Arnes log


Arne
 Share

Recommended Posts

  • Replies 723
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Træning den 9/10

Jeg havde ikke regnet med at man kunne få så meget DOMS af spinning... ok at jeg er smadret i mine lår i dag, er måske ikke så overaskende, squat mandag og en masse stående arbejde på spinningcyklen tirsdag, noget som jer er helt uvandt med, jeg står meget sjældet op på cykel, er forklaringen på det.

At jeg er øm i mine læge er vel i det lys også forståeligt - men langt det værset er mine mavemuskler - de har tydeligvis skullet arbejde hårdt for at stabilisere, og det kan mærkes i dag... Nå men der jo i en god sags tjeneste.. B)

Denne dag har jeg holdt mig til følgende arbejde i CII:

8 min opvarmning 140 W- kadance 28

10 min ved 170 W kadance 30

5 min 15/15 intervalarbejde ved 300W/34 i arbejdsintervallerne

5 min ved 150 W/28

5 min ved 225 W/28

5 min afkøling

Ialt 6900 m roning

Bedømmelse 3 x :banana:

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning den 10/10 i USG

Havde stadig lidt DOMS - men det var ikke noget problem da jeg først kom i gang.

Menu:

Backext. og mavebøj - 2 x 15 hver

Lidt squat og goodmorning med 20 kg stang som yderligere opvarmning

Dødløft:

1 x 10 x 50 kg

1 x 6 x 70 kg

5 x 5 x 90 kg (5 rep PB) :)

Jeg var ikke i nærheden af at gennemføre med 90 kg sidst - så det føles godt. Hvad der ikke føles godt er, at jeg 2- 3 gange i de sidste sæt vælger at gennemfør en rep. som er kørt skævt - med det resultat at jeg står med næsten gennemført benafsæt- uden at trækket med ryggen er begyndt - så stangen lige hænger næsten stille og skal accelereres med ryggen - og det er ikke sundt - der SKAL jeg altså lære at smide stangen :devil:

Bænkpres

1 x 10 x 40 kg

1 x 2 x 60 kg - det var alligevel for meget til 5 x 5

4 x 5 x 55 kg

1 x 3 x 55 kg

Forsøget med 60 kostede og den sidste pause var for kort.

Træk til bryst

5 x 5 x 57,5 kg

DB curls

3 x 5 x 13,5 kg

Ryggen var for smadret efter dødløft til de planlagt BB rows.

PGA den gode dødløft bliver bedømmelsen 4 små x :banana:

Jeg køre en uge mere med 5 x 5, derefter en uge med blanding af 2-3 rep sæt og CAT, så skal der sættes nye max - forhåbentligt, og derefter står den på HST.

Link to comment
Share on other sites

Puha - kan godt mærke jeg har en lænd oven på i morges, heldigvis føles den bare som trætte muskler - ikke noget slemt :)

Resten af dagen har bidt på ialt 27 km på raceren i godt 80 % tempo, fint nok.

Link to comment
Share on other sites

Endnu en dag med DOMS, lænden er bare træt, men mine arme har jeg DOMS i for første gange længe - formentligt fordi jeg lavede curls med DB i stedet for stang som jeg plejer.

Idag 25 km på raceren, 8000 m i Roergometeret. For træt til at skrive mere i dag!

Link to comment
Share on other sites

Træning den 12/10

Dag 2 med forkølelse. Derfor har jeg trænet let uden at presse mig hårdt.

I lighed med i går, er det blevet til roning i CII ved puls ca. 150 i de ca 39 min, det tager at ro 8000 m ved middel intensitet.

Der kan godt argumenteres fort at man slet ikke bør træne med forkølelse - men det er lidt vigtigt for mig at lave noget hver dag pt - og ikke lade min krop "vænne sig fra" netop det.

I aften løfter jeg lidt jern - igen uden at presse hårdt på - med samme formål.

Link to comment
Share on other sites

Du ordineres hermed Dr. Jensens mirakelmedicin mod dårlig ånde, forkølelse, podagra, nedgroede negle, lumbago og engelsk syge:

matilde.jpg

Indtages kold, pislunken eller varm efter behov.

Er patienten ikke ved bevidsthed kan mirakelmidlet anvendes intravenøst med negligérbare bivirkninger.

Get well soon. :)

Link to comment
Share on other sites

Jo tak drenge - det er ikke så slemt - bare en stoppet næse og lidt almen slaphed - det er jeg hurtigt ovre. :)

Er patienten ikke ved bevidsthed kan mirakelmidlet anvendes intravenøst med negligérbare bivirkninger.
Er det noget man eksperimentere med i HSK? B)
Link to comment
Share on other sites

Øv øv - idag må¨jeg overgive mig til forkølelsen :jehon: :ugone2far: -jeg gider ikke, at det skal gå ud over styrketræningen i morgen og spinning på tirsdag - tænk hvis det kunne lykkedes at komme til spinning 2 uger i træk ;)

Nå det jeg virkelig har lyst til, er en lang tur på raceren - og det er vist ikke lige dagen derude - så jeg nøjes med at se cykel på TV! :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne,

Jeg ved selv hvor frustrerende det er at skulle overgive sig til sygdom når man hellere vil træne. Men jeg er blevet overbevist om at det bedst for kroppen at give den den ro den har brug for, når den beder om det. Så drop den dårlige samvittighed og smid på sofaen med lidt cykling på TV :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Så drop den dårlige samvittighed og smid på sofaen med lidt cykling på TV
Det gjorde jeg så - og faldt i søvn da der manglede 5-6 km - det må havet være Leths stemme der bragte mig i hypnose - eller en urgammel flugtreaktion fremkaldt af lyden af Jørn Mader B) :devil:

Det er bliver ikke trænet før tidligst tirsdag - det kan jeg godt mærke.

Link to comment
Share on other sites

Mandagsstatus den 14/10

2. uge i træk præget af typiske efterårsinfektioner. Lidt surt nåpr lysten til træning er stor :(

Ugen havde heldigvis sine højdepunkter. Jeg var flyvende til spinning i tirsdags - man kan mere end man tror når der er nogen til at presse en positivt.

Min dødløft torsdag var også en optur.

Udført træning:

2 x styrketræning i USG

1 x let styrketræning hjemme

106 km på raceren

1 times spinning

3 gange roning i CII, ialt 23 km

Det er ok - jeg vil gerne holde et niveau på 125-150 km på cyklen resten af efteråret, men årstiden gør det følsomt - regn og blæst slår noget hårdere når det også er koldt. Cyklingen bliver iførste omgang afløst af mere arbejde i CII, senere nok af mere spinning.

Form, helbred og humør

Forkølelsen præger lige nu, det bliver sikkert hårdt at komme igang igen, min kondition må være præget af de 2 uger med virus i kroppen, men sådan er det.

Jeg er stærkere end nogensinde i styrkerummet - men jeg kan også mærke at jeg skal passe på - min lænd er stadig ikke klar til dødløft igen oven på i torsdags - jeg skal nok passe på med volumen af det tunge arbejde, sålænge teknikken ikke er 100 % på plads.

Motivationen er stor. Humøret er på optur - vi har kæmpet os igennem nogle vanskeligheder på arbejdet - der bliver forrygende travlt i de næste måneder, men det er ok.

Denne Uge

Programmet i denne uge byder forhåbentligt på spinning tirsdag, hvor jeg nok bliver nød til at holde lidt igen. Vejrudsigten siger massere af arbejde i roergometeret og så skal der styrketrænes et par gangen, i denne uge med lav volumen.

6 måneder

Jeg har ført denne log i lidt over 6 måneder, så jeg vil narest lave en "6 måneders status". B)

Link to comment
Share on other sites

6 måneders status part 1

Jeg har haft denne log i 177 dage

Jeg har trænet ca 260 træningspas

Jeg har kørt 4558 km på cykel

Jeg har roet 499 km i CII

Dertil kommer ca. 35 gange styrketræning

Og endelig 3 ganges spinning...

Jeg har talt sammen i min frokostpause - hvad alle disse tal måtte betyde...? Det vil jeg forsøge at skrive om i aften. Med lidt held bliver det interessant - om ikke for andre, så for mig.

Link to comment
Share on other sites

Morgen spinning den 15/10

Jeg var noget spændt på hvordan det skulle gå – forkølelsen er ved at klinge af, meen alligevel…

Jeg holdt en lille smule igen undervejs, Mettes program var lidt lettere end sidst, så det gik faktisk fint og der kom en god gang træning ud af det.

Bagefter udførte jeg endnu en gang, opvisning i langsom kørsel på 8,5 kg aluminium og carbon, på strækningen mellem Vesterbro og Hvidovre.

I min morgentræthed (det havde intet at gøre med at jeg var ude i går med en god veninde og fik en enkelt øl og en 20 års Ardbeg på Kruts – det havde absolut ingen indflydelse…) kunne jeg ikke finde pulsbæltet – så ingen kurve denne gang.

Jeg har meldt mig til et hold om lørdagen også – nu skal der spinnes!

Denne morgens træning får 3 solide :banana: Og ikke et ord om at Mette spillede ”Video video”……

Link to comment
Share on other sites

6 måneders status - del 2

Første del af denne status omhandlede kvantiteten af min træning, men fortalte ikke meget om hverken kvaliteten eller resultaterne af mine mange kilometer på cykel mv. Jeg vil nedenstående gennemgå mine mål, hvor jeg står lige nu, hvorfor det er gået som det er gået og hvad har i det hele taget forandret sig i ikke bare den periode jeg har ført loggen – men i hele den periode på 22 måneder hvor jeg har trænet systematisk.

Målsætninger og resultater

Hvis jeg skal vurdere mine træning sat op over for de mål som jeg har sat mig – og det skal jeg – så er jeg langt fra målet mht. vægttab. Lige nu ca. .35- 40 kg for at være helt kontant. Jeg vender tilbage til dette lidt længere nede.

Mine mål mht. til træningstilstand har være mere upræcist sat – en jeg har tidligere dog sat en mål for min maksimale iltoptagelse på 4,5 l per minut. For en kropsvægt på 85 kg – som er ca. målet svare det til et kondital på 52 hvilket vil være meget pænt for en mand på 40. Jeg havde ikke regnet med at være der nu – men jeg ville gerne havet været på 4 l. Det tror jeg også eg har været oppe på – men ikke de gange jeg er blevet målt – her har jeg maksimalt ligget på 3,8 l, svarende til et kondital på 44. stadig veldigt anstændigt. Lige nu vejer jeg ca. 125- så lige nu er konditallet ca. 25……

Styrketræningen har mest haft til formål at forhindre at jeg taber for meget muskelmasse – og det er lykkedes. Jeg har i nogle perioder, hvor diæten alligevel at forskellige grunde ikke kunne holdes, i stedet satset på at udvikle muskelmasse. Summa summarum – jeg har øget min samlede masse en smule og er blevet ca. dobbelt til 3 gange så stærk i mange øvelser pga. masseøgningen og neural tilpasning – med størst vægt på det sidste.

Kvaliteten af min træning har været varierende. Der har været perioder hvor det har haltet meget, der har været perioder hvor det simpelthen ikke har være systematisk og sammenhængende nok.

Det har jeg lært at leve med som et vilkår – jeg er altid komet igen og jeg synes det ser mere og mere stabilt ud igen.

Der er også kommet flere træningsformer med – det er godt at kunne variere når man køre træt. Seneste er spinning kommet ind i programmet – og snart begynder jeg at lave små Jordskælv, tidligt om morgenen på Østerbro, når jeg skal til at løbe.

Situationen lige nu

Jeg er ked af at jeg ikke har nået mine mål for vægttab

Jeg er meget glad for hvad min træning har gjort for mit helbred om min hverdag

Jeg er meget motiveret til at komme videre

Jeg er meget glad for at projektet har udviklet sig til også at omhandle den psykiske side – de skriver jeg ikke om i min log – men når man vejer 180 kg er problemet komplekst og skal takles på mange fronter.

Jeg er meget glad for at jeg begyndte at føre denne log. Betydningen kan ikke overvurderes. Den er disciplinerende for mig selv – jeg kan hente glæde i, at gå nogle dage tilbage og se at der gik det jo skide godt, når der er brug for det, og endelig er det uvurderligt med alle jer der har forholdt jer aktivt til min log- i har rost, trøstet og drillet – TAK!!!! :wave:

I det hele taget er MOLs diskussionsforum kommet til at betyde meget for mit forløb- min viden om træning var 20 år gammel og der er sket meget – og så har vi det jo ”hyggeligt”.

Hvad er der ellers sket undervejrs

I dag skal jeg ind imellem minde mig selv om, at jeg startede træningen for at tabe mig, træningen er blevet en mål i sig selv – det betyder at jeg nogle gange er lidt på afveje. Iltoptagelse er fint at have som fokuspunkt – men undertiden fortrænger målene her nogle træningsformer, som mit vægttab ville have godt af.

Styrketræningen er det jeg så absolut det jeg nyder mest – ”the dark side” som det hedder i det særlige MOL sprog, har så afgjort fat i mig – og jeg kunne sagtens udvikle mig til et rigtigt styrkesvin – min ”former brother in arms” Klaus Jensen har jo overgivet sig endeligt :devil::rolleyes: - men det er alt for tidligt for mig – der SKAL mange flere killo af først.

I øvrigt har jeg nogle drømme om ting jeg gerne vil præstere, som overhovedet ikke hænger sammen – dels vil jeg kunne køre i et uafbrudt hug op til toppen af ”det skallede bjerg” – I ved fra Tour de France – jeg kan ikke stave det lige nu – eller evt., eller også, op af Tourmalet. Ingen smily - jeg MENER det sgu!

Samtidigt vil jeg gerne kunne dødløfte 200 kg, squatte mindst 150 kg og bænke 100 kg….

Men den tid de fornøjelser! Dog tror jeg at bjergtinderne kommer først- det vil der være noget symbolik i som jeg - og måske andre - kan bruge - fra 35 årig mand der synes at 3 m er lang at gå, til 41-42 årig mand der cykler op af Tourmalet, Måske er 42 en god alder at gøre det i - hvis du ikke forstår hvorfor, så er det fordi der en bog du mangler at læse :)

Den mentale side

Min træner opfordrede mig tidligt til at også bruge en psykolog. Det afslog jeg. Da jeg i vinters røg ud i en lille krise efter et kikset kæresteforhold valgte jeg at gøre det. Det har ikke handlet særligt meget om den krise som sådan, men mere om de egentlige årsager til at jeg endte med at være en meget syg mand på 180 kg. Det har været 10 hårde måneder med den proces, det har været svine dyrt, men det er det bedste jeg har gjort for mig selv – med træningen på en sikker 2. plads.

Status og nye målsætninger

Jeg kan sagtens leve med at jeg ikke har tabt mig voldsomt meget de seneste 10 måneder – fokus har været på noget andet – træningen har være supplerende terapi og jeg er kommet bedre form generelt set.

Jeg holder op med at være tilfreds, hvis jeg ikke snart kommer i gang med vægttabet igen. Jeg har bevilliget mig selv en ”restitutionsperiode” fra meget kaos der har været om mig de seneste måneder, frem til i januar. Den periode vil jeg benytte til at øge min muskelmasse. Fra omkring 15 januar og frem til sommer skal der, sammen med min træner som heldigvis stadig følger med, selv om jeg køre programlægningen selv i det daglige, læges et program for vinter- forår, et program der skal føre til et vægtab inden Sct. Hans på ikke under 25 kg. Jeg skal være nede omkring de 85 inden vi når ind i 2004.

For at kunne nå dertil, skal der igen styr på min kost. Ikke at det sejler, men det er ikke godt nok. Det mentale overskud har manglet – det kommer langsomt tilbage – så planen for vinteren og foråret skal også omfatte en kostplan – her er der intet alternativt til systematik. I starten var det MEGET let – med det korpus var det en anselig mængde jeg skulle indtage for bare at opretholde vægten, så da chokoladen, chipsene, pomfritterne osv. røg ud – ja så raslede der kilo af – det er ikke sådan mere – så der må tages fat her.

Det var ordene – tilbage til arbejdet.

Link to comment
Share on other sites

Eftermiddag aften træning den 15/10

Jeg rullede stille og roligt hjem fra Hvidovre, satte mig i romaskinen og roede 5000 m i blandet tempo - jeg lagde nogle 100 m spurter ind hist og pist - havde lyst til at træne - men kunne godt mærke at de ikke skulle have fuld skrue. 2 x :banana: for det.

Link to comment
Share on other sites

Din 6 måneders status var virkelig spændende læsning (ligesom resten af din log) og jeg glæder mig til at følge med i den, i fremtiden - Kæmp for det :)

Måske er 42 en god alder at gøre det i - hvis du ikke forstår hvorfor, så er det fordi der en bog du mangler at læse

Forresten, hvilken bog mangler jeg at læse ? ;)

Link to comment
Share on other sites

Tak for kommentaren simonsj - det er rart at andre også synes det er spændende :rolleyes:

Bogen har mange fans er på Mol - Den hedder "Hitchickers guide to the Galaxy" - eller "Håndbog for vakse galaxablaffere". Iføge den er svaret på det "ultimative spørgsmål om livet universet og alting"... 42.

Link to comment
Share on other sites

Forrygende læsning din 6 månedersstatus :)

Stort set det hele lyder fornuftigt og gennemtænkt. Har faktisk ikke nogen konkrete råd eller ideer til noget, ud fra det du selv skriver.

Men som sagt: Arne - flot gået, og resten skal nok komme, hvis du holder skruen i vandet og roret lige frem :)

Link to comment
Share on other sites

Mægtigt Arne :) din kampgejst og udholdenhed er virkeligt misundelsesværdig. Jeg glæder mig allerede til at læse din 1-års status. Så langt som du er nået på ½ år een gang til! det bliver jo fantastisk. I mellemtiden følger jeg med på sidelinien og skal nok kommentere lidt engang imellem (når jeg har ferie :lol: ) og bakke op og og ikke mindst: drille :poking::bigsmile: Hep hep

Link to comment
Share on other sites

Morgentræning den 16/10

Den s..... forkølelse stjal min nattesøvn - så jeg var goidt smadret i morges - jeg stod op 5.30 - der var ikke mere at gøre.

Kroppen føltes ellers ok - ingen mén af spinningen tirsdag, selv om jeg stod op længer perioder af gangen denne gang.

Jeg hev MTBen frem - det er længe siden den har fået lov til at strække ud - det stakkels kræ (neeej jeg har ikke noget personlig forhold til mine cykler).

Jeg rullede op af Strandvejen - men det rykkede ikke - der er ingen erstatning for søvn, så efter 5-6 km luskede jeg hjem igen....

0 x :banana:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share