Arnes log - 3 udgave


Arne
 Share

Recommended Posts

  • Replies 652
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

godt at se at I er kommet med på hammer-vognen ovre på øen... :4thumbup:

Nemlig - det er vi - og der bliver vi! :lol: Hverken Hoosier eller jeg har i dag oplevet helt den effekt mht. pumpfølelse og DOMS der var at forventet. Det kan skyldes en af følgende faktorer, eller en hvilken som helst kombination: 1. For få sæt! . 2. For lille belastning! 3. For få reps!

Spørgsmålet kalder på en afklaring :devil: Som vi alle ved så er bicepstræning ved høj volumen helt nødvendig for kroppens samlede hypertrofirespons. Der er derfor ingen vej uden om en række konkrete forsøg. Disse forsøg må afvikles inden for en kort tidsramme - idet den uundgåelige massive fremgang, som en hver af ovennævnte tilgange vil fremkalde, vil sløre resultatet, hvis forsøgene spredes over for lang tid. Watch this space :lol: :w00t:

Dagens træning den 20/9, samt ugestatus for uge 38

Spinning III, med, ja lad det vær usagt - en vikar

Hensigten denne formiddag var at køre 2 timer i rap. Det blev det ikke til, om det senere.

Vores vikar var meget ivrig - lige lovlig ivrig.

Han lagde ud med at sige at vi skulle køre både tempo og tung inden for rammerne af opvarmningen - og det mente han. Efter 4 minutter ville han have os op på at køre ved skalatrin 7,5 = det rene vanvid. Stilen fortsatte - i en time uden pauser kom det konstant fra podiet: "kun 2 minutter - 7,5 - 7,5 - kør JEG HELT UD-KOM SÅ”. Efter disse 2 minutter kom der 2 til, og 2 til. 7,5 har ikke noget at gøre med at køre sig helt ud. Dertil kommer at det ville være temmelig dumt at køre sine ben fulde af syre i siddende enkelttakt 8-12 minutter inde i timen. Det gav derfor ingen mening.

Det er OK at gå rundt mellem cyklerne og heppe - men lige frem og stå og tappe rytmen på cykelstyret mens man skuler ondt på et sted på vægen bagved - eller lige frem skrue op for folks belastning, som jeg så ham gøre 2 gange - det er sgu for meget! Han US- Marine sergent stil var i9 det hele taget ikke mig.

Alt i alt så faldt min motivation løbende i løbet af timen - jeg kørte ikke rigtigt med de sidste 4 minutter fordi min irritation voksede sig alt for stor og jeg følte mig lidt utilpas... Og det er selvfølgelig for tyndt :angry: :chicken: Men ok, dagen har afsløret en forklaring mere - jeg er ved at blive forkølet ØV!

Jeg valgte, som Spock der kørte med på cyklen ved siden af, meget klogt rådgav mig til, ikke at fortsætte i den følgende time.

Summa summarum - jeg fik kørt en ok mellembelastningstime med meget konstant belastning. Snitpuls 153, makspuls 169 (kurven siger kun 164 - af årsager tidligere forklaret), Energiforbrug: 867 Kcal. Kurve sidst i dette indlæg! Timen får 2 x :banana:

Ugestatus

Afviklet træning:

Spinning:

2 x 70 minutters udholdning

1 x Spinning II

1 x spinning III

Styrketræning:

2 x Ryg, ben og biceps

2 x Bryst, skulder og triceps

Cykel:

2 restitutionsture på i alt 45 km, 1 time og 44 minutter

Det løse:

Ca. 30 min på crosstrainer og motionscykel ved beskeden intensitet, en masse raske gåture

Samlet energiforbrug på spinning og cykel: 5227. Havde jeg fået 2. time med i dag - så havde jeg rundet de 6000 - der er stadig et stykke til de 7000 - men det når jeg :devil:

Kommentarer

Det har været en god træningsuge. Spinningen i SATS, med i dag som en undtagelse, er fortsat en stor fornøjelse. OK, jeg kan godt savne en Martina humørtime en gang imellem, men at det er hardcore træning, hvor instruktøren forventer en motiveret flok, det er alt i alt lige mig :)

Styrketræningen er kommet ind i en god rytme. Jeg ved godt at mit program ikke er idealt. Men det skal altså hænge sammen med spinningen - så det er et OK kompromis. Heldigvis lader det til at jeg godt kan holde til at lave squat. Belastningen vil stille og roligt blive bygget op til de ca. 75-80 jeg nok egentligt burde træne med. Jeg vil ikke give min krop et chok - og teknikken skal lige på plads.

Kan jeg fortsætte på dette niveau - med en hvis gradvis øgning af intensiteten af styrketræningen - så skal jeg ikke klage! :)

Helbred og vægt:

Vægten i SATS Parken siger 121.7. Det lyder ikke tilfredsstillende - men jeg er gået en hul mere ind i bæltet i denne uge - og målebåndet siger minus 6 cm om livet - i forhold til 1/9... såååå - jeg må en tur over på Rigshospitalet og blive vejet tror jeg :)

Humør og motivation: :) :) :) :) :) Tak til især til Hoosier, men også til Spock for at være med til at gøre træningen hyggeligere og bedre! Også en tak til Mette for fortsat hep på distancen :)

Planlægning

Som i den forløbende uge. alle spinningtimer dog I parken. Jeg dropper nok mine ture til Hvidovre og Frederiksberg. Chris MacDonald lokker om onsdagen - og Gregers har fortalt mig at han har måtte følge det lokale publikum i Hvidover så langt, at de timer næppe længere er noget for mig :( Hvis forkølelsen udvikler sig yderligere, så bliver der en pause i spinningen - anderledes kan det ikke være.

Pulskurve for i dag:

post-12-1068281140.gif

Link to comment
Share on other sites

Helbred og vægt:

Vægten i SATS Parken siger 121.7. Det lyder ikke tilfredsstillende - men jeg er gået en hul mere ind i bæltet i denne uge - og målebåndet siger minus 6 cm om livet - i forhold til 1/9... såååå - jeg må en tur over på Rigshospitalet og blive vejet tror jeg :)

Det er da helt godt gået Arne. :bigsmile:icon4.gif

Keep up the good work. :thumbwink:

Link to comment
Share on other sites

Humør og motivation:  :)  :)  :)  :)  :)  Tak til især til Hoosier, men også til Spock for at være med til at gøre træningen hyggeligere og bedre! Også en tak til Mette for fortsat hep på distancen :)

:bblush: I lige måde! Egentlig har jeg ikke noget imod at træne alene, men det er nu engang hyggeligere, når der er en, man kan snakke (:rolleyes:) og træne sammen med. :pumpin: :bike:

Link to comment
Share on other sites

Træning den 22/9 - SUPER træningsdag med både vægte og spinning!

Det blev en lang aften i SATS Parken. Jeg startede træningen ca. 17.45 og kom første derfra 21.15...

Først styrketræningen. Jeg er begyndt på en Hatfield Cycle - men det vil jeg først skrive nærmere om i morgen.

Dagens dosis:

Bænkpres:

1 x 20 x 21 kg

5 x 2 x 51 kg

1 x 1 x 63 kg - Bestemt uden for nummer. Men som jeg tænkte, så var det var for let at løfte - jeg har sat mit maks. i regnearket for lavt - jeg må justere!

DB incline bænk pres:

4 x 8 x 20 kg YES hvor det kørte!

Pullover:

2 x 8 x 28 kg

2 x 8 x 30 kg - med god ROM - PR

Stående DB skulderpres - begge arme samtidigt.

4 x 8 x 12 kg

Kabel flyers:

4 x 8 x 15 kg (det tunge af de 2 kabel cross)

Crunch maskine:

4 x 8 x 67,5 kg

Derefter 30 minutters pause og omklædning inden Spinning. det var en 70 minutters udholdenhedstime med Chris MacDonald. Han var ikke helt på toppen - han køre også 3 timer i træk - men stadig bedre end de fleste.

Vi kørte 10 minutters rolig opvarmning op til skalatrin 7. Derefter 26 minutter i mellemtakt. Skiftevis 4 minutter siddende og 1 minut stående. Det var kørslen på flad vej.

Derefter gik det op ad bakke i enkelttakt. 4 minutter siddende, 10 minutter stående, 4 minutter stående, 4 minutter siddende. til sidst kørte vi en spurt på 2 minutter - oprindelig havde Chris annonceret at den skulle var 3 minutter - men han kortede den ned - det lettede en smule og fik en til at køre HELT igennem - kan være det var planlagt fra starten B)

Jeg droppede planlægning og fornuft i dag. Jeg kørte i bund og helt ud. Minus opvarmning endte jeg på et puls gennemsnit på 159, svarende til 80 % af pulsreserven lige nu.

I de 2 stående perioder på hver 10 minutter lå jeg på mellem 85 og 90 %. I spurten sluttede jeg på 181 = 97 %.

Jeg er træt nu, meget træt - men træt på den absolut fede måde :) Så må vi se hvad morgendagen bringer!

Denne træningsdag kan kun tildeles en bedømmelse: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana:

Dagens pulskurve:

post-12-1068281169.gif

Link to comment
Share on other sites

Det var da utroligt med dem hr Ziggymund! :lol: OK - jeg vil nok ikke kunne rykke fra så mange af dem der køre på det hold - f.eks den lille flok Team SATS tøser der kørte med :lol: Men nu er det også bare en spinningtime - og Chris bruger mange metafoer - og det er fint nok. Timen i dag var ca 30 minutter ud af landevejen med kadance 90 - og ca 40 minutter op ad et bjerg - i overført forstand selvfølgelig! :)

Link to comment
Share on other sites

Uha, spændende væddemål :bigsmile:

I må hellere være enige om reglerne. f.eks. om stigningen måles i absolut vægt eller om det er den procentmæssige stigning ift jeres gamle max :)

Jeg kunne dælme også godt tænke mig at vinde en omgang massage :drool:

hehe, og imens jeg skriver dette har i lavet aftalen i B's log :lol:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

MAX - du kan måske løbe med nogle af de uafhentede præmier, når jeg VINDER FOR VILDT og banker 50 kg af i bænk og tangerer min gode gamle PR på 100 i dødløft! :devil: :devil: :devil:

Må den stærkeste lænd tvære den anden!

Ja jeg synes også jeg har vært galant ved at akceptere et maks på 30 kg under hvad du tidligere har præsteret :lol: Men jeg agter at banke dig alligevel - i begge øvelser - så sorry Max :devil:

Styrketræning den 23/9

Jeg ankom til Parken - til synet af et mørklagt fitnesscenter - mig som troede at det bare var en pære der var gået hjemme, mens jeg pakkede taske!

Personalet havde opsat en masse sterinlys - så det gik endda. Omklædningsrummet - uden lys udefra - var en noget anderledes oplevelse B)

Som det fremgår ovenstående - så har Mette og jeg aftalt et lille battle i dødløft og bænkpres. I denne uge er vi begge startet på Hatfield i TJs version. Se reglerne i Mettes log (b_skaal)

Jeg er ikke helt færdig med at finde ud af hvordan mit program i øvrigt skal sættes sammen. Det bliver nok noget med, at de tunge dage i bænk og dødløft, ligger i begyndelsen af ugen og de lette i slutningen - og at jeg tilsvarende gør de andre øvelser lette i slutningen af ugen.

Jeg ønsker Mette stor femgang - og hun med garanti også for mig - men selvfølgelig gør jeg det lige nogle % bedre :devil::devil::w00t:

Dagens arbejde:

Squat:

1 x 20 x 30 kg

3 x 6 x 60 kg - de 60 kg føles nu meget lette og jeg er ved at få fod på øvelsen igen :)

Dødløft:

1 x 10 x 50 kg (opvarmning - tilvænning)

5 x 2 x 77,4 kg - regnearket siger 77,5 - men med en stang på 10,9 kg var det det tætteste jeg kunne komme på - men det går jo nok :bigsmile:

Træk til bryst:

4 x 8 x 65 kg - jeg havde ikke ork til 70 kg

En arms foroverbøjet roning:

3 x 6 x 28 kg - en øvelse som jeg skal være meget fokuseret på for at lave - det var jeg ikke - og dødløftet og træningen i går kunne mærkes!

Siddende roning:

3 x 8 x 70 kg

Bent over laterals:

3 x 8 x 9 kg

Hammercurls:

4 x 5 x 14 kg

4 x 6 x 12 kg

Så var der ikke mere i mig! Ok uden af være vildt 3 x :banana:

Jeg synes det her battle med Mette er en rigtig fed ting. Jeg har aldrig før kørt et decideret peeking cycle program - så det bliver interessant! Træning skal være sjov - så skidt med at det er lidt skævt i forhold til mine overordnede mål :devil:

Programmet for dødløft er indsat nederst i dette indlæg.

Jobsøgning har forhindret en tur mere i centeret for at lave lidt let cardio i selskab med Hoosier - øv.

post-12-1068281289.gif

Link to comment
Share on other sites

MAX - du kan måske løbe med nogle af de uafhentede præmier, når jeg VINDER FOR VILDT og banker 50 kg af i bænk og tangerer min gode gamle PR på 100 i dødløft! :devil: :devil: :devil:

Må den stærkeste lænd tvære den anden!

GO GO B_skaal

GI' DEN GASSSSSH :devil:

Hvad er det for noget med at holde med tøserne????? :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Spinning den 24/7 - spinning III med Chris MacDonald

Det blev en sej time - men på den gode måde :) Vi kørte 11 minutters opvarmning. Derefter 4 x 4 minutter i enkelttakt - skiftevis siddende og stående - altså 2 gange af hver. Kadance siddende ca 60, stående ca 70. Jeg kan med sindsro sige, at jeg ikke før har kørt kontinuerligt med så meget belastning på en spinningcykel, som jeg gjorde det i dag.

Efter de 16 minutter, som blev til 17, kørte vi ca 5 minutters restitutionskørsel - jeg gik nok lige lovlig langt ned i intensitet. De sidste 16 minutter blev kørt som 5 x 3 minutter - 2 minutter siddende enkelt takt, og så op i en smule jøjere tempo stående i 1 minut. Den sidste tur var på 2 minutter siddende og 2 minutter stående - så det blev til 16 minutter. De sidste 2 minutter røg belastningen op på alt hvad vi kunne klare.

Pulskurven "lyver" i dag. det var noget hårdere end en gennemsnitspuls på 153 synes at være udtryk for. I enkelttakt med stor belastning stiger pulsen kun langsomt til stedy state - flankerne på kurven bliver forræderisk bløde. Den anaerobe del var også større i dag end normalt. "direktivet" var skalatrin 8 til 8,5 - og det ¨lå jeg også på - godt og vel.

Det er ok at køre sådan en tung time en gang imellem - men ikke for ofte. Jeg havde det helt fint med det i dag - tiden gik endog meget hurtigt :)

Energiforbrug denne gang: 836 Kcal. Sidete gang (70 min)glemte jeg: 1366 Kcal :w00t:

4 x :banana: for den omgang.

post-12-1068281327.gif

Link to comment
Share on other sites

Træning den 25/9

Der blev trænet 2 gange i dag. I morges stod den på styrketræning - her til aften på spinning.

Styrketræningen

Jeg var meget opsat da jeg travede mod Parken - jeg var træt pga. for lidt søvn - men egentligt i ok humør. Jeg havde bare lidt svært ved at komme i kontakt til verden.

Jeg kan ellers godt lide verden i øjeblikket - ok ikke det hele - men den nærmeste del af den - min lille verden på Østerbro og omegn - mine venners verden - min families verden. Sommer er fint. Varme, fadøl på pladser, lange aftner med vennerne - det frodige sommer landskab set fra cykelsadlen - det er alt sammen fint! Men jeg er ikke et sommermenneske - jeg er til efterår. Efterår hvor det igen bliver tilladt at være en smule alvorlig og hvor vi begynder at rykke en smule tættere sammen, tempoet bliver lidt mindre hektisk. De gange jeg er blevet sådan rigtigt forelsket i mit liv, er det faktisk altid sket om efteråret... Alt dette gik jeg og tænkte på, på min vej til Parken...

Jeg var nået til en første lette dag i min Hatfield bænkpres cycle. 5 x 2 x 47,5 kg sagde programmet. Det var ikke spor let. Heller ikke tungt som sådan - stangen flyttede sig lydigt op - men den følelse af overskud der var i mandags var væk - det var sløvt og trægt - som om stang og skiver skulle trænge igennem noget tættere end luft... Men jeg kom igennem.

Resten blev gennemført med noget mindre belastning end planlagt - det var bare sådan i dag - ikke noget at gøre ved det

DB incline press:

4 x 8 x 16 kg

Skulder pres:

4 x 8 x 10 kg

Pull over:

4 x 8 x 24 kg

Kabel flyers:

4 x 8 x 25 kg - i den lette cabelcross

Triceps pull down:

4 x 8 x 30 kg

Det var det - det kan ikke blive til mere end 1 :banana:

Jeg traskede hjem igen - der bygges på vores vej - et nyt hus på et hjørne. Det er interessant at følge med i hvordan et nyt hus sættes sammen - et hus hvor mennesker kommer til at bo i mange år frem - rammen om liv - ikke bare betongulve og elementer der lige nu sættes sammen som legoklodser... Alle de historier der kommer til at udspille sig i sådan et hus - mindblowing... Vi har været omgivet af byggepladser de seneste 3 år... Selv forsøger jeg at bygge og udvikle et liv - det er ikke mindre interessant...

Onkel Danny fik lov til at synge "jeg holder af hverdagen" for mig da jeg kom hjem - det var lige dagen... selv om jeg var lidt mismodig oven på træningen.... den sang og 1/2 time på vandring med Dan gennem Vesterbro i tekst, hjalp på det...

Aftenspinning - Udholdenhed med Lasse Traff

17.30 travede jeg atter af sted - så forbi byggepladsen der nu lå stille, for at se hvor langt de var kommet. Jeg havde en smule hovedpine og havde stadig ikke helt kontakt med verden.

4-5 minutter inden i Lasses meget lange og gradvis opvarmning skiftede billedet. Mine sanser vågnede - fornemmelsen af min krop vente tilbage - jeg var pludselig klar - en følelse af at kunne det hele vågnede til live.

Det blev en god time - ok da Lasse endnu engang dæmpede musikken medens vi var allermest presset - for at sige en masse som muligvs VAR interessant på rette tidspunkt, var jeg ved at gå amok - men det er en detalje.

Der var meget stående arbejde i mellemtakt - det har før været "døden" for mig. Ikke i dag - jeg slugte det hele - vejrtrækningen kørte i hastigt tempo - jeg mærkede det ikke - jeg havde for travlt med at nyde oplevelsen... 6 minutter i stående mellemtakt i frisk Lasse Traff udgave - ikke noget problem - bare fortsæt... og det gjorde han så :)

Vi sluttede med 2 minutter for fuld skrue - det var hårdt men det var godt..... :devil:

Det må blive til 5 x :banana: - mindre kan ikke gøre det.

Aftenens energi forbrug: 1230 Kcal, gennemsnitspuls 158 = 80 % i relativ intensitet. eller 85 % af makspulsen.

post-12-1068281350.gif

Link to comment
Share on other sites

STyrketræning - ryg og Hatfield dødløft - den 25/9

Opvarmning:

Squat: 2 x 10 x 40 kg

Goodmornings: 2 x 8 x 40 kg

Dødløft - Hatfiels uge 1 - let dag (troede jeg...):

5 x 2 x 77,5 kg

Jeg skal vist i skole igen - der skulle havet været 67,5 kg på stangen...... jeg opdagde det først til sidst - jeg syntes nok det var lidt tungere end forventet :w00t: - DER MÅ GERNE GRINES!!!

Nå så kunne jeg lige så godt fortsættte med at give ryggen nogle tæsk!

Rumænsk dødløft:

4 x 6 x 75 kg

Clean:

4 x 5 x 40 kg - teknikken stinker - jeg skal lige genlære den...

Så fik jeg lyst til at lege Technogym :bigsmile:

Maskine til siddende roning. Man sidder med brystet mod en plade og hiver i 2 stænger der er forbundet til en vægtstak.

4 x 8 x 60 kg - et ok lejlighedsvis alternativ ril roning med barbel eller DB - men sørme ikke en erstatning!

Backflyers maskine:

4 x 8 x 65 kg - den syntes jeg var sjov og helt ok - kan godt finde på at bruge den fast ;)

Laterals maskine:

3 x 8 x ?? Duer ikke :thumb_down:

Træk til bryst:

2 x 6 x 70 kg

1 x 8 x 65 kg

Assisteret dips: 2 x 4 x - CENSUR kg

Så var der ikke tid til mere - eller ork for den sags skyld - mine biceps måtte nøjes med de tæsk de fik i de andr øvelser!

Der var fin power på alting - men også nogle mangler - så det må blive til 3 x :banana:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal vist i skole igen - der skulle havet været 67,5 kg på stangen...... jeg opdagde det først til sidst - jeg syntes nok det var lidt tungere end forventet  - DER MÅ GERNE GRINES!!!

:lol:

Det sjoveste er at b_skaal heller ikke kunne finde ud af det. Hun bøvlede vist med antallet af reps eller sæt :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Spinning - uden for masterplanen - den 26/9

Jeg skal ikke køre spinning i morgen - det er nemlig min fødselsdag :lol: . Allerede i går begyndte jeg derfor at lege med tanken om at jeg jo lige kunne snuppe en ekstra time i dag så.....

Jeg har så gået og glædet mig til det hele dagen - jeg tror jeg har fået "spinning mustdoites" - jeg ved ikke om der findes en kur mod denne sygdom... cykel nr 37 i Parken trækker i mig.....

Jeg valgte dog trods alt en spinning II. Med Anette er det lidt enten eller - i dag var hun super fin. Vi kørte en lang indledende serie jeg ikke kan huske - og så 4 gange 8 minuttter De 8 minutter var opbygget med 2 min. siddende mellemtakt skala 6,5-7, 2 min siddende mellemtakt skala 7-7,5, 2 min siddende tung enkelttakt, 1 min stående tungt tempo, 30 sek siddende tungt og 30 sek stående tempo. de 4 sidste minutter i 8-9. Jeg kørte nu det hele omkring 7 til 8 - mere ville nok ikke være fornuftigt i dag.

Jeg rullede igennem med et pulsgennemsnit på 153 - opvarmningen frataget. Det var rart at få sig sit daglige fix :rolleyes:

post-12-1068281390.gif

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share