Change of plans -> It´s all about the BIKES!


Elkjærmark
 Share

Recommended Posts

Glemte benquizzen. Det er enten yderst til venstre eller i midten. Jeg ville ønske det var dig yderst til venstre fordi personen har Sidi sko på, men jeg tror mest på midten. Og hvorfor? Assos shorts.
MHT Benerne, har jeg brugt udelukkelsesmetoden og peger på de eneste par ben, hvor bukserne ikke "fylder" så meget "foroven"

Meget interessante betragtninger :laugh: Og ja, jeg står selvfølgelig i midten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sammen igen.....

Efter ca. 4 måneders adskillelse, er jeg netop blevet genforenet med Garmin - helt konkret den nye FR910XT. Wiiiiiii..... Jeg er forelsket :wub: Noget længere og dybdegående review får I ikke, det vil jeg lade DC Rainmaker om, men indtil videre er jeg i hvert fald ovenud begejstret!

Mit nye forhold blev fejret med en løbetur i polarkulden. Koldt ja, men faktisk ikke helt så koldt som jeg havde frygtet.....

10,30 km @ 5:00 min/km

Link to comment
Share on other sites

Out in the cold

Efter at have pakket mig lidt indendørs den seneste uges tid, fik jeg endelig taget hul på lidt udendørs træning igen i går. Som beskrevet i loggen fra i går var den oplevelse langt fra så slem som frygtet, så derfor havde jeg selvfølgelig mod på endnu en tur i dag :smile: Godt pakket ind (nu også med halsedisse) løb jeg afsted ud langs Vejle Fjord, hvor et storslået syn mødte mig. En skyfri himmel, lavt hængende sol og en isdækket fjord, SMUKT SMUKT SMUKT!

Og benene.... De var gode, så det blev en herlig løbetur i det noget bakkede terræn ude omkring Bredballe. Bakkerne hjalp mig tilmed med at holde varmen, så det var egentlig først på vej ind mod Vejle at jeg begyndte med at blive lidt små kold :crazy:

Løb 14,49 km @ 5:11 min/km

Link to comment
Share on other sites

Jeg er virkelig dybt imponeret over de løbeture du får logget - Havde jeg taget sådan nogle ture, så ville jeg være helt færdig :crazy: ! Tror virkelig man kan snakke om at vægt-belastningen ved løb betyder sindssygt meget ift restitution... Gid man var lidt lettere :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er virkelig dybt imponeret over de løbeture du får logget - Havde jeg taget sådan nogle ture, så ville jeg være helt færdig ! Tror virkelig man kan snakke om at vægt-belastningen ved løb betyder sindssygt meget ift restitution... Gid man var lidt lettere

Tak :bigsmile: Om det er tilfældet mht. vægt vs. restitutionstid ved jeg ikke, men det giver nu meget god mening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er virkelig dybt imponeret over de løbeture du får logget - Havde jeg taget sådan nogle ture, så ville jeg være helt færdig :crazy: ! Tror virkelig man kan snakke om at vægt-belastningen ved løb betyder sindssygt meget ift restitution... Gid man var lidt lettere :unhappy:

Til gengæld har du jo flere bøffer end Jannie til at bære din større vægt. Spændende spørgsmål, du rejser der. Gad vide om der er forskning på området??

Link to comment
Share on other sites

Morgensvømning

Dagens morgensvømning blev en super fed omgang! Først og fremmest var jeg godt svømmende, men derudover havde jeg selskab af hele 5 andre triatleter :smile: Samtidigt var der også dejligt med plads i bassinet, og jeg skulle tilmed give mit nye Garmin ur debut i poolen - ALLE parametre for et godt svømmepas var altså på plads!

200 m opvarmning

400 m pull bouy - med fokus på et godt glid og gode armtag

400 m blandet teknik (catch up, en armscrawl, fingerspids crawl og høje albuer)

4x200 m progressiv crawl

300 m arme m. padler

5x100 m tempo

Total 2600 m

Mine tempo intervaller lå jævnt ml. 1,40 og 1,45. Det første nok nærmere 1,50 men det var mest pga. dovenskab :cool: Om det er ok eller ej har jeg ikke den fjerneste idé om, men nu har jeg i det mindste et pejlepunkt for mine fremtidige 100 m. intervaller.

Selvom min svømning i sig selv var lidt af en optur, så var mit Garmin ur nu den største. Uden afvigelser talte den banerne, mine armtag, mine bane/lap tider, armtags effektivitet og jeg ved snart ikke hvad. Der er virkelig nørde funktioner for alle pengene, så skal vist bruge lidt tid til at sætte mig ind i det hele :wink:

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Selvom min svømning i sig selv var lidt af en optur, så var mit Garmin ur nu den største. Uden afvigelser talte den banerne, mine armtag, mine bane/lap tider, armtags effektivitet og jeg ved snart ikke hvad. Der er virkelig nørde funktioner for alle pengene, så skal vist bruge lidt tid til at sætte mig ind i det hele :wink:

:wub:

Hvad står sådan en fætter egentlig i?

Med mit niveau og træningsindsats kan jeg vist ikke forsvare at investere i sådan en, men i guder hvor er jeg misundelig! :bigsmile:

Og fedt at du havde et lækkert svømmepas, i øvrigt! Jeg får ikke så tit kommenteret i din log, men jeg er fortsat fuld af imponade over dine præstationer. :superman:

Link to comment
Share on other sites

Bare for lige at komme med lidt tanker omkring vægt vs restitutions tid når det kommer til løb:

Jo mere vægt man har desto flere "vibrationer" har man i kropppen. Er vægten pga muskler, vil man dermed lave mini-traumer i musklerne (jf. compressions-argumentet). Den træthed man som vægt-bærer oplever vil, højest sandsynligt, stige med mængden af muskler man slæber rundt på ekstra.

Sammenlignet med cykling og svømning, hvor man ikke laver mini-traumer på samme måde vil den relative muskel-træthed være større ved løb når man har to atleter i forskellige dele af vægt-skalaen. Større muskler = større kraft = større muskeltræthed = længere restitution.

Men jeg er desuden stor fan af 'adaptation' teorien. Dvs, kroppen vænner sig til de udfordringer man nu engang stiller den overfor og dermed, i forhold til restitutions tid fra løb, vil man kunne reducere denne. Tænker her specielt på Lars M, der har en uhyrlige mængde løb på programmet, og som ikke kan kaldes en spinkel gut.

Men en spændende diskussion - Imorgen når jeg keder mig i lab vil jeg lige pubmed'de lidt rundt og se om der er nogen studier af interesse der kigger på dette.

(Sorry for Log-spam Jannie)

Link to comment
Share on other sites

Hvad står sådan en fætter egentlig i?

Med mit niveau og træningsindsats kan jeg vist ikke forsvare at investere i sådan en, men i guder hvor er jeg misundelig!

Og fedt at du havde et lækkert svømmepas, i øvrigt! Jeg får ikke så tit kommenteret i din log, men jeg er fortsat fuld af imponade over dine præstationer.

3500 bobs, så det er en halvpebret fætter. Heldigvis har jeg været så heldig at få den sponsoreret :smile:

Og tak søde :blush:

Prøvede du bane-funktionen i poolen?

Altså der hvor uret tæller din laps? Det er den jeg er mest interesseret i at høre, hvordan virker

Ja, selvfølgelig gjorde jeg det :wink: Det virker upåklageligt!

Ja, undskyld log-kapring Jannie, men det er altså meget interessant .

Glæder mig til at høre, om du finder noget i baserne, Motta...

I forsætter bare! Synes selv det er en interessant teori, så følger spændt med :smile:

Link to comment
Share on other sites

Den perfekte træningsdag

Nogle træningsdage skiller sig bare ud fra andre - som oftes pga. enten god eller dårlig dagsform. I går landede min form pænt midt imellem, men alligevel havde jeg en ekspetionel god dag! Og hvorfor så det? Tjo, først og fremmest startede jeg dagen med et fedt svømmepas, hvilket i sig selv tæller godt på plus side, men derudover var der bare pisse god kharma hele vejen igennem. Den vender jeg lige tilbage til....

Desværre har jeg måtte aflevere den hometrainer, som jeg har haft lånt de seneste 3 måneder. OK, jeg har da nok heller ikke ligefrem slidt den op, men synes nu alligevel at jeg har fået kørt nogle fine pas igennem på den, så jeg savner den faktisk lidt. Overvejelserne går nu på om jeg skal investere i min egen eller blot stå den næste måneds tid igennem, for derefter at komme på landevejen. Jeg hælder nok mest til den sidste løsning, da den åbentlyst også er den billigste :wink:

I stedet for en HT session måtte jeg derfor en smut i centret i går til 2 x spinning. Min kollega Max kørte timerne, og eftersom han altid er garant for god musik, underholdning og nogle velsammensatte intervaller, ja så var det sådan set slet ikke værst.

Jeg tyvstartede med lidt let opvarmning inden timerne startede, jeg ville nemlig gerne have +2 timer i sadlen. Planen var ikke nogen all out præstation, men mere et solidt pas med en moderat intensitet og fokus på saddeltid. Det viste sig da også at være en heldig disposition, for mine ben var på ingen måder friske til alt for megen ballade :crazy:

For bare 2-3 måneder siden ville jeg have ærgret mig over at sidde på cyklen med dårlige ben, og min træning ville have været en lang forcering og stræben efter at få gang i kroppen. Heldigvis er jeg blevet klogere siden da, så gårsdages spinningtimer blev kørt med stor tålmodighed, masser af respekt for kroppens tilstand og et humør der var helt i top. Undervejs gav jeg mig tid til at nyde musikken, chit chatte lidt med Brian som sad ved min side, og generelt bare nyde at jeg ikke sad og gispede efter vejret med stænger der skreg af smerte. Det er god KHARMA! :tongue:

Spin - 2 timer og 6 min @ 69% af HRR

Off bike run - 15 min @ 10 km/t

Mit off bike run lander på ingen måder i historiebøgerne, da benene var stive oglæggene værkede. Efter ca. 8 min havde jeg dog fundet en rytme, så da det egentlig var det eneste jeg ville opnå med løbet, trak jeg stikket kort derefter :wink:

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Den perfekte træningsdag

For bare 2-3 måneder siden ville jeg have ærgret mig over at sidde på cyklen med dårlige ben, og min træning ville have været en lang forcering og stræben efter at få gang i kroppen. Heldigvis er jeg blevet klogere siden da, så gårsdages spinningtimer blev kørt med stor tålmodighed, masser af respekt for kroppens tilstand og et humør der var helt i top. Undervejs gav jeg mig tid til at nyde musikken, chit chatte lidt med Brian som sad ved min side, og generelt bare nyde at jeg ikke sad og gispede efter vejret med stænger der skreg af smerte. Det er god KHARMA! :tongue:

Fedt!! Det er lækkert, at din mentale indstilling har ændret sig. Det er jeg sikker på, vil betale sig i sidste ende. Paula Radcliffe blev på et tidspunkt i et interview spurgt, hvad hun gjorde på en off dag i træningen og hun svarede "så løber jeg hjem" :smile: Nogle dage er bare bedre end andre, og der er nok ikke så meget andet at gøre end at tage det som en gang mentaltræning... :cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share