Onkel T's muskeleventyr i abeskuret


Onkel Troels
 Share

Recommended Posts

ok, ja der er altid fordele og ulemper ved ens kropsbygning ;)

men man skal nu ikke have hele foden i jorden. En af siderne er nok :)

Men det er da godt, at det går fremad.

Det ser ellers godt ud med din bænktrænings for tiden, så det bliver spændende at se, hvordan det kommer til at gå dig til DM bænk, der er jo ikke længe til nu :)

Link to comment
Share on other sites

Henning<< Ja, og jeg har også gjort samme overvejelser. Faktisk var meningen lidt at fredags træningen skulle virke lidt som en slags ME dag hvor jeg vil skiftevis gå i trøje, incline presse og floorpresse op til en 3RM eller måske 1RM på dagsform. Både floorpress og incline press går meget i skulderen.

Jeg er helt enig med dig i betragtningen om, at floor press går meget i skulderen. Men mht incline er jeg af den overbevisning, at de går mindre i skulderen og mere i brystet end almindligt bænkpres medmindre at vinklen på bænken er over 45 grader, når man er en langarmet atlet som os to. :)

Link to comment
Share on other sites

Squatfar<< Jeg har nu lidt svært ved at se hvorfor længden af armene skulle gøre at incline bænk går mindre i skulderen end en mere kortarmet person!!

Man kan selvfølgelig godt agumentere for at incline bænkpres er en hjælpeøvelse til at øge bundstyrken i bænken fordi at man får et større stræk på pecs i bunden, og der bliver en længere løfte distance.

Men der er ihvertfald ikke nogen tvivl i mit hovede, at incline press går mere i skulderen end alm. bænkpres.

Det er også grunden til at jeg kan løfte meget mere i alm. bænkpres end incline pres.

Mit max i incline pres er omkring 125kg og mit max alm bænk er 160kg.

Det er jo også en af grundende til at styrkeløftere laver opspænd da de på den måde får bedre pec's aktivering og kan derfor løfte mere :)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo også en af grundende til at styrkeløftere laver opspænd da de på den måde får bedre pec's aktivering og kan derfor løfte mere :)

Jamen med opspænd, bliver placeringen så ikke mere ala decline end incline? Vil det så sige at man skulle kunne ramme mere pecs med decline end normal? Eller hvad? :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Moos<< Ja, det vil jeg faktisk mene :) Men bænkpres har den fordel at man kan holde benene i jorden spænde op i hele kroppen på en bedre måde, hvilket der gør det til en bedre øvelse i min verden.

Desuden gør det jo heller ikke noget af man får noget skulderaktivering også :)

Link to comment
Share on other sites

Moos<< Ja, det vil jeg faktisk mene :) Men bænkpres har den fordel at man kan holde benene i jorden spænde op i hele kroppen på en bedre måde, hvilket der gør det til en bedre øvelse i min verden.

Desuden gør det jo heller ikke noget af man får noget skulderaktivering også :)

Nå, ja, der er jo selvfølgelig lige det med fødderne :) Og nej, det er da overhovedet ikke dårligt med noget skulderaktivering ( Selv om der jo er nogen, der bruger den helt vildt meget, og andre der ikke gør :unsure: Er der egentligt nogle regler for det?) men det er alligevel helt godt at vide, hvis man skulle have en dårlig skulderdag, eller ville spare skulderen lidt til en omgang MP :)

Link to comment
Share on other sites

Og nej, det er da overhovedet ikke dårligt med noget skulderaktivering ( Selv om der jo er nogen, der bruger den helt vildt meget, og andre der ikke gør  Er der egentligt nogle regler for det?)

Øhh, for hvor meget man må bruge skulderen i bænkpres :blink: Den må du bruge alt det du vil, men det er jo kun en fordel at have et stort opspænd så man kan udnytte det større styrkepotentiale man har i brystet, samtidig med at vandringen bliver mindre.

Reglerne er bare at røv og skuldre skal røre bænken og fødderne skal begge berører jorden :)

Link to comment
Share on other sites

Ok :) Jeg tænkte bare, at når jeg løfter tungt bænk, har jeg en tendens til at trykke mine front delts opad, når jeg skal lockoute, for at få en bedre acceleration... Det var såmænd bare det, jeg tænkte på...

Men okay, thx :)

Link to comment
Share on other sites

Ok  Jeg tænkte bare, at når jeg løfter tungt bænk, har jeg en tendens til at trykke mine front delts opad, når jeg skal lockoute, for at få en bedre acceleration... Det var såmænd bare det, jeg tænkte på...

Hvis du trykker dine skuldrene fremad som du beskriver så er det i høj grad en muskel der hedder serratus anterior som du bruger og ikke skulderne (Deltoideus pars anterior).

Hvis dit mål er at blive max stærk i bænkpres og specielt når man skal bruge bænkpres trøje, så er det ikke særligt smart at gøre. Skulderbladende skal ved et godt styrkeløft bænkpres være samlet undet hele løftet. Det minimere vandringen på løftet.

Jeg har selv haft samme uvane. Tonni (Landsholds styrkeløfter) påpegede dette til MOL træf 2, og jeg prøvede at lade være med det herefter. Jeg gør det dog nogengange under opvarmingen stadig, men ikke når jeg har fuldt opspænd på :)

Det kunne være at jeg skulle kigge lidt på din stil en dag ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå, jamen tænk engang :) Her gik jeg og troede at det var front delts :lol:

Jamen det vil jeg da ikke sige nej til ;) Nu kan det heller ikke vare længe før jeg skal i gang med bænk igen, og så ville det da passe fint med at jeg også kunne få en ordentlig teknik :)

Serratus anterior, kan det passe med dette billede? :unsure:

serratant.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pullups / Chinups - 2sæt x 8 / 12reps

Bænkpres - (8x60kg, 6x82,5kg, 3x100kg) 5sæt x 5reps med 120kg (Med pause på brystet)

Boardpress (4") - 3sæt x 3reps med 160kg

Dumbell flyers - 3sæt x 8reps med 30kgs håndvægte

Olympisk Squat - 3sæt x 10reps med 70kg (Skulle lige prøve vores nye powerrack. Jeg havde ikke rigtigt energi og tid til at smide nogle kg på squatten idag)

tandem dødløft med Baardi - 1x190kg (Skulle lige prøve, kunne næsten ikke mærke der var noget på stangen. Fløj op :blink: En dag prøver vi med nogle flere kg :) )

Nåede ikke i bad i centret, men kørte direkte hjem hvor jeg var med i en vollyball tunering. Vi fik desværre lamme tæv :blink:

Tidligere på dagen var jeg med i en lille konditest på fysskolen. Jeg dyrker aldrig noget cardio så havde ikke de store forventninger til min kondi.

Mit kondital blev målt til 57,9 hvilket ifølge denne liste er meget højt

http://www.motion-online.dk/vo2/konditalstabel.htm

Det skal dog tages med en gran salt da testen ikke er lavet til idræts folk, men "almindelige" mennesker der skal have målt deres kondition :)

Blodtrykket blev målt til 156 over 96 inden testen og 154 over 90 efter testen. Ret højt. Men det tager jeg ikke så seriøst, da mit diastoliske blodtryk normalt er ret lavt, og det er dette der har den største betydning for sundheden.

Link to comment
Share on other sites

Jar<< Jeg vil gerne købe dragten :) En viking 48 skal nok sparke røv ;)

Baardi<< Ja, det bliver meget sjovt at prøve.

Første løft: 220 (2 50ere på hver side)

Andet løft: 320 (3 50ere på hver side)

Trejde løft: 420 (4 50ere på hver side)

Fjerde løft: ???? Men et eller andet nasty :devil:

Link to comment
Share on other sites

Jar<< Jeg vil gerne købe dragten :) En viking 48 skal nok sparke røv ;)

Baardi<< Ja, det bliver meget sjovt at prøve.

Første løft: 220 (2 50ere på hver side)

Andet løft: 320 (3 50ere på hver side)

Trejde løft: 420 (4 50ere på hver side)

Fjerde løft: ???? Men et eller andet nasty :devil:

Er det noget du HAR Løftet, eller er bare en vild drøm?? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Bænkpres - (opvarmning) - 10sæt x 6reps med 100kg (Med pause på brystet.)

Tandem dødløft med Baardi - 1x220kg, 1x320kg, 1x360kg, 1x420kg, 1x450kg (Det var pisse skægt, og der var klart til flere kg B) )

Sumo dødløft - 6x120kg, 6x120kg, 6x120kg, 6x120kg, 6x120kg, 12x120kg (Brændte godt. Stod en smule smallere end ellers og fik god benaktivering, hvilket ikke gør det lettere for mit vedkomne, men forhåbentligt får trænet benene godt ;) )

Goodmornings - 8x60kg, 6x80kg, 12x60kg (Uden bælte. Stille og roligt)

Decline dumbell extensions - 8x20kgs, 8x22,5kgs, 8x22,5kgs (Bøffen fik lov til at vælge dagens triceps øvelse. Udemærket øvelse :) )

Lidt let mave - ikke særligt seriøst :chicken:

Fin træningsdag, med tandem dødløften sammen med Baardi som højdepunktet :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share