Forums

  1. Træning, kost og sundhed

    1. Online Logbog

      Opret en logbog og lad andre følge din træning

      389,864
      posts
    2. 128,293
      posts
    3. 27,252
      posts
    4. Træningsprogrammer

      Diskussion af specifikke træningsprogrammer, dit eget program eller dit bud på et optimalt program.

      42,532
      posts
    5. 40,173
      posts
    6. Ernæring

      Kost og Kosttilskud

      62,692
      posts
    7. Sport

      Alt om sport

      48,622
      posts
    8. Skader

      Diskussion af egne skader eller principielle forhold omkring skader.

      10,309
      posts
    9. Generelt

      Udstyr, træningssteder, holdninger etc. - Træningsrelaterede emner der ikke passer i andre fora

      61,147
      posts
    10. Artikler på forsiden

      Diskuter artikler på Motion-onlines forside. Kun Admin kan oprette emner, men alle kan svare.

      3,266
      posts
    11. Køb - Salg - Bytte

      Træningsudstyr, bøger, video etc.
      KUN træningsrelaterede ting! Kun for private.

      9,823
      posts
    12. Billedgalleri   (244,093 visits to this link)

      Brugernes egne fotoalbums

  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 304 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online

  • Nyeste Emner

  • Nyeste indlæg

    • I de her dage er det præcis 4 år siden, jeg var i Boston for at løbe maraton. Sidste år lavede de noget underligt, virtuelt tamtam, da de måtte aflyse det. Og i år kan jeg se, at de har flyttet det til oktober, hvor staten Massachusetts - måske, måske ikke - er fuldt genåbnet. Billedet her er fra starten i 2017, hvor jeg havde en af mine helt store løbeoplevelser. Selve løbet gik egentlig frygteligt, da temperaturen skød op over 26 grader, og der var alle mulige slags pollen i luften. Der var af gode grunde ingen blade på træerne, så turen fra Hopkinton til Boston foregik i stegende sol, og jeg fik ildrøde øjne. MEN altså stemningen og hele det historiske vingesus ville jeg nødig have undværet. Og i dag ligner billedet jo ren sciencefiction med titusinder af tilskuere og løbere helt tæt. Krydser fingre for, at vi snart må komme tilbage til normalen.
    • Bare rolig, jeg har ingen ambitioner om at skulle tilvænnes til maratonløb igen  Det kan da godt være, at jeg har formuleret mig forkert mht. restitution og lange ture, men jeg tror på deres rekreative effekt. Jeg har ingen lange redegørelser at henvise til, men kan mærke på min egen krop, at den har det bedre ved at komme ud at røre sig end at være inaktiv, selv om en 100 procent hviledag måske i teorien burde være bedre for restitutionen.
    • Det var stor solid kassevogn og jeg “gled af” efter at havde ramt med fordækket, så hvad jeg lige fik set efter (uden det faktisk var noget vi ledte efter), så fik den vist ikke en skramme. Men den unge gut der kørte var nok mere forskrækket end jeg var, så i hvert fald de næste 3-4 dage, tror jeg at han ser sig for. Så glemmer han det nok og kører på rutinen igen. Ja, hvorfor kører jeg egentlig dér? Jeg ved godt at det slet ikke er logisk... men selvom det oftere går galt på cykelstierne end på vejene, så kan jeg alligevel bedre lide at køre der. Uheld er hyppigere men konsekvenserne er mindre, end at ved blive pløjet ned bagfra af en bilist der sidder med snotten i telefonen eller piller ved GPS’en.
      Men nok mest, så kan jeg bare ikke lide at være i vejen (sådan helt generelt) og det ER man bare på vejene. Og det er især ufedt når jeg udemærket godt ved, at de fleste bilister hader min tilstedeværelse. Så derfor prøver jeg at undgå den.

      Jeg er flad i stængerne men min “form” på TraningPeaks ligger på minus 34, så der er nok en sammenhæng.
      Her om lidt laver jeg en gang overkropstræning og holder fast i at give knæet styrketræningspause, selvom det umiddelbart føles OK. 
      I morgen er det sidste feriedag og jeg skal lave absolut ingenting, udover til astmakontrol.
    • Jeg trænede selv efter Lydiards principper, men der er ikke megen videnskabelig evidens for den tilgang længere. Som du selv skriver, så handler det om at arbejde hårdt, hvis man vil have formfremgang. Det meditative tror jeg gerne på, men at en LSD tur skulle øge restitutionen er nok ret tvivlsomt. Jeg tror tilvænningsture til fx marathon skal løbes i Racepace, så løbestilen er den samme. Man løber alligvel noget anderledes i et markant lavere tempo, hvilket jo understreges af den meget lavere skadesrisiko.  Cykling er lidt anderledes end løb, da belastningen varierer og man derfor bedre kan udnytte en højere fedtforbrænding. Der giver lange ture mening fysiologisk IMO.
    • Polariseret træning. I takt med, at intervallerne bliver mere og mere intense og hårde, bør de langsomme ture kun tjene til restitution, så musklerne kan komme sig igen. Sådan er i hvert fald teorien bag den polariserede træning, hvor der ikke er så meget af den den bløde mellemvare, det vil siger tempoture, som belaster systemet uden rigtig at flytte grænser. Det er det samme, Joe Friel er inde på i 'Fast after 50'. Han påpeger, at mange gamle sportsfolk har en tendens til at lægge for meget træning i den bløde mellemvare som 'tempotræning' uden den store variation. Kroppen har bedre af at blive udfordret - og så få tid til at komme sig. Både med cykeltræning og med løbetræning kan jeg selv falde i samme grøft med sådan nogle halvlange ture, der går halvhurtigt. Det rykker ikke rigtig ved formen. Så selv om man er lidt oppe i årene, giver det faktisk god mening at give kroppen hammeren for så til gengæld at give den rigelig tid til at restituere. Det er i hvert fald den retning, jeg vil prøve at bevæge mig i. I virkeligheden var jeg inde på lidt af det samme tilbage i foråret 18, hvor jeg prøvede at løbe en fornuftig 5 km. Da var jeg meget optaget af 'Brain training for runners', hvor Matt Fitzgerald er inde på det samme i form af forslag til træning med nogle intense og varierede pas. Man skal stadig ikke undervurdere de lange, afslappede tures værdi som ren tilvænning til distancen og som tilpasning af kroppen til den fysiologi, der ligger i løb. Ud over naturligvis de rekreative og meditative kvaliteter ved bare at løbe sig en tur :) Hvis jeg havde alderen og tiden til det, ville jeg overveje mine oprindelige principper, som stammer tilbage fra Lydiard-tiden. Det vil sige et enormt volumen som basis og så gradvis indfasning af intervaller, bakkeløb, fartleg og den slags. Men det ville kroppen ikke kunne holde til, og jeg ved sgu heller ikke, om jeg ville have lyst, hvis det kom til stykket. Men er man ung og ambitiøs, så er det givet vejen til at løbe rigtig stærkt. De perioder som ung, hvor jeg havde held til at få nogle fornuftige resultater - både inden for løb og cykling - har været perioder med virkelig stort træningsvolumen. Men gider/kan jeg løbe 160 km eller mere om ugen igen? Njaeh, næppe.
  • Recent Status Updates