Arnes log - 3 udgave


Arne
 Share

Recommended Posts

Morgenspinning den 7/10 - og et "lille tilbageblik" på igår...

Et lille tilbageblik…

Onsdag aften i Parken. Det vrimler med mennesker der stepper, cykler, vrider sig i underlige maskiner og løfter håndvægte, bænkpresser…..

:blink: Hvilken kalender kører du efter? Det var da mandag i går. :unsure::tongue:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 652
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Morgenspinning den 7/10 - og et "lille tilbageblik" på igår...

Et lille tilbageblik…

Onsdag aften i Parken. Det vrimler med mennesker der stepper, cykler, vrider sig i underlige maskiner og løfter håndvægte, bænkpresser…..

:blink: Hvilken kalender kører du efter? Det var da mandag i går. :unsure::tongue:

Jaja - mindre detalje! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Lørdag? Hvilken time dog??

Hvad med søndag formiddag? Svigter du os?? :lol:

PS: jeg lover at mine tømmermænd, om muligt, vil være endnu større søndag end sidste uge :lol: :devil:

Bare rolig - jeg er på plads på søndag :) Jeg køre 2 timer lørdag med Gregers i Hvidovre lørdag.

Mht til dit løfte - lyder jo ikke videre sandsynligt :devil:

Link to comment
Share on other sites

Giv den gas i morgen, Arne!!! :devil: :yeah: :bike: :kickass:

Det skal jeg nok Kathrine - tak skal du ha! :)

det jeg skal i morgen er en W-max test for at få fastlagt hvor min VO2- max befinder sig for tiden. Jeg regner med at den er uændret 4.0 L/min eller en smule over. Min træning på det sidste har mere gjort mig til en bedre traktor end en bedre Ferrari ;)

Link to comment
Share on other sites

Dagens Watt-Max test - en lille bitte tilbagegang

Lige som sidst sluttede jeg på 345 W. Hvor jeg sidste gang kørte 60 sek ved denne belastning, så blev det denne gang til kun 25 sek. Der var ingen tvivl om at jeg nåede maksimum. Jeg stod op med 10 i kadance til sidst - de 310 W var og værrer at komme igennem end sidst.

Jeg havde regnet med status quo - og det synes jeg næsten også man kan kalde det - så jeg lever med det. Sidste gang havde jeg trænet mere målrettet efter at maksimere min Vo2-max - op til denne gang har det mere handlet om træningsvolumen og vægttab. Desuden har er styrketræningen blevet intensiveret betrakteligt. Så jeg lever med de 3,87 Liter/min! (fungere tilsyneladende udemærket :tongue: )

Testen hjalp til at afklare en anden ting. Jeg har jo nogle gange skrevet at jeg træner ved en smulle lavere puls - 150-155 føles væsentligt hårdere end før. I dag var min maksimalpuls i testen 172!! De andre gange har den til testen været på 181-82. Jeg har enkelte gange på det seneste været oppe og runde 175 til spinning - tilsvarende kunne jeg tidligere runde 185 til spinning. Konklusionen må være at min makspuls er faldet. Morten Z og jeg

talte om at det kan være endnu en effekt af at jeg ikke længere taher medicin mod forhøjet blodtryk. Jeg har formentligt en større slagvolumen nu - og det kan være udslagsgivende.

Jeg vil derfor fremover rengne 175 som min maxpuls. Det betyder f.eks. at 80 % relativ intensitet ikke længere er 157, som jeg indtil nu har regnet med, men derimod er på 151, hvilket svare perfekt til mine oplevelser på spinningcyklen!

Jeg har ikke opgive end dag at runde de 4,5 liter. Jeg kan tåle meget hårdere træning nu, så til foråret starter det næste attentat på at komme der op ad! Ind til da handler det om at komme ned i vægt. Det kan også i sig selv betyde noget. W-max testen er en indirekte test - den bygger på en antagelse om en bestemt cykleøkonomi - det er ikke sikkert at det holder i mit tilfælde - men det er nok inden for nogle tiendedele af en liter vi taler om her.

Jeg er tilfreds - næsten

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne :)

Skriver for lige at fortælle dig at jeg (som mange andre!) synes at det som du indtil videre har præsteret er imponerende ;) jeg træner selv i Parken så jeg tror faktisk at jeg ved hvem du er IRL ;) anyways... way to go, man!! Du er for sej ;) Keep up the good work ;)

smutter igen.... :bike:

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning den 10/10

Aldrig har jeg oplevet Parken så mennesketom og aldrig er så dårlig musik blevet spillet så højt! (aldrig er vel et ok ord - jeg mener, jeg har snart været der i 6 uger :tongue: ) Det er altså svært at dødløfte til tonerne af en sjæler med Bee Gees :angry: - og det var stort set det bedste Radio 2 bød på - plejer at være The Voice de spiller - marginalt bedre egnet til formålet...

Dagens guest star i Parken var b_skaal - dejligt at træne med Mette igen - selvom ingen af os vist var helt på toppen denne dag..

Dagens træning:

Hatfield - 3 uge, tung dødløft:

4 x 4 x 77,5 kg - kørte fint

Hatfield - 3 uge, let bænkpres:

5 x 2 x 47,5 kg (plus det løse enkelte ekstra sæt, eller var det 2? :rolleyes: )

Træk til bryst -- en YNK!

1 x 8 x 70 kg - kørte med turbo - og kun en lille bitte smule snyd med at kaste ryggen bagover

Ramt af overmod fortsatte jeg øvelsen med:

1 x 4 x 75 kg - "Hold kæft hvor du snyder Arne" - var Mettes tøre kommentar - og det havde hun ret i. Ikke desto mindre havde det sæt gjort det grimme ved mig - så mine 2 sidste forsøg blev ren farce....

En arms roning:

4 x 6 x 30 kg med højre

4 x 4 x 30 kg med venstre

Backflies maskine:

4 x 5 x 55 kg

Dips:

2 x 3 x -65 kg

BB row:

4 x 5 x 50 kg - dips havde gjort noget ikke så rart ved min venstre albue - så det var ikke spor morsomt <_<

Ingen af os havde lyst til Hammercurls....

En lidt mat omgang - der kunne det den skulle - men ikke mere: Det må blive til 2 x :banana:

En rettelse: Jeg forsøgte også med lidt shrugs - mobydelig møg øvelse! Især fordi Mette er mindst lige så stærk som mig i den øvelse :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tak RDJ :) Kom over og sig hej næste gang du ser mig i Parken.

Det vil jeg helt sikkert gøre :) Vi ses nok søndag til Chris' cykling II hvis du også er der...ellers går jeg ud fra at du også cykler mange af dine timer i Parken...så vi snakkes nok ved i løbet af ugen ;)

Take care :bigsmile:

:bike:

Link to comment
Share on other sites

Ugestatus for uge 41 - skrevet den 12/6 - en uge der sluttede svimlende

Indledning

Lørdag morgen 4.58 på Østerbro i ydrekanten af det indre København, vi er i en standard københavnske 2 værelses lejlighed. I ved, sådan en med stue i fuld brede af lejligheden mod gaden, og så soveværelse og køkken som 2 lange smalle værelser mod gråden - WC på bagtrappen.

En lidt træt MOl bruger kravler i seng - for 2. gang denne nat - Han har lige chattet med Hoosier på messenger i en ½ times tid - det sker ofte at disse 2 morgen mennesker udveksler små beskeder af den helt almindelige slags i de tidlige morgentimer, alt fra bare "godmorgen, til lidt typisk dansk ironisk drilleri.

I har jo nok gættet at denne trætte, men ganske glade morgenmand, er mig - så lad os droppe 3. person stilen i resten af denne historie.

Mine sidste tanker inden jeg gled bort i søvnen i gen, var en beslutning om at tage raceren til spinning i Hvidovre, mon ikke de søde mennesker bag skranken ville lade sig overtale når jeg stod der med "det hvide lyn" og så bedende på dem - "har I noget mod jeg lige sætter den her inden for"? Det skulle nok gå – jeg var ikke så tryg ved vejrudsigten – 11-12 sekundmeter lige i smasken på vejen ud. På hjemvejen ventede 2 timers trillebørskørsel hos ”træneren” – der er ved at nedlægge et udhus… en hård dag ventede – og jeg havde følt mig lidt sølle hele ugen, nå, det skulle nok gå fint… bare jeg………

Samme by, samme lejlighed 2 timer senere. Jeg vågner fra en mærkelig drøm. I hele drømmen har jeg været på vej et sted hen – jeg ved ikke hvor til og hvem jeg skulle møde, men det var vigtigt! Efter den slags drømme er man noget underlig i hovedet. Jeg studser derfor ikke så meget over at mit hoved føles… mærkeligt… det hele er lidt diffust og verden er sløret…

Jeg sætter mig op – straks er det som om min mave går i krampe – rummet sejler rundt og jeg føler mig som i et frit fald – jeg har ingen orientering i tid og rum…

ÅÅÅHHHH nej! Ikke det igen. Jeg har prøvet turen igen for nogle år siden. I folkemunde kaldes det ”virus på hørenerven”. Det er jo noget vås, for det første er det ikke på nerven – men noget i det indre øre – i sneglen, for det andet så aner lægerne ikke om det faktisk er en virus. Tro mig, de ved faktisk ingen ting om det! Der findes en sygdom med et fransk navn – er det Morier? – som har disse symptomer – og så er der den her milde form – mild fordi den ikke er kronisk og fordi man slipper for, at det også suser i ørene. En læge på Riget fortalte mig ordret da jeg var indlagt sidst med det samme : ”Vi aner ikke hvad det er – det er ikke sexet at forske og der er ikke penge i det”…..

Som jeg ligger der – efter at havet ofret til guderne 4 gange i løbet af formiddagen, hver gang andre naturlige behov tvang mig op af sengen, så kan jeg godt se at det ikke er spor sexet – mildest taget ikke… Men forbandet modbydeligt – man kan ikke andet en at ligge helt muse stille på ryggen med lukkede øjne. Jeg taler i telefon med nogle venner – efter 4 minutter bliver selv dette for meget – maven begynder ” at varme op” til endnu en runde…

Min kære gamle mor dukker op – jeg kender kuren og sender hende på apoteket efter et middel mod søsyge. Så nu er der atter en smule ro på min verden. Det kan vel beskrives som nu kun en lille bitte mangel på evne til at stå oprejst og stille.

Så jeg finder aldrig ud om mit lille manipulationstrick ville havet virket i SATS Hvidovre – ej heller kom jeg til at køre betonbrokker ud fra en have i Valby – endsige fik lov til at kæmpe en heroisk kamp mod vinden på strækningen Østerbro til Hvidovre. Jeg må lære at leve med at jeg aldrig for at vide hvordan det ville havet været. Det er hårdt at leve med denne uvished – men hvis nogen kan – så er det mig – jeg kan kun trække lidt på skulderen af det – ond af mig selv – hvordan fanden kunne I få den tanke!!!!!!!!!

Håber træningen kan genoptages midt i ugen. Det var meningen at uge 41 skulle være let – men ikke så let – håber ikke det har kostet for meget.

Udført træning og kommentarer:

2 x styrketræning, 1 x spinning, samt 1 W – maxtest

Møguge. Vægtene var tunge og jeg blev syg. Kan være det også påvirkede min test at jeg gik med et eller andet, der så brød endeligt ud lørdag. Tror jeg skal bede Morten om endnu en test om et par uger, når jeg er oppe igen. Jeg havde brug for en pause, så forhåbentligt har det ikke kostet for meget at det blev på denne måde. Jeg vil ikke skrive mere om humør og motivation – jeg er vist ikke så nøgtern om det lige nu!!

Planlægning får også vente – tror jeg skal rulle lidt forsigtigt i gang med spindingen - vi får se.

I will be back!

Link to comment
Share on other sites

Kære Arne.

Jeg håber du har fået det bedre nu. Jeg har i et stykke tid brugt din log som motivationsfaktor, og ønsker dig fortsat fremgang og glæde.

Niske

1000 tak - intet kan i øvrigt glæde mig mere end hvis min log kan have den funktion :)

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning og spinning, den 14/10

Man skal ikke altid gå den slagne vej og tage tingene i rækkefølge, så selvom jeg begyndte med spinning og sluttede med styrketræning, vil jeg aligevel starte med at skrive om styrketræningen.

Hatfield uge 4, tung bænk og tung dødløft:

Dødløft:

5 x 5 x 85% = 77,5 kg - kørte fornuftigt uden noget at bemærke

Bænkpres:

5 x 5 x 85%=52,5 kg - det var tungt til sidst.....

Hatfield kørte altså ok - resten var mere så som så...

Incline DB press:

2 x 4 x 22 kg (side) - fik hjælp af Mete til at få håndvægtene på plads til første rep...

Træk til bryst:

1 x 5 x 70 kg - noget lal...

2 x 5 x 65 kg - kørte ad h.... til - jeg ved ikke hvad der pludselig er sket med den øveælse..

Pullover:

1 x 3 x 30 kg - ikke kønt, for tungt på dagen - men jeg fik da sat et smukt sort mærke i panden - hvilket Mette og Kathrine ikke undlod at bemærke... (der er noget meget afsmitende gumme på vores DB)

2 x 5 x 28 kg - tja ja bum bum - ikke ROM nok på dem heller...

Backflies maskine:

3 x 6 x 55 kg

Stående DB skulderpres:

1 x 4 x 14 kg (side)

1 x 5 x 14 kg

1 x 4 x 14 kg - det var til gengæld fint.

Jeg burde havet lavet lidt mere - men jeg var tom for energi... Nå ja, jeg forsøgte at lave dips i dag - ikke et ord om dem...

Pga hatfield bliver det, trods alt til 3 x :banana:

Og så tilbage til start - morgenspinningen!

Morgenspin

Jeg mødte sjældet vel restitutieret frem denne morgen - noget godt er der da ved nogle dages sygdom.

Jeg stod over for et valg mellem 2 muligheder:

1. Jeg kunne være rigtigt fornuftig og trille en stille og rolig time, lige få sikret mig at jeg nu var ok og komme fornuftigt igang.

2. Jeg kunne benytte mig at at være så frisk, køre igennem og virkelig mærke hvad jeg kan, samt måske for efterprøvet om det nu er rigtigt at min aktuelle makspuls ligger omkring 175...

Du kæres læser, får kun et gæt....

Selvfølgelig blev det mulighed nummer 2.... :rolleyes:

Vi kørte en fornuftig lang opvarmning, efter fulgt af 3 serier på henholdsvis 20, 9 og 6 minutter. Den første serie bestod af 4 x 5 minutter kørt på samme måde, men med stigende intensitet. Vi kørte 3 minutter siddende mellemtakt og 2 minutter stående enkelttakt. Første serie skulle slutte på skalatrin 7, det blev fastholdt i anden serie, 3 serie sluttede på 7,5 0g den sidste på 8.

Efter en aktiv pause, kørte vi 3 x 3 minutter. 2 minutter siddende mellemtakt, op 15 sekunder med massere af modstand og tempo,, vi blev stående med fallende intensitet i 45 sek, og så forfra.

Efter den sidste aktive pause, blev salen delt gennem midten, og så skiftedes vi til at køre igennem i 20 sekunders intervaller. Jeg holdt en høj belastning også i "pauserne" med en kadance på ca. 90 - de sidste 4 minutter trykkede jeg bare igennem. Jeg kom ikke højere end 175 selvom jeg gjorde hvad jeg kunne - så det er nok ikke helt forkert at min makspuls er der omkring...

Energiforbrug 1080 Kcal

En dejlig time! Det kankun blive til 5 x :banana:

Pukskurve:

post-12-1068281991.gif

Link to comment
Share on other sites

Der findes en sygdom med et fransk navn – er det Morier? – som har disse symptomer – og så er der den her milde form – mild fordi den ikke er kronisk og fordi man slipper for, at det også suser i ørene
Mon ikke det er Meniere's sygdom du tænker på?
En læge på Riget fortalte mig ordret da jeg var indlagt sidst med det samme : ”Vi aner ikke hvad det er – det er ikke sexet at forske og der er ikke penge i det”…..

Sådan er det desværre med alt for mange lidelser..

Link to comment
Share on other sites

Jeg håber da ikke det er Meniere - det er noget skidt stads... fik en overgang den diagnose da jeg fik tinnitus - var det heldigvis ikke, men den er en gusten lidelse.. så krydser da fingre herfra for at det ikke er den... :(

Link to comment
Share on other sites

1000 tak - intet kan i øvrigt glæde mig mere end hvis min log kan have den funktion :)

Det har den :bigsmile:

Jeg håber også at du er blevet helt frisk igen B)

hey, jeg havde faktisk også tænkt mig at komme til morgenspinning...men jeg kunne ikke stå op hihi...nå, men jeg skal ihvertfald køre dobbelttime idag...:)

take care :respekt:

:bike:

Link to comment
Share on other sites

Morgenspinning den 15/10

Morgen i Danmark.. eller skulle man sige nat? Hvilken betegnelse man skal bruge om tidspunktet 5.00 på en onsdag midt i oktober, kan nok gøres til genstand for debat. Jeg havde ikke meget lyst til at konfrontere den store verden da mobilen bippede mig vågen på dette tidspunkt denne morgen - faktisk tog jeg en hurtig beslutning om at droppe træningen denne morgen...

Nå men naturlige behov tvang mig ud af sengen - og så begyndte den der mentale proces vi kalder samvittigheden at arbejde... et slagsmål udviklede sig i mit lille trætte morgenhoved - endnu engang er det bedste billede at hente i barndommens Anders And historier, hvor en lille rød djævel and sidder og prikker på den ene skulder, og en lille engel and sidder på den anden... Hvem af dem der denne morgen var den aktive mht. at få mig til træning har jeg ingen anelse om - men hvad enten det var den røde eller den hvide der ville have mig af sted - så var det den der vandt!

Parken, spinningrummet 6.45. Vi skal køre en spinning II med Lasse Traff på mikrofon og instruktørcykel.

Vi køre en lang rolig opvarmning på 13 minutter - sluttende i dobbelttakt på trin 7 på den fysiologiske skala. Der efter køre vi en hoved serie på 26 minutter - 13 minutter på trin 7 og 13 minutter på trin 8. Først 1,2,3 og 4 minutter siddende enkelttakt, med 1 minut stående mellemtakt imellem, derefter 1,2,3, og 4 minutter siddende mellemtakt med 1 minut stående enkelttakt imellem. Enkeltakten var på 60R rpm og mellemtakten derfor på ca. 90 rpm

Efter en aktiv pause kørte vi 2 minutter på 6, 3 minutter på 7 og 4 minutter på 8. Først 2 x 50 sek. siddende - 10 sek stående, så 3 x 45 sek. siddende - 15 sek stående, og endelig 4 x 40 sek. siddende 20 sek. Alt i mellemtakt, først 80 rpm, siddende stigende til 90 rpm.

Jeg havde et fint flow - det føltes rigtigst godt og jeg ramte de angivne trin på den fysiologiske skala - efter min subjektive bedømmelse. Jeg huskede pulsbæltet - men da jeg ville starte uret, ja så opdagede jeg at det var mit almindelige Seiko ur - og det kan altså ikke måle puls.

Jeg vil gætte på at jeg har ramt et gennemsnit på 150 - og nok sluttede på ca. 165-170.

Jeg vil tror at energiforbruget svare til det i går - altså ca. 1000 Kcal – vi kørte i ca. 54 min.

Det må blive til 4 x :banana:

Gåturen hjem var rar - jeg har altid en pragtfuld fornemmelse i kroppen efter morgenspinning. Morgen tid er kontrast tid - den skarpe lavtstående sol på denne årstid er noget specielt - og er meget afslørende. Jeg gik gennem et rejsende tivoli på vejen hjem. De slidte vogne og karruseller har meget svært ved at klare den klare belysning - en tilfældig samling campere og trævogne med skallet maling er hvad det viser sig at være - det kan såmænd se sølle nok ud i aftenbelysning - sådan placere midt i København. Til gengæld er der ikke meget der slår de mange efterårsfarver på bladene i Fælledparken - en hver tænkelig nuance af orange og gul - blandet med det der stadig er grønt - i morgensolen er det et syn så smukt så smukt... med byen i baggrunden som ikke gør verden grimmere set gennem mine by elskende øjne... Så i en sådan stund er det svært at bevare nogen pessimisme… :) :) :)

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share