lige med at få til at makke ret. Det hjalp at skrue på gearkablets justering nede ved bagskifteren.

Og sidst men ikke mindst så havde jeg i farten glemt at få snublekysen på, fordi jeg blev hunset så meget for at komme afsted. :4whip::laugh:

Ja, det er godt med kompromiser :tongue:

Og udover cyklingen træningen og teknik delen, mener jeg altså også at du bør fokusere lidt på din hurtighed - mht. at komme ud af døren.

Seriøst drengen er længere tid om det end en teenagepige der skal til hendes første bal :gal:

Link to comment
Share on other sites

Tak. :superman:

Tjek - skal gøre midt ypperste (og det går udmærket :bigsmile: ).

Jo tak, men det var altså "kun" 60. :wink:

Du skrev nu selv 80.

Bare som reference, så er det længste jeg nogensinde har kørt i løbet af én dag ca 60km (Nærum - Amager Strand tur-retur), og det blev så til små 80 i dag.
Og så er den fine låge også blevet vejet.

8,7kg inkl de ting der sidder fast, dvs eksl. taske, pumpe og dunke.

Candys vejede også præcis 8,7.

Min "nye" cykel vejer 6,5 kg uden pedaler(jeg bliver nok nød til at købe den på tirsdag) tror jeg spøger om jeg kan få udbetalt 150 timers overarbejde + 5 SF, så burde der være råd.

Link to comment
Share on other sites

Du skrev nu selv 80.

Turen var 60, som der også står. Jeg sammenlignede bare med at det længste jeg nogensinde havde kørt tidligere på én dag (læs: af flere omgange på dagen) var ca 60, og at totalen for den dag løb op i ca 80km med turen, transport til/fra arbejde og turen til Heino.

Så sku' det vist være på plads. :laugh:

Min "nye" cykel vejer 6,5 kg uden pedaler(jeg bliver nok nød til at købe den på tirsdag) tror jeg spøger om jeg kan få udbetalt 150 timers overarbejde + 5 SF, så burde der være råd.

Til den pris bør der da også være carbon eller det der er værre over hele linjen, og så er det klart der er et par kg at spare ift min bette låge. :laugh:

Håber dog ikke du køber den for vægten. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nu skal det ikke lyde som tuderi, men jeg vil nu alligevel liste de småproblemer jeg har haft, for det kan jo være der er gode løsninger på dem som jeg bare lige har overset. :innocent:

  • Det sker en håndfuld gange at jeg taber kæden foran ved skift fra stor til lille klinge - muligvis hvis jeg kommer til at lave et halvt klik ned og derefter et helt (hvis det giver mening). Burde den overhovedet kunne det? Jeg er blevet nogenlunde til at fange kæden ved at skifte op igen.

Lidt mere styrketræning for dine ben, så du ikke behøver at skifte til lille klinge så ofte. :tongue:

Nu skal det ikke lyde som tuderi, men jeg vil nu alligevel liste de småproblemer jeg har haft, for det kan jo være der er gode løsninger på dem som jeg bare lige har overset. :innocent:

  • Jeg bliver øm i bagen. :laugh: Et spørgsmål om tilvænning eller er mine bukser måske ikke gode nok?

Måske kun et spørgsmål om tilvænning men et par gode cykelbukser og en sadel der passer til din bagdel vil ikke skade. Foretrækker selv en forholdsvis hård (og fjedrende) sadel som Selle Italia SLR, som jeg også bruger til spinning udenfor racersæsonen. Får mere ondt bagi ved at køre på en studie-sadel i en time end på SLR'en i 10-15 timer.

Du kan også indøve noget sadelteknik. En god sadel har (efter min mening) 3 siddepositioner som (kan) bruges alt efter terræn. Rykker selv en anelse tilbage når der (siddende) køres opad og lidt frem når jeg skal køre lidt tempokørsel.

Som nævnt tidligere kan det også være en god ide at lette røven (fra sadlen) engang imellem.

Til den pris bør der da også være carbon eller det der er værre over hele linjen, og så er det klart der er et par kg at spare ift min bette låge. :laugh:

Håber dog ikke du køber den for vægten. :wink:

Vil nu også gerne have en ny og lettere cykel, men beholder den 8 år gamle Pinarello et års tid endnu. Vægten sagde 82,7 kg med cykel og 74,0 uden cykel, dvs. cyklen vejer det samme som din - 8,7 kg.

6,5 kg er ikke meget for en cykel, men uden den helt store betydning, hvis vi skulle lave en lille konkurrence om, hvem der kommer først op af Munkebjerg eller hurtigst rundt på Tyren :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Ville anbefale at du giver din :moon: tid til at vænne sig til belastningen først inden du overvejer at skifte sadel og den slags.. jeg var også absurd øm i starten :smile:

Men hvis det skulle ende ud i sadel-skift, så har jeg selv været meget glad for Fizik Arione. Det er den længste sadel på markedet, så der er god mulighed for at skifte position og så skulle den ifølge producenten tilpasse sig bagdelen over tid pga. dens Wing Flex.. men synes egentlig ikke lige jeg har bemærket de store ændringer over tid. Nu er det selvfølgelig svært at anbefale en sadel, da folks anatomi og preferencer er forskellige.. men den er da værd at prøve hvis problemet fortsætter.

Link to comment
Share on other sites

Til spg. 1 og 2 har jeg så dette tillægsspørgsmål:

6. Kan det virkelig være rigtigt at den slags ting er justeret forkert på en spritny cykel? :unsure:

Helt ærligt tror jeg, at det er mere almindeligt end det modsatte! Hvis vi regner konens cykler med, har jeg vel købt 7 cykler med udvendige gear gennem tiderne, og jeg mener ikke, at jeg har været ude for, at justeringen var 100 % i orden fra forretningen.

Værste eksempel er dog dengang, at jeg skulle køre en nyindkøbt cykel hjem fra forhandleren - og den ene pedal faldt af, første gang jeg trådte helt igennem. Et hurtigt eftersyn viste, at den anden pedal også kun var skruet ca. 1 mm ind i pedalarmen. Det er sjusk af den farlige slags.

Jeg vil i øvrigt tilslutte mig anbefalingerne af fi'zi:k sadlerne. Jeg har eksperimenteret en del, men har nu holdt fast i min model Pavé i adskillige år.

Link to comment
Share on other sites

Sikke det vælter ind med kommentarer. Top nice. :w00t:

Vil lige svare overordnet.

Mht gearene, så skruer jeg lidt på sagerne og ser om det ikke hjælper. Klart det største irritationsmoment er at den smider kæden foran. Det skete et par gange i dag, hvor det hellere ikke lykkedes mig at redde den. Har en stærk mistanke om at det har stor betydning hvilket gear jeg er i bagpå. Jo lavere gear bagpå når jeg skifter ned jo større SS. for kædetab. :laugh: Men det må dog kunne løses ved at dreje lidt på en skrue. Småproblemerne bagpå er nok lidt mere tricky, for der er da styr på enderne i hvert fald.

Mht. popo'en, så giver jeg den lidt tid til tilvænning, men ellers kunne buksekøb sagtens blive første "forsøg på løsning". Problemet med at forsøge at skifte sadlen er jo lidt af jeg ikke ved hvad jeg skal gå efter. Og jeg letter skam også bagdelen af og til. :laugh:

Dagens cykling

50km hyggerul med TinaPigen med to relativt lange pitstop, hvilket dog stort set var planlagt. :blush:

Fantastisk vejr og selskab. :bigsmile:

Venstre skulder fik muligvis en lille bitte smule for meget sol. :innocent:

Stats

Rute:

Frb -> Hvidovre -> Ad mange mindre stier langs vandet sydvestpå til Mosede Strand (efter Greve).

På det sidste stykke af hjemturen svigtede min hukommelse mig, og jeg ikke fik drejet op ad vigerslevvej men ræsede ind og rundede Toftegårs plads. Så lykkedes det også lige at ramme de 50km. :superman:

En cirka-rute her (ud-turen):

http://www.bikelog.dk/loadrute.php?id=1510

Dato: 25-05-2008

Tid: 2:22:30

Distance: 50,0km

Snit: 21,0km/t

Maxhastighed: 43,9km/t

Højdemeter: 56 meter (lige til at overskue :laugh: )

Link to comment
Share on other sites

Dagens cykling

50km hyggerul med TinaPigen med to relativt lange pitstop, hvilket dog stort set var planlagt. :blush:

Fantastisk vejr og selskab. :bigsmile:

Venstre skulder fik muligvis en lille bitte smule for meget sol. :innocent:

Hehe, lyder til godt følgeskab.

Jeg har også fået sol i dag, hvilket har givet streger på højre arm og ben... ser sku kønt ud :bigsmile: Og det holder jo slet ikke med benene, lårene får jo meget mere sol end underbenet + at bagsiden ikke får så meget sol. Hvad skal det dog ikke ende med... :laugh:

Rute:

Frb -> Hvidovre -> Ad mange mindre stier langs vandet sydvestpå til Mosede Strand (efter Greve).

På det sidste stykke af hjemturen svigtede min hukommelse mig, og jeg ikke fik drejet op ad vigerslevvej men ræsede ind og rundede Toftegårs plads. Så lykkedes det også lige at ramme de 50km. :superman:

Højdemeter: 56 meter (lige til at overskue :laugh: )

Hehe, ja man skal selv holde øje, når man ikke har en førerpige med :wink:

Og ja - lyder meget overskueligt med højdemeterne :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, lyder til godt følgeskab.

Jeg har også fået sol i dag, hvilket har givet streger på højre arm og ben... ser sku kønt ud :bigsmile: Og det holder jo slet ikke med benene, lårene får jo meget mere sol end underbenet + at bagsiden ikke får så meget sol. Hvad skal det dog ikke ende med... :laugh:

Hehe, ja man skal selv holde øje, når man ikke har en førerpige med :wink:

Og ja - lyder meget overskueligt med højdemeterne :tongue:

bobbyjulich.jpg eller måske 9971.14955.f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også fået sol i dag, hvilket har givet streger på højre arm og ben... ser sku kønt ud Og det holder jo slet ikke med benene, lårene får jo meget mere sol end underbenet + at bagsiden ikke får så meget sol. Hvad skal det dog ikke ende med...

Lirestriber.

Shit, de er afpillede :blink: måske man ikke skulle droppe motionscenteret helt alligevel.

Link to comment
Share on other sites

Lirestriber.

Shit, de er afpillede :blink: måske man ikke skulle droppe motionscenteret helt alligevel.

Ja, der er godt nok ikke meget muskel på overkroppen, kan huske på et tidspunkt i TDF hvor der var 2 rytter det kom op at slås mens de var på cyklel, de kunne ikke endgang slå hinannen ud af kurs :laugh:

Link to comment
Share on other sites

angående grebsafstand når du sidder nede i bukkene.

Vurderet ud fra billedet.

Dine grep er .. skal vi kalde det komfort monteret. Dvs de sidder forholdsvist højt oppe på styret så du får de skrå greb at støtte dig på når du holder ovenpå grebene. Dette er de fleste motionisters mest benyttede greb på styret. Flyttes de længere nedad styret vil grebet pga styrets form komme tættere på hvor du holder når du er nede i bukkene, men til gengæld ikke være så komfortable når du sidder op da de nu er mere vandrette. Hvad man foretrækker hænger sammen med ens stilling på cyklen og her må du selv vurdere. Du skal forvente at det koster nye styrbånd at flytte dem da de så vidt jeg kan se skal flyttes næsten 3-5 cm nedad før de kommer ud over bukket.

tillykke med cyklen!

Fandt lige et par gode balance øvelser du kan gå igang med. Burde være en smal sag for en yoga udøver ...

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

MTBforever -> Tak for din kommentar. :smile:

Lyder ganske rimeligt med grebspositionen, og jeg kan sagtens se det er nødt til at være et kompromis mht deres placering.

De balanceøvelser, dér. Det første jeg tænker er at det er satme sejt at kunne. :w00t:

Det næste jeg tænker er så at det må dælme have gjort ondt at lære. :tongue:

Og så tror jeg ikke rigtig yoga vil være til så meget hjælp at det gør noget. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ashtanga Yoga

Billeder af ashtanga-serien

30 minutters praksis @ home v. Darby

Hep hey - yoga :4jumpy:

Lagde let ud med yin yoga som opvarmning.

Godt 30 min var hvad der kunne afsættes, men det var bestemt godt givet ud.

Darby kører et program igennem med 3 solhilsner af hver, en håndfuld stående stillinger og afsluttende en håndfuld siddende. Ganske god følelse og det var lige før jeg faktisk var let i gennemspringningerne. :superman:

Link to comment
Share on other sites

Det er sku sørgeligt at se hvad denne log har udviklet sig til. Den har altid været fesen, men det her er nye standarder. Der er kun én udvej.........................................................................

Edited by Fru Erik
Link to comment
Share on other sites

Det er sku sørgeligt at se hvad denne log har udviklet sig til. Den har altid været fesen, men det her er nye standarder. Der er kun én udvej.........................................................................

Fesen to the MAX :devil: og jeg prøver altid at sætte standarderne højt. :bigsmile:

Jeg træner hvad jeg synes er sjovt og fedt på den ene eller anden led, og efterhånden har jeg måske også lært at lytte til kroppen (og andre kloge hoveder der har kigget på den) og respektere de naturlige grænser den nu engang har. :innocent:

Og nu kender jeg dig jo så heldigvis, så jeg kan tage passende forhold mht indholdet af dine indlæg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fesen to the MAX :devil: og jeg prøver altid at sætte standarderne højt. :bigsmile:

Jeg træner hvad jeg synes er sjovt og fedt på den ene eller anden led, og efterhånden har jeg måske også lært at lytte til kroppen (og andre kloge hoveder der har kigget på den) og respektere de naturlige grænser den nu engang har. :innocent:

Og nu kender jeg dig jo så heldigvis, så jeg kan tage passende forhold mht indholdet af dine indlæg. :wink:

Så du vælger galgen....

Link to comment
Share on other sites

Ashtanga Yoga

Billeder af ashtanga-serien

Guidet II @ yogamudra

Yogaen blev overhalet indenom i sidste uge, men nu er jeg på banen igen. :superman:

Peter bød på en bevidst langsom tælling i dag, og selvom det kan lyde underligt, så bliver det hårdere!

Det åd en del af overskudet jeg havde i går på gennemspringningerne, men så galt var det nu heller ikke i dag.

Link to comment
Share on other sites

Cykling :w00t:

Ud i det blå på den tohjulede. :superman:

Vi blev en lille flok på fem til Arne og Bagmandens lille udflugt op til Tyren. Mødtes ved Mosehuset og trillede ellers bare deropaf. Superhyggeligt og vi fik da snakket en del. :bigsmile:

Der blev nævnt lidt løst at vi skulle rundt på Tyren to gange, og første tur var selvfølgelig en prøverunde, for at man lige havde set hvor man sku' dreje og havde en idé om hvad der ventede af pukler. Det blev i mit hovedet til 1 prøverunde og 1 med gaspedalen i bund. :innocent: Vi kørte jagtstart med ca 1 min imellem os.

Da jeg kommer rundt og i mål undrer jeg mig godt nok over at de andre ikke er der, men de triller vel af tænker jeg, så efter en mindre vejrtrækningspause gør jeg det samme. Ser så Arne komme fræsende med en meget alvorligt udtryk i ansigtet og tænker det var godt nok en voldsom afrulning. :laugh: Nå, fuck it, et par brikker falder på plads - de andre kører sku nok 2 runder, og jeg vil være for længe om det hvis jeg kører runde 2 nu. Så jeg nøjes med at rulle første fjerdedel og retur efter at have stenet lidt og gumlet müslibar.

Nå... selve turen/tyren :devil:

11,6km (siger Kim) rundstrækning og 124 højdemeter hovedsageligt på 4 større stigninger. Bikelog siger ca 11,54km rundt, men hvem tæller? :laugh: Det er tiden der er vigtig. :wink:

Jeg blev sendt afsted som nr 4 med Kim til sidst, og jeg regnede med han gav mig ca et minut. Første stykke er rimelig lige, men jeg ville jo ikke lægge alt for hårdt ud, så jeg lå vel på 33-36km/t. Kim fløj forbi efter jeg havde været ude i 4 minutter. :mad: Så kommer første pukkel, der dog er rimelig flink fordi man får godt tilløb ned af bakke - kein problem. Mere cruise og jeg synes egentlig jeg holder den godt oppe i trediverne. Pukkel 2 - tyrens ryg - den bed lidt fra sig, men jeg kom ok op i tempo igen. Vejrtrækningen er ved at være oppe i det røde felt. Her omme på baglangsiden bliver vinden en væsentlig faktor og kombineret med den lange seje tredje stigning har jeg nu en del sværere ved at holde bikespeed!!! Resten er bare med fuld hammer. :devil:

Tyren

Min tid: 20:30

Snit: 34km/t (på 11,6km)

Det er godkendt i min bog, og der var slet ikke så langt op til Tanjas tid. :tongue:

Så var der bare tilbage at trille hjem igen. Jeg fik en enkelt mulighed for at sætte Kim G på en stigning, og den tog jeg naturligvis - det er jo tvivlsomt om jeg får chancen igen. :laugh:

Stats

Rute:

Frederiksberg -> til Tyren ad Hillerødmotorvejen -> 2x tyren -> hjem samme vej

Dato: 28-05-2008

Tid: 3:09:51 (alt inkl)

Distance: 77,3km PR

Snit: 24,4km/t

Maxhastighed: 54,3km/t

Højdekort for Tyren:

post-1845-1212005870_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share