Arnes log - 2 udgave


Arne
 Share

Recommended Posts

  • Replies 711
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

CII genfødt

Jeg skulle havet løbet i går, jeg skulle havet løbet i dag i stedet... Min mave har det lidt besynderligt - og sår er løb ikke sjovt. det udmærkede medlem nr. 2, forslog så på messenger, at jeg jo kunne grave min CII frem i stedet for at spise tudekiks...

Det har jeg så gjort her i eftermiddag. Jeg var lidt skeptisk og ugidelig - så jeg brugte ikke pulsmåler - den lille satsn fopr mig jo altid til at arbejde hårdt B)

Det gik nu ret udemærket, så nu er jeg ked af ikke at have en kurve at prale med :D

1500 meters opvarminng på 8 minutter

3 x 1000 m efter 2.10 - ingen af dem kom over 1:59

1000 m afkøling

Mine arme syntes det var lidt hårdt, men det var intet problem at komme under 4 minutter for 1000.

Nå med det kan nu ikke blive til mere end 2 x :banana: - det var jo ikke så meget jeg fik lavet endda...

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Morgenspinning den 8/4 - afslutningen på operation VO2 Max

Solen skinnede dejligt, der var 14 morgenfriske mennesker klar 8.00, jeg var kommet mig over dårlig søvn og maveproblemer og havde sovet 7 gode timer, så alle betingelser var på plads til en god time denne morgen. Sådan gik det også. Nuvel jeg har kørt mere vildt andre gange, men det var helt ok denne morgen. Programmet var det samme som sidste tirsdag. Jeg gennemførte programmet, bortset fra at jeg ikke stod op alle de 4 minutter i stående dobbelttakt som vi sluttede med - det gør jeg næste gang!

Gennemsnitsintensiteten for de 38 minutter vi kørte efter opvarmningen, var på lige under 80 % (efter intensitetsberegneren på MOLs forside) - og det er fint, fint

Jeg giver mig selv 3 x :banana: - for ikke længe siden ville jeg havet sagt 4, men man kan ikke blive ved med at belønne den samme fremgang.

Pulskurve:

post-12-1049790243.gif

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Mine arme syntes det var lidt hårdt, men det var intet problem at komme under 4 minutter for 1000.

Hej Arne,

- med hensyn til dine arme, beror det sandsynligvis på din ro-teknik.

Det er vigtigt at man forsøger at holde armene strakte så længe som muligt. Når benene strækkes ud, bruger man skuldrene til at "rulle" armene ind til kroppen. På den måde er det primært skuldrene du bruger, og i mindre grad biceps.

Ellers er det simpelthen for hårdt for biceps at "hive" stangen ind for hvert tag.

Det kræver en smule øvelse, men når man lige har fået fornemmelsen af hvordan det skal gøres, er det en dejlig følelse ikke at blive smadret i armene.

Har du din egen CII derhjemme eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i dag afsluttet det helt store helbredschek - som man som diabetikker skal igennem en gang imellem. Jeg er meget fornøjet med resultatet. Mit gennemsnitlige blodsukker over de seneste 2 måneder har været på 5,1 - det er helt normalt for for folk uden sukkersyge!. Så det er bare dejligt. Mit kolesteroltal er 3.0 - gennemsnitsdanskeren har et på 6.0, mit ligner mere det man finder ved midelhavet, så det er bare super. Sådan kunne jeg blive ved - med hjertekardiogram osv. Jeg har stadig en smule forhøjet blodtryk, men bortset fra det så er min krop, så vidt lægevidenskaben kan måle det, toptrimmet. Kom ikke og sig at træning ikke virker.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk flot gået! :devil::devil:

Det må da give motivationen et hak opad, hva?

Kan alle principielt bare gå op til lægen for at få målt disse værdier? Har nemlig aldrig prøvet det, men er da nysgerrig (selvom der ikke er noget galt, så er man jo altid nysgerrig).

Eller skal man hoste op med moneterne hvis der ikke er noget umiddelbart galt med een? (bortset fra almindelig galimatias og begyndende senilitet ;) )

Link to comment
Share on other sites

VO2 max test den 10/4

Testen:

W Puls Tid

135 126 2.00

170 140 2.00

205 158 2.00

240 166 2.00

275 174 2.00

310 181 2.00

345 182 30 sek

Aktuel maksimal iltoptagelse 3,9 liter/min

Det var en markant anderleds oplevelse denne gang. Sidst slæbte jeg mig lige i mål på de 310 W - med meget tunge ben. De 310 W blæste jeg igennem denne gang, uden at de føltes hårde at træde - mine ben var helt upåvirkede af arbejdet denne gang.. Da jeg kom ind på de 345 W følte jeg overskud og tænket, at de 2 minutter klare jeg sagtens! Men efter 30 sek slog et eller andet fra og jeg kom ikke videre, på trods af at min puls ikke var vandvittig høj... Nu står jeg heller ikke op til testen - det forklare muligvis forskellen på toppuls her og på spinningcyklen. Kurven viser at jeg er på et plaeteau - hvilket endten betyder at jeg køre stedy state - eller at toppen er nået. Det var ikke mentalt jeg stod af - men jeg ved ikke helt hvad der slog fra - jeg var vel bare færdig...

Hvad skal jeg så mene om det? Jeg troede at jeg var over 4,0 liter nu - og havde håbet på 4,2. Jeg er sikker på at jeg kan komme der op - jeg er stadig 1 liter fra mit niveau som 17 årig.

Som det nok kan ses er jeg ikke helt tilfreds. Morten Z mente at det var et fint resultat og en markant fremgang i præstation. Som han sagde, hvis vi i stedet målte min evne til at arbejde med en fast høj belastning i lang tid, så ville min fremgang være meget mere markant.

Morten var inde på at min overvægt kan have en begrænsende effekt på hvad jeg kan nå lige nu. Det får vi se når jeg i de kommende måneder for smidt en masse kg.

En test er en test - resultatet siger trods alt at jeg er i god form - ikke målt i forhold til elitefolk - men om Morten sagde, så er det et fint resultat hvis man sammenligner med de tests de laver på idrætsstuderende. Men jeg vil altså op i nærheden af de 4,5 liter :devil:

Testen som pulskurve - de røde prikker viser hvornår belastningen blev sat op (ca - +- 5-10 sek) :

post-12-1049983332.gif

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Jo tak Klaus :) - jeg burde jo påtale din uautoriserede farveændring på den skønne :banana::wub: , men du er jo æresmedlem - og desuden så kan jeg jo godt lide den farve :)

Jeg er ambitiøs med hvad jeg laver, og som du lige har sagt til mig, så sætter jeg måske næsen op efter for megen fremgang - nu har både du og Morten sagt det... B)

Link to comment
Share on other sites

Planlægning af perioden medio april – maj

Jeg har lavet min evaluering færdig i hovedet, men ikke fået den skrevet ned endnu. Jeg har der imod fået nedfældet første skitse til programmet for de næste 6 uger. Det er ikke helt færdigt – der er nogle ting som ikke hænger optimalt sammen – men her er det til kommentar!

Målsætningen for den næste periode – som er kommet nogle uger senere i gang end planlagt, lød i planen fra januar:

Mål for træningen medio marts og april – prioriteret rækkefølge

”a) Træning og kost skal tilsammen sikre et vægttab på 4 kg per måned i denne periode

b ) Iltoptagelsen fastholdes på niveauet der er opnået i den første 6 ugers cyklus

c) Kroppen skal vendes til træning på landevej

Cykling på racer vil sammen med løb, være den mest brugte træningsform. Der bliver tale om ture ved moderat intensitet og stigende længde. Der suppleres med spinding ved høj intensitet for at holde iltoptagelsen oppe. CII og crosstrainer vil hovedsageligtvære alternativer til dage med dårlig vejr.

Konkret program udarbejdes senere. Men jeg planlægger efter at de hårde uger skal indeholde 1 lang cykeltur per dag, suppleret med 3 gange løb og 2 gange spinding. I de bløde uger erstattes den ene spinding og den ene løbetur af en rulletur på cykel. Styrketræningen fortsætter uændret men helst et nyt velegnet sted, nok enten TSK eller IK99,

I de første 3 uger vil cykelturene være på 30-40 km, i anden 3 ugers perioder skal ingen ture være under 40 km og der skal cykles 60-70 2 gange ugentligt.”

Jeg ser ingen grund til at ændre væsentligt på denne målsætning – dog vil jeg nok søge at indhente lidt af det tabte ved at begynde at cykle længere hurtigere, samt bruge crosstraineren . Jeg ønsker at fastholde antallet af dage hvor jeg træner i Multisport og TSK – af motivationsårsager

Jeg vil fastholde 3 ugers cyklusserne – men gøre de hårde uger lidt blødere og de bløde lidt hårdere – af hensyn til vægttabet. Jeg fastholder lige så meget for at kunne variere træningsformerne lidt mere.

Planen:

Uge: 16 ”hård uge”

Mandag:

Morgen: Cykling 20-30 km jævn fart, middel til høj intensitet 65-80 %

Eftermiddag: styrketræning i TSK

Tirsdag:

Morgen: Spinning høj intensitet 80 -90 %

Eftermiddag/aften Lang gåtur/ rulletur på cykel Lav intensitet- <60 %

Onsdag:

Morgen: Løb, middel til høj intensitet 65-80 % - intervalløb

Eftermiddag: Styrketræning i TSK

Torsdag:

Morgen: Cykel 30-40 km, middel intensitet ca. 65- 70 %

Eftermiddag/Aften: Crosstrainer 1 time, middel intensitet med korte intervaller på 80 %

Fredag:

Morgen: Løb, middel intensitet 60-70 % - jævn fart i så lange perioder som muligt

Eftermiddag: Spinning, middel intensitet

Lørdag:

Cykel 50-60 km, middel intensitet i jævn fart, samt 20 % af tiden interval/bakke kørsel med høj intensitet

Søndag:

Morgen: Cykling 20-30 km, middel intensitet

Aften: løb, middel intensitet, jævn fart

Uge 17:

Hård uge – intensiteter som i uge 16

Mandag:

Morgen: Cykling 20-30 km

Eftermiddag: styrketræning i TSK

Tirsdag:

Morgen: Spinning

Eftermiddag/aften Cykel 25-35 km

Onsdag:

Morgen: Løb

Eftermiddag: Styrketræning i TSK

Torsdag:

Morgen: Cykel – 20-30 km, middel intensitet 65-70 %

Eftermiddag/Aften: Spinning 2 timer – ca. 70 %

Fredag: Morgen: Løb

Eftermiddag: Spinning

Lørdag:

Cykel 50-60 km

Søndag:

Morgen: Cykling 20-30 km

Aften: løb

Uge 18:

”blød uge”

Mandag:

Morgen: Cykling 20-30 km, jævnt tempo – lav/middel intensitet – 60-70 %

Eftermiddag: styrketræning i TSK

Tirsdag:

Morgen: Spinning 80 %

Eftermiddag/aften Cykel 25-35 km lav intensitet 60 %

Onsdag: Cykel rulletur – høj kadence moderat fart

Morgen: Eftermiddag: Styrketræning i TSK

Torsdag:

Morgen: Cykel 20-30 km lav intensitet 60 %

Eftermiddag/Aften: Cykeltur ca. 40 km middel intensitet, jævnt tempo 60-70%

Fredag: Morgen: Fri

Eftermiddag: Spinning

Lørdag:

Cykel 40 km, jævn fart 60-70 %

Søndag:

Morgen: fri

Aften: løb

Og forfra

Link to comment
Share on other sites

Det ser helt fint ud, utroligt du kan have to træningspas om dagen så mange dage. Det sker kun sjældent for mig(hvis man ikke tager Idræt i skolen med), og når det så er så har jeg det mindre godt dagen efter ;)

Link to comment
Share on other sites

Uge 17:

Hård uge – intensiteter som i uge 16

Fredag: Morgen: Løb

Eftermiddag: Spinning

Skulle der ikke have stået styrketræning om eftermiddagen? ;)

Det er ellers et hårdt program, du har sammensat der. Flot, at du kan gennemføre det :thumbwink: - jeg ville dø. :dead:

I øvrigt, tillykke med dit flotte testresultat - ærgerligt, du ikke helt nåede op på det, du ønskede.

Fik du forresten afprøvet sneglene? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning om fredagen kommer på senere på året. Nu må vi jo lige se om jeg kan holde til det :) . Men jeg har nu lavet noget der ligner før, så det tror jeg.

Og jo Hoosier - din opskrift på kanelsnagele kan varmt anbefales! :D

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share