Change of plans -> It´s all about the BIKES!


Elkjærmark
 Share

Recommended Posts

Løb

50,04 km @ 5:00 min/km

Generelt set blev dagen i går faktisk ganske udemærket! Jeg fik Skypet lidt med Nicholas, og det lykkedes ham at få noget at mit gode humør og gåpåmod fundet frem igen. That´s what good friends are for :smile:

50km! Det må siges at være godkendt, især når du døjer lidt med motivation. Før eller efter du havde haft træner Motta på skypen? :superman:

Link to comment
Share on other sites

Cykling

Iført forårsuniform smuttede jeg på landevejen umiddelbart efter job i dag. Vejret var dejligt lunt og rigtig skønt, og havde det ikke været for en heftig vind, så havde det helt klart været årets hidtil bedste vejrmæssige tur.

61,7 km @ 27,8 km/t

Link to comment
Share on other sites

I går aftes forsøgte jeg mig med en ny kombination, nemlig løb direkte efterfulgt af svømning. Jeg parkerede bilen ved svømmehallen, smed tasken ind i omklædningsrummet og så stak jeg ellers i løb ud af naturstien. Min plan var en lidt længere tur à la 20 km´ish og så efterfølgende ca. 2500 m svøm.

Vejret var genialt, så selvom jeg havde hentet tøjet i forårs garderoben, havde jeg absolut ingen problemer med at holde varmen. Lidt underligt, eftersom min løbetur i tirsdags blev gennemført med både hue og handsker :blink:

Mine ben var desværre ikke meget værd! Siden jeg er kommet i gang med udendørs cykling, har jeg haft lidt "dag til dag" restitutionsproblemer som især rammer lårbasserne, og det mærkes ganske tydeligt på mine løbeture. Jeg satser dog stærkt på, at det er noget som aftager efterhånden som benene vænner sig til landevejskørslen, så intil videre forsætter jeg ufortrødent og prøver at abstrahere for det.

Løb - 18,51 km @ 5:09 min/km

Derefter hoppede jeg direkte i badedragten og var klar til svømning. Det var en underlig fornemmelse at komme i vandet, og rytmen var da også helt væk. Efter en god gang opvarmning kom den dog stille og rolig krybende, forefter jeg fik fint glid i den. Desværre havde løbeturen tæret noget mere på mig end jeg lige havde forestillet mig, så jeg begyndte med at fryse helt vildt allerede efter 1000 m. Jeg har aldrig før prøvet at fryse når jeg svømmer indendørs (det plejer kun at komme når jeg holder for mange pauser :w00t: ), men behageligt kan man da ikke ligefrem påstå at det er. Jeg valgte derfor at afbryde træningen, da det vel egentligt må betragtes som en form for signal fra kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Det kan måske også være en idé for dig at bruge de sidste 10-15 minutter af din cykeltur på at rulle af, så man lige får kørt det sidste syre ud af benene. Det kan måske være lidt gavnligt her i starten i hvert fald, for ellers er jeg enig med dig i at det nok aftager når du bliver hjemmevant på cyklen igen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kold på en varm dag

Sikke en fantastisk forårsdag det har været i dag! Igen blå himmel, 3/4 cykelbukser, langærmet trøje samt en vest - perfekt påklædning :smile:

Jeg stak afsted på cyklen da dagens arbejdsdag endelig var overstået, og selvom benene haltede lidt undervejs blev det isærklasse årets fedeste tur - ene og alene pga. vejret. Er det egentligt ikke utroligt hvor lidt der skal til før humøret er helt i top :wink:

Jeg havde på forhånd planlagt at trille ca. 60 km, men efter ca. 40 km for jeg lidt vildt og kom derfor ud på en større omvej. Havde regnet silet ned var jeg sikkert blevet pænt irriteret, men forholdene taget i betragtning tog jeg det helt cool. Desværre var jeg ved at være kørt noget kold for energi. Dunken var tom (og havde i øvrigt bare været fyldt med vand), og den usle frokost jeg fik på jobbet i dag var forlængst forbrændt. De sidste 15 km blev derfor noget tunge, men jeg fik gearet godt ned, så jeg kom nogenlunde fornuftigt i land.

Cykling - 71 km @ 27,3 km/t

Link to comment
Share on other sites

Morgenløb

Jeg har været tidligt oppe i dag! Vanvittigt på sådan en høj hellig lørdag :tongue:

Men på en dag hvor der gerne skal to løbepas i hus, og hvor der samtidigt er en del andre planer på programmet, er det med at komme tidligt i gang så der også bliver plads til lidt hvile undervejs.

Løb - 10.5 km @ 5:08 min/km

Link to comment
Share on other sites

Det skønne vejr til trods, så er det meste af min dag ironisk nok foregået indendørs. Jeg har været med til at afvikle et spinning convention, hvor der bla. blev præsenteret en ny Bodybike cykel der har indbygget watt måler. Now we´re talking....

Til at introducere deltagerne til træning med power meter, havde vi fået fingre i den tidligere CSC rytter Allan Johansen. En super sympatisk fyr der virkelig leverede varen, både på det teoretiske og praktiske plan :4thumbup:

Det var første gang at jeg skulle stifte bekendtskab med vaske ægte power meter træning, og jeg må indrømme at jeg blev meget positivt overrasket. Overordnet set har jeg selvfølgelig godt vidst hvad det drejede sig om, men efter Allan´s præsentation var der pludselig nogle faktorer som stod lysende klare for mig. Min personlige konklusionen er utvivlsomt, at alt det der watt halløj IS THE THING! Det har Kermit selvfølgelig fundet ud af for længe siden, men for en sindig jyde som mig tager det altså bare lidt længere tid :laugh:

Optimalt set skal watt måleren selvfølgelig sidde på raceren, men et alternativ med power meter træning på spinningcyklen lyder nu ikke helt ubrugeligt. Og da slet ikke når nu Body Bike´s nye cykel overfører data via ANT+ :wink:

Nå, men faktum var at jeg ved ca. 80% af min max puls, lå og trådte ca. 140 watt, hvilket vil sige 2,74 watt/kg. Om det er godt eller skidt aner jeg ikke. Men ihhh hvor jeg dog ærgrede mig over at jeg ikke mødte op med friske ben. Allan tilbød nemlig at lave en grundig test på mig, men med trætte løbeben var det meningsløst, så jeg valgte at have det til gode til en anden god gang.

Spin - 1 time 45 min

Min ellers planlagte aften løbetur blev droppet, eftersom min effektive tid i sadlen blev noget længere end jeg lige havde forestillet mig.

Nu vil jeg i seng og drømme om et power meter :wub: :wub: :wub:

Link to comment
Share on other sites

Det stinker af lort i Jylland!!!

En stille og rolig lørdag aften på sofaen burde have efterladt mig med et boblende overskud, men jeg følte mig nu alligevel noget rusten, da jeg vågnede i morges. Jeg fortrød pludselig, at jeg havde tilmeldt mig til tri klubbens fælles cykeltræning, og jeg overvejede faktisk en solotur i stedet (ulempen ved at være en god lonely rider :wink:) . Et kig ud af vinduet med frit udsyn til blå himmel fik mig dog lidt op med humøret, så jeg gjorde mig klar til at mødes med de andre kl. 10.

Vejle Tri Klub er og bliver dog en sørgelig historie, for fremmødet bestod blot af sølle 3 personer, mig selv inklusiv. Utroligt at der ikke kan samles flere på sådan en flot dag!! Nå, men vi satte afsted, for kort efter at finde ud af at styrkeforskellen på os tre var lidt for markant. Og Thomas, den stærkeste af os, havde ikke i sinde at vente, så ham lod vi køre. Tja, så var vi altså kun to tilbage..... Ved nærmere eftertanke er det måske ikke så underligt at folk ikke gider fællestræningen, for når man dukker op til træning og så ikke gider at vente på hinanden, ja så skræmmer man altså folk væk!

For gud ved hvilken gang i denne uge, havde jeg møg hamrende elendige ben! Men i modsætning til nogle af de øvrige pas i denne uge, så var humøret alligevel helt i top. Vejret var jo blændende, så hvorfor lade sig gå på af dårlige ben :cool: Jeg må nu erkende, at jeg var lidt småpresset undervejs. Hver gang pulsen oversteg 80% af HRR, stenede benene og jeg mistede al form for power. Jeg blev derfor også sat en håndfuld gange. Ikke sådan rigtig sat, men der var en masse små knolde hvor jeg slap for at undgå alt for megen syre i stængerne.

Cykling - 83 km @ 27,8 km/t

Overordnet set har det været en god træningsuge. Jeg har ikke været 100% ovenpå rent fysisk, men jeg har fået gennemført mine træninger, og når derfor en samlet mængde på lige knap 14 timer. Det mest positive er helt klart mine +200 km i sadlen, for selvom tempoet har været lavt, så er landevejssæsonen nu for alvor i gang, og det er SKØNT!!!

Nå ja, og så tilbage til overskriften.... 10 ud af 10 jyske landmænd spreder pt. lort på markerne. Gosh, hvor det da bare stinker :dry:

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Svømning

Min svømmeindsats på det seneste vinder ingen pladser i rekordbøgerne, og jeg må da desværre også erkende, at lidt af min vandføling er gået tabt som følge deraf. Jeg har dog et lille håb om at denne uge bliver et vendepunkt, og at jeg atter kan få lidt struktur på svømmetræningen, så jeg besluttede mig for at starte ugen med en tur i vandet.

400 m opvarmning (skulle lige finde lidt rytme)

400 m teknik

200 m crawl (progressivt)

400 m crawl m. håndpadler

2 x 100 m crawl med svømmefødder

2x200 m crawl (progressivt)

4x100 m crawl m. håndpadler (forceret tempo - P:10 sek)

100 m afsvøm

I alt 2500 m

Nu flader jeg den på sofaen, mens mine ben takker mig for lidt kærkommen restitution :cool:

Link to comment
Share on other sites

Får du egentligt styrketrænet lidt nogensinde?

Nej, det kan jeg ikke lige frem prale af. Jeg kører noget coretræning 3 gange om ugen, men det er næppe det du har i tankerne. Men jeg synes ganske enkelt, at jeg har nok at gøre med alt det andet træning.

Link to comment
Share on other sites

18 grader c, 3/4 lange tights, kortærmet t-shirt og alligevel sved på panden. SKØNT!

Benene var samtidigt gode, så det gik over stok og sten.

Løb - 11,8 km @ 4:52 min/km

Jeg tænkte rigtig meget over min løbestil i dag, og jeg fornemmer at det giver mig lidt lavere puls end normalt. Måske det er noget jeg skal til at gøre noget mere ved :tongue:

Link to comment
Share on other sites

18 grader c, 3/4 lange tights, kortærmet t-shirt og alligevel sved på panden. SKØNT!

Benene var samtidigt gode, så det gik over stok og sten.

Løb - 11,8 km @ 4:52 min/km

Jeg tænkte rigtig meget over min løbestil i dag, og jeg fornemmer at det giver mig lidt lavere puls end normalt. Måske det er noget jeg skal til at gøre noget mere ved :tongue:

Nu ved jeg ikke hvordan du løber, men kortere skridt/højere kadence er både mere energi økonomisk, og der er mindre belastning på dine led i under ekstremiteten.

Link to comment
Share on other sites

Nej, det kan jeg ikke lige frem prale af. Jeg kører noget coretræning 3 gange om ugen, men det er næppe det du har i tankerne. Men jeg synes ganske enkelt, at jeg har nok at gøre med alt det andet træning.

Nok lidt et religions-spørgsmål - Men jeg holder nu på at man ikke altid bliver en bedre triatlet ved at banke på i de tre discipliner.... Husk at få belastet musklerne med andet end endurance...

Link to comment
Share on other sites

18 grader c, 3/4 lange tights, kortærmet t-shirt og alligevel sved på panden. SKØNT!

Benene var samtidigt gode, så det gik over stok og sten.

Løb - 11,8 km @ 4:52 min/km

Jeg tænkte rigtig meget over min løbestil i dag, og jeg fornemmer at det giver mig lidt lavere puls end normalt. Måske det er noget jeg skal til at gøre noget mere ved :tongue:

Hmmm, hvorfor løb og ikke en tur på cyklen? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, hvorfor løb og ikke en tur på cyklen?

Fordi jeg havde en aftale kl. 17,30, så tiden tillod det ganske enkelt ikke. I dag smutter jeg dog afsted på cyklen, og selvom det blæser en hel del her i Vejle, er det stadig super lækkert vejr med blå himmel :smile:

Link to comment
Share on other sites

Breaking news

post-33726-065566700 1332925061_thumb.jp

YES YES YES, så er der endnu engang booket billetter til Lanzarote! Nicholas og jeg drager afsted d. 8 maj og vender først snuden mod DK igen d. 22/5. Dvs. hele 2 uger til lækker og koncentreret træning :bigsmile: Nicholas skal som bekendt køre Ironman Lanzarote d. 19/5, så hans ophold kommer primært til at handle om rekonisering og restitution forud for racet. For mit vedkomne skal opholdet bruges til at løfte mit niveau til nye højder, med masser af lange cykelture, intense løbepas, MASSER af open water swimming og sidst men ikke mindst masser af backup til Nicholas på raceday. Om jeg glæder mig? Nej, ikke rigtigt :laugh:

Imodsætning til vores tur i december, så har vi af økonomiske årsager valgt at booke vores ophold uden om Club La Santa. Vi skal bo i en lejlighed La Santa by som ligger ca. 2 km fra ressortet, og hvor der ikke er direkte adgang til træningsfaciliteter. Men hey, 2 km til en olympisk pool overlever vi nok, og poolen er jo reelt set det eneste vi har brug for, da den øvrige træning alligevel foregår på vejene (og i havet) rundt omkring på øen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om jeg glæder mig? Nej, ikke rigtigt :laugh:

Om vi er misundelige? Nej heller ikke rigtig. Så det går jo lige op :tongue:

Hvor er det fedt!!! Og hvor lækkert, at du kan få trænet en hel masse OW. Det er en kæmpe fordel på race day, hvor mange nye måske ikke vil være så erfarne i det blå :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

I forsøg på at rette lidt op på min svigtende cykelform, strøg jeg afsted til nogle intervaller i dag. Vinden blæste heftigt fra vest, så jeg startede med at rulle langs vandet i retning øst, hvorefter jeg vendte rundt og fyrede intervallerne af direkte ind i modvinden.

Målet var 3 intervaller @ 3 km med en puls omkring 85% af HRR med 5 min rul imellem. Min pulskurve kom til at se således ud:

post-33726-087990600 1332959599_thumb.pn

Efter sidste interval rullede jeg ind til Vejle igen, hvor jeg joinede en gruppe fra centret som skulle ud og rulle lidt. Og det blev vitterligt kun til rul, så det var godt at intervallerne blev kørt forinden.

Cykling - 50 km

Link to comment
Share on other sites

Lad vær med at fortæl Jannie hvor klart vandet er i Puerto del Carmen.... Jeg så næsten ingen fisk sidste gang:-)

Med den mulige undtagelse af brandmænd, så gælder det at de ting man ikke kan se er omkring 700 gange værre end de ting man kan se. :crazy: Nå ja, og de ting man aner som skygger ud af øjenkrogen er klart de værste. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share