Arnes log - 2 udgave


Arne
 Share

Recommended Posts

Let - meget let- morgentræning den 12/2

25 minutter i CII ved puls 145-155 - alt hvad min krop ville akceptere - men det var også programsat sådan - omend jeg nok havde planlagt 50-60 min - men selv den bedste træningsplanlægning kan blive talt i mod af ens krop, så at det også overgår mine planlægningsfuskerier er på den baggrund ikke overraskende B)

2 x :banana: - den ene tildelt for overhovedet at forsøge B)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 711
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

En lille restitutionspause

Over frokost blev jeg klar over, at det ikke ville være klogt med en hård spinningtime i aften - signalerne fra hele kroppen var mget tydelige. Lidt senere besluttede jeg så endda også at lade fornuften råde - ØV ØV - men ikke noget at gøre ved det.

Så jeg har rullet en lille tur med 22-23 km/t på cykel - ikke mere end 11-12 km og travet lidt rudt en lille time på Københavns Havn. Også en slags motion :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne :)

Det var nok en god ide at tage den lidt med ro i dag... Men jeg kender det godt fra mig selv, det der med at det kan være svært at lade være. :rolleyes: Men det er i hvert fald bedre, end at ende med at få en skade. ;)

Selv er jeg lidt øm i lysken for tiden, så jeg har ikke været ude at løbe i over en uge. :weeping: Kan heldigvis stadig styrketræne og cykle - men alligevel.

Håber, du snart får energien tilbage. :dance:

Link to comment
Share on other sites

Har du tænkt på selv at oprette en logbog her på MOL?

Har overvejet det. Men jeg synes, min træning måske er lige lovlig "tøseagtig" i forhold til, hvordan folk her på MOL ellers træner.:chicken: Især fordi, jeg heller ikke rigtigt kommet ind i den rette træningsrytme endnu pga. det med lysken. :( Men måske, når jeg for alvor kommer igang. :poking: (prikker til mig selv). Har i hvert fald fået lyst til at begynde at squatte og bænkpresse, efter at have læst her på siden. :D

(Som du nok kan se, morer jeg mig godt med de her Smilies :bricks: - savner dog stadig en Smiley på cykel...). :wave:

Link to comment
Share on other sites

[jeg synes, min træning måske er lige lovlig "tøseagtig" i forhold til, hvordan folk her på MOL ellers træner.:chicken: Især fordi, jeg heller ikke rigtigt kommet ind i den rette træningsrytme endnu pga. det med lysken. :( Men måske, når jeg for alvor kommer igang. :poking: (prikker til mig selv).

(Som du nok kan se, morer jeg mig godt med de her Smilies :bricks: - savner dog stadig en Smiley på cykel...). :wave:

Det kan jo være en hjælp til at komme ind i den rigtige rytme, at man skal huske at poste noget i loggen...

Det med cyklen: Hørt, hørt B)

Link to comment
Share on other sites

Allerup> Ja sådan en må vi have.

Børge> Tak - selv om jeg næsten bliver helt bange for den vampyrflagermus du sender efter mig :lol:

Dagens kost:

Jeg holder mig på beskedene ca 2800 Kcal, pga fraværet af seriøs træning. Der er blevet spist og drukket: Havrefras med skummetmælk, ruubrød med diabetesmarmelade, grovboller med rejer og leverpostej fra en grønne slagter (ikk på samme bolle B) ), 40 gram Whey (Viking), banan, fiskefrikadeller med ris og ærter, grovboller med røget laks og tun. Drikkevare, 1/4 l mathilde, 3/4 liter skummetmælk, resten uden kalorier.

Kom ikke i Multisport - derfor ingen vejning i dag.

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning den 13/2

Jeg var lidt fej denne morgen - eller klog måske...

Zechersquat: 2 x 6 x 45 kg

BB row: 2 x 6 x 60 kg

Floorpress 3 x 6 x 50 kg

der var planlagt 3 sæt af det hele - men det tror jeg var for meget på dagen, som det ses hold jeg også igen på belastning i Sechersquat. Styrketræningen om torsagen skal ikke være hård - det er mandag og lørdag der skal gås til den. Dagens træning er et lille boost i midtugen som også skal give metabolismen et lille kick.

3 små :banana: for den træning. I aften: spinning!

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Hej Arne

Super flot og imponerende log (jeg har dog ikke læst nogen andre). Startede selv som bruger i går aftes og faldt rimelig hurtig ind på din side - og jeg blev grebet. Sad oppe til 5 og læste og det sker ellers sjældent (læs: aldrig). Kanon træningsengagement

Vi har stort set de samme interesser og indgangsvinkler til træning. Ror selv og rigtig meget i roergometeret (CII) - specielt lige for tiden og min anden idrætsgren er cykling/triathlon (løb og svømning bliver ikke til så meget).

Der er rigtig mange ting jeg kunne tænke mig at kommentere, hjælpe dig med og spørge om, men vil prøve at begrænse mig.

Jeg hæftede mig ved din VO2max-træning i ergometeret og watt-belastningerne. Bevægelsesøkonomien i ergometer (CII) ligger på ca. 17% for en god roer og 22-25% på cykel, hvilket betyder at dit iltforbrug (VO2) ved en given wattbelastning (eks. 200w) i romaskinen vil være en del højere end hvis du cyklede med 200w. Du har selv været inde på at det måske var sådan, hvilket jeg så kan bekræfte. Dine watt ved VO2max-træningen skal derfor være lavere end ved cykling.

Du ville gerne ned på 7:00 på 2000m, hvilket ikke er helt urealistisk, da roere med lidt over 4 liter i VO2max har gjort det. Men hvornår planlægger du en test? Hvad med at køre nogle 6 km test en gang i mellem? (Vi laver nogle gange timetest i T:30-32)

Hvad med lidt flere test generelt (du træner jo alligevel helt vildt seriøs). Jeg har opfattelsen at vi begge "tænder på tal". Jeg kan eksempelvis godt lide at skelne mellem træningspassene og planlægge: Hér vil jeg satse og yde mit bedste og sørge for at være klar. Bare et forslag.

Har du iøvrigt overvejet at købe et S720 pulsur til cyklen, hvor man udover hast, kad osv. også kan få wattmåler til og printe det ud sammen højden og de andre målinger. Har et selv - fedt stykke legetøj - speciel når der er lidt bakker. Har dog ikke prøvet wattmåleren endnu, men den skulle efter sigende virke ret ok. :D

Link to comment
Share on other sites

Hej Igen Arne

Det har været rigtig underholdende at læse om din udvikling, kriserne og opturene. Dejligt at høre at du fået styr på blodtryk og blodsukker.

Du er lidt i tvivl om hvor meget du har taget på i muskelmasse, men har du ikke fået lavet fedt%-målinger. Ok de mest præcise metoder er også de mest besværlige. Men dit livmål er faktisk det bedste i den sammenhæng, da det ikke er der du tager på af træningen men primært på overkroppen og ekstremiteterne (ben og arme).

Hvad med dit kolesteroltal, triglycerider i blodet osv. har du styr på det? Jeg har selv et testcenter i Kbh., hvor vi måler dette udover CII-test og Wattmakstest på cykel.

Et par forslag til kosten i øvrigt:

Hvis du synes det er meget at spise 4000 kcal sundt, så sæt procentdelen af det sunde fedt i vejret - det er det ikke nogen øget sundhedsrisiko ved. Så skærer du det bare ned igen, når du skal være i energiunderskud. Da energitætheden er så stor i fedtet, vil du på den måde ikke vende dig til at skulle spise så store mængder af gangen og forandringen vil føles mindre, når du nedsætter dit energiforbrug. Hvornår begynder du på det? Puha det er det der er hårdt. :tongue:

Supersejt indtil videre - keep on going... :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Eggfreak :)

Ja jeg lagde godt mærke til dig i aftes (nat), jeg var også på vej til at skrive en kommentar om at det var dejligt med endnu en kvalificeret person på udholdenhedssiden B).

Tak for dine kommentarer og synspunkter - dejligt med et engageret og kvalificeret input :) . Med hensyn til test, så planlægger jeg at blive VO2 max testet ca. hver 6 uge - jeg har nogelunde adgang til at få det hjort når jeg vil. Med hensyn til den medicinske side og de andre tal , så er jeg i de bedste hænder hos endokrinologerne på Rigshospitalet - med blodprøver mv. 1 gnag per måned -og der er ingen problemer der - mit kolestroltal er overraskende lavt.

Polar 720 - jo sådan et vil jeg gerne have. Men mit lidt ældre Xtrainer gør det ganske godt. Hukommelsen er mindre og det kan ikke måle Watt - men de andre puls og cykelcomputerfunktioner har det, så det for gå indtil videre.

CII træningen ligger lidt stille lige nu, men vil blive optrappet igen. Jeg tror jeg lige nu vil kunne præstere ca 7.10-7.15 - mine ekstra kg. betyder lidt, selv i ergometeret, vægten skal transporteres frem og tilbage, tros alt.

Tak for dit kostråd - det vil indgå i overvejelserne - skal have møde med min gode diætisst snart. Vægtabet starter igen 1/3 - så der skal jeg havet etableret et dagligt underskud på 500 kcal.

Håber du selv etablere en log her på MOL!

Link to comment
Share on other sites

2 x aftenspinning den 13/2

Torsdag aften = lig med 2 spinningtimer i træk. Den første på 47 minutters køretid, den anden på 46 minuttter. Den første var en af de hektiske, så gør vi de i 40 sek, så gør vi det i 20, så gør vi det i 1 min. Osv - hektisk!

Jeg konstaterede ret hurtigt i anden time at mine ben ikke gad samarbejde om mere stående kørsel - så jeg lavede mit eget simple program, at bruge musikken til at køre efter og så ellers holde et stedy state omkrng 162-163 pulsslag/min - svarende for mig til ca 32-34 km/t på flad vej i vindstille.

Begge timer fløj afsted - jeg nød virkelig at køre denne aften, den lille pause i går gjorde godt.

4 x :banana: for denne aftens træning.

Pulskurve for første spinningtime:

post-12-1045169690.gif

Link to comment
Share on other sites

hurtigt spørgsmål, hvorfor er det liiiiiiiige man går til spinning? er cykling ude i det fri ikke bedre? har i aldrig set rocky 4 altså, stallone ude i sneen mod lundgren i et center, det er jo stallone der vinder :<

ej spøg til side, jeg fatter bare ik spinning, jeg cykler selv til og fra arbejde, hvilket er godt 15km ialt, der er godt med hårde bakker etc, så jeg får satme os pulsen op og køre, og gang i hjertet, så hvorfor sq man gå til spinning istedet?

//dementia

Link to comment
Share on other sites

hurtigt spørgsmål, hvorfor er det liiiiiiiige man går til spinning? er cykling ude i det fri ikke bedre? har i aldrig set rocky 4 altså, stallone ude i sneen mod lundgren i et center, det er jo stallone der vinder :<
Nej nej, som jeg sagde på #mol.dk så vinder Stallone fordi han træner med frievægte hvorimod at dolph træner med maskiner - den skjulte pointe ;)

Mht. spinning så synes jeg skam også det er meget sjovere at cykle i det fri i, men mener dog også at man yder lidt mere nogle gange, når musikken pumper og der også er andre der.

Link to comment
Share on other sites

Jamen som folk dog har boltret sig her i dag :lol:

Ja det var en lille stavefejl XaX! Skulle du få lyst til at prøve hessel - så hav endelig et håndklæde mellem arm og stang.

Hvorfor gå til spinnng? Ja min passion er faktisk at cykle i det fri - og det har jeg jo unægteligt gjort en del - og gør den dag i dag. Til sommer regner jeg med at køre omkring 350-400 km/uge Men i øjeblikket er det for koldt til at trykke igennem over mange killometer med høj fart - det ser man heller ikke licensrytterne gøre.

En anden ting er at jeg pt ikke råder over en vintercykel.

Selv hvis jeg gjorde ville det stadig blive til en del spinning. Det er ikke muligt at presse sig selv så hårdt og koncenteret som i en spinningtime, hvis man køre alene. Spinning er suveræn koncenteret konditionstræning og det er desuden sjov og underholdende træning.

Så derfor :)

Link to comment
Share on other sites

Eftermidagsspinning den 14/2

Jeg var positivt overrasket over, hvor gode ben jeg havde i dag, da jeg først kom på cyklen.

Puls kurven lyver på en måde lidt idag - jeg gik mere til den end den antyder. Som man kan se, så slappede jeg relt af mellem intervalserierne. Jeg valgte at køre tungt - dvs. med høj belastning i serierne. Det medførte et større stress på det perifere system - og mindre på hjerte og lunger. Så på grund af såvel det mindre arbejde i pauserne denne gang, som på grund af tyngden, kom pulsgennemsnittet ikke så langt op. Det skal dog med at jeg holdt de sidste 10 % i reserve. Løbetræningen og styrketræningen i morgen har høj prioritet.

Ok træning til 3 x :banana:

Pulskurve:

post-12-1045249904.gif

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share