Change of plans -> It´s all about the BIKES!


Elkjærmark
 Share

Recommended Posts

Sjovt nok har det for mig altid været et tegn på, at der er ved at indfinde sig en god form. Når træningen begynder virkelig at sætte sig, og formen rykker, så er jeg næsten altid meget lang tid om at komme i gang. Benene er tunge, hele kadaveret er stift og skal overtales. Men når man så bliver gennemvarm, kan man præstere langt mere end ellers. Modsat, når jeg er ude af form. Så går det over stok og sten i starten af bare glæde over at komme afsted for bare at blive tungere og tungere undervejs

Jamen så vælger jeg at tilskrive det samme betydning som dig :laugh::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Vind på snuden

Min arbejdsdag har været jævn kedelig, så timerne er gået med at kigge lidt ud af vinduet og betragte den fine blå himmel. Cyklen stod og kaldte hjemme i stuen, så da klokken blev 15,30 kunne jeg ikke holde mig tilbage længere. Hjem, i tøjet og afsted, så lige omkring kl. 16 sad jeg i sadlen på vej ud på årets anden tur på landevejen.

Der blæste en temmelig frisk vind fra vest, så jeg besluttede mig for en tur med start mod sydvest, ud omkring Ødsted, Vork, Tørskind, Nørup, Jenum og så ind til Vejle. Det er og bliver mit foretrukne område, så det blev et kærkomment gensyn :wink: Lange seje bakker, et par af de helt små skarpe og så ellers en røvfuld rullende bakker, som gør at man hele tiden må holde kæden stram - SKØNT!

Benene var faktisk ganske fine i dag, men det til trods havde jeg svært ved rigtigt at få fart i cyklen. Om det var vinden, de mange bakker, årstiden eller noget helt fjerde der var årsagen, ved jeg ikke, men det er egentlig også irrelevant da det pt. er tiden i sadlen der tæller :wink:

Cykling - 49,52 km @ 26,3 km/t

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Du træner jo mange forskellige discipliner på én gang, og cyklingen har nok bevidst været negligeret henover vinteren, så det er ikke helt underligt at du nok ikke var flyvende i går :smile: Det skal nok komme efter et par ture :smile:

Link to comment
Share on other sites

Da I var på La Santa, havde du så selv pedaler med til cyklen? Jeg skal afsted på fredag, har lejet cykel dernede, og lige fået at vide, jeg skal have mine egne pedaler med, hvis jeg lejer cykel?

Jeg har ikke selv været der, men kunne forestille mig at det var meget normalt. Folk kører jo med forskellige pedalsystemer, og derfor kan udlejer ikke have alle modeller. Så for at gøre det lidt nemmere for alle skal man selv medbringe pedaler :smile:

Link to comment
Share on other sites

Verdensklasse!!!!

post-33726-045787400 1330768229_thumb.jp

Som en del af jer nok har erfaret, så køres der et triathlon stævne i Abu Dhabi i dag. MOL´s egen Motta er bla. i kamp, og indtil videre gør han det glimrende! En svømmetid på lige godt og vel 50 min efterfulgt af et hæsblæsende tempo på cyklen, gør at han pt. ligger nr. 3 i sin age group. Meget imponerende, må man sige! Men Motta er ikke den eneste der imponerer..... Vores danske ven Rasmus Henning, har netop passeret målstregen som vinder af årets løb, hvilket må siges af være et helt fantastisk resultat i et stærkt besat løb. Sejren må da også rangere som en af Hennings største bedrifter, og om ikke andet, så hans største sejrscheck ever (50.000 USD) :smile:

Varme himmelstrøg og racemode er ikke ligefrem noget jeg kan nikke genkendende til i dag, men jeg valgte nu alligevel at stå tidligt op for at få logget et solidt svømmespas. Med tankerne i Abu Dhabi fik jeg svømmet en hulens masse baner, hvor fokus udelukkende lå på distancen og masser af lange sammenhængende serier. Jeg havde en god vandføling i dag, og mine arme var samtidigt dejlig friske. Forudsætningerne for et godt pas var altså på sin plads.

Og det blev en lækker omgang svømning hele vejen! Havde det ikke været for et absolut overcrowdet basin, der bare blev mere og mere tætpakket som minutterne gik, så havde jeg da også forsat lidt længere......

Svømning - 3000 m

Jeg var sammenlagt i vandet i 1 time og 7 minutter, og min effektive svømmetid lød på præcis en time. Det er vist godkendt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Intervaller :devil: :devil:

Lørdag = intervalløb :crazy: Det er på alle måder en benhård omgang, som bare skal overstås uden for megen tankevirksomhed. Og jeg må krybe til korset og indrømme, at min motivation forud for dagens løb kunne ligge på et meget lille sted. Ja, faktisk var den ikke eksisterende!

Og da jeg samtidigt igen igen måtte kæmpe med blytunge ben de første 5 km (ja faktisk var de mere eller mindre tunge hele vejen :nonono: ), så blev det på alle måder en lang tur op ad bakke.

Planen lød på opvarmning og så 4x3 km intervaller @ ca. 4:35-4:45 min/km. Desværre nåede jeg ikke igennem hele programmet, da rygraden var blød som smør og undskyldningerne for at slippe stod i kø. Og nå ja, så fik jeg også tilraget mig en halvstor vabel på den ene hæl :dry:

Bla bla bla, Jannie dit tudefjæs :dry:

Interval nr. 1

Masser af modvind :dry: :dry:

Tid: 14 min 13 sek @ 4:44 min/km

Interval nr. 2

Bedre flow og knap så meget vind.

Tid: 13 min 51 sek @ 4:37 min/km

Ouch, nu begyndte det med at bide godt i stængerne.....

Interval nr. 3

Ren og skær kamp for overlevelse. Lidt halvskidt løbestil pga. gener fra skoen :nonono:

Tid: 14 min @ 4:40 min/km

Og så var der udsolgt!

Sidste interval droppede jeg. Den officielle undskyldning er vablen på min venstre hæl, men den er lidt tynd..... Rent mentalt manglede jeg desværre bare lige de sidste i dag, og for en sjælden gangs skyld valgte jeg derfor den lette løsning.

Link to comment
Share on other sites

Intervaller :devil: :devil:

Lørdag = intervalløb :crazy: Det er på alle måder en benhård omgang, som bare skal overstås uden for megen tankevirksomhed. Og jeg må krybe til korset og indrømme, at min motivation forud for dagens løb kunne ligge på et meget lille sted. Ja, faktisk var den ikke eksisterende!

Og da jeg samtidigt igen igen måtte kæmpe med blytunge ben de første 5 km (ja faktisk var de mere eller mindre tunge hele vejen :nonono: ), så blev det på alle måder en lang tur op ad bakke.

Planen lød på opvarmning og så 4x3 km intervaller @ ca. 4:35-4:45 min/km. Desværre nåede jeg ikke igennem hele programmet, da rygraden var blød som smør og undskyldningerne for at slippe stod i kø. Og nå ja, så fik jeg også tilraget mig en halvstor vabel på den ene hæl :dry:

Bla bla bla, Jannie dit tudefjæs :dry:

Interval nr. 1

Masser af modvind :dry: :dry:

Tid: 14 min 13 sek @ 4:44 min/km

Interval nr. 2

Bedre flow og knap så meget vind.

Tid: 13 min 51 sek @ 4:37 min/km

Ouch, nu begyndte det med at bide godt i stængerne.....

Interval nr. 3

Ren og skær kamp for overlevelse. Lidt halvskidt løbestil pga. gener fra skoen :nonono:

Tid: 14 min @ 4:40 min/km

Og så var der udsolgt!

Sidste interval droppede jeg. Den officielle undskyldning er vablen på min venstre hæl, men den er lidt tynd..... Rent mentalt manglede jeg desværre bare lige de sidste i dag, og for en sjælden gangs skyld valgte jeg derfor den lette løsning.

Godt kæmpet, på trods af, at du havde stærke odds imod dig :4thumbup:

Især med intervaller er det nok godt nok at tage kroppens signaler til sig, og hvis der bare ikke var noget at skyde med i dag er det nok ikke dumt at sige stop.

Link to comment
Share on other sites

Bår både det fysiske og det mentale svigter på et givent træningspas, giver det altid lidt stof til eftertanke. Er viljen der? Er lysten der? Og hvad med evnerne? Sådanne tanker dukkede op i hovedet på mig efter mit lidt fejlslagne intervalpas fra i lørdags.... "Heldigvis" gik der ikke mange timer før årsagen til mit lille kolaps stod klart, nemlig sygdom :dry: Som lørdagen skred frem følte jeg mig mere og mere utilpas med ømme muskler, frysen og kriller i næsen, og da jeg senere på lørdagen skulle undervise i spinning på et event, var min puls også helt udenfor rækkevidde.

Søndagen blev derfor brugt på sofaen med en god bog, i stedet for de 3 timer i sadlen som ellers var planlagt. Og selvom det gav anledning til lidt dårlig samvittighed, så bekom det min krop vel og var vel samtidigt det eneste det rigtige at gøre.

I går var første dag hvor jeg igen følte mig 100% fit for fight, så selvom jeg først var hjemme fra skole ved 20,30 tiden, havde jeg et stort behov for at få mig rørt lidt. Mine nye DS Trainer 17 blev derfor pakket ud af kassen, hvorefter jeg løb afsted ned mod centret for at mødes med min træningsmakker Brian. Brian er lige kommet hjem fra Afrika, hvor han har besteget Kilimanjaro, så han havde en masse at fortælle om. Løbeturen blev derfor også forholdsvis stille og rolig, så vi havde luft og overskud til lidt gaglen :wink:

Løb - 12,56 km @ 5:18 min/km

Turen var godt spækket med bakker, ja rent faktisk fik vi løbet 161 højdemeter på den relativ korte tur. Well well, sådan er Vejle..... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, det er et godt valg. Jeg må indrømme, jeg aldrig selv har løbet i den, men kun hørt godt om den.

Det er jeg også overbevist om at det er. Jeg har nu også allerede testet dem, og det var ikke helt tosset selvom de lige skal løbes til. Jeg kan dog godt mærke på stængerne, at der er lidt mindre støddæmpning end i mine Lunarglides, så jeg må hellere gå lidt forsigtigt frem med dem.

Link to comment
Share on other sites

Bly i lårbasserne

Gårsdagens aftentræning blev ren overlevelse, for mine lår var helt færdige og føltes tunge som bly. Jeg undrer mig lidt over hvad årsagen dertil mon kan være, for det er da ikke fordi jeg har trænet mig selv i laser på det seneste. Anyway, så måtte jeg hurtigt erkende, at de to timer i sadlen primært skulle dreje sig om at få spolet benene igennem og få syren væk, så den tunge fornemmelse kunne fordrives.

Tid - 1 time 40 min @ 75% af max

I dag vil jeg på landevejen! Vejret er rigtig flot her i Vejle, så hvorfor ikke udnytte det :wink:

Desuden modtog jeg et sæt nye Mavic Ksyrium SL med posten i går, så dem glæder jeg mig naturligvis også til at teste :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

En milepæl

Jeg ville have været ude og cykle efter job i dag, men det var som om en eller anden prøvede at bremse mig. Først var det nogle jobmæssige udfordringer der forsinkede mig, derefter en saddelindstilling, så gear der kørte røv og nøgler (sikkert en mindre justering efter mit hjulskifte), en pige der blev kørt ned (ikke alvorligt) og sidst men ikke mindst, så var jeg selv ved at blive kørt ned 4 gange af ULTRA uopmærksomme billister :mad: Derefter besluttede jeg mig for at vende om - mest af alt pga. gearene :dry:

Jeg kom hjem i stuen, sumpede lidt foran tv´et til Paris-Nice og vidste ikke helt hvad jeg så skulle foretage mig. Egentlig ville jeg gerne svømme, men Tri klubbens svømmetid ligger først fra kl. 20-22 om torsdagen, og så skal jeg tilmed køre ca. 25 km for at komme til svømmehallen, altså NO GO for et A menneske som mig. Heldigvis kom jeg i tanke om at DGI Huset svømmehal er åben for offentligheden torsdag aften (som den eneste aften), så tasken blev pakket og jeg smuttede afsted :smile:

Jeg ved ikke hvad det var der ramte mig da jeg kom i vandet, men det var som om jeg pludselig sprudlede af energi og var i gear til at svømme MAX igennem. Jeg satte derfor målet omkring de 3200 m, vel vidende at det ville være en ny distance mæssig PR.

Undervejs fik jeg svømmet lidt teknik, to progressive pyramider à 100+200+300 m, et 800 m interval og et 1000 m interval, og så lidt random svømning til sidst.

Sammenlagt blev det til en del mere end 3200 m, ja faktisk fik jeg svømmet hele 4050 m, hvilket er ny PR :superman: :superman:

Jeg var i vandet sammenlagt 1 time og 27 min med en effektiv svømmetid på 1 time og 19 min :bigsmile::tongue:

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er amazing, så dårlige folk er til at se sig for i trafikken. Har i den sidste måned været ved at blive kørt ned 2 gange :crazy:

Til gengæld har jeg ikke svømmet 4000 m i den sidste måned :tongue:

Super godt gået. Tænker på, at det var dig der for kort tid siden ikke rigtig vidste om tri var noget for dig, fordi du ikke var vild med at svømme :devil::superman:

Link to comment
Share on other sites

Week 10 - Opsumering

Uge 10 har været en smule op og ned for mit vedkomne. Ugen startede med lidt sygdom i kroppen, så der blev ikke trænet voldsom meget. Heldigvis ramte det sammen med min restitutions uge, så ugens udskejelser har alligevel skulle foregå på et forholdsvis beskedent niveau;-)

Ugen har budt på 3 træningspas der har skilt sig ud. Det første pas var tilbage fra torsdag eftermiddag, hvor jeg hoppede i poolen til det der skulle gå hen og blive mit absolut længste svømmepas EVER! På bare 1 time og 19 min nåede jeg ud på 4050 m. En præstation som jeg har kunne leve højt på lige siden;-) Det må jo også siges at være lidt af en milepæl, som drager direkte paralleller til svømningen på Ironman distancen, og det har da også efterladt mig med en god portion optimisme og tro på, at jeg vil være i stand til at levere en solid svømmepræstation d. 12/8 2012!

Det andet pas, som har skilt sig ud i denne uge, er weekendens interval løb. Nu var det ikke verdens mest hardcore intervaller der skulle løbes, men sammenlignet med sidste gang hvor jeg løb 10×400 m, var der bestemt fremgang at spore. Passet blev gennemført på løbebåndet hjemme hos de gamle, med en stabil fart på 4:00 min/km på samtlige intervaller. Det er noget hurtigere end for bare ca. 4 uger siden, hvor jeg havde et tilsvarende pas:-) Min pulskurve så således ud:

post-33726-013217700 1331545584_thumb.pn

3. træningspas blev gennemført i umiddelbar forlængelse af ovenstående intervaller, og stod på en længere luntetur i selskab med min søster og papmor. Vi er alle 3 tilmeldt til Lillebælt Halvmarathon, og indtil videre er jeg den eneste af os tre der har stiftet bekendtskab med distancen. Min søster er en super habil løber, så hun kommer snildt igennem løbet. Min papmor derimod, hun har aldrig tidligere motioneret, så for hende bliver det lidt af en rejse. Måneders træning ser dog ud til at bære frugt, så selvom der skulle fightes hårdt på weekendens tur, så kom vi alle i mål i stor stil og med verdens største smil på læberne efter 16 hårde kilometer:-)

Personligt fik jeg ikke alverdens træningsudbytte ud af turen (løb turen med 64% af max i snit), men det var alligevel en rigtig fed tur som jeg kan leve højt på i rigtig lang tid, da min papmor fik flyttet nogle grænser både fysisk og psykisk. Bedst af alt, så er troen på succes til Lillebælt Halvmarathon d. 5/5 bestemt tilstede – ja faktisk er den vel større end nogensinde før:-)

Opsumering:

Svømning = 9500 m

Cykling = 4 timer (3 timers spin samt 1 times landevej)

Løb = 43,3 km ( 4 timer 30 min)

Fysisk føler jeg mig super ovenpå, så week 11 – hit me PLEASE!!!!

Link to comment
Share on other sites

Lidt bladren tilbage i loggen, fik mig til at falde over nogle 400 m intervaller som jeg løb d. 16/8 2011. Nedenstående er sakset direkte fra back then:

Mine 400 m. intervaller kom til at se således ud:

1) 1,54 min - 4,39 min/km

2) 1,53 min - 4,38 min/km

3) 1,51 min - 4,31 min/km

4) 1,52 min - 4,31 min/km

5) 1,46 min - 4,35 min/km

Til sammenligning blev gårsdagens intervaller (11/3 2012) alle løbet med 4:00 min/km, og i stedet for 5 intervaller blev det til hele 10 stk. Så ja, der sker noget på formfronten hele tiden :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Syretræning

For første gang i næsten 14 dage, kom jeg afsted til morgensvømning. De sidste par uger har jeg ikke kunne få mig selv ud af fjerene, og har derfor måtte lægge mine svømmepas på senere tidspunkter. Fra og med denne uge er min landevejssæson dog officielt skudt i gang, hvilket betyder at min træningsmængde stiger lidt. Det bliver derfor svært at få tid til både løb, cykling og svømning i eftermiddags/aftentimerne, og svømning må derfor primært overståes i de tidlige morgentimer.

Mirakuløst nok, så vågnede jeg faktisk 10 min før vækkeuret i dag - nok primært fordi min blære var på bristepunktet. Ikke desto mindre var det en fornøjelse at vågne uden vækkeurets støj :wink: Tasken blev pakket med håndpadler og våddragt, lidt morgenmad blev indtaget og så var det ellers afsted.

Jeg hoppede i vandet kl. 6 og fik kørt lidt opvarmning. Selvom intensiteten var lav fra start, så føltes det hele bare ualmindeligt hårdt. Dragten til trods, så havde jeg ikke rigtig noget flow, og da armene samtidigt var noget moste blev det et langt op ad bakke pas :crazy:

Efter ca. 1200 m havde jeg endelig fundet lidt rytme i min svømning, så jeg tog håndpadlerne på og svømmede et 1000 m interval. Først halvdel gik godt, mens anden halvdel blev ren overlevelse med super dårlig teknik. Jeg svuppede fra side til side, kunne ikke holde vidden på mine armtag, havde den vildeste syre i armene og gispede samtidigt efter vejret. Herligt :blink:

Total - 2500 m

Note to self: svøm ikke dine arme i laser, når der efterfølgende skal føntørres og glattes hår :blink::blink::dry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share