Langt pokker i MOL


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

UGEPLAN

Mandag: Styrk, del 2

Tirsdag: skulle efter masterplanen holde fri eller køre let spin. Men siden torsdag aften har tankerne kredset massivt om hvor og hvornår jeg får mit næste spinders high så nu har jeg skrevet mig på en times spinning. Ikke så massiv belastning men halvlang. Hvis benene er ristede af DOMS melder jeg naturligvis fra

Onsdag: Styrk, del 1

Torsdag: Styrk, del 2

Fredag: Hviledag

Lørdag: stor spin - ikke endeligt planlagt om det bliver plan A eller B

Søndag: ? Styrk, del 1 eller hviledag

Godmorgen Gregers.

Et spændende program som jeg glæder mig til at følge henover vinteren.

Men, - jeg kan nu godt forstå, at med dette program, dit arbejde og så også dit søvnbehov, så er der vist ikke megen plads til at finde sig en partner at dele livets glæder med. :tongue::wink:

Rigtig god træning Gregers, en flot disciplin du holder dig som også kan motivere os andre til at holde fast i træningen. :bigsmile:

Taurus

Link to comment
Share on other sites

Hej vivs:

Kedelige instruktører og demotiverende cykelnaboer kan vi ikk´ li` :annoyed: Men eftersom at der er 20-25 minutter i bil til nærmeste konkurrerende center med spinning så er det nok sådan det er. Men det med at der kagles i timerne agter jeg at brokke mig over hvis det gentager sig i samme generende omfang som sidst.

Hej Taurus:

Jeg håber også at programmet bliver spændende - og at workloaden for benene ikke er for stor, er lidt i tvivl men så må jeg jo skrue ned for blusset. Der er jo lige en MOL spin-maraton 20/1 så indtil da kan jeg ikke tillade at lade spinningen hvile for meget.

Det med at finde en partner er desværre nok ikke videre sansynligt. Men hvis miraklet skulle ske er motionsmængden da en ting der skal kigges på men det kommer vist helt af sig selv, tror jeg.

Dagens træning blev lidt anderledes end planlagt idet jeg havde glemt håndklædet til at lægge over bænke og maskiner. Da der ikke er papir el. lign. til aftørring af sved er det noget de gør meget ud af at håndhæve og det kan jeg ikke have noget problem med. Så jeg måtte tilpasse øvelsesvalget lidt. Efter gårsdagens indsats med de store muskelgrupper føltes det næsten som en ren walk-over i dag.

Tidsforbrug: ca. 50-55 min incl. grundig udstræk hvor jeg endda huskede McKenzie push ups.

Elipsetræner

4 minutter, trin 15 , ca 120 RPM

Dips

15

15

Gammeldaws armstrækkere

15

15

15

Skulderpres

15x10

15x13

Kickbacks med strakt arm

15x9

15x9

Rotatorcuff, udad

20x8

20x8

Rotatorcuff, indad

20x12

20x12

Tricep pushdown

15x20

15x20

Lige mave, på swiss ball

12

12-18 stykker, glemte fuldstændigt at tælle

Sideløft med twist, i stativ

10 , skal lige hvad lænden siger til det her

Lataral raise - den glemte jeg jo

15x7

15x7

"Navlen fri af gulvet" - wacuumøvelse

4xmax

I håbet om at blive lidt mere vågen når jeg ER vågen har jeg endelig fået sluttet min lånte lyslampe til - det tog kun en uge, hvilket vel meget godt illustrerer at jeg trænger. Og hvilket sted opholder jeg mest - jo... :blush:

post-1580-1165262887_thumb.jpg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Ved ikke helt hvad jeg skal mene. Kæft hvor folk skvaldrede i stedet for at køre :mad: Det er fair nok under de første minutter af opvarmningen og jeg kan også nemt acceptere et par små bemærkninger mellem intervallerne HVIS instruktøren ikke siger noget imens. Jeg sad i opvarmningen mellem to der talte/råbte sammen og senere var det sidemanden og hans sidedame der plaprede!! - også mens de ikke skulle have luft til den slags. Det burde ikke irritere mig men det gjorde det så alligevel :innocent:

Selve kørslen var OK trods et par (heldigvis) korte perioder med dobbelttakt 120-132 RPM. Instruktøren havde den for mig nye tilgang til kadance at vi skulle tælle pedalomdrejninger i en kortere periode og de skulle så ligge mellem to tal f. eks. 12 og 14; havde det ikke været nemmere bare at lade os køre til musikken? Instrukserne blev leveret omtrent så indlevende som fiskerinoteringerne på Kalundborg Langbølge og musikken var bestemt ikke mig - sidste og hårde intervalserie blev kørt til noget der kunne være filmmusik til et kærlighedsdrama - der var slet intet techno/dance eller hård rock :unhappy: men Søren Banjomus var OK :tongue: Jeg fik dog erobret mig to stk. spinners high :wub:

Hvis standarten på de andre instruktører ikke snart hæver sig kunne det være man skulle finde et instruktørkursus og melde sig frivilligt :tongue: det her kan selv jeg sq gøre bedre tror jeg nok. Nå, værre var det ikke - jeg kører gerne med ham igen en anden gang, måske jeg bare blevet lidt forvent efter den seneste tids besøg i Kløwenhawn.

Ja standarden er jo en del højere generelt i København :bigsmile: Jeg er sikker på du nok skulle kunne lukke munden på alle skvadderhoveder, hvis du var instruktør :nissetunge:

Skvadderhoveder, messende instruktør, ny irriterende øvelse, forkert musik mv. Hmmm. Jeg ved ikke om jeg forsigtigt tør driste mig til at sige, at det bare måske lyder til du også selv var let irritabel eller også har du været ret uheldigt med både deltagere og instruktør. :eusa_think:

Link to comment
Share on other sites

Ja standarden er jo en del højere generelt i København :bigsmile: Jeg er sikker på du nok skulle kunne lukke munden på alle skvadderhoveder, hvis du var instruktør :nissetunge:

Skvadderhoveder, messende instruktør, ny irriterende øvelse, forkert musik mv. Hmmm. Jeg ved ikke om jeg forsigtigt tør driste mig til at sige, at det bare måske lyder til du også selv var let irritabel eller også har du været ret uheldigt med både deltagere og instruktør. :eusa_think:

Hej Jan!

De havde i hvert fald ved timens start fået at vide at vi var her for at arbejde og hvis man havde lyst til at hyggesnakke så er der over 20 cardiomaskiner i træningssalen. Tror ikke man skal lire den remse af mange gange før "de" har lært det.

Tanken om at jeg var gnaven er nærliggende. Men!! Han VAR ikke just motiverende i det talte ord - har aldrig været i nærheden af en så messende (godt udtryk) mand på podiet. Og musikken alt for tam og stille til min smag. Den sidste serie med tung stående enkelttakt skal sq have noget lyd med power i, hvis du spørger mig. Og når det så lige er sidemanden der snakker så man ikke kan undgå at høre :4boxing:

Men satser på en god spintime på lørdag - hvor det så end bliver, jeg har booket til en plan B. Og også til en juletime om morgenen den 24ende :santa2:

I dag holdt jeg mig til masterplanen - dvs. hjemmespinning på behersket belasting. Jeg kan alligevel godt mærke at kroppen reagerer på det her to-split-noget og overtræning er ikke noget jeg har tid til at arbejde med nu.

Siddende kørsel puls 150-160 med et minut behersket stående hvert 10ende minut - mest aht. blodomløbet i et vist område. Snitpuls 153, max 170

God dag til boardet!

post-1580-1165320377_thumb.jpg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Tanken om at jeg var gnaven er nærliggende. Men!! Han VAR ikke just motiverende i det talte ord - har aldrig været i nærheden af en så messende (godt udtryk) mand på podiet. Og musikken alt for tam og stille til min smag. Den sidste serie med tung stående enkelttakt skal sq have noget lyd med power i, hvis du spørger mig. Og når det så lige er sidemanden der snakker så man ikke kan undgå at høre :4boxing:

Jeg har et forslag. :nissegrin: Medbring din egen musik og ørepropper. Så kan du kun høre god musik, ingen messende radiostøj og ikke alt det snak de andre udsætter dig for. De kan jo stadig sagtens følge med. :nissetunge:

Link to comment
Share on other sites

Hej Jan!

Ja, det var selvfølgelig en mulighed og nu er det jo snart jul så...har et lille teknisk efterslæb lige på det punkt med mobil musik.

Dagens træning i Technogym-omgivelser. Det tog en times tid. Fik kun strukket minimalt lige efter træningen af forlår, ellers kiksede det da jeg kom til at sludre med en tidligere og god kollega der er nu kører på fjern (dvs. ikke S-tog) og da vi ikke holder pause i de samme lokaler måtte vi lige knævre nu muligheden var der. Og så gik tiden jo....

Opvarmning på cykel

2 minutter, trin 5, 97RPM

Opvarmning i romaskine

500 meter

Læg i benpresmaskine

15x150

15x150

15x150

15x150

Benpres

10x60

10x120 , prøvede ny fodstilling med fusserne højt på pladen - meget mere naturligt end den gamle

15x170 , så den beholdt jeg naturligvis

15x170

Leg extensions

15x60 , æv for let trods super slow

15x65 , stadig let men i slow-mo brændte det alligevel til sidst

Hamstringcurl, siddende

15x70

15x70

Inderlårsmaskine

7x50 , stadig ultra let men den udløste en pæn DOMS sidst, så passer lige lidt på

Træk til bryst

12x60

12x60

Rowsmaskine, en arm ad gangen

12x30

12x30

12x30 , kun venstre arm

Hammercurl

12x16

12x16

Hyperextensions i stativ

15

15

Reverse hypers på swiss ball

15

15

I omklædningen spottede jeg igen bjælkEN

Speed-pullups

15 , raketter var det ikke men de holdt et pænt tempo hele vejen

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Dagens træning inden arbejde - det KAN altså lade sig gøre :xmas: i CYBEX-omgivelser - tidsforbrug omkring en lille time incl. udstræk.

Elipsetræner

4 minutter, trin 15 , ca 122 SRM

Bænkpres

15x20

12x60 , det sejlede noget skal lige have stabiliseringen op at køre igen da det er længe siden sidst

12x60

Dips

12

12 , med hiv og sving

Lataral raise

12x8

12x8

Skulderpres

12x13

12x13

Bagskuldermaskine

12x30

12x30

Rotatorcuff, udad

18x9

18x9

Rotatorcuff, indad

18x14

18x14

Tricep extension, DB

12x10

12x10

Lige mave, på swiss ball

15

15

Sideløft med twist, i stativ

10

10

"Navlen fri af gulvet" - wacuumøvelse

4xmax

Link to comment
Share on other sites

Ahh - spinning igen :inlove: trispinning med Mads på podiet.

Startede ud med gode ben og fik da også første spinners high efter allerede 17 minutter. Derfra gik det tilbage med benenes tilstand og jeg måtte passe på ikke at køre kold. Efter 1ste pause kom så et af mine ynglingsnumre i spinningsamenhæng og blev tæppebombet med det ene high efter det andet fra minut 47-50½ og SÅ var benene kørt i sænk :cool: Resten blev kørt som standart spintime dvs. med store udsving i pulsen - måtte lige ned og dykke pulsmæssigt for at redde resterne. Sidste intervalserie kastede endnu en high af sig - endda siddende, det er ellers ikke så tit.

Jeg havde i dag lidt svært ved at hænge på i det stående :annoyed: men forsøger at forklare det med at jeg den sidste uge - eller lidt mere :blush: - var været alt for meget på nettet og det har kostet dyrt i nattesøvn, et par timers søvn stort set hver nat. Godt nok powernapper jeg en del om dagen men 2-5 x 2-5 minutter kompenserer ikke for de timer der mangler om natten. Har desuden været dehydreret de sidste 36 timer.

Gregers: tag dig sammen :bottom:

Dagens lidt rodede pulskurve:

post-1580-1165679317_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dårlig timing, det med at gå tidligt i seng. Vi skulle jo have vores første skandinav i rummet og med opsendelse 2:47 kom jeg alligevel sent i seng i forgårs. I går prøvede jeg at gå i seng relativt tidligt, men havde for mange tanker der drønede rundt i hovedet så sov først 3:30 :annoyed:

Dagens træning i Technogym-omgivelser, 50 minutter.

Opvarmning på cykel

2 minutter, trin 5, 100-105 RPM

Opvarmning i romaskine, concept 2

500 meter - 1:52

Læg i benpresmaskine

12x170

12x170

12x170

Benpres

10x60

10x120

12x170 , ups - glemte at sætte mere vægt på. Så var det nok derfor den var nem i dag med tre færre reps

12x170

Leg extensions

12x75

12x75

Hamstringcurl, siddende

12x80 , de begynder til gengæld at blive fælt tunge

12x80

Inderlårsmaskine

8x50 , bliver lettere for hver gang

Træk til bryst

10x70

10x70

Rowsmaskine, en arm ad gangen

10x35

10x35 , for en gangs skyld med rigtig god kontakt til latsen.

10x35 , ditto + kun venstre arm

Hammercurl

10x18

10x18

Hyperextensions i stativ

16

16

Reverse hypers på swiss ball

16

16

I omklædningen var der igen liiige tid til bjælkEN

Speed-pullups

10

10

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Dårlig timing, det med at gå tidligt i seng. Vi skulle jo have vores første skandinav i rummet og med opsendelse 2:47 kom jeg alligevel sent i seng i forgårs. I går prøvede jeg at gå i seng relativt tidligt, men havde for mange tanker der drønede rundt i hovedet så sov først 3:30 :annoyed:

. . .

Hej Gregers.

Det er altid svært at passe sengetiderne hvis der kommer noget godt i fjernsynet, - en fristelse jeg selv har lidt svært ved at styre. Straffen kommer så et par dage senere.

Jeg fik ikke selv fulgt svenskeren på hans tur i rummet.

Rigtig god tirsdag.

Taurus

Link to comment
Share on other sites

Hej Taurus!

Det er lidt trist at skulle skrive grimt om lige netop rumfart, men du gik ikke glip af noget. Det var nok sidste gang jeg holdt mig vågen for en nat-opsendelse - i hvert fald på svensk TV. Bevares, færgen som den stod oplyst i mørket var et smukt syn (som hellere skulle have været set i virkeligheden :inlove: ) men efter kort tid var der kun en prik. Og det svenske studiehold "fangede" mig ikke. Så jeg HAVDE nok været bedre tjent med sengen.

Træning i går - tidsforbrug omkring en lille time incl. udstræk. i CYBEX-maskiner.

Elipsetræner

4 minutter, trin 15 , ca 122 SRM

Bænkpres

Efter at have søgt råd i en anden tråd ville jeg forsøge at arbejde med dem så brysttræningen forhåbentligt rammer i brystet som er noget der kniber lidt. I går ville jeg prøve at:

1. Klemme hårdt om stangen.

2. Klemme armene ind mod hinanden.

3. Skiftevis halve reps (fra bund og halvt op) og hele reps.

Jeg havde ikke mentalt og koordineringsoverskud til alle tre ting :blush: men 1 og 3 lykkes. Umiddelbart føles det som om brystet ER blevet ramt bedre denne gang. Mere eksperiment næste træning.

15x20

12x1½x60

12x1½x60

Dips YES! fandt et stativ med bredere fatning - desværre ret tyndt at holde i så hænderne pev lidt.

10

10

Skulderpres

10x15

10x15

Lataral raise

10x9

10x9

10x9

Bagskuldermaskine

12x40 , nå!, det var lige 10 pund der røg på fra sidste gang - beholdt de 12 reps når det nu gik

12x40

Rotatorcuff, udad

16x11

16x11

Rotatorcuff, indad

16x17

16x17

Tricep extension, DB

12x11 , også for lille vægtøgning så tog de 12 reps - lettere end de 10 sidste træning.

12x11

Lige mave, på swiss ball

16

16

Sideløft med twist, i stativ

10

10

10

"Navlen fri af gulvet" - wacuumøvelse

4xmax

Derefter hjælpe min onkel med at samle og opstarte nyindkøbt PC. Det røg endnu en nattesøvn.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Dagens træning i Technogym-omgivelser, 40 minutter.

Opvarmning på cykel

2 minutter, trin 5, 100-105 RPM

Opvarmning i romaskine, concept 2

500 meter - 1:46

Læg i benpresmaskine

10x200 , nok lidt for tungt - havde ikke helt god kontakt men de blev da gennemført

10x200

10x200

10x200

Benpres

10x100

08x150

10x210

10x210

Leg extensions

10x85

10x90

Hamstringcurl, siddende

15x40

10x90

10x90 , æv - se nederst

Inderlårsmaskine

10x50

Træk til bryst

10x80 , øhhh de 10 kg ekstra kunne ikke mærkes så tog 10 reps i stedet for 8 som planlagt

10x80

Rowsmaskine, en arm ad gangen

10x40 , når jeg nu alligevel fumlede i repsene holdt jeg stilen.

10x40

10x40

10x40

Hammercurl

10x18

10x18

Hyperextensions i stativ

18

18

Reverse hypers på swiss ball

18

18

I omklædningen var der igen liiige tid til bjælkEN

Speed-pullups

10 , kun tid til eet sæt

Så kommer det kedelige indslag: skadestatus

Under den siddende hamstrincurl fik jeg den efterhånden sædvanlige lille reminder om at mit venstre knæ ikke så stærkt som muskulaturen: en lille forstrækning eller hvad det nu er som i hvert fald gør lidt ondt hver gang jeg tager et skridt. Det er sket flere gange før så det bekymrer mig ikke voldsomt men knæet brokker sig når vægten bliver for høj. Ærgeligt, da full-stack ellers var en opnåelig mission men jeg må hellere lade være da jeg humper nok som det er nu.

Meget mere smertefuldt er en underlig fibersprængning??? i venstre lår to tredjedel oppe af benet og helt på ydersiden. Når jeg løfter benet for at tage sokker eller bukser på så brænder det helt afsindigt i et område på størrelse med en femmer (især i morges hvor jeg glemte det, var det så øjnene begyndte at løbe i vand (tudefjæs) da jeg slet ikke tog hensyn). Smertem kommer også hvis jeg siddende læner mig ind over bordet for at tage noget der ligger langt væk, eller i bilen da indkøbsposen foran højre forsæde væltede og jeg ville samle op. AV!

Mærkeligt, da smerten ikke sidder i den del af muskulaturen der spænder ved bevægelsen. Endnu mere mærkelig at jeg sagtens kan træne ben, cykle, løbe og sidde i romaskine uden at det så meget som trækker. Fatter ikke helt sammenhængen men det der ikke gør ondt har jeg i sinde at fortsætte med.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Fra i går:

Efter for end gangs skyld at have mulighed for at sove igennem vågnede jeg lettere omtumlet omkring klokken 12 og fik i løbet af et par timer samlet mig og kørte ned for at træne. Tidsforbrug omkring en time. I CYBEX-maskiner.

Elipsetræner

4 minutter, trin 15 , ca 122 SRM

Kabelkryds for bryst

10x5 , fee´ øvelse ellers....

10x6

8x7

Bænkpres

Efter at have søgt råd i en anden tråd ville jeg forsøge at arbejde med dem så brysttræningen forhåbentligt rammer i brystet som er noget der kniber lidt. I går ville jeg prøve at:

1. Forudtrætte brystet med en isoplationsøvelse

2. Klemme hårdt om stangen.

3. Klemme armene ind mod hinanden.

Igen var det punkt 3 der kiksede - det falder mig åbenbart meget unaturligt. Men ellers var projektet en succes - brystet var den mest pressede del og DOMSen sidder jævnt fordelt.

15x20

8x60

8x70

7x70

Dips

8 - hvor er bæltet til at hænge skiver i???? Fandt det desværre ikke.

10

10

Skulderpres

8x16

8x16

8x16

Lataral raise

8x10

8x10

8x10

Rotatorcuff, udad

14x14

14x14

Rotatorcuff, indad

14x20

16x20

Skulderpresmaskine, håndflader mod hinanden

10x70

10x70

8x70

Bagskuldermaskine

8x50

8x50

8x50

8x50

Tricep extension, DB

8x14

8x14

Tricep extensions, BB Z-stang

8x28

8x28

Lige mave, på swiss ball

12

12

12

Sideløft med twist, i stativ

12

12

12

"Planken"

2 x max , ikke den fedeste øvelse når man lige har trænet bryst og skulder - overkroppen sitrede som en hundehvap i snestorm.

Derefter ud i mylderet for at hive de sidste julegaver hjem. Det lykkedes men var først hjemme ved 8-tiden. Da havde jeg været træt men kunne ikke sove nu. Så AHA på DR1 og pakkede spinningtøjet og tog ind på arbejde. Kunne konstatere at vaskemidlet var flydt ud af bøtten og ud på tøjet. Heldigvis gik bukserne fri, så efter en del aftørring fik jeg trænet. Desværre var jeg for utålmodig og gik i gang med det hårde índen jeg var rigtig varm, så et eller andet kiksede inde i - ja igen i venstre knæ. Var dum-stædig og og fortsatte med høj RPM og lav belastning som ikke gjorde ondt, men kunne på ingen måde køre tungt eller stående. Da jeg skulle i bad havde shampoo-flasken lækket ud i posen med badegrej, så det var ikke just min aften. Mødte derefter ind til en julefrokostkørsel og var hjemme i seng klokken 7:15 i morges.

Så er jeg lige kommer hjem efter endnu en dag med DSB, men med en lille omvej. Jeg er ikke helt sikker men jeg syntes altså at nordhimlen havde en anderledes glød så var ude på landet. Een enkelt solplet af stor størrelse hærger "deroppe", så der skulle være chance for nordlys og det skal man unde sig selv at se - uanset hvor træt man er (er faktisk slet ikke træt, men pyt nu med det). Det er bare så længe siden at jeg har set himlen on natten være skyfri, så kan ikke helt huske hvor der plejer at være lysforurening fra de byer der er omkring. Jeg bliver nødt til at køre omkring en anden aften uden skyer og uden måneskin og så notere ned hvorfra der kommer bylys.

I øvrigt er knæet blevet bedre fra i går - alligevel vil jeg overveje en lille :poking: jeg fik over mail. Jeg kan nu ikke overskue flere aftaler i dette år, så det kommer til at vente lidt. Om man så skal vente på der "sker noget" eller kan rende til lægen uden der er noget aktuelt ved jeg ikke men den kan vi jo lige vende.....

Aht. til knæ og mine rædsomt mange aftaler og gøremål er der igen ikke nogen ugeplan - der bliver trænet når jeg har tid, lyst og overskud. Dog ligger det helt fast at der ikke bliver styrketræning for benene i denne uge - knæet skulle meget gerne være spinneklar i julen.

Men jeg fik da nappet en lille snapshop fra ved 23:30-tiden i går aftes:

post-1580-1166321610_thumb.jpg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Hej Gregers

Træner du ofte så sent :blink: jeg ville ikke kunne falde i søvn, hvis jeg trænede på det tidspunkt, men hvis jeg kigger på hvornår du skrev i din log, såå blev da også ret sent..

Ang. dit knæ tror jeg at det lyder som en god ide at lige pause styrketræningen 1-2 uger, det lyder lidt som overbelastning.

Rigtig god weekend :xmas: (det der er tibage)

Link to comment
Share on other sites

Så er jeg lige kommer hjem efter endnu en dag med DSB, men med en lille omvej. Jeg er ikke helt sikker men jeg syntes altså at nordhimlen havde en anderledes glød så var ude på landet. Een enkelt solplet af stor størrelse hærger "deroppe", så der skulle være chance for nordlys og det skal man unde sig selv at se - uanset hvor træt man er (er faktisk slet ikke træt, men pyt nu med det). Det er bare så længe siden at jeg har set himlen on natten være skyfri, så kan ikke helt huske hvor der plejer at være lysforurening fra de byer der er omkring. Jeg bliver nødt til at køre omkring en anden aften uden skyer og uden måneskin og så notere ned hvorfra der kommer bylys.
Hej Gregers.

Jeg er medlem af et forum for amatørastronomer, og der har været en del korrespondance her i nat, hvor jyderne var 'misundelige' på os sjællændere da vi havde en fantastisk himmel her i nat - og de måtte leve med bygevejr.

Der hersker et dogme i dette forum som fortæller at årsagen til at vejret i lange tider har været dårligt, er af den simple årsag, at der er 'nogen' som bliver ved med at købe nyt udstyr.

Vi har nemlig erfaring for, at når man køber nyt udstyr, så bliver vejret ALTID dårligt de næste ca. 14 dage. Her et indslag fra i nat:

"Jeg skal lige af med mine vrede over det danske vejr.

DMI radar viste at der ikke var en byge i nærheden. Der er ellers dukket mange op hele dagen lige ude over Vesterhavet.

Har observations plan klar. Sætter teleskopet op. Laver en 3-star alignment. Alt er klar. Jeg tager min håndkikkert frem og kigger en 1/2 times tid mens optikken køler ned.

Hvad er det? skyer. Nå men de driver vel forbi. Det små drypper, lægger noget plastik over teleskopet. Men nu vælter det ned. Teleskopet og montering m.m. sættes i alt hast i læ. HMM det ser ud til at tage et stykke tid med det regn og DMI viser flere spontane skyer mod vest. Pakker det hele ned igen.

Og nu er det klart igen og ingen skyer i nærheden. Skal jeg gå ud igen...? Nej gider ikke mere, det her er sgu for surt... Hvorfor skal hver eneste sky fra Nordsøen lige en tur henover min bopæl? Tag dog Struer eller Herning..

Derfor må jeg gå til drastiske midler:

DER ER HERMED UDSTEDT EN FATWA MOD KØB AF TELESKOPER OG ANDET UDSTYR INDTIL VEJRET BLIVER GODT IGEN."

Jeg var selv lige ude her kort i nat med min lille prismekikkert og vejret var fantastisk klart. Det blev til et kig på Plejaderne og Bikuben...og selvfølgelig vinterhimlens flotteste stjernebillede Orion med oriontågen!

Der er iøvrigt lovet klart vejr igen i nat. :bigsmile:

Rigtig god søndag aften Gregers og undskyld min gang 'offtopic' :blush:

Taurus

Link to comment
Share on other sites

Hej Miquel!

Godt nok er jeg natteravn af natur men så sent plejer jeg nu ikke at træne. Men jeg skulle være oppe hele natten for at køre julefrokosttog, så jeg tænkte at det måske ville give noget energi. Mht. knæet er jeg tror jeg også det har fået for mange smæk - måske jeg bliver nødt til at revidere at træne både styrk og spinnng :cry3:

Hej Taurus!

Den med det gode vejr og udstyret lyder som noget der snerper han ad Murphys (staves han mon sådan?) lov. Og så ER det rigtigt, hehe. Det glæder mig at læse at du fik gode kig i nat og som du er inde på så er der muligheder igen i aften. Orion er ganske rigtigt en perle - også med det blotte øje. Hvis det er skyfrit når jeg kommer hjem skal jeg lige forbi og se hvor meget lys der "skal være" fra min udkigspost. Din indlæg er altid meget velkomne uanset om de er topic eller ej.

Dagens træning i lang pause - 30 minutter - technygym.

Dagens træning i Technogym-omgivelser, 40 minutter.

Opvarmning i håndcykel

2 minutter, trin 5, 80RPM

Træk til bryst

10x60

6x90

6x90

6x90

Rowsmaskine, en arm ad gangen

6x50

6x50

6x50

6x50

Hammercurl

6x20

6x20

6x20

Hyperextensions i stativ

12

12

12

Reverse hypers på swiss ball

12

12

12

Krydsløft på bold

12

12

I omklædningen var der igen liiige tid til bjælkEN

Pullups - kun kort pause 30-40 sek mellem set

6

6

6

6

3 , så var der vist ingen grund til at fortsætte :nissetunge:

Alle ønskes en rigtigt god uge uden julestress.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Dips

8 - hvor er bæltet til at hænge skiver i???? Fandt det desværre ikke.

10

10

He, he. Det problem har jeg heldigvis ikke, da min tyngde er større ogtriceps ikke så stærke. Kropsvægten er mere end rigeligt.

Taurus

Ang. dit knæ tror jeg at det lyder som en god ide at lige pause styrketræningen 1-2 uger, det lyder lidt som overbelastning.

Er nok enig i at du må fravælge øvelser, der kan forværre eller vedligeholde din ømhed, men jeg ved godt af egen erfaring det er svært at acceptere man ikke bare kan fortsætte.

Link to comment
Share on other sites

Hej Taurus!

Den med det gode vejr og udstyret lyder som noget der snerper han ad Murphys (staves han mon sådan?) lov. Og så ER det rigtigt, hehe. Det glæder mig at læse at du fik gode kig i nat og som du er inde på så er der muligheder igen i aften. Orion er ganske rigtigt en perle - også med det blotte øje. Hvis det er skyfrit når jeg kommer hjem skal jeg lige forbi og se hvor meget lys der "skal være" fra min udkigspost. Din indlæg er altid meget velkomne uanset om de er topic eller ej.

Alle ønskes en rigtigt god uge uden julestress.

Hej igen Gregers.

Så blev det endelig tid til at få luftet titommeren.

Jeg var ude fra 23.30 til 02.45 og himlen var simpelthen fantastisk.

Vi havde en seeing på 4 (ud af 5) som betyder klar luft og minimal lufturo (stjernerne tindrer ikke). Det blev til et kig på "Flammetågen" i Orion og en forgæves søgen efter Hestehovedtågen (den kræver meget perfekte forhold visuelt).

Jeg sluttede natten af med en tur til Saturn hvor jeg med 350x forstørrelse så den uden lufturo - helt fantastisk syn lover jeg dig.

Skyformationerne på Saturn stod med flotte farvenuancer og ringene kastede skygge på Saturns overflade. . . en fantastisk flot nat!!!

Her et par link til mine referencer:

Flammetågen i Orion

Tågerne i Orion

Også en god Jul til dig ønskes der herfra!

Iøvrigt et godt billede af dig, det virker ikke som du her har problemer med vægten - og dine ben synes da rimelig solide! :bigsmile:

Hilsen fra Taurus

Link to comment
Share on other sites

Hej Jan!

He, he. Det problem har jeg heldigvis ikke, da min tyngde er større og triceps ikke så stærke. Kropsvægten er mere end rigeligt.

Til gengæld kan du køre fra mig på landevejen selv om du har den ene hånd i trøjelommen :annoyed: .

God jul :newyear:

Og Taurus!

Jeg regnede nok med at du igen kom ud i natten nu vejret endnu engang var til det og det ser ud til at du fandt nogle velvalgte objekter :xmas:

Takker for de pæne ord om "stængerne". Tja, på billedet ser de OK ud men i virkeligheden synes jeg nu godt at de kunne tåle lidt mere fylde. Men det kræver jo at knæet vil makke ret. Jeg har ikke været sød ved det i dag :4oops: og det kunne til sidst mærkes hen under de sene timer.

Vægten ligger lidt over 90 og umiddelbart er det ved denne vægt jeg trives bedst. Skal den på 90 eller derunder kræver det meget opmærksomhed og viljestyrke omkring kosten og det kniber desværre som min dagligdag er i "disse år". Lidt af den ekstra vægt HAR desværre sat sig på maven men mavemullerne presser sig stadig gennem spæklaget :xmas: Havner jeg væsentlig over 90 sætter det sig alt sammen lige i airbaggen men jeg har heldigvis ret nemt ved at holde vægten stabil omkring de 92-93kg.

Håber at alt er vel sydpå. Du og familien ønskes en dejlig jul :newyear:

Jeg fik lige presset en træning ind - måtte i farten ofre rotatortræningen hvilket er mig meget usædvanligt, men da den ellers bliver passet meget påpasseligt tænkte jeg at det nok gik an - et eller andet skulle ofres aht. tiden.Tidsforbrug omkring en time. I CYBEX-maskiner. Ekstra workload til skuldre

Elipsetræner

3 minutter, trin 15 , ca 130 SRM

Chinup-maskine, håndflader mod hinanden

15x150

15x170

Rows, siddende

15x11

15x11

Bicepcurlmaskine

15x70

13x70

Kabelkryds for bryst

15x5

15x5

Dips

15

15 , skulle jeg holde de 15 reps måtte jeg nok lægge den før bænken og det var vist klogt tænkt

Bænkpres

15x70 , ukoncentreret! missede opspændet og den gik meget i forskulderen i stedet

15x70

Bagskuldermaskine

15x40

15x40

Skulderpres

15x11

15x11 , ja ok - selv skuldertræning kan blive lidt for let

Upright row

15x28

15x28

Lataral raise, enarms

15x6

15x6

15x6

Tricepmaskine

15x70

15x80

Hyperextension

20

20

Reverse hypers, på swiss ball

20

20

Hængende benløft, for lige mave

20

20

Sideløft med twist, i stativ

12

15

15, kun venstre

Og så af sted for at tage med guddatter og resten af familien i Tivoli. Men de skulle nok ikke have haft gaverne før bagefter for vi kom aldrig af sted.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Hej Jan!

Jeg burde jo nok have givet det et par ord med på vejen - men synes mine indlæg er så lange i forvejen.

Efter et alt alt for langt tilløb gik jeg ved sidste træning igang med DUP-træning inspireret af den måde Taurus trænede på inden han kastede sig over styrkeprogrammet. Ideen er at variere rep-tallet fra gang til gang - min tilføjelse bliver så at for hver ny cyklus er der en eller to nye muskelgrupper der får ekstra volumen. Om det sidstnævnte er synderligt smart er jeg ikke helt sikker på, men efter at have trænet fullbody i et par år (når jeg har trænet) længes jeg efter at få lov til at brænde en muskel fuldstændigt af og være DOMS-plaget bagefter og også lege med nogle sjove isolationsøvelser. Primitivt tænkning, men altså... det har jeg lyst til.

Det var også meningen at køre træningen som en to-split, men da knæet ikke tillader bentræning napper jeg bare resten af kroppen hver anden dag og skifter fokus på muskelgrupper hver gang. Er alt for øm til at give det samme område tæsk med kun een hviledag imellem.

Dette mønster fortsætter indtil 20/1 når MOLs spinningtræf er overstået - hvis jeg skal komme helskindet igennem skal der satses seriøst på spinning de næste 4 uger og der er ikke "plads" til styrk af benene før bagefter. Så knæet må gerne vise sig fra sin artige side - har fundet ud af at det er ind-og udstigning af bilen det ikke kan lide lige nu. Men forsøger nok men en lillebitte testspinning i morgen hvis jeg kan finde tiden.

Styrken har jeg ingen specielle ønsker om at udbygge. Superstærk bliver jeg alligevel aldrig, så vil hellere prøve at satse på hypertrofi. Og kaster det lidt styrkeudholdenhed af sig så er det umiddelbart mere brugbart - i hvert fald når jeg bliver lokket ud som flytte-hjælper og det sker jo jævnligt.

Men ellers tegnede tingene nogenlunde lyst. Julegaverne er købt - dog ikke pakket ind og alt planlagt. Har fri lør, søn og mandag - ren luxus. For at skabe lidt glæde blandt de stressede børn og forældre valgte jeg, lidt tidligt, at iføre mig nissehuen på arbejde. Og det virker sq. Masser af unger der skal sige hej og vinke. Ret hyggeligt.

post-1580-1166743986_thumb.jpg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Men sådan nogle positive tendenser kan hurtigt vende.

Sidste muntre melding var at mormor efter to døgn uden at sove var faldet i søvn på sofaen og dumpet på gulvet og måtte have kommunens folk til at hive hende op igen - temmeligt forslået.

Inden da fik jeg at vide at mor er røget på morfin (det kunne jeg nu godt høre inden jeg fik det fortalt) og derudover et par andre kedelige nyheder fra samme kant. Nå, men så er jeg da forberedt på stemningen juleaften....

Et vennepar skal på ferie og pga. problemer med en ex. er deres huspasser hoppet fra, så den gerning har jeg fået tildelt.

Bambambam - tre kvarter og to rigtig kedelige meldinger.

Og nåja - jeg skulle jo have fri den 24ende. Helt tilfældigt sad jeg og kiggede på min seddel over kommende arbejdsdage. SE FOTO NEDERST. Hvor var det lige den fridag forsvandt hen????

SUK!!

Godt at jeg skal tidligt op og til fritz i morgen - bagefter runder jeg motionscentret og afreagere på nogle skiver og vægte.

.

.

.

Altså: det er ikke godt at uret ringer 6:20 men at jeg skal ned for at træne :nissetunge:

post-1580-1166744522_thumb.jpg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Hva søren, Gregers, den klær' dig meget godt den nissehue :cool: .........skal vi så have nytårshatte på d. 30. ?

Lyder godt med noget spinning her i januar :cool: du har jo en lille opgave :wink:

Noget rigtig ged med ham tjenestefordeleren dér, de mente heller ikke, at min bedre halvdel skulle have fri d. 23. - selvom han har en godkendt og stemplet formular om at han har! fri (tak igen :bigsmile: ) - håber du får det fixet mht d. 24. - lyder ikke særlig godt, hvad der sker i Odense lige nu :annoyed: Håber det bedste - også for mormor :4winkkiss:

Håber du får en god jul på trods af dine 3 dårlige kvarterer - du ved, hvor vi er, if you need us :bigsmile:

kh

Vivs

ps sku' hilse :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Vivs!

Familie"bøvlet" kan jeg jo ikke gøre så meget ved - intet faktisk, så vil prøve ikke at lade mig stresse af det igen. Det skal jeg nok komme til senere.

Hæhæ, tjenestefordeleren blev helt! stille da jeg sagde at jeg havde fået en tjeneste på min fridag den 24. Han kunne se at jeg var blevet købt ind men ikke hvem der havde gjort det. Det endte med at jeg beholdt den (hvem faen kalder man ind til juleaften med to dages varsel? og det er ikke en katastrofe men blot pi... træls at skulle op klokken 5 + med bil over i stedet for med toget) men han skylder mig en tjeneste nu.

Måske der kan arrangeres med noget KG-spin el. lign i januar for jeg har ikke en lille opgave - den er stor :crazy: husker tydeligt hvordan det stående mellemtakt ikke rigtigt fungerede til sidste ktk-spin for to uger siden og jeg har jo ikke just været aktiv på den front siden da. Er faktisk begyndt at frygte lidt den 20/1..... Nytårshatte den 30.? Min går vist bare i opløsning sådan som jeg altid kampsveder, men det kunne være et festlig syn.

I må begge have en rigtig god jul og du må hilse mange gange :nissegrin:

Jeg fik trænet som planlagt - på en liter skummetmælk og en napoleonshat begge indtaget 10 minutter før jeg indtog motionscentret. Så det gik lidt trægt og en del af vægtene blev lidt for lette, men det var nu ikke derfor - gættede bare forkert. Tidsforbrug omkring 2 timer og et kvarter :crazy: så jeg ofrede en proteindrik midtvejs. I CYBEX-maskiner. Ekstra workload til lats og arme.

Motionscykel

5 minutter, trin 5 , ca 90 RPM - forsøgte at stå op til sidst men det kan man ikke rigtigt i sådan en. Umiddelbart var det ingen jammer fra knæet.

Elipsetræner

5 minutter, trin 15 , ca 120 SPM

Chinups, classic style

10

10

8 :annoyed:

Rows, siddende

10x13

8x13

10x13

Chinupmaskine, smalt spadegreb

10x210 , lidt snyd - jeg havde mine gummiflapser med for at hjælpe lidt på grebet

10x210

Hammercurl

10x17

10x17

10x17

Scott-curl

10x28

10x28

10x28 , tror sidste rep tog omkring 8-10 sek at få hentet hjem

Kabelkryds for bryst

10x6

10x6

10x6

Bænkpres

10x60 , den skulle nok have haft en kiks mere

10x60

10x60

Dips

10

10xBW+10 , sidste rep tog også her "nogle" sekunder

7xBW+10

Rotator, ud

16x12

16x12

Rotator, ind

20x20

20x20 , fullstack - men der var så heller ikke til mere end de 2x20

Kickbacks med strakt arm

10x10

10x10

10x10, muligvis et sæt mere - det har jeg ikke helt styr på

Skulderpres

10x14

10x14

10x14

Lataral raise, enarms

10x8

10x8

10x8

Tricepmaskine

10x110

8x110

7x110

Tricep pushdowns

10x30

10x30

10x30

Hængende benløft, for lige mave

16

16

16

Sideløft med twist, i stativ

16

16 , rimeligt DOMSet i venstre side fra sidst, så jeg stoppede her

Reverse hypers, på swiss ball

16

16

16

Hyperextension

16

16

16

Arh - skulle man ikke lige.. der går nogle dage før jeg kan træne igen.....

Lige mave på bold

16

16

Krydsløft på bold (for lænden)

16

16

Og nu er jeg BARE ristet. 1½ time efter træningen skulle jeg tale i telefon og efter et par minutter begyndte armen at sitre :inlove:

Men det kan godt være at jeg alligevel ikke kan gennemføre de her martatonpas hver anden dag. Det skal i hvert fald ikke tage over to timer også næste gang. Enten bliver det hver tredje dag eller også bliver det splittet alligevel. Kommer an på spinning og arbejdstider.

Nå, men jeg må hellere overveje at iføre mig arbejdstøjet - skal i dag køre på Ringbanen ude forbi Nørrebro, så må hellere lade nissehuen blive hjemme for ikke at støde nogen.

Jeg kan ikke overskue om jeg for tid at træne igen på denne side af jul, så for en sikkerheds skyld ønsker jeg alle EN RIGTIG DEJLIG JUL.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

hey igen

mht den lille opgave, så mente jeg :poking: - delen... :cool: - og mht dig og mol-spin, så behøvs du jo ikke tage alle timerne som aktiv - det har jeg da ikke tænkt mig, jeg er trods alt i 'rolig' uge den uge.... :blink: så jeg satser på at jeg skal lege fotograf ind imellem :wink:

/Vivs

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share