Thomas J


Thomas J
 Share

Recommended Posts

  • Replies 859
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

TJ - efter at have læst dine mål i tråden "Dine mål 2004", så har jeg en kommentar.

Som sædvanlig så står man midt imellem at sige "tag dig nu sammen" og "jeg er helt med på hvad du mener".

Det er både betryggende og skuffende på samme tid. :) :(

Mit spørgsmål går på følgende.

Punkt 1, så forstår jeg (og har fuld sympati med), at du har haft et (træningsmæssigt - men dermed ikke nødvendigvis på andre områder) skuffende år.

Dette afspejler sig i dine mål for 2004.

Det synes jeg er synd.

Okay, hvis pointen er, at du (helt legalt og ingen kritik herfra med det) stadig har andre ting i livet at bruge din motivation for, så er det bare helt i vinkel.

Punkt 2, men hvis du mener, du tror du det kommende år vil vende tilbage til forsøget på at nå dine virkelige mål - så er synes jeg du lyver overfor dig selv.

Hvorfor sætte du ikke dine (ca. 110 kg's) maks som målene? Hvorfor siger du ikke, at du er helt overbevist om, at du som 110-115 kg fyr kan nappe det samme som da du vejede 130-140 kg? Du kender argumenterne. Mens du tabte dig, så faldt dine max selvfølgelig.

Men nu da du er i energioverskud, så er der (på nær eventuelt faktuelt muskelmassesvind) ingen grund til, at du ikke min skulle kunne nå samme max, som i din "jeg-veje-meget" periode.

Så TJ, sæt ni lige nogen mål der presser dig, og som selvfælgelig indenfor det praktiske og reelet mulige kan opnås i 2004!!!!! :) :) :) :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vidste lidt mere om hvordan jeg fungerer rent mentalt, så ville du ikke skrive det som du har skrevet. Jeg har tidligere sat mig mål som måske var realistiske eller som måske ikke var det. Det er som sådan lige meget. Det som IKKE er lige meget, er min psykiske indstilling til disse mål. Jeg er en MEGET dårlig taber, og det går i meget udtalt grad ud over min psykiske velbefindende, hvis jeg ikke når de mål jeg sætter mig.

Da jeg trænte WSB kunne jeg være nede i adskellige dage, hvis jeg missede en vægt som jeg havde planlagt at jeg skulle tage den pågældende dag. Dette er altså ikke en sund tilgang til træningen. For kommer man ind i en stilstandsperiode, så går man jo totalt ned over det, hvis man har den indstilling jeg havde. Det var EN af grundene til at min træningsmotivation gik totalt fløjten (der var andre og mere personlige grunde som jeg ikke gider uddybe).

Jeg har derfor tænkt over HVORFOR jeg træner. Jeg træner egentlig ikke fordi jeg skal være så og så stærk. Jeg træner ikke fordi min total skal være den og den størrelse. Jeg har altid trænet, fordi jeg kan lide at løfte tunge (for mig) vægte, og fordi jeg er facineret af styrke og størrelse. Og derfor bør det være det primære mål. At gøre det som jeg elsker.

Jeg har også tænkt over andre ting, i den periode jeg ikke trænte. F.eks det sundhedsmæssige aspekt i det. Jeg har gjort ting som ikke er specielt sunde, bare for nogle ekstra kg på totalen. F.eks det at æde som et svin, og ikke lave andet fysisk aktivitet end vægttræningen. Det er altså ikke sundt for kroppen at ligge på sofaen og skovle kalorier ind, bare for at kunne holde vægten på 140 kg. Jeg vil også gerne kunne træne tungt om 15 år. Derfor har jeg besluttet IKKE at tvinge mig selv op i vægt. Jeg tror mit naturlige lejde vægtmæassigt ligger omkring de 110-120 kg, når jeg træner hårdt og spiser nogenlunde normalt. Derudover skal der være plads til lidt kardio for at holde det kardiovaskulære system i nogenlunde form.

Når man lægger disse ting sammen, så må jeg indse at det ikke er muligt at nå mit gamle niveau sådan lige med det samme. Og det har IKKE noget at gøre med "at tage sig sammen". Det er realisme. Når man er 25 kg lettere, smider en portion kardiotræning oveni, og ikke spiser på samme måde mere, så er det urealistisk at nå det samme niveau. Ikke på sigt. Jeg kan på sigt nå meget højere op i styrke, med kun 115 kg kropsvægt. Men ikke i løbet af 2004.

Iøvrigt så er det kun mig selv som ved hvad den rigtige beslutning er. Og den rigtige beslutning, hvis jeg vil fortsætte med at træne kontinuerligt, er at tage den med ro, og tage den ekstra styrke som den kommer. Min motivation ligger IKKE i det at sætte mig mål. Den ligger i selve det at træne. Det at være nede og have et godt træningspas er MIN motivation. Så meget har jeg da lært :)

Om der er 140 kg på stangen eller 160 kg på stangen kommer sig ikke så nøje, bare den overornede trend er at det går fremaf. Og fremaf det går det :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det er både betryggende og skuffende på samme tid

Iøvrigt kan jeg ikke se hvordan det kan være skuffende. Jeg skal ikke leve op til andres forventninger. Jeg skal leve op til mine egne forventninger. Og den eneste som kan blive skuffet over min træning eller evt. mangel på samme, er mig SELV. Og skuffet er jeg blevet mange gange i de sidste par år. Det gider jeg ikke mere. Nu vil jeg nyde min træning, og tage den fremgang der kommer. Det kan være jeg ser anderledes på det om 1 år. Men lige nu er mit mål at lave det jeg kan lide.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Lea> tak skal du have ;)

Simon> faktisk sagde Vasily Alexeev det ganske godt i det dokumentar program jeg har om ham. Han sagde at han i starten af hans karriere bekymrede sig meget. Han bekymrede sig om nationale rekorder. Verdens rekorder. Hvad hans konkurrenter løftede osv. osv. Men så ændrede han indstilling. Han begyndte at tænke på sine egne vægte. Han trænte for sin egen skyld. For at slå sin egne rekorder stille og roligt. Og der gik ikke lang tid før hans egne rekorder blev til verdensrekorder.

Jeg siger selvfølgelig ikke at alle som tænker sådan begynder at slå verdensrekorder. Men måske er det meget smart ikke at tænke i for store baner, og i stedet for tage den med ro. Jeg tager hvert kg som det kommer. Og jeg bliver GLAD for hvert kg. Og når der ikke kommer flere, så er jeg glad for træningen i sig selv ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Farmer

Super godt indlæg.

Dengang vi trænede sammen blev jeg meget imponeret, men også en smule skræmt af din nærmest fanatiske tilgang til træning. ALDRIG sprang du en træning over, sov altid 10 timer inden en træning og ladede op med BB videoer, mens jeg derimod kunne finde på at komme dryssende efter kun at have sovet 3 timer, med sprut i blodet og lort i hovedet ;)

Men det er godt at se at du har fået en lidt mere menneskelig tilgang til din træning, forstået såldes, at jeg ikke er et sekund i tvivl om at du stadig er bund seriøs, men samtidig kan se, at der er andet i livet end træning, og at det først og fremmest gælder om at finde motiavationen for at træne, så kommer resten sgu helt af sig selv.

Det er lidt sjovt med motiavation: Når motivationen er der kan selv den mest uoverkommelige opgave, syntes nem og ligetil, men mangler motivationen derimod kan selv den nemmste opgave syntes som en ørkenvandring.

Nå men nok pladder fra min side, rigtig god jul champ til dig og hele familen Jagd.

Vh Kasper.

Link to comment
Share on other sites

Selvom vi ikke helt har det samme syn på træningen, så har jeg fuld respekt for dine mål for 2004 og at du kender dine grænser. Ja selv en som mig kunne lære lidt af dig, ja du ved, hvad jeg hentyder til ;)

Ønsker dig al mulig held med træningen i 2004

God Jul

vh

Faber

Edited by Roberto Baggio
Link to comment
Share on other sites

Faber> thanks ;)

For at undgå misforståelser, så vil jeg understrege at min overordnede mål ikke har ændret sig. Jeg vil stadigvæk gerne være så stærk som jeg overhovedet kan blive. Dog indenfor de rammer jeg har sat op.

Ændringerne er på det mere mentale plan. Jeg har altid haft det sådan, at brænder jeg for noget, så giver jeg mig 100 %. Desværre har jeg det problem at det jeg brænder for optager meget plads i min tankevirksomhed. Dette betyder at jeg tænker meget over hvad jeg skal løfte den og den dag. Og hvis jeg ikke løfter det jeg har sat mig for, så går jeg totalt ned over det. Denne tilgang er som sagt ikke holdbar i længden, da det på sigt bliver en mega mental belastning. Specielt i perioder hvor træningen ikke går så godt.

Så min nye tilgang er at jeg ikke længere tænker i vægtbaner. Jeg tænker bare på at idag skal jeg ned og træne bænkpres og dødløft, og det bliver bare helst kanon :)

Og så løfter jeg bare det jeg løfter. Min konklusion er nemlig, at man ikke bliver stærk af det som foregår i hovedet på en. Man bliver stærk af at træne fornuftigt. Og træner man fornuftigt, så kommer styrken også i den hastighed den har lyst til at komme i. Det hele handler jo om fysiologiske adaptationer.

Og når man er kommet frem til denne konklusion, så må hele ideen være at sørge for at man får trænet kontinuerligt. Og det gør jeg IKKE, hvis jeg brænder mig selv mentalt ud på mine egne forventning og tanker omkring træning. And thats the bottom line :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Apropos tanker, så har jeg tænkt lidt over hvordan jeg vil træne i det nye år. Jeg gider ikke træne efter planlagte progressionscyklusser hvor det er dikteret hvad jeg skal tage den og den dag. Jeg gider heller ikke træne efter programmer hvor jeg skal lave PR forsøg konstant (som i traditionel WSB forstand). I begge tilfælde skyldes det at jeg bare vil rende rundt og tænke på hvad jeg skal løfte den pågældende dag. Og det er det jeg vil lidt væk fra. Jeg træner når jeg er i centret, og når jeg kommer hjem, så restituere jeg ;)

Derfor har jeg overvejet at køre følgende, som er stærkt inspireret af WSB. Jeg skruer træningen op til 3 gange i ugen, mandag, onsdag og fredag, og så må vi se hvordan det går. Senere kan det være jeg øger til 4 gange i ugen, men jeg tager det trin for trin.

Ideen er at have 4 forskellige pas, som jeg roterer henover de 3 dage. De 4 pas ser overordnet således ud:

Dag 1: "max effort" bænkpres + DE squat/dødløft

Dag 2: "max effort" squat + DE bænkpres

Dag 3: "max effort" bænkpres + DE squat/dødløft

Dag 4: "max effort" dødløft + DE bænkpres

Mandag: dag 1

Onsdag: dag 2

Fredag: dag 3

Mandag: dag 4

Onsdag: dag 1

Fredag: dag 2

Mandag: dag 3

Osv.

Når jeg skriver "max effort" i gåseøjne, så er det fordi jeg ikke gider ønsker at køre ME dag som WSB traditionelt gør det. For det første fordi det betyder at jeg skal lave en masse øvelser som jeg ikke tror på har den nødvendige overførlighed. Og for det andet fordi det bare bidrager til mentalt burn-out. Jeg vil derfor lave singles op til en singel som er tung, men ikke en grinder. Det svarer vel til en single på 85-90 % af max. Dette betyder at jeg i langt større grad kan anvende selve hovedøvelsen. Jeg vil dog alligevel variere fra gang til gang. Men det bliver mere fra close grip bænkpres til almindelig bænkpres, og så måske lidt skrå bænkpres i ny og næ. I dødløft bliver det fra forskellige højder. DE modellen bliver med mindre volumen.

Hjælpeøvelserne skal dække de traditionelle områder, lats, traps, triceps, delts, mave og hele posterior chain. Har dog ikke valgt dem specifikt endnu, og tror måske at det bliver valgt efter dagens energiniveau og det behov man har på det pågældende tidspunkt.

En 4 pas runde kunne f.eks se således ud:

Dag 1: "max effort" bænkpres + DE squat/dødløft

Close grip bænkpres 6 singles til omkring 85-90 %

Squat 5-8 sæt x 2 reps med 60-70 %

Dødløft 5-10 singles med 60-70 %

Rows 3 sæt x 8-10 reps

Side laterals 3 sæt x 8-10 reps

Dag 2: "max effort" squat + DE bænkpres

Olympisk squat 6 singles til omkring 85-90 %

Bænkpres 6 sæt x 3 reps med 60-70 % + 2 singles med 75, 80 %

Arch-back goodmornings 5 sæt x 5 reps

Triceps extensions 4 sæt x 10 reps

Mave 3 sæt x 8-10 reps

Dag 3: "max effort" bænkpres + DE squat/dødløft

Medium grip bænkpres 6 singles til omkring 85-90 %

Squat 5-8 sæt x 2 reps med 60-70 %

Dødløft 5-10 singles med 60-70 %

Shrugs 5 sæt x 5 reps

Rear laterals 3 sæt x 8-10 reps

Dag 4: "max effort" dødløft + DE bænkpres

Dødløft stående på 25 kg skive 6 singles til omkring 85-90 %

Bænkpres 6 sæt x 3 reps med 60-70 % + 2 singles med 75, 80 %

Bent over goodmornings 5 sæt x 5 reps

Triceps extensions 4 sæt x 10 reps

Mave 3 sæt x 8-10 reps

Hjælpeøvelsesvolumen vil selvfølgelig variere. Her er det 5 øvelser pr. pas, men det kunne ligeså godt være 3 øvelser når volumen er helt i bund, eller 8 øvelser når den er i top.

Har lidt på fornemmelsen at det bliver noget i en stil ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ændringerne er på det mere mentale plan. Jeg har altid haft det sådan, at brænder jeg for noget, så giver jeg mig 100 %. Desværre har jeg det problem at det jeg brænder for optager meget plads i min tankevirksomhed. Dette betyder at jeg tænker meget over hvad jeg skal løfte den og den dag. Og hvis jeg ikke løfter det jeg har sat mig for, så går jeg totalt ned over det. Denne tilgang er som sagt ikke holdbar i længden, da det på sigt bliver en mega mental belastning. Specielt i perioder hvor træningen ikke går så godt.

Så min nye tilgang er at jeg ikke længere tænker i vægtbaner. Jeg tænker bare på at idag skal jeg ned og træne bænkpres og dødløft, og det bliver bare helst kanon :)

Det lyder bekendt det der :) Jeg har det på samme måde, men jeg har da lært at abstrahere lidt mere fra det efterhånden :bigsmile:

Jo mindre jeg tænker over det jeg skal lave, desto bedre bliver det som regel. Forventningspres er en bugger af rang, så held og lykke med at slippe af med den :wave:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også generelt, at jo færre regler jeg opstiller i forhold til min træning om hvad jeg skal og hvad jeg må, jo sjovere er det. Og jo stærkere er jeg blevet.

For at være så enøjet som beskriver dig selv som tidligere og hvilket flere af os herinde nok genkender fra os selv, så skal man altså også have tilsvarende feed back. Giver man så meget uden at outputkurven er tilsvarende stejl, så brænder man ud. En positiv måde at reagere på er så at vende tilbage og finde et kompromis mellem input og output. Det dumme er at brænde ud og forlade det helt.

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hvad med overhead pressen, får den ikke også en fast plads?

Feks ved DE bænkdagen.

Dag 4: "max effort" dødløft + DE bænkpres

Dødløft stående på 25 kg skive 6 singles til omkring 85-90 %

Bænkpres 6 sæt x 3 reps med 60-70 % + 2 singles med 75, 80 %

Military press 10 singels med 60-70 % + 2 singels med 75,80 %

Bent over goodmornings 5 sæt x 5 reps

Triceps extensions 4 sæt x 10 reps

Mave 3 sæt x 8-10 reps

Held og lykke med Comeback træningen næste år og god jul :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Rigtig gode indlæg Thomas... det er tydeligt at mærke du er gennemgået en meget ubehagelig men også nødvendig proces... jeg synes det er både flot og givtigt for os andre at du fortæller om den bagside af medaljen der er ved at være så fanatisk omkring en given sportsgren som du øjensynligt har været... det skal sgu være sjovt at træne og det lader til du heldigvis har fundet glæden ved det igen... held og lykke med træningen og motivationen i 2004 ;) og God Jul :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er stadigvæk syg. Hoster og er snottet. Men jeg har ikke feber, og derfor var jeg simpelt hen nødt til at komme ned og træne idag. Har ikke trænet i 1 uge nu, og det er mere end jeg kan klare :)

Men det gik også ganske godt. Bortset fra at mit højre knæ gjorde mega ondt. Derfor var jeg nødt til at anvende medium stramme knæbind på de 2 sidste singles. Det gode var at med medium stramme knæbind ryger 170 kg temmeligt nemt op. Så med stramme knæbind er jeg måske god for 185-190 kg. Så er der ikke langt til de 200 kg igen :)

Snuppede en double på 130 kg i bænkpres og kørte det resterende ultra-let.

TORSDAG DEN 25/12-2003

Olympisk squat

1 sæt x 2 reps med 60 kg

1 single med 90 kg

1 single med 110 kg

1 single med 130 kg

1 single med 150 kg (med medium knæbind)

1 single med 170 kg (med medium knæbind)

Bænkpres

1 sæt x 3 reps med 50 kg

1 sæt x 3 reps med 80 kg

1 sæt x 2 reps med 100 kg

1 sæt x 2 reps med 110 kg

1 sæt x 2 reps med 120 kg

1 sæt x 2 reps med 130 kg

Dødløft

5 singles med 140 kg

Seated chest-press machine

2 sæt x 12 reps med 75 kg

Standing face pulls m. bredt greb

2 sæt x 12 reps med 40 kg

One-arm triceps pushdowns

2 sæt x 15 reps med 20 kg

Og så tog jeg hjem :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share