Arnes log - 2 udgave


Arne
 Share

Recommended Posts

Jeg var kun lige kommet inden for i går før jeg fik en stor undskyldning for den ventilationshistorie - så fred være med det.

Mín krop signaler denne dag er ikke til at komme uden om. Så ingen træning i weekenden :( , jeg er alt at for smadret. Jeg vil bruge lidt tid på at analysere hvorfor det er gået sådan.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 711
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Mín krop signaler denne dag er ikke til at komme uden om. Så ingen træning i weekenden :( , jeg er alt at for smadret. Jeg vil bruge lidt tid på at analysere hvorfor det er gået sådan.

Hej Arne

Det lyder som en god ide med et par dages pause. Der er i hvert fald ingen grund til at komme i en tilstand af overtræning. Det prøvede min far for et par år siden (--> første, sidste og eneste gang jeg kunne slå hans tid til et motionsløb :rolleyes: ), og der gik lang tid, før han kom sig fuldt over det. Måske et halvt år. :blink:

Hilsen Hoosier :wave:

Link to comment
Share on other sites

Tilbage i sadlen

Weekenden blev brugt godt! Jeg var til en god fødselsdag i lørdags, hvor jeg tillod mig selv at spise en masse mad, herunder en kaloriebombe af en chokoladetærte til dessert, samt snuppe et par glas fadøl eller 5. Utroligt nok sagde vægten i dag alkligevel 138,1. Havde forventet atb det vill gå helt galt :)

I dag var det så tilbage i spinnigsadlen til den første af ugens 8 spinningtimer, om det se i min ugestatus lidt senere i aften.

Det var en af de vilde timer. Vi lagde ud med tempokørsel til AC/DCs "Thunderstruck" og så gik det ellers der ud af. At mit pulsgennemsnit ikke er højere end 163 skal ikke tages som udtryk for at jeg slappede af - tværtimod gav jeg den fuld gas i dag. Mit centrale sysyem er stadig foran end det perifere system. Min puls falde nu også meget hurtigt i de aktive pauser til "skade" for gennemsnittet. Jeg skal i løbet af ugen ha lagt nogle afslutninger ind hvor den for fuld skrue i 10-15 minutter, men den her time havde mange temposkift og stående tempoarbejde, så mine ben var ikke til det denne gang. Der er ingen tvivl om at jeg nu arbejder meget mere på en time end den gang hvor pulssnittet let kom op over 170.

Go time til 3 x :banana:

Håber at få lagt min status på senere i aften - ellers i morgen formiddag.

Pulskurven:

post-12-1046720722.gif

Link to comment
Share on other sites

Halv uge status for uge 9

Gennemført træning:

Spinning, 3 gange

Løb, 1 gang

CII, 1 gang

Crostrainer, 1 gang

Cykling, 1 kort tur

Styrketræning, 2 gange.

Jeg læørte i denne uge at bløde mellemuger skal være bløde... ikke sådan halvhårde. Jeg gik for hårdt til den i uge 8, så min krop kom sig ikke tilstrækkeligt oven på den beviste overload i uge 6 0g 7. som følge her af blev sidte uge en underlig mellemuge hvor jeg sloges med min modvillige krop. Jeg skulle havet set det komme tidligt på ugen og tage konsekvensen, i stedet fik jeg kørt mig selv ned og måtte slutte ugen med 2 stille dage. Det var skidt for træningen og skidt for motivation og humør!

Jeg håber at min krop er parat til en barsk uge i denne uge - også så den på en uge uden højintens træning overhovedet i den følgende uge! (mind mig lige om det hvis jeg sådan lige kommer til.... :rolleyes:

Det er ikke så meget mere at sige om den uge.

De faste punkter om vægt mv skriver jeg om imorgen.

Om planlægningen kan jeg sige at jeg har kørt spinning i dag mandag, det gør jeg så også tirsdag morgen og aften, onsdag aften, 2 timer i træk torsdag, fredag efter middag, lørdag middag og måske også søndag. Så det bliver store spinning uge. den sidste af sin slags - i næste hårde periode regner jeg med at fokus vil skifte delvist over på løb. Mere om planlægning mv. i morgen!

PS: Jeg har genvundet mit gode humør! :)

Link to comment
Share on other sites

Morgenspinning den 4/3

Endnu en dejlig morgenspinning. Same program som sidste tirsdag. I lyset af det program jeg har i denne uge, så kørte jeg med lidt lavere belastninig i de aktive pauser mellem intervaltoppene. Fin time til 3 x :banana:

Jeg køre igen i aften.

Puls:

post-12-1046771256.gif

Link to comment
Share on other sites

Aftenspinning - vægt mv.- planlægning af resten af ugen.

Jeg var en smule mærket da jeg satte mig op på spinningcyklen 18.00. Det gik nu ok - jeg kørte på mellemintensitet - lige over og lige under 160 i puls. Da der efter 40 minutter ikke var mere krudt, rullede jeg uden megen modstand resten af tiden. Helt ok som 3 time på 25 timer.

2 x :banana: for det. Pulskurve nederst i dette indlæg

Vægt mm.

Vægten denne aften sagde 137 rent. Når jeg får genlært hvordan det nu er man laver grafer i Excel ( <_< ), så vil jeg lave en graf fra 1/2 og til nu. Jeg har ikke fået brugt målebåndet endnu - så det må jeg vende tilbage til. Nærmere eveluering når jeg har fået lavet kurven.

I dag når jeg op på 4400 Kcal - der skal lidt til med 2 spinningtimer.

Resten af ugen

Dette er superspinning ugen. Jeg kørte en hård time mandag, en hård og en mellemtime i dag. Onsdag køre jeg en time hvor jeg viol prøve at få pulsen op at ringe. Torsdag køre jeg en dobbelttime på mellemintensitet. Fredag, lørdag og søndag køre jeg timer på mellem eller høj intensitet.

Jeg improvisere resten en smule. I morgen tidlig bliver det til en trave/powerwalk/løbetur, alt efter hvad mine ben kan klare. Torsdag formiddag laver jeg en smule styrketræning. Fredag formiddag ingen ting. Weekenden planlægger jeg når jeg når til den :) Jeg skal helt i bund denne uge - så den flydende planlægning er mere for at gøre det hårdt nok end det modsatte. Spiningtimerne lørdag og søndag ligger midt på dagen, så det kan være jeg laver lidt crosstrainer i tilkytning til dem.

Og så var det lige pulskurven for i aften:

post-12-1046807400.gif

Link to comment
Share on other sites

Max effort spinning den 5/3

Sjældent har det været mere iriterende at jeg ikke objektivt kan samenligne det udførte arbejde med tidligere. Jeg gav den fuld skrue og fightede igennem denne aften. det var også nødvendigt - jeg havde ikke "gode ben" - men jeg kom igennem det og fik en ok omgang træning ud af det.

Jeg må dog indrømme,at jeg undre mig lidt over at jeg trods alt ikke kan presse pulsniveauet længere op - synes ikke de umidelbare forklaringer er helt gode nok - men omvendt så bliver der altså helt sikkert trodt nogle høje watt tal....

Denne aftens træning får 3 x :banana:

Det blev ikke til nogen formiddagstræning i dag. Min krop villle ikke samarbejde mht. søvn - så jeg fik først sovet mellem 04.20 og 10.30 - og var der andre ting på dagsorden. Jeg fik dog travet en lille time i rask tempo i eftermiddags.

Dagen kurve:

post-12-1046892501.gif

Link to comment
Share on other sites

Jeg er godt nok små slidt her til morgen - men der kan godt trænes i dag :)

Jeg har droppet styrketræningen i dag - jeg er lidt bekymret, mit blodtryk går lidt amok i disse dage - op til 190/125.

Link to comment
Share on other sites

Hov! Hvad har du gjort ved din avatar?!? :o

Og pas nu på dig selv, Arne... :)

P.S. Vægten er da gået ned på det sidste, er den ikke? :)

hehe - ind imellem tager jeg en pause fra den ældre vise mand - til fordel for mere "underholdende" avartars - men jeg vender sikkert tilbage til den anden igen B)

Jo vægten er på vej ned - og det er jo skønt!

Tak for de gode ønsker! Jeg skal nok passe godt på mig.

Link to comment
Share on other sites

Aftenovervejelser

Jeg skal tage stilling til om jeg skal ændre mit træningsprincip. Ideen var at gennemføre en række 3 ugers cykluser. 2 uger med bevist overload - efterfulgt af en blød uge. De 2 første uger gik forrygende godt. Den anden 2 ugers periode har være en moderat nedtur.

Det kunne være grund nok til at ændre kurs allerede nu. Når jeg ikke er sikker, så er det fordi, at jeg ikke holdt mig til planen for den bløde uge - og i stedet gennemførte en lettere nedtonet udgave af de hårde uger - med høj intensitet i flere træningspas. Derfor er jeg fristet til at forsøge igen - med nogle justeringer, også for at få et bedre grundlag at vurdere på. Overvejer videre til og med søndag tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Fredagstræning

Morgen: En kombineret gå-løbetur. Det blev faktisk til mere løb en jeg havde regnet med - 2 x 7 minutter sådan cirka - og 20 minutters hastig gang.

Eftermiddag: EEn spinningtime - gik rimeligt til den i intervallerne, tog modstanden helt af i de "aktive pauser".

OK træningsdag - mig og min krop havde det ok med hinanden. Jeg har alligevel besluttet at starte den bløde uge nu. Jeg er stadig for slidt og har brug for en lille pause. Jeg regner med at træne 3 gange på mellemintensitet i næste uge og gå/cykle en masse ture. Og derefter går det så løs igen - men med en anden planlægning. Konceptet bliver det samme, men jeg vil indbygge progression over de 2 hårde uger, samt blande træningsformer og intensitet lidt mere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte lige pulslurven fra fredagstræningen. Som det kan ses tog jeg modstanden fra i de aktive pauser - men køre videre med 80-90 rpm. De sidste 9 minutter var "fri kørsel". Jeg kørte i mellemtakt (3 rpm på 2 taktslag), ca 80-85 rpm, siddende de 8 minutter og i stående enkelttakt med hård belastning det sidste minut.

Kurven:

post-12-1047132744.gif

Link to comment
Share on other sites

Tanker om fremtidigt program

I næste uge tro jeg programmet bliver:

Tirsdag morgen: Spinning - kan slet ikke undvære den morgentime....

Torsdag og lørdag: Løb

Måske lidt let styrketræning på et tidspunkt.

Næste cyklus - uge 12-14:

Løse tanker, skal rafineres - kommentarer modtages med glæde!

Uge 12:

Mandag: Morgen: Løb - interval 5 x 4 minutter. Aften: let styrketræning

Tirsdag: Morgen spinning 80-85 % relativ intensitet

Onsdag: Morgen crostrainer stedystate arbejde ca 65-70 % relativ intensitet. Eftermiddag: Styrketræning i TSK 3x5 submaksimale vægte

Torsdag: Aften: 2 timer spinning maks 70 %

Fredag: Eftermidag: Spinning 80-90 %

Lørdag: Let styrketræning

Søndag: Løb: 2 x kontinuerligt løb min 8 minutter

Uge 13:

Mandag: Morgen: Løb - interval 5 x 4 minutter. Aften: let styrketræning

Tirsdag: Morgen spinning 80-85 % relativ intensitet. Aften: Let arbejde i crosstrainer, ca 30 minutter ved maks 60 %

Onsdag: Morgen: Blandet løb/gang ca 25-30 minutter. Eftermiddag: Styrketræning i TSK 3x5 submaksimale vægte

Torsdag: Aften: 2 timer spinning maks 60 % i første time, 70-75 % i 2. time.

Fredag: Eftermidag: Spinning 80-90 %

Lørdag: Eftermiddag: Crostrainer i 45 minutter stedystate i 15 min 70 %, 30/30 intyervaller i 10 minutter ved 90-100%, 10 minutter stedystate ved 70 %, 5 minutter afkøling. - alternativt arbejde i CII

Søndag: Løb: 2 x kontinuerligt løb min 8 minutter

Uge 14:

Faste punkter: Spinning tirsdag - og så skal jeg, hvis muligt, testes sidst på ugen.

Programmet tager hensyn til hvornår de gode spinningtimer køres - ellers havde programmet set lidt anderledes ud. Mandag aften og tirsdag aften høre f.eks til "de hysteriske timer" hvor det er svært at køre sig eget ræs. Det er især muligt tirsdag morgen og fredag eftermiddag.

Jeg har fortsat ikke lagt meget CII ind. det føles en smule dumt, når det nu er sådan et fremragende redskab og jeg har den stående her. Men PT gider jeg simpelthen ikke træne hjemme. Jeg er hjemme det meste af tiden PT - så det gælder om at komme ud.

Link to comment
Share on other sites

Det blev da til motion i dag. Jeg forlod Arken i Ishøj ved 16 tiden. Det var et være møgvejr med regn, så jeg ville gentligt bare cykle op og tage toget. Men mine ben ville cykle, så jeg snoede mig ind mod København, og inden jeg have set mig om havde jeg vel cyklet ca. 25 km. Ikke ligefrem seriøs træning - men jeg fik da rørt mig :)

Link to comment
Share on other sites

En let forsinket mandagsstatus for uge 10

Gennemført træning:

Spinning: 4 timer

Blandet løb/gang: 1 gang

Kommentarer

Ja det gik ikke helt som planlagt. Den manglende disciplin i den bløde uge blev dyr. Jeg tror jeg er ved at få det lært - det nytter ikke at jeg med ca. en måneds mellemrum køre mig selv helt i bund fysisk.

Træningen har stor betydning for mig - det nærmere sig indimellem en "træningspsykose" som jeg ved nogle triatleter taler om. Det er godt at jeg er motiveret og nyder det - men der skal også være den nødvendige disciplin - både af hensyn til det fysiske og til det psykiske, moralen skal holdes oppe!

Der er en ting jeg her har besluttet at bruge nogle ord på. Min log har 2 grundprincipper: 1. Den skal være ærlig - 2. Der skal være en forskel mellem det personlige og det private, man skal ikke skrive alt.

Jeg vil alligevel her skrive noget der er på kanten af det andet princip, men som har stor betydning for min træning.

Jeg har droppet hentydninger om humørsvingninger og måske været lidt "mystisk" på det område igennem nogen tid. Det kalder måske på en forklaring, så here goes:

De seneste måneder har jeg været on and off sygemeldt, helt eller delvist på mit arbejde. Jeg har kæmpet med en behandlingskrævende depression - som jeg nu er ved at være på den anden side af. Træningen har i høj grad være et frirum og repræsenteret det der fungerede og var en succes. Det har haft en enorm betydning for min helbredelse - men nok også medvirket til at jeg ikke kunne lade være med at træne når jeg ikke skulle.

Min kontrakt løber nu ud - og har aldrig kunne forlænges, så det har ikke noget med sygdommen at gøre. Så fra 1/4 er jeg endnu en arbejdsløs akademiker - så er der god tid til en masse træning, men forhåbentligt ikke for længe!

Planlægning

I denne uge køre jeg spinning tirsdag morgen - og løber torsdag og søndag.

De næste 3 uger derefter bliver således:

Uge 12:

Mandag: Morgen: Løb - interval 5 x 4 minutter. Aften: let styrketræning

Tirsdag: Morgen spinning 80-85 % relativ intensitet

Onsdag: Morgen crostrainer stedystate arbejde ca 65-70 % relativ intensitet. Eftermiddag: Styrketræning i TSK 3x5 submaksimale vægte

Torsdag: Aften: 2 timer spinning maks 70 %

Fredag: Eftermidag: Spinning 80-90 %

Lørdag: Let styrketræning

Søndag: Løb: 2 x kontinuerligt løb min 8 minutter

Uge 13:

Mandag: Morgen: Løb - interval 5 x 4 minutter. Aften: let styrketræning

Tirsdag: Morgen spinning 80-85 % relativ intensitet. Aften: Let arbejde i crosstrainer, ca 30 minutter ved maks 60 %

Onsdag: Morgen: Blandet løb/gang ca 25-30 minutter. Eftermiddag: Styrketræning i TSK 3x5 submaksimale vægte

Torsdag: Aften: 2 timer spinning maks 60 % i første time, 70-75 % i 2. time.

Fredag: Eftermidag: Spinning 80-90 %

Lørdag: Eftermiddag: Crostrainer i 45 minutter stedystate i 15 min 70 %, 30/30 intyervaller i 10 minutter ved 90-100%, 10 minutter stedystate ved 70 %, 5 minutter afkøling. - alternativt arbejde i CII

Søndag: Løb: 2 x kontinuerligt løb min 8 minutter

Uge 14:

Faste punkter: Spinning tirsdag - og så skal jeg, hvis muligt, testes sidst på ugen.

Strukturen med 2 hårde uger efterfulgt af en blød fortjener at blive prøvet ordentligt af. Den eneste ændring er brug af flere træningsforme end bare spinning, samt en progression mellem de 2 hårde uger.

Det bliver spændende! :)

Link to comment
Share on other sites

Arne jeg har også en meget god ven (midt i 40'erne), der mistede sit arbejde for lige godt et år siden.

Han var MEGET langt nede, og selve dagen han havde fået beskeden (kom meget pludselig), sad jeg hjemme ved ham til kl. 6 om morgenen, da han var helt fra den!

Han er en af de typer, der ikke kan leve uden arbejde, og det gjorde det ikke bedre, at han ikke kunne klare det økonomisk, at blive boende i sin lejlighed.

Det udviklede sig også til en depression, da han mistede troen på at finde nyt arbejde, men da han også er en meget engageret sportsmand, lykkedes det os (hans venner), at få ham til bruge sporten som en aktiv del af helingsfasen.

Den overskydende tid blev brugt på at være mere seriøs, og da resultaterne kom, kom også en del af den selvtilliden og glæden tilbage.

Det lykkedes ham faktisk, at finde et arbejde, han var gladere for, og som endda er bedre betalt. :)

Lige en solstråle historie til at muntre dig op! :)

Det er fandeme flot, at du bare kæmper videre, uden at give op.

Du ved vi støtter dig.

Link to comment
Share on other sites

Tak skal du ha! Støtte varmer! Og jeg kan i høj grad relatere mig til den historie du fortæller!

Det med arbejdet gør mig ikke så meget - og årsagen til problemerne ligger ikke i arbejdet. Men selvfølgelig bekymre det mig lidt med den lodrette stigning i akademikkerarbejdsløsheden - men jeg tror på mig selv og mit CV. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sikker på, at der mangler en god humanist her på fys-skolen. En gruppe-arbejde-koordinator...;)

hep fra mette

Tak Mette :)

Ja det kunne være hyggeligt - hvis du så bare lover at tage et par ugentlige spinningtimer, så kan jeg vel komme og køre hos dig sammen med Tulle :lol:

Link to comment
Share on other sites

Morgenspinning den 11/3

Ugen eneste højintense træning blev afviklet denne morgen. Jeg havde virkelig brug for at finde ud af hvor jeg er, her efter at kroppen har fået lov til at finde sig selv igen. Den har det godt skulle jeg hilse og sige. Timen fløj afsted. Vi kørte ca 13 minutters opvarmning. Resten blev kørt i en køre medn skiftevis stående enkeltakt med høj belastning og siddende mellemtakt med lidt alvere belastning.

Vi kørte: (stående/siddende i minutter) 3/2, 4/2, 5/2, 1/1, 2/1, 3/1, 4/1, 5/. I de sidste 2 minutter kørte jeg helt i bund. Jeg øgede belastningen både siddende og stående da vi gik over til 1 minut siddende.

Dejlig time til 5 gode gange :banana:!

Dagens pulskurve: (ugens eneste! )

post-12-1047373930.gif

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share