Crawdaddy


Crawdaddy
 Share

Recommended Posts

  • Replies 4.9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg håber sørme ikke du påstår at 2 x 15 HST style er hårdere end 20 rep breathing squats. I så fald har du aldrig fattet hvad 20 rep breathing squats går ud på, og i givent fald fortjener du et besøg af mig, hvor jeg hagler dig igennem et sæt 20 rep breathing squats, indtil du ligger og hyperventilerer på gulvet og efterfølgende kaster dig over toilettet med brækket hængende ud af mundvigerne

Hmmm - Crawdaddy - da du ikke gider HST, så skulle du måske prøve ovenstående 20 rep breathing squats sammen med TJ.. Er spændt på at høre resultaterne her også, hehe :devil:

Edited by The Tiger
Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver ingen steder at HST er hårdere...men man kan jo altid finde et eller andet der er hårdere....tsk tsk...at forstå tak
Nej, men du skriver....
Man kan ikke sammenligne 20 rep breathing med 2x15 HST...kør en cyklus og snak bagefter

Det forstår jeg som om at man kun kan forstå hvor hårdt HST er, hvis man har prøvet det ??? Og dermed forstår jeg det sådan at du mener at 2 x 15 HST style er hårdere.

Bottom line er at jeg har kørt 20 rep breathing squats, og jeg har også kørt submaksimale sæt af 15 reps i f.eks dimel-dødløft mange gange da jeg kørte WSB. Og submaksimale sæt af 15 reps er vitterligt en gåtur i parken, hvis man har kørt 20 rep breathing squats. Så derfor vil jeg bestemt mene at det er et hygge program, sammenlignet med så mange andre programmer. I de gamle dage kørte jeg f.eks 10 sæt x 10 reps i squat med en af mine træningsmakkere. SE DET ER HÅRDT. Efter sådan en omgang kan man ikke gå normalt i en hel uge. Så at kalde 2 sæt x 15 reps med submaksimale vægte for hårdt, er vist en sandhed med modifikationer. Men alt er relativt. Hvis man er vant til at træne på en Total Gym 563021, så er alt jo hårdt ved siden af :tongue:

Thomas

Edited by Thomas J
Link to comment
Share on other sites

jeg har kørt 8x10 som det højeste, og det var altså _IKKE_ sjovt !!!!!

Det er et gammelt George Turner BB program, hvor man kører 10 x 10 i bænkpres, squat, chinups (eller pulldowns hvis man ikke er stærk nok), dumbell skulderpres, Triceps extensions og curls. Dødløft køres med 6 x 6 i pyramide form.

Efter at have kørt det et stykke tid, lokkede jeg min makker til at prøve 10 x 10 i dødløft også (samme dag som squat), og dagen efter kunne han ikke komme ud af sengen pga. ryg DOMS. Så det blev droppet med det samme, og jeg var lykkelig over at jeg ikke hoppede med på den også.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Min sidste bentræning før hver pauseperide (8-10 uge) består af 10x10 squat, og absolut intet andet.

Det er den træning jeg glæder mig allermest til at få overstået.

De sidste 3 sæt, der har man det seriøst som om man er faldet ned fra et hus - og de næste dage føler man vitterligt at der er nogle der har trukket stikket ud til ens energidepoter.

10x10 squat er ondt :devil:

Link to comment
Share on other sites

. Alene squat vill kræve 3-4 opvarmningssæt, og det samme med dødløft og et par af de andre øvelser

Det er blevet diskuteret før - og jeg kan stadig ikke se nødvendigheden af så megen opvarmning. :confused2:

/Bellini

Hvis du kan stille dig under fx 140kg og bare reppe løs, eller måske med 180 når det er 5 rep uger uden opvarmning, jamens så hurra for det. For mit vedkommende vil det helt sikkert tage 3-4 sæt at varme op til at lave 180 i squat, og at skulle lave 3-4 opvarmingssæt for at lave 2 worksæt er sq for åndsvagt :blink:

Såfremt dine led osv ikke har brug for opvarmning, så synes jeg vi skal tales ved når du har fået et par træningsår mere under bæltet ;)

Link to comment
Share on other sites

Nærtagende er man ?? :tongue:

Jeg har aldrig påstået at ingen opvarmning er nødvendig - tværtimod. Men at bruge krudt (ikke at misforstå) på 3-4 sæt er spild efter min mening. 10 min. i sadlen efterfulgt at 1 sæt for hver muskelgruppe - plejer at virke (for mig).

Bevares du har flere års erfaring end undertegnede, men 5 år er vel også af betydning. <_<

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Nærtagende er man ?? :tongue:

Jeg har aldrig påstået at ingen opvarmning er nødvendig - tværtimod. Men at bruge krudt (ikke at misforstå) på 3-4 sæt er spild efter min mening. 10 min. i sadlen efterfulgt at 1 sæt for hver muskelgruppe - plejer at virke (for mig).

Bevares du har flere års erfaring end undertegnede, men 5 år er vel også af betydning. <_<

/Bellini

Det er ikke at jeg er nærtagende, selvom det måske kan lyde sådan :tongue: , men det med at cykle og så snuppe et opvarmningsæt fungerer slet ikke for mig. Jeg synes slet ikke at man er "klar" til at squatte efter at cykle, og det føles heller ikke som om de muskler man skal bruge er blevet varmet ordentligt op ved at træde i pedaler.

Hvis du kan gøre det på den måde, så er det jo kun fint, men måske skal der et par års slitage mere i knoglerne før det begynder at kunne mærkes at opvarmningssæt er en nødvendighed ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må give Crawdaddy ret. 10 minutter på en kondicykel og så 1 opvarmningssæt er altså NADA, hvis man squatter og dødløfter over 200 kg. Jeg kunne IKKE forestille mig at lave 1 sæt i dødløft, og så springer på 220 kg og banke 5 tunge reps af. Der skal altså lidt flere til. Ikke mindst for vægttilpasning.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg selv ikke oppe på de tunge vægte, så jeg kan ikke snakke med ang. personlige erfaringer. Dog anbefaler Kåre Lundgren, den tidligere danske landstræner i styrkeløft, en ret simpel opvarming. I bænkpres foreslår han f.eks.

3s*3r*33% + 1s*2r*55% + 1s*1r*72%.

I kan se linket her.

Link to comment
Share on other sites

For det første; de vægtangivelser I kommer med er vel underordnet. Det er vel belastninegn i forhold til den enkeltes styrke (muskler såvel som knogler) som spiller ind - om det så er 50 kg. eller 500 kg. er vel underordnet. Jeg topper i både squat og dødløft på mere end 170 kg. så SÅ stor er forskellen vel heller ikke?!?

Dernæst; hvis knoglerne knager, kan jeg ikke se at mere opvarmning har nogen særlig effekt. Ledet bliver smurt af væske og forøget blodgennemstrømning - ja, men kontaktfladen mellem knogle-brusk er uændret - oder was?? Problemet (hvis et sådan findes) skal måske løses istedet for at blive forbigået gang på gang.

Ang. vægt-tilpasningen som TJ skriver, er jeg sådan set enig (udfra egen erfaring) - men det gælder kun ved max forsøg o.l. belastninger - ikke ved alm. fler-rep-træning.

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Det er vel belastninegn i forhold til den enkeltes styrke (muskler såvel som knogler) som spiller ind - om det så er 50 kg. eller 500 kg. er vel underordnet

Nej, det er bestemt ikke underordnet. Faktisk var der en længere diskussion på drsquat for år tilbage, om netop dette. En gut påstod at 80 % af 1RM var ligeså belastende for en som squatter 100 kg, som det er for en som squatter 300 kg. Og alle de garvede løftere, såsom Hatfield, Crain osv. var alle enige om at det IKKE er det samme. Et 80 % løft for en som squatter 300 kg er LANGT mere belastende, end for en som squatter 100 kg. Derfor er opvarmningskravet jo også det mere udtalt. Iøvrigt er de procentuelle spring jo kg-mæssigt meget større. Hvis en 100 kg squatter springer fra 50 % til 90 %, så er det et kg spring på 40 kg. Det er ikke så vildt. Men for en 300 kg squatter er det jo 120 kg. Det er ALT for meget at springe så meget.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nej, det er bestemt ikke underordnet. Faktisk var der en længere diskussion på drsquat for år tilbage, om netop dette. En gut påstod at 80 % af 1RM var ligeså belastende for en som squatter 100 kg, som det er for en som squatter 300 kg. Og alle de garvede løftere, såsom Hatfield, Crain osv. var alle enige om at det IKKE er det samme. Et 80 % løft for en som squatter 300 kg er LANGT mere belastende, end for en som squatter 100 kg. Derfor er opvarmningskravet jo også det mere udtalt. Iøvrigt er de procentuelle spring jo kg-mæssigt meget større. Hvis en 100 kg squatter springer fra 50 % til 90 %, så er det et kg spring på 40 kg. Det er ikke så vildt. Men for en 300 kg squatter er det jo 120 kg. Det er ALT for meget at springe så meget.

I mine ører lyder det også ret logisk at 80% af et max på 300kg skulle være hårdere/mere belastende end 80% af et max på 100kg men det er kun hvad min intuition siger mig... kom de nogensinde frem til en fysiologisk forklaring på deres argumentering Thomas? ;)

Link to comment
Share on other sites

Fyringsfrekvensen for CNS vil være ret højere for ham squatter 300 kg i forhold til ham som squatter 100 kg. Allerede der er der en forskel. Ham på 300 kg udnytter jo kroppens potentiale meget mere end ham som squatter 100 kg, og sidste ende koster det også mere rent restitutionsmæssigt, og alt andet lige kræver en mere grundig opvarmning.

Link to comment
Share on other sites

Øget styrke medfører nødvendigvis ikke øget behov for opvarmning. Hvis dine sener og ligamenter er fulgt med i udviklingen, vil de ligesom dine muskler være væsentlig stærkere, end dem en lille spirivip kan prale af.

Når kroppen er oppe på omkring 38-39 grader fungerer den optimalt, hvorfor så bruge en hulens masse tid med 30-90% af træningsvægten?

Hvad er det lige som der sker under 30-90% perioden som ikke foregår ved opvarmning på cyklen og et par enkelte vægttilpasnings sæt?

I min træning varmer jeg op før dødløften, og hopper direkte på benpressen bagefter. Min krop emmer nærmest efter dødløften, og jeg ser INGEN grund til at reppe røven ud af bukserne med belastninger under min træningsvægt for dagen. Jeg napper et let sæt i dumbell pres og kører 1. sæt chinups lige bagefter... så er jeg parat til de tunge vægte i dumbell pres... skulderled mv. har alligevel været gennem maskineriet under dødløften og chinups - opvarmning har det formål at varme kroppen op... alt derudover er frås med ressourcerne.

At blande restitution og lignende ind i billedet, er som at sammenligne tordenskrald og rundetårn i konkurrencen om, hvad der er højest...

Link to comment
Share on other sites

Nu var det jo ikke meningen at der var en direkte kobling mellem restitution og opvarming, mere at der kunne trækkes en parellel imellem disse i forhold til de vægte man håndterer. Hmmm, bøvlet formulering, men håber at det går...

Nu er der hellere ikke tale om 25 sæt inden man hopper på sine worksets, så derfor synes jeg at din argumentation er ude af proportioner. ;)

Link to comment
Share on other sites

Øget styrke medfører nødvendigvis ikke øget behov for opvarmning. Hvis dine sener og ligamenter er fulgt med i udviklingen, vil de ligesom dine muskler være væsentlig stærkere, end dem en lille spirivip kan prale af.

Når kroppen er oppe på omkring 38-39 grader fungerer den optimalt, hvorfor så bruge en hulens masse tid med 30-90% af træningsvægten?

Hvad er det lige som der sker under 30-90% perioden som ikke foregår ved opvarmning på cyklen og et par enkelte vægttilpasnings sæt?

I min træning varmer jeg op før dødløften, og hopper direkte på benpressen bagefter. Min krop emmer nærmest efter dødløften, og jeg ser INGEN grund til at reppe røven ud af bukserne med belastninger under min træningsvægt for dagen. Jeg napper et let sæt i dumbell pres og kører 1. sæt chinups lige bagefter... så er jeg parat til de tunge vægte i dumbell pres... skulderled mv. har alligevel været gennem maskineriet under dødløften og chinups - opvarmning har det formål at varme kroppen op... alt derudover er frås med ressourcerne.

At blande restitution og lignende ind i billedet, er som at sammenligne tordenskrald og rundetårn i konkurrencen om, hvad der er højest...

Jo tungere vægt der skal løftes, desto flere vægttilpasningssæt skal der til for at blive ordentlig klar. Hvertfald for mit vedkommende. Hvis andre kan blive 100% klar til en tung og krævende øvelse med lidt cykling og et enkelt sæt opvarmning, jamens så hurra for det :lol:

Men hvis, det medgives at det er en større belastnig for kroppen at løfte "tungt", upåagtet ens niveau, så kræver det også mere tilpasning at blive klar end hvis man løfter "let".

WSB-BB; Uge 3, dag 2:

Så blev det endnu engang bænkdag. Dagen blev startet med 30 minutters PW, da jeg synes at det ikke har en forrygende indflydelse på formen at sidde for meget foran computeren. Efter en lang hård dag på Tatooine blev det så tid til at sparke noget røv på bænken. Den fik nauwe smæk, og PR'en røg op med 2½kg til 167½ :4whip: Første forsøg blev underkendt, fordi min spotter troede jeg gik død og begyndte at hjælpe :cussing: Så var det jo bare at gøre det igen, men desværre kunne jeg så ikke tage 170 :( Meen næste gang måske :w00t:

Dagens tal; ME i bænkpres:

Bænkpres: 100x5, 120x3, 130x3, 140x3, 150x1, 160x1, 165x1, 167½x (underkendt), 167½x1, 170 fail (uhhh yeah :tongue: ).

Seated dumbbellpress: 30x10, 35x10, 35x10 (udemærket, selvom den føles lidt tung :confused2: ).

Barbell rows:100x14, 120x11, 120x11, 125x10 (ikke helt tosset).

Incline dumbbellcurls supersætted med pullovers: 15x10 & 45x12, 18x6 & 45x12, 18x7 & 45x11, 15x7 & 45 x9 (farvel og tak til armene, det var hyggeligt at kende dem).

3 positioners standing calfraises: 3x30@hele baduljen (kæmpepump i lægbasserne, som ligefrem så helt hæderlige ud idag :) ).

Link to comment
Share on other sites

Det er sku' flot Kragefar, 167½ kg i bænken! :devil:

Der er mange SL'ere som er misundelige... ikke mindst undertegnede Powa' Builda'! B)

"Who could foresee, that the padawan Kragefar of the light side would be so powa' full, Master???"

"Shut up, apprentice Styrkeløftaaaa'.... and get on the bench!! "

:lightsabre:

Pfffft, Vi har stadig Stærkjær, so go home B)

Men meget flot bænkpres kragefar :devil: ;)

Link to comment
Share on other sites

Jo tungere vægt der skal løftes, desto flere vægttilpasningssæt skal der til for at blive ordentlig klar. Hvertfald for mit vedkommende. Hvis andre kan blive 100% klar til en tung og krævende øvelse med lidt cykling og et enkelt sæt opvarmning, jamens så hurra for det

Men hvis, det medgives at det er en større belastnig for kroppen at løfte "tungt", upåagtet ens niveau, så kræver det også mere tilpasning at blive klar end hvis man løfter "let".

Hvis du syntes der skal mange sæt til før du er klar... jamen, så skal der mange sæt til før du er klar :) Fred være med det - bare det er hyggeligt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share