Change of plans -> It´s all about the BIKES!


Elkjærmark
 Share

Recommended Posts

Hvis alt går efter planen kan man for alvor begynde på landevejen igen om en uge eller to, så hold bare lidt igen med hjemmetræneren. Specielt hvis du stadig overvejer at købe en wattmåler til cyklen, for så er de penge givet lidt bedre ud på en wattmåler til foråret, og så spare op til en simpel hjemmetræner til vinter. Jeg ved godt at du er den kuldeskær type, men et par plus grader må du kunne klare hvis du sørger for lidt ordentligt tøj :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis alt går efter planen kan man for alvor begynde på landevejen igen om en uge eller to, så hold bare lidt igen med hjemmetræneren. Specielt hvis du stadig overvejer at købe en wattmåler til cyklen, for så er de penge givet lidt bedre ud på en wattmåler til foråret, og så spare op til en simpel hjemmetræner til vinter. Jeg ved godt at du er den kuldeskær type, men et par plus grader må du kunne klare hvis du sørger for lidt ordentligt tøj

Nemlig! Og lander temperaturen først omkring de 0 grader c, så er jeg også klar til at slå mig løs på landevejen. Jeg håber inderligt, at du har ret i at det kun varer 1-2 uger før vi når dertil :wink:

Link to comment
Share on other sites

MOL, I´m still here.....

Og ja, jeg skylder helt klart at smide en update :wink:

Den forgangne uge har været lidt af en blandet omgang. Egentlig troede jeg at der skulle have været fuld knald på, men det viste sig at jeg havde fucket lidt op i mit træningsprogram, så den restitutionsuge jeg kørte i sidste uge, egentlig først skulle have ligget i denne uge. Flot Jannie!

Jeg besluttede mig derfor for at tage endnu en relativ stille uge, da jeg lagt en rimelig veltilrettelagt plan for de næste mange månder, og derfor ikke ville til at skubbe rundt i den.

Helt på den lade side har jeg dog ikke ligget, hvilket en kort opsumering over ugens træning da også viser.

Mandag

En skøn start på ugen med en frisk tempo tur i løbeskoene. Det var i øvrigt også min debut med mit nye Garmin 910XT ur, og det blev det jo ikke ligefrem ringere af :wink:

Løb - 10,31 km @ 5:00 min/km

Tirsdag

Endnu en løbetur og igen på gode ben. Løb en noget kuperet rute ud omkring Bredballe, mens jeg nød (som om....) den herlige bidende kulde.

14,49 km @ 5:11 min/km

Onsdag

Dagen startede med svømning, og BUM for et pas det blev!

Svøm - 2700 m

Efter job smuttede jeg i centret, hvor jeg først kørte lidt coretræning, inden det gik løs på cyklen.

Spin - 2 timer 5 min @ 69% af HRR

Derefter et let off bike run - bare lige for at få fornemmelsen og for at finde rytmen.

Løb - 2,8 km @ 5:30

Torsdag

Off day

Fredag

Morgensvømning - wuhuuuu.....

Svøm - 2000 m

Og så selvfølgelig den obligatoriske spinningtime i centret.

Spin - 50 min @ 78% af HRR

Lørdag

For 3. lørdag i træk valgte jeg at stå tidligt op for at svømme. Hvor sygt er det lige på en lørdag....

Svøm - 2200 m

Over middag tog jeg på Vejle Stadion for at løbe intervaller. Den stod på 10x400 m intervaller. Desværre måtte jeg stoppe efter 7 intervaller pga. en fæl vabel :mad:

Løb - 6,71 km med 7 intervaller i flg. pace: 4:08, 4:09, 4:02, 3:58, 4:02, 4:03

Søndag

Undervisning i centret = spin

Spin - 1 time 40 min @ 78% af HRR

Derefter 2 timer i skoven med hunden.....

Det var så den uge! Jeg glæder mig til den kommende uge, hvor mængderne pludselig begynder med at se lidt langhårede ud..... :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Morgensvømning

Hvad der i første omgang lignede den perfekte start på ugen, skulle senere vise sig at blive lidt af en downer..... Tilbage til det senere!

Dagen startede med morgensvømning sammen med to andre triatleter, og eftersom jeg ikke havde uanede mængder af tid til rådighed, var det bare med at holde på fra start til slut. Min svømning blev derfor også temmelig distance orienteret med en håndfuld serier à 200-400 m og meget få pauser:

200 m opvarmning

200 m pull bouy

2 x 50 m catch up - 50 m fri

400 m crawl med svømmefødder

200 m fri - fokus på glid

5 x 200 m arme med håndpadler

200 m afsvøm

I alt 2400 m på 46 min og 29 min.

På vej på arbejde sad jeg i bilen med en rigtig dejlig fornemmelse i kroppen. Jeg havde fået tæsket mig selv godt igennem på svømningen, og var egentlig fint tilfreds med min distance tiden taget i betragtning. Alt tydede derfor på at det ville blive en god mandag..... Indtil 5 min senere hvor min mor ringede for at fortælle, at min morfar var sovet ind i nat :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

1000 tak for alle jeres søde hilsner og tanker. Det varmer virkelig på en lidt hård dag :wub:

Min dag på jobbet i dag var noget nær et sand mareridt. Jeg var alene i afdelingen grundet ferie, så jeg havde pænt travlt, og samtidigt var jeg noget følelsesmæssig ustabil som følge af morgenens begivenhed. Jeg havde mest af alt lyst til at kvitte det hele og tage hjem til de gamle, men "desværre" kunne jeg ikke nænne at kalde min kollega ind fra ferie, så jeg hængte i så godt jeg kunne. Efter frokost stilnede travlheden heldigvis lidt af, så jeg så mit snit til at lukke ned og klare resten af dagens arbejde fra mobilen hjemme fra de gamle i Herning. Det var skønt lige at komme hjem og få snakket det hele lidt igennem, men efter et par timers snøften kunne jeg mærke at jeg trængte til noget helt andet - MOTION! For hvad er bedre til at cleare hovedet med end lidt træning??? Jeg kan ikke komme på noget.....

Løb - 18,49 km @ 5:10 min/km

Spin - 1 time 30 min @ 80% af HRR

Som I kan se, så har det været noget af en heftig trænings dag med intensive pas i alle 3 discipliner. Og nej, det var ikke just planlagt på forhånd, men det var lige det jeg havde brug for, og jeg føler mig nu sådan ca. 50 kg lettere i sindet. Det var en virkelig underlig fornemmelse at træne her til aften, for det var som om kroppen var følelsesløs :blink: OK, jeg er da pænt træt nu, for det har været en dag med mange indtryk, men det er der råd for. Godnat!

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Saddeltid

Jeg ved ikke helt om man kan snakke om "saddeltid", når det omhandler spinning, men ikke desto mindre var det sådan jeg valgte at betragte gårsdagens træningspas i centret. Det resulterede i masser af minutter i sadlen med forholdsvis lav intensitet og ganske få pulstoppe undervejs. Nothing special about that - just another day at the office.....

Spin - 2 timer 35 min @ 72% af HRR

Link to comment
Share on other sites

Saddeltid

Jeg ved ikke helt om man kan snakke om "saddeltid", når det omhandler spinning, men ikke desto mindre var det sådan jeg valgte at betragte gårsdagens træningspas i centret. Det resulterede i masser af minutter i sadlen med forholdsvis lav intensitet og ganske få pulstoppe undervejs. Nothing special about that - just another day at the office.....

Spin - 2 timer 35 min @ 72% af HRR

Bruger du egentligt din egen saddel for at vænne dig til den?

Link to comment
Share on other sites

På glatte veje

De sidste par uger har jeg døjet med en mindre irritation på ydersiden af hoften. En lidt difus og udefinerbar irritation som egentlig ikke har begrænset mig, men som alligevel har luret lidt i baghovedet - især på de lidt længere træningspas. Derfor var dagens massage også særdeles kærkommen, ikke just behageligt, nej faktisk tvært imod, men who cares :cool:

Inden massage nåede jeg en kort løbetur på ultra glatte veje. Føret bestod skiftevis af store vandpytter eller små klatter med svagt synligt is. Herligt :blink: Turen blev derfor også gennemført med en vis påpasselighed, men samtidigt også med et godt tempo hvor føret tillod det. Og vælger jeg at se bort fra den silende regn, de våde tæer og den løbende mascara, så blev det faktisk en rigtig skøn tur.

Løb - 7,99 km @ 4:53 min/km

I morgen starter jeg dagen med et monster svømmepas à la +3000 m. Jeg har fri fra job pga. begravelsen, så det giver mig en smule ekstra tid fra morgenstunden, og det skal selvfølgelig udnyttes.

Link to comment
Share on other sites

De sidste par uger har jeg døjet med en mindre irritation på ydersiden af hoften. En lidt difus og udefinerbar irritation som egentlig ikke har begrænset mig, men som alligevel har luret lidt i baghovedet - især på de lidt længere træningspas. Derfor var dagens massage også særdeles kærkommen, ikke just behageligt, nej faktisk tvært imod, men who cares :cool:

Så kommer hypokonderen lige med en løftet pegefinger :blush:

Lov mig at holde lidt øje med den ømhed - det var sådan min sejlivede løbeskade startede. Og der er så mange nerver, sener og muskeltilhæftninger, som mødes på ydersiden af hoften, at det kan være rigtig svært at udrede.

Så fik jeg lige malet fanden på væggen dér :wink:

Glæder mig til at høre om dit svømmepas. Og så vil jeg sende dig en tanke i dag i forbindelse med begravelsen.

Stort varmt knus

Link to comment
Share on other sites

Så kommer hypokonderen lige med en løftet pegefinger

Lov mig at holde lidt øje med den ømhed - det var sådan min sejlivede løbeskade startede. Og der er så mange nerver, sener og muskeltilhæftninger, som mødes på ydersiden af hoften, at det kan være rigtig svært at udrede.

Så fik jeg lige malet fanden på væggen dér

Ja, der sidder rigtig nok mange nerver, sener og muskeltilhæftninger på ydersiden af hoften. Jeg fik virkelig arbejdet det hele godt igennem til massage i går aftes, og noget tyder på at ømheden stammer fra skulderregionen :blink: Ja, det lyder sgu mærkeligt, men jeg har efterhånden lært at kroppen er kompleks og at en smerte et givent sted, snildt kan udspringe et helt andet sted.

Men tak for tippet, jeg vil sørge for at holde et vågent øje på det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Distancetræning med lidt krydder

Som proklameret i går, skulle der gives gas i bassinet hertil morgen. Målet var +3 km og i dagens anledning havde jeg valgt at iføre mig våddragten. Fokus var som udgangspunkt derfor også primært på distance og det gode glid, men jeg tog et par enkelte afstikkere undervejs, da coach Jens stod på bassinkanten. Jens er tidligere elitesvømmer og nyudsprunget triatlet, og så er han en sindsyg hjælpsom og behagelig person, som gerne giver deler ud af sin erfaring og nogle gode pointers med på vejen.

Generelt set får jeg ros for min teknik, som alt taget i betragtning fungerer ganske stabilt. Mit problem er bare, at jeg mangler en del styrke i skuldre og overkrop, for at kunne speede mit tempo yderligere op. Der er derfor ordineret masser af baner med håndpadler på, og masser af lange seje intervaller :crazy:

Dagens svømning:

400 m opvarmning

200 m glid

100 m all out (test - tid: 1:36:00 min)

6x200 m crawl m. fokus på glid

1000 m med håndpadler

200 m afsvøm

Total blev det til 3100 m hvilket er en ny PB i distance.

Jeg var i bassinet i 1 time og 15 min, men min effektive svømmetid lød på 56 min.

Eftersom 90% af mængden blev svømmet med fokus på glid og lange tag, er jeg MEGET tilfreds med tid vs. distance! Nej, jeg kunne ikke have svømmet de 3100 m i samme pace uden pauser i dag, men det kan jeg selvfølgelig d. 12/8, og gør jeg det, så venter der en rigtig stabil svømmetid til mig :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Distancetræning med lidt krydder

Som proklameret i går, skulle der gives gas i bassinet hertil morgen. Målet var +3 km og i dagens anledning havde jeg valgt at iføre mig våddragten. Fokus var som udgangspunkt derfor også primært på distance og det gode glid, men jeg tog et par enkelte afstikkere undervejs, da coach Jens stod på bassinkanten. Jens er tidligere elitesvømmer og nyudsprunget triatlet, og så er han en sindsyg hjælpsom og behagelig person, som gerne giver deler ud af sin erfaring og nogle gode pointers med på vejen.

Generelt set får jeg ros for min teknik, som alt taget i betragtning fungerer ganske stabilt. Mit problem er bare, at jeg mangler en del styrke i skuldre og overkrop, for at kunne speede mit tempo yderligere op. Der er derfor ordineret masser af baner med håndpadler på, og masser af lange seje intervaller :crazy:

Dagens svømning:

400 m opvarmning

200 m glid

100 m all out (test - tid: 1:36:00 min)

6x200 m crawl m. fokus på glid

1000 m med håndpadler

200 m afsvøm

Total blev det til 3100 m hvilket er en ny PB i distance.

Jeg var i bassinet i 1 time og 15 min, men min effektive svømmetid lød på 56 min.

Eftersom 90% af mængden blev svømmet med fokus på glid og lange tag, er jeg MEGET tilfreds med tid vs. distance! Nej, jeg kunne ikke have svømmet de 3100 m i samme pace uden pauser i dag, men det kan jeg selvfølgelig d. 12/8, og gør jeg det, så venter der en rigtig stabil svømmetid til mig :bigsmile:

Way to go :4thumbup:

Du har gjort vilde fremskridt på meget kort tid med din svømning, det er simpelthen så godt gået. Glæder mig til at heppe på dig i Århus (kommer desværre nok ikke til Kbh, da vi skal holde kæmpe fest lige i den periode :smile: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share