Got legs?


Kermit
 Share

Recommended Posts

I går præsenterede Orbea i øvrigt den nye Orca. Foruden den Euskaltel skal køre på i årets tour, som virkelig er lidt af en øjebæ rent lakeringsmæssigt, så ser de satme lækre ud. Den er selvfølgelig lettere og stivere end den jeg lige har købt, men har et pressfit krankområde(ikke BB30), og intern kabelføring.

Den sorte/røde ser ret fræk ud, men jeg overlever :bigsmile: Specielt hvis de som sidste gang først kan levere dem engang til November.

2014-Orbea-Orca-road-bike-models01.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fed bike, hvad er forskellen egentlig på denne også den gamle?

Det hvide bremse-grebs gummi eller hvad man kalder det på cykelsprog er dog en "øje-bæ" - få smidt noget sort på, det er jeg sikker på vil gøre underværker.

Du er triatlet? :bigsmile: Tror næppe du skal komme igang med øjenbæer :bigsmile: (det gas) Sorte hoods til sort styrbånd og sadel, bliver for meget. Jeg kan ikke køre hvidt styrbånd og sadel(Fliten kommer ikke i hvid) og sorte hoods. Styrbånd og sadel skal altid matche.

Forskellen kan måske være svær at se for det utrænede øje, og så alligevel slet ikke.

Gammel model:

orca.jpg

Ny model:

2011-orbea-orca-road-bicycle-bike.png

Geometrien er for det første blevet lavet om. Således er der ingen 54'er som på den gamle, men derimod en 53'er og en 55'er. Designet er markant anderledes. Hvor den gamle var mere "rund" i formerne, hvorimod den nye er mere kantet.

Forgaflen er mere lige på den nye model, og sadel og kædestaget har et knæk på den nye, som ikke er på den gamle. Sadelpinden er på den nye en aero model(dråbeformet), mod den klassiske runde på den gamle.

Hele stellet er lavet om, og har bl.a. indvendig kabelføring til bremsekablet, et timeglasformet kronrør og generelt gjort mere aerodynamisk.

Link to comment
Share on other sites

I dag fik jeg så mulighed for at afprøve cyklen, og lad mig allerede nu afsløre at det var en katastrofe.

Nu skal det så også siges at min tålmodighed i dag har været på et lavpunkt, og foruden cyklen var det også debut til mine Lake sko.

Da jeg klikkede i kunne jeg virkelig mærke at mine sko nok er et nummer for store. Det er lidt irriterende, men det er ingen andens skyld end min egen. Nu må jeg se om jeg kan sende dem tilbage(har selvfølgelig lige sendt mine Sidi sko afsted i den kasse Lake skoene kom i).

Nå, første gang jeg ramte et bump løsnede hovedet på sadelpinden sig selvfølgelig, og lige meget hvad jeg gjorde, så kunne jeg alligevel ikke rykke det.

Så jeg vendte om og kørte hjemad i et lidt hidsigt sind. Da jeg kom hjem fik jeg med det samme skilt hovedet på sadelpinden ad, givet skruerne en omgang fedt, og ikke mindst givet hovedet noget fedt så det bedre kunne bevæge sig.

Derudover fik jeg også lige justeret lidt på mine klamper, da jeg følte at skoene sad "skævt" i pedalerne. Med skævt mener jeg at tæerne pegede for meget udad, og dermed hælene for meget indad. Nu tror jeg at jeg har fået sat klamperne lidt mere på skrå, og har i samme moment også forsøgt at forme hælen på skoene, så de måske griber lidt bedre fast.

Link to comment
Share on other sites

Dagens tour etape:

Jeg tror sgu på en eller anden måde på Gilbert i dag. Sagan er uden tvivl den største favorit, og jeg er egentlig sikker på at Kittel bliver sat på den 2. kategori stigning der ligger 50 km før mål.

Jeg tror ikke de kan sætte Cavendish, dertil ser han faktisk for trimmet ud. Jeg tror han kommer til at overraske positivt. Men jeg forudser næsten et angreb på de sidste 20 km der bliver lidt knoldede.

Uha det kan blive spændende.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest så er det noget af en drømmecykel du har fået dig, damn! Stort tillykke!

Jeg kunne forstå, hvis de var røde :wink: men der må være en masse uskrevne cykelrytter-regler jeg ikke kender til :smile:

​Dét er der ihvertfald! :bigsmile: Men når det er sagt så er jeg tilbøjelig til at give dig ret i det med de hvide hoods. Jeg syntes at de virker lidt "fremmede" i helhedsbilledet og jeg tror at de ville se mere integrerede ud i sort, ligesom at det ville fremhæve stellet, samt de hvide stafferinger noget mere hvis de bare stod sorte. Men smag er nu engang (heldigvis) subjektivt :smilerock:

Edited by JohnJohnson
Link to comment
Share on other sites

Orca debut

Så lykkedes det endelig at komme ud på en ordentlig tur på Orcaen. Væk var begyndende frustrationer, og de var erstattet med en lyst til at komme ud og træne. I går aftes brugte jeg en del tid på at rette flere småting. Bl.a. kunne jeg ikke forstå at min sadel var i vater, og så snart jeg så strammede skruen til så pegede den en anelse nedad. Det tog mig et par gange at finde ud af at så snart sadlen blev strammet ind, så blev den samtidig trukket en anelse nedad. Ligeledes fik jeg rettet mine greb en smule til, så de pegede lidt mere ligeud, og også ændret lidt på selve styrvinklen. Der skal stadig nogle justeringer til - f.eks. skal grebene lidt længere op, men det begynder at ligne noget.

Så med et par sko der er lidt for store, og et par unbraco nøgler drønede jeg ud fra arbejde, og bankede hjemad. Da jeg kom hjem blev tasken smidt, og så bevægede jeg mig ellers ud mod Bregnerød. Allerede efter kort tid stod jeg af og begyndte at justere på sadlen. Lidt op, lidt ned, lidt frem og tilbage. Hovedsagligt frem.

Nå, men et par sprinter undervejs, lidt preskørsel, stoppe og og rette til. Ude på Bregnerød ruten måtte jeg også lige af for at justere lidt mere, og så så Ordrup køre forbi. Da jeg var færdig med at justere, kørte jeg derfor afsted på en packed rute, og kørte ellers god tempokørsel og hentede dem faktisk lige inden man kører under broen der næsten signalerer en omgang. Her gjorde jeg igen holdt for at justere, og fik et par kommentarer fra de andre. Det luner jo altid.

De andre kørte ud mod Tyren, så det gjorde jeg også da jeg var færdig med unbraconøglen. Her kørte jeg også et mindre interval på 8,5 minut omkring FTP, og fortsatte så egentlig med at køre rundt med stram kæde. Efter en runde, kørte jeg sådan set bare hjemad, og ind mod Lyngby.

I alt en tur på 63 km med 32,3 km/t og 220 watt.

20130702tur_zps7f494625.png
20130702kort_zpsabfec7a4.png

Og hvad er dommen så? Det umiddelbare indtryk er at jeg ikke rigtig kan mærke forskel på denne og den gamle. Stivhedsmæssigt synes jeg de er meget lig hinanden, men der er selvfølgelig nogle ændringer.

Den føles utrolig lækker på bakkerne. Meget glidende, hvilket jeg tror hænger sammen med hjulene. Og nu hvor vi snakker om hjulene, så ruller de bare lækkert. Jeg blev faktisk ret overrasket over hvor ofte jeg lå og kørte på midten af kassetten uden egentlig at føle mig presset. Glæder mig til at prøve dem af på en længere distance. De bremser i øvrigt også ganske udemærket. Eneste "ulempe" er at de ikke snakker lige så meget som mine Mavic'er gjorde :bigsmile:

Geargruppen fungerer sgu egentlig også. Yaw forskifteren gør det muligt at køre på hele kassetten på begge klinger. Dvs. jeg kan køre både på 26'eren og på 11'eren uden at kæden skraber mod forskifteren. Det er imponerende, om end lidt unødvendigt. Bremserne er jeg ikke helt vilde med. De er single pivot, og mister ret hurtigt deres midterstilling. Man kan faktisk "dreje" bremsen fra side til side uden at det er selve akslen der går igennem stellet der bevæger sig. Det er underligt, men måske bare et spørgsmål om tilvænning.

Gearene spiller. Der er det altså bare lækkert med en mekaniker der ved hvad han laver. Der er lige et enkelt tandhjul den kan sætte sig lidt fast, men tror umiddelbart det hænger mere sammen med lidt smørelse, da det vitterligt kun er på det ene den hænger lidt.

Grebene er utrolig lækre, og ligger faktisk rigtig godt i hånden. De har en højere top end de gamle, og det gør det muligt at finde en ret aero position når man er derude. Det fik jeg benyttet mig en del af i dag. Jeg tror stadig jeg skal have justeret dem en anelse op, men ellers er de ganske fine.

Jeg glæder mig til at kunne berette senere om hvordan det ser ud efter en måneds brug :happy:

Link to comment
Share on other sites

Papa's got new shoes!

1005614_10151662116930502_1091863844_n.j

En opdatering herfra. Jeg fik et par Lake CX331 i str. 44 tilsendt, men allerede da jeg prøvede dem kunne jeg mærke at de faktisk var for små. Jævnt irriterende. Jeg fik dog lavet en aftale med firmaet om at de kunne blive sendt tilbage uden problemer. Samme dag var jeg ude på Flyvestationen for at køre en FTP test. Efter en del uger uden regelmæssig træning, og på en cykel der ikke helt spillede fik jeg alligevel trådt 310 watt i de 20 minutter, hvilket gav en FTP på 295 watt. Ganske pænt. Målet er så nu at få den hævet frem mod efterårssæsonen. Det er altid dejligt at have et tal at gå ud fra.

Fredag drønede jeg så til Heino, sked hul i hvorvidt skoene i teorien passede i bredden, og brugte i stedet intuition. Efter at have brugt en times tid og forskellige sko i forskellige størrelser stod valget mellem et par Specialized S-Works og et par Giro Factor. Efter lidt rådgivning hos en medarbejder, endte jeg med Specialized skoene. De sad bare lige en anelse bedre, og ser utroligt pæne ud.

I morges brugte jeg så lidt tid på at få mine bremsegreb på plads. De har følt som om de har siddet lidt for lavt, så de blev rykket lidt op. Det gjorde så at kablerne blev lidt slappe, og dermed skiftede gearene ikke så godt. Den blev alligevel klaret med lidt finjustering af bagskifteren. Sadlen blev også sat lidt op, for nu bruger jeg igen en 3 huls adapter på skoene for at køre med Speedplay pedalerne(Lake skoen var en Speedplay model med 4 huller), og da jeg så hoppede op på cyklen føltes det som om det hele sad lige i skabet. Lige i skabet.

Turen i dag gik mod Roskilde. Min kæreste er på Roskilde Festivalen, og selv efter lidt over 2 år sammen havde jeg behov for at komme ned og få et kys og et kram. Så cyklen blev sadlet til og så afsted. Ud over stepperne og igennem Hareskoven, igennem Værløse og ud mod Søsum. Lidt efter Værløse overhalede jeg en anden rytter. Han kom hurtigt på hjul, men ved den efterfølgende bakke kunne han ikke sidde med.

Via Søsum, og så over Veksø til Sengeløse og Roskildevej. Jeg ved ikke hvordan, men på en eller anden måde finder jeg altid den rigtige vej til Sengeløse. Jeg synes ellers det hele ligner sig selv omkring Veksø og det, og det er nok mere held end forstand.

Jeg fandt frem til festivalen, og fik snakket en halv times tid med min kæreste der kunne fortælle mig at Volbeat havde været helt igennem fantastisk. Hun er ikke typen der er til den slags rock, og er langt mere til funk og soul/rnb, så det var meget cool at høre det fra hende. Hendes veninde havde i øvrigt været i pitten til Slipknot, på trods af at hun ikke bryder sig om dem. Det vidner vidst om at Slipknot virkelig kan sparke et show igang.

Jeg vendte snuden hjemad, kørte ned langs havnen i Roskilde, og så op mod St. Valby. Jeg havde en idé om at jeg skulle finde ind på ruten fra Sjællands Mesterskaberne, men det formåede jeg desværre ikke. Til gengæld fandt jeg pludselig ind på en vej som jeg kendte, og derfra gik turen så over mod Måløv/Ballerup. Der var fart på, rigtig god fart på!

Finde frem til Toms krydset, og så var det nemt nok at finde hjem derfra.

I alt en tur på 90,7 km med 32,2 km/t i snit.

20130706tur_zps13366ac0.png

20130706kort_zps8b5bc91f.png

Og de S-Works sko er altså bare behagelige at have på.

I morgen står den på en tur med Ordrup CC. Turen går eftersigende op til Esrum, og jeg håber at jeg kan få dem med hele vejen op til kysten, og ud på en længere tur.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig havde jeg luret på at køre en lang tur med HCM i går, men da der i løbet af lørdagen kom en besked ud om at Ordrup ville køre et smut op omkring Esrum Sø, så var det oplagt at køre med dem. Egentlig ville jeg bare gerne have en lang tur med en god fart og så ellers bare nyde det gode danske sommervejr.

Da jeg dukkede op ved Femvejen kl. 9 var der 3 andre, og det passede mig egentlig fint fordi det var nogle flinke folk alle sammen. Det var Maria og Stig, og så en af Stigs MTB venner der hed Brian. Afsted det gik op af Klampenborgvej og så ellers op mod Slotsbakken. Selvom der blev holdt et godt tempo så var der alligevel også tid til at få snakket om alt og ingenting, og med solen der begyndte at varme mere og mere var det simpelthen bare en fornøjelse at være ude og køre.

Ved Stumpedyssevej startede vi op på et sub-AT interval, som så ikke rigtig blev kørt sub-AT. Men det varede til gengæld hele vejen op til den store rundkørsel lige inden Nødebo. Føringer af ca. 20-30 sekunder, og så ellers slå ud og lade den næste komme til. Vi skulle lige finde rytmen, men da den så blev fundet gled det rigtig lækkert. Da vi ramte det sidste stykke mod rundkørslen kom jeg i front og blev beordret til at ramme bunden af bakken i det røde felt. Det passede mig egentlig ganske fint, så jeg skruede op for intensiteten, og hamrede vitterligt hen til bakken. Kønt har det bestemt ikke været, for da syren begyndte at sætte ind begyndte jeg samtidig at sidde og rokke på cyklen, og skære ansigter i bare smerte. Stig og Maria blev til gengæld afleveret perfekt, og jeg tror det endte med at Maria kunne køre spurten. Jeg fik efterfølgende ros for at have kørt meget stærkt hen til bunden.

Herfra samlede vi op og kørte så ind og ramte Fredensborg Slotsbakke. Halvvejs oppe fik jeg rykket, og kunne tage den uden den store modstand. Det lignede næsten en klassisk HCM tur, for kort efter kørte vi igennem Endrup og op mod Jonstrup. På bakken valgte jeg at gå i front og sætte et malende tempo, der åbenbart var rigeligt for de andre, for der kom ingen forbi mig da vi nærmede os toppen.

Videre op til Esrum, og så igen et fint interval op til Dronningmølle på samme måde som fra Karlebo af. Jeg kunne se at mine føringer var en anelse længere end de andres, og det passede mig egentlig fint, for jeg følte mig godt kørende. Så jeg kunne lige så godt trække lidt ekstra. Da vi nåede Hornbæk og cykelstien, skulle vi køre 6x 30/30 intervaller. No biggie, det fik vi også klaret. Igen en opsamling, og så var der ellers tempokørsel ind mod Helsingør med vinden lige i ryggen. Helt igennem perfekt!

Stig ville oprindeligt have haft os op igennem Ålsgårde, men jeg fik ham heldigvis overtalt til at køre hele vejen til Helsingør og så op af Ørnebakken. Så da vi nåede Helsingør, kom jeg i front og ledte de andre ind på stigningen. Allerede fra bunden af trykkede jeg igennem og følte pænt overskud på vej op så jeg faktisk blev stående hele vejen uden at gå i ned på kadancen. De andre kom op umiddelbart efter. Videre ind mod Gurre hvor der igen blev kørt godt igennem, denne gang parvis med Maria og jeg i front som trækdyr. Et par smutveje igennem Nyrup og Kvistgård og så var vi faktisk ude ved Strandvejen, hvor vi dog også tog en lille afstikker ned til Sletten af en bagvej som jeg ikke har kørt i rigtig mange år.

Ved Nivå kom der igen for alvor tempo på. Vinden mere eller mindre lige i ryggen, og så ellers bare Strandvejen og derudaf. Jeg trak sammen med Maria op til toppen af Rungsted(lige inden Vedbæk), og lod så de to andre komme til. Der var trods alt ikke langt til Klampenborgspurten.

Ved Skodsborg blev der åbnet op. Jeg vidste at jeg kunne slå dem alle i spurten, så derfor ville jeg prøve noget andet - et angreb langt ude fra. Så da vi ramte bakken lige efter Skodsborgkrydset valgte jeg at accelerere på bakken. Jeg fik Brian med på hjul, og på nedkørslen kom Maria op. Da jeg så at jeg havde dem med, viftede jeg Brian frem, og heldigvis gjorde han det. Han trak så hen til den næste bakke, og her havde jeg egentlig tænkt mig at komme med endnu et angreb, men desværre var der for mange biler til at jeg reelt kunne komme forbi. Så da den fladede ud og der var fri bane bagfra, rykkede jeg igennem og slog hullet. Maria forsøgte at gå med, men kunne i første omgang ikke lukke hullet. Hun kom senere op, og lagde sig ind på hjul. Jeg fortsatte med at trække hele vejen ind mod Klampenborg, og på et tidspunkt valgte hun så at angribe. Heldigvis er hun ikke den vildeste puncheur, men jeg måtte alligevel klemme alle kræfter ud af benene for at komme med og op på hjul af hende. Da vi nærmede os stregen, og ja der er faktisk lavet en streg nu hvor skiltet er fjernet, fik jeg lige præcis accelereret forbi hende i et fuldstændig firkantet syretråd med begyndende kramper i lårene.

Maria og jeg stoppede op og ventede på de andre, men de dukkede aldrig rigtig op. Vi blev derfor enige om at de nok var drejet fra noget før, så derfor trillede vi også afsted. Turen op af Klampenborgvej fik jeg helt for mig selv, og så var det ellers bare hjem.

Jeg har ikke data her, men det var omkring de 127 km med 32,5 km/t i snit.

Jeg havde frygtet lidt at de 90 km tempokørsel fra dagen før havde siddet mere i benene, men det var ikke tilfældet. Jeg var mildest talt flyvende, og havde solidt overskud. Det eneste irriterende var en raslen fra min cykel hver gang jeg kørte over ujævn vej. Jeg troede først at det måske var kablerne den var gal med, men nej. Da jeg kom hjem pillede jeg derfor forhjulet af for at se om det måske kom derfra, men nej. Uden helt at vide hvorfor endte jeg med at pille topcappen af, og kunne konstatere at der sad et alu rør ovenpå expander pluggen, og at det var den der lå og raslede. Jeg kunne ikke se hvilken funktion den skulle have, så den er nu fjernet og raslen er væk! LÆKKERT!

Link to comment
Share on other sites

Efter turene i weekenden var jeg mandag ude på en trilletur. Desværre kræver mine sko åbenbart lidt tilvænning, for jeg fik de vildeste smerter lige under knoglen på indersiden af anklen. Da jeg søgte lidt på det fandt jeg så ud af at jeg ikke er den eneste der har den oplevelse med S-works skoene, men jeg påtænker at de bare skal køres til, og læderet skal blødes lidt op. Samtidig fandt jeg så også ud af at skoen findes i en str. 44,5. Da jeg var hos Heino vaklede jeg mellem en 44 og 45 og spurgte en ekspedient til råds. Han sagde at 44 sad godt, men at min tå var lidt for langt fremme, og med 45’eren var der godt med plads. Lidt dårligt at han så ikke lige foreslår en 44,5 da det måske kunne være den sad som den skulle?

Så nu vakler jeg lidt mellem om jeg skal prøve en 44,5 og se om de passer bedre, og så sælge de andre(med tab), eller om jeg bare skal køre resten af sæsonen med 45’erne og så eventuelt købe et par nye i USA. Decisions decisions.

Nå, men i går var det så tid til at drøne ud sammen med OCC. Heldigvis var smerterne i anklen langt mindre end før, men jeg havde så også gjort lidt for at undgå det. Skoen blev slet ikke strammet så meget, jeg havde puttet noget toiletpapir under hælen, således at min fod blev hævet en anelse, og læderet blev masseret fra tid til anden for at gøre det blødt.

Jeg fangede dem ved Gentofte, og kørte med ud til Tyren. Der blev som sædvanlig sludret gevaldigt på vejen derud, og det var faktisk et ganske pænt fremmøde kontra de sidste par ugers træning.

Ude på Ganløsevej skulle være køre et langt interval der skulle være SUB-AT. Jeg meldte ud at jeg ville køre det solo, og de andre kørte det så i grupper. For mig passede det perfekt for jeg formåede faktisk at holde mine zoner nogenlunde, og bare kunne køre i min helt egen verden. Intervallet blev på lige omkring de 17-18 minutter hvis jeg ikke husker helt forkert.

Herfra kørte vi så igennem Lynge og ud til en anden strækning hvor vi skulle køre parvis, tung kadance og SUB-AT. Jeg blev teamet op med Jesper Höök som har større lægge end jeg har. Hvabehar? Tung kadance er lige ham, så vi fandt hurtigt et fint tempo og mosede så ellers bare afsted. SUB-AT var det nok ikke helt, og den trak virkelig tænder ud til sidst. Intervallet blev vidst omkring de 12 minutter.

Herfra kørte vi så videre op til Bregnerød ruten hvor vi først skulle køre 5x 6/54 sprinter, og derefter skulle vi køre 2 omganges race.

Setuppet var således at vi skulle ud på den store vej, køre op mod skoven, og ved buskene begynde at køre AT. Oppe ved T-krydset ville løbet så blive givet frit, og så var der ellers mål ved skiltet lige inden Bregnerød Kro.

Simon og jeg trillede stille og roligt afsted fra starten, og Simon valgte at slå ud efter han havde sat farten lidt i vejret. Jeg tog en kort føring, og slog ud, og pludselig kom der 2 Lyngby U17 ryttere der kørte med, blæsende forbi i et antrit. Der var et par stykker der gik med, og jeg måtte også selv lukke hullet op til dem. Da vi nåede T-krydset blev der igen sat tempo, der var et par enkelte forsøg på at komme væk, og da vi nærmede os den lille bakke inden Bregnerød, kørte Jesper afsted. Han havde bemærket at jeg var lukket lidt inde, og så sit snit til at udnytte det. Heldigvis for mig var der en af Lyngby drengene der sad foran mig der kørte efter, og jeg kunne derfor hurtigt komme med på hjul. Han havde dog ikke poweren til at fyre den helt og aldeles af, så lige inden bakken måtte jeg fortsætte min acceleration og køre væk. På nedkørslen nærmede jeg mig Jesper meget, og i svinget passerede jeg ham inden jeg satte turboen til. I det jeg passerede ham råbte han også ”FUCK!”, og erkendte vidst sit nederlag. Han fortalte senere at han havde kommet til at geare ned lige inden svinget, i stedet for at udnytte momentum.

På anden omgang var jeg sikker på at jeg var for ristet til at gøre noget som helst. Men alligevel valgte jeg at ligge mig forrest og sætte lidt tempo. Der blev rykket lidt, jeg kom med, og lagde mig i front igen lige efter T-krydset. Her kiggede jeg nærmest hele tiden bagud for jeg lå nok dårligst af dem alle sammen, og ville ikke have en chance hvis der var en der rykkede. Pludselig kom Jørn BLÆSENDE forbi i et helt andet tempo, og jeg måtte træde den op, bide tænderne sammen, og lukke smerten ude for at komme på hjul af ham. Jeg var helt kvæstet da jeg endelig fik lukket hullet, og havde ingen idé om hvorvidt jeg havde nogen med på hjul. På bakken rykkede jeg med syretunge ben, og måtte sidde ned igennem svinget, og havde en fornemmelse af at der ville komme nogle blæsende kort tid efter. Jeg gav den lige det sidste, og kunne så se at ikke havde nogen lige bag ved mig. Så 2 ud af 2 markerede vidst at formen er god for tiden.

På vejen hjem blev det da også kommenteret lidt, og det er jo svært at skjule når benene er der. Det skal dog også siges at jeg måske har kunne holde min form lidt bedre, end f.eks. Simon som har været et smut på Roskilde i en uge. Lur mig om ikke han kommer stærkt igen efter et par ture, hvor fadøllene er svedt ud.

Herfra var det bare kørsel hjemad, og så spise.

I alt lige omkring de 87 km med 30,8 eller noget i den dur i snit.

Link to comment
Share on other sites

En gammel tanke

En gammel tanke er netop dukket op. Det kom sig af at en af mine tidligere skolekammerater bor på Mallorca med sin spanske kone. Han er selv cykelrytter på motionsplan, og har de sidste mange måneder været en flab og uploadet billeder fra de mallorcanske landeveje med høj solskin, korte ærmer og en flok mænd der nyder deres cykler. Der er åbenbart andre der har bedt ham om at starte en blog omkring det, og i går smækkede han så første indlæg afsted. Bloggen handler i alt sin enkelthed om cykling på Mallorca. Han vil gerne dele ud af sine erfaringer med området, hvor det er godt at spise undervejs, og hvilke ruter der kan anbefales. Jeg gav ham selv et par ønske indlæg med på vejen, og jeg håber da at han vil tage dem til efterretning og snart komme nærmere ind på det i sin blog. Han lever jo om noget et liv som vi andre godt kan misunde så snart efteråret sætter ind herhjemme, og man igen skal til at have flere lag på.

Det fik mig dog til at grave min gamle tanke op omkring cykelrejser. Der er en årsag til at jeg endnu ikke har været med Dan Frost, Velotours og hvad de ellers hedder. En ting er selvfølgelig økonomien omkring det(jeg er nærrig), men disse ture virker som oftest som om at de har mere fokus på det sociale, end på det at køre på cykel. Bevares, der er da både ture i Alperne og Pyrenæerne, men jeg synes altid at læse om lidt halvovervægtige mænd der fik lidt for meget rødvin den ene af aftenerne, eller spiste godt igennem ved buffetten. Det er ikke lige det jeg vil hvis jeg skal ned og køre bjerge.

Min tanke for nogle år siden var at lave en cykelrejse, hvor man ville komme til at leve som en cykelrytter. En af tankerne var f.eks. at der var en massør efter hver etape der tog sig af rytterne, således at benene var klar til dagen efter. En anden tanke var at der var en mekaniker der sørgede for at cyklerne stod snorlige hele tiden. Masser af pasta og alt det der, og måske nogle indlagte konkurrencer undervejs. Hvad med en enkeltstart op af Puig Major? Med andre ord gå ind og gøre det måske bare en anelse mere ungdommeligt, og tidsvarende.

Nu har jeg en forbindelse på Mallorca der kender lokalområdet, der kan rådgive om hvilke hoteller man skal bo på, hvor der skal bestilles cykler henne, og som ikke mindst kan sproget. Det kunne være interessant at føre det lidt ud i livet, og se om der overhovedet er interesse for den slags rejser. Man kunne jo forestille sig at tage afsted i foråret som den klassiske træningslejr, have et overkommeligt prisniveau, og så bare forhåbentlig gøre det hele lidt bedre end alle andre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde frygtet lidt at de 90 km tempokørsel fra dagen før havde siddet mere i benene, men det var ikke tilfældet. Jeg var mildest talt flyvende, og havde solidt overskud. Det eneste irriterende var en raslen fra min cykel hver gang jeg kørte over ujævn vej. Jeg troede først at det måske var kablerne den var gal med, men nej. Da jeg kom hjem pillede jeg derfor forhjulet af for at se om det måske kom derfra, men nej. Uden helt at vide hvorfor endte jeg med at pille topcappen af, og kunne konstatere at der sad et alu rør ovenpå expander pluggen, og at det var den der lå og raslede. Jeg kunne ikke se hvilken funktion den skulle have, så den er nu fjernet og raslen er væk! LÆKKERT!

Personligt kan jeg både blive positivt og negativt overrasket over hvordan mine ben har det dagen efter jeg fx har cyklet 90 km. Jeg ved ikke hvad der gør det afgørende udslag for om man er udhvilet i benmusklerne dagen efter eller ej. Søvn? Kost? Noget andet?

Link to comment
Share on other sites

Det kan meget vel hænge sammen med lidt af det hele. Har du kørt 90 km den ene dag, men så ikke lavet det helt store resten af dagen, sørget for at slappe af, og spise godt, så skal det nok også spille igen dagen efter. Ligeledes er turen fra dagen før med til at sikre at benene stadig er åbne. I går var der en del af Tour rytterne der syntes at etapen var hård, selvom den på papiret så let ud. Det kan meget vel have hængt sammen med hviledagen. Dagen efter en hviledag har man ofte set ryttere der er faldet helt og aldeles igennem fordi kroppen har hvilet for meget i en periode hvor den har været under konstant angreb.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg rejst med to af de gængse cykelrejse arrangører, og jeg må indrømme, at INGEN af dem har imponeret! Ruby Rejser som jeg rejste med til La Marmotte 2011 udviste klar mangel på overblik, mens Velo Tours tydeligvis er 100% ukritiske mht. valg af hotel. Med andre ord, det bærer 100% præg af at være en pengemaskine.
Bevares, selvfølgelig skal de have lov til at tjene på deres rejser, men jeg kunne godt savne noget mere kvalitetsbevisthed på alle områder!

Og ja, så også et noget mere ungdommeligt setup. Den idé er slet ikke tosset!

Skal vi i øvrigt snart ikke have fornøjelsen af et af dine kritiske indlæg? Synes ærlig talt at Froomes præstation lugter en hel del. Faktisk så meget, at jeg føler mig overbevist om at han er dopet op til over begge ører. Jeg ved, at du er delvist enig, men du plejer altid at have nogle spændende små-konspirationsagtige teorier, og de kunne være interessante at høre nærmere om!
Personligt strækker mine tanker sig så vidt som til at påstå, at SKY´s nedbrud den anden dag var ren og skær spil for galleriet. De har været ALT for suveræne. Så suveræne at det stinker langt væk! Ved at lade holdet smuldre, viste de for første gang (nogensinde?) alvorlige svaghedstegn. Svaghedstegn = menneskelighed!

Ja, det var noget af et sats hvis det virkelig er tilfældet, men Froome har jo tydeligvis fod på det hele, så at efterlade ham alene med de andre håbefulde kompetanter var reelt set ikke i nærheden af at gå galt......

Link to comment
Share on other sites

Can we trust you?
team-sky-pro-cycling-chris-20130618-1441

Vi skruer tiden tilbage til 2007. Rygterne om Michael Rasmussen, den førende rytter i Tour de France, begynder at florere. Han har rod i sine whereabouts. Hvorfor har han snydt med dem? Var det bevidst at lede antidoping myndighederne på vildspor, så han kunne dope sig? På en pressekonference på hviledagen blev han konfronteret med beskyldningerne, og blev iskoldt spurgt "Can we trust you?".

Samme år kørte en cykelrytter rundt i verden, deltog i B-VM, og gjorde ikke noget særligt væsen af sig. Han hed Chris Froome.

Komet karriere
Nogle vil sige at Froome har haft en naturlig udvikling, hvor han med tiden er blevet bedre og bedre indtil han slog igennem som cykelrytter. Grand Tour mæssigt var han ingen åbenbaring, og sluttede langt nede i klassementet. Han kom relativt sent igang med sin cyklekarriere, og pludselig blev han faktisk nummer 2 i Vueltaen 2011, efter egentlig at have kørt som hjælperytter for Bradley Wiggins. Efter at have kørt professionelt i 5 år, kom han til SKY i 2010, og så tog hans karriere fart. Første år knap så meget, men 2011 blev gennembruddet.

Året efter stillede han til start i Touren som løjtnant for Bradley Wiggins, og viste flere gange at han måske var bedre end Wiggins.

Alt andet lige må det siges at han har løftet sit niveau GEVALDIGT. De fleste ryttere har et vis talent når de starter, man har måske hørt om dem før de kommer til de professionelle rækker, eller gør god figur allerede i starten af karrieren. Philippe Gilbert sagde i 2011, efter han havde vundet Ardenner Klassikerne, at han reelt var nervøs for en gut der hed Peter Sagan. Allerede dengang havde man hørt om Sagan - et kæmpe talent.

Ligeledes kan man sige om både Richie Porte og Andy Schleck, der i deres første Grand Tour(Giro D'Italia) faktisk kørte overraskende godt og viste deres store talent.

Det er til gengæld sjældent at en rytter der har kørt pro i en del år, går fra at være nummer 84 i Tour de France, til relativt kort tid efter at være en potentiel vinder.

Uheldige udtalelser

Chris Froome har også gjort sig lidt uheldigt bemærket. Han kom f.eks. med en udtalelse om at det var underligt at visse ryttere der før i tiden kørte fantastiske enkeltstarter, pludselig havde svært ved at yde wattene. Det kan virke som en generel kommentar, men den er 100% møntet mod Alberto Contador.

For tilbage i 2009 kørte Alberto Contador en fremragende enkeltstart. På 40,5 km slog han faktisk fænomenet Fabian Cancellara med 3 sekunder. Dengang fik det mig til at synes det var pænt underligt. En ting var at han måske havde tabt 30 sekunder, men ligefrem at køre hurtigere virkede noget mistænkeligt. Dog skal det også siges at ruten egentlig havde en stigning undervejs der kunne have talt til Contadors fordel.

Det er bare sjovt at man principielt anklager Contador for at have dopet sig tidligere i sin karriere, jeg tvivler i øvrigt ikke på at det har været tilfældet, mens man samtidig har gjort kometkarriere. Det plejer sjældent at være et godt tegn når der pludselig kommer en rytter ind fra højre der kører godt. Som oftest indikerer det doping på den ene eller anden måde, men det kan selvfølgelig også være at Froome er et kæmpe talent, der hele tiden har været meget bedre end alle de andre, men ikke har kunnet udfylde sit potentiale i et urent felt.

Fra en anden verden

I år har vi set en Froome i Touren, som allerede nu har et forspring på nærmeste konkurrent på omkring 3.30. Hans hold virker ikke så stærkt, men hvad gør det når han selv har diamanter i benene og ser ud til at være tæt på umulig at slå.

Et populært udtryk i cykelverdenen er "Han er fra en anden verden". Det blev for alvor brugt i 2006 af Simoni omkring Bassos indsats i Giroen. Basso kørte simpelthen som om han var fra en anden verden. Udtrykket dækker over at man mener at rytteren der omtales ikke har rent mel i posen. Den seneste uges tid er det et udtryk der har været oppe og vende en del gange ifbm. Team SKY og Chris Froomes indsats. Så man hans ridt på Ax 3 stigningen, så kørte han vitterligt som om han var fra en anden verden. Eksperter har analyseret hans præstation på stigningen, og den er alt andet end normal. 6,3-6,5 watt/kg, en af de hurtigste tider på stigningen(kun overgået af tider fra 2001) og en præstation der var betydeligt bedre end konkurrenternes.

Der kan selvfølgelig være mange faktorer der spiller ind, men som oftest ser man at favoritterne kører nogenlunde lige op med hinanden. Det var ikke tilfældet i lørdags.

Hurtig som Tony?
Froome har vist sig stærk på enkeltstarten i de senere år. Det kan undre, da han bestemt ikke har staturen, men ok en Wiggins har også kørt hurtigt, på trods af spinkel statur. Men når man på en flad enkeltstart der kræver en stor motor kører lige op med verdensmesteren i enkeltstart, Tony Martin, så begynder det altså at lugte lidt. Tony Martin har været styrtet tidligere, men det lod ikke til at påvirke hans præstation som var blandt de hurtigste enkeltstarter nogensinde. Alligevel formår en toptrimmet Chris Froome, som nok må antages vejer omkring 67 kg, at køre lige op med ham?

Can we trust you?
Team Sky gør i øvrigt meget for at påstå at de er rene. De gør til gengæld ikke så meget for at bevise det. De holdt vidst træningslejr på de Canariske øer, hvilket kan undre lidt, da det tidligere har været der hvor en person ved navn Fuentes havde praksis. I øvrigt også der hvor Vino trænede i 2010 inden han vandt Liege Bastogne Liege. Jeg skal ikke kunne sige om det er et område hvor ryttere tager til for at forberede sig med andet end træning, men det kan virke mistænkeligt.

En anden ting er at Team Sky er blevet smidt ud af en organisation der gerne vil gøre cykelsporten renere. Det gjorde de fordi de bl.a. ikke ville offentliggøre watt tallene, som det ellers krævesf for at være medlem. Igen, hvis man ikke har noget at skjule, hvorfor så ikke bare gøre det? Det klinger i hvert fald hult når man siger at man er et rent hold, men så gør nogle ting der kan virke som om man forsøger at skjule doping.

Spørgsmålet er om vi kan tro på Froome. Er han virkelig så meget bedre end de andre ryttere? Har SKY bare fundet ud af hvordan rytterne skal trænes for at kunne yde det maksimale? Jeg tror det ikke helt selv, og ham svømmetræneren de har ansat virker nærmest mere som et skalkeskjul i bedste Chris Carmichael stil. Til de uindviede, så var Chris Carmichael Lance Armstrongs træner i den periode hvor han dopede sig hos Michele Ferrari. Så Carmichael fik al rosen for Armstrongs præstationer, selvom det nok mere var den gode læge der skulle have æren.

Der er i hvert fald noget uvirkeligt ved Chris Froome, og hvis noget virker for godt til at være sandt, så er der som oftest noget om det.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg rejst med to af de gængse cykelrejse arrangører, og jeg må indrømme, at INGEN af dem har imponeret! Ruby Rejser som jeg rejste med til La Marmotte 2011 udviste klar mangel på overblik, mens Velo Tours tydeligvis er 100% ukritiske mht. valg af hotel. Med andre ord, det bærer 100% præg af at være en pengemaskine.

Bevares, selvfølgelig skal de have lov til at tjene på deres rejser, men jeg kunne godt savne noget mere kvalitetsbevisthed på alle områder!

Og ja, så også et noget mere ungdommeligt setup. Den idé er slet ikke tosset!

Skal vi i øvrigt snart ikke have fornøjelsen af et af dine kritiske indlæg? Synes ærlig talt at Froomes præstation lugter en hel del. Faktisk så meget, at jeg føler mig overbevist om at han er dopet op til over begge ører. Jeg ved, at du er delvist enig, men du plejer altid at have nogle spændende små-konspirationsagtige teorier, og de kunne være interessante at høre nærmere om!

Personligt strækker mine tanker sig så vidt som til at påstå, at SKY´s nedbrud den anden dag var ren og skær spil for galleriet. De har været ALT for suveræne. Så suveræne at det stinker langt væk! Ved at lade holdet smuldre, viste de for første gang (nogensinde?) alvorlige svaghedstegn. Svaghedstegn = menneskelighed!

Ja, det var noget af et sats hvis det virkelig er tilfældet, men Froome har jo tydeligvis fod på det hele, så at efterlade ham alene med de andre håbefulde kompetanter var reelt set ikke i nærheden af at gå galt......

To sjæle - en tanke :bigsmile: Jeg skrev om det mens du skrev.

Men sjovt du nævner det med holdets komplette nedtur, for jeg tænkte faktisk netop det da jeg så det. Det de havde leveret om lørdagen var så langt ude at man troede det var løgn, og der gik da heller ikke mere end 3 sekunder før de første spekulationer gik på nettet om at det var en lugtende affære. Havde jeg været kommunikationschef på holdet, så ville jeg nok også have bedt rytterne om at tage den lidt med ro dagen efter, for at vise at de trods alt er menneskelige. I øvrigt sagde Froome selv efter etapen at de jo ikke var maskiner, men mennesker. Arj, come on?

Jeg tænkte faktisk også lidt det samme da Froome taber tiden til sidst i dag. Havde han slået Tony Martin havde alle råbt doping. I stedet taber han 14 sekunder på den sidste del. Det kan virke en anelse mistænkeligt.

I øvrigt læste jeg for noget tid siden et rygte om at Wiggins ikke tør køre de store tours mere fordi han ikke tør dope sig. Han har vundet det han skulle vinde, og tester han positiv er han på røven for alvor. Spørgsmålet er om Froome har samme kvaler? Jeg tror det ikke umiddelbart.

I øvrigt lagde jeg mærke til at Chris Froome nærmest så frisk ud efter etapen i lørdags. Selv efter en præstation hvor han må have været gået dybt, så lod det nærmest ikke til at han svedte.

Link to comment
Share on other sites

Geniale indlæg! Lige det jeg sad og hungrede efter:-) Og hvor rammer du bare plet med dine kommentarer! Det hele lugter ganske enkelt for meget til, at der "blot" kan være tale om talent! Froome er i den grad fra en anden verden, og det i en sådan grad at det er svært at tolke det som andet end fusk. Jeg synes i hvert fald at det hele lugter, og jeg sidder med den der grimme fornemmelse af, at alle svaghedstegn fra SKY´s side blot er spil for galleriet. Det kan simpelthen ikke passe at de kan være SÅ suveræne! Vi taler jo om en flok ryttere som blot var "middelmådige" for få år tilbage...... Nu er det ikke nogen hemmelighed at jeg gerne så Contador vinde Touren, og derfor kan mit angreb mod SKY og Froome måske virke lidt usagligt og farvet, men faktum er bare at SKY som det eneste hold, arbejder på niveauer der giver associationer til gamle dage. Ja, jeg tror også at Contador var dopet tilbage i 2009 - præcis som alle de andre var. Nu viser kalenderen 2013, og i mit stille sind tror jeg rent faktisk at tingene har ændret sig siden dengang. Contador´s kørsel de seneste år viser da i hvert fald at noget er forandret. Hvor er hans evne til at køre TT? Hvor er hans slangelignende hug, som gjorde ham i stand til at sætte selv de værste konkurrenter? Og hvor er hans evige gode form, der gjorde ham i stand til at vinde stort set alle etapeløb han deltog i? Tja, man kunne jo fristes til at konkludere, at det altsammen forsvandt i takt med at sporten og Contador blev ren (eller renere). Men hvad så med Froome? Hvorfor kan han som den eneste træde de samme watt, som de vildeste doper´s kunne får år tilbage? Hvorfor vil SKY ikke offentliggøre watt talene? Og ja, hvorfor leverer Bradley Wiggins nu pludselig helt ordinære og menneskelige præstationer i de løb han deltager i? Hvorfor hvorfor hvorfor......?????????????????

Jeg er træt af Team SKY! De ødelægger mere i sporten end de gavner! Havde de ikke været for dem, så havde vi haft den mest jævnbyrdige tour i årevis, hvilket havde klædt sporten og signaleret at noget er ændret. Nu opstår mistankerne i stedet og folk miskrediterer sporten fordi meget tyder på at alt er ved det gamle - præcis som i 2009. FLOT SKY!

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Nøj, nu må I to konspirationsteoretikere sgu' lige pakke sølvpapirhattene væk og face the music: Team Sky har bare trænet rigtig meget hele vinteren. De har gået til spinning og alt muligt. Derfor kører de rigtig stærkt nu :beer:

Nej, alvorlig talt, jeg er sgu' allerede stået af dette års Tour. Når Froome kører så stærkt i den første uge, hvorefter han kører lige op med Der Panzerwagen på en enkeltstart, så er der sgu' mere end Pepsi Max i cykelflasken :happy:

I går så jeg lidt af enkeltstarten (mest for at se billederne fra Bretagne og Mont St. Michel ), og her kom jeg til at tænke på en offsidefælde i fodbold. Der, hvor hele holdet rykker tilbage, og den ensomme angriber laver klokkeklar offside.

Sådan tegner årets løb sig. Chris Froome er allerede så suveræn, mens alle andre ligger og roder rundt nede på deres egen banehalvdel, at han kan komme til at virke mistænkeligt god. Måske er han ved at rykke sig selv offside?

Noget helt andet: Tyler Hamilton er i sin bog inde på, at man godt kan vinde et endagsløb clean. Måske også en tredages event. Det er i virkeligheden først i uge 2 og - især - uge 3, at rytterne begynder at lide for alvor.

Det er derfor også først i den sidste halvdel af løbet, at systematisk doping, bloddoping etc. begynder at gøre den helt store forskel, når en rytter kan holde sine værdier på et højt niveau, hvor de "burde" begynde at falde dramatisk.

Man skal derfor holde øje med, om Froome bevarer sin suverænitet de kommende 8 dage, eller om andre mirakuløst begynder at rykke frem. For det er tit i det - bogstavelig talt - lange løb, at doping gør den store forskel.

Link to comment
Share on other sites

Kermits stiltips
385298_10151572469665502_1702654319_n.jp

Der er mange uskrevne regler i cykelsporten, specielt når det gælder lir. Udtrykket "Kan man ikke træde, må man lire" er nærmest synonymt med cykelsporten, og jeg kender heller ikke mange andre sportsgrene hvor man går så langt for at se godt ud. Cykelryttere er forfængelige, møgforfængelige, og det står i slående kontrast til hvor meget smerte de ellers må bide i sig for at dyrke den sport de holder af. Jeg vil her give mit besyv med når det gælder stil på cyklen. Følger du reglerne til punkt og prikke er det dig der kan se ned på de andre. Jeg er ikke så komplet at jeg kan sige at jeg følger reglerne, men mange af dem er efterhånden blevet mantraer og geniale huskeregler.

1. Af med pelsen.
Ride+Pics+5-22-10+005.jpg
Det er ikke særlig lækkert vel? Kører man i korte rør så er hårene på benene ikke bare korte, de er væk. Der findes tusindvis af forklaringer på hvorfor man barberer sine ben som cykelrytter. Aerodynamik, for at skåne massøren, for at det ikke skal gøre ondt når man selv får massage, det er bedre hvis man styrter og får et sår og meget mere. Jeg tror det var Andy Schleck der i sidste ende ramte den helt rigtigt: Man barberer ben fordi de andre gør det. Du skal bare vide at det ser bedre ud med barberede ben. Dine musklers definition bliver tydeligere, og dine blodårer vil poppe frem og imponere dine medcyklister. Så kan det godt være du bliver kaldt metro, homo og mange andre tostavelsesord, men de forstummer når du sidder på Café Jorden Rundt med en espresso, og det er dig alle pigerne vil have.

2. Sort er ikke det nye sort.
1246911348719-18h64v2neslu9-500-90-500-7
Contador har forstået det - Armstrong fatter hat. Sokker skal være hvide. De kan principielt også være farvede, de må for alt i verden bare ikke være sorte. Sorte sokker er grimme, og hører sig til når du har jakkesæt på, ikke når du cykler. Hvidt holder. Og nu vi er ved sokker, så skal sokken stikke op af skoen. De smarte ankelsokker man nærmest ikke kan se er ikke lirens. Støttesokker(kompressionssokker) er total no go. Det kan godt være at de hjælper på restitutionen, men nogle gange må man lide for skønheden.

3. Sort er stadig ikke det nye sort.
1246911348719-18h64v2neslu9-500-90-500-7
Det samme billede to gange. I forbindelse med sokkerne må man næsten også nævne sko. I lighed med sokker, så gælder der nærmest kun én regel: de må ikke være sorte. Det kan godt være at det er møgpraktisk med et par sorte sko, men det er bare ærgeligt. Du cykler ikke for at være praktiker. Dine sko skal være hvide, røde, grønne eller en anden helt igennem fantastisk farve, bare ikke sort. Bevares, der må da gerne være lidt sort på den, men sort skal ikke være den dominerende farve. Fik du fat i det?

4. Sadlen skal matche styrbåndet.
IMG_1289.jpg
Når dine venner nyder din overlækre cykel, så kigger de på om styrbånd og sadel matcher. Sådan er vi mennesker sat sammen, vi søger en form for harmoni, og hvis du har rødt styrbånd, så skal din sadel også være rød. Den skal i hvert fald ikke være gul eller grøn eller noget helt tredje. Ideelt skal sadel og styrbånd være hvidt. Det er som et offer for alle de jomfruer de største lirefranse i feltet har været igennem(her tænkes der bl.a. på Cippolini og Tom Boonen). Har du hvidt styrbånd og sadel så kan du ikke gå helt galt i byen.

5. Value for hvad for noget?
ultimate-cf-slx_01_perspective.png
Cykelsporten er en liresport. Det er ikke et spørgsmål om at få et praktisk transportredskab. Value for money er noget man kan bruge hvis man køber en Citroen Berlingo eller en Skoda Fabia, og alligevel har opgivet nogensinde at skulle imponere nogen igen. Tropper du op til træningen på din cykel fra et tysk postordrefirma der er speccet med alle de rigtige dele, til den helt rigtige pris, og du så samtidig lige nævner overfor dine skeptiske kammerater at du fik utrolig meget for pengene, så skal du være glad for at du ikke bliver kørt i grøften undervejs. Cyklen er dit kærlighedsbarn, og intet er godt nok, lige meget hvad det koster. Det er din passion, og derfor skal det leves helt ud. Hvis du har forelsket dig i en Canyon, så lad for guds skyld være med at sige at du købte den fordi du fik meget for pengene, altså med mindre du vil blive kaldt for en gnier resten af turen. Sig i stedet at du forelskede dig i den tyske ingeniørkunst, den flotte lakering(sætningen "flot lakering" findes i øvrigt slet ikke i det tyske sprog - true story), eller noget andet. Bare du ikke nævner prisen!

6. Spacere.
P1010443.jpg
En racercykel er lavet til race. Vil du på hyggeture, så køb dig en herre cykel. Derfor skal du have en aggressiv position på cyklen, og med mindre du er 190 høj, og kører på en 52 ramme, så skal der ikke være spacere under styret. Væk med spacerne, ned med overkroppen, så begynder det at ligne noget. Og er dunken i vejen så læs næste punkt. Og nu vi er igang - frempinden skal IKKE pege opad!

7. Position.
en_uge_til_mallorca3.jpg
Der findes ryttere som man nærmest forelsker sig i når man ser dem på en cykel. Positionen er bare fantastisk. Og så er der de ryttere hvor man lige får hilst på morgenmaden igen. Knæene skal IKKE pege udad. Bliver de nødt til det fordi dunken er i vejen, så må du sgu igang med noget gaffatape eller måske bare tabe dig? Knæene skal heller ikke pege indad. De skal pege fremad. Du skal sidde lavt foran, og jo det kan godt lade sig gøre selvom du ikke tror det. Det er bare et spørgsmål om tilvænning - igen, man må lide for skønheden nogle gange.

Link to comment
Share on other sites

8. Hvornår er du blevet verdensmester?
P1020463.jpg
Hvis du kører i ABC så køber du ikke en trøje fra Herning CK vel? Nej, det gør du ikke. Men du kører heller ikke for Team Saxo Tinkoff, Movistar, Sky eller Brooklyn, så hvad i alverden laver du i deres tøj? Og hvornår var det lige du slog Philippe Gilbert på Cauberg ved sidste års VM der giver dig ret til at køre rundt på Strandvejen i en VM trikot? Teamtøj er for de ryttere der kører på teamet. Vil du gerne køre i Team Skys tøj, så må du stramme dig an og få en kontrakt hos dem på den ene eller anden måde.

9. 10 grader = korte rør og ærmer.
cold_weather_cycling.jpeg
Når du ser rytterne køre Paris Nice i starten af marts, så drøner de rundt steder hvor det måske kun er 12-13 grader. Alligevel har de ikke overtræksbukser eller andet på. De kører stilen: korte rør og ærmer. Der er kun én forklaring på hvorfor du også bør gøre det: fordi profferne gør det. Ligger du og triller rundt en sommerdag i et par knickers og løse ærmer, så har du ikke forstået noget som helst. Er du kuldeskær? Så må du smøre dig ind i noget varmecreme. Det har i øvrigt også den effekt at det får dine ben til at se endnu bedre ud!

10. Hvad tror du lommer er til for?
roswheel-fashion-cycling-bike-saddle-bag
De fleste cykeltrøjer har 3 lommer på ryggen. Hvad skal du så bruge en sadeltaske til? Og hvorfor er din minipumpe monteret på stellet? Om i lommerne med det, og væk med sadeltasken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share