Arnes log - 2 udgave


Arne
 Share

Recommended Posts

Fredagsspinning

Planen sagde en time ved 80-90 % i relativ intensitet. det havde jeg ikke helt ben til. Jeg havde en del frustration i hovedet - som jeg konverterede til pedalkraft - god terapi, så det gik endda og blev en ok time. Jeg gik til den i intervallerne, og lov pulsen falde helt i de aktive pauser. I intervallerne arbejde jeg med lige omkring de 80 % (svarer til ca. puls 167), så det var egentligt ok.

En akceptabel time under de givne omstændigheder - den får 2 x :banana:

Jeg må endnu engang bemærke, at jeg synes at spinning kan være fantastisk med den rette indstruktør. I aftes havde vi en som ikke anoncerede programmet - som ikke fortalte hvor langt et intervalsæt skulle køres - og som havde lagt et program med konstante rytmeskift - med maks 30 sek imellem - det finder jeg frustrende - men en dag som i dag er det skøn træning! :)

post-12-1048274427.gif

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 711
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg må endnu engang bemærke, at jeg synes at spinning kan være fantastisk med den rette indstruktør. I aftes havde vi en som ikke anoncerede programmet - som ikke fortalte hvor langt et intervalsæt skulle køres - og som havde lagt et program med konstante rytmeskift - med maks 30 sek imellem - det finder jeg frustrende - men en dag som i dag er det skøn træning!  

Jeg kan nemt forestille mig, at det var jævnt belastende! En spinning-time går jo ud på, at man hele tiden sætter små del-mål, men hvis instruktøren piller denne mulighed ud, så er det klar, man bliver frustreret!

Men det er nok sundt nok, lige at prøve en enkelt gang. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne, jeg synes at din vægt er blevet væk (du har vist senest skrevet den 5marts), er du holdt op med at veje dig.

Hej Chris27!

Nej jeg vejer mig stadig - jeg skal nok fra mandag vende tilbage til de daglige kost og vægtrapporter. Min log har været en smule nedprioriteret til fordel for andre aktiviteter omkring MOL :(

Link to comment
Share on other sites

Træning 23/3

Programmet sagde løb. Jeg kom pga socialeaktiviteter sent i seng - og der gik nogen tid i formiddag med at komme helt i omdrejninger :rolleyes:

Jeg har et par gange troset min blufærdighed og løbet midt på dagen. Men både søerne og Fælledparken summer af dejligt meget liv, på sådan en god forårsdag - og så skal jeg virkelig være i overskud på alle fronter for at bevæge mig ud i løbetøjet. Jeg ved godt at det er dumt og at de fleste vil tænke - super at han gør noget ved det" - men... Sært at jeg har det sådan, jeg er ellers ikke jsut normalt bange for at være synlig, jeg har talt for flere hundrede mennesker mv. mange gange - men at løbe rundt imellem forårsglade københavnere, det var altså i dag for svært. :(

Så i stedet blev det til en sprinttur på raceren her sidst på eftermiddagen. Ialt 28 km. Jeg kørte med størst mulige fart fra 5. til 24 km. Ud af Strandvejen i let medvind var jeg oppe og runde 40 km/t, det har jeg faktis ikke prøvet før andet en over 200-300 m, her hold jeg den på 37-42 km/t over en strækning på 4 km, så måtte jeg altså også lige ned og rulle helt roligt i et par km B) Turen tog i alt 1 time og 8 minutter.

Jeg har glemt min pulssender i Multisport :( , håber de har fundet den, jkeg opdagede det først i dag efter lukketid...

Træningen var måske til mere, men jeg trækker en :banana. for det manglende mod og tildeler dagens træning 3 x :banana:

Link to comment
Share on other sites

Så i stedet blev det til en sprinttur på raceren her sidst på eftermiddagen. Ialt 28 km. Jeg kørte med størst mulige fart fra 5. til 24 km. Ud af Strandvejen

Hej Arne!

Dine ture på raceren, er de altid så korte? Med din fine form burde du da kunne køre lidt længere. Jeg har dig mistænkt for at vende lågen omkring Klampenborg og triller hjem igen. Og det er jo lidt snyd - for det er jo et par km efter Klampenborg at det "sjove" starter, nemlig de 3 i København verdensberømte knolde ml. Skodsborg og Vedbæk. Indtil Klampenborg er der ikke andet end trafik og pandekageflade veje. Et forslag til en fin rute med udgangpunkt i Strandvejen skal du lige have:

Ad Strandvejen til Vedbæk. Tv. ad Gøngehusvej. Th. ad Henrikholms Allé som senere bliver til Sandbjergvej (her går det let opad over 4-5 km - kanon sted for interval hvis har den slags lyster). Når vejen slutter tv. ad Gøngevangen og kort efter først th. ad Gøngehusvej og lige efter tv. ad Gl. Holtevej, som du følger til den kører under motorvejen. Lige efter i krydset skal du th. ad Langhaven/Øverødvej og senere tv. ad Attermosevej, som fører dig til Søllerød (her kan du køre lidt omgange på Slotsbakken på Mothsvej, hvis du er rigtig kæk :D ). For enden af Attermosevej skal du tv. ned til lyskrydset og th. ad Skodsborgvej, som ender i et lyskryds v. Kongevejen. Her kører du tv. mod Kbh. og ender ved Vibehus Runddel, og så er du næsten hjemme :) En rigtig god og hård tur med masser af bakker. Mon ikke turen er på ca. 45 km. Meget sjovere end spinning, når solen skinner og det er tocifrede varmegrader B)

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

Nej det er ikke meningen at mine ture skal blive ved med at være så korte. Nå den her 3 ugers cyklus ender, så skifter fokus til raceren - og så hedder det 40-80 km per dag, de korte ture kunne meget vel være en god rute som den du har postet. Tak for det :)

Jeg vil nok fortsætte med en enkelt spinningtime om ugen, jeg må indrømme at jeg er vild med det.

Link to comment
Share on other sites

Morgenløb den 24/3

Efter noget seriøs selvovertalelse, så lykkedes det at komme afsted - og det gik udemærket. Løbe mine 5 gange 4 minutter med et minuts ganbg imellem. Den sidste interval var ikke imponerende men den var der :) Dejlig morgen i solskin. 3 x :banana: "af de store", som et andet æret medlem af MUBSVET klubben ville skrive det.. (MOLs Uoffecielle BananSkala til Vurdering af Egen Træning)

Link to comment
Share on other sites

Mandagsstatus for uge 12, skrevet mandag den 14/3-. 2003

Første uge i 3 ugers cyklusen er overstået. Træningen startede først tirsdag da jeg lige skulle overstå det værste af en forkølelse.

Gennemført træning:

Spinning: 3 træningspas, 4 timer i alt

Crosstrainer: 1 gang af 30 minutter

Cykling: 2 ture på i alt 64 km

Styrketræning 2 x (lørdag ikke ført i loggen)

I alt 8 træningspas på 6 dage.

Kommentarer:

Det der ikke blev gennemført var løbetræningen, samt en styrketræning mandag. Den ene løbetræning blev erstattet af Crosstrainer, en anden af en cykeltræning, kun mandagsturen blev ikke erstattet af andet.

Løbetræningen er og bliver problematisk. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre ved det – den trækker store psykiske ressourcer at gennemføre. Til gengæld har jeg det rigtigt godt når jeg har været ude, som jeg var det i morges. I første omgang tror jeg at jeg kun vil planlægge 2 gange per uge i et stykke tid. Der skal også tænkes over hvornår løb bliver planlagt til. Når jeg ser tilbage, så bliver det tydeligt at løb ofte er blevet lagt på de tidspunkter hvor jeg har trænet hårdest dagen før, men f.eks. spinding er blevet mere ”beskyttet” så jeg har kunnet møde frisk. Det er måske ikke så smart…. <_< :rolleyes:

Intensiteten i træningen har været fin, bortset fra en lidt slap træning onsdag i TSK hvor jeg havde mere travlt med at beundre alle de tunge løft der blev lavet og med at kæbetræne – men det var ikke decideret håbløst – bare en lille smule for lidt. Spinningen kørte, som altid, glimrende i den forgangne uge. De 2 ture på raceren var gode at køre, den træning kommer selvfølgelig snart til at fylde meget mere, men jeg slipper ikke spindingen helt. Spinning er for mig ikke en erstatning for ”the real deal”, men er en træningsform som passer min psyke perfekt. Tirsdag og fredag skal der spindes videre, men der ingen grund til ikke at erstatte de ikke særligt gode timer torsdag, med en god lang tur på landevejen i stedet.

Vægt og helbred:

Organismen har det fint på alle måder – intet at bemærke her. Vægten er på 136,4 – så den har stået lidt stille – nok gået lidt op i hvileugen og ned i uge 12. Jeg begynder de daglige meldinger om kost og vægt igen i denne uge. Jeg har stadig ikke fået lavet den udviklingskurve. Moderator rollen og skrivning af vægttabs FAQ har tage den energi, men jeg har ikke glemt det.

Humør:

Udviklingen på MOL har, selv om jeg er ret optimistisk, gået mig en del på og der er blevet brugt rigtigt meget tid på moderation og kommunikation i den sidste uge – jeg har ved træning godt kunnet mærke at der skulle noget indestængt frustration og vrede ud af kroppen – træning er godt til det!

Ellers er humøret fint! :)

Planlægning:

Jeg er væk fra fredag morgen til lørdag aften og har ikke mulighed for at træne, så det ændre planen lidt.

Træning i uge 13:

Mandag: Morgen: Løb - interval 5 x 4 minutter. Sen eftermiddag: Rulletur på cykel.

Tirsdag: Morgen spinning 80-85 % relativ intensitet. Aften: Let arbejde i crosstrainer, ca 30 minutter ved maks. 60 %

Onsdag: Morgen: Blandet løb/gang ca. 25-30 minutter. Eftermiddag: Styrketræning i TSK 3x5 submaksimale vægte

Torsdag: 2 timer på cykel ca. 50 km – godt tempo og nogle bakker

Fredag: Morgen: løbe 25 minutter – så hårdt et program som jeg overhovedet orker!

Lørdag: Ingen træning

Søndag: 50-60 km på cykel – så hårdt som muligt – evt. noget bakke træning 3-4 gange op og ned af en af de gode bakker i københavnsområdet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nok fortsætte med en enkelt spinningtime om ugen, jeg må indrømme at jeg er vild med det.

Ja Arne, nu har du jo lokket mig ned og prøve det, og første gang er jo altid gratis - nu er jeg også hooked :lol:

Hold humøret højt og stadig stigende, sommeren er på vej!! :sun::sun::sun::sun:

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

3 x :banana: "af de store", som et andet æret medlem af MUBSVET klubben ville skrive det.. (MOLs Uoffecielle BananSkala til Vurdering af Egen Træning)

Var den rettet mod mig :lol: ;)

Edited by Tube
Link to comment
Share on other sites

3 x :banana: "af de store", som et andet æret medlem af MUBSVET klubben ville skrive det.. (MOLs Uoffecielle BananSkala til Vurdering af Egen Træning)

Var den rettet mod mig :lol: ;)

hmm... jeg troede, den var rettet mod mig?!? :confused2: ;)

Link to comment
Share on other sites

Morgenspinning den 25/3 - bedste træning længe!

Der er dage hvor man ikke føler sig særligt oplagt til træning, når man så kommer i gang viser det sig så at et er en af de dage hvor man kan alt. Man er usårlig, træthed ikke mulig, man føler at man kan blive ved og ved og ved og.... Det er noget at det tætteste man kan komme på virkelig lykke. :D (Når man kun er i selskab kun med sig selv forstås ;) )

Sådan en dag udviklede denne morgen sig til. Jeg havde besluttet at give den 100 % idet jeg nok ikke kan træne det planlagte pas i aften.

For sidste gang, siger Gregers, lød programmet på opvarmning efterfulgt af en intervalserie på 37 minutter. Stående kadence 65 (enkelttakt) vekslende med siddende kadence 90 (mellemtakt). Serien i minutter - Stående nævnt først: 3/2, 4/2, 5/2, efterfulgt af: 1/1, 2/1, 3/1, 4/1, 5.

Hele serien kørte jeg med et pulsgennemsnit på 171. De sidste 18 minutter blev kørt med et gennemsnit på 177. 177 er så nogenlunde min AT grænse. Ikke målt ud fra lactatværdi - den er aflivet, men ud fra hvor jeg erfaringsmæssigt begynder at trætte musklerne meget hurtigt, fordi balancen mellem aerobt og anaerobt arbejde tipper over på det anaerobe arbejde. De sidste 2 minutter nåede jeg et plateau på 187, selv om jeg øgede belastningen de sidste 2 minutter i 2 omgange. 187 må være meget tæt på min makspuls på cykel på nuværende tidspunkt.

Psykisk var jeg slet ikke presset på noget tidspunkt, som sagt så kunne jeg det hele denne dag. Her bagefter kan jeg godt mærke at jeg har arbejdet hårdt.

Det er glædeligt at jeg den sidste uge har mærket at det centrale og det perifere system er ved at havet ”fundet hinanden” igen, Den megen spinding har virket. :)

Denne morgen træning udløser 5 x :banana::bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Og du har helt ret Hoosier. Tube har jo ikke sent sin indmeldelses anmodning endnu  
Men se så hvad du skrev i min log den 22. marts:
Som vogter af MUBSVET (Mols Uoffecielle Bananskala til Vurdering af Egen Træning), er det min pligt, at gøre det ærede medlem Tube opmærksom på, at der ikke kan tildeles halve bananer!

Læg specielt mærke til M-E-D-L-E-M B)

Foresten god træning :a-okhand:

Edited by Tube
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan denne morgen ikke lade være med, med og uden moderator huen på, at tænke på hvorfor enkelte mennesker kan mene, at de selv er så vigtige, at de har lov til at genere en masse andre mennesker - og åbenlyst glæde sig derved . Nå det gider jeg ikke dvæle ved :)

"let" morgentræning den 26/3

Programmet sagde: "Blandet løb/gang, 20-25 minutter. Jeg havde regnet med at have tunge ben og var derfor ikke så ambitiøs da jeg planlagde. Nu var jeg kun "moderat tung", men jeg trænede jo heller ikke i aftes. Jeg endte med at træne precis 20 min, hvortil skal lægges de sædvanlige 10 minutters morgenstræk, samt 7-8 minutters traditionel indendørs opvarmning. Det er godt at min underbo er et kontor :rolleyes:

Jeg gik hurtigt i 5 minutter, og så løb jeg 4 "tempo intervaller" på 2 minutter, med 2 minutters gang imellem. Jeg overhalede faktisk en anden løber i sidste interval - det er godt nok første gang :) Jeg nåede også kun lige forbi - det er derfor der er en stigning i puls til sidst - jeg så muligheden for at nå forbi - lige inden jeg skulle dreje fra stien for at komme hjem :devil::bigsmile: . Det var jo nok til at gennemskue - men det føltes godt.

Den sidste spurt reder den sidste :banana: hjem, så det bliver til 3 x :banana:

Pulskurven:

post-12-1048658920.gif

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share