Arnes log - 3 udgave


Arne
 Share

Recommended Posts

var det heidi holm?

Nej, Heidi Holm kørte MBL samtidigt... :)

Styrketræning d. 12/9

Opvarmning:

8 min crostrainer

Squat

1 x 6 x 40 kg

1 x 6 x 60 kg

1 x 3 x 70 kg

Resten er lidt tåget... :tongue:

Øvelserne var:

DB incline press

db Skulder pres

Dn pull over

Bænk pres

Cruch maskine

Triceps kabel ting

Sæt, reps og kg er fortrængt. Det var ikke min dag. Jeg havde ikke hjerte og hjerne med i det - på trods af at jeg trænede sammen med en altid godt kæmpende Hoosier....

Sådan nogle dage er der bare...

En ok squat og enkelte andre lyse øjeblikke skaffer de 2 x :banana: hjem...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 652
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Formidag i spinninglokalet - spinning II med Chris Macdonald

Han kan noget ham MacDonald - det må man sige. Hans programmer er ikke bedre end de andres - han siger nogel ting om fysiologi hvor jeg tænker - øøø var? - men det er ok den han laver - og han er smittende i sin begejstring - man får bare lyst til at køre og køre og køre...

Jeg skulle tage det en smule roligt - mit program for den kommende uge er tænkt i forlængelse af træning lørdag og pause søndag... Det lykkedes i 32 minutter - så måtte jeg give den gas - men jeg tror det er ok - spørg mig i gen i morgen... :lol:

Vi kørte 10 minutter opvarmning som jeg tog rigtigt roligt, derefter en serie på 30 minutter med en blød "stigning" - et plateu og en stejl stigning til sidst. Det var hårdere en pulskurven viser. Der var en del siddende og stående tungt arbejde - ikke tungt som i Multisport hvor vi nærmest var nede at køre kladance 20 - men sej arbejde med 60-70 rpm. Vi skulle ramme punktet lige under der hvor man "syre til" (det er nemmere at sige "syre til" end af udtrykke den mere aktuelle erkeendelse af, at det nok er udsivningen af kalium der er synderen mht. til at lamme musklen...) Det sætter sig ikke ikke så markant igennem på pulsen. Viu sluttede med 8 minuttter siddende mellemtakt - hvor jeg kørte noget mere igennem end Chris lagde op til.

Træningen var helt ok - måske kun til 3 på MUBSVET skalaen - men jeg blev løfgtet 2 trin op på humør barometeret - så det bliver til 4 x :banana:

Eftersom jeg de næste uger holder træningsfri om søndagen - så vil jeg fremover skrive min ugestatus om søndagen - nu skal der lige ses cykelløb og bold :)

Dagens pulskurve - x aksen viser pulsniveauet som % af pulsreserven.

post-12-1068280984.gif

Link to comment
Share on other sites

Ugsstatus for uge 37 – samt program for de næste 2 måneder

Først skal jeg lige klare en forglemmelse:

Kalorieforbrug ved formiddagens træning: 891 Kcal

Gennemført træning i uge 37

Spinning 4 timer, heraf en udholdenhedstime på 75 minutter

Styrketræning: 2 gange

Kommentarer

Jeg spændte buen for hårdt ugen før – og i starten af denne uge. Spinningtimen tirsdag var spinningtimen jeg ikke skulle havet kørt. Mængde, men især intensitet havde været for høj op til tirsdag. Jeg undlod at træne i 2 dage, og så var jeg heldigvis tilbage igen. Det skal jeg lære af – inden det bliver en situation med overtræning som det kan tage uger at komme ud af!

Jeg vil ikke dvæle så meget mere ved uge 37, men i stedet fremlægge mit træningsprogram for efteråret!

Nyt træningsprogram

Kredsløbstræning i den kommende periode:

Intensivt arbejde: Spinning

Restitutionsarbejde: Cykel eller crosstrainer

Styrketræning i den kommende periode:

Splitprogram 4 gange ugentligt

Målsætningerne er der ikke ændret på i forhold til sidste status.

Jeg vil fortsat træne med stor volumen – med så meget intensitet som jeg an holde til. Vægttabet har de seneste måneder toppet i den periode hvor jeg styrketrænede intensivt med Mette. Jeg vil derfor gå op på 4 gange ugentlig styrketræning.

Programmet er disponeret efter at der skal sikres bedst mulig restitution. Derfor er der lagt god afstand mellem spinning timerne. Ben og rygtræningen er lagt i maksimal mulig afstand til de hårde spinningpas. Jeg har prioriteret 75 minutters udholdenhedstimer frem for spinding III timer. Det er dels – og vigtigst – det bedste kompromis mellem volumen og intensitet mht. vægttab, dels er disse timer bedre at køre for mig end spinding III timer med meget stående tempoarbejde som belaster mig mere mht. til restitution. Gregers spinding III time om lørdagen ligger godt til mig og vil i uger hvor jeg har kræfter til det, være en oplagt mulighed for at køre intensiteten i top – også fordi den efterfølges af en hviledag.

Programmet konkret

Mandag:

Morgen/formiddag: styrketræning: Bryst mv

Aften: Spinning: udeholdenhed – 75 minutter Chris MacDonald. (kan ændres til spinding II, spinding III eller dobbelttime) Intensitet: 80-85 %

Tirsdag:

Morgen: Cykeltur, fra let til mellemhård efter dagsform

Eftermiddag aften: Styrketræning: Ben, ryg mv.

Onsdag:

Formiddag: Spinning II, Gregers Rosdahl (Frederiksberg), intensitet ca. 75 %

Aften: I udgangspunktet fri (Fodboldaften)

Torsdag:

Morgen: Styrketræning, bryst mv

Aften: Spinning, udholdenhed Lasse Traff. Intensitet: 80 %

Fredag:

Morgen: Let restitutionstræning, gerne på ”rigtig” cykel

Eftermiddag: Styrketræning: Ben, ryg mv.

Lørdag:

Spinning III og Spinning II Gregers Rosdahl. Intensitet: dagsform, men så høj som mulig. Gerne MTB i let træningstempo til og fra Hvidovre hvor timerne køres. MTB´en bliver sat i stand om ca. 10-14 dage. Så skal jeg nok ud og lege lidt u Dyrehaven og i Hareskoven tror jeg

Jeg køre med Gregers 2 gang ugentligt. Chris og Lasse kunne jeg også godt køre med mere end en gang ugentligt. Men jeg har meget ud af, at få en god træningssnak med Gregers hver gang, både generelt og specifikt om min træning. Det har også den fordel at ikke alt min træning nødvendigvis kommer til at være i Parken. Når det bliver rigtigt koldt, eller når jeg kommer i arbejde og får reduceret tid til træning, så ændre jeg sikkert prioritering!

Det er godt cykelvejr for tiden – kan være jeg udnytter det mere. Men spinning er bare passionen lige nu.

Søndag fri, men ikke mere fri end der bør traves en god tur eller lignende.

Om styrketræningen

Mål: Vedligeholde og gerne udvikle muskelmassen – styrkeforbedring er en velkommen bonus

Metode: splitprogram

Volumen: 4 x træning per uge

Begrundelse for valg af splitprogram: Større hyppighed med kortere pass, passer bedre i min øvrige træning, end lange og meget belastende enkelt træningspas med fullbody træning gør.

Bentræningen er et kapitel for sig. Jeg kan max restituere fra 2 x bentræning om ugen. Jeg starter op med squat. Squat er meget voldsom ved min krop – øvelsen skal have en chance – jeg kan godt lide at lave den – og den er overlegen. Men jeg vil kynisk slette den af programmet hvis den på sigt stiller for voldsomme restitutionskrav. Bænkpres – evt. med en øvelse mere koblet på, kræver ikke så meget restitution. Så måske starter jeg op med 1 gang squat og 1 gang bænkpres per uge.

Splitprogrammet:

Splittræning A.

Ben og ryg og biceps:

Squat, startvægt 60 kg – eller Benpres

Rumænsk dødløft, startvægt 65 kg eller goodmornings, startvægt 50 kg

Træk til bryst, startvægt 65 kg

En arms roning, startvægt 26 kg

Kabel bagskulderm, startvægt 20 kg

Db curls, startvægt 12 kg

Hammer curls, startvægt 12 kg

Splittræning B

Bryst, triceps og skulder:

Bænkpres, startvægt 46 kg

Incline db press, startvægt 20 kg

Pull over, startvægt 28 kg

Kabel flyers, startvægt – har ikke trænet I dette kabeltræk – vægt skal findes

Laterals, startvægt 9 kg

Stående db skulderpres, startvægt 12 kg

Alle db øvelser: vægtangivelse per side.

Volumen

Fra 15/9

2 uger 4 x 8 – progression mellem ugerne i belastning, også selv om det medføre nedgang af antal reps fra 3 sæt

2 uger med 4 x 6

1 uge 3 x 8 med vægte fra uge 2

Forfra igen – efter evt. maksforsøg I udvalgte øvelser,

OPS: Ret til fortsat galskab i hammercurls forbeholdes

Efterskrift

Jeg har forsømt at markere en fødselsdag. Nemlig for min første spinningtime.

Det var den 11/9-2002. Jeg sad ned hele timen. I min næste time var jeg oppe at stå 20-30 sekunder af gangen. Det fik pulsen til at stige lynhurtigt mod maksimalpuls. I dag kan jeg ikke presse pulsen over 185 på en spinningcykel. For et år siden nåede jeg 196 i slutningen af en spinningtime – til tonerne af ”En knaldrød gummibåd”…. Jeg er et helt andet sted i dag unægtelig. Sjovt at se tilbage på. Første time:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fandt for nylig nogle billeder af mig selv, taget for nogle år siden da jeg lige var begyndt at træne. Jeg står virkelig og ser smart ud i bar overkrop. Pinligt. :confused: :4slap:

Fremskridtet man ser eller føler, er vel næsten det mest motiverende. :)

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning den 15/9

Jeg trænede bryst mv. sidst - det gjorde jeg så også i dag, for at få det til at passe med den planlægning jeg gennemgik i min ugestatus i går. Træningen sidst var også så slap, at det ikke gjorde noget at tage en runde mere :devil:

Det blev til:

Bænkpres:

4 x 8 x 46 kg - vægten var passende, de sidste 3 reps var stenhårde i alle sæt.

Laterals:

2 x 8 x 9 kg

2 x 5 x 9 kg - lidt at arbejde med...

Bagskulder kabel øvelse:

4 x 8 x 15 kg

Incline Dumbell press

3 x 8 x 18 kg

1 x 5 x 18 kg - 2 kg under planlagt - men det var fornuftigt nok

Pull over:

4 x 8 x 28kg - det holdt hårdt!

Kabel flyers:

4 x 8 x 20 kg For let, men mindste spring er 5 kg - men jeg forsøger nok med 30 næste gang.

Stående skulder pres:

3 x 6 x 12 kg - der var ikke mere at hente

Jeg var ok fokuseret denne gang. Alt i alt en ok lige ud af landevejen træning - så det bliver til 3 x :banana:

Link to comment
Share on other sites

Aftenspinning - 70 minutters udholdenhedstime med Chris MacDonald

Det blev en hård, men god omgang. Vi kørte en ret kort opvarmning i frisk stående enkelttakt, derefter 6 gange 6 minutter i mellemtakt, 5 minutter siddende og 1 minut stående. Derefter kørte vi ind på Alpe de Huez - meget malerisk beskrevet af Chris. Vi sad i sej enkelttakt i 20 minutter, med nogle enkelte korte stående accelerationer og så sluttede vi med 10 minutters stående arbejde med meget belastning på cyklen.

Jeg så stort set ikke på pulsuret - men jeg har alligevel ramt en belastning på 76 % af pulsreserven i gennemsnit. Jeg ville geren havet været oppe på 80 % - men jeg kunne ikke havet kørt den her time med ret meget mere intensitet end jeg gjorde.

72 minutter er lang tid uden pauser - konceptete er at få pulsen op og så bare holde den oppe hele timen - med en øgning til sidst. Jeg var i krise omkring den halve time - tempoarbejdet var hårdt ved mig. Men da vi begyndte på det seje enkelttakt arbejde,fik jeg det starks meget bedre. Jeg var nede og side 2 gange 20 sek i de sidste 10 minutter - men det er ok - fysisk er det ikke meget lettere, hvis overhovedet. Det hjalp mig vist bare til at dele de sidste 10 minutter op i enheder jeg kunne overskue...

Fin time - jeg kan godt lide den slags udfordringer som også er mentale og jeg har helt klart godt af det!!!

Gennemsnitspuls = 153 = 76 % af pulsreserven

Makspuls = 172

Kalorieforbrug 1152 Kcal

4 x :banana:

post-12-1068281034.gif

Link to comment
Share on other sites

Morgentræning den 16/9

Planer er til for at vi har noget vi kan lave om - og derved føle at vi kontrolere tilværelsen :bigsmile:

Jeg var allerede begyndt at tænke over at ændre planer i går. I morges vågnede jeg omkring 4.45 ogf havde vild lyst til at træne. Så planerne om en restitutionscykeltur blev skubbet til i eftermiddag - og styrketræningen blev flyttet til i morges.

6.15 stod jeg klar ved squatstativet efte lidt opvarmning med hyperextensions og "Arnes maskine" (se Hoosiers log for en forklaring) Overskriften for dagen: Ben, ryg og biceps

Jeg fik lavet:

Squat:

1 x 10 x 30 kg

1 x 4 x 60 kg - for tungt til 4 x 8... :( Teknikken rækker ikke til...

4 x 8 x 55 kg

Goodmornings:

4 x 8 x 55 kg - det kørte til gengæld super!

Træk til bryst:

4 x 8 x 60 kg fin fart og afvikling

En arms kabel roning:

4 x 8 x 40 kg - af en eller anden grund orkede jeg ikke "rigtig" en arms roning...

Siddende roning:

4 x 8 x 60 kg

Db biceps curl:

1 x 6 x 14 kg... skulle prøves - og bliver det også næste gang

3 x 8 x 12 kg

Hammer curl - ikke et ord om dem - jeg havde ikke mere i mig. Sorry Mette :rolleyes:

Ok gang træning til 3 x :banana: Vist det tidligste tidspunkt på dagen, at selv jeg, har trænet styrketræning nogen sinde :)

Link to comment
Share on other sites

Formiddagsspinning den 17/9

Spinning II i SATS, Frederiksberg svømmehal. Instruktør: Gregers Rosdahl

Jeg var godt ude at svømme i morges - ikke i svømmehallen nej, jeg har ikke nedsænket mig legeme i svømme bassin siden en gang i 1978, nææ ude at svømme sådan mere generelt.

Jeg har brugt de seneste dage på at rydde op, der har ikke været en sådan orden i min lejlighed i lang tid, faktisk er alt så ordentligt at det er begyndt at runge her i soveværelset....

Så da jeg var ude af stand til at finde mine spinningsko i morges, gik jeg i usædvanlig grad i panik. Jeg er vand til ikke at kunne finde ting - ikke noget mystisk i det. Men som regel dukker ting op når man få set i de, plejer ikke at gøre mig rigtigt nervøs..... Men nu var alt jo på plads - der var ingen steder at søge :unsure::blink:

Efter et par dybe vejrtrækninger slog den tanke mig at jeg jo nok havde glemt dem i Parken.... Jeg var noget rundt på gulvet (tilstand moderat værre en d "ude at svømme" - bare så I ved det...) i mandags, så det kunne jo være det var lykkedes mig at forlade omklædningsrummet uden at spotte de der kæmpe sko, eller undre mig over den usædvanligt gode plads i min rygsæk....

Det var præcist var der var sket, så efter en lille omvej til Parken, kunne jeg sætte kursen mod Frederiksberg. Det er lidt besværligt derude. Først går man op på 2. sal og melder fremmøde. Så får man et kort med en stregkode. Man går så en etage ned. Bruger kortet til at komme gennem en sluse ind i verdens største omklædningsrum - det minder mest om min fordom om en kaserne... Hvis man glemmer noget, hvad jeg gjorde, så skal man hente et nyt kort....

Cyklerne derude var et kapitel for sig. Nogle meget kraftige store blå sager. De har håndbremse!!! :blink: Belastningen stilles så på et hjul som sidder på bremsekablet og strammer det når man drejer... OK selve bremsen ligner ikke en håndbremse - det er kun grebet. De fungerede nu fint og står dejligt godt fast - så fint nok. De var endda monteret med holder til Polar pulsure.

Timen var fin fin. 13 minutters opvarmning med stigende intensitet. Derefter kørte vi en serie med stående enkelttakt i 1,2, 3 og 4 minutter, med 1 minut siddende mellemtakt imellem hver gang - en klassiker. Den næste serie var hård. 3 minutters siddende mellemtakt for af få intensiteten op. Derefter 20, 45, 60, 75 og 90 sekunders stående frisk mellemtakt, med 30 sek. siddende mellem takt imellem. Til slut kørte vi 2 gange 3-4 minutter stående enkelttakt med stor belastning.

Jeg havde planlagt at ramme 75 % af pulsreserve som gennemsnit i arbejdet efter opvarmningen. Det gjorde jeg - men nok kun takket være at Gregers har lidt længere pauser end normen er i Parken - jeg var noget højre i selve arbejdet. Men det er ok - det var mest det stående tempoarbejde der gjorde udslaget - og det er ikke så restitutionskrævende.

Ok time til 3 gode :banana:

post-12-1068281065.gif

Link to comment
Share on other sites

Træning d. 18/9 - Styrke og spinning

Fort første gang i næsten 10 dage sov jeg nogenlunde en nat - jeg har også lagt mig ekstra i selen med kosten i nogle dage. Det kunne mærkes på træningen i dag. Især på spinningen :)

Men først: styrketræningen fra i formiddags: Bryst, triceps og lidt skulder

Bænkpres:

1 x 20 x 20,9 kg (stangen vejer 10,9..... :blink: )

1 x 5 x 48,4 kg - hmmm åbenbart for tung...

2 x 8 x 45,9 kg - for let

1 x 8 x 48,4 kg - jeg kunne jo godt!

Incline Db press:

3 x 8 x 18 kg

Så blev der endelig et sæt 20 kg håndvægte fri

1 x 6 x 20 kg - første gang jeg har fået dem op og klar til første rep uden hjælp...

Kabel flyers:

2 x 8 x 30 kg (en anden kabelstation en sidst)

2 x 6 x 32,5 - måtte lige prøve...

Laterals:

3 x 8 x 9 kg

Stående skulderpres:

3 x 7 x 12 kg.. ikke et ord om 4 sæt...

Pull over:

4 x 8 x 28 kg - større ROM en før - 30 kg næste gang!

Sidste øvelse blev lavet efter spinning - det er ikke sjov at køre 70 min med totalt ristede triceps. Triceps kabel push down 4 x 8 x 22,5 kg

OK træning til 3 x :banana:

SUPER spinning!

Udholdenhedstime på 70 minutter med vikar som hed Ulrik ? - han var god!

Jeg var træt i mine ben da jeg gik mod Parken - jeg var faktisk lidt nervøs for timen - det havde jeg ikke behøvet at være :devil: Det gik forrygende - jeg havde faktisk en smule lyst til at fortsætte med den spinning II time der fulgte efter - ok det havde jeg nok hurtigt fortrudt - men super at have den følelse - selv om jeg havde kørt godt igennem. Jeg føler mig stadig opløftet her næste 3 timer efter timen :)

Vi kørte 10 minutters opvarmning. Der efter 3 x ca 20 minutter - ingen pauser - ikke en gang aktive i hele forløbet på 68 minutter.

1. tur: Vi kørte 1,2,3,4, og 5 minutters sidende mellemtakt, med 1 min stående enkelttakt imellem. Kadancen på mellemtakten talte jeg til 108! Intensitet: 7-7.5

2. tur. Sammen mønster, men nu omvendt, sidende tung enkelttakt i 1,2,3,4, og 5 minytter, med 1 minut stående mellemtakt mellem hver. Intensitet: 8

3. tur, samme mønster, men med stående mellemtakt i intervallerne og med 1 minut siddende enkelttakt imellem. Kadancen på mellemtakten var lidt lavere nu - omkring 90... Intensitet 8,5-9

Som det kan ses af pulskurven, så holdt jeg en jævn belastning lige omkring de 80 % af pulsreserve på 1. og 2. tur, på den sidste tur er jeg så oppe og runde 170-174 i toppene.

Jeg er meget tilfreds med den time. Kalorieforbrug i følge pulsuret: 1265. (det regner ud fra min makspuls, hvilepuls og faktisk VO2-maks - så mere precist end de billigere ure.)

Jeg glemte vist at skrive at tallet for timen onsdeag var 853.

Gennemsnitspuls efter opvarmning: 158 = 79 % af pulsreserven. På 3 tur var gennemsnittet 165 = 85 % - med toppe på 90 %.

Det kan kun blive til 5 x :banana:

post-12-1068281092.gif

Link to comment
Share on other sites

Hæhæ - det er ikke så mystisk - det er bare en højteknologisk crunchmaskine :lol:
Lyder interessant! ;)
Restitutionstur på raceren. 52 minutter, 22 km, Gennemsnitspuls 143, Energiforbrug 540 Kcal 2 x :banana:

Kan se den kun har fået 2 bananer. Er det fordi det kun var restitution og at den dermed ikke bliver bedømt på samme måde?

Pull over:

4 x 8 x 28 kg - større ROM en før - 30 kg næste gang!

Yes... :)

Link to comment
Share on other sites

Restitutionstur på raceren. 52 minutter, 22 km, Gennemsnitspuls 143, Energiforbrug 540 Kcal 2 x :banana:

;) Nææ, såmænd bare fordi min ambition hele tiden har været at den tur skulle op på ca 30-35 km, og det får jeg ikke taget mig sammen til!

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning i Parken, d. 19/9

Jeg havde aftalt træning sammen med Hoosier - godt jeg havde det - ellers er jeg ikke sikker på at det ikke var gået i tyndhed!

Nu gik det helt fint - stort set :)

Opvarmning:

10 min crostrainer

Squat:

10 x 20 kg

1 x 8 x ca 50 kg :rolleyes:

1 x 8 x 60 kg

1 x 6 x 60 kg Jeg fik lavet et stuint. Gik længere ned end jeg plejer, tabte troen på at jeg kunne komme op. I stedet for bare at gå i bund og lægge stangen, så slap jeg med hænderne og tog fat i siderne :4slap: ... Stangen blev liggende nydeligt på ryggen, men det var nok meget godt at Hoosier lige gik ind og holdt ved indtil jeg havde fået hænderne på plads!! Utroligt hvor dum man kan være :tongue:

Goodmornings:

1 x 8 x 50 kg

1 x 8 x 60 kg

Sidst på aftenen levede jeg så et sæt på 10 x 50 kg - jeg havde været lidt en :chicken: i første omgang...

Træk til bryst:

4 x 8 x 65 kg tid til at gå på 70 kg...

En arms roning:

1 x 6 x 28 kg med højre - 5 rep med vensstre

1 x 7 x 18 kg med højre, 5 rep med venstre

1 x 8 x 28 kg begge hænder YES!! PR

1 x 8 x 28 kg. Det sidste sæt med venstre var noge sjusk - undtagen de 2 sidste rep hvor Hoosier var efter mig :lol:

Bent over laterals:

3 x 8 x 7 kg - for let vægt - HMMMM

Crunch maskine:

3 x 8 x 65 kg - den er blevet hård efter jeg er begyndt at squatte igen - det slider på de mavemuskler!

Siddende roning:

4 x 8 x 65 kg

Hammer curls:

9 x 6 x 12 kg - sjovt - men en smule for let

1 x 10 x 12 kg - den kneb til gengæld!

Det var en dejlig og hyggeligt gang træning. Skønhedsfejl betyder at den "kun" bliver til 4 x :banana:

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Jeg fik lavet et stuint. Gik længere ned end jeg plejer, tabte troen på at jeg kunne komme op. I stedet for bare at gå i bund og lægge stangen, så slap jeg med hænderne og tog fat i siderne :4slap: ... Stangen blev liggende nydeligt på ryggen, men det var nok meget godt at Hoosier lige gik ind og holdt ved indtil jeg havde fået hænderne på plads!!

"No grip Squat" ? Det er hardcore.. :devil:

Rart at vide at jeg ikke er den eneste der kan fjolle i et Squatstativ :tongue:

Du gaar sörme til den, ellers. Herligt at läse.

/J

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share