klausjensen


klausjensen
 Share

Recommended Posts

Dato: Mandag, 6. januar 2002

Varighed: 2 timer

Center: Horsens Styrkeløft Klub

WSB - Squat ME

Hele styrkeløft-sjakket var i huset, og jeg trænede med. SAB er udvandret til Kbh i nogle dage, så det passede fint.

ME Squat med fuldt udstyr

(opvarmning)

5 @ 60kg

2 @ 80kg

2 @ 90kg

Herefter med stropperne oppe

1 @ 110kg (ikke dyb nok)

1 @ 110kg (ikke dyb nok)

1 @ 110kg

Herefter med bælte

1 @ 130kg (ikke dyb nok)

2 @ 130kg (ikke dyb nok)

1 @ 130kg (ikke dyb nok)

Så foreslog Jørgen Sørensen jeg skulle stå lidt bredere. Det giver osse mening, hvis man ser på min statur, men jeg er ikke fleksibel nok eller stærk nok i hoften, til jeg kan løfte på den måde.

5 @ 90kg bredere stand (ikke dybe nok)

2 @ 110kg bredere stand

1 @ 150kg normal stand igen (ikke helt dyb nok - tæt på)

Så spøgte hele licens-banden med, jeg bare skulle lave "Kurt-tricket", hvor man smider flere kilo på og så kommer dybden. Iøvrigt opkaldt efter klubbens fremmeligste Mastersløfter Kurt Jensen, der har lidt samme kropskomposition som jeg selv. Jeg er ikke sikker på de mente jeg skulle prøve det, men jeg moslede i hvert fald 20kg mere på og gik og knurrede lidt...

1 @ 170kg Miss

Jeg lavede frit fald fra første sal med stangen for at få den eftertragtede fart i løftet, men fik balancen for langt frem. Så fik spotterne jo osse lidt træning, mens de assisterede mig med at lave en rundrygget goodmorning op med den. "Så må du jo lave den igen", var meldingen.

Mere knurren og hidsen op fra min side...

1 @ 170kg :devil: :devil: :devil: :devil: :devil: *PR +20kg*

Så var den der sgu! Jeg var fokuseret på at begynde forsigtigt, så jeg fik ikke rigtig fart på nedaf, så det blev lidt en grinder. Men den var der. Og sikken lettelse!

Videoklip af løftet inkl. brøleabe tendenser: MPEG 3,5MB

Så var der efterhånden gået tæt på 2 timer, og jeg var godt smadret, så det blev bare til...:

Archback Goodmornings

5 @ 90kg

5 @ 100kg

5 @ 110kg

Overall

En hård dag. Jeg tror aldrig jeg har squattet så mange sæt før, og så slutte af med en 20kg PR... Så skulle man vist være et skarn for at ikke synes, det har været en god træningsdag. :D

Her er et billede af dybden i squat:

post-12-1041879358.jpg

Edited by klausjensen
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Wauw, den ser endda nem ud, du kan da vist snildt tage 180 hvis du lige rammer banen :devil:

Det ser umiddelbart ud som om dine fødder peger meget udaf, men jeg kan ikke helt se om vandringen på knæene går i samme retning?

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Alle>> Tak tak tak. :)

Onkel Troels>> Du er jo RAW, så du er stadig stærkest. :)

Rod>> Det med fødderne... Det er ikke optimalt. Mine ankler skulle optimalt set stå ret op og ned set forfra. Det gør de ikke, og jeg har pt ikke få dem til det. Min ""stil"" (bemærk her overdrevet anvendelse af anførselstegn) er desværre ikke til ret meget andet pt. Jeg er lidt for stiv i lysken/hoften til at kunne presse med benene længere ude. Og trækker jeg fødderne længere ind til smallere stand, kan jeg ikke nå dybde.

Efter DM bør jeg nok begynde at arbejde med den bredere stand. Men Johan Westerberg kommer vist til at hænge en del ud i HSK om ikke så længe, og han plejer at være fuld af gode ideer. Han vil sikkert også sige bredere stand.

Måske skulle jeg træne noget mere med de rutinerede licensløftere. De har altså en masse erfaring, som er guld værd for en rookie-knægt som mig. Idag var de i hvert fald en enorm hjælp.

Link to comment
Share on other sites

ku' en anden med lange lår få et par tips til, hvordan man kommer videre i squat? Jeg har desværre ikke helt den samme supervision som dig, men måske der er et par pointer??

Tjaah, jeg er bestemt ikke ekspert, men et par gode pointers til, hvad der har hjulpet mig, kan du da få. :)

Som jeg husker det har du ikke deciderede dybdeproblemer? Til MOL Træf 1 lavede du da nogle fine squats, som jeg husker det (mens jeg knurrede over beskeden fra JFK om strækøvelser)?

Anyway, standen er jo helt afgørende. Lange lår fordrer en bred stand, fordi man så set fra siden kan "afkorte" lårbenet. Det er en vigtig pointe. Når man så finder den stand, man er tilfreds med og som man kan komme under parallel med (eller hvad nu målet er), er der "sid tilbage"-tingen. Man SKAL ikke synke ned mellem sine ben, som jeg har set nogen beskrive. At sætte sig tilbage og ned (som på toilet) er mere beskrivende efter min mening. Det kan være det er anderledes når man er lårkort (no pun intended), men jeg tror det ikke.

Og så fik jeg et rigtig godt råd af Johan Westerberg, der er landstræner i stykeløft. Pres knæene ud til siden. Det gjorde fra det ene løft til det andet forskellen for mig mellem 5 cm over parallel til godkendt dybde. At jeg så senere havde svært ved at gentage kunststykket med samme vægt, gør ikke rådet dårligt. Presser man knæene ud til siden "afkorter" man igen lårbenet set fra siden og får mindre knævandring.

Så skal man stadig honorere det gamle råd med at knæ skal vandre i samme retning som foden peger. Det har jeg ikke selv styr på endnu, desværre. Knævandring kan IKKE undgåes med lange lårben, medmindre man stå ekstremt breds og fælde overkroppen ned til omkring vandret og stadig holde stangen i lænden.

Men mit første råd står stadig som det vigtigste. Eksperimenter med det uden vægt, med lidt vægt etc etc. Jeg squattede sågar op af en væg hjemme i stuen for at prøve at finde ud af, hvordan jeg skulle få det lort til at virke.

Det blev nogle ustrukturerede tanker om, hvordan jeg har kæmpet, håber du kunne bruge det til noget. :)

Flot løft, det ser jo helt pænt ud i squat, er det b/c DM som du skal med til?

Jeps, det er C-DM - på hjemmebane endda! :D

Sådan KJ. Nu skal det bare blive en vane med at komme derned. Bare send lortet i kælderen.

Det er nemlig rigtigt. Og jeg skal lave mange tunge singles, for det er for mig et komplet andet løft end 130kg f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Tilykke med PR´en Klaus.

Hvis du går lidt tilbage i din log kan du læse, at jeg skrev du bare skulle have noget mere vægt på. :)

Har du forresten læst Louis Simmons´s artikel "Visitors to Westside" på elitefts.com? Der er nogle tricks til at lærer at squatte med bredere stand. Det må lige være noget for dig, der bruges bands, omend på en noget bizar måde. :devil:

Link to comment
Share on other sites

Målsætning 2003

Jeg har i lang tid tænkt over en målsætning for 2003, og her er så hvad jeg er kommet frem til er en passende kombination af ambition og realisme.

Squat: 205kg

Bænkpres: 145kg

Dødløft: 250kg

Total: 600kg

...Og ak, der knytter sig endnu en kiloangivelse på målsætningen..:

Vægtklasse: 110kg :retard: (jeg vejede 125kg lige ud i morges)

Guldkrav i 110kg klassen er 595kg total, men det er ikke målsætningen at opnå det næste år til et stævne. Hvis jeg kan flytte min PR's op til disse mål i løbet af året er det tilfredsstillende. Så kan jeg gå efter at lave dem til samme stævne f.eks. til B-DM februar 2004.

Link to comment
Share on other sites

Dato: Tirsdag, 7. januar 2002

Varighed: 1 time 30 min

Center: Horsens Styrkeløft Klub

WSB - Bænkpres ME

Trænede igen med hele styrkeløft-sjakket, og træningen var rykket en dag tilbage for at kunne få kigget på min bænk med trøje.

ME Bænkpres

8 @ 60kg

5 @ 60kg

3 @ 70kg

1 @ 80kg

1 @ 90kg

På med trøjen

1 @ 110kg

1 @ 110kg

1 @ 110kg (underkendt pga manglende pause)

1 @ 115kg (underkendt pga manglende pause)

1 @ 115kg Godkendt *PR*

1 @ 120kg Miss

1 @ 115kg Godkendt

1 @ 115kg Godkendt

8 løft i trøjen... Så kan jeg godt afsløre der ikke er meget hud tilbage i kanten af armhulen. :retard:

Det kører altså ikke i trøjen. Jeg prøver at sy ærmerne ind nu, og så får den et par forsøg mere. Kan jeg ikke løfte mindst 120 i den, så er jeg fristet til at droppe den til C-DM.

Bænkpres med kæder ( vægt er ekskl. 25kg kæder)

1 x 3 @ 80kg

3 x 3 @ 60kg

Overall

Slut prut.

Edited by klausjensen
Link to comment
Share on other sites

I den korte udgave hvor du misser 120kg. Det ser på videoen ud som om at du ved sænkningen til brystet lader højre arm sænke dybere end den højre. Dette bliver ikke korrigeret før du presser og det bliver et næsten umuligt løft. Jeg har ikke før lagt mærke til den tendens i dine bænkpres, skyldes det trøjen? - eller manglende koncentration? (eller begge?).

Link to comment
Share on other sites

Det løft på 120 var en parodi. Prøv at se hvordan stangens bane var på vej ned. Zig-zag... Jeg prøver nogle flere løft på 120kg næste gang jeg skal i trøjen og løfte tungt, om en uges tid. Man kan også høre Jørgen siger noget i retning af "Det var godt mok en weird bane..." ;)

Mit primære problem er at holde albuerne ud og lave et stabilt løft. Jeg har altid trænet med noget der ligner 45 graders vinkel mellem overarm og krop - og der hjælper trøjen meget lidt. Så skal albuerne ud tættere på 90 grader. Og da jeg ikke har trænet der er jeg svagere...

Link to comment
Share on other sites

Watts... Jeg løftede røven på de to løft uden pause, og på det sidste på 115 var jeg i tvivl. På de andre er jeg ret sikker på den rør bænken. Det er fordelen ved ikke alt for faste baller! :tongue:

Men du har da helt ret i, jeg skal være opmærksom på det. Næste gange tager jeg trikot på og filmer fra siden i højde med bænken, så jeg kan få vished. :)

Link to comment
Share on other sites

1000 tak for rådene - du husker rigtigt med, at jeg ingen problemer har med dybden. Min ROM er så stor, at jeg ka' tørre r.v i gulvtæppet B) Arj, det tager et årti at gennemføre en enkelt rep, og jeg burde muligvis stoppe noget før bunden for at prøve at få nogle flere kg på. Jeg tror ikke det hjælper så meget, da mit sticky point er, når jeg passerer vandret.

Jeg prøvede med lidt ud over skulderbredde i dag. Det gik fint, men det kan ikke blive ret meget bredere, før den gamle skade knurrer i bækkenet...

HST (hypertrofispecifikt eller ej) har hjulpet en del, min 5RM har flyttet sig mindst 10 kg opad (hvilket er 20 % :bblush: ).

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share