Thomas J


Thomas J
 Share

Recommended Posts

  • Replies 859
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fedttab skulle ikke betyde noget

Det gør det så alligevel. Dine "leverages" som det hedder på engelsk, ændre sig ufatteligt meget. Specielt en mindre livvidde kan sænke dit squat drastisk.

Thomas

Måske hjælper en ordentlig vom og fede lægge en til at bounce i squats, og vommen hjælper måske også til at give en bredere base, men leverages som de siger, har jeg sku aldrig forstået betydningen af, må jeg sige. Er man stærkere i BP hvis man er lidt kvabset? Kan ikke se fedt skulle hjælpe i andet end i squats, og der snaker vi vel egentlig om at man skal være decideret fed for at det har en effekt.

fedtet der sætter sig i hinderne og bindevævet inde omkring musklen bidrager til en større pennation. Blot et par grader her, kan betyde en stor ændring i den resulterende kraftarm.

Musklens pennation, siger du?? Nu er jeg lidt lost :unsure: Troede kun det galdt de pennate muskler..

Har du noget der underbygger det udsagn? :blinkermistroisksmilie:

Link to comment
Share on other sites

ikke pennate som i antal hæftningssteder, men i pennation som vinklen hvormed musklen hæfter (det var ret dårligt formuleret, men ved du hvad jeg mener?). Præcis på samme måde, som en del af styrken, der hidrører fra større musklen, kommer fra at hæftet er blevet løftet "ud" og dermed får en mere fordelagtig biomekanisk kraftoverførsel.

En større pennation vil, ligemeget hvad den kommer af, give et større fysiologisk tværsnitsareal.

kig her

pubmed sjov 1, for noget om sammenhængen mellem pennation og kraft. Vi ved at fedt kan sætte sig i bindevæv og det vil følgeligt kunne løfte musklen og give større pennation og større kraft. Det er måske at fluekneppe, men jeg skulle mene at det betyder lidt.

Jeg kunne ikke finde nogen undersøgelser, om hvorvidt fedtlejring kan give større kraft via pennation, men det er nok ligeså meget fordi det er ret stenet at undersøge......

Link to comment
Share on other sites

Det jeg får ud af det studie er at en stor muskel er en stærk muskel. Tror desuden ikke det ligefrem drejer sig om grader, snarere & af grader. Jeg er stadig ikke overbevist om en evt praktisk applikation af dette fænomen. Men det behøver jeg jo heller ikke blive

;)

Link to comment
Share on other sites

Det er muligt at det ikke er alle øvelser som påvirkes positivt af en højere fedtprocent. Men det er nu et rimeligt anerkendt fænomen i styrkeløftskredse, at man bliver markant stærkere i squat øvelser, hvis man tager på i kropsvægt (ikke kun muskelmasse). Faktisk anbefales det i Westside Barbell Club, hvis man dødløfter mere end man squatter. Her er et svar Bob Youngs fra WSB gav en gut.

Gutten spørger:

Bob recently said "everyone who can pull more than they can squat needs to gain weight". What is the reason for that?
Bob Youngs svarer:
Steve,

Yes, the person who can pull more than they can squat needs to optimize their leverage better in the squat. In today's world of powerlifting, with the equipment available, there is no way in hell someone should out pull there squat. This tells me their leverage for the squat is shit. Hence, they need to GFH.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Simon dj qoutede /Niels i min log:

Mener forresten at /Niels har sagt at en vægtændring har størst indflydelse på dine løft i denne rækkefølge : Bænkpres, squat, dødløft.

Har også de sidste par dage søgt en hel del steder efter mere info omkring fedt vs styrke, og MANGE steder er jeg stødt på flg udsagn (uden reference): "Mass moves mass"

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror der findes flere grunde til at fedt giver styrke.

En fyldt fedtcelle vil jeg have en vis rebound effekt når den komprimeres.

Denne effekt er nok størst i bænken, hvor muskelarbejdet er koncentreret på en forholdsvis lille område. I squatten er effekten mindre da ikke hele den relevante muskulatur komprimeres, og derfor er effekten minimal i dødløft.

Desuden mener jeg at have læst at muskelceller er bedre hydreret i kalorierbalance/overskud, end ved kalorierunderskud. Dette kunne give mere rebound.

Jeg mener ikke at den nedsatte ROM har den store betydning, specielt ikke i de situationer vi har hørt her.

Strukturmæssigt vil en stor regulær cylinder være mere stabil end en cylinder med tydelig talje eller bare end mindre diameter. Den store løfter (fedt eller muskler) vil derfor være mere stabil i squat. Ved vægttab kan der dog kompenceres for dette hvis vægttabet er langsomt, og træning af bugkorsettet prioriteres.

Det er sikkert baggrunden bag Tates udtalelser, idet mange mindre løftere falder sammen i ryggen i squatten. Generelt ser man jo at dødløft er større i de mindre klasser og omvendt længere oppe.

Link to comment
Share on other sites

Så fik jeg trænet lidt igen, og det var egentlig en ganske OK træning. Det virker som om styrken stiger ligeså stille i det hele fra uge til uge. Også selv jeg kun har 2 faste "full-body dage" i ugen, plus lidt løst og fast herhjemme om søndagen.

FREDAG DEN 21/11-2003

Close grip bænkpres

2 sæt x 4 reps med 50 kg

1 sæt x 3 reps med 80 kg

1 single med 100 kg

1 single med 110 kg

1 single med 120 kg

1 single med 130 kg (kørte faktisk rimelig respektabelt og med god overskud)

1 single med 120 kg

1 single med 110 kg

1 single med 100 kg

Dynamisk dødløft

1 single med 100 kg

1 single med 140 kg

6 singles med 170 kg

Barbell shrugs

1 sæt x 6 reps med 100 kg

1 sæt x 5 reps med 140 kg

1 sæt x 4 reps med 170 kg

Cable rows

5 sæt x 15 reps med 75 kg (1 min. mellem sæt)

Maskin-skulderpres

5 sæt x 5 reps med 80 kg

1 sæt x 5 reps med 90 kg

Dumbell side laterals

3 sæt x 6 reps med 16 kg håndvægte

Barbell curls

1 sæt x 15 reps med 30 kg

1 sæt x 12 reps med 35 kg

1 sæt x 10 reps med 40 kg

1 sæt x 8 reps med 45 kg

15 minutter på kondicyklen ved 250 watt + 3 intervaller af 30 sekunder ved 550 watt smidt ind imellem.

Iøvrigt kunne det være sjovt at høre fra cardiohovederne, hvad der er en god præstation watt-belastningsmæssigt og tidsmæssigt på en kondicykel ???

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ved 250 W skal en mand af din størelse omsætte omkring 3 liter ilt i minuttet. 250 W er en pæn høj belastning - jeg vil tro jeg kan holde den omkring 30-35 minutter - men det er et gæt - den belastning er lige omkring min "syregrænse" - +-10 watt gør meget i det område.

550 W - det er rigtigt meget. Indurein lå på 510 W i gennemsnit da han satte sin timerekord.

Link to comment
Share on other sites

550 W - det er rigtigt meget. Indurein lå på 510 W i gennemsnit da han satte sin timerekord.

OK, så er det så ikke så skidt endda. Var i tvivl om hvad man skulle præstere før det var anstændigt. 550 watt er så også EKSTREMT hårdt for mig, da jeg syrer til lynhurtigt. Men det har også meget at gøre med hvordan man bygger op til det. Hvis jeg "kun" ligger på 150-250 watt inden jeg øger til de 550 watt, så er der "ingen" problemer. Hvis jeg dermod bygger op til en max-belastning. F.eks ved at øge med 50 watt hvert andet minut, så når jeg ikke nær så langt op. Simpelt hen fordi træthedsakkumulationen kommer hurtigt ved mig. Hvis jeg starter på 50 watt, og øger med 50 watt hvert andet minut, så skal jeg være heldig hvis jeg kan klare 2 minutter på 350 watt. Men det har nok også noget med kapillariseringen i lårene at gøre. Jeg har jo ikke tidligere trænet kardiotræning, og selvom jeg kan træde en god watt-belastning, så kan jeg ikke holde den særligt længe.

Iøvrigt er det sjovt at jeg ikke kommer i nærheden af maxpuls i de her 30 sekunders intervaller. Min puls efter hvert 30 sekunders interval lå på ca. 160 slag. Min maxpuls på en kondicykel ligger i omegnen af 175 slag. Højere kan jeg ikke presse den op, inden jeg syrer til. Ved løb har jeg været oppe på lidt over 180 slag. Så reelt ligger min maxpuls vel omkring de 185-190 slag. Jeg har ihvertilfælde ikke været højere end 180 stykker.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke rigtigt tid til at komme i centret mere end 2 gange i ugen (lige p.t. ihvertilfælde), hvor jeg så forsøger at komme det hele igennem. Så derfor banker jeg lidt let træning af herhjemme om søndagen. Jeg har 2 x 30 kg håndvægte liggende (kan dog godt fordele kiloene, så jeg kan lave en håndvægt på lige under 50 kg til one arm rows etc.), og de kan godt bruges til lidt let træning/restitutionstræning/GPP. Og med korte pauser bliver det alligevel hurtigt hårdt. Idag blev det til følgende:

SØNDAG DEN 23/11-2003

Stående skulderpres med håndvægte

5 sæt x 6 reps med 2x30 kg håndvægte (1-2 mins mellem sættene)

Dumbell shrugs

2 sæt x 30 reps med 2x30 kg håndvægte (1-2 mins mellem sættene)

Dimel dødløft

5 sæt x 5 reps med 2x30 kg håndvægte (1 minut mellem sættene, udført plyometrisk)

35 minutter på kondicyklen

Thomas

Link to comment
Share on other sites

har jeg har set et par gange at du har skrevet at knæbelastningen er større midtvejs i et squat end i parallel eller power squat. Har du en reference på den....?

Så vidt jeg husker, så var det Fred Hatfield som proklamerede dette ganske ofte på hans gamle board. Så du må hive fast i ham hvis du vil have videnskabelige referencer ;)

Det virker dog meget sansyneligt på mig, da det er min egen praktiske oplevelse af tingene. Jeg får tit ondt i knæene, når jeg har kørt tunge partials. Det samme gør sig ikke gældende med full-range.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas.

Efter at have set filmen med Louis Simmons og ham master-bænkeren, som du smed på MOL i den her uge, har jeg lige nogle spørgsmål til dig. -Håber det er ok!

På et tidspunkt i videoen spørger TV-værten hvad hemmeligheden blandt deres gode resultater bl.a. er. Louis Simmons siger at efter et stævne skal man ikke begynde at dekonditionere, men derimod starte endnu hårdere op til det næste stævne, end man gjorde til det forrige. Han siger oven i købet at mange football-players, tror jeg det er, laver den fejl at de dekonditionerer i en periode uden for sæsonen.

Her på MOL er der tit blevet skrevet vedr. dekonditionering således at man kan stresse musklerne igen, og andre ting.

Mit spørgsmål er så, hvad siger du til Simmons udsagn?

Vetö

Link to comment
Share on other sites

Husk på at der er forskel på om man træner for styrke eller for muskelmasse. Træner man for muskelmasse, så er det klart at det er en fordel at dekonditionere, da musklerne så bliver mere tilpasningsvillige. Træner man for styrke, så er man selvfølgelig IKKE interesseret i at sætte sig tilbage i træningen på nogen måde. Træner man for muskelmasse, så er man ikke interesseret i ens præstationsevne. Man er UDELUKKENDE interesseret i at øge muskelmassen. En styrkeløfter skal hele tiden øge sin kapacitet. Den eneste nedgang en styrkeløfter har brug for er deload. Og det er KUN hvis man er overreached. Så Louie har selvfølgelig ret i den han siger.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Kanon god træning idag. Mit dødløft nærmer sig med hastige skridt noget der ligner noget respektabelt igen.

Jeg lavede idag tunge singles i dødløft fra midtskinneben. Det er mit absolut svageste punkt at trække fra. Min PR lyder så vidt jeg husker på 260 kg derfra, hvilket er godt 10 kg under min dødløft PR. Der er ikke rigtigt noget legdrive, og alligevel starter man så lavt, at ryggen skal lave et pænt stykke trækkearbejde.

Jeg sluttede idag på 220 kg, og der var stadigvæk en 5-10 kg at give af. Det betyder at mit dødløft fra gulv måske allerede er oppe på 235 kg, hvis jeg kan regne med den forskel der plejer at være. Men vi får at se på et senere tidspunkt. Jeg har ikke tænkt mig at maxe før engang i det nye år. Nu vil jeg bare i form igen.

TIRSDAG DEN 25/11-2003

DE - bænkpres

2 sæt x 5 reps med 50 kg

1 sæt x 3 reps med 80 kg

8 sæt x 3 reps med 100 kg (respektabel hastighed, men langt fra perfekt)

Dødløft fra midt-skinneben

1 single med 100 kg

1 single med 120 kg

1 single med 140 kg

1 single med 160 kg

1 single med 180 kg

1 single med 200 kg

1 single med 220 kg

Maskin-skulderpres

6 sæt x 6 reps med 90 kg (1 minut mellem sæt)

Lying dumbell triceps extensions

6 sæt x 6 reps med 24 kg håndvægte (1 minut mellem sæt)

Barbell shrugs

6 sæt x 6 reps med 130 kg (1 minut mellem sæt)

Weighted ab machine

2 sæt x 20 reps med 50 kg

Cuban presses

3 sæt x 6 reps med OL-stang (20 kg)

14 minutter på kondicyklen (2 min på 300 watt + 2 min på 150 watt, skiftevis)

+ 6 minutters nedkøling ved 100 watt

Det var iøvrigt en dejlig volumiøs runde, som sikkert er ganske gavnlig for hypertrofi-responset :)

Lagde iøvrigt mærke til noget sjovt i bænkpres. Jeg skiftede mellem konkurrence-bredde, medium bredde og close grip i min DE sæt. Alle sættene med medium greb og CG var noget hurtigere end det brede greb. Det siger måske lidt om at mine triceps er lidt stærkere end mine patter lige p.t. Måske skulle jeg lave lidt ekstra pattræning :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share