Nice and clean power building


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Det er "sjovt" du siger det. Lau siger jeg har mindsket bevægelighed i venstre skulderblad. Jeg tjekker det omtalte

Der er 2 "problemer"

1. Nedsat udadrotation af begge scapula primært grundet spændte lev. scapula. Passiv udadrotation af scapula sænker "stramheden" i skulderen nær maximal flexion 170-180 grader.. Overhead shrugs er øvelsen samt alm wall-slides til at bedre dette. Desuden stræk af lev. scapula. Push up plus anbefales ikke da træningen af serratus anterior i denne position af non-funktionel. I øvelsen trænes primært abduktion af scapula og i mindre grad udadrotation. Det er vurderet at udadrotation af scapula bedst trænes tættere på maximal flexion ved 160-180 grader som ved alm wall-slides samt overhead shrugs. Scapula wall-slides kan fint bruges.

2. Anterior instabilitet af begge glenohumeral-led (skulderled). Dette højst sandsynligt grundet mange års bænkpres med dertil hørende extension + abd af humerus. Dette har forårsaget løshed i forreste kapsel samt glenohumerale ligamenter. Med dette ses ofte spændt rotator cuff ("GIRD") men dette er ikke tilfældet her. Mindre abduktion under bænkpres samt brug af håndvægte er svaret på bedring. Gerne suppleret med træning af bagskulder. Andre ville her hælde til træning af subscapularis da denne styrker den anteriore del af kapslen, men min egen erfaring er at det sjældent er vellykket hos folk der styrketræner. Bagskuldertræning virker bedre.

Iøvrigt er dyskinesi af scapula med nedsat udadrotation samt anterior instabilitet et vældigt hyppigt problem ved skuldersmerter. Især nedsat rotation af scapula. Ved disse patienter kan man køre rotator cuff fra nu af og til juleaften - det vil ingen effekt have.

Link to comment
Share on other sites

Sick shit. Jeg er bare IT mand. :laugh:

Anyway, mange tak for uddybning. Rigtig godt.

Ekstra træning i BVK igår. To af de lokale skulle lave PR i bench. Så jeg var i huset

Marcus fik 140, og Simon F, fik 152,5

Det er 5kg til Marcus og 7,5 til Simon

Jeg trænede lidt lir i mens

Barbell Curls

1 x 12 x 20

4 x 8 x 40

Sitting Military Pres

1 x 5 x 50

1 x 5 x 70

1 x 5 x 80

1 x 1 x 85

1 x 1 x 90

Cabel rows

3 x 8 x 120

Link to comment
Share on other sites

Træning i BVK i dag.

Fik ikke lavet halvt så meget som planlagt. Men fik en masse teknik træning

12:03-14:05

Brdr. Kofod var i huset, så der blev snakket

Benchpres

1 x 20 x 20

1 x 8 x 50

1 x 5 x 80

7 x 5 x 110

Vend - Fra Hæng

2 x 3 x 30

5 x 3 x 50

2 x 2 x 70

Træk vend

1 x 6 x 50

Plus nogle singels

Goodmornings

2 x 5 x 70

Barbell curls

2 x 8 x 50

Fra 14 til 15 , en times kugle stød med en af atletik gutterne. Sjovt at prøve

Link to comment
Share on other sites

Træning i BVK i dag.

Fik ikke lavet halvt så meget som planlagt. Men fik en masse teknik træning

12:03-14:05

Brdr. Kofod var i huset, så der blev snakket

Benchpres

1 x 20 x 20

1 x 8 x 50

1 x 5 x 80

7 x 5 x 110

Kører du bænken regulært eller smallere end før i tiden? Og gør den ondt at køre?

Link to comment
Share on other sites

Kører du bænken regulært eller smallere end før i tiden? Og gør den ondt at køre?

Hello

Jeg kører den smallere end godkendt brede. Noget der minder om 5 cm fra ringene på en godkendt stang. Yderligere kører jeg med stort fokus på at holde albuerne pænt, og kører stangen relativt langt nede på brystet. Jeg havde ingen smerter i dag

Link to comment
Share on other sites

BVK Igår

15:50-18:00

Træk Balance

3 x 3 x 20

1 x 3 x 40

2 x 2 x 45

1 x 3 x 50

1 x 2 x 55

1 x 4 x 40

Træk

2 x 3 x 30

1 x 3 x 35

1 x 3 x 40

1 x 3 x 45

1 x 2 x 50

1 x 1 x 52,5

OL Squat

1 x 3 x 70

1 x 3 x 102,5

2 x 3 x 110

CloseGrip Benchpres

1 x 5 x 50

1 x 5 x 70

4 x 5 x 100

2 x 5 x 102,5

Db curls

3 x 8 x 22,5

Link to comment
Share on other sites

Træning igår.

Tog halv fridag, og brugte hele eftermiddagen sammen med min far, på at rive køkkenet ned. Så op og ned en del gange fra tredje sal.

Træning i LVK

21:20-23:33

Vend

2 x 3 x 30

1 x 3 x 40

1 x 3 x 50

1 x 3 x 60

1 x 3 x 70

1 x 3 x 80

1 x 1 x 90

Høje Hiv (med smalt fat?)

3 x 3 x 110

Front Squat

1 x 2 x 80

1 x 2 x 90

1 x 2 x 100

1 x 1 x 105

Goodmornings

3 x 4 x 80

Decline barbell benchpres

1 x 20 x 20

1 x 8 x 50

1 x 8 x 80

1 x 5 x 100

1 x 5 x 110

1 x 5 x 120

1 x 3 x 125

Flat Dumbell benchpres

1 x 7 x 50

1 x 6 x 50

Pulldowns

1 x 8 x 90

2 x 8 x 100

EZ Curls

2 x 8 x 47,5

Db curls

1 x 8 x 25

Reversed EZ Curls

1 x 10 x 32,5

1 x 8 x 37,5

All done

Havde damens 15årige bror med. Så der var godt med gøgl.

AP var naturligvis i huset

Link to comment
Share on other sites

Aften træning i BVK

Min eftermiddags træning blev spoleret da vores nye køkken blev leveret kl 15, og der var 39 kasser der skulle op på 3 sal. Da vi var færdige med det, var jeg ikke lige i humør til yderligere træning

BVK

20:30-21:55

Vend

2 x 3 x 40

1 x 2 x 60

1 x 2 x 80 - Havde centeret for mig selv. Men her dukkede der en mere op. Havde ellers tænkt mig at maxe. Men hader at have tilskuere når jeg skal dumme mig :blush:

5 x 2 x 70

Close Grip Benchpres

1 x 12 x 20

1 x 8 x 50

1 x 5 x 80

5 x 5 x 105

Military Pres

1 x 5 x 50

1 x 2 x 70 - ok ikke den bedste øvelse at køre efter CG

1 x 5 x 50

1 x 4 x 54

OL Squat

4 x 2 x 100

BB Curls

2 x 8 x 50

Db curls

1 x 8 x 22,5

Pulldowns

3 x 8 x 90

Rar

1 x 3 x 100

1 x 3 x 90

Link to comment
Share on other sites

Endnu en "travl" dag. Ikke travl på arbejdet, men resten af tiden er travl. Kva den manglende travlhed på arbejdet, går jeg lidt tideligt, og får lavet lidt der hjemme. I dag har elektrikeren været her, og trukket kabler.

Grundet det, er min træning blevet molestreret.

BVK aften disko træning

21:45-22:25

Decline Dumbell pres

1 x 12 x 22,5

1 x 9 x 47,5

4 x 8 x 47,5

Cabel Rows

3 x 8 x 115

Dumbell rows

2 x 8 x 40

EZ Curls

3 x 8 x 47,5

TriSet

1 x 8 x 12,5

Forhåbentlig mere i morgen

Link to comment
Share on other sites

Er der noget jeg har misset? IKKE travlt på arbejde?

Ja. Som det er nu, er der desværre meget lidt Flow. Jeg opfinder opgaver selv, for at få lidt udfordring.

Så lige pt halter motivationen desværre voldsomt. Det virker desværre selv forstærkende når der ikke er noget at lave.

Link to comment
Share on other sites

Aften Træning i LVK

21:21-22:55

OH Squat

1 x 5 x 20

Træk Balance

1 x 5 x 20

1 x 3 x 30

1 x 3 x 40

1 x 3 x 45

1 x 3 x 50

1 x 3 x 55

1 x 2 x 60 REP PR

1 x 1 x 62,5 PR

1 x 1 x 65 PR

Gad vide hvor meget belastning der skal på før jeg begynder at kunne få lidt muskler ud af det

Træk

2 x 3 x 30

2 x 3 x 40

1 x 1 x 50

2 x 3 x 40

Det ville slet ikke i dag. Lige så god træk balancen var, lige så dårlig var trækket. Jeg kunne slet ikke komme hurtigt nok under stangen.

Dødløft

1 x 5 x 60

1 x 5 x 90

1 x 3 x 120

1 x 3 x 140

1 x 3 x 160

1 x 3 x 180

Det var længe siden. Overvejer om jeg skal have en ugentlig dødløft dag, og se om jeg kan genvinde den tabte styrke på den måde

Ben pres

1 x 5 x 195

1 x 5 x 245

1 x 5 x 270

Link to comment
Share on other sites

Træning i BVK i dag.

Startede dagen med at pudse hele køkkenet op, og spartle et par steder der manglede lag 2.

Her efter i BVK

12:45-14:55

Marcus startede med at berette at han i Tirsdags fik sit 300kg dødløft. Vi taler 20år, strømpe sokker, dobbelt overhånd med låsegreb, og 109kg krops vægt.

Det er stinkende grotesk

Anyway

Benchpres Smolov Rip Off Sidste dag

1 x 20 x 20

1 x 8 x 50

1 x 5 x 80

1 x 3 x 110

10 x 3 x 125 YEAH

Vend

2 x 3 x 40

1 x 3 x 50

1 x 3 x 60

1 x 3 x 70

3 x 2 x 80

Dumbell curls

3 x 7 x 27,5

1 x 5 x 32,5

Træk til bryst

3 x 5 x 105

OL Squat

1 x 3 x 90

1 x 3 x 100

1 x 3 x 110

Link to comment
Share on other sites

Træning i BVK i dag.

Benchpres Smolov Rip Off Sidste dag

1 x 20 x 20

1 x 8 x 50

1 x 5 x 80

1 x 3 x 110

10 x 3 x 125 YEAH

Stærk bænkpres. Så jeg jo spændt på at høre om hvordan skulderen har det? Kan du undgå smerter ved at ændre teknikken som vi talte om?

Edited by laush
Link to comment
Share on other sites

Stærk bænkpres. Så jeg jo spændt på at høre om hvordan skulderen har det? Kan du undgå smerter ved at ændre teknikken som vi talte om?

Stort set. De første tunge pas kan godt værke en smule. Men jo mere jeg fokusere på opspænd, og korrekt bane, jo mindre smerte. Efter de første 2-3 tunge sæt, er der ikke noget mere.

I mellem sættene går jeg typisk og laver lidt flexibilitets øvelser m.m. Det føles som om at det hjælper med at bløde det hele lidt op.

Det gør jeg naturligvis også inden første sæt

Link to comment
Share on other sites

Beskidt bænkpres der Blackie

Mht din skulder så ved jeg ikke om du er bekendt med broomstick shoulder dislocates... det er en øvelse jeg tidligere er blevet forslået af Incognito og han siger en del vægtløftere bruger den til at træne fleksibilitet i skulder-leddene... som navnet antyder bruger du blot en kosteskaft eller noget der minder om det... holder rimelig bredt til at starte med... i strakt arm fører du så skaftet over hovedet så langt om på ryggen at skaftet rører din lænd... du bevæger det i samme bane tilbage til udgangspunktet foran dig selv... det er vigtigt at dine arme er strakt under hele udførelsen og at du starter med at holde bredt... eftersom dine skuldre bliver mere fleksible så rykker du blot hænderne tættere på hinanden... du skal hele tiden have fornemmelsen af at det er i skulderleddene bevægelsen sker... se evt nedenstående gif

dowel.dislocates.gif

Link to comment
Share on other sites

Lyder ok Blackice, når ikke det er værre med så mange tunge sæt.

Tlunau>

Jeg vil ikke umiddelbart anbefale shoulder dislocates. Er enig i at det kan være en god smidighedsøvelse for skulderleddet, men der er samtidig en chance for at skabe hypermobilitet, altså bevægelighed udover det hensigtsmæssige. Med shoulder dislocates risikerer man at skabe, især anterior ("fremme/foran") instabilitet i positionen hvor kosteskaftet er bag ryggen. Dette er ikke optimalt i en skulder der allerede er presset grundet tung bænkpres m.m. Mangler man bevægelighed i skulderleddet og har ingen gener ved øvelsen kan den være rigtig god til at opøve bevægelighed til overhead squats osv.

Link to comment
Share on other sites

Lyder ok Blackice, når ikke det er værre med så mange tunge sæt.

Tlunau>

Jeg vil ikke umiddelbart anbefale shoulder dislocates. Er enig i at det kan være en god smidighedsøvelse for skulderleddet, men der er samtidig en chance for at skabe hypermobilitet, altså bevægelighed udover det hensigtsmæssige. Med shoulder dislocates risikerer man at skabe, især anterior ("fremme/foran") instabilitet i positionen hvor kosteskaftet er bag ryggen. Dette er ikke optimalt i en skulder der allerede er presset grundet tung bænkpres m.m. Mangler man bevægelighed i skulderleddet og har ingen gener ved øvelsen kan den være rigtig god til at opøve bevægelighed til overhead squats osv.

Jeg har personligt også brugt dislocates pga impingement fra stramme pecs. jeg har dog altid brugt den med stor forsigtighed god fokus på scapulær retraktion og depression.

Link to comment
Share on other sites

Lyder ok Blackice, når ikke det er værre med så mange tunge sæt.

Tlunau>

Jeg vil ikke umiddelbart anbefale shoulder dislocates. Er enig i at det kan være en god smidighedsøvelse for skulderleddet, men der er samtidig en chance for at skabe hypermobilitet, altså bevægelighed udover det hensigtsmæssige. Med shoulder dislocates risikerer man at skabe, især anterior ("fremme/foran") instabilitet i positionen hvor kosteskaftet er bag ryggen. Dette er ikke optimalt i en skulder der allerede er presset grundet tung bænkpres m.m. Mangler man bevægelighed i skulderleddet og har ingen gener ved øvelsen kan den være rigtig god til at opøve bevægelighed til overhead squats osv.

Hmm. Så med andre ord er det ikke snedigt at jeg faktisk konsekvent bruger den som opvarmnings øvelse for skuldrene.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share