MaxPower som Girevik - træningsmand med kettlebells


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Jow tak - det er også rart efterhånden at kunne løfte det jeg tidligere har kunnet.

Gammel? Tjaa, fylder 28 ganske snart. :bigsmile:

Vægtløfter? Jeg nåede aldrig at stille op til en konkurrence, men jeg trænede VL fra efteråret 2007 til omkring april 2008.

Ja, du er ved at være en gammel mand :wink:

Det må have givet noget, dit VL træning. Det kunne ihf. give mig en del, er jeg sikker på.

Link to comment
Share on other sites

Opfølgning på træningsmålene for 2008:

Det er noget med at man plejer at gøre status på denne tid af året.

Her er hvad jeg skrev for et år siden:

Træningsmål for 2008:

* Den forbistrede lotus.

* Nauli (sideværs maverulninger).

* 100kg i træk.

* 220kg i tokamp (delmål: at stille op i det hele taget og lave 200kg, ikke nødvendigvis i debuten)

* Få ryggen i orden / under kontrol.

* Blive pissestærk.

* Blive ved med at have det sjovt med træning og udfordre mig selv.

Og sådan her er det gået:

Lotus:

Tjaa, jeg forsøgte i en periode på ca 3 mdr at strække ud hver dag - 20-30 minutter. Det havde da lidt effekt, men på det punkt er min krop enormt genstridig, så egentlig føles det ikke som om jeg er kommet væsentligt nærmere. :laugh:

Yogaen har heller ikke fået topprioritet.

Nauli:

Jæs sirs. Den kan jeg efter en dagligt kamp over mange måneder så var den dér pludselig. Det tog et par måneder mere før jeg nogenlunde stabilt kunne lave bølgebevægelser med maven. Laver den et par gange næsten hver morgen. :innocent:

100kg i træk:

Jooo - nu stoppede min VL-karriere nærmest før den rigtig var begyndt, så det blev desværre ikke til så meget. Crossfit har fået lidt gang i det igen, og PR står nu til 86kg sat for nylig. 90kg er indenfor rækkevidde.

220 i tokamp:

Det nåede jeg så heller ikke ligefrem. Stød-PR var 100kg og den nåede ikke at flytte sig. Jeg vendte 100 (et frivend nærmest) forleden, der var ret overbevisende, men har ikke stødt noget i nærheden af 100kg længe. En teoretisk tokamp er altså pt 186kg. Første mål var egentlig 200kg, men på dét tidspunkt var jeg nok så optimistisk at jeg regnede med det var nået hurtigt, så jeg sigtede højt.

Ryggen:

Jeg synes selv jeg har gjort en væsentlig indsats i år med kiro og med Kauf der havde et nøje kig på mig, men mere og mere ender jeg ved den konklusion at den muligvis bare er bygget sådan at den aldrig helt kan komme i orden. Jeg strækker og ruller dagligt, lever med at den irritere en smule og kan mere eller mindre træne uden at den er en begrænsning.

Blive pissestærk:

Hehe, ja det blev der så lidt sat en stopper for da ryggen ikke ville være med til alt det tunge løfteri VL'en bød på. Nu med Crossfit er belastningen knap så voldsom og indtil videre går det fantastisk med at nå tidligere tiders max. Måske er der faktisk håb for at jeg kan begynde at sætte rigtige PR's i nogle af de store løft med stang.

Styrke med kropsvægt har fået nyt fokus så på den front arbejder jeg også på at blive råstærk. Det er en lang kamp, hvor belastningen mere er på hænder, håndled og skuldre, så ryggen er forhåbentlig ikke et problem her.

Blive ved med at have det sjovt med træning og udfordre mig selv:

Tjek :laugh:

Det er heldigvis et mål jeg uden problemer får opfyldt hvert år og også et af de vigtige. :w00t:

2/7 er meget godt efter mine standarder. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

År 2008 i overskrifter og lidt til...

Sådan gik mit 2008 for træningens vedkommende

Vægtløftning og astanga yoga

Jeg lagde solidt ud med den fantastiske kombi Vægtløftning og astanga-yoga. Jeg filosoferede lidt over om jeg kunne tænkes at være den eneste i landet der lavede begge de to ting.

Ambitionerne var store og der var lagt op til stævnedebut i april, men min krop ville det anderledes og ryggen kunne ikke holde til 3-4 gange tung træning om ugen. Så VL blev lagt på hylden.

Landevejsfræs

Så var det yderst belejligt at Candymåsen var kommet ind fra højre og lokkede med sin lækre racercykel. Sådan én måtte jeg også have og efter en måneds bøvl med BikeBuster fik jeg mig en møjlækker Focus med carbon-ramme fra Heino-Cykler. Det blev til godt og vel 1500km på den inkl. CSC-motionsløbet som afslutning på sæsonen.

Ruten de kalder Tyren (ca 11,6km) oppe omkring Farum blev lidt en benchmark selvom jeg kun nåede at køre den to gange. Første gang sidst i maj på 20:30 (33,8km/t) og anden gang 1. juli på 19 rent (36,4km/t). Spændende hvad det kan blive til i 2009. Det blev også til en håndfuld ture sammen med drengene fra Heino. Ganske sjovt at finde ligesindede at køre sig i sænk med. MOL-dogme cykling var bestemt også en succes.

CSC-løbet (link) var noget af en oplevelse - det er godt nok noget andet at køre i et felt frem for solo eller 1-2 andre. Jeg fik kørt de ca 130km med 34km/t i snit - "bare" ved at følge med feltet, og så være rimelig godt med i finalen. :bigsmile:

Løb (for en meget kort bemærkning)

Jeg skulle naturligvis også deltage i DHL-stafet med firmaet i år og med planen om at sætte 5km PR gik jeg i krig med et løbeprogram fra bladet Aktiv Træning. Jeg havde endda løbeskoene med på ferie og fik løbet nogle gode ture i den franske morgensol, inkl en rigtig ond én der gik konstant nedaf 500m fra start og så godt 3km. Pænt nasty at komme op og hjem igen. :devil: Fik målt den til 60 højdemeter over de 3km, så ikke stejlt, bare ondt. :blush:

Det gik også fint med programmet (noget møghårdt interval-gøgl), bortset fra at jeg så endte med at være syg på dagen. :laugh: Alt det løberi for ingenting!!!

CrossFit

Så blev det koldt (aka efterår) og cyklen kom ind varmen. Hvad skulle man så finde på? Yogaen kørte stadig som sådan lidt andenrangs-aktivitet.

CrossFit var kommet til KBH, så det måtte jeg prøve. Det tog ikke mange øjeblikke at finde ud af det var LIGE MIG.

Meget mere varieret træning end VL, men stadig med en hel del løften tungt, og ikke mindst masser af gøgl med ringe og målsætninger i mange retninger. Lige efter mit hoved. :laugh:

Yogaen er næsten gået helt i glemmebogen da CrossFit først kom ind i billedet. Jeg har ikke ville prioritere træning højt nok til at der var tid nok til både CrossFit og yoga et tilstrækkeligt antal gange om ugen.

Anyways CrossFit det er fedt og der er den mest fantastiske stemning nede vores lille kirke på Nørrebronx. Jeg har fået et helt særligt had/kærlighedsforhold til Crossfit-tøserne - altså deres benchmark-WODs :innocent:. Det er ubeskriveligt så hårdt man kan få det af bare 5-10 minutters arbejde. Fran, Grace, Cindy, Helen, Angie, Annie og ikke mindst Karen (m.fl.)

Seneste Fran: link

Nede i kirken har jeg fået lært en masse nye og sjove skills.

Jeg er nået så langt med double unders (sjipning) at jeg fik lavet 100 DU i streg på 55 sekunder. Stadig lidt vej til "The Golden standard" der lyder på 2min konstant DU's.

Jeg har lært at lave kipping pullups, muscleups - jeg har løftet 50kg i Turkish Getup med stang og en masse masse andet spas. Jeg hygger mig en gevaldigt i de olympiske ringe, hvilket jeg gerne skulle blive rigtig stærk af. :4flex:

Og så kom jeg under de magiske 1:30 i 500 meter Concept 2 roning med en fantomtid på 1.29.9 (en forbedring på 6,2 sek ift. før CrossFit start) - og det stort set uden specifik træning i C2'eren.

"Fight Gone Bad" er en af de ondere WOD's (link) som jeg glæder mig meget til at blive revet rundt snart i det nye år og generelt er der bare en masse nye og kendte WOD's jeg er spændt på at give den gas med.

Link to comment
Share on other sites

Mål for 2009

Her er de mål jeg skrev i en anden tråd for en uge siden.

In no particular order

  • Fortsætte med at gøgle på livet løs og have det sjovt med min træning.
  • Blive stærkere end jeg har været før i de store øvelser med stang (squat, dødløft, military, træk, stød)
  • Lære flere gymnastiske skills
  • Blive en mean crossfitter og slå Fred i nogle af tøserne :laugh:
  • Erobre en stor fransk knold (eller flere) på jernhest

Meget realistiske og gode mål synes jeg selv. Ikke de mest konkrete, men jeg synes efterhånden det er lidt fjollet at sætte X kg som mål i et eller andet, som sikkert alligevel ikke holder.

Men fuck it, jeg prøver alligevel. :laugh:

Squat 170kg (pt 150kg)

Dødløft 180kg (pt 150kg)

Military 90kg (pt 75kg)

Træk 90kg (pt 86kg)

Stød 110kg (pt 100kg)

CrossFit total 400kg (pt 365kg - squat, military, dødløft)

Fran under 4 min (pt 4:50)

Grace under 3 min (pt 5:05)

Fight Gone Bad 350+ (pt 295)

Double Unders 2 min kontinuerligt

og meget meget mere. :superman:

Link to comment
Share on other sites

Jesper har fødselsdag, det har han jo og det er i dag

Jesper har fødselsdag og det har han jo i dag

Og hør nu her, hvordan vi alle råbe vil og hør nu her, hvordan vi råbe vil

Hurra, hurra, hurra, hurra, hurra, hurra, hurra, hurra,

hurra, hurra, hurra, hurra, hurra, hurra, hurra!

Jesper har fødselsdag, det har han jo og det er i dag

Jesper har fødselsdag og det har han jo i dag

Og hør nu her, hvordan han dødløft vil og hør nu her hvordan han dødløft vil

Boom, boom, boom, boom, boom, boom, boom, boom,

boom, boom, boom, boom, boom, boom, boom!

7.gif

Edited by Candygirl
Link to comment
Share on other sites

Tak for lykønskningerne alle sammen. Nu ved jeg hvordan det føles at blive 28. :laugh:

Jeg fik stenet godt igennem 1. januar, set masser af fjernsyn og spist godt med junk. :4mewantfood:

CrossFit - WOD 02-01-2009

Årets første WOD for mit vedkommende. Squatten forleden havde været lidt hård ved min lænd, men jeg ville dog lige ned og se om jeg ikke kunne få rørt mig lidt.

Det var der heldigvis ingen problemer med, bortset fra et enkelt eller to tilfælde af selvmedlidenhed i løbet af WOD'en. :laugh:

Og så var jeg endda troppet op til morgentræning kl 7 :blink: Det passede godt i dagens øvrige planer og så er det da prøvet. :hehe:

Opvarmning

Efter det obligatoriske stod den på lidt sjip for at få varmen.

3x1 minut Double Unders med 30 sek pause mellem hver. Jeg var lige ude med tekniske vanskeligheder de første 25 sek af første runde, så jeg nåede 57, 62 og 65. Første runde i ét hug - trætheden begyndte at melde sig i de to næste. Det var enormt tydeligt hvor meget jeg spænder i overkroppen fordi tovet skal kæmpes rundt.

Derefter teknisk træning i WOD'ens tre øvelser.

WOD

Max runder på 20 min af:

5 Thrusters 42kg

7 Hang Power Clean 42kg

10 Sumo Deadlift High-Pull 42kg

Resultat: 9 runder

Jeg udnyttede min nabo Peter på det groveste som hare - han satte et ganske passende tempo for mig. :innocent:

Thrusters er onde - jeg synes ikke teknikken var optimal, svært at holde grebet fornuftigt og hælene lettede af og til. Dejlig det kun var 5 reps dog.

HPC var sådan set lette - kun hen imod slutningen begyndte grebet at være lidt presset. Det er jo også den øvelse hvor vægten flyttes kortest.

SDHP var nasty - jeg havde dog stort set besluttet mig for at tage sættene i ét hug og så kun holde pause mellem øvelserne. Det holdt også pånær den allersidste omgang SDHP.

Ikke den heftigste præstation fra min side, men jeg skal som sagt lige have kroppen igang igen efter squatten - og så var det 7.30 om morgenen! Nærmest stadig nat!!!

LOL @ crossfit.com

banned-again.jpg

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Hehe, sådan set et fair nok statement fra centerets side, da det trods alt kræver noget plads at høvle rundt og crossfitte den af :bigsmile:

De fleste tågehoveder i FitnessDK ville aldrig se hvad der ramte dem, når de pløjer ind foran en crossfitter. Den anden dag, var der kraftedeme en der gik ind under den ene side af min stang, mens jeg squattede :crazy:

Så for sikkerhedens skyld er det nok bedst ikke at lave Crossfit i et overfyldt almindeligt center, hvor medlemmerne ikke er gearet til det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, sådan set et fair nok statement fra centerets side, da det trods alt kræver noget plads at høvle rundt og crossfitte den af :bigsmile:

De fleste tågehoveder i FitnessDK ville aldrig se hvad der ramte dem, når de pløjer ind foran en crossfitter. Den anden dag, var der kraftedeme en der gik ind under den ene side af min stang, mens jeg squattede :crazy:

Så for sikkerhedens skyld er det nok bedst ikke at lave Crossfit i et overfyldt almindeligt center, hvor medlemmerne ikke er gearet til det :smile:

Haha, kan kun være enig. Jeg finder det også en ret dårlig plan at lave en typisk CF-WOD i et standard center med mennesker i nærheden - kun noget jeg selv ville gøre hvis der var meget tomt og jeg var meget desparat. :laugh:

Jeg synes dog at skiltets formulering er lettere humoristisk.

Link to comment
Share on other sites

CrossFit - OpenGym 03-01-2009

En masse arbejde i ringene. :bigsmile:

Muscleups

5 singles - fuld ROM

- lidt tunge i det

Bulgarian (wide) ringdips

5 x 5

Således ser de ud:

supersættet med...

Back Lever tucked

10 x 5 sek

L-sit i ringe

4 x 10 sek

supersættet med...

Inverted piked pullups

4 x 5

Jumping pistols (med 9kg vægtvest)

3 x 3+3

supersættet med...

Support i ringe

3 x 15 sek

Headstand Pushups

3

3

4

- Også kendt som Handstand Pushups, men da ROM kun er til toppen af hovedet rammer gulvet, så er headstand den korrekte betegnelse :4smartass: (i hvert fald ifølge Coach Sommer).

The Bear Complex

1 x 7 @ 50kg

2 x 5 @ 60kg

- Gik psykisk ned på de 60 kg. :laugh: Sættet blev bare for langt og udmattende til at jeg kunne overbevise mig selv om at jeg kunne fortsætte. Svagt! :dry:

Ud over det så er jeg rimelig dårlig til at sænke stangen til nakken, så T1 er lidt hærget :blush: (eller hvad nummer den ryghvirvel der "stikker ud" oppe ved nakken nu har). :wink:

The Bear er først et powerclean, så frontsquat til pushpress forfra (som en thruster egentlig), sænk stangen til nakken, back squat videre til pushpress fra nakken og stangen ned i udgangsposition fra hæng. Det er tilladt at holde pause mellem de enkelte segmenter, men stangen må ikke hvile på gulvet og hvert clean skal ned og røre gulvet (touch'n'go).

God træning.

Hvad mon jeg finder på i morgen? :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Puhaa... Hvem laver også The Bear frivilligt!?

Tosser - åbenbart. :hehe:

Hehe... Sigtede du på 7 reps?

Ja, det er hvad man normalt sigter efter i "The Bear WOD'en".

Ellers en fed gang gøjl du fik lavet! De der wide ring dips ser super onde ud! Skal helt sikkert prøves senere! Vi ses dernede mayn!

Jow tak, yes og ja, det gjorde vi. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

CrossFit - Open Gym søndag 04-01-2009

Opvarmning

Lidt let opvarmning i form af:

Armsvingeri

2x10 OHS med pind

4 Pullups

2x5 Ringdips

og til sidst lidt test af "Handstand Wall Run" - forklarer den længere nede. :bigsmile:

WOD 1: "Grace"

30 clean and jerk @ 61kg

Tid: 2:51 PR (gammel PR var 5:05) :devil: :devil: :devil:

- Første mål for 2009 nået - Grace under 3 minutter!!! :superman:

Det er godt nok imponerende så langt et tilløb jeg nogengange for taget mig, når det nu drejede sig om mindre end 3 minutters arbejde. :laugh::blush:

Brugte vel 20-30 min på opvarmning i C&J og mental forberedelse.

Sidste gang blev det bare enormt tungt meget hurtigt, jeg løb hurtigt tør for luft og det føltes som om der var enormt langt til 30 nærmest allerede fra start.

Forhåbningen denne gang var at få taget de 10 første i streg og så vidt muligt få taget flere i rap uden at slippe stangen. I opvarmningen fungrede det fint at holde med låsegreb hele vejen

Målet under 3 minutter var lettere tilfældigt valgt da min gamle PR var fra slut oktober og jeg vidste ikke rigtigt hvor meget jeg havde forbedret mig allerede. Det var dog ikke mere tilfældigt end at Fred stod med center-rekorden på 3:13. :bigsmile:

Det gør han så ikke mere. :devil::tongue:

Han spurgte inden om jeg så skulle under 4 min i dag. Det mente jeg bestemt var muligt, men derudover vidste jeg ikke hvad jeg kunne forvente og Thor var også overbevist om at jeg kunne slå ham på 3:46 (forudsat jeg ikke slog mig selv ud med stangen som han gjorde). :laugh:

Thor fungerede også som fornem tidtager, indpisker og rep-tæller. Sidstnævnte var bestemt også nødvendigt, for jeg kunne i hvert fald ikke tælle til 30 under de omstændigheder. :hehe:

Det var rart, men det var jo ikke nok til en OpenGym

Handstand Wall Run

5 x 20 reps

- Coach Sommer havde lagt en fin lille artikel op i går om denne øvelse, der basalt set går ud på at man står i håndstand med maven ind mod væggen og så løfter man skiftevis hænderne og skal røre skulderen.

.

Virkede rigtig fornuftig og det gik egentlig ret hurtigt med at få nogenlunde styr på teknikken og vægtforskydningen.

L-sit pullups i ringe

5 x 3

supersættet med...

Wall Pike Press Handstand

3

3

3

2

- Endnu et øvelse med inspiration fra Coach Sommer. Link.

Den slår bro mellem øvelserne Benløft i hovedstand og den kontrollerede opstigning til håndstand med strakte ben.

Pænt hård for at sige det mildt!

WOD 2: Deadlift+Burpees WOD fra CF Games '08

5 runder af:

5 Dødløft @ 125kg

10 Burpees

Tid: 6:37

- Holy crap den var led. Min dødløft er ikke ligefrem fantastisk så 125 er relativt tungt at reppe med. Faktisk så tungt at jeg kun fik dem alle fem i streg i første sæt og derefter fik jeg vist nok et par doubles men resten singles.

Jeg havde bare overhovedet ikke lyst til at dødløfte efter første runde burpees - kæft det er en led combo. :gal:

Så er det fantastisk at der er så mange andre træningstosser nede i kirken som man jo nødigt skulle miste ansigt til. :laugh:

Burpees blev kørt af i sådan et nogenlunde solidt tempo uden at være helt turbo. DL tog uforholdsmæssigt meget tid da de fleste blev lavet som singles og doubles som sagt.

Vindertiden fra The Games var omkring 2:30. SICK!!!

Og det var så den dag! :superman:

Tak for godt selskab.

Link to comment
Share on other sites

Endnu engang stort tillykke - det var satme godt gået champ! Er bange for der kommer til at gå LAAANG tid før jeg skal gøre mig forhåbninger om en sub 3min. Grace, men det må helt sikkert komme på listen over mål for '09... Den anden WOD med DL og burpees bliver jeg nød til snart at lave - den så rigtig ubehagelig ud :devil:

Her er hvad kameraet fangede inden det gik død: http://www.youtube.com/watch?v=lZNbtx-nFA8

Og så er det vel snart på tide at vi giver os i kast med Isabel - det tager åbenbart kun lige omkring 2min at lave den :devil:

Vi ses i kirken superman!

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker for lykønskningerne. :bigsmile:

Det er jo clean'n'press, som MP laver på videoen?

Som Thorpedoen siger så er Grace i praksis "ground-to-overhead-anyhow", og det er også fint nok, da arbejdet jo netop er at flytte stangen.

Hvis vi skal gå i nørderi-detaljerne, så er det nu også push-jerk jeg laver på de fleste reps - i hvert fald dem på videoen.

Dip-drive-dip = push jerk.

Man kan selvfølgelig godt lave den med split-jerket fra klassisk vægtløftning, men det burde der ikke være nogen grund til på en submaksimal vægt. Det vil bare tage længere tid.

Vil man lave mere arbejde eller i hvert fald gøre den hårdere, så kan man da også godt lave squat cleans. Det er bare ikke et krav i en standard Grace, så for sammenlignelighedens skyld (og fordi den egentlig er ond nok) vil jeg ikke gøre det.

Thor -> Når gulvet er skiftet i kirken og det er OK at droppe stangen fra overhead, så lad os kigge på Isabel-pigen. :wink:

På videoen ser det jo i øvrigt enormt nemt ud for mig. :laugh: Det er lige før jeg tror det er muligt at tage den uden at slippe stangen engang i 2009. Så skulle jeg gerne være under 2 min. :devil:

Link to comment
Share on other sites

Den anden WOD med DL og burpees bliver jeg nød til snart at lave - den så rigtig ubehagelig ud :devil:

Thor, jeg kan varmt anbefale den! :4thumbup: Jeg var i kirken d. 1. januar for at hilse det nye år velkommen på anstændig CrossFit manér. Jeg havde dog en forudanelse om, at den ikke ville være sjov, så jeg nøjedes med 80 kg i DL. Mens jeg var i gang med 3. runde debatterede jeg seriøst med mig selv, om jeg ikke bare skulle lægge vægtstangen til side, cykle hjem igen og slappe af på min sofa, som der jo ikke ville være noget galt med sådan en dag efter nytårsaften :innocent:

Men jeg kæmpede mig igennem og tog den på 5:01 ... tror jeg prøver den med 90 kg næste gang. Rigtig smuk WOD - total enkel, men en rigtig dræber! :devil:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share