Got legs?


Kermit
 Share

Recommended Posts

Nøj, nu må I to konspirationsteoretikere sgu' lige pakke sølvpapirhattene væk og face the music: Team Sky har bare trænet rigtig meget hele vinteren. De har gået til spinning og alt muligt. Derfor kører de rigtig stærkt nu :beer:

Nej, alvorlig talt, jeg er sgu' allerede stået af dette års Tour. Når Froome kører så stærkt i den første uge, hvorefter han kører lige op med Der Panzerwagen på en enkeltstart, så er der sgu' mere end Pepsi Max i cykelflasken :happy:

I går så jeg lidt af enkeltstarten (mest for at se billederne fra Bretagne og Mont St. Michel ), og her kom jeg til at tænke på en offsidefælde i fodbold. Der, hvor hele holdet rykker tilbage, og den ensomme angriber laver klokkeklar offside.

Sådan tegner årets løb sig. Chris Froome er allerede så suveræn, mens alle andre ligger og roder rundt nede på deres egen banehalvdel, at han kan komme til at virke mistænkeligt god. Måske er han ved at rykke sig selv offside?

Noget helt andet: Tyler Hamilton er i sin bog inde på, at man godt kan vinde et endagsløb clean. Måske også en tredages event. Det er i virkeligheden først i uge 2 og - især - uge 3, at rytterne begynder at lide for alvor.

Det er derfor også først i den sidste halvdel af løbet, at systematisk doping, bloddoping etc. begynder at gøre den helt store forskel, når en rytter kan holde sine værdier på et højt niveau, hvor de "burde" begynde at falde dramatisk.

Man skal derfor holde øje med, om Froome bevarer sin suverænitet de kommende 8 dage, eller om andre mirakuløst begynder at rykke frem. For det er tit i det - bogstavelig talt - lange løb, at doping gør den store forskel.

Det er klart at det hele skal ses i det store billede. Froome kan virke suveræn fordi de andre ikke er det. Dog er det pudsigt at alle de andre favoritter har nogenlunde samme niveau, og så er der Froome. Det får mig lidt til at tænke, som du også selv er inde på, at der er lidt mere end Pepsi Max i dunkene.

Den med doping og 3 ugers etapeløb er ret spændende. Jeg tvivler på at vi ser en decideret off-day fra Froomes side, og hvis vi gør tror jeg egentlig mere det hænger sammen med at de andre har fundet benene. Igen, det skal ikke ses som om at de andre ryttere er blevet bedre, men at Froome bare ikke er nær så stærk som han har været. Så vidt jeg husker er Hamilton også mest inde på brugen af EPO og bloddoping. Det kunne også tænkes at de bruger et andet stof nu, der er jo efterhånden så mange, der kan give et ekstra boost som vi ikke har set ifbm. EPO/bloddoping.

Det værste er at jeg rent faktisk sidder og håber på at der sker ham et eller andet. At han bliver snuppet i en kontrol, at han styrter, at han får den vildeste offday ala Ullrich i 98, og meget andet. Det er ikke super fedt at tænke sådan, men det er bare uvirkeligt det der sker nu.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at det hele skal ses i det store billede. Froome kan virke suveræn fordi de andre ikke er det. Dog er det pudsigt at alle de andre favoritter har nogenlunde samme niveau, og så er der Froome. Det får mig lidt til at tænke, som du også selv er inde på, at der er lidt mere end Pepsi Max i dunkene.

En virkelig ekspert på området er enig med os :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

En virkelig ekspert på området er enig med os :bigsmile:

Jeg snakkede med Jannie om det i går. Hun kom bl.a. ind på en detalje jeg havde glemt. Det blev nemlig meldt ud fra Rolf, tror jeg det var, at de andre hold ikke længere ville hjælpe SKY rytterne i feltet med flasker og andet hvis deres egen bil ikke var der. Normalt er det ellers god stil at man hjælper rivalerne undervejs, men det virker nærmest som om at en stor del af feltet har vendt SKY ryggen. Den nemme forklaring ville uden tvivl være at man ikke skal være på god fod med sine konkurrenter, og at de andre er blevet fornærmede over SKYs dominans. En anden tanke kunne være at feltet godt ved hvorfor SKY kører hurtigt, og at det nu sætter dem i et dårligt lys.

Det kunne være rigtig interessant hvis The Secret Pro kunne komme med et par kommentarer fra feltet om hvad holdningen til Team SKY reelt er.

Link to comment
Share on other sites

Opsummering af første halvdel af sæsonen

Det har været lidt af en oplevelse at køre første del af sæsonen. Jeg følte at jeg var godt kørende i løbet af marts måned, og var egentlig parat til at give den gas i D-klassen fra start af. Desværre skete der så det at jeg ugen inden start lagde mig i sengen med en omgang forkølelse/influenza/megaondtikroppen. Egentlig troede jeg ikke at det ville påvirke mig så meget, for jeg synes selv jeg var hurtig til at komme over det, men jeg skulle blive klogere. Således var første løb i Slagelse en kold dukkert. Dårligt vejr, og allerede fra starten var jeg presset. På anden omgang blev jeg først sat i sidevinden fordi jeg var lidt for smart, og på 3. omgang punkterede jeg.

Dagen efter var der løb i Køge. Benene var i mellemtiden åbenbart blevet bedre, og hovedet klogere. Således kørte jeg ikke med det under armen, og holdt angrebene tilbage. Alligevel måtte jeg slippe frontgruppen kort inden mål på sidste omgang, dog efter jeg havde ofret mig til fordel for min holdkammerat Simon der havde mulighed for at rykke op i C.

Sæsonens største mål var enkeltstarten i Kalundborg, men selv der gik der noget galt. Om det var nerver der ødelagde det, eller en masse andre ting skal jeg ikke kunne sige, men jeg kørte som Alberto Contador op af AX3 Domaines. Der var intet flow, og ingen power. Til trods for en meget målrettet opvarmning, så var der bare ikke noget at skyde med. Jeg kørte hjem fra Kalundborg decideret rasende, og havde mest af alt lyst til at kyle cyklen langt væk i bedste Bjarne Riis stil. Det gjorde det ikke nemmere at jeg nogle dage forinden havde kørt en test hvor det hele havde kørt perfekt, og hvor der havde været super power i benene.

Dagen efter var der igen løb, denne gang i Ringsted. Pludselig kom der hul på bylden, jeg begyndte at udvise noget der kunne minde om overskud, og kombineret med en fornuftig kørestil og hjælp fra et par holdkammerater fik jeg de første point på kontoen. Om en det kun blev til en 6. plads, så var det betydeligt bedre end min præstation ugen før. Hvad end der havde været af sygdom i kroppen ugen forinden, var i hvert fald ved at være kørt væk, og samtidig med at jeg fik kørt de første point ind, blev der også tanket selvtillid.

Ugen efter kom det endelige gennembrud. I "mit" løb i Sengeløse skulle vi køre SM i linieløb. Det er en rute der umiddelbart passer mig godt, og der hvor jeg for alvor havde min første triumf i licenssammenhæng da jeg kørte en 4. plads hjem året før. 2013 udgaven var et løb jeg selv var med til at præge, da jeg var den første der kørte efter en ensom udbryder. Jeg fik senerehen selvskab, vi fik kørt ham ind, og selvom jeg blev fanget i en taktisk FBL sandwich, så endte jeg med at køre en 2. plads hjem. Min første podieplacering, en sølvmedalje, og lige pludselig ret så tæt på den famøse C klasse.

Kr. Himmelfartsdag lykkedes det så endelig. Efter et dødsygt løb på Præstø kunne jeg køre endnu en 2. plads hjem, pointene var i hus, og oprykningen til C klassen en realitet.

Løbene i C har så sidenhen været lidt blandede, men sidste løb blev kørt med noget der kunne minde om succes, og havde jeg kørt lidt mere taktisk havde jeg nok kørt mig til point i løbet.

Jeg kan kun være tilfreds med sæsonen indtil videre. Jeg har opnået det jeg ville og er rykket op i C klassen. Efterårssæsonen er desværre ret kompakt, men jeg håber alligevel at jeg kan få nogle point på kontoen. I modsætning til D klassen kan point ikke overføres til næste sæson, men det ville være en god indikator at slutte sæsonen af med nogle point, så 2014 sæsonen starter med selvtillid.

Jeg har egentlig ok tiltro til at det kan lade sig gøre, og flasker alting sig kan jeg også godt køre mig på podiet. De er ikke forfærdeligt meget bedre i C end jeg selv er, og kan jeg holde formen kørende henover sommeren, så er der gode muligheder sådan som jeg ser det. Jeg har ikke udvalgt mig specifikke løb, men tager det meget som det kommer. Dog er der nogle løb som bare altid er sjovere at køre end andre. Sorgenfri løbet er f.eks. en klassisk rute, hvor man nærmest kender hvert et sving. Vores eget løb som bliver holdt oppe ved Stumpedyssen er også interessant, men med en svær afslutning da vejen er meget smal. Sidste år havde jeg god erfaringer med CK Kronborg løbet, som jeg ved at JohnJohnson også tidligere har betegnet som et af hans favoritløb. Området omkring Esrum er igen lidt ligesom ens egen baghave, og det er en teknisk krævende rute.

Derudover er der altid præstigen ved klubmesterskaberne. Det kommer an på hvordan det bliver kørt i år, men jeg håber da på at kunne gøre god figur i løbet. Jeg vil da selv betegne mig som en af favoritterne hvis det bliver kørt som et rigtigt løb, og ikke som jagtstart. Umiddelbart er de nærmeste konkurrenter på nuværende tidspunkt Jesper H og Simon, men i sådan et løb kan alting jo ske.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakkede med Jannie om det i går. Hun kom bl.a. ind på en detalje jeg havde glemt. Det blev nemlig meldt ud fra Rolf, tror jeg det var, at de andre hold ikke længere ville hjælpe SKY rytterne i feltet med flasker og andet hvis deres egen bil ikke var der. Normalt er det ellers god stil at man hjælper rivalerne undervejs, men det virker nærmest som om at en stor del af feltet har vendt SKY ryggen. Den nemme forklaring ville uden tvivl være at man ikke skal være på god fod med sine konkurrenter, og at de andre er blevet fornærmede over SKYs dominans. En anden tanke kunne være at feltet godt ved hvorfor SKY kører hurtigt, og at det nu sætter dem i et dårligt lys.

Det kunne være rigtig interessant hvis The Secret Pro kunne komme med et par kommentarer fra feltet om hvad holdningen til Team SKY reelt er.

Jeg er nok en håbløs romantiker når det kommer til min yndlingssport: Cykling. Jeg har forsøgt, gang på gang at se det gode i folk. Jeg er altid blevet skuffet! Lige fra Rolf til Vino. Således har jeg også indtil nu haft min skepsis ift. mistanken omkring Froome. Jeg syntes af princip at man skal passe på ikke at dømme folk uden beviser, men jeg er ved at være skeptisk over for min egen skepsis. Det er ved at være overvældende med disse tegn på at noget ikke stemmer. Nu læste jeg her at de ikke vil give dunke til SKY og dét er da et tegn på at der er noget uldent i feltet og at Omerta´en måske stadig lever blandt de professionelle. Jeg tvivler på at en så usolidarisk holdning til SKY kun kan være baseret på misundelse, det ligner ikke noget. Det kan ikke være det alene. Desværre sprængte US Postal alle rammer for hvad man troede var muligt hvad angår organiseret doping, og nu kan man måske meget passende sige at: "SKY is the limit" hvad angår organiseret doping, og det måske i mere end en forstand.

Link to comment
Share on other sites

Bare en lille advarsel, i tilfælde af at du stadig pønser på at køre med HCM.

Pga. svagt sommerfremmøde, skulle det med at samle et hold 1. Alle har derfor kørt samlet i en enkelt gruppe. I betragtning af at dine soloture jo i forvejen er hurtigere end hold 1s, så ender det langt under dit niveau, hvis ikke der dukker ekstra hold ettere op.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

På tur med Team Zulu
33579768-554e4fb2496b5e2c1a70a8940d11919

Ok, det er måske lidt overdrevet, men jeg havde af mystiske årsager en halvdårlig dag rent humørmæssigt, og det blev bestemt ikke bedre af at komme til træning med en flok ryttere der mest var indstillet på nærmest at trille baglæns. Det skal også siges at jeg bestemt ikke er det mest tålmodige menneske, og det hjalp heller ikke ligefrem på humøret.

Jeg dukkede op ved Femvejen og der var et pænt fremmøde. Turen gik så herfra op mod Vedbæk. Hvor første interval skulle køres. Den stod på 4x 2 minutter fuld gas. I stedet for at starte fra bunden af som vi plejer, kørte vi lidt længere op lige efter S-svinget så vi kunne tage den stigning der var der. Det irriterede mig igen lidt da jeg synes det virkede håbløst ikke bare at køre den fra bunden af. I stedet lå vi og kørte frem og tilbage til et fast punkt, så intervallerne faktisk blev tættere på 1.30 i stedet for 2 minutter. Fair nok.

Jeg kørte meget efter mine watt, og havde i hovedet fastlagt at jeg skulle ligge over 400 watt, og så måtte jeg se hvad den stod på når jeg kom op første gang for at få en indikation om hvor jeg reelt skulle ligge. Første interval kom til at ligge lige omkring de 430 watt, hvilket svarer til 145% af min FTP, så det passede nok meget godt. 2. og 3. omgang blev kørt på nogenlunde samme måde. Meget stabilt hele vejen op, og med glidende. Det var sjovt at se hvordan de andre kørte. Mange af dem gav den fuld gas fra bunden af, for at visne ca. halvvejs oppe. Specielt på de senere intervaller blev det meget tydeligt. Der havde jeg klart fordelen af at kunne pace mig selv meget mere.

På sidste interval blev jeg enig med mig selv om at give den alt hvad jeg havde i mig. Således blev den fyret af fra bunden af, op og hente en gruppe, accelerere væk fra dem, og så ellers holde den kørende til toppen. Vi fortsatte med at køre længere op efter intervallet, hele vejen op til motorvejen. Her skulle vi selvfølgelig lave et stop for at samle op, selvom vi alle var samlet. I øvrigt blev det gjort lige i svinget ved indkørslen til Sandbjergvej, så hvis der kom biler stod vi pænt meget i vejen.

Næste mål var at køre op til Stumpedyssevej. Da vi nåede Isterødvejen kørte vi simpelthen så langsomt at vi nærmest kørte baglæns. Jeg går meget ind for at man skal restituere mellem intervallerne, men man behøver altså ikke køre med 100 watt 10 minutter efter intervallet er slut. Jeg satte mig derfor op foran og begyndte at sætte lidt tempo. Resultatet? Jeg kørte væk fra de andre. Oppe ved Stumpedyssevej samlede vi op, og fik at vide at der skulle køres et SUB AT interval på 15 minutter på en rute der gik op til Kongevejen forbi Sandholmlejren, og så ind ved Stumpedyssevej igen. Jeg valgte at køre for mig selv, og fik banket et ganske habilt 15 minutters FTP interval af hvor jeg vidst lå lige omkring de 290 watt. Det er ganske pænt når man tænker på at der er en del nedkørsler på ruten hvor det er svært at holde wattene oppe.

Opsamlingen kiksede fuldstændig. Træneren havde ikke meldt klart nok ud hvor der skulle samles op, så derfor skete det først da vi var nået ned for enden af Stumpedyssevej. Vi vendte derfor om, og kørte ind mod Karlebo. Ved Karlebo skulle vi igen køre et identisk interval, dog denne gang op til Fredensborg og så ud til Kongevejen. Samme opskrift som sidst, og jeg holdt mig godt kørende på et FTP interval.

Endnu en opsamling, og så kørte vi af Kongevejen mod Karlebo. Igen gik jeg foran og satte tempo, og efter et minut fik jeg at vide at jeg lige skulle sætte farten ned for de andre var slet ikke med. Jeg lå på dette tidspunkt og kørte 180-200 watt, hvilket ikke ligefrem er hårdt, så jeg vrissede sådan set bare at så måtte de tage sig sammen. Så droppede træneren tilbage til de andre, og de tøffede afsted, mens jeg så kunne køre lidt for mig selv og rase ud. Jeg havde virkelig bare ikke tålmodigheden i går til at vi skulle køre SÅ langsomt.

Ved krydset lige overfor Gunderød bakken stoppede vi op og fik dagens sidste planlagte intervaller at vide. Spurt ved Gunderød skiltet, opsamling, spurt ved toppen af bakkerne lige før forsamlingshuset inden Stumpedyssevej, opsamling, og så spurt for enden af Stumpedyssevej ved det runde skilt.

Da vi satte igang var de andre sløve som før, så jeg valgte bare at træde igennem fra start af, finde en god rytme, og så vente på at de kom op. Jeg skulle alligevel næsten helt hen til foden af bakken før de første angreb bagfra kom. Jeg tror det var Jesper H der åbnede med Stig på hjul, og jeg kom på hjul af en af Lyngby drengene. Jeg hamrede også forbi Lyngby gutten, og da de to andre nærmest holdt op med at træde på toppen af bakken fortsatte jeg bare mit angreb og kunne uden problemer køre de sidste 20 sekunder i spids og snuppe spurten. Opsamling, og så blev løbet givet frit lige efter Isterødvejen. Igen var det Jesper H der åbnede op. Simon var den første der startede forfølgningen, men da han slog ud kiggede de andre bare på hinanden mens Jesper lå oppe foran og kørte væk. Jeg råbte til de andre at de skulle komme igang da de lå og kørte om andenpladsen i stedet for. En af Lyngby drengene åbnede op, og jeg kom med på hjul. Vi ramte bakken nogenlunde samtidig med ham på hjul af mig, og vi kom op forbi Jesper. Lyngby drengen prøvede et angreb og kom foran mig, men jeg holdt hans hjul uden de store problemer. Derfra besluttede jeg mig for at han skulle have lov til at komme først, for han havde sådan set grebet chancen, og kørt rigtig fornuftigt. Så jeg råbte lidt af ham at han skulle køre til det sidste, og det gjorde han så.

Sidste interval var det Simon der åbnede, og mere eller mindre endte med at køre et leadout. Jeg nåede på hjul af gruppen, og da vi nærmede os busstoppestedet var det igen Jesper der åbnede op som den første. Jeg kom igen med, og åbnede så for alvor op lige inden vi ramte rundkørslen. Der var Jesper dog holdt op med at træde. Det viste sig at vi begge havde været i tvivl om hvor stregen egentlig var, for jeg kiggede efter et rundt skilt, og kunne ikke finde det nogen steder. Så det må vidst gå som en uafgjort.

Da vi nærmede os Holte fik Jesper og jeg kigget på hinanden, og det udløste smil med det samme. Vi var begge friske på at køre Holte intervallet som efterhånden er blevet et interval i sig selv. Men det var faktisk Simon der tog teten igen denne gang. Han angreb da vi ramte toppen af den første bakke, og jeg kom relativt hurtigt med på hjul og lod så ham trække faktisk hele vejen forbi golfbanen. Jeg trak lidt ud så Jesper blev fanget lidt indvendigt, men så kom Stig pludselig bagfra og kom først ind af indkørslen. Heldigvis havde jeg så meget power i stængerne at jeg hamrede op af bakken og hentede Stig på halvvejen og derfra satte ham eftertrykkeligt. Da jeg lige havde sundet mig, kiggede jeg på hvad jeg egentlig havde trådt i spurten, og den viste 1368 watt! Det er alligevel ca. 20 watt mere end min tidligere rekord. Da jeg kom hjem kunne jeg så samtidig se at min 5 sekunders værdi, som reelt er den man måler sprintevne på også lige var stedet en del til et snit på 1338 watt!

Igen lidt opsamling, og så blev der ellers kørt mod Søllerød. Der var stilstand indtil bunden af bakken hvor Simon valgte at sætte et ondt tempo. En af Lyngby drengene angreb, og jeg kom hurtigt forbi ham og trådte den så ellers bare op og afsted. Kort før toppen ville benene dog ikke mere, og da jeg samtidig kunne høre et "klonk" fra gearskiftet bag mig vidste jeg at Jesper ville komme forbi relativt kort tid efter. Ganske rigtigt nåede han lige at presse sig forbi ved skiltet, til stor glæde for ham selv :bigsmile: Men det var satme også godt kørt. Jeg har ellers snuppet ham de sidste mange gange på den stigning, men i går sad den lige i skabet.

Herfra kørte jeg ud mod Kongevejen, vinkede farvel til de andre, og kørte hjem.

I alt en tur på 102,5 km med 29,9 km/t i snit.

20130711tur_zpsb2fe6e96.png

20130711kort_zps923f710c.png

Link to comment
Share on other sites

Lidt mere Froome

Han har åbenbart været på samme presseskole som Riis var på da han svarede at han aldrig var testet positiv. Froome bliver her konfronteret med et estimat på 446 watt på stigningen op til Ax3 Domaines. Hans svar? At han ikke tror der er nogen der kan køre med over 440 watt i løbet af en hel etape, og at tallene dermed er forkerte. Så han får et spørgsmål i Øst, og svarer i Vest.

Link to comment
Share on other sites

Og nu vi er igang med Vroome(er kælenavn jeg fandt på et engelsk forum), så får i da lige lidt mere konspiration herfra.

Lance Armstrong bruge Chris Carmichael som skalkeskjul for sin rigtige "træner", Michele Ferrari. Det var Carmichael der altid var med på promotionture når Lance skulle vise hvordan han havde trænet, og det var ham der fik lov til at skrive bøger om hvordan han var med til at hæve Armstrongs niveau. Det er senerehen kommet frem at Carmichael på intet tidspunkt har trænet Armstrong. Carmichael var således bare det pæne cover for hvordan han reelt havde hævet sin præstationsevne.

For et par år siden ansatte Team Sky under stor ståhej en svømmetræner fra Australien, der havde hjulpet det australske svømmehold med at blive bedre. Samtidig, under knap så meget ståhej, ansatte de en læge der havde fortid hos Rabobank og var kendt for doping. Sidste år fyrede de så den hollandske læge, fordi han havde skabt lidt for meget negativ omtale ovenpå Wiggins og Froomes fantastiske præstationer i Touren. Svømmetræneren beholdte de, for det var i virkeligheden ham der stod for forbedringerne på holdet. Han havde fundet mange steder hvor alting kunne gøres bedre.

Kunne det tænkes at Leinders, som lægen hedder, stadig er tilknyttet holdet på den ene eller anden måde, og måske har klinik på Tenerife hvor Team Sky har holdt træningslejr? Svømmetræneren fungerer som et skalkeskjul ala Carmichael over hvad der reelt foregår: doping?

Det er en konspirationsteori :bigsmile:

Noget andet, så påstår nogle af drengene bag Trainingpeaks, der jo mere eller mindre har opfattet moderne watt træning, at Froomes præstationer er normale, og at han skulle have en FTP på et sted mellem 440 og 460 watt. Tal som han selv har offentliggjort på Trainingpeaks efter Vueltaen 2011 viser dog at han på enkeltstarten kørte med 405 watt i snit. Og det var endda lige under en time han var ude. At han skulle have hentet et sted mellem 35 og 55 watt på 1-1,5 år på træning alene virker fuldstændig absurd for en atlet der i forvejen har været tæt på toppen. En forbedring på 10-15 watt ville være overraskende, men det andet virker sgu for godt til at være sandt. Specielt samtidig med at han har tabt sig.

Puha.

Link to comment
Share on other sites

"Nu vil jeg vise dig hvordan jeg kan angribe med 130 RPM"
1003477_389514524483859_1974081627_n.jpg

Man ved den er gal når selv Jørgen Leth og Henrik Juhl Hansen begynder at give udtryk for at der er noget galt med Froomes præstationer. De er ellers puritanere i ordets videste forstand, og har ofte fremstået meget blåøjede og naive når det har drejet sig om præstationer der næsten har været for gode til at være sande.

Jørgen Leth kaldte endda Froomes præstation for uhyggelig, og ikke mindst "Robotagtig". Egentlig to meget rammende ord om den måde Froome har kørt indtil videre. Selvom Quintana er relativt ny på topniveau, så er han trods alt bygget til at flyve i de høje bjerge. Selvom han sad på hjul i lang tid op af stigningen så tabte han alligevel 30 sekunder på noget ala 2 km, til en rytter der i øvrigt for få dage siden kørte en 33 km enkeltstart i næsten samme tid som Tony Martin.

Har i mødt AICAR?
Froome er tynd, meget tynd. Han mødte endda op til Touren med blodårer der poppede helt uvirkeligt fra hans arme, bare lige for at understrege hvor pillet han egentlig var. Egentlig mere pillet end han virkede i Criterium Dauphiné.

AICAR er et "nyt" stof der skulle fungere helt fantastisk. I teorien er det motion i medicinformat, og designet til at hjælpe mod den stigende fedme i verden. Det skulle have sindssyg effekt mht. præstationsevne og derudover skulle det være enormt effektivt når det gælder vægttab. Undersøgelser på mus viste at mus der fik stoffet kunne løbe 44% længere end mus der ikke fik stoffet - vel og mærket uden at have trænet. Gad vide hvad effekten ville have været hvis man havde kunne træne musene.

AICAR bliver ofte nævnt ifbm. GW1516 som er det stof mange er testet positiv for på det seneste. De har lignende virkninger, man har så dog bare udsendt et varsel om brugten af GW1516 fordi GSK fandt ud af at det kunne være kræftfremkalende.

AICAR kunne indtil for nylig ikke spores ved dopingtests, men eftersigende skulle man nu har en metode der gør det muligt at teste for stoffet. Hvor præcis og om det overhovedet er sandt vides ikke.

Det der dog er interessant er at Chris Froome på meget meget kort tid er gået fra ingenting ud til at bliver 2'er i Vueltaen, 2'er i Touren og nu på vej til at vinde skidtet. Havde han været et kæmpe talent havde vi nok kunne forvente at han havde kørt lidt større præstationer ind inden han kom til SKY, men hans udvikling har taget et kæmpe løft siden ankomsten til SKY. Holdet har forsøgt at optimere end række mindre ting, som så skulle udmønte sig i at små forbedringer. Det er dog pudsigt at han har kunne hæve niveauet SÅ meget på så kort tid. I øvrigt også imponerende at han har kunnet tabe sig så sygeligt meget på relativt kort tid.

Stoffet er relativt dyrt, så det er ikke noget man bare lige går ud og køber. Men Team Sky har så også et af de største budgetter i feltet.

Armstrong vs. Froome
Der er mange parraleller man kan drage mellem de to ryttere, og deres hold. Armstrong vandt ikke særlig meget mere end sin VM medalje fra 1993. Han forsvandt i nogle år grundet sin kræftsygdom, kom tilbage og baskede hele feltet. Chris Froome har ikke rigtig vundet noget af betydning, lige indtil han kom til SKY og begyndte at køre rigtig stærkt.

Da Armstrong begyndte at køre hurtigt hørte vi historier om at det var pga. hans kadance, hans dedikation til det at træne, og ikke mindst hans træner Chris Carmichael. Meget af det viste sig jo så at være et stort cover for en læge der hed Ferrari.

Nu hvor Froome er begyndt at køre hurtigt hører det sammen med hans høje kadance og ændrede træningsmetoder som er sket på baggrund af et samarbejde med en svømmetræner. Spørgsmålet er om vi i fremtiden vil opdage at det også var et cover up?

Jeg snakkede med en anden cykelrytter omkring det, og han holder på at Team Sky bare træner anderledes. Han har selv deltaget i et forsøg på Institut for Idræt hvor han efterfølgende fortalte at de havde trænet på en helt anden måde, og fået gode resultater af det. Det fik mig alligevel til at tænke på om det måske var rigtigt, at Team Sky har fundet de vise sten. Det kunne jeg så slå lidt væk igen i dag, da jeg så at Lars Nybo udtalte at der var noget unormalt ved Froome kontra de andre. I grove træk anklagede han ham ikke for doping, men gik mere ind og kiggede på at Chris Froome generelt klarer sig 5% bedre end hans nærmeste konkurrenter, hvorimod man i maraton, sprint og mange andre sportsgrene snakker under 1% forskel på den bedste og nummer 2. Det kan i øvrigt ses og læses her. Lars Nybo er i øvrigt ham der har stået for det forsøg jeg nævnte tidligere.

Hvorfor jeg tror Froome er dopet
Ingen tvivl om at en rytter som Alberto Contador ikke er på det niveau vi har set ham på før, men mens resten af favoritterne ligger indenfor sekunder af hinanden, så ligger Froome helt for sig selv i fronten med minutter ned til nærmeste konkurrent. Det får altid en til at tro at der er noget der ikke er helt rigtigt.

Hans udvikling har været for hurtig ift. at han i mange år ikke har lavet nogle toppræstationer, eller bare som minimum har gjort sig bemærket.

De andre ryttere bruger udtryk som "fra en anden planet" og "umenneskelig" når de skal beskrive hans præstationer. Der er ingen der ved mere end rytterne i feltet, og netop de udtryk er også blevet brugt om andre ryttere når de har lavet noget der har været utroligt, og som senere er blevet snuppet for doping. Jeg har netop lige set et interview med Bjarne Riis hvor han bliver spurgt til Froomes præstationer, og om han troede at det var for godt til at være sandt. Svaret kom efter et skælmsk smil, og lidt tøven, at det var ikke ham der skulle komme med den slags kommentarer. Generelt virker det som om at en Bjarne Riis tror der er noget der ikke er helt som det skal være når det gælder Froomes præstation.

Han kan træde sindssygt mange watt, også ift. sin vægt, og har tidligere trådt watt/kg tal der ikke burde være muligt med mindre man er dopet.

Selvom han kørte en vild tid på Mont Ventoux i dag, og i øvrigt satte en decideret bjergrytter, var han hverken forpustet og svedte nærmest heller ikke. Quintana, der normalt bor i 3000 meters højde, kollapsede efter etapen. Alberto Contador prustede da han blev interviewet, Fuglsang hostede og hakkede, og det samme gjorde sig gældende for Bauke Mollema. Froome? Han smilede bare.

Derudover er der alle de andre ting jeg allerede har skrevet om - en "hemmelig" dopinglæge der blev afsløret og derefter fyret, watt/kg tal der ikke stemmer overens, tider på bjerge der kun kan blive matchet af ryttere der senere er blevet taget for doping.

Kommer afsløringen?
100 meter løberen der har løbet årets næsthurtigste tid, Tyson Gay, har i dag bekræftet at han er testet positiv for et unavngivet stof. Ligeledes går der et rygte på at den jamaicanske 100 meter løber Asafa Powell og 4 andre jamaicanske løbere er testet positiv. Så længe vi ikke ved hvilket stof der er tale om er det selvfølgelig svært at konkludere noget på det. Men det er da lidt pudsigt at der lige pludselig er 6 løbere der er testet positiv for et ukendt stof, på mere eller mindre samme tidspunkt. Kan man håbe på at det franske antidoping agentur også har styr på nogle af de nye stoffer, og at dem der benytter sig af dem bliver snuppet. Sidste år blev Frank Schleck snuppet på 2. hviledag....

Hvad skal konkurrenterne gøre?

Men hvad nu hvis Froome og Team Sky rent faktisk er rene, og bare har opfundet den dybe tallerken indenfor træning? Hvad skal de andre konkurrenterne så gøre? Jeg tror umiddelbart at de skal bede til vejrguderne og håbe på regnvejr herfra og resten af turen til Paris. Etapen med Alpe D'Huez i regnvejr ville være ond mod Chris Froome.

Edited by Kermit
Link to comment
Share on other sites

Sådan læser jeg det ikke helt. Det ser ud som om at man allerede i 2009 har haft en mistanke om at stoffet blev brugt, men ikke at det skulle kunne spores.

Rygter fra starten af året har gået på at man har været meget tæt på at finde en test der kunne spore stoffet. Om testen så er implementeret vides så vidst endnu ikke helt endnu.

Link to comment
Share on other sites

Weekendtræning

Foruden alle dopingspekulationerne, har jeg rent faktisk også fået trænet henover weekenden. Lørdag stod den på test ude på Flyvestationen - den såkaldte Power Profile hvor man kører en række kortere intervaller, og bagefter holder det op mod noget definerede værdier så man kan se hvor man ligger rent type mæssigt.

Første interval derude var et stille og roligt 5 minutters interval ved 100% FTP. Derefter et 1 minuts interval hvor der bare skulle gives fuld æde. Lidt hvile, og så stod den igen på et 5 minuts interval der skulle køres all out. Hvile, så et 1 minuts interval hvor man skulle køre det som angreb, efterfulgt af et 1 minuts interval der skulle være all-out. Efter lidt hvile igen stod den så på 2x 15 sekunders sprint med 2 minutters mellemrum.

Alt i alt gik testen rigtig godt. Forbedringer over hele linien, og specielt min 1 minuts værdi var steget gevaldigt. Jeg formåede også at sætte ny max PR i sprinten da den klokkede ind på 1374 watt. Desværre var selve 5 sekunders lavere end hvad jeg tidligere har opnået til træning, men den var stadig højere ift. tidligere tests.

På vej hjem derfra kørte jeg igennem Hareskoven og kørte der et fixed gear interval(34/14) som virkelig trækker tænder ud. Herfra var det sådan set bare hjem. Ca. 2 timers træning, og så afsted til fødselsdag i Sverige hvor jeg slet ikke fik spist nok eller ordentligt.

Så da den søndag stod på træning med Ordrup CC, så var det ikke ligefrem fordi jeg forventede at benene ville være super. Samtidig blæste det en hel del fra nord-vest. Vi var 5 ved Femvejen, og nogle af de andre havde været ude og køre 120 dagen forinden ifbm. træning. Ikke dårligt. Vi kørte op til Karlebo, og undervejs fyrede Christian O nogle hæsblæsende føringer af. Han er en stor satan, men er du gal hvor han kan træde. Fra Karlebo videre op forbi Fredensborg og Esrum, og så hele vejen op til Dronningmølle. På stykket op til Dronningmølle havde vi vinden fra siden, og Christian O satte igen et hårdt tempo. Da han ligesom bakkede af, tog jeg over, og prøvede lige at give den en skalle, men det var godt nok svært.

På Strandvejen ind mod Helsingør var det nemt at holde over de 40 km/t i medvinden, og vi fløj ind igennem Hornbæk. Herfra tog Christian over igen, og tog en vild føring ind til Helsingør, hvor det først var et par km udenfor Helsingør at han bakkede lidt af.

Ørebakken havde jeg helt for mig selv, og de andre brugte lidt tid på at komme hele vejen op. Det er altså også en led stigning. Igennem Gurre fik jeg igen kørt lidt i front, og ledte os ud til Strandvejen. Og så gik der ellers for alvor tons i den. Christian og jeg tog skiftende føringer og holdt et højt tempo det meste af vejen, altså lige indtil Christian efter Rungsted sagde at han skulle tisse. Vi andre kørte stille afsted for ikke at gå helt i stå, og da han kom op igen blev der startet på Klampenborg spurten. Ved nedkørslen inden Skodsborg gik jeg i front og satte lidt ekstra tempo, og ved Skodsborg blev der endnu engang trykket igennem fra spidsen af. Bakken inden Klampenborg sad jeg helt perfekt som værende næstsidst, og mine ben var faktisk ganske ok klar til at køre en spurt hvis det var det vi skulle nå frem til. Maria prøvede på bakken at gå forbi den forreste rytter, men det fik en bilist til at dytte helt vildt af os. Hun trak ind igen, og så kom der et anderledes horn der blev holdt inde i lang tid, og kort tid efter hørte vi lyden af en cykel der rammer jorden.

Første tanke var selvfølgelig at bilen havde kørt for tæt på Christian som lå som bagerste mand, og presset ham ind i kantstenen. Det viste sig dog slet ikke at have været så dramatisk, men nok nærmere et tegn på at manden var træt. Da billisten dyttede anden gang havde han åbenbart vendt sig om for at se hvad det gik ud på, og var så kørt ind i kantstenen og væltet. Han havde slået sig lidt hist og pist og havde fået en punktering på forhjulet. Så no biggie.

Turen ind mod Klampenborg blev kørt lidt stille, men så kom der en triatlet forbi og Maria gik med. Det gjorde jeg så også. Så med et par hundrede meter til spurten åbnede jeg op, og der var ingen der kunne svare. Så det var ganske nemt.

Herfra trillede jeg bare op af Klampenborgvej og hjem. I alt en tur på ca. 125 km med 33 km/t i snit. Bum.

I øvrigt følte jeg mig næsten nøgen, for mit pulsbælte duede ikke(jeg har lånt min kærestes i noget tid), og min wattmåler var løbet tør for batteri. Så jeg havde hverken puls eller watt at gå ud fra.

Link to comment
Share on other sites

Lidt mere om Froomes indsats i går:

Kilometer 4-2:
Virenque 2002: 6:15 minutes
Armstong 2002: 5:43 minutes
Froome 2012: 5:37 minutes

Kilometer 2-0:
Virenque 2002: 7:00 minutes
Armstrong 2002: 6:17 minutes
Froome 2013: 6:18 minutes

Link to comment
Share on other sites

x_files___i_want_to_believe_by_ramaelk-d

Det kan måske virke som om at jeg virkelig gerne vil have Froome ned med nakken, men det er måske ikke helt tilfældet. Jo, jeg hepper da på Contador da jeg synes at han er en spændende rytter der formår at angribe i al form for terræn, og ofte gør det med taktisk snilde. Vi så det seneste på etapen i fredags med sidevindskørsel, men har også set det i Vueltaen sidste år hvor han angreb på et tidspunkt hvor ingen regnede med det, og i Touren 2011 hvor han angreb på en ubetydelig stigning 20 km fra mål og tog tid på Schleckerne.

Men jeg vil meget gerne tro på at årsagen til Froomes dominans skyldes ændrede træningsmetoder. Det ville da være fantastisk hvis vi andre også kunne få glæde af det om nogle år. Jeg elsker at læse om træning og lære nye ting, og derfor kan det jo godt være at de har knækket koden med intervaltræning på et helt andet niveau. Problemet er bare det famøse citat "History repeats itself".

Vi har før set ryttere der er kommet ud af ingenting og så banket en kæmpe præstation af. De er som oftest også blevet knaldet for doping efterfølgende. Derfor gør det det svært at tro på Froomes præstationer i år.

En af de ting jeg har gået og tænkt lidt over er alle dem der siger at Froome kører stærkt fordi feltet er renere. Skulle det være tilfældet, så skulle Froome da om ikke andet kunne have kørt i Top 10 mod selv dopede ryttere, da han "naturligt" træder et sted mellem 6,47 og 6,76 watt/kg hvis vi antager at hans FTP ligger mellem 440 og 460 watt, og en vægt på 68 kg. Det er nogenlunde på niveau med Contador i 2009 hvor flere også var fremme og anklage ham for doping. Så hvis Froome havde stillet op i Touren 2009, så burde han jo vel egentlig have kunnet følge Contador på den stigning.

Link to comment
Share on other sites

Helt til grænsen
7-14-Quintana-659x440.jpg

Egentlig var det Simon der havde fået æren for at stå for tirsdagens træning, men jeg fik hurtigt kuppet mig ind, skrottet AimHighs træningsprogram(lidt for ensformigt efter 3-4 uger med det samme), og planlagt et træningspas der ville sikre at ingen havde kræfter når vi var færdige.

Så jeg dukkede op til Femvejen og kørte afsted med en licensgruppe på en 6-7 mand. Vi kørte ud til AB's baner hvor vi startede første interval. Ganske simpelt for lige at få åbnet benene op til den efterfølgende udfordring. Så 3x 6-54 sprinter. 6 sekunders fuld gas, og så 54 sekunders trilleri hvor benene lige bliver spolet lidt igennem.

Herfra kørte vi af Kolle Kolle over til Flyvestationen. Her skulle vi køre 2 omgange fuld gas som en enkeltstart. Svarer til ca. 10,3 km. Efter at jeg havde brugt et par dage på at finde ud af hvordan man smartest gjorde det ift. tidstagning, gik det planmæssigt og jeg kunne sætte af som første mand, og være der til at at tage imod de andre. Selv kørte jeg den på 16.12, og blev toer. Jesper H bankede en fantomtid af på 15.27 hvis jeg ikke husker helt forkert. Dog skal det siges til mit forsvar at mine ben ikke var helt på toppen :bigsmile:

Da alle var kommet igennem trillede vi ned af landingsbanen og fik gang i benene igen. For enden startede vi et rulleskift op, og det kørte faktisk rigtig fint. Der lå nogle triatleter og trænede derude også, og i rulleskiftet hentede vi dem ind én for én. Da vi havde kørt en omgang, blev tempoet sat op og der blev kørt med alt hvad vi overhovedet havde. Alt blev simpelthen presset ud i skiftet, og så fløj afsted.

Da intervallet var slut kørte vi over til Skovlystvej hvor vi skulle køre et fast gear interval - 39/16 eller 34/14 alt afhængig af hvad man kører med. Intervallet var på ca. 3.30 minutter, og er genialt fordi man virkelig kommer op og ramme en mega høj kadance undervejs, men også skal køre Froome agtige angreb når man prøver at sætte de andre fordi den eneste måde at gøre det på er ved at køre en højere kadance.

Videre over til Christianshøjvej hvor dagens måske værste interval skulle køres. Angreb på bakken, og så holde stram kæde hele vejen ind til Ganløse. Folk blev sendt afsted med lidt mellemrum, men allerede på bakken var vi en stor flok der var samlet. Jeg syntes at jeg havde sagt at vi skulle køre rundt hvis vi blev samlet, men det var jeg åbenbart den eneste der havde hørt :laugh: Jeg trak og jeg trak, og der var bare ingen der kom op foran. Pludselig angreb Simon og fik Jesper med på hjul. Jeg fik lukket hullet, og lagde mig så i front igen, viftede med armen for at signalere at den næste skulle komme frem, men nej. Så jeg blev bare ved med at holde mit pres, og så kunne de andre køre deres. De angreb også med en km's penge til Ganløse skiltet, og hvem der reelt vandt den ved jeg ikke, men tror måske at det var Jesper der med et sent angreb på bakken fik hentet Simon.

Opsamling med de andre, og lige forklare hvad der var meningen, og skåret ud i pap at hvis vi blev samlet så skulle vi køre rundt med stram kæde. Ikke noget med at ligge på hjul, og så ville løbet blive givet frit ved højresvinget ind mod Drive In bioen.

Så andet interval blev kørt fra bunden af Tyren. Maria, Stig og Christian blev sendt afsted med et forspring, for de var noget mærkede, og jeg startede så som sidste mand. På toppen havde jeg hentet dem alle, gik i front og trak. Jeg havde Jesper med på hjul som kort tid efter kom frem og tog sin føring, og så skete der ikke mere. De andre var vidst pressede, så det var kun Jesper og jeg der deltog i føringsarbejdet, og det var sgu egentlig fint nok. Nogle føringer på 10-15 sekunder med fuld pedal, og så tog den anden over. På den lille bakke ved søen skulle jeg overtage efter Jesper, men da jeg var halvt oppe på siden af ham gav han den lige lidt ekstra, og så måtte jeg lige finde ind på hjul igen, inden jeg kunne tage fronten. Det var så også sidste gang at der var nogen der kom foran mig i den omgang. Da vi drejede til højre råbte jeg at løbet var frit, men der skete ikke noget. Jeg valgte at holde presset, og kunne se på skyggerne at jeg havde et par mand lige bag ved mig. Da vi nærmede os bakken var jeg sikker på at der ville komme et angreb, så jeg rejste mig op og hævede lige tempoet endnu engang. Ikke som sådan et angreb, bare lige for at få lidt ekstra fart på. Da vi ramte bakken huggede jeg igennem og regnede med at Jesper H ville komme flyvende bagfra, men da jeg ramte toppen var jeg stadig i front. Jeg kiggede mig bagud da jeg mente at intervallet var slut, og så til min overraskelse at det var Stig der havde hængt på. Jesper var simpelthen kogt over til sidst.

Det var egentlig meningen at vi skulle have kørt 2 omgange på Lille Tyren, men tiden var knap, så det droppede vi. Til gengæld skulle vi køre et sidste interval ind mod Farum med mål lige ved byskiltet. Da vi kom rundt i svinget var jeg lidt sen til at opdage noget som helst, så pludselig lå Maria, Simon og Stig helt i front. Jeg måtte så igang med at lukke hullet, og fik det også gjort. Men knap var vi kommet op før jeg hørte lyden af højprofilhjul der accelererer. Det var Jesper der udnyttede farten til at lave et ryk, og så skulle jeg ellers med. Det samme gjorde Simon og Stig. Simon var den første der fik kontakt, og Stig og jeg lå så ved siden af hinanden og boksede lidt om at få pladsen bag Simon. Simon åbnede lidt langt ude fra, og jeg fik bokset Stig væk så jeg kunne komme op til ham. Jeg frygtede lidt at den var tabt, men da jeg havde 1,5 meter op til Simon valgte jeg at trykke ordentlig igennem. Jeg gik forbi ham med brændende lår og kunne snuppe byskiltet. I det jeg holdt op med at træde kunne jeg bare mærke hvor ondt mine ben gjorde. Det var helt vild.

Herfra trillede vi hjem igennem Hareskoven og op til ABs baner. På broen over stationen kørte jeg et Chris Froome angreb hvor jeg bankede afsted med 130 omdrejninger/min og fuld gas. Den fik jeg helt for mig selv. Da vi nåede Lyngby havde jeg kørt 98 km, så det var oplagt lige at køre lidt ekstra for at få den op på 100. Jeg kørte så lidt forkert undervejs, og endte på ca. 105 :happy:

20130716tur_zps72e7a2d2.png
20130716kort_zps402fbf64.png

Det er meget tydeligt at se på pulsgrafen at det har været en træning hvor der har været smæk på undervejs, og samtidig restitution mellem hvert interval. I dag kan jeg også mærke at jeg er mærket. Jeg er træt, og mine ben er ømme. Med andre ord var træningen i går rigtig hård, som den trods alt skal være i starten af ugen. Det var halvlange intervaller hvor der virkelig blev gravet dybt. I morgen står jeg igen for træningen, og der bliver det betydeligt kortere intervaller med højere intensitet, og så en masse rul. Der er en del fra klubben der kører til Sverige og kører derovre i weekenden, så de skulle gerne stå knivskarpt til det.

Derudover lader det til at mine Specialized sko bare skulle køres til. I går mærkede jeg således ikke noget synderligt til smerter omkring anklerne, så jeg håber det bare var til tilvænning/tilkørsel.

Link to comment
Share on other sites

Vil dette kunne relateres til doping med AICAR eller vil AICAR blot gøre ham mere udholdende?

En af de fornemmeste virkninger ved AICAR er eftersigende at det øger din performance samtidig med at du taber dig. Hæver du dit niveau(watt) samtidig med at du taber dig, så begynder det at se rigtig positivt ud for dit w/kg. Rune Larsen, Jakob Fuglsangs træner, fortalte i Tour studiet i går at de har været nødt til at lade Jakob gå ned i vægt for at være endnu skarpere i Touren(han vejer eftersigende 66 kg og er 182 cm høj), men at det havde gået ud over hans watt. Det er så bare sjovt at Froome har kunnet tabe sig, samtidig med at han har øget sine watt.

I øvrigt pudsigt med Fuglsangs vægt, for de fortalte samtidig at han har en del masse på overkroppen. Froome står opgivet til at veje 69 kg, og er selvfølgelig noget højere end Fuglsang, men deres kropsbygninger er også meget forskellige. Froome kunne således tænkes at være nede omkring de 66 kg også.

Link to comment
Share on other sites

Team Sky har åbenbart givet Froomes tal til L'Equipe, og fået Fred Grappe til at analysere det. Han ser ikke noget mistænkeligt ved det, men lovpriser Froome for hans flotte power.

Godt så.

Fred Grappe har tidligere analyseret Armstrongs filer, fandt intet mistænkeligt, men sagde at han havde en god kadance og god power. Han analyserede også Landis i 2006 på etapen hvor han var fuldstændig krudtet op. Årsagen til hans succes på etapen? Aerodynamik.

Måske ikke ligefrem den bedste kilde at tage udgangspunkt i. Ligeledes er tallene fra Vueltaen 2011 og frem til Ventoux. Hvorfor man ikke har valgt at give tal fra 08/09 anes ikke.

Link to comment
Share on other sites

Konspirationstid!
TdF2013_9_etape_Nairo_Quintana_og_Alejan

Når man hepper på en rytter som ikke klarer det særlig godt, så må man prøve at finde nogle andre steder man kan kanalisere sin mistro hen! Noget tyder på at Contador bare ikke har formen. Om det skyldes hans mange styrt, manglende doping, eller noget helt tredje skal jeg ikke kunne sige. Men det er tydeligt at han mangler noget punch i sine angreb.

Når det så er sagt, så drejer vi lige blikket over på en columbianer i første omgang. Quintana har været tourens store åbenbaring, en rytter som klarer det ganske fint for tiden, og i dag kører fra en "sukkerkold" Froome(den vender vi lige tilbage til) og i øvrigt lige sprinter forbi en af feltets hurtigste ryttere. Rygter går allerede på at han på Alpen kører opad med et sted mellem 6 og 6,5 w/kg. Det er sådan ca. nogenlunde samme fordeling som Froome kørte opad Ax3 i starten af løbet. Så i sidste uge, hvor man må forvente at trætheden efterhånden har meldt sin ankomst, på den sidste stigning, banker han lige en vild indsats af. Han må have spist nogle af de der bolscher som Simoni spiste dengang han testede positiv for kokain, som Simoni i øvrigt påstod kom fra Columbia. Enten har vi igen at gøre med et vildt talent, Movistar der har luret Skys metoder, eller lidt for meget fra krukkerne. Det finder vi ud af på et tidspunkt.

Kan i i øvrigt huske Mauricio Soler? En Columbiansk rytter der lidt kom ud af ingenting, og også kunne flyve op af bjergene. Han kørte jo i øvrigt på samme hold som Chris Froome(Barloworld), inden han skiftede til.....tadaaaaa....Movistar :bigsmile: Det er ren Da Vinci mysteriet det her! Ej, den er måske lidt langt ude. Men Quintanas præstation i dag er alt andet lige lettere mistænkelig. Ja, han er en bjergrytter, ja han er lille af statur, men holder tallene nogenlunde så er det for vildt at banke en 6 w/kg præstation af i den sidste uge af Touren. Quintana er så ikke helt kommet ud af ingenting, det skal han dog have med. Der har dog været lidt pipperi omkring hans præstation på enkelstarten i Baskerlandet Rundt, hvor han tabte overraskende lidt tid til Tony Martin.

Så, har vi fået ham ud af verden.

Så var der Froome og hans kørsel i dag. Han kørte ikke mistænkeligt stærkt. Han gik eftersigende "sukkerkold" undervejs, men tabte ikke synderlig med tid på det ift. gruppen bagved. Mit bud? Jeg tror ikke på at han gik sukkerkold. Jeg tror det var spil for galleriet. Igen, det er en god måde at vise at han ikke er en maskine. Han opdager at hans nærmeste rival, Contador, er helt væk, så kan man jo lige så godt slappe lidt af, fake en krise, tage en ubetydelig tidsstraf. Holdet snakker hele tiden om deres marginal gains som årsagen til deres succes, og derfor virker det endnu mere latterligt at de ikke skulle have haft styr på at Froome har fået nok at spise undervejs.

Jeg tror Team Sky arbejder uhyrre hårdt på at bevare et nogenlunde menneskeligt udtryk udadtil. Det har de haft svært ved at gøre med en Chris Froome der bare har kørt det hele på sin egen måde. At Porte klarer det godt i dag undrer mig egentlig ikke. Han tog den stille i går, og har forhåbentlig haft et større overskud i dag. Spørgsmålet er hvordan han ser ud i morgen. Vi kan måske allerede i morgen igen se at Froome taber en anelse tid, så han måske i historiebøgerne kun kommer til at vinde med 2-3 minutter.

Wiggins har hele tiden spillet den her uskyldige rolle, næsten lidt naiv, og meget likeable. Der går mange rygter på at det hele er spil for galleriet.

En lille sidenote, så har Wiggins jo i øvrigt droppet Vueltaen fordi han gerne vil fokusere på VM i enkelstart. Jeg kan ikke helt huske om jeg har nævnt det før, men jeg har læst et par enkelte steder at Wiggins ikke tør dope sig længere efter sin sejr i Touren. Det er som sagt kun rygter, men eftersigende skulle han have vundet det han gerne ville, og nu tør han simpelthen ikke sætte det over styr. Nu kan han i stedet fokusere på enkelstarten, hvor han måske ikke behøver nær så meget doping.

Spørgsmålet er så om Brailsford har svært ved at styre Froome. Tager han lidt for meget af det gode? Jeg har endnu ikke fået sat mig ind i gendoping, men der er et par steder hvor der spekuleres i det.

Link to comment
Share on other sites

I får lige lidt mere her omkring SKY's PR - http://veloclinic.tumblr.com/post/55846097959/sky-froome-data-release-to-grappe-blatant-pr-scam

Se bort fra hans noget underlige måde at skrive på, så er det faktisk ok læsning :bigsmile:

En anden artikel jeg fandt i går er ret interessant. Den er skrevet i 2004 og bragt i Berlingske, og handler om gendoping. På det tidspunkt havde jeg faktisk ikke hørt om det, men der er nogle ret interessante passager i. Hele artiklen kan læses her

Et par uddrag:
"Gendopingen er så potent, at den ifølge Peter Schjerling kan forvandle en middelmådig sprinter til verdensmester, ligesom den kan sende en hjælperytter i et etapeløb i cykling på sejrsskamlen. »Metoden har et fantastisk potentiale. En enkelt behandling er formentlig nok til at give forøget styrke i mange år,« siger han."

"Peter Schjerling tror ikke umiddelbart, at det sker allerede til OL i Beijing i 2008, sådan som nogle frygter. Men inden for fem til syv år er ikke utænkeligt, vurderer han.

»Inden for den periode tror jeg for alvor, vi vil begynde at se, at genterapien vil blive brugt som behandling. Når det først er tilfældet, så finder det også vej til sportens verden. Ingen tvivl om det,« siger Peter Schjerling, der dog ikke blankt vil afvise, at gendoping er en realitet til OL i 2008."

Nu har jeg selvfølgelig kun taget de citater der giver mest mening for min vinkel. Der står nemlig også noget med at det er ret så farligt(derfor Wiggins ikke vil mere?), og at man stadig skal være ret dygtig da man jo skal holde sig under de 50% i hæmatokritværdi.

Det er dog ret interessant at de i 2004 snakker 5-7 år før vi begynder at se det i sport. Hvornår var det lige Froome gik fra at være en middelmådig rytter til at køre ustyrligt hurtigt? Nå ja, 2011. Altså 7 år efter artiklen er skrevet. Jeg tvivler ikke på at det koster kassen at lave denne form for doping, men hvem har feltets største budgetter? Team Sky. Hvilket hold har været det største prestige projekt? Team Sky. Kører vi tankerne lidt videre, så kom Bradley Wiggins til Team Sky i 2010. Hans præstationer var ikke ligefrem prangende. 23'er i Touren og 40'er i Giroen.

Nu smækker jeg lige den vilde afsted:
Kan Team Sky have brugt 2010, et relativt anonymt år for holdet, til at gendope deres ryttere?
Er det derfor de pludselig kørte røven ud af bukserne i 2011 og frem?

Link to comment
Share on other sites

Godt du har MOL til at holde styr på dine skiblerier. Jeg tror ikke man er langt nok fremme med gendoping til at det kan lade sig gøre, men ligesom dig har jeg ikke sat mig nok ind i det. Men lur mig om ikke det kan findes et sted.

Ifølge Cyclingnews's The Clinic forum, så er det åbenbart længere fremme end man umiddelbart tror. Det er dog et relativt kompliceret emne at læse om for mig, da jeg synes det hele står meget videnskabeligt, og jeg har ikke den fornødne baggrundsviden til at forstå samtlige formuleringer. Dog læste jeg at forsøg på mus viste en forbedring på, og hold nu fast, 2500%. De testede mus kunne løbe op mod 5 km, hvorimod normale mus kun kan løbe 0,2 km.

Så vidt jeg forstod foregår gendoping også vha. virus, som transporterer dopingen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share