Motta's Log - Tri, Træning og snart tredive...


LaMotta
 Share

Recommended Posts

Rød Tyr anno 2013

Hvert år bliver der arrangeret en lille hyggelig event på Tyren, nord for KHB. De 11.6Km skal gennemkøres 2x for fuld smadder, og vinderen er kongen af tyren indtil næste år. I år ingen undtagelse, og alt fra A-licens ryttere til tunge triatleter stiller til start og det er altid sjovt at se folk give sige 100%.

I år havde jeg sat mig op til det, og været ude at teste ruten for at se hvor hurtigt jeg egentligt kunne køre. Efter i onsdags var et forsigtigt bud jeg ville tage to omgange på 35min. Under opvarmningen idag (se billedet) kommer regnen væltende og jeg tænker shiiit - Det ødelægger lige alle tider, og fokus går til bare at komme sikkert igennem og flække lidt til de rigtige steder. Jeg bliver sendt afsted som mand nr. 3, 20sek efter en tung triatlet og 40sek efter en dame a-rytter på en overfed HTC specialized med plade og hele pomfritten på. Fåårk. På første omgang er taktikken lige at få trådt mig helt varm, og så ellers at få hente de to foran liggende. Triatleten bliver hentet efter nedkørslen. Lol. Og så går jagten efter dame-rytteren. Jeg er dog usikker på om jeg kan spise hende, da jeg ved hun er en af de bedre i dame-rækkerne. Ude ved rundkørslen får jeg øje på hende, og en solid kørsel op ad Tyrens nakke og det efterfølgende "flade" stykke gør hun bliver hentet ved Bastrup sø. Herfra er det ind på det mega trælse stykke op til Nymølle, hvor det stiger og altid føles som om der er modvind. Anden runde skal der så åbnes lidt mere op, men jeg kan mærke at jeg allerede kører på limit, så taktikken bliver at holde dampen oppe og fokus på kadence. Jeg flyver mildest talt henover stigningerne, og kæmper mig op ad Tyrens nakke anden gang med høj kadence hvor jeg henter en af de senere startende. Tror jeg spiser 3-4 stykker derude, men jeg er helt lukket inde i min lille bobbel. Det sidste stykke får jeg overbevist mig selv om at det skal bare ædes og jeg sprinter det sidste stykke op til målstregen. Min tid har jeg på det her tidspunkt ingen anelse om, så da jeg kigger på uret og den siger 32.57 tænker jeg Fåååk. Den officielle tid bliver klokket til 33.05 og godt 41.5km/t i snit.

post-5949-0-88462600-1370066498_thumb.pn

Rødtyr: 5. Plads, 33.05

Resultat-Liste: https://app.lap.io/event/2013-roed-tyr/results

Link to comment
Share on other sites

Det er satme i orden, godt kørt! Der må siges at være nogle watt i de stænger!!

Gad godt have set min watt-profil for dagen. En triatlet jeg kender kørte nogenlunde samme tid som mig, han trådte 335w i snit. Han vejer 15kg mindre. Mit bud er jeg har ligget på 360-375w i de 33minutter. Av.

Link to comment
Share on other sites

Laaang Lørdag,

37 dage til Frankfurt Ironman, og tid til at få nogle lidt længere sessions på plads i kroppen. Derfor var igår hevet ud af kelenderen til netop dette formål. Det endte med at blive helt godt og kroppen responderede fint det meste af vejen.

Svømningen er endelig rykket Open Water, og jeg fungerer bare bedre i saltvand end klorvand. Dagen startede tidligt med en god svømmetur. Jeg passer lidt på med ikke at forcerer, så det blev til adstadige 2.2Km på 40min. Og så var der thebirkes på kanten til de morgenfriske! Derfra var det hjem, klargøre cyklen og så afsted mod mødepunktet kl 11.00 ved Cafe Jorden Rundt. Vi kørte afsted en større gruppe, men jeg drejede fra sammen med en anden for at holde eget tempo og køre specifikt mit træningspas. De første 2 timer blev således trillet på lille klinge for ikke at forcere tempoet. Derefter blev der indlagt 4x15-20min IM/Halv-IM sessions. Og tak skæbne der kom smæk på :smile:. Var lidt nervøs for kroppen var for brugt ovenpå 2xTyren forleden, men efter den værste syre var skyllet ud spillede stængerne igen. Fed følelse.

Afslutningsvis blev der løbet lidt off-bike run, hvor jeg tog 10km. Jeg rendte dog lidt ind i mavebøvlerier efter jeg tog en gel, og måtte derfor ned at gå kortvarigt for at få dem til at gå væk. Det blev løbet i fint tempo, dog uden at være prangende. Jeg håber vitterligt at knække koden til det løb snart, for lige n er det ikke for kønt!

Træning igår:

2.2Km OW - 40min

140Km Cykling - 4timer

10Km Løb - 50minutter

Godt krøllet og klar til sofahygge resten af dagen. Ahhh....!

Link to comment
Share on other sites

Søndag blev brugt på at restituere ovenpå weekendens træning og udskejelser. Noget jeg har fundet en pæn harmoni imellem. Det er ikke sur pligt det hele, så lørdag aften blev brugt i godt selskab. Søndag aften var der grill på svalegangen og jeg fik da også hældt en enkelt 1795-pilsner ned i aftensolens lune. Imorges stod jeg så tidligt op, fik sat mig til rette foran computeren, lavet alle de små-rettelser som ph.d comitteen har anmærket og har nu så småt færdiggjort min præsentation til forsvaret. Jeg har fundet ud af jeg har mega produktive dage, og de er så afløst af nogle intermediate dage hvor der ikke lige bliver lavet så meget. Men det er sådan jeg fungerer i øjeblikket, og indtil fredag er det bare med at få de sidste småting færdige. Om lidt skal jeg ind at binde en håndfuld eksemplarer ind til dem der nu dukker op på fredag, og for at komme nogle spørgsmål i forkøbet.

Lige inde frokost tog jeg en tur i løbeskoene for at junke den lidt, og efterfølgende lavede jeg en smule specifik teknik og styrketræning i FDK.

Dagens Tal:

5.6Km Løb @35min (6.00/Km)

4x20m Pony's

2x20m Hip-Lift

2x20m Hip-Lift + 8kg KB

2x20m Lunges + 8kg KB

3x10 Box Jumps

3x10 Step-Ups + Hip Lift

3x10 Russian Twist

/Nico

Link to comment
Share on other sites

Running day

Imorges blev jeg ditchet til morgenløb, og da motivationen for selv at løbe ikke var den største endte det med en ret kedelig tur i eget selskab. Det gjorde nok også jeg skar den kort, og undskyldte mig med at have bøvl med maven og alt mulig andet. Dagen er så i stedet blevet brugt på at sidde foran computeren og nusse omkring præsentationen til fredag. Den skal bare i hus nu, ikke så mange dikkedarer. Jeg føler mig nogenlunde klar, men får testet setuppet imorgen og så skal det bare spille.

Her til aften var jeg lige ude at køre en kort tur, og hørte en masse fed rock i radioen. Der besluttede jeg mig for at få lidt intervaller i hus idag, så dagen ikke har været helt spildt træningsmæssigt. Og som det går, så endte det med at blive helt godt. Mentalt var jeg ikke helt klar på 1000M, så i stedet tog jeg en bunke 800M der er lidt nemmere på bane.

Dagens Tal:

MorgenJog: 3Km @Lort/Km, Puls Møg

AftenIntervaller på Stadion:

2Km Opv

800M @3.57/Km, puls 91% af Max

800M @3.51/Km, puls 92% af Max

800M @3.54/Km, puls 94% af Max

800M @3.55/Km, puls 95% af Max

800M @3.47/Km, puls 96% af Max

800M @4.46/Km, puls 86% af Max

2Km Nedv.

Total: 8.8Km på 40ish minutter. Fedt!

Note til sidste interval er helt bevidst, da jeg prøvede at løbe på følelse og meget kontrolleret for at se hvad mit "hygge" tempo ligger på efter jeg har presset kroppen. Det indikerer i mine øjne at jeg er i klar formbedring på løbet, og at morgenjog har givet en del alligevel. Bliver spændende at se hvad jeg snart kan lægge en 5Km på.

/N

Link to comment
Share on other sites

Gårsdagens trænings-indfald blev en god lang tur på cyklen. Om til Kettinge-runden, en omgang stille og roligt, 2 omgange med fuld-blæs på og så rulletur hjem over. I alt 90Km, og en 3 timer i sadlen. Det skal nok blive godt.

Tal:

38Km Opv,

24Km 37.5Km/t

29Km Nedv

Link to comment
Share on other sites

>Thx friends

Lige en hurtig update på det hele. Igår havde jeg en af de dage man altid vil se tilbage på med et smil. For første gang havde jeg besøg af min storebror og kun ham, som overnattede på min sofa. Det endte med at blive halvsent med snak om alle de store emner. Noget man kan snakke med alle om, men det er meget specielt at snakke med en der har mange af de samme gener og ser verden på næste nøjagtig samme måde som en selv, på trods af vi er vokset op under vidt forskellige forhold. Igår morges pakkede vi en kande the og købte et par boller ved Emmery's for at sætte os ned på Svanemøllen og nyde solopgangen. 5min efter vi har sat os kommer der to meget naturligt udseende piger cyklende, smilende til os og stiller deres cykler op ad molen. De skal selvfølgelig ud af morgenbade, og min bror når lige at kigge på mig og sige "Hvis de smider alt tøjet, så hopper jeg i med alt mit tøj på". to sekunder senere er der 2x bar numse på molen, og pigerne trisser ligeså stille i vandet som det mest naturlige i denne verden. Ligepludselig skinnede solen lidt mere, og vi nød morgenen til fulde med de to tøser svømmende rundt in the nude. Ahh. Nå, dagen gik videre, vi fik hentet lidt tøj i Endurance sport, og nu er der plantet et frø omkring Ironman Cozumel. Den Ironman min bror skal køre til december. Ahemm, den gad jeg godt deltage i også ;-)

Resten af dagen gik med forberedelser til idag, og om aftenen tog jeg ud og slappede af sammen med 4 af de drenge jeg startede sammen med på biokemi tilbage i 2004. Det er vildt at tænke på at sidde sammen så mange år efter og se hvad der er kommet ud af os allesammen. Alle er succesfulde, og den sidste har lige landet sin Ph.D plads til efteråret. Så det var good ol times, med sjove historie og vittige indfald hele vejen igennem. Og nå ja, jeg nåede også lige at svømme lidt midt på dagen sammen med min gamle svømme coach Carina. Awesomez.

Tal igår: 2x800M OpenWater, 12.30min og 13.00min.

MorgenJog (Idag): 8.4Km @5.05/Km, progressivt Km 1-6 og så jog hjem til Ngsvej, hvor jeg squattede lidt (3x5x60Kg) og Foamrollede!

Nico

Link to comment
Share on other sites

Klar til en lille opdatering efter et par begivenhedsrige dage. Fredag blev en succes som I nok har kunnet fornemme på diverse updates rundt om på sociale medier og herinde. Kort fortalt havde jeg en af de dage hvor man performer helt i top, og føler sig i sit es. Jeg havde øvet præsentationen igennem et par gange, og det gjorde jeg var hjemme i mine slides, følte mig i stand til at tale frit og bruge både mimik og armbevægelser til at forklare tydeligt og overskueligt hvad jeg har lavet de sidste 3 år. Jeg fik stor ros fra både tidligere kollegaer, men også venner i publikum der var udenforstående, men som forstod forskningen og pointen med forsøgene. Det var stort. Og Chairman for opponenterne fangede mig lige til receptionen og gav mig et anerkendene klap på skulderen. Den videnskabelige diskussion der følger med blev lidt en ørkenvandring, og jeg fornemmede spørgsmålene var mere af pligt end egentligt for at diskuterer. Men vi kom igennem og jeg fik svaret klart og tydeligt på det hele, fik sat det i perspektiv til opgaven og gjorde det man nu engang skulle.

Aftenen blev brugt på en lækker middag med en masse gode mennesker omkring mig, og vi endte følgeligt på Zefside til et par cocktails og lidt vimsen rundt. Senere smuttede vi på Md. Chu's - som åbenbart er the shit, og her mødte jeg så en MOL-bro der stod og vogtede døren derind. Mr. Johnny Bravo, med hans kæmpe delts, og generelt pænt syge form! Mirrin'.

Lørdag var jeg kvæstet, men fik samlet mig til en lang løbetur, der gik overraskende godt og blev løbet i negativ split. 16Km, og et tempo omkring de 5.30/Km kom jeg igennem på. Resten af dagen blev brugt til en polterabend, men jeg var træt og listede hjem til de gamle da vi var i Næstved til PA. Her fik jeg hurtigt krøbet op i seng, og jeg sov som en baby til næste morgen.

Søndag var det egentligt planen jeg skulle have cyklet langt, men pga jeg stod i Næstved og ikke rigtig var i stødet til en længere tur, så endte jeg med at skubbe den lange tur. I stedet tog jeg en kort tur med et par tøser, hvor den mere stod på kævleri end egentligt cykling.

Idag startede jeg så op på mit final push mod Frankfurt. Noget som har været underprioriteret på det seneste grundet et fyldt hoved. Jeg har nu fået plads i hovedet og mod på at give den en skalle og se hvad formen kan ende ud med, og hvad jeg kan lave til FF. Målet er sub10 timer, og en fornuftig AG placering. Så må vi se hvad det kan blive til, men tiderne vil være noget ala:

Svøm: 60min

Cykling: 4.45

Løb: sub 4timer

Dagen bød følgende på:

2.2Km OW svømning ved Svanemøllen,

175Km Cykling, 60Km Halv-IM pace afsluttende. Snit 33km/t, puls 152bpm

(http://connect.garmin.com/activity/325874389)

10Km Interval løb - 2x10min AT, + 2x400M All-Out (1.16/1.29)

(http://connect.garmin.com/activity/325972744)

Og nu har jeg spist, og så er det ellers på hovedet i seng!

Nat nat

Link to comment
Share on other sites

The Pain Camp - Dag 2/7<br /><br />Dag 2 i min egen lille tri-camp er gået på hæld, og det er tid til at gøre status på dagens træning og hvad jeg kan tage med. Dagens fokus har været på at absorbere mængden fra igår, og samtidig lægge lidt ekstra oven i med en god portion svømning og så lidt junk-løb.<br /><br />Derfor stod jeg klar imorges til at få høvl i vandet af HS og MJ, hvor første kandiderer kraftigt til lidt KONA-kval om 12 dage ved IM Nice. Han er skarp, han er klar og han er fra Næver. Så mon ikke han laver pladen fuld og napper den plads om 11 dage til IM Nice.<br /><br />Dagen igår bød på let træning, for lige at komme mig ekstra meget ovenpå mandagens meget lange træning. Efter svømning var det hjem og fylde depoterne, og så skulle jeg lige et smut forbi min anden aktør for at snik-snakke om ledighed mv. Det var heldigvis hurtigt overstået, og jeg smuttede derfor hjem og fik løbeskoene på. Jeg ville egentligt gerne have løbet en 12'er, men undervejs følte jeg ikke rigtigt for det, og skar den kort til 8.5Km med fokus på godt pace og teknik. Efterfølgende blev der lige styrketrænet lidt, og foamrollet - noget jeg kan mærke gør en kæmpe forskel på bentøjet!<br /><br />Sidst på eftermiddagen begyndte det at regne, men jeg tog mig sammen og tog en ekstra svømmetur sammen med en af svømmeinstruktørerne. Det endte med at blive helt godt og jeg fik super fat i vandet og følte mig meget bevægelig i vandet. Samlet set en god dag!<br /><br />Open Water Session 1: 40minutter, 2.2Km<br /><br />Jog i middagsheden: 48minutter, 8.5Km<br />Styrketræning + LøbeTeknik<br /><br />Open Water Session 2: 60min, 2.8Km<br /><br />/God træning

Link to comment
Share on other sites

Tankeprutter den lige lidt her i loggen...

Der er samlet en del log/blog indlæg på nicomotta.wordpress.com, for dem der er interesseret i at læse med der. Det er gjort af bevidste årsager, da jeg har ret mange henvendelser omkring min træning fra folk i klubben mv. Det giver desuden en bedre profil ud i mod dem, og gør mig i stand til at henvise dertil. Der kommer desuden nok snart nogle opslag omkring cykling og tri, som jeg vil forsøge at udbyde som en foredrags-række. Nu er jeg blevet approachet et par gange, og har desuden fået god feedback, så hvorfor ikke bruge lidt energi på det?

Mht træning, så er vi 3 uger væk fra Frankfurt. Jeg kørte Buresø111 igår, stillede cyklen i pole-position og blev overhalet af 4 mand på løbet, og fik følgende en 5. plads med hjem. Af positive træk var at jeg målt mod direkte modstandere leverede en rigtig god præstation, og med en smule skarpere opsætning og lidt mere mentalt arbejde var jeg endt på podiet. Nok om det. Der står mere på ovennævnte side.

Træningen den kommende uge bliver lidt klemt grundet en job-samtale onsdag, men jeg vil forsøge mig med lidt kvalitets-træning mandag og tirsdag, samt en god omgang torsdag. Skal til Århus i weekenden og køre Relay, så der bliver ihvertfald 90Km med fuld blæs på hanerne!

Mandag: Morgen-Jogge tur 6.00/Km, 60min. Aften-Intervaller på stadion: 3x10min AT 83-85%, 5min jog imellem + op og nedvarmning.

Tirsdag: Cykel-tur, Gilleleje/Retur ad strandvejen. Tidlig afgang Kl 8.00. Off-bike run, 3Km.

Onsdag: Morgensvømning (3000M Bassin), Aften-Tempo-Tur 2Km Opvarmning, 5Km Tempo, 2Km Nedvarmning

Torsdag: Cykel: 3xKettinge-Runden, 12-8-10-6min med 2min rul ml, Off-bike run 3Km.

Fredag: Morgen-Intervaller 4x10min AT 83-85%, Våddragt-Svømning

Lørdag: Test af cykel, afslapning

Søndag: Århus Challenge!

Noget i den stil, og så har jeg lidt at forholde mig til. Der kommer sikkert lidt stræk, styrke og foam på programmet også i forbindelse med morgen-joggeturerne!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share