Langt pokker i MOL


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

Dagens indsats

Elipsetræner

5 minutter, belastning 15, ca 122 SPM - trætte ben - tyndt at sådan to små gange cykling kan gøre det.

Chinmaskine, alm. chingreb

12x110

8x250

8x250

8x250

Sitting rows

8x13

8x13

8x13

8x13 , chinmaskinen var optaget, så nappede lige et sæt mere indtil...

Chinmaskine, halvsmalt spadegreb

8x250

8x250

7x250

Hammercurl

10x18 , glemte at stoppe ved de 8

8x18

Kabel-crossover

15x5

10x6 , jaja - nu er jeg ved at spore mig ind på en passende vægt

8x7

8x7

8x7

Dips , da bænken var optaget

8 , smalle - skiftede stativ

10

10

10

Bænkpres

8x50

8x60 , stadig for let

8x70

8x70 , der skulle ikke have siddet mange nullermænd på stangen før det var blevet en miss

Skulderpres

8x20

8x20

8x20

Laterals

12x8

12x8

10x8

Bagskuldermaskine

15x40

15x40

Rotator, ud

25x12

25x12

Rotator, ind

25x14

20x14 , visnede fuldstændigt - igen. Tror jeg springer den over et par gange og ser om det hjælper

Fransk pres, Z-stang

10x28

10x28

9x28

Hyperextensions

14

14

Mave på swiss ball

20

20

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg ikke forventede bøvl med knæet i dagens lille spinning-test var det alligevel lidt spændende.

Som nævnt, først noget siddende som pga musikken gik fra 90 til 80RPM efter 12-13 minutter - belastning holdt omkring puls 155.

Derefter stående intervaller med ret høj belasting (nede på 60 RPM) alle med et minuts pause imellem. Stående serier: 15 sek, 30 sek, 60 sek, 120 sek, 60 sek, 30 sek - derefter et par minutter med de 80 RPM og lidt nedvarmning.

Intet at mærke i knæ overhovedet.

Hvis jeg ikke er blæst i stængerne tager jeg den "rigtige" spinning i morgen. Men jeg kunne mæske fra de to andre gange på cyklen at det er temmelig uvandt arbejde :dry: ellers bliver det tirsdag.

God søndag aften!

Link to comment
Share on other sites

Jeg advarer med det samme - der er mange løse ender i dette indlæg :blush: og kun lidt træning. Det er mest højttænkning om træningssituationen lige p.t.

Starter med gårsdagens træning.

Halve pullups: øvre halvdel til fail supersættet med nedre del til fail. To sæt i alt.

Dips: til erstatning for mit gamle klapstole-dipstativ som led knusningsdøden fandt jeg to billige bukke i et byggecenter. Det blev til nogen indkøring hvor jeg hurtigt konstaterede at det var alt for ustabilt indtil jeg fik bundet to løkker af gammel ledning som blev viklet om enderne så bukkene ikke vippede. Fik lavet et par ustrukturedede sæt bagefter.

Spinning = knætest Netto-CD´en. Ingen problemer med knæet :4jumpy: selv om der desværre ikke var så meget stående mellemtakt som jeg huskede og at testen derfor ikke er så ultimativ som jeg havde ønsket. Instinktivt passede jeg meget på det venstre ben som var ret friskt efter spinning mens det højre var træt.

Med gårsdagens spinning og dagens besøg hos kiropraktoren tror jeg at knæstatus er som følger.

Skade pga. låsebolt: det er jo den kiropraktoren har taget sig af med salve, ultralyd og el-terapi. De sidste dage har der været fremgang - jeg kan nu ligge på knæ i sengen uden det gør ondt i knæet. Om det går fremad i "tilfældige" ryk eller det er cyklingens øgede blodgennemstrømning i knæet der gør ved jeg ikke men det er dejligt. Kiro´en mente at jeg nu for alvor kunne belaste knæet og fra næste besøg handler det om at få styr på lænden som har været øm i over en måned i træk.

Skade pga. spinning 10/12: Her er jeg mere luren. Umiddelbart holdt knæet jo til spinningtesten men jeg sidder alligevel med en fornemmelse af (ikke at jeg har noget at have det i) at jeg kan træde det i smadder så let som at knække et æg. Omvendt kan jeg jo sagtens håndtere rå æg uden at smadre dem hvis jeg ikke er for voldsom og ikke er klodset/uheldig. De små anfald af kortvarig indvendig stikken eller kløen som var efter de tre andre spinningprøver har jeg i øvrigt været skånet for i går og i dag. Har en ide om at det er at sidde med benet bøjet i længere tid udløser den smule bøvl der er mere end træning, det er noget jeg skal prøve at lægge mærke til de kommende dage.

Taktikken for knæet må være at starte cyklingen op igen. Stille!!! og roligt!!! så jeg ikke river skaden op igen og efterhånden som troen på knæet og træningen intensiveres bliver det sidste helet op. Det fungerede fint sådan i sommers, selv om det jo var et tredje sted knæet gik i udu.

Oprindelig var det meningen at fokusere på vægttræningen frem til 1/3 supleret med spinning og derefter skrue op for cyklingen. Men den plan var lagt inden to måneders pedalpause trængte sig på. Da pausen kan mærkes alt for tydeligt på konditionen er jeg næsten sikker på at jeg allerede nu skifter fokus - de sidste uger giver næppe den store styrke/hypertrofi-fremgang, men vil ganske givet kunne mærkes til den første fællestræning omkring 1/4 hvis jeg fokuserer dem på pedaltræningen. Jeg må lige overveje om jeg så også skal sætte ind med cutteperioden allerede nu, men det vil passe fint ind i sammenhæng med cykling på moderat intensitet især her i starten - oplagt som morgentræning.

Hvis jeg altså kommer op. I "Viden Om" har jeg set en taktik til at få styr på søvnen i det omfang arbejdet tillader. Men det kommer til at kræve stor stor stor viljestyrke at starte det op, så jeg skal lige have mentalt tilløb inden og også overstå nogle vagter som alligevel kuldsejler projektet fra start. Det duer nok heller ikke med for mange ændringer i tilværelsen på een gang.

Vil smutte i seng og ligge og lægge en slagplan.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Træningsdelen er hurtigt overstået, jeg har brugt en del tid på at indhente et stort socialt efterslæb og det har i kraft at førsteprioritet trukket stort set alle de timer som ikke var afsat til arbejde og også en del af dem som var tiltænkt søvn. Tillige tillod jeg mig at nappe en aften i Ballerup Superarena og se lidt baneløb. Faktisk ganske underholdende, så det er bestemt ikke sidste gang jeg finder på det. På TV har jeg ikke helt gennemskuet de praktiske køre"regler" i parløb og det lykkedes heller ikke i forgårs. Men OK, det havde de deltagende så heller ikke 100%; der var nogle stykker som kom i nærkontakt med banen :crazy:

Forleden aften blev det til lidt ustrukturerede dips og chins inden sengetid.

I dag: hjemmespinning. 9 minutter siddende - 1 minut stående og forfra. 50 minutter i alt. Det siddende holdt omkring 90-95 RPM og det stående omkring 70-80. Sigtepuls i det siddende: 160. Ingen bøvl fra knæ undervejs, men som sædvanlig en lille smule ømt bagefter (fra spinning-skaden) - dog ikke noget der giver anledning til panik af nogen art.

Taktikken den næste 1½ måned er lagt og bliver beskrevet her så jeg selv kan minde mig om hvad der skal ske.

Som jeg var inde på så bliver styrketræningen omlagt til at være muskelbevarende og at holde mig trænbar til næste efterår. Der bliver minst eet ugentligt besøg i motionscenteret med tung træning - derudover må jeg overveje om jeg skal arbejde for at genindtage de pæne placeringer på chin-listen som jeg mistede i sommers. Og nu jeg igen kan lave dips hjemme kunne jeg måske også blande mig her. Men jeg må se om jeg fænger på ideen - sidste sommer gad jeg ikke rigtigt. Der ligger en plan mere i skuffen, men ved ikke om jeg kan overskue at bruge tid på den også - vi får se i løbet af forår/sommer.

Diæten bliver indledt fra mandag (selv om jeg har tyvstartet lidt) - har liiiige nogle besøg lør/søn som ikke egner sig til cuttekost. Målet er at være under 90kg inden 1/4. Vægten toppede 7/2 med 96,4 kg og jeg var i morges på 94,7. Jeg havde jo sat loftet til 95, så... men de nemme første 2kg har jeg "brugt". Kreatinen lagde jeg på hylden for 4-6 dage siden.

Og så det værste: at få genopbygget konditionen. Det kommer nok til at tage længere tid end jeg bryder mig om. Målet bliver i første omgang ikke at blive stegt til fællestræningen som for mit vedkommende starter om ca 6 uger.

I modsætning til sidste år hvor jeg alene fokuserede på at få en smule fart på cyklen vil jeg i år forsøge at skaffe mere udholdenhed - i hvert fald indtil raceren kommer på asfalt, for så bliver jeg nok så frustreret over det manglende tempo at jeg gør som sidste år, men jeg vil forsøge at flytte fokus så de sidste 10 km fællestræning ikke bliver kørt med prikker og stjerner for øjnene.

Da jeg ikke har en salt-cykel og min MTB er udlånt til en uden bil må det alene blive spinning der kommer til at gøre arbejdet indtil videre.

Jeg formoder at jeg holder planen i tre trin.

Trin 1 fra nu til 4/3 holder jeg mig nogenlunde til dagens opskrift - siddende kørsel omkring puls 160 og lidt stående ind i mellem "efter behov". Såfremt restitutionen kan følge med bliver hver tur 10 minutter længere end den forgående og der køres hver anden dag. Mon ikke jeg sidst i perioden kombinerer det med en begyndertime for ikke at køre sur i det ren mentalt, ellers bliver det vist for kedeligt.

Trin 2 fra 5/3 og 14 dage frem står den på FitnessDK-spinning da jeg har fået fingre i to ugers valentines-træning. Jeg fornemmer at jeg bliver holdt til ilden disse dage.

Trin 3 Hvis vejene er saltfrie skal raceren ud, men ellers må jeg have min MTB tilbage. Og ellers må jeg være kreativ på spincyklen. Starter med en rolig uge efter en måneds tid med nok lidt for meget progression og hård spin de sidste 14 dage.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Ingen bøvl fra knæ undervejs, men som sædvanlig en lille smule ømt bagefter (fra spinning-skaden) - dog ikke noget der giver anledning til panik af nogen art.

Lyder godt ! :smile: - Hvad med lænden ?

Og så det værste: at få genopbygget konditionen. Det kommer nok til at tage længere tid end jeg bryder mig om. Målet bliver i første omgang ikke at blive stegt til fællestræningen som for mit vedkommende starter om ca 6 uger.
Ja, det kan blive hårdt - det kan jeg skrive under på.. :dry: Husk nu ikke at starte aaalt for hårdt ud, ikk ?
og min MTB er udlånt til en uden bil

:blink: kører der ikke bus og tog ???? :cool:

Trin 2 fra 5/3 og 14 dage frem står den på FitnessDK-spinning da jeg har fået fingre i to ugers valentines-træning. Jeg fornemmer at jeg bliver holdt til ilden disse dage.

juiippppeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeh :w00t: familiespinning coming up :w00t::devil: de første par dage, må du dog lige holde KG igang for os :wink: han sku' nødig gå hen og savne os :tongue:

kram

/V

Link to comment
Share on other sites

Hey Vivs!

Lænden er stadig rædsom - har haft ondt i den i over en måned i træk nu :dry:

Mht. den udlånte cykel så har jeg i dag fortalt at jeg gerne vil have den tilbage. Så det får jeg sikkert om et par uger, det går ikke så hurtigt med at levere tilbage fra den kant. Det går nok også uden her i starten. Prøver at tage det roligt og har derfor valgt puls 160 da jeg ikke er mere presset end at jeg ville kunne samtale dog nok ikke i meget lange sætninger. Inden jeg rammer 165 er vejrtrækningen for heftig til snak. Ikke at der er noget videnskabeligt i det men logisk set burde det være en grænse mellem lettere og hårdede belastning. Og hvis jeg ikke skal falde igennem til spinning er jeg også nødt til at arbejde lidt for sagen, der er lang vej endnu.....

I går kom jeg som sædvanlig ikke op så jeg kunne nå motionscenteret men vil tusket mig tidligt hjem fra mormor og sad i stedet på spincyklen fra 23:40 til 0:40. Siddende målpuls 160, ca 90-95RPM. 30 sekunders stående hvert femte minut undtaget første og sidste. Var overraskende mere frisk i benene end i forgårs så umiddelbart er belastningen OK. Blev slet ikke øm i knæet bagefter (det gjorde jeg så i morges da jeg stod og muntrede mig med skuecremen over toilettet da jeg fik lavet en forkert bevægelse, åbenbart. Normalt burde det ikke gøre noget men det kunne det skunte lide. Bægeret render snart over for hvornår jeg ringer til lægen, men det gjorde ikke ondt siden, så.....)

Dagens indsats i mortionscenteret:

Elipsetræner

5 minutter, belastning 15, ca 130SPM - lår lidt trætte i dag

Chinmaskine

15x110

8x210

8x250

8x250

8x250

Sitting rows

8x12

8x12

8x12

Chins, halvsmalt spadegreb

8

8

7 , men så blev der heller ikke gået på kompromis med stilen

Crossovers

10x5

8x7

8x7

7x7

Bænkpres

8x60

8x90 , det kunne ikke gentages så pillede lidt af igen

8x80

8x80

Dips

10

(instruere een der spurgte pænt om hvordan løbebåndet virkede)

10

10

Skulderpres

10x10

8x18

8x18

7x18

Laterals

12x8

12x8

12x8

Kickbacks, strakt arm

10x11

10x11

Rotator, ud

20x12

20x12

Rotator, ind

20x16

Sidebøj m. twist

14

14 , meget meget nemmere end sidst - den lille pause gjorde vist godt her

Mave på swiss ball

20

20 , samme som ovenfor

Ufrivillig statisk træning af nedre mavesegment - læs: KRAMPE

10 sek ,alle da jeg jeg ville bukke mig for at samle træningsgrejet op fra gulvet.

5 sek , sjovest så det nok ud første gang da jeg have fået fat i papir og pen

10 sek ,som jeg bare kylede på gulvet og hastede mod ribben for udstræk.

Scott curl

10x33, dagens flop. Havde glædet mig til denne underholdende øvelse, men den tidligere omtalt gruppe at mørkere lød

10x33, satte i den grad sit præg på frivægtsområdet så jeg havde slet ingen koncentration til øvelsen

10x33

Hyperextensions

20

20

Reverse Hyper på bold

20

20

Tricep maskine orkede ikke at være midt i "balladen" igen

10x70

10x90

10x100

10x100

Hamstringcurl måtte lige prøve - ganske forsigtigt

5x30 , uden pause direkte videre til

5x50 , uden pause direkte videre til

5x70 , uden pause direkte videre til

5x90 , ingen brok fra knæ men kan mærke at der ikke er meget at tidligere tiders styrke tilbage

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

I "morges" - i hvert fald på tom mave:

70 minutters spinning. Målpuls siddende 155-160 (lidt lavere end de andre dage da det var fastetræning) og 30 sekunders stående hvert femte minut. I et par af intervallerne var jeg oppe på en RPM som ligner eller ligger noget over det jeg husker som stående mellemtakt. No probs fra knæ - heller ikke bagefter :clap: begynder efterhånden at tro at det holder til belastningen selv om episoder som toiletrengøringen i går sidder i baghovedet.

Selvom konditionen er i bund har jeg ikke mistet min evne til at svede, på de 70 minutter mistede jeg 1400 gram og formoder at det meste er væske. Jeg var i hvert fald for nærig til at tørre op med køkkenrulle og tog moppen til det værste.

Men kors hvor er det kedeligt at køre så monotomt - ikke usansynligt at jeg skifter strategi af samme årsag og hopper på rigtige spinninghold før tid.

Mht diæt så er alle skemaer kørt i stilling og klar til grafer.

Forrige uges snitvægt: 95,6

Sidste uges snitvægt : 94,7

Efter to dage med vægten 94,0 viste dagens morgenvægt hele 95,0 men jeg plejer nu også at veje omkring et kilo mere dagen efter et vægttræningspas så det er fint nok.

Har tilladt mig at overspringningshandle frem til klokken 15 - så står den på praktiske gøremål indtil i aften.

Der er lige præcis 30 punkter på min seddel der skal udføres og der mangler p.t. 27 streger.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Jeg nåede næsten op tids nok til at nå at træne. Jeg måtte skære et par øvelser og da jeg lagde den sidste håndvægt var der 35 minutter til at nå i bad og hjem at skifte til arbejdstøj og klaske nogen madpakke sammen. Lidt panik.

Her er hvad jeg nåede:

Elipsetræner

4 minutter, belastning 15, ca 122SPM - lår ret trætte i dag

Chinmaskine

15x105

10x205

5x305

5x305

5x305

5x305

5x305

Bænkpres

15x20

10x60

5x100

5x100

5x100

4x100 , fail på femte

5x95

Skulderpres

5x20

5x20

5x20

5x20

5x20

supersættet med

Kickbacks, strakt arm

8x12

8x12

8x12

Hyperextensions

16

16

16

16

supersættet med først

Sidebøj m. twist

15

15

og derefter

Mave på swiss ball

20

20

Link to comment
Share on other sites

Sikke da en møg-uge hvad angår emner der vedrører dette forum - ellers har den været fin.

Masser af sociale aktiviteter i samvær med folk der ikke tager sig af kalorietælling. Vægten er steget i denne uge og det er ikke marginalt :blush:

Der har heller ikke været tid til motion - det har været en enkelt aften hvor jeg nappede lidt chins og dips inden sengetid men ellers intet. :sneaky2:

I dag havde jeg skiftetøjet med på arbejde for at spinne lidt efter fyraften - tænkte at når jeg nu betaler til motionscenteret kunne jeg slide på deres spinningcykel og bade i det vand jeg ikke skal betale for. Det var så i øvrigt første gang jeg sad på den cykel der bustede mit knæ 10/12.

Træningen gik lidt trægt fra start (den sædvanlige dehydrering efter en arbejdsdag) og efter omkring 30-45 minutter inde i træningen var jeg ved at stå af - men så fik jeg den anden luft og selvom benene blev lidt trætte til sidst kunne jeg sagtens have fortsat.

post-1580-1172447897_thumb.jpg

Selvom jeg ikke har lavet motion der involverer benene i næsten en uge begyndte knæet at drille i fredags og om aftenen var det halvømt når jeg skulle gå og sætte mig ned. Det blev værre i løbet af lørdagen - dog kun ømhed ved gang. Og også værre i løbet af i dag - måske var det lidt tosset at spinne men ømhedsmæssigt gør det ingen som helst forskel. Hm, skal jeg nu være ærlig så gør det faktisk en smule ondt i knæet ved hvert eneste skridt, sjovt nok ikke når det er vægt på benet men mens det er løftet. Jeg skal alligevel op klokken kvalme i morgen for at vaske tøj og må hellere ringe til lægen og bestille tid. Det mærkelige er at det ikke gør ondt ved de to gamle skade-steder men et helt tredje sted: bagved/over knæskallen.

Link to comment
Share on other sites

Sikke da en møg-uge hvad angår emner der vedrører dette forum - ellers har den været fin.

Masser af sociale aktiviteter i samvær med folk der ikke tager sig af kalorietælling. Vægten er steget i denne uge og det er ikke marginalt :blush:

Der har heller ikke været tid til motion - det har været en enkelt aften hvor jeg nappede lidt chins og dips inden sengetid men ellers intet. :sneaky2:

Hej kære gregers.

Din første sætning . . . hmmm - er man for fræk at spørge ind til dette?

Det med kalorierne, - jeg kan meget vel følge dig. Selv har jeg været tæt på de 100kg., men den er heldigvis for nedadgående i øjeblikket, men hvor det ærgrer mig at jeg ikke fik min cardio i sidste uge.

Jeg håber du får styr på madindtaget.

Jeg ønsker dig her til sidst lige rigtig god bedring med benet/knæet. Jeg håber virkelig at du bliver fit for fight her når foråret vel snart dukker op. En tur på cyklen med lærken som baggrundsmusik - det kan bare ikke være bedre - en tid jeg længes meget efter hvert eneste år, hvad med dig?

Link to comment
Share on other sites

Hej Taurus!

Du må da altid spørge :smile: Det var nu ikke mere spændende end min guddatters familie som jeg tidligere tilbragte et par aftener sammen med ugentligt og efter 9-12 mdr. med kun et par besøg om måneden igen var hos hver aften hele ugen. Bortset fra den dag jeg besøgte mormor. Og begge parter går ind for at man indtager solide mængder slik og kager. Det går bedre på den front nu og jeg er igen under 95kg.

Og jo, tiden med forår ER dejlig trods min tendens til at blive forårsdepri. Paradoksalt at begge "følelser" trives samtidigt, men det gør de. Jeg ville elske at komme ud i det fri og mærke duften af pollen og blomster og høre fuglene kvidre om kap med vindstøjen i hjelmen.

Desværre bliver der nok ikke noget at det. Jeg havde tid hos kiropraktoren i mandags og når nu knæet alligevel brokkede sig så brugte jeg mandag formiddag til at lave ALLE de ting som kan udløse ubehag i knæet og mit i det hele fandt jeg så et "smertepunkt" - jeg foretrækker i hvert fald at blive boret hos tandlægen uden bedøvelse.

post-1580-1172610163_thumb.jpg

Trykker jeg på cirklen og trækker op langs de blå streger på låret eller for den sags skyld efter et bad tørrer mig med et håndklæde på samme måde mens benet er bøjet tilstrækkeligt gør det afsindigt ondt. Den oplysning fik kiroprakteren til at opgive og sagde at det eneste jeg skulle acceptere hos lægen var en henvisning til en kikkertoperation - alt andet skule jeg afvise. Nu har vi sundhedsforsikring på arbejdet så bare for sjov googlede jeg nogle privathospitaler og midt i hele var så beskrevet den skade jeg fik da jeg rodede med låsebolten. Den skal (i hvert fald umiddelbart) også opereres væk. Og da jeg formoder at man ikke opererer samtidigt to forskellige steder i samme knæ giver det formodentlig en ret lang periode uden cykling. Og bentræning i øvrigt :mad:

HVIS altså kiro´en og google har ret. Og hvis lægen vil skrive en henvisning - det bliver nok det største problem at få ham til det.

I stedet lavde kiropratoren lidt massage på ryggen samt lidt knæk og bræk og det var faktisk ret dejligt bagefter.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Godmorgen Gregers.

Sikke noget skidt! :sneaky2:

Det lyder for mig lidt mærkeligt, at kiropraktoren ikke kan hjælpe videre.

Knæet er desværre sårbart - selv afholder jeg mig fra fodbold (er blevet opfordret hvor sønnen spiller) og al form for skøjter, stå på ski m.m.

Jeg kan godt undvære disse glæder og så sikre mig, at jeg kan træne mine ben med vægte - det vejer langt tungere.

Rigtig god onsdag og du ønskes god bedring.

Jeg er spændt på at høre hvad det hele udvikler sig til.

Hilsen

En der føler med dig

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også spændt. At kiropraktoren har opgivet skyldes at han er 100% sikker på at der skal værktøj til indeni.

Både i går og i dag vågnede jeg efter hård fight fra vækkeuret et par timer før det var nødvendigt aht. arbejdet. Planen var naturligvis at køre til motionscenteret, men mine evner som morgenmenneske er ikke store. Inden jeg fik nusset mig sammen var der begge dage under 30 minutters til at træne i. I stedet gik det ud over pauserne på arbejde i dag.

PAUSE 1:

Håndcykel

2 minutter, afstanden var sat til 4½ (plejer at køre på 2) så for sjov gav jeg god belastning på. Forsøgte at holde mig oppe ved de 200 watt men syrede til og kapitulerede ufrivilligt.

Bænkpres i smith

15xslæde

10xslæde+40

10xslæde+60

5xslæde+80

5xslæde+80

5xslæde+80

Skulderpres

6x20

6x20

6x20

Rev. laterals

12x5

12x5

Stående rotator med DB

20x5

20x5

PAUSE 2:

Chins

10

10

10 , de sidste tre måtte tempoet lidt op for at holde til alle 10

Mave på swiss ball

20

20

Hyperextensions

20

20

Ellers var det meningen at jeg skulle være pakæsel ved en flytning men aht. knæet meldte jeg afbud - der var masser af trapper involveret. Og jeg har også besluttet IKKE at lade mig friste til at fortsætte cykeltræningen for at holde knæet skidt. Det ER skidt og må kunne behandles uden jeg gør det værre til formålet.

I morgen tror jeg at jeg gnider salt i såret og kører til Ballerup Super Arena klokken 20. Der begynder 24 timers Le Mans for firmahold i banecykling. Det er umiddelbart min plan at forsøge at stable et hold på benene til næste år. Jeg har altid haft lyst at køre på bane og det er jo en oplagt mulighed for at køre blandt ligesindede (hvis altså knæet nogensinde bliver til den slags igen). Jeg vil lige lure hvordan standarten ligger, der er jo ingen grund til frivilligt at blive slagtet hvis alle de andre kører som død og kridte. Der er i øvrigt gratis adgang indtil ca. klokken 18 om fredagen hvor der tages entre pga. en koncert i forbindelse med løbets afslutning. Link til arrangement

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

For at starte hvor jeg slap sidst - i Ballerup. Hold da op der var gang i den, taget i betragning af at det var firmahold. Pånær nogle få som virkede som om de var sat på holdet for at fylde det ud blev der gået til vaflerne. Da jeg gik hjem ( hurtigste hold havde kørt 100km) lå snithastighederne mellem 41,4 og 35½km/t. Mest imponerende var dog en med kun een arm - ud af omgangstiderne må han have ligget med 37-38 i timen.

Knæet bliver mærkbart mere tosset for hver dag der går og hvis det ikke har gjort ondt eller prikket indvendigt i 1½-2 timer i dag er det vist det :sneaky2:

Nå, men overkroppen kan da snuse til lidt håndvægte m.m.

Chins

10

10

10

Pullups

7

7

Hyperextensions

20

20

Susp. bicepcurls

10x20

Bænkpres i smith

15xslæde

8xslæde+40

5xslæde+60

5xslæde+80

5xslæde+80

5xslæde+80

5xslæde+80

5xslæde+80

Sidste to sæt supersættet med

Kickbacks med strakt arm

12x5

12x5

Skulderpres

8x14

5x22

5x22

4x22

Laterals, een arm ad gangen

8x9

8x9

Mave på bold

20

20

Tricep extensions, Z-stang

8x33

8x33

Mave på swiss ball

20

20

Hyperextensions

20

20

Rotator, stående med DB

30x5

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Ingen træning endnu - den kommer når jeg har lukket MOL ned.

Jeg har lige været hos lægen med mit knæ. En kikkertundersøgelse blev det ikke til i første omgang og det gør i for sig heller ikke noget - ingen grund til at rode rundt inde i knæet hvis det ikke er nødvendigt. Først blev der bevilget en røngten men efter et par minutter blev den opgraderet til en MR-scanning med konstateringen om at røntgen-undersøgelsen heller ikke er særlig god.

Og så det mest overraskende; han mente at knæet havde fået ro nok og at for mig var motion så stor en del af livskvaliteten at nu måtte jeg hellere igang igen :blink: det var nye toner :smile: Hvis det gik godt var det fint og hvis ikke måtte vi få repareret skaden (hvis man kunne) så jeg kunne komme igang. Så efter lægens anvisning skal jeg nu i motionscenteret og træne ben :wub: ganske vist kun med ret lette vægte men lidt har også ret. Og jeg skal også "cykle" en rolig tur. Det bliver i morgen inden arbejdet.

Jeg må hellere benytte mig af det mens jeg må. Efter et opkald til PFA gik der vel tre minutter så var scanningen bevilget og ved opkald til Kysthospitalet foreslog de onsdag - min fridag. Helt perfekt. Hvad den så viser bliver spændende; knæet laver ingen typiske tegn så hvad der er sket derinde er ikke til at vide. Mest sansynligt en klemt slimsæk eller miniskskade men der passer symptomerne heller ikke rigtigt.

Jeg går desværre rundt og skranter lidt med lidt ondt i halsen og let forkølelse og selv om jeg ikke har feber bliver træningerne bare en hurtigt let omgang der ikke er værd at notere.

I stedet ønskes alle en PRAGTFULD WEEKEND

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Hej Gregers.

Det ser ud til at der er et klart lys for enden af den mørke tunnel. Det vil være super!

Nu er bentøjet faktisk det sværeste at holde i ro, lettere med øvrige kropsdele, så det er et handicap når det ikke fungerer perfekt.

Nu skal du ikke gå hen og lægge dig med en gang sygdom vel?

Jeg sender straks et ønske retur til dig med håb om en ligeså pragtfuld weekend - det er dig vel undt.

Taurus

Link to comment
Share on other sites

Hej Vivs!

Tak - så vi vi bare håbe at der kommer noget positivt ud af det. På den ene eller den anden måde.

Og Taurus,

Weekenden blev faktisk mægtig hyggelig trods det var en arbejdsweekend. Og du har ret - det er lidt svært at undgå at bruge benene.

Mærkeligt at jeg ikke er blevet rigtig syg. Jeg er stadig noget slatten men feberfri. Dog er der meget klar sammenhæng mellem helbred og nattesøvn. Prøver at få sovet en del men det kniber desværre lidt.

Fik kørt lidt hjemmespinning i går. En CD sammensat af mig selv som jeg ikke gad køre i efteråret da der ikke var udfordring nok i den. Jeg måtte i går droppe 2 ud af 3 intervaller og sad med krampe i begge lægge efter 27-28 minutter :nonono: Ikke umidelbart noget bøvl fra knæ men det er lidt mere ømt i dag end det ellers har været de sidste dage.

I dag inden jeg mødte på arbejde nappede jeg en fullbody-træning. Trænede uden pen og papir og talte ikke engang reps. Selv om jeg ikke nu aner hvad jeg lavede var det faktisk rart "bare" at træne og flå nogle vægte. Bentræningen blev vist fornuftig i mængde og volumen - ikke ud til grænserne men alligevel med følelsen af at have lavet lidt. Igen, ingen umiddelbar brok fra knæet men der laver jeg heller ikke de bevægelser som generer det.

Sjovt som ens "afhængighed" af nettet og MOL skifter. I perioder er jeg nærmest desperat for at logge på. Min PC hjemme var sidst tændt da jeg opdaterede sidste gang så lige nu er jeg en "fri mand" :laugh:

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Inden dagens træning lidt blandede bolsjer.

Scanning af knæ i onsdags afventer stadig resultat da overlægen er sygemeldt.

Som man kan se af klokken er det nu halvsent - jeg har ellers været god til at komme i seng i ordentlig tid og ditto op. Håber ikke dette MOL-besøg ødelægger den rytme :cry: men har drukket meget kaffe til Matador.

Mentalt er jeg noget forpustet da der igen (SUK) er tumult i familien udløst af noget så banalt som problemer med en PC. Desværre er jeg udset som redningsmand men er ret så meget på glatis. Presset øges også af at flasken næppe igen udskiftes med antabus så længe der er PC-bøvl.

Nå men til træningen. Jeg var ikke vældig oplagt - givetvis fordi jeg de sidste tre døgn har været kraftigt dehydreret. Som sædvanlig på arbejde men har ikke haft energi/overskud til at hælde vand på når jeg er kommet hjem - blot tændt flimmerkassen og ligget på sofaen til jeg blev søvnig. Jeg drak ellers en liter inden og halvanden undervejs men blev alligevel lidt utilpas og havde slet ikke mental forkus til at udjævne styrkeforskellen i højre/venstre side.

Elipsetræner

3 minutter, belastning 15, ca. 130 SPM

Chins, halvsmalt spadegreb

10

10

10 , endelig tilbage hvor de 3x10 kører af sig selv

supersættet med

Crossover

15x5

15x6

Sitting rows

10x12

10x12

10x12

Bænkpres

15x20

10x60

8x80 , ekstra langsomme i eccentrisk fase + pause i bund

8x80 , ditto. Højre side lavede klart for meget af arbejdet

6x80 , ditto. Højre arm blev pludselig meget træt efter femte rep

Military

15x8

10x28

8x38 , igen var det højre side der tog slæbet

8x38 , ditto

Bagskuldermaskine

15x40

15x40

Laterals

12x8 , i alle sæt var der store kvaler med at koordinere højre og venstre side så det blev symmestrisk

12x8

12x8

Rotator, ud

15x12

15x12

Rotator, ind

15x14

15x14

Sidebøj med twist

15

15 , dén sad til gengæld godt i dag rent teknisk

Hængende knæløft

15

15

Hyperextensions

15

15

15

15

Bicepmaskine

10x110 , elendig udveksling der ikke slipper nok af belastningen i den sidste fase - første 70% af banen er ret nem men så....

Tricepmaskine

12x90

Og så tror jeg sq at de har røde ører nede i centeret over den lidt skuffende placering i den nyligt overståede test af motionscentre. Udover at der deles "skideballer" ud til højre og venstre når folk ikke træner med håndklæde på bænk/maskiner så er der hele tiden personale ude i marken som retter på dem der træner med dårlig teknik. Ellers har det virkelig skulle været en øjebæ før de greb ind men nu påtaler de også middelstore skønhedsfejl. Er endnu ikke blevet rettet på men det kommer jo nok :laugh:

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Efter den officielle lukketid blev jeg ringet op fra hospitalet.

Jeg burde vel være glad og lettet over ikke at skulle opereres men i stedet sidder jeg skuffet uden forventninger om bedring. Men giver det selvfølgelig en chance - det´ klart.

Scanningen viste tydelig tegn på overbelastning og væskeophobning men ingen skader i øvrigt. Efterfølgende er jeg lidt ked af at lægen vist nævnte noget med "foran på knæet" for det er jo der jeg har betydningsløse eftervirkninger fra skaden fra da jeg fumlede med sporskiftet og ikke det som virkelig bøvler fra spinningskaden. Jo, det sidder lidt foran men mest på siden af knæet. Har han overset det nu da han fandt det andet, eller??? Dels var jeg overrasket pga. tidspunktet han ringede og dels afskyr jeg at tale i telefon, så jeg fik desværre slet ikke spurgt ind til denne usikkerhed. Knæet har i øvrigt de sidste dage vist nye tegn og er begyndt at være mere konsekvent med hvor det er ømt - præcis dér det gik i stykker 10/12 og ikke så meget rundt om knæskallen som ellers de sidste uger - og i går var det ømt næsten hele tiden og var kun lidt bedre i dag.

Nå, men metoden til at komme videre ifølge lægen er ganske simpel:

- Ipren (200mg) tre gange dagligt.

- lette spinningture på belastning 1 til 2 i 30 minutter og derpå isomslag på knæet.

- al fodtøj skal være løbesko med god stødabsorbering. Hm, elsker ellers at sjoske rundt i træs´sere men det må jeg droppe en tid.

I løbet af 14 dage skulle det være væk eller meget bedre. Det lyder altså for nemt, så hvis det viser sig at virke er det ikke placebo :laugh: og ellers må jeg jo prøve om jeg kan betale mig til en konsultation om to uger hvor jeg kan tage derind og pege og trykke.

I øvrigt er der faldet ro over familien igen.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Godmorgen kære Gregers.

Det er noget skidt når bevægeapparatet ikke fungerer optimalt. Det ser dog ud til at tingene flasker sig, jeg håber ikke at du kommer til at gå alt for længe med dit knæproblem.

Det jeg ofte savner blandt lægeautoriteter, er et meget præcist svar med en klokkeklar diagnose. Jeg synes man tit får et svar i retning af at "nu kan man prøve dette her, det skulle så gerne hjælpe, ellers så må du komme igen, så vi lige kan se på det igen".

Nogle undersøgelser ender med, at man går derfra med spørgsmålet som du helt fint beskriver, nemlig at huskede han nu . . . eller glemte han lige det andet.

Det er godt at det med familien er faldet til ro, nu kunne jeg lige se scenariet for mig igen, med den altopofrende Gregers der bruger flere ressourcer på andre end sig selv.

Du har en utrolig energi!

Rigtig god bedring og med ønske om en dejlig tirsdag

Taurus

Link to comment
Share on other sites

Forstår godt du er frustreret :nonono: Men vi må håbe den alternative plan virker efter hensigten. Don't even get me started omkring det danske sundhedsvæsen - jeg skal ikke gå i detaljer, men lad os bare sige, at efter 3,5 års behandlinger, CT-scanninger, xrays og kontrolbesøg, så har jeg meget lidt tillid til systemet. Man føler sig ofte bare som et nummer og føler sjældent lægerne hører rigtigt efter hvad man fortæller dem.. det er i hvert fald min erfaring.

Mht. fodtøjet, så kan det forresten være en rigtig god idé at kombinere løbeskoene med speciallavede såler - det har jeg selv gjort med god succes. De koster ikke en bondegård.. man kan fx få Superfeet eller Formthotics til omkring 300 kr, som bliver varmet op hvorefter man står i skoen, så sålen kommer til at passe 100% til din fod. De giver en meget bedre støtte af foden end alm. såler, efter min mening.

Det lyder godt, at der er faldet lidt ro over familiesituationen.

Link to comment
Share on other sites

:heartpump: kære Gregers

Kan du ikke ringe til overlægen idag og spørge ind til den "dom" du fik igår, fremfor at gå og spilde 2-3 uger mere på hvad jeg syns ligner en håbløs behandling ?? Han har jo sikkert ikke glemt sagen, eller kan vel gå tilbage og se nærmere på den ??

Kan det tænkes, at du får ondt i knæet af at gå rundt i dine :wub: træsko ? Jeg ved jeg får ondt alle vegne, de få gange jeg sjosker rundt i sådan nogen... :innocent:

Dejligt med ro i familien :flowers: - har du har fået styr på pc-problemerne ? - ellers .....call !

krams

Vivs

ps indlæg skrevet kl 3.10....:blink:

Edited by Vivsen
Link to comment
Share on other sites

Tak for de trøstende ord - de falder et tørt sted. Humøret som helhed fejler ikke noget men træningslysten er pist væk.

Er stadig lidt irriteret over udfaldet men gider heller ikke starte alverden for at fremskynde et-eller-andet nu. Med 100 dage uden cardiotræning og een sommer som baggrund og uden at være genetisk disponeret for en stabil grundform er det ligegyldigt om jeg bliver knæklar nu, om tre uger eller om et halvt år. At få det til at køre næste sommer må være målet. Cykelsæsonen ER alligevel kørt nu for mit vedkommende. I stedet må jeg prøve at holde humøret oppe med vægtene selv om det faktisk er ret trivielt kun at træne overkrop, jeg fatter ikke dem som ikke gider at træne ben.

Måske af samme årsag har jeg nulret for meget rundt herhjemme til at jeg når i motionscenteret i dag. I sammenhæng med kalenderes øvrige indhold for denne uge er det temmelig ærgeligt men jeg kunne ikke samle lysten til at komme af sted.

Har dog været 30 minutter på spinneren. Det er første gang jeg har cyklet på den ½ time uden at komme til at svede. Formoder at 1-2 på en spinningbelastningsskala ligger nede i svedfrit område. Havde is på knæet et kvarters tid bagefter.

Mht. sko så troede jeg at særlige indlæg var dyrere. Gad vide om man også kan få dem til at justere tykkelsen så misforholdet i benlængde kan udlignes. Det er jo det gode ved træsko - det at bare at skifte sålen til en anden tykkelse.

Nå, men i bedste Colombo-stil var der faktisk lige to ting jeg glemte at spørge ham knælægen om, så det vil jeg forsøge pr. mail. Det ene spørgsmål tvinger ham til at tage stilling til at det er knæets venstre side der driller og ikke forsiden. Må se om de reagerer på den over hovedet.

God dag til alle :smile:

For resten, der var lige en ting til.

Da jeg har mistet "drivet" mht. træning må I gerne være efter mig hvis jeg bliver ved at springe for meget over. Jeg ønsker ikke at gå helt i stå og skulle starte forfra med det hele igen og hvis jeg går i stå nu bliver det en meget lang pause. Det kan jeg mærke :cry:

Link to comment
Share on other sites

Du skal i hvert fald ikke være bange for at være en "besværlig patient" - det er desværre ofte mest effektivt at brokke sig, når det kommer til sundhedsvæsenet. Har selv tit fået fremskyndet fx prøvesvar ved at ringe til hospitalet hele tiden.

Er helt enig mht. kun at træne overkrop - det er ikke det sjoveste - jeg har heller ikke trænet ben længe og er først nu begyndt at starte meget forsigtigt op igen.

Jeg har undersøgt lidt nærmere og muligvis er prisen nu lidt højere end da jeg fik lavet mine.. det er også lidt siden. Dem her har Formthotics (dem jeg fik lavet) til 410 kr, så det er lidt mere.. men synes stadig det er alle pengene værd. Jeg ved ikke helt mht. tykkelser, men jeg ved at de har forskellige typer såler til fx sport, hverdagssko osv, så det kan sagtens tænkes at det er en mulighed.

Mht. at påpege overspringshandlinger, så har jeg fundet et par smileys frem til formålet:

:4whip:

:poking:

.. og til evt. "gode undskyldninger":

:violin:

:laugh:

Også god dag til dig!

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share