anyone's log


AndersL
 Share

Recommended Posts

LOOOL det var sq godt nok tidligt at ryge i :lol: Var det pga diæten eller skaden?

Det var pga skaden!!! Normalt er jeg en sand Zen master til at kontrollere mig selv - på diæt, men når jeg er syg eller har ondt nogen steder, bliver jeg transmogriffet ind til en ynkelig mandsling… :lol:

klausjay & sortis ->

Mange tak, regner med cardio + lidt iso ben stads torsdag morgen og dynamisk bænk fredag.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tillykke med knækket i lænden.

jeg har selv haft det samme en del gange. Det gør næsten mere ondt psykisk end fysisk!

Der er et par ting der kan sætte lidt fart i bedringen:

1. Hyperextensions

2. Hyperextensions omvendt, hvor man ligger med overkroppen i stativet og benene ud over. Så laver man benløft. Det er som om at den rammer lidt længere nede i lænden end normal hyperextension.

Der skal laves mange reps, så musklerne i lænden bliver godt "pumpede". Det er som om det kan støtte lidt.

3. Træn smidighed for lænd/ryg/mave.

4. Undgå for fremtiden at løfte med krum lænd, uanset hvor lidt det drejer sig om.

5. En læge kan udskrive et smertestillende middel der hedder diclon eller voltaren. Det minder lidt om ibumetin, men er ikke så hårdt for maven, men specielt velegnet til ryggen. Man behøver ikke at tage særlig meget af det og det er ikke narko. Det kan hjælpe en til at komme til at bevæge sig normalt igen, så man ikke går rundt med en skæv holdning i ryggen for længe.

6. Undgå at sidde ned i længere tid af gangen. Det er noget shit for ryggen.

7. Få konen/kæresten til at massere lænden forsigtigt. Også gluteus medium, nu hun er i gang. Noget af smerten og stivheden kan komme herfra, selvom det måske ikke lige føles sådan.

8. Varmedunk. Kan sætte lidt ekstra gang i blodomløbet.

Og så kan man læse artiklen om 2x-boosting igennem et par gange i mellemtiden. Så er det måske knap så irriterende at tænke på at man er blevet afbrudt midt i et forløb.

God bedring!

Jeg ved fra mig selv at det er pisse irriterende for at sige det ligeud.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak mvp! :D

Men jeg er allerede næsten på dupperne igen, ingen tung træning før næste uge dog.

Jeg starter dagen imorgen med lidt ISO ben træning, extensions/hamcurls og cardio og slutter af med dynamsik bænkpres imorgen aften! Glæder mig allerede!

Link to comment
Share on other sites

WSB DE Bænkpres | 17 Januar 2003

Start : 16.30 | Slut: 18.20

DE Bænkpres

60 x 10 x 2 Opvarmning

85 x 3 x 3 70%

90 x 2 x 3 75%

95 x 1 x 3 80%

72,5 x 5 x 2 60%

Det kørte nice idag! Selvom det er lang tid siden jeg har haft go i patværket, var alt superekplosivt. Det første sæt følts tungt, men min makker mindede mig om at støde imod med benene og da det kom på plads kørte alt smurt. Det var meget rart at slutte supereksplosivt med de lave satser.

Incline Bænkpres

70 x 5 x 2

Kørte 2 sæt og fandt ud af at 13 sæt presseøvelser var RIGELIGT!!! :lol:

Upright Row

17,5 x 10 x 1

37,5 x 5 x 4

Startede meget stille ud med denne berygtede "skulderknuser", men jeg kun INTET knas mærke, kan snildt sætte den op til næste gang.

High Row

50 x 5 x 1

60 x 5 x 4

Kørte godt og let, havde dog lidt grebsproblemer til sidst, det er nogen skodgreb der sidder på den maskine. <_<

DB Spider Curl

15 x 5 x 1

16 x 5 x 2

Lav vægt, men GOD øvelse! Jeg har allerede lidt DOMS i mine biceps og det er meget sjældent det sker.

Rope Pulldown

25 x 10 x 1

35 x 5 x 4

Min triceps var noget slatten i det, IGEN idag… Hmm… Det er ved at blive en vane.

Db Rotation

5 x 10 x 1

6 x 10 x 4

YIIIHAAA! Kunne stige til 6kg. :w00t:

Standing Calf Raise

50 x 15 x 5

Tortur, men det giver et godt payoff… Glæder mig til at få større lægge igen.

Opsumering

Herlig træning! Den bar dog præg af at det var lang tid siden sidt, kørte død efter en time og resten foregik storsvedende og laaaangsooomt.

Elsker dynamisk bænkpres, og ikke mindst mine patter elsker det! B)

Jeg prøvede at køre dips, men DET ville min skulder IKKE finde sig i! Øv… :unsure:

Derudover var det også "Return of the giants" idag, der var nogen kæmpebrød nede og træne, jeg var ellers begyndt at tro de var udryddet i HardDrug Studio, men nææh nej og de to gutter her satte virkelig streg under HARDDRUG Studio… Hehe… B)

Edited by anyone
Link to comment
Share on other sites

CKD Diæt update | Lørdag d. 18 Januar

Højre pat: 14mm -4mm

Mave (2cm til venstre for navlen): 18mm -4mm

Venstre Lår: 20mm -0 mm

BF%: (Jackson & Pollock): 14,7% -2,2%

Vægt: 96,7kg -6,2kg

LBM: 82,5kg -3 kg

Fedt: 14,2kg -3,2 kg

Det går aaalt for hurtigt det her!!! Mine kalorier ligger ellers højere end tidligere på diæter - ca. 2635kcal i gennemsnit - men jeg taber mig uanset alt for hurtigt. På den anden side er det meget rimeligt, jeg har tabt 3kg LBM fra udgangspunktet og imorgen tidlig når jeg har carbet op, vejer jeg ca. 2kg mere, dvs 1 kg LBM tabt og eftersom jeg kommer lige fra en kreatin kur synes jeg det er ganske glimrende. 9kg fedt endnu.

Link to comment
Share on other sites

Tjuhejsa der er knald på..

Ja det ikke så godt. <_<

Du kan evt. prøve at øge kalorierne en smule, og smide en halv time cardio oven i hatten på ikke træningsdage.
Det lyder som en rigtig god idé.
Hvor lang tid er der tilbage af diæten?

9 kg fedt! :D

Ca. 1 uge CKD, 1 uge Status Quo, 3 uger CKD, 1 uge Status Quo og 3 uger af min helt egne Hi/Low diæt… HVIS det ikke er nok til at jeg når de ønskede dimensioner, ja så meg jeg jo fortsætte, men jeg tror det passer nogenlunde.

Link to comment
Share on other sites

WSB DE Bænkpres | 19 Januar 2003

Start : 13.50 | Slut: 15.35

DE Bænkpres

60 x 10 x 2 Opvarmning

85 x 3 x 3 70%

90 x 2 x 3 75%

95 x 1 x 3 80%

72,5 x 5 x 2 60%

Kunne godt mærke at jeg også havde trænet det samme i fredags. Jeg fik do get lille lækkert pump ud af det, og det er jo altid rart! :)

BB Row

60 x 10 x 1

70 x 5 x 1

75 x 5 x 1

80 x 5 x 1

85 x 5 x 1

Lang tid siden jeg har trænet denne herlige øvelse, og nu husker jeg hvorfor den er en af mine favoritter!!! Sidste sæt var tungt, men min makker havde øget og så måtte jeg følge med. (Jeg prøvede først at bruge min stakkels ryg som undskyldning for ikke at øge, men blev ramt af min egen forfængelighed.)

Upright Row

27,5 x 10 x 1

37,5 x 5 x 1

42,5 x 5 x 2

42,5 x 6 x 1

Dejlig skulderøvelse, kom til at lave 6 reps på sidste sæt, men det gør nok ikke noget.

Lying DB Tricep Extension

10 x 10 x 1

15 x 5 x 4

Første gang jeg prøver denne øvelse og den er allerede en favorit!!! Man kan få en virkelig lang ROM og det kan jeg li'.

DB Spider Curl

16 x 5 x 4

Denne her kan jeg også godt li'! Kørte perfekt!

Db Rotation

6 x 10 x 3

Bare derudaf… Skippede et par sæt pga tidspres.

Opsumering

Genial træning! Jeg vil ligefrem kalde den OPTIMAL!!! Har endelig fundet den rigtige balance med hjælpeøvelserne. Kunne dog godt mærke at liiidt længere restitution vil være at foretrække, mine pecs var meget ømme da jeg startede.

Link to comment
Share on other sites

WSB ME Dødløft/Squat | 20 Januar 2003

Start : 16.50 | Slut: 18.20 | Fantomtid! :D

ME øvelse : Sumo Dødløft

90 x 10 x 2 Opv.

120 x 3 PR

130 x 3 PR

145 x 3 PR

155 x 1 PR

165 x 1 MISS

160 x 1 MISS

Det gik ikke så godt… Jeg regnede med at min Sumo max nok lå liiige omkring min alm. max, så jeg stillede efter 200kg… Men det var den ikke, godnat og sov godt. :D

Den eneste måde jeg kan redde æren på er ved at skrive PR ud for alle forsøg der blev gennemført, det var trods alt første gang. Derudover kunne jeg mærke at min lænd pev lidt, ikke nok til at jeg normalt ville bruge det som undskyldning, men idag skal den bruges! ;)

Alm. Dødløft

170 x 1 x 1

Blev nødt til liiige at lave et alm. dødløft for at styrke min selvtillid! Løftet var let, dog ikke eksplosivt, men det havde jeg heller ikke forventet, var temmelig bustet.

20 Rep Breathing Squat

100 x 8 x 1

80 x 10 x 1

Det gik slet ikke! Jeg kan slet ikke finde min teknik efter vi har vendt ryggen til spejlet. PLUS at her brokkede min lænd sig faktisk rigtig meget! ØV! Havde ellers lige glædet mig til at prøve denne berygtede øvelse. Another day…

DB Shrugs

46 x 12 x 4

Så er der ikke tungere håndvægte! Må enten hænge skiver i stropperne eller skifte øvelse.

Hyper Extension

20 x 10 x 3

Min lænd var BAAARE bustet… De 2 sidste sæt var hårde at gennemføre.

Cable Crunch

60 x 12 x 3

Den var rigtig god! Fik dog en kæmpemave bagefter, men det høre med! :w00t:

Opsumering

Jeg har jo såd'n set skrevet det meste… Min lænd var ikke optimal, men jeg synes i det hele taget ikke at mit benarbejde har fungeret specielt godt på denne første omgang WSB, men det har immervæk også været ustabilt fra min side af!

Tilgengæld var kombinationen af hjælpeøvelser glimrende, ville dog gerne ha' kørt goodmornings, men min lænd var ikke til det.

Link to comment
Share on other sites

Hej Anyone

Jeg kan se at du startede din første HST runde med at 12-8-(kan ikke lige huske den sidste), men anden runde var 15-10-5-5/neg.

Jeg kan huske, at du skrev noget om, at dette var på grund at vægten nemt kom til at overlappe, når man skifter fra den ene minicyklus til den anden.

Nu hvor du har prøvet begge ting, hvad vil du så anbefale? Jeg læste Morten Z og TJ skrive noget om at hypertofi responset blev bedre med færre reps (konsensus omkring at 15 reps måske var lidt i overkanten). Derudover har enkelte skrevet noget om at Byan H selv skriver at 15 repdelen mere er for at træne en op til de tunge vægte...

Men hvad vil du anbefale? Du har jo prøvet begge dele.

:)

Link to comment
Share on other sites

Min første omgang var den bedste, MEN grunden til det er IKKE pga en reprange der hedder 12-8-5, men derimod at jeg beregnede progression ud fra min 8RM. Det centrale er slet ikke antallet af reps, men progressionen! Mit råd må til enhver tid være: Start med at finde din 5RM og regn en progression ud og smæk reprange på bagefter, eller bedre endnu, DROP at følge en reprange, lav som mange du kan uden at gå til failure om det er 12 eller 18 er ligemeget, bare du har arbejdet muklen og sætte vægten op næste gang.

For at lave en løbende progression risikere du på nogen øvelser - f.eks. flyes eller laterals - at starte ud med 1kg og det er der ikke nogen grund til. Derfor kan du evt. gentage den vægt du bruger fredag, mandag, det kan man sagtens gøre uden at ødelægge sine resultater.

Det er rigtigt at de høje reps ikke har det vilde hypertrofi respons, men derimod er de med til at øge glucose lagringen i musklerne og dermed får musklerne et mere fyldigt look. Plus at det "pump" man får på 15reps nogen gange kan blive så vildt at man er ved at tude, jeg var ihvertfald!!!

Bottomline:

Lav en progression ud fra din 5RM

Kør endelig høje reps, du skal nok få hypertrofi respons for alle pengene i sidste ende

Spis nok, ellers kan du ikke regne med at få noget ud af det.

mvh

anyone

Link to comment
Share on other sites

ok bare så jeg har forstået rigtigt... ;)

Jeg tester min 5RMlad os sige den er 100 kg. Hvis man skal gå 8 ugers træning tilbage giver det 24 træningspas, hvor vægten kan stige i, eller alternativt halvdelen dvs. 12 gange. Hvis vi antager, at jeg kan stige 2 kg hver anden gang, så starter jeg dag1 med 12*2 = 24 dvs. 100kg-24=startvægt på 76 kg. Her må jeg selv bestemme hvilken reprange jeg vil køre... f.eks. 12 eller 15. Når det er kørt i to uger, dvs 6 træningspas og tre stigninger i vægten 3*2 = 6kg (nu kører matematikken :lol: ) starter jeg anden cyklus med 6+76=82 kg og f.eks. med en rep på 10 eller 8 osv. indtil jeg rammer min 5 RM i 8 uge? (jeg har dog ikke her taget højde for negative reps i de to sidste uger, men det kan jo nemt regnes ind med en 6 ugers plan i stedet) nevermind er det sådan du mener?

/Sokr@tez

Link to comment
Share on other sites

Tillader mig lige at svare for Anyone :)

Reprangen i HST er sat til 15-10-5-5neg for at menigmand kan forstå principperne. I det originale udkast Haycock først præsenterede på thinkmuscle, blev der brugt en reprange på 15-12-10-8-6... det vigtigeste ved fastlæggelsen er som Anders pointerer - muligheden for progression.

Start på den mindst mulige vægt for hypertrofi. Vægten vil være afhængig af bla. deconditionering (derfor: spring den IKKE over). Lav en progression på 5-10% gennem træningsforløbet, men størst progression på de store muskelgrupper. Evt. kan du starte med en progression på 10% og efterhånden som vægten bliver tungere og tungere, skifte til en progression på 5%.

Hypertrofimæssigt er større progressioner ALTID bedre. Træningsstimulien fra en repeated bout effort (rbe) er mindre end ved en forøgning i den mekaniske vægt (hvis du omvendt vil træne for styrke, vil der være mere at hente i mindre progressioner).

Link to comment
Share on other sites

Jeg tester min 5RMlad os sige den er 100 kg. Hvis man skal gå 8 ugers træning tilbage giver det 24 træningspas, hvor vægten kan stige i, eller alternativt halvdelen dvs. 12 gange. Hvis vi antager, at jeg kan stige 2 kg hver anden gang, så starter jeg dag1 med 12*2 = 24 dvs. 100kg-24=startvægt på 76 kg. Her må jeg selv bestemme hvilken reprange jeg vil køre... f.eks. 12 eller 15. Når det er kørt i to uger, dvs 6 træningspas og tre stigninger i vægten 3*2 = 6kg (nu kører matematikken) starter jeg anden cyklus med 6+76=82 kg og f.eks. med en rep på 10 eller 8 osv. indtil jeg rammer min 5 RM i 8 uge? (jeg har dog ikke her taget højde for negative reps i de to sidste uger, men det kan jo nemt regnes ind med en 6 ugers plan i stedet) nevermind er det sådan du mener?

Du skal stige HVER gang og 2kg er ikke nok, Cilius skriver 5-10% progression af den vægt du havde sidste gang. Altså ikke 5% af 100kg hver gang for så er der kun til 20 gange.

Jeg har lavet et Excel ark som lige præcis har procent progression, som gentager fredags vægten mandag på meget lette øvelser og også regner den negative vægt ud, hvis du skriver eller sender din mail adresse på PM kan jeg sende det til dig?!

Link to comment
Share on other sites

WSB ME Bænkpres | 23 Januar 2003

Start : 16.30 | Slut: 18.20

ME : Reverse Grip Bænkpres

50 x 10 x 1 | alm. greb opv.

50 x 10 x 1 | reverse grip opv.

70 x 3

80 x 3

90 x 3

95 x 1

100 x 1

105 x 1

107,5 x 1 | T&G

110 x 1 PR | T&G

Lidt speciel øvelse har kun lavet den med close grip før. Skulderen bliver godt nok ramt hårdt og min venstre skulder brokkede sig også en lille smulle under opvarmingen. De 2 tunge løft blev med touch 'n' go, med reverse grip dør min styrke fuldstændig i bunden så allerede på den eccentriske fase kunne jeg mærke at jeg skulle hurtigt fra start i bunden, ingen bounce dog. Det mest imponerende var min træningsmakker - som efter han er blevet single træner med hidtil uset fightervilje - han slog sin alm. bænkpres med 2,5kg!!!

DB Press

26 x 10 x 1

34 x 5 x 1

38 x 5 x 3

Min styrke er langsomt, men sikkert på vej tilbage i presseøvelser. Alle sæt var lette, men på den sidste rep i sidste sæt kom jeg for langt ud med min venstre arm og det gav en VIRKELIG grim smerte i skulderen. Håber ikke jeg har fået spoelret det hele. :(

BB Row

60 x 10 x 1

80 x 5 x 4

Alle sæt var lette og vi lavede tilmed ultraslow eccentrisk udførsel på de sidste 2 sæt, 85kg næste gang.

Upright Row

35 x 10 x 1

45 x 5 x 4

Hmm… Fik fat i den forkerte Curl bar idag. Man holder lidt bredere og grebet er glat. Vægten idag føltes MEGET tungere end sidst, så den stang bliver ikke brugt igen.

Lying DB Tricep Extension

12 x 10 x 1

16 x 5 x 4

Jeg skulle nok ha' holdt mig til 15kg på denne her, den sidste rep på de 2 sidste sæt blev "wooglie-wooglie-style". ;)

DB Spider Curl

10 x 10 x 1

16 x 6 x 1

16 x 5 x 2

I ren kådhed lavede jeg uden problemer 6 reps på første sæt, men på de næste 2 sæt gik jeg død liiige midt i 5 rep - mærkeligt.

Db Rotation

6 x (8)10 x 1

6 x 8 x 1

5 x 10 x 1

5 x 8 x 1

Min skulder var FULDSTÆNDIG bustet idag!!! Jeg blev nødt til at sætte vægten ned og selv der kunne jeg dårligt lave dem.

Opsumering

Det var såmænd en glimrende træningsdag, men jeg HÅBER at jeg ikke har bustet min skulder igen på den DB Press… <_<

Det ved jeg i løbet af næste uge.

Jeg smutter på skiferie fredag morgen, min første mission når vi når stedet er at finde et træningscenter så jeg kan lave lidt let eksplosiv træning. Hvis jeg også kan finde en computer med net vil jeg også opdatere her. Ellers; på gensyn om 11 dage! :D

Link to comment
Share on other sites

Hej anyone

Kunne du ikke bare poste det excel-ark du har lavet i din log?

Måske var der også andre som kunne få glæde af det - eller bare ikke gider at lave det selv :D

Tjoh… Nu du siger det! :)

Jeg vedhæfter en HST/Hatfield hybrid som jeg går og pusler lidt med, den skulle være lige til at gå til og rette lidt i, men da den faktisk kun er lavet til mig selv garantere jeg ikke for brugeroplevelsen for andre! B)

Det er nok en god ide at holde sig fra de øvelser, som giver problemer med skuldrene.

Reverse BP er kendt for at være hård ved skuldrene, og er ikke bedre end andre og mere skånsomme øvelser.

Håber den holder

Den skal nok holde! Jeg laver heller ikke øvelser der gør ondt i min skulder Reverse BP fungerer fint, Uprigth Row; no problemo, DB Press fungerer også fint hvis jeg holder armene tæt til kroppen og "læner" vægten lidt ind over mig, dips og side lateral derimod er helt umulige. Jeg kunne tydeligt mærke på mine rotations HVOR mit skulder problem ligger, og jeg tror snart jeg vil gå til en akupunktør, T skrev til mig at han havde haft gode erfaringer med det.

HST___Hatfield_2.xls

Link to comment
Share on other sites

Den skal nok holde! Jeg laver heller ikke øvelser der gør ondt i min skulder Reverse BP fungerer fint, Uprigth Row; no problemo, DB Press fungerer også fint hvis jeg holder armene tæt til kroppen og "læner" vægten lidt ind over mig, dips og side lateral derimod er helt umulige. Jeg kunne tydeligt mærke på mine rotations HVOR mit skulder problem ligger, og jeg tror snart jeg vil gå til en akupunktør, T skrev til mig at han havde haft gode erfaringer med det.

Uden at kende til hele din træningshistorie, så må man da et eller andet sted antage at du enten gør noget galt, eller har gjort det i stor stil tidligere. Det er jo nok tvivlsomt at du er født med skuldre der er så porøse at de går i stykker uden grund.

Der kan jo godt ske slitage, selvom man ikke mærker noget. Derfor kunne det måske være en god ide at kigge lidt på øvelsesudvalget. Både upright rows og reverse BP er kendt for at kunne forårsage skulderproblemer. Og det kan altså godt lade sig gøre at blive "slidt" uden at man kan mærke det....

Bare noget at være opmærksom på :)

Du render jo efterhånden rundt med en del skader, ift. hvor længe du har været på banen :wave:

Link to comment
Share on other sites

Uden at kende til hele din træningshistorie, så må man da et eller andet sted antage at du enten gør noget galt, eller har gjort det i stor stil tidligere. Det er jo nok tvivlsomt at du er født med skuldre der er så porøse at de går i stykker uden grund.

Der kan jo godt ske slitage, selvom man ikke mærker noget. Derfor kunne det måske være en god ide at kigge lidt på øvelsesudvalget. Både upright rows og reverse BP er kendt for at kunne forårsage skulderproblemer. Og det kan altså godt lade sig gøre at blive "slidt" uden at man kan mærke det....

Bare noget at være opmærksom på :)

Du render jo efterhånden rundt med en del skader, ift. hvor længe du har været på banen :wave:

Hehehe…Jeg har skam gjort en masse galt, min lænd og min nakke har dog været et problemer gennem hele livet. Hvirvlerne i min nakke gør det modsatte af hvad de skal, normalt skal der være et svaj i nakken til at støtte hovedet, det er efterhånden almindeligt at nakker er lige, men min buer fremad, så det er sart område. Min ældste bror og jeg, har begge to meget svaj i lænden så ikke nok med at vi har strittende numser, vi får også meget let problemer med lænden, min bruger ind imellem et støttekorset pga det.

Som 12-13 årig hoppede på hovedet i en swimming pool og baskede hovedet direkte ned i bunden, der var kun 1.70 dyb og jeg var på det tidspunkt omkring 1.80… DOH! ;) Ikke noget der har gavnet hverken helbreddet eller intilligensen. :retard: :lol:

Min skulder er jeg dog HELT selv uden om, under min første HST cyklus var jeg så travlt optaget af at holde tiden nede at jeg "glemte" opvarmning, jeg ved VIRKELIG ikke hvad jeg tænkte på, men man ligger sig ikke bare ned og presser 42kg DB for reps (ihvertfald ikke hvis dit gamle max ligger omkring 36-38kg) uden opvarming UDEN at betale for det. Kun to ord: FOR DUMT!

Efter det bruger jeg meget tid på at varme op og strække ud, det ville bare ha' været smartere forebyggende! :(

Jeg er forøvrigt også altid ekstremt meget syg, det har jeg også været gennem hele livet! Flere i min omgangskreds siger at de ikke kender nogen der ligger så meget syg som jeg gør.

Uden at gå i detaljer, kan jeg da afsløre at lægerne ved min fødsel ikke havde regnet med at jeg overhovedet ville overleve… Hehe… Så mit helbred var dårligt fra DAY ONE! ;) :lol:

Men tak for omtanken! Det er præcis gode råd og hjælp fra andre der gør en on-line logbog til et godt værktøj! :w00t:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share