Nice and clean power building


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Jeg fik ikke trænet igår, da jeg kom for sent hjem.

Jeg fik trænet en smule i dag, og skal så træne normalt igen i morgen.

BVK 17:35-18:35

Dødløft

1 x 5 x 50

1 x 5 x 80

2 x 5 x 110

1 x 5 x 140

1 x 5 x 160

2 x 5 x 170

1 x 6 x 175

Jeg er bekymret fra min ryg. Styrken var helt klart fin i dag. Alle vægtene var relativt lette. Men formen det blev udført med, er stadig kritisk

Chest supported rows

1 x 5 x 70

2 x 5 x 90

1 x 5 x 95

Link to comment
Share on other sites

Gå evt. fysioterapeut med speciale i ryggen. Gerne en, der også har lidt forstand på/erfaring med sport. Det kan være nogle helt basale ting du skal ændre for at få kontrol med ryggen, som du bare ikke tænker over.

Det er skam gjort for længe siden. Jeg kan godt lave et pænt løft med en lavere vægt. Men jeg får et hæng/krumning ved tungere vægte. Vægte som jeg sagtens kan løfte, jeg kan bare ikke holde ryggen. Faktisk samme problem i mit squat. Her er det dog mere fatalt at jeg hænger i ryggen, da jeg ikke kan presse rent, og får en udfordring mht balancen. Men problemet er i bund og grund meget lig det andet. I bunden af mit squat, når der kommer vægt på, kommer jeg til at krumme/hænge i ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Det er skam gjort for længe siden. Jeg kan godt lave et pænt løft med en lavere vægt. Men jeg får et hæng/krumning ved tungere vægte. Vægte som jeg sagtens kan løfte, jeg kan bare ikke holde ryggen. Faktisk samme problem i mit squat. Her er det dog mere fatalt at jeg hænger i ryggen, da jeg ikke kan presse rent, og får en udfordring mht balancen. Men problemet er i bund og grund meget lig det andet. I bunden af mit squat, når der kommer vægt på, kommer jeg til at krumme/hænge i ryggen.

Men ikke desto mindre har du svært ved at aktivere nogen muskler, som der kræves for at holde ryggen strakt. Det kan være du ikke har ordentlig kontakt til dem og derfor ikke får dem trænet nok til hverdag.

En fys vil kunne hjælpe dig med det. Eller evt. bare en person, der har godt styr på træning af specifikke muskelgrupper.

Link to comment
Share on other sites

Men ikke desto mindre har du svært ved at aktivere nogen muskler, som der kræves for at holde ryggen strakt. Det kan være du ikke har ordentlig kontakt til dem og derfor ikke får dem trænet nok til hverdag.

En fys vil kunne hjælpe dig med det. Eller evt. bare en person, der har godt styr på træning af specifikke muskelgrupper.

Laush (fysioterapeut) her inde fra, har kigget på det flere gange. Hvis han læser med, kan det være han giver sit besyv med

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning

BVK 16:50-18:35

Squat

1 x 5 x 20

1 x 5 x 50

1 x 5 x 80

5 x 5 x 107,5

Bench

1 x 20 x 20

1 x 8 x 50

1 x 5 x 80

1 x 5 x 100

1 x 5 x 115

1 x 5 x 117,5

1 x 5 x 120

2 x 5 x 125

Ziiiiimon lavede 8 reps på 130, det lille møg øre

Close grip pull downs

1 x 8 x 115

1 x 8 x 120

1 x 8 x 125

Kneeling squat

1 x 5 x 80

1 x 5 x 100

1 x 5 x 110

1 x 5 x 120

Biceps

3 x biceps curls

Link to comment
Share on other sites

Laush (fysioterapeut) her inde fra, har kigget på det flere gange. Hvis han læser med, kan det være han giver sit besyv med

Blackices ryg er rimelig lige og har ikke noget stort svaj i lænden. Dette gør at hans lænd nemt krummer for meget, især ved løft af tunge vægte. Det handler mest om at være opmærksom på ikke at hænge i ryggen ved tung dødløft, men når det bliver for tungt er det næsten umuligt at undgå. Tror også det er derfor Blackice holder sig fra de helt tunge dødløft.

Der kunne med fordel strækkes lidt baglår ud til dagligt for på den måde at undgå deres træk mod en krum lænd. Blackices muskler fejler intet, det er nærmere hans bygning samt motoriske funktion der gør at han har tendens til at krumme ryggen. Man vil godt kunne lave nogen øvelser for at lære at holde svajet, men jeg tror Blackice efterhånden har styr på det og stopper sættende inden ryggen krummes.

Link to comment
Share on other sites

Men ville det stadig ikke give mening at lave disse øvelser, så BLACKICE netop godt kan holde svajet når han løfter tungt? Ellers ville man jo kunne argumentere for, at han ikke behøvede at lave øvelserne, selvom han ikke kunne holde ryggen selv ved lave vægte og så bare undgå at løfte...

Det er nok fordi jeg, som funktion af min egen dårlige ryg, ser sådanne problemer som grundlæggende fejl i måden at bruge eller aktivere musklerne på og at man derfor lige så godt kan lære at bruge dem rigtigt, også under pres.

Edited by christianspoer
Link to comment
Share on other sites

Men ville det stadig ikke give mening at lave disse øvelser, så BLACKICE netop godt kan holde svajet når han løfter tungt? Ellers ville man jo kunne argumentere for, at han ikke behøvede at lave øvelserne, selvom han ikke kunne holde ryggen selv ved lave vægte og så bare undgå at løfte...

Det er nok fordi jeg, som funktion af min egen dårlige ryg, ser sådanne problemer som grundlæggende fejl i måden at bruge eller aktivere musklerne på og at man derfor lige så godt kan lære at bruge dem rigtigt, også under pres.

Det kunne godt være en mulighed at bruge disse øvelser som en slags opvarmning samt lave dem i løbet af dagen. Min erfaring siger mig bare at de ikke har den store overførbarhed til dødløft til en mand der har nogenlunde føling med ryggens position.

En anden pointe er at når der bliver løftet tungt som f.eks maxløft vil stort set alle med blackices holdning have tendens til at hænge i ryggen. Derfor er det bedste råd at blackice stopper med at øge kilo når han mærker at ryggen begynder at krumme.

Link to comment
Share on other sites

Det kunne godt være en mulighed at bruge disse øvelser som en slags opvarmning samt lave dem i løbet af dagen. Min erfaring siger mig bare at de ikke har den store overførbarhed til dødløft til en mand der har nogenlunde føling med ryggens position.

En anden pointe er at når der bliver løftet tungt som f.eks maxløft vil stort set alle med blackices holdning have tendens til at hænge i ryggen. Derfor er det bedste råd at blackice stopper med at øge kilo når han mærker at ryggen begynder at krumme.

Ja. Udfordringen er, at styrken er til mere. Så det er fristende bare at dødløfte igennem. Smerten i ryggen viser sig alligevel sjældent på selve dagen, men kommer først senere. Det er ikke altid nemt at holde igen, pga formen, når jeg ganske let kunne reppe vægten med dårlig form.

Men ja, svaret er kontrol, og mådehold

Link to comment
Share on other sites

Ikke videre produktivt men lidt blev det til

BVK 16:20-18:08

Flat dumbell pres

1 x 8 x 22,5

1 x 8 x 32,5

1 x 8 x 42,5

1 x 6 x 51 - øv

2 x 8 x 47,5

1 x 7 x 47,5

Squat

1 x 5 x 20

1 x 5 x 50

1 x 5 x 80

1 x 5 x 100

5 x 5 x 112,5

Cabel rows

1 x 8 x 125

1 x 8 x 130

1 x 8 x 135

Link to comment
Share on other sites

Kan godt være jeg er lidt tungnem, men kontrol og mådehold og jo netop lige det, der gør, at du langsomt vil ændre din holdning. Hvorfor ikke gå målrettet efter det med specifikke øvelser?

Jeg vil selv mene at svaret er det som Lau skrev

Det kunne godt være en mulighed at bruge disse øvelser som en slags opvarmning samt lave dem i løbet af dagen. Min erfaring siger mig bare at de ikke har den store overførbarhed til dødløft til en mand der har nogenlunde føling med ryggens position.

Jeg er jo ikke dødløft rookie længere, og har selv ret god føling med hvad jeg laver. Det er ikke mangel på styrke i ryggen der er problemet, ej heller min evne til at udføre løftet korrekt. Udfordringen er at jeg naturligt ikke har det store svej, og har en meget smidig ryg, som gør at jeg meget nemt krummer. Som jeg oplever det, kræver det 15-20% ekstra styrke for mig at udføre feks 200kg med ret ryg, frem for bare at hive den op.

Hvis der var en øvelse som specifikt kunne træne "det" op som gør at jeg netop kan holde ryggen ret, så ville det være fint. Men som jeg oplever det, er der ikke noget med samme overførbarhed som selve løftet i sig selv.

Men det er jo lidt af samme grund at jeg er begyndt at træne core styrke igen. Kneeling squat, zezcher squat, nogle statiske øvelser. Ligeledes noget træk hiv, snatch grip dødløft osv. Udfordringen er at få tid til det hele.

Link to comment
Share on other sites

En smule late night firma gym træning blev det til igår.

22:00-22:45

Bench

1 x 8 x 40

1 x 5 x 80

7 x 3 x 105

1 x 5 x 105

Dødløft

1 x 5 x 80

1 x 5 x 110

1 x 3 x 130

1 x 3 x 160

1 x 3 x 130

1 x 5 x 130

Skod stang. Umuligt at holde på. Ihvertfald uden straps eller magnesium

Maskin rows

1 x 8 x 70

1 x 8 x 80

1 x 8 x 85

1 x 8 x 90

En smule curls og så hjem og i seng, efter 3 meget lange dage.

Link to comment
Share on other sites

Det har været en sindsygt hård weekend, og jeg er mere end almindelig træt.

Men på trods af det, blev dagen i dag en udemærket træning.

Jeg blev vidne til noget der så vidt jeg ved ville have været en dansk rekord hvis det var under konkurrence. En af gutterne jeg træner med (Marcus for dem der kender ham) dødløftede 310kg. Marcus er 21år, og vejer 122kg. Det var ikke TUNGT, men faktisk et ganske godt løft. Meget imponerende. Hans sidste Pr var 300kg, og han er blevet opereret i håndleden i mellem tiden. Årsagen til denne fantastiske fremgang på trods af vilkårene skal helt klart findes i hans forøgede ben styrke, da disse blev trænet mens han var i gips. Jeg filmede hans løft, og han ligger det vidst på YT senere i dag

BVK 16:25:18:50

Squat

1 x 5 x 20

1 x 5 x 50

1 x 5 x 80

1 x 3 x 100

5 x 5 x 110

Bench

1 x 20 x 20

1 x 8 x 50

1 x 5 x 80

1 x 3 x 100

1 x 3 x 120

5 x 3 x 140 - en slags pr

Close grip pulld downs

1 x 8 x 115

1 x8 x 120

1 x 8 x 125

Zezcher

1 x 5 x 80

1 x 5 x 90

1 x 5 x 100

Tre sæt curls og ud af døren

Link to comment
Share on other sites

Helt sindsyg dødløft. Er han clean?

Og så går du den forkerte vej i din squat progression! :wink:

(Jeg kan godt regne ud at det er fordi du er en presset mand på andre fronter)

Ja han er clean. Han er generelt bare vanvittigt stærk.

Mht squat så havde jeg ikke engang set det. Jeg må have set forkert igår da jeg skulle finde ud af hvilken vægt jeg skulle køre med. Flot

Nå men så er det 115kg næste gang :laugh:

Link to comment
Share on other sites

BVK i dag

15:50 -16:50

Mine trænings pas er for lange, i forhold til hvad jeg når. Med andre ord, er jeg for langsom

Squat

1 x 8 x 20

1 x 5 x 50

1 x 5 x 80

1 x 5 x 100

5 x 5 x 115 - Tungt - øv

Flat dumbell pres

1 x 8 x 22,5

1 x 10 x 32,5

1 x 8 x 42,5

1 x 7 x 51

1 x 5 x 51

2 x 8 x 47,5

Kneeling squat

1 x 5 x 100

1 x 5 x 115

1 x 5 x 130

Chest supported rows

1 x 5 x 60

1 x 5 x 90

1 x 3 x 110

2 x 5 x 100

Lidt biceps, et par træk hiv, og så hjem

Link to comment
Share on other sites

Habilt - som det altid er i den øvelse :wink:

Det virker nogenlunde. Det irriterer mig dog at jeg ikke kan komme op og køre 8`ere på 51`erne. Men det kommer forhåbentlig.

TIlgengæld påstod en bekendt igår, at hans trænings makker, kører med 50`erne i Incline, og samme vedkommende skulle eftersigende ikke kunne køre med mere end 110kg i sæt. :w00t: Det lyder meget mærkeligt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share