Langt pokker i MOL


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

Tror du har lavet en tastefejl - ellers må du straks dele hemmeligheden om hvordan man taber 10 kg på en enkelt dag! :w00t::tongue:

Nej det tøj er dælme ikke pænt. Kan selvfølgelig ikke huske hvad "kunstneren" hedder - men diverse møbelforretninger har stakkevis af billeder i samme stil, det er åbenbart meget in lige nu.

Link to comment
Share on other sites

Det er desværre en tastefejl - måske ikke så meget desværre, jeg tror jeg ville være ret udpint med den vægt.

Klippe-klistre om designeren:

Cykeltøjet, som holdet skal køre i, er nemlig designet af Poul Pava, som er en kunster og maler. Poul Pava har et galleri, som hedder Poul Pava Collection samt en restaurent, som er en af holdets hovedsponsorer.

"Han designer blandt andet også en række serier, som sælges hos Imerco. Han laver mange forskellige design, som altid tager udgangspunkt i barnet i os alle. Cykelholdet sponsoreres desuden også af Mission Afrika, en velgørenhedsorganisation, og her er Poul Pava også involveret. Han har derfor ønsket, vi skulle køre i dette design, som de også vil komme til at bruge på nogle billeder," forklarer holdets manager Frank Andreasen til Feltet.dk

24/1: 87,7kg - fedt% 12,7 - styrketræning 2t

25/1: 87,9kg - fedt% 12,6 - banecykling 2t

26/1: 88,4kg - fedt% 12,8 - tacxcykling 1t 15m

27/1: 87,8kg - fedt% 12,6 - boldgymnastik 1½t + svømning 1t

28/1: 88,6kg - fedt% 12,9 - hviledag

Dagens træning er afblæst. Dels fik jeg igen kørt lidt for hidsige brystben til svømning i går, inden jeg har ordentlig varm. Men primært fordi jeg er for træt; jeg har sovet for lidt og for sårligt de sidste mange nætter. Heldigvis har jeg ikke fulgt med i håndbold, så jeg kan gå i seng lige om lidt og sove heeeeelt til klokken 4:10.

Jeg har ellers brugt en stor del af tiden på arbejde i dag til at fundere over hvad der ske med træningen den næste tid. Det jeg for søvnig til at gå i detaljer med og det er jo også mest interessant for mig selv.

I korte træk:

Banesæsonen er slut så jeg har kun en træning om ugen der ligger fast. Det skulle gerne give frihed til en lille slutspurt med styrketræningen: 2 gange om ugen. Dertil skal så lægges nogle rolige ture på cyklen, enten inde eller ude alt efter vejret. Jeg har købt stumper så vintercyklen kan komme ud igen.

Vægten må gerne falde til under 86kg den 1/3 men sker det ikke, er det ikke en katastrofe. Jeg bliver alligevel aldrig specielt let i forhold til de fleste andre cykeltosser og det er fint nok i hvert fald så længe de meste overvægt er fornuftig fylde på overkroppen. Og jeg gider ikke at sulte mig for at smide det sidste fedt - hvis det er for svært, så kommer det jo alligevel tilbage. Skrev jeg virkelig det :blink:

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke rigtigt at jeg får brændt lårene af i squat, der er andet sted i kæden jeg er for svag så har funderet over hvordan jeg kunne straffe benene alligevel. Det har jo været elementær MOL-viden at squat er konge og maskinøvelser noget crap. AX har dog blødet lidt op for den dogme, så tænkte at jeg kunne prøve noget andet. Squat er stadigvæk en fed øvelse, men når den ikke rigtigt rammer benene så er det måske mere underholdning end effekt. Måske - jeg kan ikke helt blive klog på det.
Det var nu ikke den store succes, så næste gang prøver jeg at forudtrætte benene inden squat og se om det er bedre. Hvis centeret er tomt så jeg kan nappe alle skiverne, kunne jeg måske finde på at prøve den skrå benpres igen.
Benpres:

15x80

8x120

6x160

3x200

3x200

3x200

3x200

3x200

3x200

3x200

3x200

3x200

3x200

det skulle have været tung træning for styrke men det var alt for let (er ret sikker på at ville kunne køre 10x5x200 og måske 10x6x200) men der er ikke mere mere vægt i magasinet og maskinen sat til fuld ROM, så ikke så meget at gøre ved det. Jeg havde troet at jeg ville syre til med tiden men det skete ikke selv om jeg skar af pauserne.

Har du ikke overvejet at køre ben-pres med et ben af gangen - så burde du kunne få modstand nok, og samtidig får du en lidt mere funktionel øvelse ( det er sjældent vi bruger begge ben kraftfuldt på samme tid, med mindre man giver den som kænguru til karneval :wink: ) - hvis man overhovedet kan kalde "benpres-øvelsen for funktionel!!

God fornøjelse med træningen.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Hej Fys,

Jeg har tidligere kørt benpres med et ben ad gangen men så læste jeg (kan ikke huske hvor) at det var risikofyldt for knæenene og så holdt jeg op med det. Tror bare at jeg kører den før squat så quads er trætte når jeg kommer dertil. Som du selv nævner er benpres ikke det mest funktionelle der findes, så er igen mest varm på squat eller lign.

Men det bliver ikke dag; jeg tror ikke kroppen er gearet til hårdt arbejde de første par timer og når de er gået skal jeg på arbejde.

Inden forklaringen på det, skal jeg lige nævne at jeg fik et ædeflip i går. Jeg tilskriver det at jeg var træt.

På arbejde havde jeg hele tiden lyst til at købe noget spiseligt og da jeg kom hjem, ryddede jeg så skabene.

Men jeg var jo også træt, så ville lige sove en time eller to inden jeg hoppede på cyklen.

16:30 gik jeg i kassen og kl 22:45 vågnede jeg og fandt at det nok var lidt sent at cykle nu. Frygtede ikke at kunnne sove men faldt i søvn ret hurtigt.

Kl. 4 vågnede jeg igen. Frisk. Syntes at det var lidt tidligt men havde jo sovet nok. Kunne lige ligge og høre lidt radio.

Kl. 8 ringede vækkeuret og jeg stod op.

Trækker jeg en halv time fra for de to gange jeg var vågen har sovet 15 timer i nat.

:cheer::cheer: 15 timers nattesøvn må vist være ny PR :cheer::cheer:

Snart tager jeg til FW i Fredensborg for en stille og forsigtig træning så jeg kan få kroppen i omdrejninger.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

- og det bliver vist bare værre i det kommende år. Vi er alt for mange der gerne vil køre morgenvagterne så jeg får flere aftenvagter end før :unhappy:

Om det var de 15 timers søvn i nat, 2 hviledage efter en rolig dag eller de tarvelige carbs der lå og ventede på at komme ud igen ved jeg ikke, men hold da op det var en fast i motionscenteret i dag. Jeg fristes nærmest til at skrive BUM.

Chinups og hypers var lidt som de plejer men resten var ren barneleg. Jeg forlod FW med følelsen af at kunne have sat PRs på stribe. Det kunne jeg sikkert ikke men var var kåd og kæk alligevel. Gid alle træninger var sådan.

Crosstrainer:

5 min

(den sidste romaskine blev nappet netop som jeg tørrede crosseren af)

Læg i benpres:

10x100

15x150

15x150

15x150

supersættet med

Benpres:

10x100

10x150

10x150

Squat:

15x10

10x50 ,forsøgte at lægge stangen højere oppe

8x70 , men det er jeg vist for spinkelt bygget til

5x90 , det gjorde sq ondt på den forkerte måde

5x90 , så jeg hænger vist på at køre den lowbar

5x90

5x90 , lige lidt mere benpres inden

5x90 , så tror jeg det det passer meget godt sammen

supersættet med

Lårcurl, siddende:

10x50 , meget forsigftigt aht til mit svømmerknæ

10x50 , som stadig er en smule ømt

10x50

Chinups:

10

10

supersættet med

Bænkpres, DB:

10x14

10x30

10x32

Arnold presses:

10x18

10x18

10x18

Bicep curl, DB:

8x18

10x18

supersættet med

Tricep pushdown, reb:

10x22½

10x22½

Hyperextensions:

15

15

Crosstrainer:

5 min

55 minutter og så var den ged barberet. Det var ikke pauser jeg spildte tiden på i dag.

Link to comment
Share on other sites

Pludselig faldt i går ud af kalenderen. Udover at træningen forsvandt betød det også at jeg stort set levede at blomkålssalat og chokolade, begge i rå mængder. Ovenpå en søndag med god mad ser vægten (forhåbentligt) mere kikset ud end det reelt er tilfældet.

03/1: 90,0kg - fedt% 14,3

10/1: 87,8kg - fedt% 12,5

17/1: 88,9kg - fedt% 13,1

24/1: 87,7kg - fedt% 12,7

31/1: 89,1kg - fedt% 13,2

01/2: 90,1kg - fedt% 13,8kg - indecykling 1t 10m + styrketræning 1t 10m

Da jeg ikke fik cyklet i går og efterhånden føler at jeg ikke bør forsømme det alt for meget, startede jeg dagen men en cykeltur i stuen - ikke så lang som det var planen at køre den i går, men lidt må have ret.

10 min opv + 60 minutter midt zone 2 = 180watt med 1 minut kadancetræning i minuttal 20, 30, 40 og 50.

På vej til familievisit var jeg omkring FW - denne gang i Fredensborg hvor nytårsforsætterne har opgivet; vi var på intet tidspunkt mere end 3 mand i lokalet.

Tyvstartede hjemme med maven:

Sideplanken:

60 sek

60 sek

Planken:

120sek

75 sek :nonono:

Romaskine:

5 min

Lårcurl, siddende:

15x30

10x60

10x60

supersættet med

Lægmaskine (benpressen var kaput):

10x65 (fullstack)

10x65

Squat:

15x10

10x50

10x80

10x80

Chinups:

10

10

supersættet med

Bulgarian split squat:

10

10

Upperback maskine:

10x40

10x40

supersættet med

Bænkpres, DB:

10x18

10x34 PR

10x34

Rowsmaskine:

10x95 (fullstack) PR

10x95

supersættet med

Laterals:

10x9

10x9

Arnold presses:

10x18

10x18

Bicepcurl, DB:

10x18

10x18

supersættet med

Tricep pushdowns, med reb:

10x25

10x25

Hyperextensions:

15

15

Crosstrainer:

5 min

Det tog kun 58 minutter i FW og det var næsten også cardiotræning; pauserne var minimale og jeg var konstant mere eller mindre forpustet. Igen med diamanter i kroppen. Det er næsten ærgeligt at cykelsæsonen står for døren, det begynder at være ganske underholdene, der her :superman:

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Tja, jeg e rved at glide over i løbeverdenen, så hvorfor skulle du ikke ende i BB-Land? Man må være åben, fleksibel og omstillingsparat, det ligger i tiden laugh.gif

Link to comment
Share on other sites

I teorien kan de to ting jo godt kombineres, det er bare et spørgsmål om tid. Godt nok skal jeg ikke BB, men jeg regner da med et eller to ugentlige pas i træningscentret også når sæsonen går igang :superman:

Men nu skal du jo også køre Sommercup i år, så du har da rigeligt med mål :smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

I teorien kan de to ting jo godt kombineres, det er bare et spørgsmål om tid. Godt nok skal jeg ikke BB, men jeg regner da med et eller to ugentlige pas i træningscentret også når sæsonen går igang

Jeg er faktisk også stor tilhænger af at holde styrketræningen ved lige, mens man cykeltræner. Det gør altså en forskel, når man er ude på et længere ridt, hvis man ikke bliver træt i overkroppen og hænger over styret.

Det eneste forbehold er jo nok, hvis man skal køre rigtig meget i bjerge. Der begynder massen at betyde noget. Men med almindeligt fladlandsræs og mindre bakker betyder det ikke så meget. Så keep on pumpin' 4thumbup.gif

Link to comment
Share on other sites

Ja, og en af de få fordele ved at være over 40 er at man har Joe Friels godkendelse til at styrketræne året rundt.

Uagtet at sommercuppen er et fyraftenshyggeræs, vil jeg ikke synes at det er superfedt at blive kørt totalt agterud, så jeg kommer nok til lige at overveje hvordan resourserne skal disponeres. Men nu holder jeg alligevel fast i at BB´e den her i februar, så må jeg fortryde det til den tid :unsure:

Men løb - det tror jeg aldrig jeg bliver gode venner med. Jeg kan naturligvis aldrig vide hvad fremtiden bringer, men med min utålmodighed passer tempoet mig ikke særligt godt og da mine små pusselanker bliver ømme som var de blevet kørt over af en Touran med hestetrailer, så kan jeg ikke forestille mig at det kan blive et hit. Men hold kæft, hvor ville meget være lettere, hurtigere og billigere :wink:

Puha hvor er jeg dehydreret. Når jeg har fået lidt væske i kroppen må jeg lige se hvor længe jeg gider at sidde og knurre med 180watt i dag.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Men hold kæft, hvor ville meget være lettere, hurtigere og billigere …

DET kan jeg så skrive under på. Søndag var jeg ude på en rigtig langt løbetur, årets hidtil længste, og jeg var godt mast, da jeg kom hjem. Men klokken var altså stadig kun 11 om formiddagen 4thumbup.gif

Link to comment
Share on other sites

DET kan jeg så skrive under på. Søndag var jeg ude på en rigtig langt løbetur, årets hidtil længste, og jeg var godt mast, da jeg kom hjem. Men klokken var altså stadig kun 11 om formiddagen 4thumbup.gif

Og tøjet skulle vel bare smides til vask - gør man egentlig noget med skoene når de er blevet vinter-namsede?

Nå - det er i hvert fald lettere end at skulle vaske cykel.

Men det er nu lige før jeg alligevel ville ønske det.

Nehj, hvor har jeg kedet mig:

post-1580-024896900 1296683182_thumb.gif

Jeg bliver simpelthen nødt til at finde på noget andet. Ellers er jeg så træt af cyklen om en uge at jeg flår dem ned fra væggen i soveværelset og kyler den ned i underboens have.

Men jeg kan da sætte flueben ved dagens program.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Og tøjet skulle vel bare smides til vask - gør man egentlig noget med skoene når de er blevet vinter-namsede?

Nå - det er i hvert fald lettere end at skulle vaske cykel.

Men det er nu lige før jeg alligevel ville ønske det.

Nehj, hvor har jeg kedet mig:

post-1580-024896900 1296683182_thumb.gif

Jeg bliver simpelthen nødt til at finde på noget andet. Ellers er jeg så træt af cyklen om en uge at jeg flår dem ned fra væggen i soveværelset og kyler den ned i underboens have.

Men jeg kan da sætte flueben ved dagens program.

Hvorfor i alverden har du også kørt sådan en omgang? Når du ikke træner længere tid, så kan jeg ikke se ideen i bare at køre langt og langsomt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i alverden har du også kørt sådan en omgang? Når du ikke træner længere tid, så kan jeg ikke se ideen i bare at køre langt og langsomt.

Kermit: så har du ikke forstået Joe Friels principper om periodisering. Gregers har lige gennemført et af de mest almindelige ( og kedelige? ) træningspas for denne periode.

Det er snarere dine højintensive 20 min. intervaller på denne årstid, der er uforståelige, hvis man baserer sin træning på Joe Friel's ( og mange andres ) principper.

Men det behøver du jo heller ikke at gøre. Du vil typisk, med den højintensive træning du laver, være i god form "året rundt", men uden mulighed for at udnytte dit potentiale ( dvs. peake 100% ) til bestemte løb ( det JF kalder A-races ).

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Jeg bliver simpelthen nødt til at finde på noget andet. Ellers er jeg så træt af cyklen om en uge at jeg flår dem ned fra væggen i soveværelset og kyler den ned i underboens have.

At du overhovedet kan motivere dig til sådan et pas på hometraineren er beundringsværdigt! Personligt tror jeg ikke at jeg kunne, og jeg er derfor glad for, at mit valg faldt på en mountainbike fremfor en helvedsmaskine til hjemmet.

Men forsæt endelig :superman: Det er god selvdisciplin :superman::superman:

Link to comment
Share on other sites

Kermit: så har du ikke forstået Joe Friels principper om periodisering. Gregers har lige gennemført et af de mest almindelige ( og kedelige? ) træningspas for denne periode.

Det er snarere dine højintensive 20 min. intervaller på denne årstid, der er uforståelige, hvis man baserer sin træning på Joe Friel's ( og mange andres ) principper.

Men det behøver du jo heller ikke at gøre. Du vil typisk, med den højintensive træning du laver, være i god form "året rundt", men uden mulighed for at udnytte dit potentiale ( dvs. peake 100% ) til bestemte løb ( det JF kalder A-races ).

Fyssen

Sorry for hijack Gregers, men det her tror jeg kan blive en lærerig debat for alle, inklusiv mig selv :smile:

Nu skal jeg være 100% ærlig og sige at jeg ikke er nået længere end til omkring side 100 i Joe Friels bog, så det kan være jeg bliver klogere indenfor de næste par uger. Men i forhold til mine 2x 20 intervaller, så er de som sådan ikke højintensive - i hvert fald ikke ud fra hvad jeg definerer som højintensivt. FTP er jo netop den grænse du kan holde i omkring en time, og jeg mener at et højintensivt interval er noget hvor du ligger over din FTP. Men jeg måtte da lige ind og google lidt da du skrev det :blush: og der fandt jeg så ud af at jeg har haft regnet forkert i forhold til min zone. Sweet Spot Training(SST) skal ligge ca. 85-90% af FTP, og det gør mine 220 watt ikke ligefrem, jeg skal nok ned i nærheden af 210 watt for at ligge i den rigtige zone, så tak for den.

Så vidt jeg har forstået på Friels principper så bør man på denne årstid arbejde på sin aerobe kapacitet. Det er netop det SST træning går ud på. Som Gregers passende beskriver så er næsten 1,5 times trampen på en hjemmetræner med en lav intensitet ENORMT kedeligt. Der kan man forholdsvis simpelt, ved at køre 2x 20 intervaller i sit SS styrke sin aerobe kapacitet uden at skulle ligge og køre langt og langsomt.

Som sagt er jeg ikke nået så langt i Friels bog, men ud fra det niveau der har været de første 100 sider, så er det i høj grad en bog der henvender sig bredt, men samtidig henvender sig meget til dedikerede cykelryttere som er semi-prof. Igen, jeg skal ikke kunne sige hvordan træningsplanerne ser ud i hans bog endnu, men det ville ikke undre mig hvis han ligger op til 5-7 dages cykeltræning om ugen og så kan jeg måske godt se at langt og langsomt giver mening, specielt hvis man bor i et klima hvor det er muligt at komme på landevejen året rundt. Og hvis man så kun træner 2-3 gange om ugen, og dermed har 3-4 hviledage i løbet af ugen, så giver det i min optik ikke den store mening at køre langt og langsomt. Så hellere udnytte SST principperne, og få udbygget den aerobe kapacitet.

Jeg tror ikke selv på at man ved 2-3 gange om ugen på en hjemmetræner med 2x 20 intervaller i SS gør at man kan køre La Marmotte, eller en cykelløb på 100 km, det er netop derfor jeg selv prøver at komme ud på noget distance træning en gang om ugen for at bygge det jeg går ud fra Friel kalder for endurance.

Jeg siger ikke at det mere er rigtigere end det andet, men jeg har en mistanke om at Friels tankegang er målrettet ryttere på et højere niveau. Igen, jeg er altid åben over for en god debat, og det tror jeg det her kan blive, specielt fordi du har læst bogen færdig og det har jeg ikke, så jeg er meget åben overfor at der står noget helt andet end hvad jeg tror :smile:

Nu sidder jeg så her og googler lidt, og finder så frem til at Friel anbefaler at man bevæger sig op i det han kalder for base 2 19-20 uger før ens A-race. Vi er i uge 5 nu, så det ville betyde uge 24-25, og base 3 ligger 15-16 uger før ens A-race hvilket så omsat betyder uge 20-21. Med andre ord bør Gregers - som nok skal planlægge at peake 2 gange i løbet af året ca. ultimo maj/primo juni og så igen måske medio august(set i forhold til Sommercuppen), så bør han nu befinde sig i Base 3.

Men det der jo er hele essensen i den her træningssnak er vel egentlig også at der ikke findes en rigtig og en forkert. Det kommer an på forskellige mål. Gregers skal køre løb på 60-70 km i Sommercuppen hvor arbejde over LT vil være hyppigere, end din hvor du skal sidde i sadlen i mange timer og økonomisere anderledes med kræfterne.

Link to comment
Share on other sites

Altid herligt med en debat - og endda træningsrelevant :4thumbup:

Jeg ved ikke lige hvor jeg skal dykke ind.

Men ja, det var efter inspiration af JF at jeg valgte at køre omkring 180 watt, ellers havde jeg nok trådt lidt mere.

Kermit har helt ret i at jeg efter JFs optrapning burde være et andet sted end jeg er nu men dels fik jeg bogen for sent og dels kender jeg mig selv godt nok til at vide at jeg alligevel er for impulsiv ikke er struktureret nok til at følge den 100%. Umiddelbart er planen mest at plukke lidt hist og her for at få noget variation ind og især finde et mål med alenetræningen så jeg ikke bare kører min sædvanlige tur til Hellerup og retur i tonsertempo.

Og ligger der et guldkorn som er lige til at samle op, så er det kun fint. At periodisere træningen efter JFs skemaer er for sent at begynde på for i år, men lidt kan da skele til dem alligevel.

Når jeg ligger og knurrer nede i den lavintense zone, hvilket JF er stor fortaler for, så BURDE jeg også have cyklet i længere tid. Men det er noget jeg gerne vil lære og forhåbentligt til sommer putte ind mellem de mere intensive træninger. Kan jeg holde til det indendørs, burde det være tifold lettere udendørs.

Men hovedformålet var lige så meget at:

Få høvlet lidt billige kalorier af på en måde som ikke belaster kroppen ret meget. Dels ville jeg gerne overstå evt. vægttab nu og dels har jeg lige udfordret virkningen fra hypnosen (som kan mærkes hvis jeg lige tænker mig lidt om, men hvis jeg frister mig over evne så er den helt uden virkning - det var det jeg skulle konstatere om var tilfældet eller ej og de par dages test har kostet en del på vægten).

Dels trænger jeg til noget saddeltræning - hverken spinningsal eller cykelbanen er just blevet overrendt. Og indecykling tæller vel med faktor 1½ til 2 da men ikke har de små pauser hvor man lige står op over bakketoppen, efter lyskrydset eller hopper over jernplader osv.

Og endelig var håbet at vænne kroppen til at benene gerne må blive brugt flere dage i træk uden at blive til bly. Det begyndte at virke sidste år men kan forbedres. Stod det til mig, så var jeg på cyklen 4-5 gange om ugen - med varierende intensitet selvfølgelig.

Var det så snedigt? Måske ikke, men et eller andet sted skal der prikkes hul på bylden - at det var SÅ! kedeligt, var ikke en del af planen - det hjælper forhåbentlig at køre til en RLVideo i stedet for en blå skærm. Men af to onder så alligevel hellere det, end det rengøringshelvede der følger med at køre udendørs når det er så namset - var det kun cyklen men også efterfølgende badeværelse + entreen.

Men det er jo alligevel nok begrænset hvor meget jeg kan trække den yderligere :dry:

Torsdagen forløber som den plejer:

Jeg har lige fået æltet stængerne og i aften står den på 1½times gymnastik og derefter 1 times svømning. Dvs i aften kommer der nok et kvarters gymnastik mere på programmet for vi er to som har aftalt at mødes ved bassinkanten et kvarter før og lave noget dryland som opvarmning. Jeg slipper måske for ondt i knæet og han for ondt i lysken.

Men nu må jeg hellere sove. Da jeg skulle til massage blev jeg mødt med

"Hej Gregers, kæft du ser træt ud!". Og det er ikke helt forkert.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Nu hijacker vi Gregers' log, men jeg forstår heller ikke helt essensen i at køre 2x20 minutters-intervaller i januar - det er i hvert fald imod hvad Friel (og andre der taler for periodisering) siger.

Hvornår de lange intervaller skal ligge kommer jo lidt an på, hvornår man gerne vil toppe. Hvis man satser hele butikken på La Primavera skal man nok være i gang med intervallerne nu :dry:. Men hvis man gerne vil køre stærkt i april-maj-juni skal december-januar og måske februar bruges på de lange, seje træk.

Link to comment
Share on other sites

Nu hijacker vi Gregers' log, men jeg forstår heller ikke helt essensen i at køre 2x20 minutters-intervaller i januar - det er i hvert fald imod hvad Friel (og andre der taler for periodisering) siger.

Hvornår de lange intervaller skal ligge kommer jo lidt an på, hvornår man gerne vil toppe. Hvis man satser hele butikken på La Primavera skal man nok være i gang med intervallerne nu :dry:. Men hvis man gerne vil køre stærkt i april-maj-juni skal december-januar og måske februar bruges på de lange, seje træk.

Friel virker meget gammeldags i sin tankegang omkring træning, men jeg betvivler absolut ikke hans metoder eller at man kan få resultater ved at følge hans vejledning. Jeg tror dog man kan få endnu mere ud af at træne anderledes end hvad han foreslår. Søg på diverse forums og du vil hurtigt opdage at de fleste er gået væk fra den klassiske "base" træning som Friel står for. Mange af disse udsagn på diverse forums kommer fra folk der træner efter Michael J Ross, Allan Hunter og Andrew Coggans principper.

Link to comment
Share on other sites

Nej, det er nok ikke de mest moderne træningsprincipper som tynger ham.

Nå, i dag gad jeg ikke hjemmetræneren. Jeg ville hellere piskes til høj musik og tog derfor til spinning. I den lokale var det Melskens på podiet og hans stil med få udmeldinger er jeg ikke til, så jeg tog til Hillerød :4slap:

Henrik Laursen som stod for løjerne meldte SLET ikke noget ud. Vi fik 5-10 sekunders varsel når der var ændringer, dvs at der heller ikke var nedtællinger udover til timens slutning hvor vi fik 60 og 20 sekunder at vide :blink: Ok, det skal roses for at give en pisseflot timing af musik og intervaller - det var virkelig koordineret på sekundet.

Det var en time i hårdeste kategori og med mine fåtallige spinningtimer i bagagen var det også ganske hårdt, da næsten hele timen udover opvarmingen, var stående kørsel. Og jeg kunne ikke engang snyde, for styret sad fast i længderetningen så hvis jeg ikke havde min popo laaaaangt inde over sadlen, så knaldede jeg knæene mod styret. Så stilkarakteren var ufrivilligt høj i dag :laugh:

Timens opbygning var simpel nok til at jeg kan huske den:

Første halvdel var stående enkelttakt og nogle mellemlange bakker så tungt, at man ikke kunne holde enkelttakten. Alligevel skulle vi spurte fra musikken mod toppen af bakken men det er sq lidt svært når man ikke holde den. Hhv 1,2,3 bakker med 1 lille minut siddende tung enkelttakt ind i mellem hver delserie.

Anden halvdel var det omvendt: stående enkelttakt og så perioder hvor man skulle køre fra musikken. Efter hhv 1,2 og 3, igen med den siddende enkelttakt, tog vi de sidste 9 minutter stående med ca. ½ minut enkelttakt og ½ minut mellemtakt - igen så det passede med musikken. Det gav ikke de store pulsudsving (for mit vedkommende i hvert fald) men lidt jævn bølgegang. Det er sikkert også OK - jeg var bare opsat på at fyre den max af i kortere perioder.

Musikken var principielt OK, sådan noget reklamemusik fra Ungrejs når gymnasieleverne skal lokkes ned på drukferie. Det var fint - bare ikke en hel time uden afveksling.

Alene de manglende udmeldinger og nedtællinger sender ham direkte på negativlisten.

Jeg sad lige under en højttaler :4thumbup: formoder at det var derfor pulsuret flippede noget ud undervejs.

Ved ikke lige hvad der sker for vægten - den er groet urokkeligt fast på 90,1 :sneaky2:

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Efter i går, havde jeg forventet tunge stænger men kan ikke mærke noget til dem. Til gengæld er lænden træt og maven øm inde i dybet, så coren har været på arbejde.

Vægten er omsider væk fra 90,1 men desværre på vej opad. Jeg må vist finde noget andet at underholde mig med end familiebesøg, nu jeg igen (weekenden undtaget) er sendt på tvunget ferie.

Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget. Jeg synes det er ret påfaldende at jeg øffede over min styrketræning da jeg var nede og snuse til de 88 men nu jeg er på den tykke side af 90, så yder kroppen igen. Jeg tror sq ikke at den er begejstret for at være sub90. På cyklen, når det er vægt pr. kg det handler om, er det naturligvis noget andet så de irriterer mig stadigvæk.

Dagens træning gik altså fint - også squatten, også takket være en bemærkning fra Rama i Kermits log - TAK RAMA! Jeg havde fået den dumme vane at checke dybden ved at se om kanten af shortsene i spejlbilledet kom under noget af rammet fra squatstativet. Så jeg kiggede altså nedad. Nu er blikket igen på et punkt i loftet og jeg faldt ikke forover i dag. Burde stadigvæk nok havde forudtrættet quads men det glemte jeg; jeg fik rep-PR i stedet, så det er vel OK :cool:

Træningstid 1½ time:

Crosstrainer:

5 min

Romaskine:

5 min

Squat:

15x10

10x50

3x90

3x90

5x100

5x100

5x100

5x100

5x100

supersættet med

Læg i benpres:

15x120

20x150

20x150

20x150

og

Chinups:

5xBW+12

5xBW+12

5xBW+12

5xBW+12

5xBW+12

De sidste sæt af d.o. supersættet med

Bulgarian split squat:

10xbw+12

10xbw+12

Bænkpres:

15x10

10x50

5x85

5x85

5x85

5x85

5x85

supersættet med

Lårcurl, siddende:

10x40

5x75

5x75

5x80 , liige på kanten af hvad knæene kunne lide

5x80 , så de var ikke eksplosive men fik langsomt

5x80 , accelereret vægten igang

Arnold presses:

5x22

5x22

5x22

4x22 , jeg hader mine skuldre!!!!!!!!!

5x20

supersættet med

Hyperextension:

15

15

15

og

Skrå mave i hyper-stativ:

15

15

Mavebøjninger, decline:

20

20

Crosstrainer:

5 min

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

03/1: 90,0kg - fedt% 14,3

10/1: 87,8kg - fedt% 12,5

17/1: 88,9kg - fedt% 13,1

24/1: 87,7kg - fedt% 12,7

31/1: 89,1kg - fedt% 13,2

07/2: 89,8kg - fedt% 13,5

Grrr - jeg er SLET ikke motiveret til at smide vægt p.t. Uden motivation virker det bare overhovedet ikke.

I går var det en uge siden sidste hviledag, så jeg måtte hellere tage en mere.

I dag har jeg næsten ikke lavet noget heller - ikke helt med vilje, men havde fået en SMS som gjorde at jeg følte at jeg burde tage på arbejde og tale med min nærmeste leder. Af en eller anden årsag har hun fået lyst til at spendere over 10K på at sende mig på kursus :blink:

Det endte i hvert fald med at jeg ikke havde meget tid så jeg tænkte at jeg kunne tage en kamikazetur på træneren - altså en trappetest som jo kun har eet muligt udfald: man taber.

Jeg fik kørt opvarmingen og fik også begyndt trappetesten da computeren frøs - tak Windows :nonono:

Da jeg fik genstartet skidtet, ville pulsuret ingenting men omsider fik jeg begge dele til at fungere samtidigt. Puls modtaget på mit pulsur - pulsmåleren i Tacxen er stadigvæk helt umedgørlig.

post-1580-015203900 1297114702_thumb.gif

Umiddelbart satte jeg min VT til 220 watt men det kunne jeg efterfølgende se var helt i skoven. Det er sq svært når man ikke ved hvor meget vejrtrækningn skal "knække" før det skulle registreres.

Til gengæld var det nemt af mærke hvornår det syrede i benern. Lige præcis 18 sekunder inde i 300watt-intervallet fik jeg "gafler i lårene".

Jeg nåede lige at smage 10-12 sekunder på de 380 watt, men kyllingede ud lidt før fail da jeg alligevel ikke havde en snebolds chance i Helvede for at fuldføre. Der er min dårlige moral ikke just min force, havde jeg skullet køre mig helt ud, skulle der have stået en og råbt af mig :blush:

Faktisk virkede det mere som var det lænd og baller der brændte ud, mere end at var stængerne der opgav. Hvis det samme sker næste gang, burde man nok overveje noget justering af styrketræningen.

I morgen er jeg blevet indbudt til at være flyttemand, så mon ikke der venter en etageflytning uden elevator. Jeg forventer i hvert fald uanede mængder trappetræning og hvad deraf følger.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Æææææææææææææv hvor har jeg sovet dårligt i nat.

Vinden larmede generelt meget - alle mine vinduer, altså også soveværelsevinduet, vender mod vest. Da vinden var værst, klokken 1:30 - 1:55, kunne hænglser og lås ikke helt modstå presset i vindstødene og vinduerne truttede som de der små paphorn som ungerne er så glade for nytårsaften. Den larm kunne jeg jo slet ikke sove i. Og murerne begynde med slaghammer og muggert allerede kl. 6:22 :mad:

Så jeg var noget klatøjet i morges da jeg blev samlet op til flyttejobbet. Heldigvis var der ikke så mange trapper som de andre gange og ingen hårde hvidevarer. Men dog et klaver hvilket var lidt af en overraskelse. Trapper + klaver - bæreseler = skod!!!

Jeg var dog ikke helt smadret da jeg kom hjem, bare træt men er alligevel vågnet fra min lur pga. krampe i stængerne, så nu er mine kompressionsbukser trukket på og får lov at få sin seriøse debutopgave.

Satser på at få trænet noget pedalarbejde i morgen :smile:

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share