Thomas J


Thomas J
 Share

Recommended Posts

Og for dem der skulle være interesseret, så JA, jeg er blevet meget slap :)

Jeg vil tro min styrke i de 3 store ligger på omkring 170 kg i squat, 140 kg i bænkpres og 220 kg i dødløft. Men det skulle meget gerne blive bedre hen over månederne. Dog træner jeg ikke så meget squat lige for tiden. Jeg vejer iøvrigt noget så sølle som 112 kg. Så noget af forklaringen skal også findes der.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 859
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg vejer iøvrigt noget så sølle som 112 kg. Så noget af forklaringen skal også findes der.

og hvorfor er det lige, at vægttab går så meget ud over styrken og specielt i bænkpressen (egne erfaringer) En af mine holdkammerater, som læser idræt, prøvede at forklare mig noget om masse vs masse og trasference of energy, men jeg tror ikke jeg helt forstod, hvad der præcist gør det? Og om man kan sige noget generelt om, hvor meget styrke man taber i forhold til, hvor meget kropsvægt man cutter af.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan bliver træningen bygget op alm 3 dages i mvp stil eller et WSB program?
Køre ikke noget specielt program. Har 3 dage i ugen, hvor jeg kører hvad jeg har lyst til :)
og hvorfor er det lige, at vægttab går så meget ud over styrken og specielt i bænkpressen

Jeg ved ikke hvorfor nogen løft lider mere end andre. Men det er indlysende at vægttab kan betyde temmeligt store styrketab. For det første mister man jo muskelmasse. Så det er den mest åbentlyse forklaring. Selvfølgelig afhænger det af hvor meget man smider, og hvor hurtigt man smider det. Men man vil altid miste en større eller mindre portion muskelmasse.

Så er der også ting som tyngdepunkter, og fordele ved ekstra kropsmasse. De fleste styrkeløftere ved godt at en større mave, betyder fremgang i squat, og tilbagegange i dødløft. Det er en god tommelfingerregel. Og min livvidde er blevet 10-15 cm mindre. Så det har haft stor betydning i squat. Et mindre brystmål betyder også længere ROM i bænkpres. Så der er mange aspekter i det.

Jeg tror ikke man kan stille generelle retningslinier op, men som tommelfingerregel kan man sige at jo mere du skal tabe, jo større bliver styrketabet. Og jo hurtigere du taber dig, jo mere styrke ryger der. Og det skyldes primært, at man i begge tilfælde mister muskelmasse (altså når man smider store mængder vægt, og når det går for stærkt).

Thomas

Link to comment
Share on other sites

MEN, jeg har cuttet (6 kg) rigtig langsomt og konstant ligget under 500 gram i ugen og det er KUN i bænkpressen, at det har kostet styrke. I ALLE andre øvelser har jeg som minimum bibeholdt. Var oppe og runde de 125 kg, men er i dag ikke god for mere end måske 110kg, og jeg har INTET lavet om i mit program??

Link to comment
Share on other sites

har jeg selvfølgelig også selv tænkt på, men jeg spiller jo basketball fire gange om ugen, hvor benene bliver brugt rigtig meget, og dét sammen med en gang squat og dødløft burde betyde overreaching dér, før jeg nåede det i bænkpressen. På den anden side så kan en lidt for høj sat Hatfield måske hurtigere betyde overreaching end moderate squat og dødløftprogrammer. Så jeg prøver nu at træne den mere skånsomme Simmons i bænken for at se, om det hjælper.

Troede bare at det var cutningen, der var synderen.

Link to comment
Share on other sites

jeg oplever osse at vægttab går mest udover pressestyrken...... Meget markant.....

Jeg har til gengæld tabt 8,5kg i løbet af ca. et halvt år (fra 105kg -> 96,5kg) uden at det overhovedet har haft nogen effekt på min styrke i bænkpres og squat. Til gengæld har mit dødløft stået i stampe. Så der findes vist ingen universielle regler.

Link to comment
Share on other sites

jeg oplever osse at vægttab går mest udover pressestyrken...... Meget markant.....

5504.gif "Luke, there... is... another... regressive... bench... presser..."

Beleriand_K> nu skal du ikke komme her og ødelægge vores lille impiriske undersøgelse. :bigsmile: Du har bare at gå tilbage i styrke, når du taber dig, basta B)

Link to comment
Share on other sites

Fedttab skulle ikke betyde noget

Det gør det så alligevel. Dine "leverages" som det hedder på engelsk, ændre sig ufatteligt meget. Specielt en mindre livvidde kan sænke dit squat drastisk.

Thomas

Måske hjælper en ordentlig vom og fede lægge en til at bounce i squats, og vommen hjælper måske også til at give en bredere base, men leverages som de siger, har jeg sku aldrig forstået betydningen af, må jeg sige. Er man stærkere i BP hvis man er lidt kvabset? Kan ikke se fedt skulle hjælpe i andet end i squats, og der snaker vi vel egentlig om at man skal være decideret fed for at det har en effekt.

Link to comment
Share on other sites

Nej reglerne siger godt nok at man skal sænke den til brystet, men man kommer nok i nærheden af maven. Og det flyder måske nok lidt ud, men det hjælper alt sammen. I bænkpres skal man jo heller ikke løfte sin egen kropsvægt, så som jeg ser det så gælder det bare om at få noget masse på, men der er nok også en grænse.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Håber du vil til at føre log på jævnlig basis. Som så meget andet fra din hånd, er det jo altid interessant læsning. Håber ikke du bliver alt for smigret over et kompliment
Hehe...det er lige før :D
Jeg håber, ligesom de andre, også at du vil begynde at føre log igen.

Når interessen er så stor, så må jeg jo hellere tage mig sammen ;)

Desuden forsinket tillykke med fødselsdagen

Tak skal du have. Det er hårdt at runde et af de skarpe hjørner :D

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Fedttab skulle ikke betyde noget

Det gør det så alligevel. Dine "leverages" som det hedder på engelsk, ændre sig ufatteligt meget. Specielt en mindre livvidde kan sænke dit squat drastisk.

Thomas

Måske hjælper en ordentlig vom og fede lægge en til at bounce i squats, og vommen hjælper måske også til at give en bredere base, men leverages som de siger, har jeg sku aldrig forstået betydningen af, må jeg sige. Er man stærkere i BP hvis man er lidt kvabset? Kan ikke se fedt skulle hjælpe i andet end i squats, og der snaker vi vel egentlig om at man skal være decideret fed for at det har en effekt.

fedtet der sætter sig i hinderne og bindevævet inde omkring musklen bidrager til en større pennation. Blot et par grader her, kan betyde en stor ændring i den resulterende kraftarm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share